Europaudvalget 2008-09
2925+2926 - Almindelige anl. Bilag 5
Offentligt
644469_0001.png
13. Forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på iværksættelse af forhandlin-
ger om en ny aftale med Moldova
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt udkast til forhandlingsmandat for en ny aftale med Moldova. Den nye aftale mellem
EU og Moldova skal, hvor det er muligt, være mere vidtgående end de eksisterende forpligtelser i henhold til den
eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Moldova
fra 1998
. Det forventes, at der bl.a. vil
blive etableret et dybt og omfattende frihandelsområde.
2. Baggrund
Moldova oplevede i 1990’erne en økonomisk nedtur, hvormed landet i dag har status af Euro-
pas fattigste land. Efter et samlet fald på 70 pct. af BNP siden uafhængigheden udviste den
moldoviske økonomi i 1990’erne atter positive vækstrater. De seneste måneders internationale
finansielle krise har haft en negativ virkning på Moldovas økonomi. EU er Moldovas største
handelspartner efterfulgt af Rusland og Ukraine.
I 1998 trådte en Partnerskabs- og Samarbejdsaftale med EU i kraft. Aftalen omfattede både
økonomi/handel og politisk dialog. I 2005 intensiveredes EU’s samarbejde med Moldova gen-
nem vedtagelsen af en handlingsplan over tre år under EU’s naboskabspolitik. Efter handlings-
planens udløb i 2008 blev det besluttet at forlænge den eksisterende plan med foreløbigt et år
grundet forsinkelser i gennemførelsen på moldovisk side. Moldova har således påbegyndt en
række initiativer for at styrke retsstaten, menneskerettighederne og de demokratiske rettigheder
i landet, men der udestår fortsat en lang række udfordringer i form af begrænsning i mediefri-
heden, en effektivisering i kampen mod menneskehandel og korruptionsbekæmpelse i den of-
fentlige sektor, herunder i domstolsvæsenet.
Som led i EU’s generelt øgede fokus på de østlige nabolande, herunder det aktuelle arbejde med
at udforme rammerne for et ”Østligt Partnerskab” har Moldova ønsket at få et så konkret til-
sagn som muligt om, hvad landet kan forvente af EU. Moldova ynder at sammenligne sig med
Ukraine, der for tiden forhandler en associeringsaftale med EU, men hidtil har en lignende afta-
le med Moldova været forhindret af landets manglende resultater for så vidt angår de interne
reformer.
Moldova har ikke kontrol med udbryderregionen Transnistrien (ca. 580.000 indbyggere) i den
østlige del af Moldova, som ønsker løsrivelse. EU har udstationeret en grænsemonitorerings-
mission (EUBAM) til grænsen mellem Moldova/Transnistrien og Ukraine blandt andet med
henblik på at begrænse smugleri.
3. Hjemmelsgrundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den kommende udvidede aftale skal erstatte den eksisterende Partnerskabs- og Samarbejdsafta-
le og vil have hjemmel i Traktatens artikel 310 sammenholdt med art. 300(2) og 300(3) samt
Euratom art. 101(2). Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed. De dele af aftalen, , som ved-
rører retlige og indre anliggender inden for Traktatens afsnit IV, er omfattet af Danmarks særli-
ge stilling, jf. protokollen herom.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU er rede til at udbygge sine relationer til Moldova inden for naboskabspolitikken gennem en
aftale, der går videre end den aktuelle partnerskabs- og samarbejdsaftale. Aftalen har fokus på:
Værdierne
demokrati og retsstat, respekt for menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder, god regeringsskik, markedsøkonomi og bæredygtig udvikling.
Øget samarbejde inden for
udenrigs- og sikkerhedspolitik
med fokus på regionale
sager.
Opbygningen af et
frihandelsområde
og en gradvis tilnærmelse af EU’s acquis,
Økonomisk samarbejde.
Samarbejde inden for
energi og energiforsyning.
Andre
vigtige sektorpolitiske områder,
herunder transport, miljø og folkesundhed,
videnskab og teknologi, uddannelse og kultur, informationssamfund og medier.
Retsanliggender, frihed og sikkerhed.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal afgive samstemmende udtalelse til selve aftaleudkastet, når det til sin tid
foreligger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret. Mandatet tager højde for Danmarks, UK’s og Irlands særstilling
for de dele af aftalen, hvor dette er relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have andre konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der stor vægt på, at EU udbygger forholdet til de østlige naboskabslande,
herunder Moldova. På den baggrund støtter regeringen, at Rådet bemyndiger Kommissionen til
at føre forhandlinger om en ny aftale mellem EU og Moldova til at afløse den eksisterende
Partnerskabs- og Samarbejdsaftale. Den ny aftale vil udgøre den juridiske ramme for EU’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremtidige samarbejde med Moldova og vil være et vigtigt element i en fortsat positiv demokra-
tisk og økonomisk udvikling i Moldova.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes opbakning til en udbygning af relationerne mellem Moldova og EU samt til for-
mandskabets håndtering af sagen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s relationer til Moldova blev forlagt til orientering fredag den 10. oktober
2008. Kommissionens forhandlingsmandat har ikke tidligere været forelagt.