13. Forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på iværksættelse af forhandlin-
ger om en ny aftale med Moldova
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt udkast til forhandlingsmandat for en ny aftale med Moldova. Den nye aftale mellem
EU og Moldova skal, hvor det er muligt, være mere vidtgående end de eksisterende forpligtelser i henhold til den
eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Moldova
fra 1998
. Det forventes, at der bl.a. vil
blive etableret et dybt og omfattende frihandelsområde.
2. Baggrund
Moldova oplevede i 1990’erne en økonomisk nedtur, hvormed landet i dag har status af Euro-
pas fattigste land. Efter et samlet fald på 70 pct. af BNP siden uafhængigheden udviste den
moldoviske økonomi i 1990’erne atter positive vækstrater. De seneste måneders internationale
finansielle krise har haft en negativ virkning på Moldovas økonomi. EU er Moldovas største
handelspartner efterfulgt af Rusland og Ukraine.
I 1998 trådte en Partnerskabs- og Samarbejdsaftale med EU i kraft. Aftalen omfattede både
økonomi/handel og politisk dialog. I 2005 intensiveredes EU’s samarbejde med Moldova gen-
nem vedtagelsen af en handlingsplan over tre år under EU’s naboskabspolitik. Efter handlings-
planens udløb i 2008 blev det besluttet at forlænge den eksisterende plan med foreløbigt et år
grundet forsinkelser i gennemførelsen på moldovisk side. Moldova har således påbegyndt en
række initiativer for at styrke retsstaten, menneskerettighederne og de demokratiske rettigheder
i landet, men der udestår fortsat en lang række udfordringer i form af begrænsning i mediefri-
heden, en effektivisering i kampen mod menneskehandel og korruptionsbekæmpelse i den of-
fentlige sektor, herunder i domstolsvæsenet.
Som led i EU’s generelt øgede fokus på de østlige nabolande, herunder det aktuelle arbejde med
at udforme rammerne for et ”Østligt Partnerskab” har Moldova ønsket at få et så konkret til-
sagn som muligt om, hvad landet kan forvente af EU. Moldova ynder at sammenligne sig med
Ukraine, der for tiden forhandler en associeringsaftale med EU, men hidtil har en lignende afta-
le med Moldova været forhindret af landets manglende resultater for så vidt angår de interne
reformer.
Moldova har ikke kontrol med udbryderregionen Transnistrien (ca. 580.000 indbyggere) i den
østlige del af Moldova, som ønsker løsrivelse. EU har udstationeret en grænsemonitorerings-
mission (EUBAM) til grænsen mellem Moldova/Transnistrien og Ukraine blandt andet med
henblik på at begrænse smugleri.
3. Hjemmelsgrundlag