Europaudvalget 2008-09
2930 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453720_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
6854/09 (Presse 50)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2930. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 9. marts 2009
Formand
Petr EČAS
Den Tjekkiske Republiks vicepremierminister samt arbejds-
og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6854/09 (Presse 50)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0002.png
9.III.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en
orienterende debat
om den nuværende
finansielle og økonomiske krise
og vedtog
de nøglebudskaber vedrørende beskæftigelse og socialpolitik, der skal afspejles i konklusionerne
fra Det Europæiske Råds forårsmøde.
Rådet vedtog
den fælles beskæftigelsesrapport
2008/2009 samt
den fælles rapport om social
sikring og social integration
og nåede til politisk enighed om Rådets henstilling om ajourføringen i
2009 af
de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og gennemførelsen af
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
og en generel indstilling vedrørende
retningslinjerne
for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, der indgår i de integrerede retningslinjer for
vækst og beskæftigelse.
Endvidere vedtog Rådet konklusioner om
nye kvalifikationer til nye job - om at foregribe og
matche kvalifikationsbehovet på arbejdsmarkedet,
og om
arbejdskraftens arbejdsmæssige og
geografiske mobilitet og arbejdstagernes frie bevægelighed inden for Den Europæiske Union.
6854/09 (Presse 50)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0003.png
9.III.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde ..............................................................................6
Forslag til ændring af forordningen om Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen ..................................................................................................................................18
Nye kvalifikationer til nye job
- Rådets konklusioner........................................................................19
Arbejdskraftens mobilitet og arbejdstagernes frie bevægelighed-
Rådets konklusioner
...................19
Sikkerhed og sundhed under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide...........................................20
EVENTUELT.....................................................................................................................................22
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Schengen - Budget for 2009 ..................................................................................................................................24
TRA SPORT
Fælles grundlæggende normer for civil luftfartssikkerhed - forskriftsprocedure med kontrol ..............................24
E ERGI
Krav til miljøvenligt design af husholdningslamper - forskriftsprocedure med kontrol ........................................24
HA DELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - palletrucks og poser af plast fra Asien .................................................................25
SOCIALE A LIGGE DER
Arbejdstidsdirektivet..............................................................................................................................................25
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6854/09 (Presse 50)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0004.png
9.III.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Joëlle MILQUET
Bulgarien:
Emilija Radkova MASLAROVA
Den Tjekkiske Republik:
Petr NEČAS
Michal SEDLÁČEK
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Ursula VON DER LEYEN
Günther HORZETZKY
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Mary HANAFIN
Billy KELLEHER
Grækenland:
Fani PALLI-PETRALIA
Spanien:
Celestino CORBACHO CHAVES
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Pasquale VIESPOLI
Cypern:
Sotiroulla CHARALAMBOUS
Letland:
Iveta PURNE
Litauen:
Rimantas Jonas DAGYS
Luxembourg:
Marie-Josée JACOBS
François BILTGEN
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og ligestil-
lingsminister
Arbejds- og socialminister
Vicepremierminister samt arbejds- og socialminister
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Beskæftigelsesminister
Forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og ung-
domsspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Arbejds- og Social-
spørgsmål
Socialminister
Social- og familieminister
Viceminister, Erhvervs-, Handels- og Beskæftigelsesmini-
steriet, med særligt ansvar for arbejdsspørgsmål
Minister for beskæftigelse og social beskyttelse
Arbejds- og indvandringsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for arbejdsmarkeds-, sundheds- og socialpo-
litik
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Social- og arbejdsminister
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
6854/09 (Presse 50)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0005.png
9.III.2009
Ungarn:
Àgnes VARGHA
Malta:
John DALLI
ederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Polen:
Radosław MLECZKO
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
Rumænien:
Marius LAZÃR
Slovenien:
Ivan SVETLIK
Slovakiet:
Peter JAVORCÍC
Finland:
Katariina POSKIPARTA
Sverige:
Sven Otto LITTORIN
Det Forenede Kongerige:
Pat McFADDEN
Jonathan SHAW
Stedfortrædende fast repræsentant
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og for-
brugerbeskyttelse
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Arbejds-, familie- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Arbejdsmarkedsminister
Viceminister for arbejdsmarkedsforhold og postvæsen
Statssekretær for handicapspørgsmål og minister for
Sydøstregionen
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Medlem
Endvidere deltog:
Aurelio FERNANDEZ LOPES
Bruno COQUET
Formand for Det Europæiske Udvalg for Social Beskyttel-
se
Næstformand for Beskæftigelsesudvalget
6854/09 (Presse 50)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0006.png
9.III.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde
Rådet havde på grundlag af spørgsmål fra formandskabet en offentlig orienterende debat om den
nuværende finansielle og økonomiske krise, og navnlig dens konsekvenser for beskæftigelsen, med
henblik på forberedelsen af EU's forårstopmøde i 2009 (6690/09).
På baggrund af den hurtige forværring af udsigterne for EU's arbejdsmarkeder blev medlemsstater-
ne enige om, at rettidige, midlertidige og målrettede foranstaltninger er nødvendige for at stimulere
beskæftigelsen, for i videst muligt omfang at begrænse tabet af arbejdspladser og afbøde de sociale
konsekvenser.
Ministrene fandt, at det i den nuværende økonomiske situation er af afgørende betydning, at man
hjælper folk med at beholde deres job, for eksempel ved at indføre korttidsbeskæftigelse, og bistår
ledige med at finde nye job. Desuden fandt ministrene, at indsatsen især bør målrettes mod de mest
sårbare personer, såsom mindre kvalificerede personer og arbejdstagere med lav indkomst. De un-
derstregede behovet for at fastholde principperne om flexicurity, men advarede samtidig om, at
misbrug af dem kunne svække de sociale rettigheder.
Medlemsstaterne delte imidlertid også det synspunkt, at den nuværende krise vil kunne give mulig-
hed for bedre at kunne matche udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet. I den forbindelse mente
ministrene, at det er vigtigt at styrke uddannelsesforanstaltningerne (for eksempel ved at benytte
Den Europæiske Socialfond eller når arbejdstagere har deltidsarbejde), navnlig for så vidt angår
sektorer med et forventet potentiale for at skabe job såsom miljøvenlige teknologier.
Alle medlemsstater var enige om, at de kortsigtede foranstaltninger bør være fuldt ud på linje med
Lissabonstrategiens langsigtede mål. På trods af behovet for kortsigtede foranstaltninger bør struk-
turreformerne på arbejdsmarkedet fortsætte. I den forbindelse fremhævede nogle delegationer, at
det er nødvendigt at sikre holdbare offentlige finanser på lang sigt.
6854/09 (Presse 50)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2009
Endvidere udvekslede delegationerne erfaringer og redegjorde for deres egne genopretningsforan-
staltninger, idet der blev opfordret til at koordinere disse foranstaltninger på EU-plan. De modsatte
sig på det kraftigste ethvert forsøg på at benytte krisen som anledning til nationalisme og protektio-
nisme.
Flere delegationer fremhævede, at det er vigtigt hurtigt at ændre reglerne for Den Europæiske
Socialfond og Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen med henblik på hurtigere at
mobilisere ressourcer og udnytte dem fuldt ud.
Alle medlemsstaterne så med tilfredshed på muligheden for at gøre yderligere status over udviklin-
gen på beskæftigelsesområdet og det sociale område på det uformelle europæiske beskæftigelses-
topmøde den 7. maj i Prag.
6854/09 (Presse 50)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0008.png
9.III.2009
øglebudskaber
Rådet vedtog følgende nøglebudskaber vedrørende beskæftigelse og socialpolitik, og besluttede at
fremsende dem til Det Europæiske Råds forårsmøde som bidrag fra Rådet (beskæftigelse, socialpo-
litik, sundhed og forbrugerpolitik):
"EPSCO-Rådet forelægger følgende nøglebudskaber med henblik på Det Europæiske Råds forårs-
møde:
Beskæftigelses- og socialpolitik i økonomiske krisetider
1.
Den økonomiske og finansielle krise rammer hårdt og kræver en hurtig indsats.
Lissabonstrategien har resulteret i vellykkede reformer, men der er stadig meget at gøre. I
dag står EU over for en recession uden sidestykke, der kan betyde, at yderligere 6 millioner
mennesker står uden arbejde
1
i 2010, og få alvorlige sociale følger, der vil ramme både
husholdningerne og det enkelte menneske. I mange medlemsstater giver øget fleksibilitet
nu firmaer mulighed for hurtigt at justere deres produktionskapacitet. Men den hurtige
stigning i ledigheden er i centrum for EU-borgernes bekymringer: der er behov for rettidi-
ge, midlertidige og målrettede foranstaltninger med henblik på at stimulere beskæftigelsen
samt at hindre og begrænse tabet af arbejdspladser og de sociale konsekvenser.
2.
Nøglen til at genskabe og styrke tilliden og medvirke til at bane vejen for opsvinget er at
bygge på solidaritet og lade de sociale beskyttelsessystemer spille deres rolle som automa-
tisk stabilisator fuldt ud. Opmærksomheden bør navnlig rettes mod de mest sårbare og mod
nye risici for udstødelse.
Øget koordinering mellem den økonomiske politik, beskæftigelsespolitikken og social- og
arbejdsmarkedspolitikker, der tager hensyn til den territoriale dimension, er nødvendig for
at sikre, at politikkerne styrker hinanden gensidigt, og at den finanspolitiske indsats, der fo-
reslås i de nationale genopretningspakker får øjeblikkelig indvirkning både på arbejdsmar-
kederne og på den sociale sammenhængskraft. EU bør inden for rammerne af den europæi-
ske økonomiske genopretningsplan stå for en stærk og koordineret indsats med mobilise-
ring af alle de instrumenter, der er til rådighed, bl.a. Fællesskabets ressourcer, og i fuldt
omfang indarbejde strategierne for vækst, beskæftigelse, social inddragelse og social be-
skyttelse. Direkte inddragelse af alle relevante økonomiske og sociale aktører er af grund-
læggende betydning for at garantere, at politiske foranstaltninger faktisk fører til resultater.
3.
1
Beregningen bygger på Kommissionens foreløbige prognose fra januar
2009
http://ec.europa.eu/economy_finance/thematic_articles/article13727_en.htm#documents
6854/09 (Presse 50)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0009.png
9.III.2009
4.
Det er nødvendigt at følge både beskæftigelsessituationen og sociale tendenser nøje, så kri-
sens omfang bedre kan vurderes, og der hurtigt kan sættes ind på passende vis.
De direkte svar på krisen bør hænge sammen med de mere langsigtede mål og sunde of-
fentlige finanser. De bør være med til at sætte skub i gennemførelsen af reformdagsorde-
nen for et mere konkurrencedygtigt, stærkere, mere retfærdigt og grønnere Europa. Rådet
understreger kraftigt, at den politiske ramme, som udgøres af de integrerede retningslinjer
inden for den nuværende cyklus i Lissabonstrategien, har gyldighed og bør forblive, som
den er. Passende landespecifikke anbefalinger er et nyttigt redskab til at fastholde fokus på
reformtilsagn. Der er behov for et styrket engagement i at virkeliggøre de fælles sociale
mål, og der bør fortsat tilstræbes en positiv vekselvirkning mellem de to rammer.
Lissabonstrategien har været et væsentligt bidrag til vækst og til flere og bedre job. Ingen
af dens overordnede mål er dog endnu blevet virkeliggjort. Uligheden og udstødelsen fort-
sætter og påvirker den sociale sammenhængskraft. De reformer og den policy mix, der er
en forudsætning for at imødegå EU's langsigtede økonomiske, finansielle, beskæftigelses-
mæssige, sociale og miljømæssige udfordringer, bør være mere sammenhængende og gen-
sidigt forstærkende. Disse overvejelser bør indgå med stor vægt i fastsættelsen af EU's
langsigtede reformmål.
5.
6.
At forebygge og imødegå ledighed og samtidig holde arbejdsmarkedsreformerne på sporet
7.
Rådet hilser den fælles beskæftigelsesrapport, meddelelserne vedrørende vækst og beskæf-
tigelse og navnlig Kommissionens initiativ "nye kvalifikationer til nye job" velkommen.
For at imødegå stigende ledighed og samtidig gennemføre foranstaltninger i overensstem-
melse med langsigtede mål opfordres medlemsstaterne indtrængende til umiddelbart at pri-
oritere følgende tiltag:
Støtte adgangen til beskæftigelse og fremme overgangen
på og til arbejdsmarkedet for
at afkorte eventuelle arbejdsløshedsperioder og øge både mænds og kvinders deltagelse.
De
fælles flexicurityprincipper
er i denne sammenhæng en nyttig rettesnor for en yderli-
gere modernisering af arbejdsmarkederne. De udgør et skridt fremad mod styrkelse af
modstandsdygtigheden over for økonomiske chokvirkninger og mod flere og bedre job
samt modernisering af de sociale beskyttelsessystemer og gøre det lettere at forene arbejds-
og familieliv.
7.1.
6854/09 (Presse 50)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2009
7.2.
Styrke adgangen til uddannelse og aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger for ledige,
arbejdstagere, der trues af afskedigelse, og andre sårbare grupper,
så de kan forblive
aktive, gøre dem mere beskæftigelsesegnede og sikre, at de er rede til at udnytte de nye
jobmuligheder, som opsvinget vil bringe med sig. Strategier for livslang læring bør fremme
opgraderingen af kvalifikationer hele livet igennem med henblik på at fremme arbejdsta-
gernes omstillingsevne og mobiliteten på arbejdsmarkedet. Investering til
støtte for åbne
og effektive uddannelsessystemer af høj kvalitet
bør bidrage til at øge kvalifikationer og
kompetencer, der er nødvendige i fremtiden.
I højere grad foregribe og matche arbejdsmarkedets kvalifikationsbehov
og dermed
lette overgangen til ny erhvervsvirksomhed, der skaber efterspørgsel efter arbejdskraft.
Som nøgleaktører i den sammenhæng bør uddannelses- og erhvervsuddannelsesinstitutio-
nerne og de offentlige arbejdsformidlingstjenester moderniseres yderligere, så de kan for-
bedre deres arbejdsmetoder, øge deres effektivitet og sikre livslang jobvejledning for dem,
der har behov derfor.
Støtte beskæftigelse og jobskabelse
gennem foranstaltninger til at stabilisere økonomien,
fremme overgangen til en lavemissionsøkonomi og styrke investeringen i forskning & ud-
vikling og i hurtigt voksende sektorer. Også investeringer i den offentlige infrastruktur, der
kan styrke den økonomiske struktur og hurtigt skabe nye job, bør prioriteres. En nedskæ-
ring af andre arbejdskraftomkostninger end lønninger kunne også overvejes. Anvendelse af
intern flexicurity til at bevare job i sunde virksomheder og industrier kan hjælpe til at be-
grænse ledigheden, samtidig med at det sikres, at virksomhederne bevarer deres lager af
kompetencer med henblik på det økonomiske opsving.
Undgå foranstaltninger, der fører til tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet,
så-
som efterlønsordninger eller aldersgrænser for uddannelsesmuligheder, så deltagelsen i ar-
bejdsmarkedet bibeholdes og øges.
På baggrund heraf vil Rådet bestræbe sig meget på at begrænse den stigende ledighed og
undgå, at antallet af langtidsledige stiger. Det opfordrer Beskæftigelsesudvalget til fortsat
at følge udviklingen på arbejdsmarkedet, indtil der forekommer synlige tegn på konjunk-
turfremgang. I betragtning af, at hensigten med den europæiske beskæftigelsesstrategi er at
imødegå de betydelige udfordringer, som stor ledighed og lav beskæftigelsesfrekvens med-
fører for EU, opfordres udvalget også til at gøre status over de erfaringer, der er gjort siden
2000, og over dem, som den nuværende krise har resulteret i, og overveje udfordringerne
for beskæftigelsen efter 2010.
7.3.
7.4.
7.5.
8.
6854/09 (Presse 50)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0011.png
9.III.2009
Et styrket engagement i målene om social integration og social sikring
9.
Rådet hilser den fælles rapport om social sikring og social integration velkommen. Nu,
hvor vi nærmer os målåret for Lissabonstrategien fra 2000, og i betragtning af den aktuelle
økonomiske kontekst er det så meget vigtigere, at der er en stærk politisk vilje til at nå de
fælles mål om social sikring og social integration, idet medlemsstaternes kompetence fuldt
ud respekteres. Udnævnelsen af 2010 til europæisk år for bekæmpelse af fattigdom og so-
cial udstødelse er en bekræftelse heraf. På den baggrund vil medlemsstaterne navnlig kun-
ne tage sigte på at:
Bestræbe sig på at mindske fattigdom og social udstødelse ved at styrke de overordnede
strategier for bekæmpelse og forebyggelse af
fattigdom og social udstødelse blandt børn,
herunder øget tilvejebringelse af børnepasning af god kvalitet til en overkommelig pris, og
blandt handicappede, og for at bekæmpe og forebygge, at der kommer
nye grupper, der
er truet af udstødelse,
som f.eks. unge mennesker, og nye risikosituationer, herunder
overdreven gældsætning. Der bør også gøres en varig indsats over for
hjemløshed som en
yderst alvorlig form for udstødelse,
over for
romaernes
dårlige vilkår på mange områder
og deres sårbarhed over for social udstødelse
og med henblik på social integration af
indvandrere. Afbalancerede og omfattende
strategier for aktiv inklusion
tager sigte på at
sætte arbejdsduelige mennesker i stand til komme i beskæftigelse eller genoptage og for-
blive i beskæftigelse og yde passende støtte og lette deltagelsen i samfundslivet for dem,
der ikke kan komme ind på arbejdsmarkedet. Sammen med en afbalanceret gennemførelse
af flexicurityprincipperne er disse strategier, der omfatter foranstaltninger med henblik på
rummelige arbejdsmarkeder, adgang til tjenester af god kvalitet og passende økonomisk
understøttelse, endnu mere påkrævede i den aktuelle økonomiske kontekst.
Tage højde for pensionssystemernes
langsigtede tilstrækkelighed og bæredygtighed
ved
hjælp af passende reformer, herunder bl.a. realisering af Lissabonmålet på en beskæftigel-
sesfrekvens på 50% for ældre arbejdstagere, og forbedring af lavtlønnedes situation i den
økonomiske afmatning. Den aktuelle økonomiske kontekst understreger behovet for at tage
nogle spørgsmål i forbindelse med ordningernes udformning op til revision, såsom investe-
ringsrisici, udbetalingsfase og dækning.
Effektivisere
sundhedsvæsenerne
og mindske de sundhedsmæssige uligheder gennem
øget opmærksomhed på den primære pleje, forebyggelse, oplysningskampagner, kvalitet
og sikkerhed, bedre koordinering og effektiv ressourceudnyttelse, inkl. e-sundhed, navnlig
på baggrund af de budgetmæssige begrænsninger og begrænsningerne med hensyn til
menneskelige ressourcer.
9.1.
9.2.
9.3.
6854/09 (Presse 50)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2009
9.4.
Yde
langtidspleje
af høj kvalitet, sikre en værdig aldring med godt helbred, skabe et solidt
finansieringsgrundlag, forbedre koordineringen af plejen, herunder koordineringen mellem
social- og sundhedstjenester og sikre tilstedeværelsen af kvalificeret arbejdskraft. Det er
også nødvendigt at støtte den uformelle langtidspleje og fortsat fremme aktiv aldring.
Krisens sociale følger er nu stadig mere synlige i mange forskellige situationer i medlems-
staterne. Som det fremgår af den udveksling af oplysninger, som Udvalget for Social Be-
skyttelse har forestået, træffer medlemsstaterne ud over arbejdsmarkedsforanstaltninger
forskellige foranstaltninger for at støtte folks indkomst, afbøde de direkte virkninger af fi-
nanskrisen for husholdninger og enkeltpersoner og investerer i social- og sundhedsinfra-
strukturer. Rådet opfordrer Udvalget for Social Beskyttelse til fortsat at overvåge de socia-
le følger af den økonomiske krise og af de planlagte eller trufne tiltag til at afbøde eller be-
grænse disse følger.
I betragtning af den aktuelle situation og under hensyntagen til situationen efter 2010 vil
den afgørende rolle, som
den åbne koordinationsmetode på det sociale område
spiller,
kunne styrkes yderligere ved at styrke den sociale dimension i konsekvensvurderinger og
dermed integrere sociale aspekter i andre politikområder, ved at sætte øget fokus på kvali-
teten af og kontinuiteten i at inddrage berørte parter og ved evidensbaseret national fastsæt-
telse af mål, mens fastsættelse af nationale kvantificerede mål og deres definition fortsat er
et centralt ansvarsområde for medlemsstaterne.
Rådet opfordrer udvalget til at bidrage til den kommende debat om dagsordenen for tiden
efter 2010 på grundlag af gennemførelsen af den åbne koordinationsmetode på det sociale
område."
10.
11.
12.
Disse centrale budskaber skal afspejles i konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde.
6854/09 (Presse 50)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0013.png
9.III.2009
Den fælles beskæftigelsesrapport 2008/2009 og den fælles rapport om social beskyttelse
2009
Endvidere vedtog Rådet de fælles rapporter for 2008/2009 fra Kommissionen og Rådet om beskæf-
tigelse (7435/09) og om social beskyttelse og social inklusion (7503/09
+
ADD1)
og besluttede at
forelægge dem for Det Europæiske Råd.
De to rapporter gør status over de fremskridt, der er gjort, og ser på, hvad der stadig skal gøres for
at nå målene for Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse.
I den fælles
beskæftigelsesrapport
hilser Rådet og Kommissionen med tilfredshed det kraftige fald i
arbejdsløsheden siden 2005 og de begrænsede virkninger, som den økonomiske afmatning havde
for det europæiske arbejdsmarked indtil udgangen af 2008.
På baggrund af de forringede udsigter for arbejdsmarkedet kræver de imidlertid yderligere foran-
staltninger som efterlyst i den europæiske økonomiske genopretningsplan, og som til dels rækker ud
over de planer, der er fastsat i deres nationale reformprogrammer, især for at sikre, at udsatte grup-
per ikke bliver ramt for hårdt af den økonomiske nedgang, og for at tillade den sociale beskyttelse
fuldt ud at spille sin rolle som automatisk stabilisator.
Rådet og Kommissionen opfordrer især medlemsstaterne til at øge deres indsats med hensyn til
gennemførelse af integrerede flexicuritystrategier og sikring af bedre tilpasning og ajourføring af
kompetencer. Disse prioriteter bør støttes af Den Europæiske Socialfond (ESF) og Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen. Trods nødvendigheden af kortsigtede foranstaltninger til at
afbøde den økonomiske nedgang bør medlemsstaterne fortsætte deres strukturreformer.
Rådet og Kommissionen opfordrer endvidere medlemsstaterne til fortsat at gøre deres yderste på de
prioriterede områder: at få flere personer i beskæftigelse og holde dem på arbejdsmarkedet, at øge
arbejdskraftudbuddet og at modernisere de sociale beskyttelsessystemer, at forbedre arbejdstageres
og virksomheders omstillingsevne og at øge investeringerne i menneskelig kapital gennem bedre
uddannelse og kompetenceopbygning.
6854/09 (Presse 50)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0014.png
9.III.2009
Det er meningen, at rapporten skal bidrage til Det Europæiske Råds konklusioner, som beskæftigel-
sesdelen af 2009-retningslinjerne vil blive baseret på
1
.
Den fælles rapport om
social beskyttelse
og
social inklusion
omfatter politikkerne på områderne
social inklusion, pensioner, sundhedspleje og langtidspleje. Den giver en oversigt over nøglebud-
skaberne fra medlemsstaternes nye strategiske rapporter med skitsering af strategierne til fremme af
EU's fælles sociale mål og fremhæver den betydning, som passende socialpolitikker har for at mild-
ne negative sociale følger for de mest sårbare og afbøde krisens virkninger på økonomien som hel-
hed. Den indeholder endvidere en kort beskrivelse af de fremskridt, der er gjort indtil nu, med hen-
syn til at bekæmpe fattigdom og social udstødelse, levere tilstrækkelige og bæredygtige pensioner
og sikre sundhedspleje og langtidspleje.
For at nå Lissabonmålene for social beskyttelse og social inklusion efterlyser rapporten en yderlige-
re indsats og foreslår, at den åbne koordinationsmetode på det sociale område udnyttes bedre ved
evidensbaseret fastsættelse af nationale mål.
1
Under overskriften "beskæftigelse" fastsættes det i traktatens artikel 125, at medlemsstaterne og Fællesskabet
skal arbejde på at udvikle en samordnet strategi for beskæftigelse, og det fastsættes også, hvilke mål der skal
nås. Den fælles beskæftigelsesrapport, henstillingerne til medlemsstaterne og de årlige beskæftigelsesretnings-
linjer er alle en del af den europæiske beskæftigelsesstrategi (EBS), der blev lanceret på Det Europæiske Råds
møde i november 1997 i Luxembourg. Den årlige EBS-procedure er fastlagt i traktatens artikel 128: Det Euro-
pæiske Råd skal hvert år på grundlag af en
fælles årsrapport fra Rådet og Kommissionen
overveje beskæftigel-
sessituationen i Fællesskabet og vedtage konklusioner herom. På grundlag af disse konklusioner fastlægger
Rådet hvert år
retningslinjer,
som medlemsstaterne skal tage hensyn til i deres egne beskæftigelsespolitikker.
Medlemsstaterne skal forelægge Rådet og Kommissionen
årlige nationale reformprogrammer
om de vigtigste
foranstaltninger, der er truffet på baggrund af disse retningslinjer. På grundlag af disse programmer foretager
Rådet hvert år en gennemgang af gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, og det kan ret-
te
henstillinger
til medlemsstaterne. På grundlag af resultaterne af denne gennemgang skal Rådet og Kommis-
sionen endvidere forelægge Det Europæiske Råd en
fælles årsrapport
om beskæftigelsessituationen i Fælles-
skabet. EBS er siden 1997 blevet styrket af de initiativer, der er blevet taget på Det Europæiske Råds forårs-
møder. Inden for rammerne af den treårige cyklus har EBS for øjeblikket tre generelle mål: fuld beskæftigelse,
kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen samt et rummeligt arbejdsmarked.
6854/09 (Presse 50)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0015.png
9.III.2009
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling
1
vedrørende en beslutning om, at de nuværende
retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker skulle forblive uændrede i 2009
(7436/09)
2
,
og om at forelægge dokumentet for Det Europæiske Råd. Efter modtagelse af Europa-
Parlamentets, Det Økonomiske og Sociale Udvalgs samt Regionsudvalgets udtalelse ventes
EPSCO-Rådet at nå til politisk enighed om beskæftigelsesretningslinjerne på samlingen i juni.
Rådet besluttede i 2008, at de integrerede retningslinjer for 2008-2010 skulle gælde i tre år, og at de
i de mellemliggende år bør ajourføres i stærkt begrænset omfang. Retningslinjerne for medlemssta-
ternes beskæftigelsespolitikker og de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker udgør
tilsammen de integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse.
3
Retningslinjerne for beskæftigelse er følgende:
Beskæftigelsesretningslinjerne har følgende overskrifter:
1)
Gennemføre beskæftigelsespolitikker, der sigter mod fuld beskæftigelse, bedre kvali-
tet og produktivitet i arbejdet og styrket social og territorial samhørighed.
Fremme en livscyklustilgang til arbejde.
Sikre rummelige arbejdsmarkeder, øge arbejdets tiltrækningskraft og sørge for, at det
kan betale sig at arbejde for jobsøgende, herunder dårligt stillede og inaktive.
Matche arbejdsmarkedsbehovene bedre.
Fremme fleksibilitet i kombination med beskæftigelsessikkerhed og begrænse seg-
menteringen af arbejdsmarkedet, under behørig hensyntagen til arbejdsmarkedets
parters rolle.
Sikre beskæftigelsesfremmende lønomkostningsudvikling og lønfastsættelsesmeka-
nismer.
Udvide og forbedre investering i menneskelig kapital.
Tilpasse uddannelsessystemerne til nye kompetencekrav.
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
1
2
3
Europa-Parlamentet ventes at afgive udtalelse i marts.
Rådets beslutning 2008/618/EF af 15. juli 2008 om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik-
ker, EUT L 198 af 26.7.2008, s. 47-54.
EUT L 198 af 26.7.2008, s. 47 (retningslinjer for beskæftigelse) og EUT L 137 af 27.5.2008, s.13 (overordne-
de retningslinjer for de økonomiske politikker).
6854/09 (Presse 50)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0016.png
9.III.2009
Ajourføringen i 2009 af de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesska-
bets økonomiske politikker og gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitik-
ker
Desuden nåede Rådet til politisk enighed om en henstilling om ajourføringen i 2009 af de overord-
nede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførel-
sen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
(6638/09).
Dette dokument vil blive sendt til Det
Europæiske Råd til godkendelse og bagefter formelt vedtaget af Rådet.
Selve de integrerede retningslinjer vil forblive uændrede, men de
landespecifikke henstillinger
vil
blive ajourført for at tage hensyn til principperne i den europæiske økonomiske genopretningsplan
og de fremskridt, der er gjort med at gennemføre dem, siden de blev vedtaget. Medlemsstaterne skal
træffe foranstaltninger på nationalt plan på grundlag af de retningslinjer, der er anført i bilaget til de
overordnede retningslinjer og rapportere om opfølgningen i deres næste programmer inden for
rammerne af den fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse.
Der er planlagt nogle specifikke foranstaltninger for medlemsstaterne i euroområdet.
Henstillingen vil også blive forelagt for Økofin-Rådet på samlingen den 10. marts med henblik på
politisk enighed.
Kommissionens beretning om ligestilling mellem kvinder og mænd - 2009
Rådet noterede sig også Kommissionens årsberetning om ligestilling mellem kvinder og mænd -
2009, som Det Europæiske Råd anmodede om på sit møde i foråret 2003
1
(7017/09). Denne beret-
ning vil også blive sendt til Det Europæiske Råds forårsmøde.
I beretningen har Kommissionen anført de vigtigste fremskridt, der er gjort på ligestillingsområdet i
2008, og der gives en oversigt over fremtidige udfordringer, herunder en fortsat indsats for at opfyl-
de Barcelonamålene vedrørende børnepasning og aktiv fremme af en ligelig repræsentation af kvin-
der og mænd ved valgene til Europa-Parlamentet i 2009.
1
Jf. (8410/03, punkt 47).
6854/09 (Presse 50)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0017.png
9.III.2009
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde noterede Rådet sig status i forberedel-
sen af det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der finder sted den 19. marts i
Bruxelles forud for Det Europæiske Råds forårsmøde.
Ministrene havde lejlighed til at fremsætte bemærkninger til to hovedemner, den nuværende øko-
nomiske og sociale situation i Europa og den europæiske økonomiske genopretningsplan.
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der blev indført ved afgørelse
2003/174/EF
1
, skal sikre vedvarende social dialog mellem Rådet, Kommissionen og arbejdsmarke-
dets parter på højeste niveau.
Trojkaen (for tiden det tjekkiske formandskab og de kommende svenske og spanske formandska-
ber) bestående af stats- og regeringscheferne og beskæftigelsesministrene, Kommissionens formand
José Manuel Barroso, kommissæren med ansvar for beskæftigelse, sociale anliggender, arbejdsmar-
kedsforhold og ligestilling, Vladimir Špidla, og arbejdsmarkedsparternes delegationer mødes hvert
år før Det Europæiske Råds forårsmøde for at se nærmere på elementerne i den relancerede
Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse.
1
EUT L 70 af 14.3.2003, s. 31.
6854/09 (Presse 50)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0018.png
9.III.2009
Forslag til ændring af forordningen om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliserin-
gen
På baggrund af en rapport fra formandskabet (6476/1/09) noterede Rådet sig de fremskridt, der er
gjort med hensyn til en revision af forordningen om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globa-
liseringen, som er indeholdt i Kommissionens forslag af 16. december 2008.
En række medlemsstater gav udtryk for deres ønske om snarest muligt at nå til enighed for at hjælpe
de borgere, der mister deres job på grund af den nuværende økonomiske krise. Nogle ministre slog
til lyd for at gøre støtten disponibel allerede fra det tidspunkt, hvor opsigelserne meddeles af ar-
bejdsgiveren.
Trods de hidtidige fremskridt i Rådets forberedende organer er der behov for flere drøftelser, især
om forslaget om at nedsætte antallet af arbejdsløse, der udløser støtteberettigelse, fra 1000 til 500,
forhøje samfinansieringssatsen fra 50 % til 75 % og midlertidigt udvide fondens anvendelsesområ-
de.
Formandskabet afsluttede debatten, idet det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at
fortsætte arbejdet for at nå til enighed ved førstebehandlingen med Europa-Parlamentet, som for-
ventes at vedtage sin udtalelse på plenarmødet i begyndelsen af maj.
Kommissionens forslag indgår i den europæiske økonomiske genopretningsplan. Dets hovedformål
er at give Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen mulighed for at gribe tidligere
ind ved at nedsætte antallet af arbejdsløse, der udløser støtteberettigelse, fra 1000 til 500, og at gøre
det mere attraktivt ved at forhøje samfinansieringssatsen for støtte fra 50 % til 75 % og ved at sætte
perioden for anvendelse af et finansielt bidrag op fra 12 til 24 måneder. For at styrke solidariteten
bør Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen også yde midlertidig støtte til arbejds-
tagere, der har mistet deres job som følge af den nuværende finansielle og økonomiske krise.
Foreslået retsgrundlag: Artikel 159, stk. 3, i traktaten; Rådet træffer afgørelse med kvalificeret fler-
tal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
6854/09 (Presse 50)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0019.png
9.III.2009
ye kvalifikationer til nye job
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om Nye kvalifikationer til nye job - om at foregribe og matche kvalifi-
kationsbehovet på arbejdsmarkedet, jf. (6479/09).
Disse konklusioner udgør en opfølgning af Kommissionens meddelelse af 16. december 2008
(17537/08).
Processen "Nye kvalifikationer til nye job" blev indledt med resolutionen fra Rådet (uddannelse) i
november 2007 (14806/07).
Arbejdskraftens mobilitet og arbejdstagernes frie bevægelighed
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog også konklusioner om arbejdskraftens arbejdsmæssige og geografiske mobilitet og
arbejdstagernes frie bevægelighed i Den Europæiske Union, jf. (6480/09).
Disse konklusioner bygger på Kommissionens meddelelse af 18. november 2008 om konsekvenser-
ne af arbejdskraftens frie bevægelighed som følge af udvidelsen af EU (16162/08) og på arbejdsmi-
nistrenes drøftelser på den uformelle samling i EPSCO-Rådet i Luhačovice (Den Tjekkiske
Republik) den 22. – 23. januar 2009.
6854/09 (Presse 50)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0020.png
9.III.2009
Sikkerhed og sundhed under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide
Rådet havde en orienterende debat om nøglespørgsmålene i Kommissionens forslag om iværksæt-
telse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere,
som er gravide, som lige har født, eller som ammer.
På grundlag af spørgsmål foreslået af formandskabet (6573/09) tilsluttede et flertal af medlemsstater
sig, at retten til barselsorlov udvides fra 14 til 18 uger. Nogle ønskede imidlertid også at give fæd-
rene mulighed for orlov og at tage hensyn til resultatet af arbejdsmarkedets parters forhandlinger
vedrørende andre former for familieorlov.
En række medlemsstater ønskede, at retten til at beslutte, om en del af barselsorloven tages før føds-
len, bevares inden for national lovgivning.
Nogle medlemsstater var bekymrede for, at en yderligere forlængelse af barselsorloven kunne blive
på bekostning af mere udstrakte rettigheder til forældreorlov og kunne have en negativ indvirkning
på kvindernes situation på arbejdsmarkedet.
Medlemsstaterne blev endvidere enige om, at der er behov for yderligere drøftelser om forslagets
dobbelte retsgrundlag, nemlig traktatens artikel 137, stk. 2 (om arbejdstagernes sikkerhed og sund-
hed), og artikel 141, stk. 3 (om ligebehandling af mænd og kvinder).
Formålet med Kommissionens forslag er at give bedre beskyttelse til arbejdstagere, som er gravide,
som lige har født, eller som ammer, ved at udvide barselsorlovens minimumslængde fra 14 til
18 uger, hvoraf mindst seks uger skal tages efter fødslen. Andre elementer i forslaget omfatter prin-
cippet om fuld løn i de 18 måneder med mulighed for, at medlemsstaterne kan indføre et loft, der
ikke må ligge under sygedagpengeniveauet; retten til, at kvinder, når de vender tilbage efter bar-
selsorlov, eller allerede når de er på barselsorlov, kan anmode arbejdsgiveren om at få tilpasset de-
res arbejdsordning og arbejdstider; retten til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende arbej-
de.
6854/09 (Presse 50)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0021.png
9.III.2009
Forslaget indgår i Kommissionens pakke for bedre balance mellem arbejde og privatliv, der tager
sigte på at bidrage til bedre at forene arbejds-, privat- og familieliv. De andre dele af pakken udgø-
res af et forslag til direktiv om ligebehandling af selvstændige erhvervsdrivende og deres medhjæl-
pende ægtefæller (13981/08), et politikdokument, der forklarer baggrunden og sammenhængen,
(13977/08) og en beretning om EU-landenes fremskridt med hensyn til de såkaldte Barcelonamål
om pasningsmuligheder for børn (13978/08).
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 137, stk. 2 (om arbejdstagernes sikkerhed og sundhed), og
artikel 141, stk. 3 (om ligebehandling af mænd og kvinder); Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet, hvis førstebehandlings-
udtalelse ventes at foreligge i begyndelsen af maj 2009.
6854/09 (Presse 50)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0022.png
9.III.2009
EVE TUELT
a)
Meddelelse fra Kommissionen: Bidrag til det Europæiske Råds forårsmøde
Orientering fra Kommissionen
Kommissær Vladimir Špidla orienterede ministrene om Kommissionens meddelelse "Frem-
drift i den europæiske genopretning", der blev offentliggjort den 4. marts 2009 som et bidrag
til det Europæiske Råds forårsmøde (7084/09
+
ADD1).
Dokumentet er en opfølgning af den
europæiske økonomiske genopretningsplan, der blev offentliggjort i slutningen af november
(16097/08), og giver en oversigt over de kommende foranstaltninger, som Kommissionen ag-
ter at foreslå til håndtering af krisen. Dette omfatter et program for reform af finanssektoren,
fastlæggelse af principperne for udformningen af medlemsstaternes indsats til støtte for øko-
nomien og nogle retningslinjer for at hjælpe medlemsstaterne med at udforme passende og ef-
fektive foranstaltninger til fordel for de borgere, der er ramt af krisen. Endvidere indeholder
dokumentet nogle af Kommissionens betragtninger med henblik på beskæftigelsestopmødet
den 7. maj i Prag og G-20-topmødet den 2. april i London.
b)
Arbejdsprogram for Beskæftigelsesudvalget for 2009
Mundtlig orientering fra formandskabet
Rådet blev orienteret af formanden for Beskæftigelsesudvalget, Bruno Coquet, om udvalgets
arbejdsprogram for 2009
1
.
c)
Arbejdsprogram for Udvalget for Social Beskyttelse for 2009
Mundtlig orientering fra formandskabet
Rådet blev orienteret af formanden for Udvalget for Social Beskyttelse, Aurelio Fernandez
Lopes, om udvalgets arbejdsprogram for 2009
2
.
1
2
Dette dokument findes i
6454/09
Dette dokument findes i
6916/09
22
6854/09 (Presse 50)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0023.png
9.III.2009
d)
Formandskabskonferencer:
(i) Forældrepasning af børn og beskæftigelsespolitik: uforenelige eller komplementæ-
re størrelser?
Rådet noterede sig en formandskabsnote, der afspejler resultatet af konferencen om foræl-
drepasning af børn og beskæftigelsespolitik: uforenelige eller komplementære størrelser?
(7078/09), som fandt sted den 5.–6. februar 2009 i Prag
(http://www.eu2009.cz/event/1/242/).
(ii)
kedet
Styrkelse af EU's konkurrenceevne - migranters potentiale på arbejdsmar-
Rådet noterede sig desuden en formandskabsnote, der afspejler resultatet af konferencen
om styrkelse af EU's konkurrenceevne - migranters potentiale på arbejdsmarkedet
(7079/09), som fandt sted den 26.–27. februar 2009 i Prag
(http://www.eu2009.cz/event/1/299/).
(iii)
EU's udvidelse - fem år efter
Rådet noterede sig endvidere en formandskabsnote, der afspejler resultatet af konferencen
om EU's udvidelse - fem år efter (7080/09), som fandt sted den 2. marts 2009 i Prag
(http://www.eu2009.cz/event/1/302/).
6854/09 (Presse 50)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0024.png
9.III.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Schengen - Budget for 2009
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, vedtog budgettet for Sisnet (kommunikationsinfrastruktur i
Schengensammenhæng) for regnskabsåret 2009
(5267/09).
TRA SPORT
Fælles grundlæggende normer for civil luftfartssikkerhed - forskriftsprocedure med kontrol
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om sup-
plering af de fælles grundlæggende normer for civil luftfartssikkerhed som fastlagt i bilaget til for-
ordning (EF) nr. 300/2008.
Efter EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse af
retsakter. Medmindre Europa-Parlamentet fremsætter indvendinger, kan Kommissionen derfor ved-
tage forordningen.
E ERGI
Krav til miljøvenligt design af husholdningslamper - forskriftsprocedure med kontrol
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om gen-
nemførelse af direktiv 2005/32/EF (EUT
L 191 af 22.7.2005, s. 29)
for så vidt angår krav til miljø-
venligt design af ikke-retningsbestemte husholdningslamper.
Efter EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse af
retsakter. Medmindre Europa-Parlamentet fremsætter indvendinger, kan Kommissionen derfor ved-
tage forordningen.
6854/09 (Presse 50)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453720_0025.png
9.III.2009
HA DELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - palletrucks og poser af plast fra Asien
Rådet vedtog forordninger henholdsvis om:
afslutning af den delvise interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende im-
porten af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i Kina
(6553/09),
og
om
ændring af forordning (EF) nr. 1425/2006 om indførelse af en endelig antidumpingtold på im-
porten af visse sække og poser af plast med oprindelse i Kina eller Thailand og om afslutning af
proceduren vedrørende importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i Malaysia
(6556/09).
SOCIALE A LIGGE DER
Arbejdstidsdirektivet
Rådet traf afgørelse om ikke at godkende alle Europa-Parlamentets ændringer og som følge heraf at
indkalde Forligsudvalget i henhold til artikel 251, stk. 3, i EF-traktaten.
6854/09 (Presse 50)
25
DA