Europaudvalget 2008-09
2929 - konkurrenceevne
Offentligt
1453717_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
7216/09 (Presse 56)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2929. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 5.- 6. marts 2009
Formand
Martin Říman
Den Tjekkiske Republiks industri- og handelsminister
Ondřej Liška
Den Tjekkiske Republiks minister for uddannelse, ungdom
og sport
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6715 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7216/09 (Presse 56)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0002.png
5.-6.III.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Som forberedelse til Det Europæiske Råds kommende forårstopmøde vedtog Rådet et
dokument om
nøglespørgsmål vedrørende konkurrenceevne
og konklusioner om undersøgelsen af
det indre
marked.
Rådet vedtog også konklusioner til støtte for
bilindustrien.
På forskningsområdet havde Rådet drøftelser om
det europæiske forskningsrums
(EFR) fremtid og
om
forskningsinfrastrukturer.
7216/09 (Presse 56)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0003.png
5.-6.III.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE ..............................................7
Prioriteter vedrørende konkurrenceevne og innovation: dokument om nøglespørgsmål.....................7
Undersøgelsen af det indre marked: et år efter -
Rådets konklusioner...............................................23
BILINDUSTRIEN -
Rådets konklusioner..........................................................................................27
BEDRE REGULERING ....................................................................................................................31
DET EUROPÆISKE FORSNINGSRUMS FREMTID ....................................................................32
EUROPÆISKE FORSKNINGSINFRASTRUKTURER ..................................................................33
EVENTUELT.....................................................................................................................................34
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
EKSTER E FORBI DELSER
Irak - Restriktive foranstaltninger ..........................................................................................................................37
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Instrukser til de diplomatiske og konsulære repræsentationer ...............................................................................37
ØKO OMI OG FI A S
Revisionsrettens beretning: Belarus, Moldova og Ukraine -
Rådets konklusioner
................................................38
Det europæiske national- og regionalregnskabssystem .........................................................................................39
HA DEL
1
Suspension af tolden for monitorer........................................................................................................................39
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
7216/09 (Presse 56)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
FISKERI
Konventionen om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet i det nordøstlige
Atlanterhav ............................................................................................................................................................39
7216/09 (Presse 56)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0005.png
5.-6.III.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent QUICKENBORNE
Patricia CEYSENS
Olivier PAASCH
Bulgarien:
Nina RADEVA
Den Tjekkiske Republik:
Martin ŘÍMAN
Ondřej LIŠKA
Martin TLAPA
Danmark:
Lene ESPERSEN
Uffe Toudahl PEDERSEN
Tyskland:
Karl-Theodor ZU GUTTENBERG
Annette SCHAVAN
Estland:
Tõnis LUKAS
Irland:
Mary COUGHLAN
Grækenland:
Ioannis BOUGAS
Spanien:
Diego LÓPEZ GARRIDO
Carlos MARTÍNEZ ALONSO
Frankrig:
Luc CHATEL
Italien:
Claudio SCAJOLA
Andrea RONCHI
Giuseppe PIZZA
Cypern:
Antonis PASCHALIDES
Letland:
Artūrs BERGHOLCS
Litauen:
Dainius KREIVYS
Nerija PUTINAIT
Luxembourg:
François BILTGEN
Erhvervsminister og minister for forenkling
Flamsk økonomi-, erhvervs-, videnskabs-, innovations- og
udenrigshandelsminister
Minister for uddannelse og videnskabelig forskning (det
tysksprogede fællesskab)
Viceminister for økonomi og energi
Industri- og handelsminister
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Viceindustri- og vicehandelsminister, EU-Afdelingen
Økonomi- og erhvervsminister
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Uddannelses- og videnskabsminister
Vicepremierminister (Tánaiste) og erhvervs-, handels- og
beskæftigelsesminister
Statssekretær for udvikling
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Statssekretær for forskning
Statssekretær med ansvar for industri og forbrug; regerin-
gens talsmand
Minister for økonomisk udvikling
Minister uden portefølje med ansvar for fællesskabspolitik
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Minister for handel, industri og turisme
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Jeannot KRECKÉ
7216/09 (Presse 56)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0006.png
5.-6.III.2009
Ungarn:
Gordon BAJNAI
Károly MOLNÁR
Malta:
Jason AZZOPARDI
ederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Jerzy DUSZYŃSKI
Marcin KOROLEC
Portugal:
José MARIANO GAGO
António CASTRO GUERRA
Rumænien:
Adriean VIDEANU
Slovenien:
Matej LAHOVNIK
Gregor GOLOBIČ
Slovakiet:
Ivan RYBÁRIK
Jozef HABÁNIK
Finland:
Mikko ALKIO
Sverige:
Maud OLOFSSON
Lars LEIJONBORG
Ewa BJÖRLING
Det Forenede Kongerige:
Ian PEARSON
Minister for national udvikling og økonomi
Minister uden portefølje, med ansvar for forskning og
udvikling
Statssekretær for indkomst- og arealspørgsmål, Finans-,
Økonomi- og Investeringsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi samt familie- og ungdoms-
spørgsmål
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og Videre-
gående Uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Attacheret statssekretær for industri og innovation
Økonomiminister
Økonomiminister
Minister for videregående uddannelser, videnskab og
teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Statssekretær, Beskæftigelses- og Økonomiministeriet
Erhvervsminister, vicestatsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Handelsminister
Statssekretær for økonomi og erhverv samt statssekretær
for økonomiske spørgsmål, Finansministeriet
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
Charlie McCREEVY
Meglena KUNEVA
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
7216/09 (Presse 56)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0007.png
5.-6.III.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Prioriteter vedrørende konkurrenceevne og innovation: dokument om nøglespørgsmål
Rådet havde en orienterende debat om, hvordan der kan svares igen på den nuværende økonomiske
afmatning, og det vedtog enstemmigt følgende nøglebudskaber og anbefalinger med henblik på
forelæggelse for Det Europæiske Råd til godkendelse på det næste møde den 19.-20. marts 2009 i
Bruxelles:
"Proaktive
svar på den økonomiske afmatning
Indledning
1.
Den Europæiske Union og medlemsstaterne viser i forbindelse med en international finansiel
krise og en usædvanlig kraftig økonomisk afmatning, at de er fast besluttet på en koordineret,
ambitiøs og omfattende indsats for at genskabe tilliden og vejen til vækst som påvist i den
europæiske økonomiske genopretningsplan, som Det Europæiske Råd vedtog i decem-
ber 2008. I denne forbindelse bør Den Europæiske Union og medlemsstaterne træffe
kortsig-
tede
foranstaltninger, der svarer til deres særlige situation og afspejler det forskellige råderum
inden for en fælles og koordineret ramme.
De kortsigtede foranstaltninger skal forbedre de økonomiske vilkår for erhvervslivet og også
være i overensstemmelse med Lissabonstrategiens målsætninger på
mellemlang og lang sigt.
Disse foranstaltninger skal desuden bidrage til at skabe flere job. Der er udbredt tilfredshed i
Rådet med den Lissabonpakke, som Europa-Kommissionen har forelagt. I denne forbindelse
hilses Fællesskabets Lissabonprogram velkommen som et værdifuldt instrument. I bilaget til
nærværende dokument forelægger Rådet (konkurrenceevne og økofin) sine synspunkter om
Kommissionens gennemførelsesrapport med henblik på Fællesskabets Lissabonprogram
2008-2010.
Det er nødvendigt at træffe konkrete foranstaltninger, som stemmer overens med vores lang-
sigtede mål om at opnå bæredygtig vækst og beskæftigelse, for at afværge faren for en ved-
varende recession og for at EU's økonomi kan komme stærkere og mere konkurrencedygtig
ud af den nuværende afmatning. Der er behov for en hurtig og beslutsom indsats, især på
følgende
fem områder:
fjernelse af hindringer og opnåelse af et fuldt fungerende og moderne
indre marked, mindskelse af administrative byrder, forbedring af rammevilkårene for er-
hvervslivet med særlig opmærksomhed på SMV'er og innovation, forøgelse og forbedring af
kvaliteten af investeringerne i viden, uddannelse og forskning, samt fokusering på konkurren-
ceevnens eksterne dimension.
2.
3.
7216/09 (Presse 56)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
4.
Der er behov for et klart tilsagn i en ånd af fælles ejerskab om at fortsætte gennemførelsen af
de
strukturelle Lissabonreformer efter 2010
for at øge tilliden hos borgerne og virksomhe-
derne. At tilvejebringe bæredygtig vækst og beskæftigelse bør fortsat være hovedmålet for
den fornyede strategi, som i øjeblikket vurderes af de nationale Lissabonkoordinatorer som
bidrag til en vurdering af strategien. Det er nødvendigt, at Lissabonstrategiens mikroøkono-
miske elementer knyttes tættere sammen i en nøje fastlagt dagsorden for konkurrenceevne,
som skal supplere og fungere gensidigt forstærkende i forhold til andre aspekter af strategien.
Samtidig med at den overordnede partnerskabsstrategi styrkes, bør styringen af processen
strømlines, medlemsstaternes rapporteringsbyrde holdes mest muligt nede og et begrænset
antal konkrete "smarte" (dvs. specifikke, målelige, opnåelige, relevante og tidsbestemte) mål
bør fastsættes efter nøje analyse og under hensyntagen til medlemsstaternes forskellighed.
Identificering og fremme af bedste praksis blandt medlemsstaterne bør forbedres. Kommuni-
kationen med interessenter og borgere bør også forbedres for at stimulere den offentlige debat
i Europa og forklare EU's reformer, politikker og foranstaltninger.
Anbefalinger
I.
5.
Et fuldt fungerende indre marked uden hindringer
Rådet bekræfter behovet for at tilvejebringe et åbent, fleksibelt og fuldt fungerende indre
marked ved at
fjerne de eksisterende hindringer for de grundlæggende frihedsrettigheder
og undgå at skabe nye,
for at gøre det muligt for borgere og virksomheder, især SMV'er, i
fuldt omfang at udnytte de muligheder, som det indre marked byder, så de kan vokse og virke
hen over grænserne, ligesom de gør på deres hjemmemarkeder. På denne måde vil det indre
marked fortsat være attraktivt for investeringer. Rådet opfordrer til en effektiv opfølgning af
undersøgelsen af det indre marked.
Tydelige, enkle, sammenhængende og effektive regler bør være i overensstemmelse med
principperne om bedre lovgivning og udformes, anvendes og gennemføres på passende vis.
Alle nye foranstaltninger, såvel lovgivningsmæssige som øvrige foranstaltninger, bør udfor-
mes på en sådan måde, at de letter markedsadgangen for SMV'er, især når overholdelse af
reglerne medfører omkostninger. Markedsovervågning og resultattavlen for forbrugermarke-
derne er vigtige redskaber, bl.a. til at identificere hindringerne for det indre marked og til at
prioritere, hvilke foranstaltninger der er til størst gavn for borgere og virksomheder. Et tæt
samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne er vigtigt. De medlemsstater, der end-
nu ikke har opnået målet på 1% for implementeringsunderskuddet, skal øge deres indsats.
7216/09 (Presse 56)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
6.
Der bør straks sættes ind for at opnå øget konkurrence overalt i økonomien, især i Den Euro-
pæiske Unions netværksindustrier, (navnlig energi, transport og telekommunikation), for at
forbedre markedsadgangen og sikre en mere konkurrencepræget prisdannelse, større udvalg
og tilgængelighed for forbrugerne samt høj kvalitet. Styrkelse af nettets forbindelsesledninger
i hele Den Europæiske Union bør være en prioritet, herunder tilslutning af de mest isolerede
markeder. Det er af afgørende betydning, at det indre marked for
energi og elektronisk kom-
munikation
færdigudvikles. For så vidt angår gas- og electricitetsmarkederne vil øget kon-
kurrence og diversificering føre til en mere effektiv anvendelse af energi og bistå Den Euro-
pæiske Union med at reagere mere effektivt på udfordringerne i forbindelse med klimaæn-
dringer og energisikkerhed.
Gennemførelsen af
servicedirektivet
er en væsentlig lejlighed til at bevæge sig i retning af et
virkelig integreret indre marked ved at fjerne hindringer for grænseoverskridende handel, lette
markedsadgangen for SMV'er og øge forbrugernes valgfrihed. Medlemsstaterne bør sikre, at
der findes passende ordninger, herunder ressourcer, til en fuldstændig gennemførelse af
servicedirektivet inden fristen i december 2009. Indsatsen bør øges, især for at fuldende gen-
nemgangen og moderniseringen af medlemsstaternes lovgivning og for at oprette fuldt funkti-
onsdygtige kvikskranker. Kommissionen og medlemsstaterne opfordres til at træffe de nød-
vendige foranstaltninger for at sikre, at der senest i 2010 er indført en hensigtsmæssig og
effektiv proces med gensidig vurdering af medlemsstaternes lovgivning.
Administrativt samarbejde er en betydelig faktor i opbygningen af gensidig tillid og forbed-
ringen af anvendelsen af det indre markeds regler.
Informationssystemet for det indre mar-
ked
er et centralt instrument til at overvinde hindringerne for effektivt samarbejde mellem
medlemsstaternes forvaltninger (såsom sprogbarrierer, forskelle i de offentlige forvaltningers
organisation, osv.), som det fremgik af det vellykkede pilotprojekt vedrørende erhvervskvali-
fikationer. Medlemsstaterne bør sikre, at der findes passende ordninger, herunder ressourcer,
til en fuldstændig gennemførelse af informationssystemet for det indre marked inden for ram-
merne af servicedirektivet med særlig vægt på uddannelse og bevidstgørelse, gennemførelse
af varepakken og yderligere udvikling af instrumenter til oplysning og problemløsning såsom
Solvit.
7.
8.
7216/09 (Presse 56)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
9.
EU's indre marked for detailhandel
er stadig ikke fuldt udbygget. Rådet hilser med til-
fredshed, at Kommissionen i 2009 agter at vedtage en markedsovervågningsrapport om, hvor-
ledes denne centrale sektor fungerer. Gennemførelsen af servicedirektivet bør forbedre den
nuværende situation betragteligt. Der bør lægges særlig vægt på forslaget til direktiv om for-
brugerrettigheder, som bør føre til, at det indre marked fungerer bedre til gavn for såvel for-
brugere som erhvervsliv, især SMV'er. Der bør fortsat gøres en indsats for at forbedre forbru-
gernes og virksomhedernes tillid til det indre marked. For at forbedre det indre markeds yde-
evne er det af afgørende betydning, at indsatsen koncentreres om at fjerne faktorer, der be-
sværliggør virksomheders grænseoverskridende transaktioner med forbrugere.
Fem år efter
indledningen af den femte udvidelse er der tegn på, at Den Europæiske Union
som helhed drager nytte af udvidelsen, herunder økonomisk. Tilbageværende overgangsord-
ninger, der skaber markedsforvridning, bør afvikles snarest muligt i overensstemmelse med
traktaterne.
Iværksættelse af handlingsprogrammet for reduktion af virksomhedernes administrative byrde
Rådet understreger, at
der bør gøres en indsats
på alle områder inden for bedre lovgivning
gennem en nøje bedømmelse af de relevante virkninger, herunder medlemsstaternes særlige
karakteristika, af nye forslag, forenkling af gældende lovgivning og konkret reduktion af virk-
somhedernes administrative byrde. Rådet opfordrer Kommissionen til fortsat at prioritere nye
forenklingsforslag. En hurtig vedtagelse i Rådet og Europa-Parlamentet af de over halvtreds
forenklingsforslag, som stadig er under behandling, er en prioritet.
Behovet for bedre lovgivning til fordel for øget konkurrenceevne får stadig større betydning i
økonomisk svære tider. Nu, hvor virksomhederne kæmper med den økonomiske afmatning, er
det nødvendigt at reducere de administrative udgifter for at lette vilkårene for virksomhederne
og især for SMV'erne, der er uforholdsmæssigt hårdt ramt. Nu, hvor handlingsprogrammet for
reduktion af virksomhedernes administrative byrde er gået ind i
en afgørende fase,
ser Rådet
med tilfredshed på det arbejde, som Kommissionen indtil nu har udført, navnlig vedrørende
målinger af den administrative byrde, der hviler på virksomhederne, den første pakke med
reduktionsforslag, som af Kommissionen anslås at kunne give op til 30 mia. EUR i besparel-
ser, Kommissionens plan om at forelægge alle resterende forslag inden udløbet af sin embeds-
periode og den foreslåede forlængelse af handlingsprogrammet, som Kommissionen forelæg-
ger i sin tredje strategiske gennemgang af programmet for bedre lovgivning. Det opfordrer
Kommissionen til at træffe yderligere foranstaltninger for at sikre, at resultaterne leveres i
tide.
10.
II.
11.
12.
7216/09 (Presse 56)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0011.png
5.-6.III.2009
13.
Rådet opfordrer til hurtige fremskridt med dette arbejde og til en øget fællesskabsindsats fra
alle Fællesskabets institutioner for at garantere, at den vedtagne
reduktion af de administra-
tive byrder på 25%
som følge af EU-lovgivning med for så vidt angår en vis indvirkning på
virksomhederne nås senest i 2010 og en indvirkning i alle nøglesektorer nås senest 2012. For
at opnå dette opfordrer Rådet Kommissionen til at anvende en række forskellige metoder, her-
under blandt andet en vejledende tidsplan for konkrete forslag til reduktion i de nærmeste må-
neder og samarbejde mellem institutionerne med støtte fra Gruppen af Højtstående Uafhængi-
ge Interesserede Parter med henblik på hurtig vedtagelse. Rådet ser med tilfredshed på, at
Kommissionen har opstillet tal for reduktionen på sektorplan inden for to områder (beskatning
og selskabsret), og at Kommissionen agter inden udgangen af sin embedsperiode at fastlægge,
hvilket bidrag hver enkelt basissektor skal yde til den samlede reduktion på 25%.
Rådet understreger vigtigheden af
regelmæssig overvågning
af fremskridtene med hensyn til
handlingsprogrammet og opfordrer Kommissionen til at aflægge beretning hvert år til Det
Europæiske Råds forårsmøde om gennemførelsen og om betydelige ændringer i de admini-
strative byrder. Det noterer sig endvidere, at de fremskridt, der er gjort med hensyn til at redu-
cere de administrative byrder, ville blive undermineret ved yderligere administrative omkost-
ninger som følge af nye lovgivningsmæssige forslag. Kommissionen bør derfor vurdere de
potentielle administrative byrder som følge af nye forslag, der vedtages med henblik på at
sikre, at de administrative udgifter holdes på et minimum, som er nødvendigt for nye politik-
initiativer. Til dette formål minder Rådet om behovet for regelmæssigt og effektivt at foretage
vurderinger af de administrative byrder i Kommissionens konsekvensvurderinger af nye for-
slag, især for SMV'er, og hilser i denne forbindelse med tilfredshed den forøgede vægt på
dette aspekt i Kommissionens reviderede retningslinjer for konsekvensvurderinger, herunder
en styrket vurdering af omfanget af de administrative byrder.
Forbedring af rammevilkårene for industrien, med særlig opmærksomhed på innovation og
SMV'ers konkurrenceevne
Medlemsstaterne bør forbedre industriens
rammevilkår
for at opretholde en stærk industriel
base og øge deres kapacitet til at klare den økonomiske og finansielle afmatning og lette virk-
somhedernes adgang til finansiering. De bør videreføre Lissabonstrategiens strukturreformer.
Virksomhederne har behov for et stabilt, gunstigt og forudsigeligt lovgivningsmiljø, som både
yder retssikkerhed og sørger for den nødvendige fleksibilitet for vækst og beskæftigelse, når
de vedtager nye lovkrav, gennemfører lovgivning for det indre marked og sikrer anvendelsen
af statsstøtteregler. Øget fleksibilitet med hensyn til statsstøtte bør hjælpe medlemsstaterne
med at nå disse mål og må hverken misbruges eller fordreje konkurrencen.
1
14.
III.
15.
1
Midlertidige EF-rammebestemmelser for statsstøtte, der ydes for at lette adgangen til finan-
siering under den nuværende finansielle og økonomiske krise (2009/C 16/01).
11
7216/09 (Presse 56)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
16.
Anvendelse af principperne i
Small Business Act for Europe
(SBA) vil bidrage til at genop-
rette tilliden ved at give "Tænk småt først"-princippet, iværksætterånd og konkurrenceevne en
fremtrædende plads i samfundet. En rettidig gennemførelse af foranstaltningerne i SBA-
handlingsplanen, der blev vedtaget i december 2008 af Rådet (konkurrenceevne), er afgørende
for at kunne hjælpe SMV'erne med at klare de nuværende svære markedsvilkår.
Medlemsstaterne bør rapportere om gennemførelsen af SBA-foranstaltninger i deres frem-
skridtsrapporter til de nationale reformprogrammer, og Kommissionen bør gøre det samme i
sine gennemførelsesrapporter til Fællesskabets Lissabonprogram. I denne forbindelse bør
arbejdet med statutten for et europæisk privat selskab aktivt videreføres. Kommissionen bør
gennemføre en "SMV-test" af alle forslag, der berører erhvervslivet, i overensstemmelse med
retningslinjerne for konsekvensvurderinger.
17.
På baggrund af den nuværende kreditkrise er det en nøgleprioritet at virksomheder, især
SMV'er, sikres
let og rettidig adgang til finansiering.
Rådet tilskynder kreditinstitutter og
banker til ikke at indskrænke adgangen til kreditter for diverse virksomheder med levedygtige
forslag. Rådet hilser med tilfredshed de foranstaltninger, som EIB-Gruppen har truffet for at
afbøde den nuværende finansielle og økonomiske krise, især øget långivning til SMV'er og
"mid-caps". Rådet opfordrer Kommissionen til sammen med EIB-Gruppen inden Det Euro-
pæiske Råds forårsmøde at undersøge og fremlægge, hvorledes anvendelsen af EIB's instru-
menter kan forbedres med hensyn til hurtig tilgængelighed og projektbedømmelse. Det under-
streger den rolle, som medlemsstaterne kan spille med hensyn til at lette lån og lånegarantier
til SMV'er, herunder ved anvendelse af strukturfonde. Rådet opfordrer Kommissionen til i
forbindelse med den planlagte midtvejsrevision af syvende forskningsrammeprogram og på
grundlag af midtvejsevalueringen af rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation at
overveje, hvorledes virksomhederne hurtigere kan drage nytte af disse vigtige europæiske
instrumenter.
Rådet noterer sig behovet for
øget og mere effektiv finansiering af investeringer og infra-
struktur,
både som svar på den økonomiske krise på kort sigt og for at øge produktiviteten på
mellemlang og lang sigt. Det noterer sig forslagene til forenkling af procedurer og fremskyn-
delse af gennemførelsen af programmerne under samhørighedspolitikken, der medfinansieres
af struktur- og samhørighedsfondene, og det noterer sig Kommissionens forslag om at fremme
specifikke projekter med henblik på at modernisere Europas infrastruktur.
18.
7216/09 (Presse 56)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
19.
Innovative og bæredygtige teknologier er metoder til at fremme EU's virksomheders konkur-
renceevne på det globale marked og til at føre Europa hen imod en miljøeffektiv vidensøko-
nomi. Mindskelse af Den Europæiske Unions energiafhængighed, styrkelse af foranstaltninger
til forbedring af
energieffektiviteten
og indledning af en omkostningseffektiv strategi til
emissionsreduktion ved anvendelse af passende økonomiske incitamenter bør føre til øget
langsigtet konkurrenceevne, økonomisk vækst og jobskabelse. I den forbindelse noterer Rådet
sig de foreslåede offentlig-private partnerskaber vedrørende grønne biler, europæiske energi-
effektive bygninger og fremtidens fabrikker, samtidig med at det understreges, at det er vigtigt
at sikre den rigtige balance mellem Fællesskabets, erhvervslivets og forskningsinstitutternes
interesser. Rådet opfordrer også indtrængende Kommissionen til at fremme disse initiativer
inden midten af 2009. Inden for de samme tidsrammer understreger Rådet behovet for at for-
bedre industriens adgang til finansiering, og det opfordrer Kommissionen til at udforske og
forelægge valgmuligheder for, hvordan der på en sammenhængende måde kan tilskyndes til
en fornyelse af den europæiske bilpark med henblik på at mindske CO
2
-emissioner og brænd-
stofforbrug og øge sikkerheden, for eksempel inden for genanvendelse og genvinding af køre-
tøjer, på grundlag af en analyse af situationen og den nuværende praksis i medlemsstaterne,
og at respektere, at køretøjer fortsat skal være tilgængelige for forskellige forbrugergrupper.
Rådet tilskynder også til yderligere fremskridt med gennemførelsen af den strategiske energi-
teknologiplan (SET-plan), der især støtter en udbredt anvendelse af informationsteknologiske
løsninger i energisektoren.
Kommissionen og medlemsstaterne bør samarbejde med erhvervslivet for at fremme udbud-
det og kvaliteten af
faglært arbejdskraft og erhvervsuddannelse,
herunder iværksætterud-
dannelse, teknisk uddannelse og naturvidenskab. I den sammenhæng opfordres Kommissio-
nen til at overveje, hvordan Den Europæiske Globaliseringsfonds interventioner kan anvendes
på en bedre og mindre tidskrævende måde, og fokusere mere på efteruddannelses- og omsko-
lingsordninger. Rådet minder om betydningen af virksomhedernes sociale ansvar.
20.
7216/09 (Presse 56)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
21.
Den centrale rolle, som
innovation
spiller i forbindelse med forbedringen af Europas konkur-
renceevne inden for den globale økonomi, medfører, at det er nødvendigt systematisk at til-
skynde til alle former for innovation. Resultaterne af forsknings- og innovationsprocessen bør
i højere grad opfylde markeds- og brugerbehovene. Rådet ser med tilfredshed på Kommissio-
nens initiativ vedrørende innovation inden for tjenesteydelser. Blandt de øvrige foranstaltnin-
ger, der skal træffes, bør der fortsat gøres en indsats for at opnå fremragende europæiske
innovationsklynger i verdensklasse med henblik på fuldt ud at udnytte deres potentiale.
Kommissionens lead market-initiativ er et lovende instrument til at frigøre innovative varers
og tjenesteydelsers markedspotentiale på en målrettet måde. EU's indsats for at skabe Fælles-
skabets patentsystem og ordning for behandling af patentsager skal øges. Gennemførelsen af
Kommissionens strategi for industriel ejendomsret bør videreføres. Samtidig opfordres
Kommissionen og Rådet til at iværksætte en grundig evaluering af den bredt funderede inno-
vationsstrategi, der blev indført i 2006, og som førte til vedtagelsen af en ambitiøs europæisk
innovationsplan i 2009, der omfatter fremtidens vigtigste teknologier, herunder blandt andet
rumteknologier og teknologier i forbindelse med bæredygtig udvikling. Rumteknologier og
tillægstjenester til downstreambrugere giver store muligheder til Europas innovation, konkur-
renceevne og adgang til globale markeder, navnlig for SMV'er. Sideløbende med udviklingen
af GNSS (Egnos- og Galileosystemerne) samt GMES-programmer skal den europæiske ind-
sats for udvikling af egnede EU-instrumenter og EU-finansieringsordninger til rumlateret
forskning og til drift af bæredygtige rumbaserede applikationer samt forbedring af de lovgiv-
ningsmæssige rammer videreføres.
De
specifikke behov,
begrænsninger og muligheder inden for
forskning og innovation,
som
forskellige typer SMV'er har, skal målrettes bedre og løses gennem relevante politikker på
forskellige niveauer. I den forbindelse opfordres Kommissionen og Rådet til at undersøge
mulighederne for synergi til fremme af sammenhæng mellem FoU og innovationspolitikker
på både EU- og medlemsstatsplan.
Arbejdet med at udvide
bredbåndsnettet
bør fremmes både på medlemsstatsplan og på EU-
plan med det formål at give adgang for de områder, der er dårligt betjente, hvor omkostnin-
gerne er høje, og hvor markedet ikke kan levere, idet det fælles vejledende mål er at opnå
100% bredbåndsdækning mellem 2010 og 2013.
22.
23.
7216/09 (Presse 56)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0015.png
5.-6.III.2009
IV.
24.
Forbedring af niveauet for og kvaliteten af investeringer i viden og forskning
Større og mere virkningsfulde og effektive investeringer i uddannelse,
forskning og inno-
vation er en nøglefaktor for bæredygtig langsigtet vækst i en konkurrencedygtig europæisk
økonomi og bør fortsat være et højt prioriteret område, også inden for rammerne af den nu-
værende globale økonomiske afmatning. Rådet understreger på ny, at EU's mål på 3% for
samlede FTU-investeringer, der blev opstillet i Barcelona, fortsat er relevant, ligesom de nati-
onale mål og skabelsen af et gunstigt klima for forskning og innovation i Europa. I den sam-
menhæng bør medlemsstaterne navnlig fortsætte med at tilskynde til, at den private sektor
øger investeringerne i FoU og innovation.
Det europæiske samarbejde skal udvikles inden for videnstrekanten,
så det kan nå sit
fulde potentiale. Med henblik herpå bør medlemsstaterne tilskynde universiteter, forsknings-
institutter og erhvervslivet til at øge deres samarbejde, herunder optimal anvendelse af intel-
lektuelle ejendomsrettigheder. Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
forventes på sin side at spille en vigtig rolle i denne sammenhæng. Udvælgelsesprocessen for
og oprettelsen af EIT's første videns- og innovationsfællesskaber (VIF) bør være fuldført i
god tid, så de kan være operationelle i begyndelsen af 2010. Samtidig bør man fremme fri be-
vægelighed for forskere, viden og teknologi for således at skabe den "femte frihed" i hele det
europæiske forskningsrum (EFR). I den forbindelse noteres det, at Kommissionen agter at
iværksætte en indgående gennemgang af relevante fællesskabspolitikker.
Frontlinjeforskningens
rolle skal styrkes med henblik på at bidrage til konsolideringen af
den europæiske konkurrenceevnes videnbase. For at garantere fortsat videnskabelig ekspertise
og uafhængighed bør gennemgangen af Det Europæiske Forskningsråds strukturer og meka-
nismer også være en prioritet, og den bør videreføres i tæt samråd med forskningsrådets
videnskabelige råd i overensstemmelse med afgørelsen om 7. rammeprogram.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at tage de nødvendige skridt med henblik på
at sikre en
effektiv styring af EFR
og opfylde 2020-visionen
1
. Ljubljanaprocessen, der tager
sigte på fuld gennemførelse af EFR, er et centralt element i gennemførelsen af Lissabon-
dagsordenen med henblik på forøgede og mere velkoordinerede investeringer i viden, hvilket
vil forbedre Europas konkurrenceevne. De fem aktuelle EFR-initiativer (forskningsinfrastruk-
turer, fælles programmering, forskerpartnerskaber, internationalt forsknings- og teknologi-
samarbejde og -vidensdeling) bør nu videreudvikles for så vidt angår styring og gennem-
førelse.
25.
26.
27.
1
Rådets konklusioner af 2. december 2008 om fastlæggelse af en 2020-vision for det europæ-
iske forskningsrum, dok. 16767/08.
15
7216/09 (Presse 56)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
28.
Ved at kombinere ressourcer fra de nationale budgetter, fællesskabsprogrammerne, EIB-
instrumenterne og strukturfondene bør der kunne udvikles
forskningsinfrastrukturer af
topkvalitet
i hele Europa på frivillig basis og under fuld overholdelse af subsidiaritetsprin-
cippet. Gennemførelsen af ESFRI-køreplanen og den seneste ajourføring heraf bør drøftes og
følges aktivt op. Der bør tilskyndes til, at der etableres yderligere regionale partnerfaciliteter.
Forhandlingerne om forslaget om de retlige rammer for europæisk forskningsinfrastruktur bør
afsluttes snarest muligt.
Medlemsstaterne tilskyndes til at samarbejde inden for en specifik Crestkonfiguration
(Gruppen på Højt Plan vedrørende Fælles Programlægning) med henblik op at identificere de
vigtigste samfundsmæssige udfordringer og tackle dem inden for rammerne af den
fælles
programmering.
På det grundlag bør de første forslag til fælles programmeringstemaer udar-
bejdes aktivt i samråd med alle relevante interessenter, således at Rådet kan vedtage sådanne
initiativer senest i 2010. Med henblik på videreudvikling af EFR anmodes medlemsstaterne
om at overveje at åbne op for deres nationale programmer, hvor det er relevant.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres ligeledes til at samarbejde inden for den speci-
fikke Crestkonfiguration (det strategiske forum for internationalt videnskabeligt og teknolo-
gisk samarbejde) med henblik på gennemførelse af det europæiske partnerskab inden for
internationalt videnskabeligt og teknologisk samarbejde med tredjelande,
der vil udgøre
et væsentligt bidrag til EFR's og Lissabonstrategiens eksterne dimension.
Forskernes karrieremuligheder og mobilitet
bør forbedres ved identificering af den opti-
male kombination af politikker bestående af nationale redskaber og EF-redskaber og ved for-
bedring af alle forskernes kvalifikationer, herunder støtteforanstaltninger til fremme og udvik-
ling af uddannelse og afbalanceret bevægelighed for forskningstalenter samt sikring af de
bedst mulige arbejdsvilkår, også med hensyn til balancen mellem arbejde og privatliv. Herud-
over skal interessen i forsknings- og innovationsbehov stimuleres i samfundet, navnlig blandt
unge. Fortsat forøgelse af de menneskelige ressourcer inden for videnskab og teknologi bør til
stadighed være en prioritet, som en hurtig gennemførelse af det europæiske partnerskab for
forskere bør spille en central rolle i. Rådet opfordrer Styringsgruppen vedrørende Menneske-
lige Ressourcer og Mobilitet til aktivt at fortsætte sine bestræbelser på at lede dette partner-
skab på en fleksibel måde.
Rådet opfordrer Kommissionen til i begyndelsen af 2009 at forelægge Rådet og Europa-
Parlamentet et forslag om omdannelse af ERA-NET+ "BONUS for de maritime videnskaber i
Østersøen - Netværk af finansieringsagenturer" til et fælles forskningsprogram baseret på
traktatens artikel 169. Det er desuden afgørende at bevare fremdriften i gennemgangen af det
aktuelle forslag om et europæisk program for metrologisk forskning og udvikling (EMRP) for
at opnå en hurtig vedtagelse.
29.
30.
31.
32.
7216/09 (Presse 56)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
33.
Den
regionale forsknings- og innovationskapacitet
skal udvides gennem konkrete investe-
ringstiltag i tæt koordinering med politikken vedrørende innovationsklynger. Der bør tilskyn-
des yderligere til supplerende anvendelse af finansieringskilder fra fællesskabsprogrammer,
herunder syvende rammeprogram og rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation,
samt EIB's lån gennem finansieringsfaciliteten for risikodeling (RSFF) under syvende ram-
meprogram med strukturfondenes mellemkomst og bidrag fra private investeringskilder. Det
er vigtigt, at en passende andel af strukturfondsmidlerne tildeles FoU- og innovationsrelatere-
de investeringer. Denne andel udgør for øjeblikket i gennemsnit 25% af de planlagte tildelin-
ger i de nationale og regionale programmer under samhørighedspolitikken for 2007-2013.
Den bør indberettes i de årlige gennemførelsesrapporter og nationale strategirapporter, der
skal forelægges i 2009 og 2012.
I den sammenhæng skal
evalueringen af og kontrollen med FoU- og innovationsaktivite-
ter
styrkes på de relevante niveauer. Der bør lægges særlig vægt på evalueringen af kvaliteten
af resultater og konsekvenser af medlemsstaternes og Fællesskabets FoU-programmer, så der
kan indhentes oplysninger, herunder indikatorer, for at sørge for mere effektive og virknings-
fulde investeringer i FoU og innovation og sikre, at investeringerne får betydning for Europas
konkurrenceevne. Ligeledes bør der ske en styrkelse af undersøgelsen af evalueringsresulta-
terne inden for forskningsforvaltning og politikudformning. Den endelige efterfølgende evalu-
ering af sjette rammeprogram og henstillingerne fra Revisionsretten vedrørende dette spørgs-
mål bør tages med i betragtning, når metode og kommissorium for midtvejsevalueringen af
syvende rammeprogram skal fastlægges.
Konkurrenceevnens eksterne dimension
Konkurrenceevnens eksterne dimension er fortsat af afgørende betydning. Åbne markeder så-
vel i Den Europæiske Union som globalt er absolut nødvendige for at sikre vækst og beskæf-
tigelse. Den nuværende økonomiske afmatning bør ikke være en undskyldning for protektio-
nisme. For at undgå at blive fanget i protektionisme og overregulering er Europa nødt til fuldt
ud at udnytte den fremspirende nye økonomiske verdensorden, diversificere forbindelserne og
udvikle nye muligheder for nyttige partnerskaber til gavn for alle over hele verden. Det bør
være en prioritet at nå et ambitiøst, afbalanceret og samlet resultat af forhandlingerne under
Doharunden med alle WTO-medlemmerne. Forbindelserne med BRIK-økonomierne og andre
vigtige aktører bør udbygges. EU's naboskabspolitik har et stort økonomisk potentiale.
Mulighederne for at styrke det transatlantiske partnerskab bør udforskes på højeste politiske
plan og Det Transatlantiske Økonomiske Råd bør inddrages fuldt ud, så der kan opnås yder-
ligere afgørende fremskridt i den transatlantiske integration. Mulighederne for bilaterale
frihandelsaftaler bør undersøges aktivt. Rådet udtaler tilfredshed med Kommissionens medde-
lelse fra december 2008 om Lissabonstrategiens eksterne dimension, hvis hovedfokus ligger
på markedsadgang og vejledende principper for internationalt samarbejde om regelharmonise-
ring og -standardisering. Den Europæiske Union bør anvende alle sine handelsinstrumenter,
så markederne hele tiden bliver mere åbne, hvilket vil være til fordel for alle parter.
34.
V.
35.
7216/09 (Presse 56)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0018.png
5.-6.III.2009
Den Europæiske Union bør tilstræbe gradvis at skabe det fremtidige retfærdige og integrerede
globale CO
2
-marked og undgå, at klimapolitikkerne verden over bliver mere uensartede, ved
at sikre en ambitiøs og omfattende aftale om klimaændringer i København.
BILAG
Rådets (økofin og konkurrenceevne) synspunkter om Kommissionens gennemførelsesrapport med
henblik på Fællesskabets Lissabonprogram 2008-2010
EU's økonomi var i 2008 udsat for de negative virkninger af den globale finansielle turbulens og
dennes stærke afsmitningsvirkning på realøkonomien. Rådet reagerede straks på den usædvanlig
kraftige økonomiske afmatning og godkendte en europæisk økonomisk genopretningsplan med en
række konkrete foranstaltninger, der skal træffes på fællesskabsplan.
Rådet (økofin og konkurrenceevne) anser især Den Europæiske Investeringsbanks øgede finansie-
ring af SMV'erne og fremskyndelsen og forbedringen af procedurerne inden for Den Europæiske
Socialfond og Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for at være højt prioriterede
foranstaltninger. De prioriterede foranstaltninger bør omfatte investering i FoU, innovation, energi-
sektoren og infrastrukturprojekter.
Rådet (økofin og konkurrenceevne) tilslutter sig Kommissionens vurdering af, at der er gjort bety-
delige fremskridt, bl.a. med vedtagelsen af klima- og energipakken, varepakken og SBA-
handlingsplanen og den reviderede sociale dagsorden. Der er ikke desto mindre behov for yderlige-
re bestræbelser og en korrekt og hurtig gennemførelse af initiativerne for bl.a. at forbedre det indre
markeds funktion og SMV'ernes konkurrenceevne, frigøre forsknings- og innovationspotentiale,
styrke konkurrencen, især i servicesektoren og netværksindustrierne, særlig transport, energi og
telekommunikation, og yderligere lette betingelserne for en åben international handel.
Da der forventes en yderligere forværring af den økonomiske situation i 2009, understreger Rådet
(økofin og konkurrenceevne) behovet for at holde sig tæt til målene for Fællesskabets Lissabon-
program, som udgør en strategisk reformdagsorden for Fællesskabets del af den fornyede Lissabon-
strategi, og fokusere så meget mere på gennemførelsen heraf.
På grundlag af Kommissionens rapport har Rådet (økofin og konkurrenceevne) vurderet fremskrid-
tene i det første år af Fællesskabets gennemførelse af Lissabonprogrammet og fremhæver følgende
foranstaltninger inden for de fem prioriterede områder.
7216/09 (Presse 56)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
Investering i mennesker og modernisering af arbejdsmarkederne
Arbejdet med den
reviderede sociale dagsorden,
som Kommissionen vedtog i juli 2008, vil blive
fortsat af Rådet for at forbedre beskæftigelsesmulighederne og adgangen til tjenesteydelser af høj
kvalitet og sikre solidaritet. Det er nødvendigt at prioritere indsatsen for at reducere de lovgivnings-
mæssige hindringer, der i øjeblikket findes for arbejdsmarkederne, og fremme udvikling af kvalifi-
kationer og livslang læring i samarbejde med virksomhederne og arbejdsmarkedets parter, sådan at
misforholdet mellem efterspurgte og udbudte kvalifikationer kan blive reduceret. Procedurerne in-
den for Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen bør forbedres og fremskyndes, så
den kan intervenere hurtigere inden for nøglesektorer. Rådet (økofin og konkurrenceevne) hilser
også forelæggelsen af initiativet "nye kvalifikationer til nye job" velkommen.
Gennemførelsen af den
europæiske pagt om indvandring og asyl,
der blev vedtaget i okto-
ber 2008 med det hovedformål at fastlægge fælles mål for den europæiske indvandringspolitik samt
fælles midler til at nå dem, bør fortsætte. Både lovlig og ulovlig migration, afsmitningsvirkninger,
økonomiske og finanspolitiske virkninger, kvalifikationskrav og nationale kompetencer skal over-
vejes. Rådet (økofin og konkurrenceevne) støtter vedtagelsen af ordningen med "blå kort" for at til-
trække højtkvalificerede arbejdstagere inden juni 2009.
Frigørelse af forretningsmulighederne, navnlig hos små og mellemstore virksomheder
SBA-handlingsplanen,
som Rådet godkendte i december 2008, bør hjælpe SMV'erne gennem den
økonomiske afmatning ved at forbedre adgangen til finansiering, reducere den administrative byrde
og hjælpe SMV'erne med at drage fordel af det indre marked og forbedre deres konkurrenceevne på
de eksterne markeder. Handlingsplanen bør gennemføres fuldt ud og hurtigt både på fællesskabs-
plan og nationalt plan under overholdelse af subsidiaritetsprincippet. Kommissionen bør indføre
fælles begyndelsesdatoer for alle nye forordninger og snarest muligt gennemføre en "SMV-test" af
alle forslag, der berører erhvervslivet, i overensstemmelse med retningslinjerne for konsekvensvur-
deringer.
Rådet (økofin og konkurrenceevne) minder om betydningen af yderligere forbedring af adgangen til
finansiering (kredit, garantier, mezzaninfinansiering, osv.) og venturekapital til innovative nyetable-
ringer og til SMV'er, under hensyn til konsekvenserne af den nuværende finanskrise. Der er behov
for at forbedre markedsadgangen for SMV'er, især ved større brug af markeds- og sektorovervåg-
ning, og for at identificere og tackle hindringer for det indre marked. Regnskabskravene bør forenk-
les og etableringsprocedurerne fremskyndes betydeligt.
7216/09 (Presse 56)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
Bidraget fra den første pakke af forslag til reduktion af de eksisterende administrative byrder fra
EU-lovgivningen med henblik på det godkendte mål på 25% inden 2012 skønnes at medføre om-
kostningsbesparelser på ca. 30 mia. EUR. På EU-plan blev de 11 nye tiltag efter den hurtige proce-
dure, som skal
reducere de administrative byrder
for virksomhederne, forelagt af Kommissionen
i 2008. Rådet (økofin og konkurrenceevne) opfordrer Kommissionen til at foreslå nye specifikke
reduktionsforanstaltninger for hvert af de 13 prioriterede nøgleområder i handlingsprogrammet.
Kommissionen og medlemsstaterne vil gennemføre disse foranstaltninger i fællesskab. Rådet
(økofin og konkurrenceevne) betragter det som en prioritet at fortsætte dette vigtige arbejde for at
opnå denne reduktion af den administrative byrde på 25%. Kommissionen opfordres også til at af-
slutte gennemgangen af hele den gældende lovgivning snarest muligt.
Et velfungerende
indre marked
uden hindringer styrker EU's økonomiske modstandskraft og til-
pasningsevne betydeligt og gør den mere attraktiv for investering. I disse tider med en ekstraordi-
nær økonomisk afmatning understreger Rådet (økofin og konkurrenceevne) betydningen af åbne
markeder, effektiv konkurrence og fortsat anvendelse af statsstøtteregler, idet der også er behov for
at handle hurtigt og fleksibelt og for at overholde den europæiske ramme. Rådet (økofin og konkur-
renceevne) noterer sig, at der er gjort betydelige fremskridt med gennemførelsen af det indre
marked, især på vareområdet (den nyligt vedtagne varepakke), og i et vist omfang med det grænse-
overskridende finansielle tilsyn.
Hvad angår sidstnævnte mener Rådet (økofin og konkurrenceevne), at der er behov for yderligere
fremskridt med det globale samarbejde om finansielt tilsyn og krisestyring, forbedring af kredit-
strømmen til virksomhederne og styrkelse af de lovgivningsmæssige rammer på EU-plan, med hen-
syn til revisionsreglerne (IAS-forordningen), risici forbundet med afledte instrumenter og "credit
default swaps" osv. Rådet (økofin og konkurrenceevne) hilser Kommissionens øgede bestræbelser
inden for markedsovervågning velkommen. Der er behov for en yderligere indsats for at styrke
håndhævelsen af konkurrencepolitikken, især i servicesektoren og netværksindustrierne, særlig
transport, energi og telekommunikation. Medlemsstaterne bør sikre en nøjagtig og rettidig gennem-
førelse af servicedirektivet i deres lovgivning inden fristen december 2009, herunder et velfunge-
rende informationssystem for det indre marked.
7216/09 (Presse 56)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
Investeringer i viden og innovation
Videnstrekanten forskning, uddannelse og innovation bør styrkes ved udvikling af det europæiske
forskningsrum (EFR) for at gøre den
"femte frihed"
til en realitet. Rådet (økofin og konkurrence-
evne) opfordrer til yderligere udvikling og samordning af EFR-partnerskabsinitiativerne. Der bør
lægges særlig vægt på en bedre samordning af de nationale forskningsaktiviteter gennem både det
fælles programlægningsinitiativ og etablering af paneuropæiske forskningsinfrastrukturer, på gen-
nemførelsen af partnerskabet mellem medlemsstaterne og Fællesskabet om internationalt videnska-
beligt og teknologisk samarbejde og på den praktiske gennemførelse af partnerskabet om forskernes
karriere og mobilitet. Disse foranstaltninger bør suppleres med en effektiv gennemførelse af lead
market-initiativet og med udvikling af klynger.
Da det er nødvendigt yderligere at forbedre den private sektors inddragelse og rammevilkårene for
innovation
i Europa, bør EU's indsats for at skabe Fællesskabets patentsystem og ordning for be-
handling af patentsager øges. Rådet (økofin og konkurrenceevne) bør reagere på gennemførelsen af
den bredt funderede innovationsstrategi inden udgangen af 2009 og opfordrer Kommissionen til at
forelægge sin europæiske innovationsplan inden da.
Energi og klimaændringer
Vedtagelsen af
klima- og energipakken
sætter EU i stand til at tage føringen og spille en aktiv rolle
i udformningen af en ambitiøs og samlet global aftale om en yderligere international indsats til be-
kæmpelse af virkningerne af klimaændringerne, der skal indgås i København senere på året. Rådet
(økofin og konkurrenceevne) forpligter sig til at bidrage til de nødvendige forberedende skridt i ret-
ning af et vellykket resultat af en sådan aftale. Rådet (økofin og konkurrenceevne) understreger
også, at et velfungerende, konkurrencedygtigt og sammenhængende indre energimarked er af
grundlæggende betydning for at sikre en bæredygtig og sikker energiforsyning. En rettidig ved-
tagelse af pakken for det indre energimarked er fortsat en topprioritet. Rådet (økofin og konkurren-
ceevne) støtter gennemførelsen af handlingsplanen for en bæredygtig
industripolitik,
et bæredyg-
tigt forbrug og en bæredygtig produktion. Desuden bør forøgelse af EU's energisikkerhed, forbed-
ring af energieffektiviteten og støtte til innovative teknologier bidrage til at forbedre de europæiske
virksomheders konkurrenceevne.
7216/09 (Presse 56)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
Den eksterne dagsorden
Politikker til støtte for
frihandel
og åbning udadtil har haft positive virkninger for den økonomiske
vækst, jobskabelsen, forbrugernes valgfrihed og levestandarden i hele verden. Den nuværende
økonomiske afmatning bør ikke være en undskyldning for protektionisme. Åbenhed tilskynder den
europæiske industri til at styrke innovation og produktivitet og fremmer således vækst.
Rådet (økofin og konkurrenceevne) opfordrer til en vellykket afslutning af de multilaterale Doha-
handelsforhandlinger snarest muligt, mens der forhandles bilateralt med de vigtigste handels-
partnere. Fremme af samarbejde og reguleringskonvergens med de vigtigste handelspartnere og
stadig mere åbne markeder, som bør være til gensidig gavn, er fortsat en prioritet."
7216/09 (Presse 56)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0023.png
5.-6.III.2009
Undersøgelsen af det indre marked: et år efter -
Rådets konklusioner
Rådet gjorde status over de fremskridt, der er opnået efter undersøgelsen af det indre marked, og
vedtog følgende konklusioner med henblik på forelæggelse for Det Europæiske Råd på forårs-
mødet:
"Motto:
Det indre marked - et vigtigt redskab i svære tider
Rådet,
DER MINDER OM sine konklusioner af 25. februar 2008 om undersøgelsen af det indre marked
1
og konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008
2
, som anmoder om en effektiv
årlig opfølgning af undersøgelsen af det indre marked,
DER HENVISER til dokumentet fra Rådet (konkurrenceevne) om nøglespørgsmål til Det Europæi-
ske Råds forårsmøde 2009,
1.
UNDERSTREGER, at det indre marked er en hjørnesten i Den Europæiske Union og en af
dens hidtil vigtigste resultater. Det har skabt vækst, beskæftigelse, velstand og velfærd for
EU's borgere. I forbindelse med den aktuelle internationale økonomiske nedgang
BEKRÆFTER Rådet PÅ NY sit engagement i det indre markeds grundlæggende princip-
per og i yderligere at forbedre dets funktion. Et åbent og velfungerende indre marked uden
hindringer spiller en central rolle med hensyn til at afbøde nedgangens indvirkning på real-
økonomien og gøre den stærkere med øjeblikkelig virkning og på længere sigt. Fjernelse af
eksisterende hindringer, uden at der skabes nye, er derfor afgørende vigtigt, navnlig for så
vidt angår økonomiske genopretningsforanstaltninger.
HILSER det VELKOMMEN, at der i 2008 blev gjort fremskridt med at forbedre det indre
markeds funktion, navnlig gennem vedtagelsen af varepakken og forsvarspakken, og op-
fordrer til rettidig og korrekt gennemførelse af disse pakker.
PÅSKØNNER Kommissionens rapport "The Single Market Review: one year on"
3
, og
TILSLUTTER SIG i store træk dens vurdering.
2.
3.
1
2
3
6922/08.
7652/08.
17568/08.
23
7216/09 (Presse 56)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
4.
ER ENIGT i, at der er behov for en mere evidensbaseret og konsekvensorienteret tilgang
til politikken for det indre marked med målrettede foranstaltninger til fjernelse af hindrin-
ger og forbedring af konkurrencen på områder og i sektorer af særlig økonomisk betyd-
ning. For at opnå dette er det nødvendigt med moderne, fleksible politiske rammer og et
blandet sæt af skræddersyede instrumenter. Dette omfatter både harmonisering og gensidig
anerkendelse. Det bør også overvejes at anvende ikke-lovgivningsmæssige værktøjer, hvor
det er relevant. Effektiv anvendelse af principperne om bedre regulering og passende
høring af dem, der berøres af nye bestemmelser, er i denne forbindelse særlig vigtige, lige-
som en egentlig evaluering af nye initiativers konsekvenser for de fire friheder og for små
og mellemstore virksomheder på nationalt og regionalt plan, hvor det er relevant, også er
det. Der bør i den forbindelse tages hensyn til medlemsstaternes særlige forhold. RÅDET
hilser det derfor velkommen, at der lægges vægt på disse aspekter i Kommissionens revi-
derede retningslinjer for konsekvensanalyser.
FREMHÆVER, at det er nødvendigt at skabe det rette miljø, for at EU's erhvervsliv kan
udnytte nye markedsmuligheder, så de kan vokse og arbejde på tværs af grænserne, lige-
som de gør på hjemmemarkedet, og navnlig sikre, at små og mellemstore virksomheder får
de nødvendige ressourcer til at udnytte handelsmulighederne både i EU og globalt fuldt ud.
Rådet STØTTER i den forbindelse en fuldstændig gennemførelse af den Small Business
Act-handlingsplan, som Rådet vedtog i december 2008. Rådet HILSER også den markeds-
overvågning, som Kommissionen har iværksat for at rette op på markedssvigt,
VELKOMMEN.
UNDERSTREGER nødvendigheden af at opretholde åbne markeder og betydningen af den
eksterne dimension i politikkerne vedrørende det indre marked i et globalt handelsmiljø og
af en hensigtsmæssig koordinering mellem disse politikområder. MENER, at nye forslag
til regulering på EU-niveau, når det er relevant, bør omfatte en vurdering af de konkurren-
cemæssige konsekvenser på globalt plan med henblik på at styrke det europæiske erhvervs-
livs konkurrenceevne på verdensmarkederne og gøre Europa mere attraktivt som investe-
ringssted i en global sammenhæng. Rådet FREMHÆVER i den forbindelse, at det er nød-
vendigt, at EU forstærker indsatsen for at indføre et EF-patent og en ordning for bilæggelse
af retstvister om patenter.
ER AF DEN OPFATTELSE, at åbning af markederne for tjenesteydelser og fremme af
grænseoverskridende levering af tjenesteydelser fortsat er af afgørende betydning for
Europas konkurrenceevne og velstand fremover. Servicedirektivet er i den forbindelse en
vigtig milepæl, og Rådet FREMHÆVER vigtigheden af, at det gennemføres rettidigt og
korrekt. Medlemsstaterne bør sikre, at der til dette formål indføres passende ordninger,
herunder ressourcer, bl.a. til etablering af kvikskranker og interoperable elektroniske pro-
cedurer, fuld anvendelse af informationssystemet for det indre marked samt gennemgang
og modernisering af den nationale lovgivning.
5.
6.
7.
7216/09 (Presse 56)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0025.png
5.-6.III.2009
8.
GENTAGER sit synspunkt om, at det er vigtigt at styrke konkurrencen i netværksindustri-
erne (navnlig energi, transport og telekommunikation).
ERKENDER, at det er afgørende vigtigt, at borgerne og erhvervslivet får let adgang til op-
lysninger om deres rettigheder og forpligtelser i forbindelse med det indre marked, så de i
fuldt omfang kan udnytte de fordele og muligheder, som det indre marked giver. Rådet
FREMHÆVER derfor vigtigheden af værktøjer til brug i forbindelse med oplysning, pro-
blemløsning og administrativt samarbejde
1
og OPFORDRER Kommissionen til i samråd
med medlemsstaterne at fremskynde udviklingen af projektet vedrørende en bistandstjene-
ste for det indre marked, som skal gøre de nuværende meget opdelte værktøjer lettere til-
gængelige gennem et fælles adgangspunkt.
ERKENDER nødvendigheden af et tættere samarbejde mellem medlemsstaterne og
Kommissionen og deres fælles ansvar for at få det indre marked til at fungere bedre i prak-
sis. Rådet SER i den forbindelse FREM TIL Kommissionens anbefaling vedrørende part-
nerskaber, som fremlægges for Rådet i juni 2009.
GENTAGER, at det er nødvendigt med en rettidig, korrekt og sammenhængende gennem-
førelse, anvendelse og håndhævelse af EU's lovgivning om det indre marked,
OPFORDRER medlemsstaterne til at fastholde eller endog forøge deres indsats for at re-
ducere efterslæbet med hensyn til gennemførelse og HILSER udviklingen af resultattavlen
for det indre marked og indførelsen af nye analytiske og kvalitative elementer på den
VELKOMMEN.
ER ENIGT med Kommissionen i, at det er vigtigt at fremme fælles aftalte ikt-løsninger for
at forebygge, at der opstår it-barrierer, som fører til fragmentering af markedet og forvrider
konkurrencen på det indre marked. Det er nødvendigt, at der findes en moderne og tilgæn-
gelig teknologisk infrastruktur og relevante tekniske og retlige rammer, som understøtter
interoperabilitet på tværs af grænserne og vækst på markedet for e-handel. Rådet HILSER
derfor initiativerne vedrørende elektronisk autentifikation, digital signatur, elektronisk fak-
turering, digitale indkøb og elektroniske dokumenter VELKOMMEN og OPFORDRER
Kommissionen og medlemsstaterne til at bidrage til, at der hurtigt gøres fremskridt med at
fremme disse initiativer.
MINDER OM, at der også må lægges behørig vægt på den sociale dimension af det indre
marked og på tjenesteydelser af almen interesse.
9.
10.
11.
12.
13.
1
F.eks. Europe Direct, Solvit, Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre (ECC-Net), Dit
Europa, Enterprise Europe Network, Borgernes Vejviserservice og Eures.
25
7216/09 (Presse 56)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
14.
FINDER, at forbrugernes adfærd er en vigtig indikator for, hvorvidt det indre marked
fungerer effektivt. I en stadig mere forbrugerorienteret, globaliseret og digital økonomi er
et indre marked, som effektivt kan reagere på forbrugernes behov, også medvirkende til at
skabe en innovativ og konkurrencedygtig økonomi. Rådet NOTERER SIG med interesse
anden forbrugerresultattavle og støtter den løbende udvikling på dette område, samtidig
med at der drages omsorg for at sikre, at de sammenlignelige benchmarks, der udvælges,
nøje afspejler deres praktiske anvendelse i medlemsstaterne. Da forbrugerne endnu ikke i
fuldt omfang kan høste fordelene af et detailmarked med en mere konkurrencepræget pris-
sættelse, større udvalg og tilgængelighed for forbrugerne samt høj kvalitet, vil Rådet lægge
særlig vægt på forslaget til direktiv om forbrugerrettigheder for at få det indre marked til at
fungere bedre til gavn for såvel forbrugere som erhvervsliv, navnlig små og mellemstore
virksomheder. Der bør især lægges vægt på, hvordan det kommende direktiv om forbruger-
rettigheder kan samordnes med den specifikke forbrugerlovgivning, der skal tages op til
revision.
UNDERSTREGER betydningen af en fortsat og effektiv gennemførelse af initiativerne
vedrørende det indre marked og opfordrer Kommissionen til også fremover at aflægge
rapport om gennemførelsen af de enkelte initiativer i forbindelse med undersøgelsen af det
indre marked og fremlægge sine synspunkter vedrørende centrale prioriteter i den videre
indsats for at klare de udfordringer, som EU kommer til at stå over for. Disse prioriteter
bør også, hvor det er relevant, indarbejdes i de nationale reformprogrammer og i Fælles-
skabets Lissabonprogram. Der bør sikres en konsekvent strategi for udviklingen af det
indre marked på alle politikområder med fokus på overholdelse af dets grundlæggende
friheder og principper og anvendelsen heraf i praksis.
Rådet (konkurrenceevne) vil i sin egenskab af horisontal koordinator i spørgsmål om det
indre marked fortsat gennemgå fremskridtene hvert år. Rådet forelægger disse konklusio-
ner for Det Europæiske Råd til drøftelse på det kommende møde i marts 2009, idet det op-
fordrer det til at godkende de skitserede prioriteter vedrørende den fremtidige politik for
det indre marked."
15.
16.
7216/09 (Presse 56)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0027.png
5.-6.III.2009
BILI DUSTRIE -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om støtteforanstaltninger til fordel for bilsektoren og vedtog føl-
gende konklusioner:
"RÅDET,
DER MINDER OM
1.
den aktuelle økonomiske krises alvor og dens virkninger for industrien som helhed, og som
tager i betragtning, at bilindustrien er en nøglesektor i den europæiske økonomi, der bidra-
ger til hele denne økonomis beskæftigelse, innovation og fremtidige konkurrenceevne. Det
nuværende fald i det samlede bilsalg har alvorlige virkninger for alle producenters økono-
miske situation, deres forsyningskæde og eftersalgsmarkedet, herunder mange små og mel-
lemstore virksomheder, og har mulige stærke negative virkninger for de tilsvarende indu-
strisektorer og arbejdsmarkedet;
den europæiske økonomiske genopretningsplan, der blev godkendt af Det Europæiske Råd
den 11.-12. december 2008, som foreslog flere rettidige, målrettede og midlertidige foran-
staltninger for industrien, herunder bilsektoren, og en midlertidig ramme for vurdering af
statsstøtte som fastlagt i genopretningsplanen
1
;
midtvejsrevisionen af CARS 21-initiativet, som bekræftede hovedprincipperne i lovgiv-
ningsrammen, der bør føre til en bæredygtig konkurrencemæssig ramme for den europæi-
ske bilindustri,
UNDERSTREGER, at al offentlig støtte til bilindustrien på EU-plan og de efterfølgende
nationale programmer, der er iværksat eller planlagt af en række medlemsstater, bør være
et supplement til industriens egen indsats, idet denne også har hovedansvaret for at imøde-
gå den aktuelle krise og i fuldt omfang bør overholde fællesskabsretten. Det er særlig vig-
tigt, at industrien fastholder et klart fokus på innovative produkter, der giver de bedste løs-
ninger med hensyn til kvalitet, sikkerhed og miljøpræstationer.
2.
3.
4.
1
Midlertidige rammebestemmelser for statsstøtte, der ydes for at lette adgangen til finansie-
ring under den nuværende finansielle og økonomiske krise (EUT C 16 af 22.1.2009, s. 1).
27
7216/09 (Presse 56)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
Industrien er nødt til fortsat at investere i FoU og innovation og samtidig udvikle sin fag-
lærte arbejdsstyrke, idet faglærte arbejdere i den europæiske bilindustri vil være nøglen til
sektorens opsving efter krisen og dens konkurrenceevne på lang sigt. Den må også gøre
noget ved strukturproblemer som bl.a. overkapacitet. Politikkerne på EU-plan og i med-
lemsstaterne bør lette omstrukturering og tilskynde sektoren til at sikre, at dette sker på en
socialt ansvarlig måde i tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter; interventioner fra
Den Europæiske Fond for Globaliseringstilpasning og Den Europæiske Socialfond kan
lette denne overgang.
RÅDET, der er klar over behovet for at reagere hurtigt med foranstaltninger på kort sigt,
5.
UNDERSTREGER, at adgang til finansiering og tilbagevenden til normal udlånsvirksom-
hed i banksektoren samt genopretning af forbrugernes tillid og efterspørgsel er hovedfor-
udsætningerne for at overvinde den nuværende økonomiske krise; Rådet ANERKENDER
de store bestræbelser, der allerede er gjort for at støtte adgangen til finansiering, og
OPFORDRER Kommissionen og EIB-Gruppen til i fællesskab på Det Europæiske Råds
forårsmøde at fremlægge yderligere valgmuligheder med henblik på at begrænse likvidi-
tetsmangelen og forbedre industriens adgang til finansiering, herunder finansiering fra
EIB-kilder (f.eks. inden for den europæiske facilitet for ren transport), i forbindelse med
hurtigere og enklere projektvurdering og -finansiering uden at ændre vurderingskriterierne
og uden forskelsbehandling mellem fabrikanter eller medlemsstater;
ERKENDER FULDT UD, at en fornyelse af bilparken i EU vil kunne have betydelig posi-
tiv indvirkning på forbrugernes efterspørgsel efter nye biler, trafiksikkerheden og de euro-
pæiske miljømål, idet der tages hensyn til, at de nye biler fortsat skal være overkommelige
for forskellige forbrugergrupper. Det opfordrer derfor Kommissionen til at undersøge og
fremlægge valgmuligheder med henblik på at fremme en fornyelse af den europæiske bil-
park på en samordnet måde, f.eks. i forbindelse med genanvendelse og genvinding af køre-
tøjer snarest mulig, herunder de såkaldte skrotpræmieordninger. Samtidig opfordres Kom-
missionen til at overvåge de tilsvarende foranstaltninger i medlemsstaterne for at undgå
forvridninger på det indre marked. De fremlagte valgmuligheder bør ikke privilegere en
bestemt teknologi, et bestemt segment eller en bestemt producent, og alle relevante inter-
ventioner bør stemme fuldt overens med EU's statsstøtteregler og principperne for det indre
marked;
6.
7216/09 (Presse 56)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0029.png
5.-6.III.2009
7.
BEKRÆFTER, at det er nødvendigt at opretholde et højt niveau af FoU-investering, især
med hensyn til rene biler og dertil knyttet teknologi, som bør styrke de europæiske bilfa-
brikanters konkurrencemæssige fordele. Rådet opfordrer derfor Kommissionen til at over-
veje, hvordan industrien uden at ændre kriterierne lettere kan udnytte de europæiske instru-
menter til støtte for FoU og innovation.
Foranstaltningerne på kort sigt bør være i overensstemmelse med foranstaltningerne på
længere sigt, og Rådet
8.
UNDERSTREGER derfor, at et fuldstændigt åbent, fleksibelt og operationelt indre marked
er en forudsætning for den europæiske bilindustris genopretning og fremtidige vækst, og at
protektionisme ikke er svaret på den nuværende økonomiske situation. En nøje gennem-
førelse af principperne for det indre marked bør sætte virksomhederne i stand til at træffe
de mest omkostningseffektive investeringsafgørelser og få økonomisk udbytte af operatio-
ner i hele EU;
BEKRÆFTER, at den europæiske industris konkurrenceevne på lang sigt skal være baseret
på konkurrencedygtige og stabile lovgivningsmæssige rammebetingelser og lige vilkår på
EU-plan, idet princippet om ikke-forskelsbehandling respekteres fuldt ud for andre sekto-
rer i den europæiske økonomi;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED konklusionerne fra højniveaukonferencen om midt-
vejsrevisionen af CARS 21
1
og understreger, at hovedprincipperne for midtvejsrevisionen
fortsat bør være vejledende for den fremtidige beslutningsproces, idet principperne om
bedre regulering anvendes fuldt ud, dvs. ved konsekvensanalyser, for at sikre forudsigelig-
hed og retssikkerhed for virksomhederne og vurdere de kumulative omkostninger ved
regulering. Ved forelæggelse af nye lovgivningsforslag bør den integrerede tilgang følges,
og alle overvejede valgmuligheder bør evalueres grundigt. Under hensyn til sektorens
langsigtede investeringscyklus må der gives tilstrækkeligt lange tidsfrister;
9.
10.
OPFORDRER i denne forbindelse Kommissionen til
øje at vurdere eventuelle nye lovgivningsinitiativer i overensstemmelse med disse princip-
per og undgå unødvendige administrative byrder for virksomhederne
1
Konklusionerne findes på:
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/competitiveness/cars21_mtr_rep
ort.pdf.
29
7216/09 (Presse 56)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.III.2009
inden udgangen af 2009 at forelægge en vejledende køreplan over planlagte lovgivnings-
mæssige og ikke-lovgivningsmæssige initiativer, der har betydelig indvirkning på bilindu-
strien i de næste tre år
regelmæssigt at fortsætte dialogen med industrien og de relevante interessenter til opfølg-
ning af CARS 21-initiativet;
UNDERSTREGER behovet for en dialog med tredjelandene og EU's vigtigste handels-
partnere om bilindustriens fremtid og for en uddybning af de igangværende drøftelser og
forhandlinger om generelt afbalancerede multilaterale og bilaterale aftaler; ERKENDER
betydningen af at lette de europæiske bilfabrikanters adgang til tredjelandenes markeder og
behovet for en åben tilgang til ikke-EU-markeder; INSISTERER på nødvendigheden af at
afholde sig fra protektionisme og diskriminerende foranstaltninger på det globale bil-
marked;
ER ENIGT OM, at drøftelserne om den aktuelle udvikling i den europæiske industri skal
fortsætte på næste samling i maj 2009, og OPFORDRER Kommissionen og medlemssta-
terne til at undersøge og analysere alle de forskellige muligheder for, hvordan industrien
kan tilskyndes til at komme ovenpå igen, herunder eventuelle finansielle og andre foran-
staltninger på relevant niveau i overensstemmelse med den europæiske økonomiske genop-
retningsplan."
11.
12.
7216/09 (Presse 56)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0031.png
5.-6.III.2009
BEDRE REGULERI G
Rådet noterede sig en situationsrapport (6402/09) om dagsordenen for bedre regulering.
Rapporten tager hensyn til Kommissionens tredje strategiske gennemgang af programmet for bedre
lovgivning, der blev vedtaget i januar (6010/09), og koncentrerer sig om de tre hovedsøjler i bedre
regulering:
konsekvensanalyseordningen, der er et redskab til udarbejdelse af afbalancerede og målret-
tede nye regler
handlingsprogrammet for reduktion af de administrative byrder, der indeholder et tilsagn
om inden 2012 at nå en reduktion på 25% af de administrative byrder, der er en følge af
EU-lovgivningen, og
det fortløbende program til forenkling af de lovgivningsmæssige rammer.
7216/09 (Presse 56)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0032.png
5.-6.III.2009
DET EUROPÆISKE FORS I GSRUMS FREMTID
Rådet havde en udveksling af synspunkter om den langsigtede vision for virkeliggørelsen af det eu-
ropæiske forskningsrum, den såkaldte Ljubljanaproces, med henblik på at afklare de politiske
aspekter for videreførelsen af arbejdet.
Debatten, der blev ført på grundlag af nogle spørgsmål fra formandskabet
(6462/09),
fokuserede på
følgende elementer:
effektiviteten og produktiviteten af investeringer i forskning og udvikling og de bedste me-
toder til evaluering af resultaterne, og
identifikation af mål og umiddelbare prioriteter for det europæiske forskningsrum (EFR)
på baggrund af den globale økonomiske krise.
Dokumentet om nøglespørgsmål vedrørende konkurrenceevne og innovation, som Rådet vedtog den
5. marts (jf.
side 7 i denne pressemeddelelse),
opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at
tage de nødvendige skridt med henblik på at sikre en effektiv styring af EFR og opfylde 2020-
visionen.
Rådet vedtog konklusioner om fastlæggelse af en 2020-vision for det europæiske forskningsrum
den 2. december 2008
(16767/08).
Ljubljanaprocessen, der sigter mod fuldstændig virkeliggørelse af EFR, er et centralt element i gen-
nemførelsen af den europæiske dagsorden for opnåelse af flere og bedre investeringer i viden, der
forbedrer konkurrenceevnen. Processen skal afhjælpe den nuværende fragmentering af forskningen
i Europa og fremme koordineringen i akademiske kredse og erhvervskredse.
7216/09 (Presse 56)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0033.png
5.-6.III.2009
EUROPÆISKE FORSK I GSI FRASTRUKTURER
Rådet havde en udveksling af synspunkter om europæiske forskningsinfrastrukturer på grundlag af
nogle spørgsmål fra formandskabet med henblik på strukturering af debatten
(6463/09).
Udvekslingen af synspunkter ydede et værdifuldt bidrag til den fortsatte behandling af spørgsmålet,
som Rådet vil blive opfordret til at vedtage konklusioner om på næste samling den
28.-29. maj 2009.
Under debatten fremhævede delegationerne nogle vigtige karakteristika, som paneuropæiske forsk-
ningsinfrastrukturer kan tilvejebringe, f.eks.:
styrkelse af forbindelserne mellem universiteter, erhvervsliv og offentlige myndigheder
(videntrekanten), hvilket vil bidrage til Europas konkurrenceevne
den rolle, som forskningsinfrastrukturer kan spille ved at bidrage til den økonomiske gen-
opretning som led i den europæiske genopretningsplan
metoder til optimal fordeling af forskningsinfrastrukturerne i hele EFR, som vil skulle op-
fylde kriterierne for videnskabelig og teknologisk ekspertise, lette mobiliteten for forskere i
hele Europa og udnytte de bedste metoder til omkostningseffektivitet.
Inden debatten noterede ministrene sig en ajourføring af køreplanen fra Det Europæiske Strategifo-
rum for Forskningsinfrastrukturer (ESFRI) fra formanden for forummet, professor Rizzuto. ESFRI-
køreplanen er en liste over prioriterede infrastrukturer, som forummet har identificeret, navnlig på
grundlag af en konsensus om de videnskabelige behov i Europa inden for de forskellige forsknings-
sektorer. Listen forpligter ikke medlemsstaterne eller andre parter til at opbygge sådanne infrastruk-
turer. Disse kræver særskilte afgørelser fra de lande, der har givet tilsagn om at deltage i de pågæl-
dende projekter.
Rådet understregede i konklusionerne af 30. maj 2008 om de europæiske forskningsinfrastrukturer
og deres regionale dimension
(10220/08),
at "forskningsinfrastrukturer spiller en central rolle i ud-
viklingen af det europæiske forskningsrum (EFR)".
7216/09 (Presse 56)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0034.png
5.-6.III.2009
EVE TUELT
Rådet blev orienteret om følgende emner:
Forum om
liberalisering af handel og tjenesteydelser
Formandskabet opsummerede resultatet af den konference, der fandt sted den 2.-3. februar 2009 i
Prag, og som understregede den klare fordel, som gennemførelsen af servicedirektivet kan få for
EU, betydningen af at have adgang til åbne markeder og nødvendigheden af at etablere en forud-
sigelig innovationspolitik i Europa.
Servicedirektivet
Kommissionen orienterede Rådet om status over gennemførelsen og fremhævede betydningen af
servicedirektivet som et instrument for det indre marked, der bidrager til vækst og økonomisk frem-
gang. Den tilskyndede EU-medlemsstaterne til fuld og rettidig gennemførelse af direktivet.
Resultattavle for det indre marked
Kommissionen forelagde resultattavle nr. 18 for det indre marked
(6136/09).
Meddelelse om
det indre markeds konsekvenser for forbrugerne
- Anden udgave af resul-
tattavlen for forbrugermarkederne
Kommissionen gjorde rede for resultaterne af anden udgave af resultattavlen for forbrugermarke-
derne, der følger Kommissionens mere omfattende markedsovervågningsindsats op med fremlæg-
gelse af yderligere oplysninger om markedssvigt set fra forbrugernes synspunkt. Det vigtigste mål
med resultattavlen er at udpege de dele af det indre marked, som ikke fungerer tilfredsstillende for
forbrugerne.
(6066/09 og
6820/09).
7216/09 (Presse 56)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0035.png
5.-6.III.2009
Udvidelsens virkning på de europæiske økonomier: fem år efter
Formandskabet orienterede om konferencen den 2. marts 2009 i Prag.
Det Transatlantiske Økonomiske Råd
Kommissionen orienterede ministrene om den seneste udvikling og fremtidsperspektiverne for Det
Transatlantiske Økonomiske Råd (TEC). USA og EU har i TEC en ordning på højt plan, som de
kan bruge til at fremme tekniske forhandlinger og kortlægge nye områder for samarbejde om fast-
læggelse af regler
(7044/09).
Eksterne aspekter af Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse
Kommissionen forelagde foreløbigt sin meddelelse om den eksterne dimension af Lissabonstrate-
gien for vækst og beskæftigelse: Rapportering om markedsadgang og opstilling af rammer for et
mere effektivt internationalt regulatorisk samarbejde
(17581/08 og
7041/09).
Small Business Act for Europe (SBA)
Kommissionen kom med en oversigt over gennemførelsen af SBA-handlingsplanen som led i den
europæiske økonomiske genopretningsplan
(7043/09).
Forskningsprogram for metrologi
Formandskabet og Kommissionen orienterede om de igangværende forhandlinger om dette fælles
initiativ, som en stor gruppe europæiske lande har taget på grundlag af traktatens artikel 169
(15980/08).
Sjette forskningsrammeprogram: efterfølgende evaluering
Kommissionen orienterede delegationerne om resultaterne af den efterfølgende evaluering af sjette
forskningsrammeprogram og konklusionerne fra den ekspertgruppe, der foretog evalueringen. Der
er allerede offentliggjort en endelig rapport
(7154/09).
7216/09 (Presse 56)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0036.png
5.-6.III.2009
EUFORDIA-konferencen - Evalueringsmetodologier
Formandskabet orienterede om resultatet af konferencen om evalueringsmetodologier under Euro-
pean Forum on Research and Development Impact Assessment (EUFORDIA), der blev afholdt den
24.-25. februar 2009 i Prag
(7155/09).
Ruslands eventuelle associering med syvende forskningsrammeprogram
Kommissionen gav ministrene en situationsrapport om Ruslands eventuelle fremtidige associering
med syvende forskningsrammeprogram (2007-2013). Flere delegationer understregede de potentiel-
le fordele for begge parter af et samarbejde inden for forskning og teknologisk udvikling.
Meddelelse om ikt-infrastrukturerne for e-videnskab
Kommissionen forelagde denne meddelelse.
Modernisering af universiteterne: forskningens finansielle bæredygtighed
Rådet noterede sig Kommissionens henstillinger med henblik på at undersøge effektive metoder til
modernisering af universiteterne
(7156/09).
7216/09 (Presse 56)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0037.png
5.-6.III.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
EKSTER E FORBI DELSER
Irak - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om ændring af fælles holdning 2003/495/FUSP om Irak til gen-
nemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution 1859 (2008), der blev vedtaget i december 2008
(5270/09).
FN's Sikkerhedsråds resolution 1859 (2008) forlænger ordningerne for indbetaling af indtægter fra
eksport af olie, olieprodukter og naturgas til den irakiske udviklingsfond og for visse irakiske akti-
vers fritagelse for retsforfølgning, jf. FN's Sikkerhedsråds resolution 1483 (2003) og 1546 (2004),
indtil den 31. december 2009.
Endvidere vedtog Rådet en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1210/2003 om visse spe-
cifikke restriktioner i de økonomiske og finansielle forbindelser med Irak
(5653/09)
med henblik på
gennemførelse af ovennævnte foranstaltninger på fællesskabsplan.
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Instrukser til de diplomatiske og konsulære repræsentationer
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til forordning om ændring af de fælles konsu-
lære instrukser til de diplomatiske og konsulære repræsentationer med hensyn til indførelse af bio-
metriske identifikatorer, herunder bestemmelser om organisering af modtagelsen og behandlingen
af visumansøgninger
(5329/09 og
5329/09 ADD1).
Formålet med forslaget er at ændre de fælles konsulære instrukser for at skabe et retsgrundlag, som
gør det muligt for medlemsstaterne at registrere visumansøgeres obligatoriske biometriske identifi-
katorer – ansigtsbilledet og ti flade fingeraftryk – og tilvejebringe en retlig ramme for organiserin-
gen af medlemsstaternes konsulære repræsentationer med henblik på gennemførelsen af visumin-
formationssystemet (VIS). Det indeholder detaljerede bestemmelser om indsamling og indlæsning
af visumansøgeres biometriske identifikatorer i VIS.
7216/09 (Presse 56)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0038.png
5.-6.III.2009
Med hensyn til den retlige ramme for organiseringen fastsætter den fælles holdning en række
muligheder for at organisere modtagelsen og behandlingen af visumansøgninger. Ud over de
diplomatiske og konsulære repræsentationer omfatter dette samhusning, fælles ansøgningscentre,
begrænset repræsentation, honorære konsuler og outsourcing til en ekstern tjenesteyder.
Den fælles holdning vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i henhold til
den fælles beslutningsprocedure.
ØKO OMI OG FI A S
Revisionsrettens beretning: Belarus, Moldova og Ukraine -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet ser med tilfredshed på særberetning nr. 9/2008, der gennemgår effektiviteten af EU's
støtte på områderne grænsekontrol, migrations- og asylforvaltning, bekæmpelse af organiseret
kriminalitet samt retsvæsen og god regeringsførelse og som prøver at fastslå årsagerne til de
utilfredsstillende resultater og se, hvordan der kan drages nytte af erfaringerne. Rådet noterer
sig, at revisionen omfatter 40 kontrakter i perioden 2000-2005 til en samlet værdi af
99,3 mio. EUR ud af 89 projekter med et samlet EU-bidrag på 165,7 mio. EUR.
Rådet noterer sig, at hovedkonklusionen af særberetningen er, at de fleste af de reviderede
projekter giver tilfredsstillende resultater, især på området grænseforvaltning. Fremskridtene
er imidlertid ringe eller blandede og generelt langsommere end forventet på områderne migra-
tion og asyl, bekæmpelse af organiseret kriminalitet, retsvæsen og god regeringsførelse.
Rådet sætter pris på Kommissionens konstruktive svar på konklusionerne i særberetningen.
Rådet godkender de anbefalinger, som Revisionsretten fremsætter i sin særberetning. Rådet
opfordrer Kommissionen til fortsat at tage passende hensyn til disse anbefalinger for yder-
ligere at forbedre effektiviteten af EU's støtte vedrørende frihed, sikkerhed og retfærdighed
med særligt fokus på sammenhængen mellem de finansielle instrumenter og initiativer, der er
til rådighed, og koordineringen mellem donorerne."
2.
3.
4.
7216/09 (Presse 56)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453717_0039.png
5.-6.III.2009
Det europæiske national- og regionalregnskabssystem
Rådet vedtog en forordning med henblik på at bringe forordning (EF) nr. 2223/96 om det europæi-
ske national- og regionalregnskabssystem i Det Europæiske Fællesskab i overensstemmelse med de
nye udvalgsbestemmelser (3707/08), efter at der er opnået enighed med Parlamentet ved førstebe-
handlingen.
HA DEL
Suspension af tolden for monitorer
Rådet vedtog en forordning om videreførelse af den autonome suspension af tolden i henhold til den
fælles toldtarif for monitorer, der anvender LCD-teknik (flydende krystaller), i yderligere to år ind-
til den 31. december 2010
(6047/09).
Forordningen udvider også suspensionsforanstaltningernes
anvendelsesområde ved at tilføje visse typer LCD-skærme og sort-hvide og andre monokrome
monitorer. Den seneste suspensionsforanstaltning for monitorer udløb den 31. december 2008. For
at undgå en afbrydelse af toldbehandlingen af monitorerne finder den nye forordning anvendelse fra
den 1. januar 2009.
FISKERI
Konventionen om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet i det nord-
østlige Atlanterhav
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af ændringer af konventionen om det fremtidige multi-
laterale samarbejde vedrørende fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav, så det bliver muligt at indføre
procedurer til bilæggelse af tvister, at udvide konventionens anvendelsesområde
1
og at revidere
dens mål
(5911/09).
Yderligere oplysninger findes på
http://www.neafc.org
1
Sedentære arter høstes eller påvirkes i forbindelse med fiskeriaktiviteter, og det er derfor hen-
sigtsmæssigt, at disse arter omfattes af konventionen.
39
7216/09 (Presse 56)
DA