Europaudvalget 2008-09
2932+2933 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
651370_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. marts 2009
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 16.-17. marts 2009
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009 ........................................ 2
2. Den europæiske genopretningsplan .............................................................................. 4
3. Det vestlige Balkan ......................................................................................................... 7
4. Hviderusland................................................................................................................. 10
5. Moldova......................................................................................................................... 13
6. (Evt.) Sudan/Dafur....................................................................................................... 15
7. Mongoliet ...................................................................................................................... 18
8. Udvikling og klima i COP15 forberedelsen .................................................................. 20
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009
- Formandskabets udkast til konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der foreligger endnu ikke et udkast til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009. Hovedemnet for DER ventes at være den aktuelle økonomiske og finansielle situation, herunder den
økonomiske genopretningsplan, Lissabon-strategien, det indre marked og forberedelse af EU-position forud for
G20-møde i London den 2. april 2009. Dernæst lægger formandskabet op til at behandle energi og
klimaændringer, herunder energisikkerhed og forberedelse af EU’s holdninger til COP15. Endvidere ventes
eksterne relationer behandlet, herunder initiativ om Det Østlige Partnerskab og Middelhavsunionen. Endelig
ventes en irsk orientering om Lissabon-traktaten.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har endnu ikke præsenteret sit første udkast til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009. Forud for mødet i Coreper den 18. februar 2009
fremlagde formandskabet sit udkast til kommenteret dagsorden, hvilket er tilgået udvalget.
Hovedemnet for Det Europæiske Råd i marts bliver den aktuelle økonomiske og finansielle
situation. I den forbindelse ventes man blandt andet at skulle evaluere gennemførelsen af den
europæiske økonomiske genopretningsplan. Lissabon-strategien med særlig fokus på
beskæftigelsessituationen og det indre marked ventes ligeledes drøftet. Endvidere vil Det
Europæiske Råd skulle drøfte fastlæggelse af EU’s holdning med henblik på G20-topmødet i
London den 2. april 2009. Spørgsmålene relateret til den økonomiske og finansielle krise
forventes forinden behandlet i forbindelse med forberedelsen af og under Rådet (økonomi og
finans) den 10. marts 2009.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Blandt de øvrige emner vil også være energi og klimaændringer, hvor Det Europæiske Råd
blandt andet ventes at skulle drøfte energisikkerhed og det indre energimarked. Det
Europæiske Råd ventes også at skulle se på det forberedende arbejde i forbindelse med COP15.
Under punktet eksterne forbindelser lægges der endvidere op til godkendelse af initiativet om
Det Østlige Partnerskab på samme måde, som der ventes gjort status over udviklingen af
Middelhavsunionen.
Endelig ventes en orientering fra Irland om Lissabon-traktaten på baggrund af konklusionerne
fra Det Europæiske Råd i december 2008.
Formandskabets udkast til konklusioner vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det første udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009 foreligger
endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden har ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete
retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse
kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske
Råd den 19.-20. marts 2009 forventer regeringen at kunne tage formandskabets orientering om
det første udkast til konklusioner til efterretning. Fra dansk side lægges særskilt vægt på, at Det
Europæiske Råd sikrer fremdrift i forhold til retningslinjerne for forberedelse af COP15.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. februar 2009.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0004.png
2. Den europæiske genopretningsplan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Som en del af den europæiske økonomiske genopretningsplan har Kommissionen foreslået at bruge 5 mia. euro
på en række forskellige projekter inden for energiinfrastruktur, bredbånd og landdistriktsmidler. Sagen har
været drøftet flere gange i Rådet, og ventes drøftet på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 16.-17. marts 2009.
2. Baggrund
Evalueringen af den økonomiske genopretningsplan, som blev vedtaget på Det Europæiske
Råd den 11. -12. december 2008, ventes at være et af hovedemnerne på Det Europæiske Råd
den 19.-20. marts 2009. Som en del af den europæiske økonomiske genopretningsplan har
Kommissionen foreslået at bruge 5 mia. euro på en række forskellige projekter inden for
energiinfrastruktur, bredbånd og landdistriktsmidler. Sagen blev drøftet på rådsmødet (energi)
den 19. februar 2009, rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24.
februar 2009, og finansieringen på rådsmødet (ECOFIN) den 10.februar 2009. Sagen ventes
drøftet på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. marts 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Som et led i genopretningsplanen har Kommissionen fremsat forslag om at allokere 5 mia. euro
til en række forskellige projekter som energiinfrastruktur, bredbåndsforbindelser og
landdistriktsmidler. I det seneste forslag fra Kommissionen foreslås 3,75 mia. benyttet på
energiprojekter. Til forslaget er knyttet en liste over konkrete energiprojekter inden for
områderne gas- og elsammenkobling, offshore-vindkraft samt kulstoflagring.
Danmark er tilgodeset på listen med tre projekter. Skanled-projektet (gastransmissionsledning
fra Norge via Danmark og Sverige til Polen), som støttes med 150 mio. euro.
Herudover er der støtte til to offshore vindkraft projekter som Danmark kan blive en del af.
Kriegers Flak
1
(150 mio. euro), som er et samarbejdsprojekt om tre offshore vindmølleparker i
Østersøen hvor dansk, svensk og tysk territorialfarvand mødes, inkl. ilandføring via ny
1
I tilknytning til Kriegers Flak støttes også Baltic I og II (offshore vind i polsk-tysk område).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0005.png
samkøringsforbindelse mellem de tre lande, og North Sea Grid (155 mio. euro), som er et
samarbejdsprojekt om etablering af et stort sammenhængende transmissionsnet i Nordsøen
(samt Det Irske Hav), der skal forbinde og ilandføre elektriciteten fra eksisterende og planlagte
nye store offshore vindmølleparker i dansk, tysk, hollandsk, britisk og irsk farvand. På
nuværende tidspunkt indgår 12 kulstofslagringsprojekter og et projekt til transport af CO2 på
listen fordelt på 7 lande (Spanien, Tyskland, Holland, Polen, UK, Italien og Frankrig).
Kommissionen foreslår at anvende henholdsvis 1,0 mia. euro til bredbåndsadgang i
landdistrikterne og udvikle bredbåndsnetadgang, som giver et højhastighedsinternet, der er 100
% dækkende i 2010. Derudover foreslås der anvendt 0,25 mia. euro til tiltag i forhold til
sundhedstjekkets nye udfordringer i landdistriktspolitikken (klimaforandringer, vedvarende
energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation og ledsageforanstaltninger til at understøtte
omstrukturering af mælkesektoren).
Spørgsmålet om finansiering vil muligvis blive behandlet på ECOFIN-rådet den 10. marts.
6. Europa-Parlamentes udtalelser
Europaparlamentet har ikke udtalt sig
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vil kunne have statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at anvendelsen af offentlige midler på EU-niveau bør tage
udgangspunkt i en vurdering af, om der skabes merværdi for EU´s borgere som helhed.
Jf. regeringens høringssvar til Kommissionen vedrørende revision af EU’s finansielle ramme
finder regeringen, at der parallelt med udfasningen af den direkte landbrugsstøtte og yderligere
fokusering af strukturfondsindsatsen bør afsættes flere midler til de EU-politikker, der kan
skabe merværdi for EU som helhed i form af vækst og større parathed til at opnå de fulde
fordele ved den stigende globalisering. Blandt de oplagte indsatsområder er forskning, herunder
særligt inden for energi og klima, udvikling og uddannelse.
Regeringen kan på den baggrund støtte en eventuel revision af de finansielle perspektiver i form
af en omlægning, der er i overensstemmelse med overordnede danske prioriteter for EU’s
budget. Regeringen vil arbejde aktivt for, at en revision af de finansielle perspektiver ikke
bidrager til at finansiere kortsigtede, sektorspecifikke redningspakker, som ikke vil have
gunstige langsigtede effekter.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter generelt Kommissionens den foreslåede liste over energiprojekter, idet de vil
udgøre et vigtigt bidrag til at styrke EU´s energisikkerhed og bekæmpelse af klimaforandringer.
Det er afgørende, at fordelingen af midler til CCS-projekter på listen ikke præjudicerer den
efterfølgende fordeling af midler fra de 300 mio. kvoter under det reviderede
kvotehandelsdirektiv til CCS-demonstrationsprojekter og innovative VE-teknologier.
Fra regeringens side vil man arbejde for, at hovedparten af de anvendte midler afsættes til
projekter, der forbedrer energisikkerhed og klima frem for landbrugsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget om at anvende 5 mia. euro på projekter inden for energiprojekter,
bredbåndsforbindelser og landdistriktsmidler har været drøftet flere gange. Indholdet af den
foreliggende liste over energiprojekter ventes at være et godt udgangspunkt for at opnå enighed.
På spørgsmålet om finansiering ventes der fortsat at være forskellige holdninger blandt
medlemslandene. Det må dog forventes, at en del af finansieringen tilvejebringes gennem
budgetmargenen i budgetkategori 2 (landbrug) i 2009 og 2010.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud rådsmødet (ECOFIN) den
20. januar og den 10. februar 2009, til orientering forud for rådsmøde (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 23.-24. februar 2009 og til forhandlingsoplæg forud for
rådsmøderne (energi) den 19. februar 2009 og rådsmøde (ECOFIN) 2. december 2008.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0007.png
3. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner. Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Bosnien-
Hercegovina og Montenegro.
2. Baggrund
Fredsimplementeringsrådet (PIC) besluttede på sit møde den 27. februar 2008 at lade
spørgsmålet om lukning af Den Høje Repræsentants Kontor (OHR) i Bosnien-Hercegovina
afhænge af landets opfyldelse af en række betingelser, herunder den overordnede stabilitet i
landet, frem for at fastsætte et tidspunkt for lukningen. PIC rådgiver den Høje Repræsentant
(HR) i Bosnien-Hercegovina, som også er EU’s særlige repræsentant (EUSR). PIC forventes at
mødes i slutningen af marts 2009 med henblik på at vurdere, om Bosnien-Hercegovina opfylder
de stillede betingelser, og i så fald hvornår lukningen af OHR og den forudsete overgang til et
styrket EU-engagement i landet vurderes at kunne finde sted. OHR har formelt set en række
stærke magtbeføjelser (Bonn-beføjelserne), som indebærer en mulighed for at ophæve
lovgivning og afskedige ministre, hvis OHR skønner, at der er handlet i strid med Dayton-
fredsaftalen.
Den hidtidige HR/EUSR i Bosnien-Hercegovina, Miroslav Lajcak, er blevet udnævnt til
Slovakiets udenrigsminister. Der vil skulle findes en efterfølger, som nyder både EU’s og PIC’s
støtte.
Situationen i Bosnien-Hercegovina er generelt vanskelig, fordi de ledende politikere fra de 3
etniske grupper savner en fælles forståelse af landets fremtid og nødvendigheden af et
velfungerende statsligt system, som ikke mindst er påkrævet af hensyn til evnen til at kunne
gennemføre EU’s regelsæt som led i tilnærmelsen til EU.
EU har de seneste måneder forberedt sig på et større engagement i Bosnien-Hercegovina,
såfremt det bliver besluttet at lukke OHR. Det styrkede EU-engagement i Bosnien-
Hercegovina forventes at blive baseret på et arrangement, hvor EU’s særlige repræsentant
(EUSR) samtidig vil være Kommissionens repræsentant i landet (en såkaldt dobbelt-hat).
Montenegro indgav den 15. december 2008 en ansøgning om medlemskab af EU til det
daværende franske formandskab. EU har i forvejen undertegnet en Stabiliserings- og
Associeringsaftale med Montenegro. En såkaldte interimsaftale med de handelsmæssige
bestemmelser er trådt i kraft, og ratifikationsprocesserne for selve stabiliserings- og
associeringsaftalen er i gang i EU-landene.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner om udviklingen i Bosnien-Hercegovina og om EU’s
fremtidige engagement. Der ventes en drøftelse af situationen i Bosnien-Hercegovina på
baggrund af en orientering fra SG Solana og kommissær Rehn om forberedelserne til et styrket
EU-engagement i Bosnien-Hercegovina, såfremt PIC beslutter at lukke OHR.
Derudover ventes Det vestlige Balkans EU-tilnærmelse drøftet, herunder Montenegros
ansøgning om medlemskab af EU. I forbindelse med rådsmødet den 23. februar 2009 var der
en første drøftelse om, hvornår EU skal anmode Kommissionen om en udtalelse om
Montenegros ansøgning. Spørgsmålet om EU’s håndtering af Montenegros ansøgning vurderes
at skulle ses i sammenhæng med de øvrige lande på Det vestlige Balkan, som alle har et
europæisk perspektiv. Montenegros ansøgning vil kunne anspore de øvrige lande på Det
vestlige Balkan til at indgive ansøgninger, som må vurderes at være præmature. Spørgsmålet
ventes taget op igen på rådsmødet i marts.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at støtte, at det vestlige Balkans tilnærmelse til EU baserer sig på
fremskridt i det enkelte lands egne reformbestræbelser (egne meritter). Fra dansk side vil man
kunne tilslutte sig en konsensus om, at Kommissionen anmodes om at udarbejde en udtalelse
om den montenegrinske ansøgning. Fra dansk side støtter man EU’s villighed til at påtage sig et
større engagement i Bosnien-Hercegovina, såfremt OHR lukkes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. februar
2009.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0010.png
4. Hviderusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes vedtaget rådskonklusioner. Der ventes en drøftelse af den aktuelle situation i Hviderusland og af
de fremtidige forbindelser mellem EU og Hviderusland.
2. Baggrund
Hviderusland løslod i august 2008 de sidste internationalt anerkendte politiske fanger. Fra EU’s
side betegnede man denne handling som et betydningsfuldt skridt i retning af at imødekomme
EU’s forventninger til Hviderusland på demokrati- og menneskerettighedsområdet. Desuden
anså EU det for positivt, at det hviderussiske styre inviterede internationale valgobservatører til
at overvåge valgprocessen i forbindelse med parlamentsvalget i september samme år. OSCE
måtte desværre kritisere valget for – trods mindre fremskridt – ikke at leve op til
organisationens standarder.
På baggrund af ovenfor nævnte fremskridt og med henblik på at styrke dialogen med
Hviderusland, blev det på rådsmødet den 13. oktober 2008 besluttet at genetablere kontakter
med de hviderussiske myndigheder. Det blev endvidere besluttet at suspendere
visumrestriktionerne for en 6-måneders periode for en række hviderussiske politikere og
embedsmænd – med undtagelse af dem, der var involveret i forsvindingssager i 1999-2000 og
formanden for ’Hvideruslands Centrale Valgkommission’.
Siden denne EU-beslutning har Hviderusland foretaget en række yderligere skridt for at
imødekomme EU’s forventninger til landet på demokrati- og menneskerettighedsområdet. De
vigtigste må siges at være:
- Hviderusland har erklæret sig rede til en substantiel diskussion og samarbejde med
OSCE/ODIHR om en reform af valglovgivningen.
- To ikke-statslige aviser fik i november tilladelse til atter at udkomme samt benytte det
statslige distributionsnet for tryksager.
- Tidligere præsidentkandidat Alexander Milinkevich har fået tilladelse til at registrere
oppositionsgruppen ’Bevægelse for Frihed’.
- Der er igangsat en dialog mellem repræsentanter for styret og oppositionen samt
civilsamfundet - bl.a. gennem etablering af organer med deltagelse af repræsentanter af
oppositionen samt de ikke-statslige medier, der skal rådgive regeringen.
- Hviderusland har indvilget i at indgå i en menneskerettighedsdialog med EU. Dialogen
forudses at blive indledt i marts.
Der er dog lang vej igen for Hviderusland. Nylige anholdelser af politiske aktivister samt de
fortsat vanskelige eksistensvilkår for NGO’er i Hviderusland er tydelige tegn herpå.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På grund af de positive hviderussiske skridt er der forstærket politisk fokus på forholdet EU-
Hviderusland. I denne kontekst gennemførte EU’s høje repræsentant for den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik, Javier Solana, politiske konsultationer i Minsk den 18.-19. februar 2009,
mens kommissær for eksterne forbindelser og EU’s Naboskabspolitik, Benita Ferrero-Waldner,
og EU’s udenrigsminister-trojka planlægger at aflægge besøg i Minsk inden rådsmødet den 16.-
17. marts 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I EU anerkendes de fremskridt, der er sket, samtidig med at der er en vis bekymring over de
forhold, der trækker i den forkerte retning. På rådsmødet ventes en drøftelse af den aktuelle
indenrigspolitiske situation i Hviderusland samt EU's fremtidige forbindelser til landet. Det vil
blive drøftet, hvorledes EU bør forholde sig til de positive skridt taget fra hviderussisk side,
herunder spørgsmålet om hvorvidt EU's suspension af sanktioner over for en række ledende
hviderussiske politikere og embedsmænd bør forlænges, evt. i revideret form. Diskussionen
finder sted i lyset af EU’s ønske om en styrkelse af forbindelserne til de østlige naboer gennem
’Det Østlige Partnerskab’. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side arbejdes for at fremme dialogen og samarbejdet mellem EU og Hviderusland i
takt med positive hviderussiske tiltag, herunder på demokrati- og menneskerettighedsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til fortsat at arbejde for en dybere dialog og et udbygget
samarbejde mellem EU og Hviderusland. Der ventes opbakning til en politik, som sigter på at
fremme demokrati og menneskerettigheder i Hviderusland.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2008.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0013.png
5. Moldova
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes drøftelser af uddybningen af EU’s relationer med Moldova samt drøftelse af situationen forud for
parlamentsvalget den 5. april 2009.
2. Baggrund
EU er i øjeblikket i gang med at forberede en ny aftale med Moldova, som skal afløse
Partnerskabs- og Samarbejdsaftale fra 1998. Uddybningen finder sted samtidig med, at EU
generelt ønsker at styrke forbindelsen med de østeuropæiske naboer inden for det Østlige
Partnerskab.
Den 5. april 2009 er der parlamentsvalg i Moldova, hvorefter parlamentet vil skulle vælge en ny
præsident. Den nuværende præsident Vladimir Voronin kan ikke genopstille. Moldova vil
meget gerne uddybe sit samarbejde med EU og har derfor iværksat en række initiativer for at
styrke retsstaten, menneskerettigheder og de demokratiske rettigheder i landet. Der er dog
fortsat udfordringer i forbindelse med menneskehandel og korruption i den offentlige sektor,
herunder i domstolsvæsenet. Desuden har der tidligere været sået tvivl om forlængelse af
sendetilladelser til nogle medier. Oppositionen føler sig presset af retssystemet, herunder af
anklagemyndigheden, og af en ny valglov, der har hævet spærregrænsen for at opstille til valg.
For at opmuntre til at afholde et demokratisk valg indledes forhandlingerne om en ny aftale
med Moldova derfor først efter valget.
Til trods for at Moldovas økonomi er relativt isoleret, har de seneste måneders internationale
finansielle krise haft en negativ virkning på Moldovas økonomi, og især udbryderregionen
Transnistrien er hårdt ramt af krisen. Moldova har ikke kontrol med udbryderregionen
Transnistrien (ca. 580.000 indbyggere) i den østlige del af Moldova, som siden 1992 har
fungeret som en
de facto
løsrevet region, ledet af Igor Smirnov. EU har siden 2003 haft
sanktioner mod
de facto-ledelsen
i Transnistrien, blandet andet grundet deres manglende vilje til
at løse konflikten. EU’s Særlige Repræsentant for Moldova, Kalman Mizsei, har blandt andet til
opgave at bidrage til løsningen af konflikten ved hjælp af tillidsskabende foranstaltninger.
De
facto-ledelsen
i Transnistrien ønsker Rusland som mægler i forhandlingerne, men både EU og
Moldova holder fast i 5+2-formatet (Ukraine, USA, Rusland, OSCE og EU+ Moldova og
Transnistrien) som det eneste mulige format for de egentlige forhandlinger. EU har desuden
udstationeret en grænsemonitoreringsmission (EUBAM) til grænsen mellem
Moldova/Transnistrien og Ukraine blandt andet med henblik på kapacitetsopbygning og
begrænsning af smugleri.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Fra EU’s side har afholdelsen af et frit og demokratisk valg været anført som vigtigt for
udviklingen af relationerne mellem EU og Moldova. Drøftelserne vil derfor gøre status for
situationen forud for valget den 5. april 2009. EU har med tilfredshed noteret, at Moldova gør
fremskridt, men der er stadig behov for forbedringer blandt andet i forhold til
retsstatsprincipper. Moldovas stærke ønske om uddybende relationer med EU bør derfor
anvendes som instrument for at fremme en positiv udvikling i Europas fattigste land og
fremme en løsning af konflikten i Transnistrien.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget får ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der stor vægt på, at EU udbygger forholdet til de østlige naboskabslande,
herunder Moldova, blandt andet for at forbedre demokrati, menneskerettigheder og
retsstatsprincipper. Derfor er det vigtigt at uddybe relationerne med Moldova nu for at
opmuntre til at fortsætte initiativerne med de interne reformer og med løsningen af konflikten i
Transnistrien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes opbakning til en udbygning af relationerne mellem Moldova og EU samt til
formandskabets håndtering af sagen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s relationer til Moldova blev forlagt til orientering den 10. oktober 2008,
og forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på iværksættelse af forhandlinger om en
ny aftale med Moldova blev forlagt til orientering den 20. februar 2009.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0015.png
6. (Evt.) Sudan/Dafur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes vedtaget rådskonklusioner. Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på ICC’s forventede
arrestordre mod præsident Bashir, som ventes udstedt den 4. marts 2009. Herudover kan det forventes, at
deployeringen af UNAMID, Darfur fredsforhandlingerne samt den spændte situation mellem Nord- og
Sydsudan vil blive drøftet.
2. Baggrund
ICC’s chefanklager Luis Moreno Ocampo fremlagde den 14. juli 2008 beviser, der implicerer
præsident Bashir i folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser.
Anklageren anmodede ved samme lejlighed Domstolen om at udstede en arrestordre mod
præsidenten. Det må anses for sikkert, at ICC vil følge anmodningen, men det er usikkert om
arrestordren vil omfatte alle anklagepunkter, herunder folkedrab. Domstolen har meddelt, at en
afgørelse vil blive offentliggjort den 4. marts 2009.
Det er ikke klart, hvordan den sudanesiske regering vil reagere, når den forventede arrestordre
foreligger. Det kan dog ikke udelukkes, at volden optrappes, særligt i Darfur, og der vil ligeledes
være øget risiko for voldelige demonstrationer i Khartoum. FN har planlagt for alle
eventualiteter, herunder evakueringen af UNMIS og UNAMID, men forventer ikke væsentlige
ændringer i deres arbejde efter udstedelsen af en arrestordre.
Sudans regering og oprørsbevægelsen JEM (Justice and Equality Movement) underskrev den
17. februar 2009 en hensigtserklæring i Doha, der skal bane vejen for egentlige
fredsforhandlinger om Darfur. Indtil videre har det dog ikke ført til en nedgang i militære
sammenstød i Darfur. Forud for underskrivelsen fandt der en optrapning af den militære
konflikt sted mellem regeringsstyrker og JEM, særligt i det sydlige Darfur omkring byen
Muhajeriya. I forbindelse med angrebene har Sudans regering anmodet FN/AU fredsstyrken
UNAMID om at evakuere deres base i området, hvilket UNAMID har nægtet. Under det
netop afholdte AU-topmøde i Addis Ababa havde Ban Ki Moon en samtale med Bashir, hvor
han i klare meldinger skulle have sagt, at UNAMID ikke ville forlade Muhajeriya og hvor han i
øvrigt opfordrede til forsigtighed og til samarbejde med ICC, bl.a. gennem udlevering af
Haroun (Sudans siddende minister for humanitære anliggender) og Kushayb, som ICC udstedte
arrestordrer mod i 2007.
Modstandere af arrestordren, herunder den Afrikanske Union (AU), League of Arab States
(LAS) og lande i regionen, har siden fremlæggelsen af anklageskriftet i juli udtrykt frygt for, at
sagen mod Bashir vil obstruere fredsforhandlingerne om Darfur og hæmme gennemførelsen af
fredsaftalen mellem Nord- og Sydsudan (CPA’en). Med Sudan i spidsen har landene og de
regionale organisationer siden efteråret arbejdet på at få FN’s Sikkerhedsråd til at benytte sin ret
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til at suspendere sagen i 12 måneder (art. 16 i Rom-statutten), men der har ikke på noget
tidspunkt kunnet samles flertal herfor. Bl.a. har USA udtrykt stærk modtand mod en art. 16
resolution og har indikeret evt. at ville nedlægge veto. For indeværende går alene 5 eller 6 lande
i Sikkerhedsrådet ind for en art. 16 suspension (Kina, Rusland, Vietnam, Burkina Faso, Libyen
og muligvis Uganda).
Danmark har sammen med det øvrige EU klart støttet, at de ansvarlige for overgrebene i
Darfur bør retsforfølges. Ud over en aktiv indsats under Sikkerhedsrådsmedlemskabet stod
Danmark endvidere bag stærkt sprogbrug i juni 2008 om Sudans samarbejde med ICC, der
indføjedes i GAERC- og DER-konklusioner.
Der er fortsat stor mistillid mellem ledere fra Nord- og Sydsudan, hvilket vanskeliggør
gennemførelsen af fredsaftalen mellem Nord og Syd, som blev undertegnet den 9. januar 2005.
Det afgørende spørgsmål om grænsedragning omkring det olierige Abyei område udestår
fortsat, ligesom forberedelserne til afholdelse af valg i 2009 er forsinkede. På positivsiden skal
det dog nævnes, at folketællingen er gennemført, en valglov vedtaget, valgkommissionen nedsat
og en ny fælles administration for Abyei udnævnt.
Deployering af den fredsbevarende styrke UNAMID i Darfur er fortsat en topprioritet for FN
og AU. Imidlertid har opgaven vist sig vanskeligere end først antaget på grund af manglende
sudanesisk samarbejdsvilje, de fysiske forhold i Sudan, de afrikanske troppers parathed,
samarbejdsvanskeligheder mellem FN og AU, m.m. Derfor er alene ca. 15.000 af de planlagte
26.000 mand på plads for indeværende. Der må også fremover forventes betydelige forsinkelser
i udsendelse af UNAMID-styrken. FN Sekretariatet vurderer allerede nu, at det er usandsynligt,
at man når det planlagte mål om at have deployeret 80% af styrken inden udgangen af marts.
Især FN’s generalsekretær og USA presser pt. på for at opnå en hurtigere deployering af
styrken, og for nyligt har Bashir givet sig i forhandlingerne med FN, og der er blevet forhandlet
en aftale på plads, med en række konkrete delmål for deployeringen.
Mandatet for ESDP-operationen EUFOR i Tchad og Den Centralafrikanske Republik (CAR),
der har til formål at forbedre sikkerheden i fire flygtningelejre langs grænsen til Sudan og
understøtte indsættelsen af en civil FN-ledet politimission i flygtningelejrene udløber til marts
2009, hvor FN-styrker vil overtage missionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af ICC’s arrestordre mod præsident Bashir og den sudanesiske
regerings reaktion herpå, samt konsekvenserne for Darfur fredsforhandlingerne,
implementeringen af Nord-Syd fredsaftalen (CPA’en) og sikkerheden for vestlige
lande/borgere og FN udsendte i Sudan. Endvidere forventes en drøftelse af EU’s reaktion på
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arrestordren på længere sigt, herunder betydningen for de diplomatiske forbindelser til landet
inkl. med præsidenten selv. Endvidere forventes en drøftelse af deployeringen af UNAMID,
fredsforhandlingerne for Darfur og forholdet mellem Nord- og Sydsudan herunder
implementeringen af fredsaftalen (CPA’en). Der kan forventes, at EU vil komme med en
udtalelse, når arrestordren foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU støtter ICC’s fortsatte arbejde
vedr. Sudan, inkl. implementering af arrestordren mod præsident Bashir. Derudover vil
regeringen arbejde for, at EU fastholder sin støtte til indsættelsen af UNAMID, Darfur
fredsforhandlingerne og implementeringen af Nord-Syd fredsaftalen (CPA) for Sudan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om vigtigheden af at bakke op om ICC’s arbejde og implementering af
arrestordren mod præsident Bashir. Der kan dog forventes nuancer i hvor stærk en støtte det
synes betimeligt at udtrykke under henvisning til konsekvenserne for Darfur
fredsforhandlingerne samt sikkerheden for vestlige lande/borgere og FN udsendte i Sudan.
Samme forskelle i nuancer kan også forventes med hensyn til spørgsmålet om den fremtidige
kontakt til Bashir. Derudover forventes der at være bred opbakning til de fortsatte bestræbelser
på deployering af UNAMID og om at bringe parterne i Darfur-konflikten til
forhandlingsbordet. Endvidere er der enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af nord-
sydfredsaftalen (CPA) for Sudan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. februar 2009.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0018.png
7. Mongoliet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes vedtagelse af forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på at forhandle en partnerskabs-
og samarbejdsaftale med Mongoliet. Det er første gang der indgås en partnerskabs- og samarbejdsaftale med
Mongoliet, og med aftalen udvides området for den eksisterende handels- og samarbejdsaftale indgået i 1993.
Danske prioriteter er indeholdt i forhandlingsmandatet, herunder fsva. menneskerettigheder,
arbejdstagerrettigheder, miljø, ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben, kampen mod terrorisme og
international kriminalitet.
2. Baggrund
Mongoliet rejste første gang ønsket om at indgå en partnerskabs- og samarbejdsaftale med EU i
september 2002 under den 6. EU-Mongoliet blandede komité møde i Bruxelles og har sidenhen
rejst spørgsmålet. Under den 10. EU-Mongoliet blandede komité møde i Bruxelles i september
2007 nåede man til enighed om at indlede sonderende drøftelser om indgåelse af en
partnerskabs- og samarbejdsaftale med henblik på at udvide og styrke den eksisterende handels-
og samarbejdsaftale.
Handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og Mongoliet blev indgået i 1993. Aftalen omfatter
primært handels- og økonomisk samarbejde, men dækker ikke andre potentielle
samarbejdsområder som det retlige område, frihed og sikkerhed, bæredygtig udvikling og god
regeringsførelse. En rammeaftale vil sikre, at alle områder af betydning for det bilaterale
samarbejde bliver dækket og vil tilvejebringe en passende overordnet ramme for samarbejdet.
Forhandlingsmandatet til partnerskabs- og samarbejdsaftalen indeholder dels områder som
beskyttelse af menneskerettighederne, herunder mindretals rettigheder, fremme af demokrati,
god regeringsførelse og bekæmpelse af korruption, ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben,
respekten for den internationale retsorden samt fremme af arbejdstagerrettigheder. Også
fremme af international fred og sikkerhed indenfor en effektiv multilateral ramme er inkluderet
i mandatet. Hertil kommer økonomisk og social bæredygtig udvikling, sundhed, landbrug og
fremme af civilsamfundets rolle.
3. Hjemmelsgrundlag
Det forventes, at en rammeaftale mellem EU og Mongoliet vil få status af en blandet aftale.
Hjemmelsgrundlaget vil først blive endeligt afgjort, når en færdigforhandlet tekst foreligger,
men forventes at være TEF artikel 300.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Formålet er at sikre, at de overordnede bilaterale forbindelser mellem EU og Mongoliet er
baseret på et tilstrækkeligt og globalt aftalemæssigt grundlag. Det inkluderer mere tidssvarende
og udtømmende bestemmelser om samarbejde på både det politiske, økonomiske og
handelsmæssige område. Mandatet omfatter miljøbeskyttelse, klimahensyn, bæredygtig
udvikling, fødevaresikkerhed og energisamarbejde. Endelig er styrkelse af handels- og
investeringssamarbejdet indeholdt i mandatet, herunder internationale handelsaftaler og deres
gennemførelse samt at bilateral dialog og forhandlinger skal komplementere multilaterale
forhandlinger, ikke mindst i forhold til WTO.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er sendt i høring i det handelspolitiske specialudvalg (HPS) med frist 2. marts 2009.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er i Danmarks, som i de øvrige EU-landes, interesse at udbygge samarbejdet med
Mongoliet, verdens 19. største land, der grænser op til Kina og Rusland, og som har betydelige
naturressourcer. En styrkelse af det politiske samarbejde med Mongoliet er vigtigt, ikke mindst
på grund af Mongoliets geostrategiske betydning.
Desuden vil en partnerskabs- og samarbejdsaftale udgøre en potentiel politisk støtte til en
fortsættelse af den gode udvikling, der har fundet sted siden Mongoliets demokratisering i
1990’erne, samt styrke Mongoliets potentiale som forbillede i regionen, navnlig i forhold til
respekt for politiske rettigheder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred tilslutning til afgivelse af forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på
indgåelse af en partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Mongoliet, der vil udvide det
eksisterende aftalegrundlag og gøre det mere tidssvarende for det aktuelle samarbejde.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
651370_0020.png
8. Udvikling og klima i COP15 forberedelsen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes vedtaget rådskonklusioner. Kommissionens meddelelse ”Towards a Comprehensive Climate
Change Agreement in Copenhagen” beskriver tre hovedudfordringer: Mål og handlinger, finansiering og
opbygningen af et globalt carbonmarked. På baggrund af meddelelsen vedtog Rådet (miljø) den 2. marts 2009
konklusioner, og Rådet (ECOFIN) den 10. marts 2009 og Rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) ventes at vedtage konklusioner, der skal udgøre input til Det Europæiske Råd.
Konklusionsteksterne forventes at bekræfte EU’s reduktions-målsætninger og referere til anbefalingerne fra
IPCC om reduktioner for hhv. udviklede lande og udviklingslande og globalt. Der lægges op til, at international
finansiering skal bidrage til dækningen af de ekstra omkostninger ved reduktioner i udviklingslandene og til, at
markedsbaserede løsninger skal spille en afgørende rolle.
Regeringen ønsker generelt, at EU med disse konklusioner giver et klart signal til de internationale
forhandlingsparter om, at EU ønsker en global aftale i København, der kan adressere klimaproblemerne.
Regeringen lægger vægt på, at konklusionerne konkretiserer sammenhængen mellem størrelsen af finansieringen
og karakteren af udviklingslandenes reduktionsforpligtelser, angiver en åben holdning til hvorledes finansiering
fremskaffes i forhold til en kombination af kilder, fremhæver vigtigheden af at styrke og udvikle carbon
markedet og lægger op til krav om løbende måling, rapportering og verifikation (MRV), som kan sikre en
sammenhæng mellem udviklingslandenes reduktionsindsatser og den understøttede nye og additionelle
finansiering.
2. Baggrund
Kommissionen udsendte den 28. januar 2009 meddelelsen ”Towards a Comprehensive Climate
Change Agreement in Copenhagen”. Meddelelsen indeholder bud på EU’s holdning til en
række af de mest centrale spørgsmål i forbindelse med forhandlingerne om en ny global
klimaaftale. De tre hovedudfordringer er ifølge meddelelsen mål og handlinger, finansiering og
opbygningen af et globalt carbon marked. Under disse overskrifter fremlægges bud på
håndtering af finansieringsdiskussionen i forhold til emissionsreduktioner og tilpasning. Der
gives endvidere bl.a. bud på EU’s holdning til reduktionsmål for hhv. udviklede lande og
udviklingslande. Der gives også i meddelelsen bud på, hvordan et globalt carbon marked kan
etableres.
På baggrund af meddelelsen vil Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009 vedtage
konklusioner. Konklusionsteksterne fra Rådet (miljø) den 2. marts 2009, Rådet (ECOFIN) den
10. marts 2009 og Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. marts
2009 vil udgøre input til DER konklusionerne.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant for rådskonklusioner.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for rådskonklusioner.
5. Formål og indhold
Konklusionsteksterne forventes at bekræfte EU's vilje til at nå en global aftale i København og
påpege, at omkostningerne ved en koordineret international indsats er langt lavere end
omkostningerne ved ikke at handle.
Ligeledes forventes, at teksterne vil bekræfte EU’s påtagede reduktionsforpligtelse og
vigtigheden af lignende forpligtelser fra andre industrialiserede lande og samtidig lægge vægt på,
at udviklingslande skal påtage sig MRV-baserede (målelige, raportérbare og verificérbare)
politikker og reduktionsindsatser.
Konklusionsteksterne forventes endvidere at fremhæve fordelen ved markedsbaserede
instrumenter og støtte den gradvise udvikling af et globalt karbonmarked ved at forbinde
regionale karbonmarkeder med sammenlignelige ambitionsniveauer. Det forventes, at teksterne
vil lægge vægt på, at privat finansiering vil blive den væsentligste kilde til investering, men at
offentlig finansiering også er nødvendig, og at den offentlige finansiering bør gå til at dække
meromkostninger forbundet med at gøre en ekstra indsats.
Konklusionsteksten om udvikling og klima understreger især sammenhængen mellem
forebyggelses- og tilpasningsindsatser på klimaområdet og bæredygtig udvikling, herunder at
støtte til udviklingslandenes klimaindsatser skal ske i overensstemmelse med principperne om
bistandseffektivitet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er tale om rådskonklusioner, som ikke har umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk lov.
Det kan ikke udelukkes, at dansk implementering af elementer i en global klimaaftale vil kunne
have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Konklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, men en global klimaaftale
må forventes at kunne have betydelige konsekvenser for statsfinanserne og samfunds-
økonomien. En nærmere vurdering af konsekvenser for statsfinanserne og samfunds-
økonomien vil blive foretaget i forbindelse med diskussion af de konkrete forslag i forløbet op
mod COP15.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Helt overordnet ser Danmark som kommende COP15-vært gerne, at de konklusioner, der
senere skal vedtages af stats- og regeringscheferne, lægger sig på en ambitiøs, konkret og
afbalanceret linje med sigte på, hvad der kan bidrage til at lukke en global aftale i København.
Regeringen lægger stor vægt på, at der med konklusionerne gives et klart signal til de
internationale forhandlingsparter om EU’s position på spørgsmålet om finansiering. Regeringen
lægger i den forbindelse vægt på, at der fokuseres på sammenhængen mellem finansiering og
graden og karakteren af udviklingslandenes reduktionsindsatser, og at der i den forbindelse
lægges op til at krav om måling, rapportering og verifikation (MRV). Regeringen lægger
endvidere vægt på, at konklusionerne opridser forskellige mulige konkrete kilder til finansiering
af reduktionsindsatser i udviklingslandene og samtidig betoner behovet for sund og effektiv
institutionel styring af støttemidler. EU bør klart markere, at man er indstillet på at tilgodese
behov for finansiering af tilpasning og øget modstandskraft i forhold til konsekvenserne af
klimaforandringer i de fattigste og mest sårbare udviklingslande. Endvidere lægger regeringen
vægt på, at konklusionerne fremhæver behovet for at styrke og udvikle carbonmarkedet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der opnås bred enighed om konklusioner om udvikling og klima, således at
disse kan vedtages på rådsmødet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 27. februar 2009 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (miljø) den 2. marts 2009 og rådsmøde (ECOFIN)
den 10. marts 2009.
22