Europaudvalget 2008-09
2932+2933 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
652183_0001.png
9. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet den 23.-24. februar 2009. Nyt afsnit er markeret med en
streg i margenen.
1. Resumé
Som opfølgning på og konsolidering af drøftelsen på GAERC den 23.-24. februar 2009 forventes der vedtaget
konklusioner for så vidt angår Afghanistan. Konklusionerne forventes at lægge sig op ad drøftelserne i februar og
dække en bredere vifte af emner i relation til Afghanistan. Der forventes ikke yderligere diskussion af
konklusionerne i Rådet.
2. Baggrund
Trods markante fremskridt er udfordringerne i Afghanistan fortsat betydelige. Den
internationale civile og militære indsats skal bidrage til et mere stabilt, udviklet og demokratisk
afghansk samfund. Kapacitetsopbygning af den afghanske hær og politi er en forudsætning for,
at afghanerne på sigt kan varetage egen sikkerhed. Generelt er der fortsat store udfordringer i
forhold til udbredt korruption samt manglende kapacitet hos de afghanske myndigheder,
herunder særligt retsvæsenet.
Der planlægges afholdt præsidentvalg medio 2009 og valg til parlamentet i sommeren 2010.
Den uafhængige afghanske valgkommission (Independent Election Commission) har primo
marts fastholdt den 20. august som valgdato for præsidentvalget. Valgkommissionens
udmelding sker på baggrund af et dekret fra Karzai af 28. februar, der understreger at valget
skal afholdes i overensstemmelse med forfatningen og derfor finde sted mellem 30 og 60 dage
før præsidentens mandat udløber d. 21. maj – altså senest d. 21. april. Valgkommissionen
fremhæver forhold af praktisk karakter – vejr, sikkerhed, finansiering og operationelle
udfordringer – som baggrund for udsættelsen af valget. En vellykket afholdelse af valgene vil
have stor betydning for den demokratiske proces i landet. EU-kommissionen påtænker at
bidrage med 15 – 20 mio. EUR til støtte af forberedelse og gennemførelse af valgene.
Sikkerhedssituationen kan påvirke gennemførelsen af valgene, særligt i de vanskelige sydlige
provinser.
EU’s politimission i Afghanistan (EUPOL) fokuserer i sit mandat på udformning af en
overordnet strategi for det internationale samfunds støtte til reformen af afghansk politi samt
rådgivning, træning og monitorering af de afghanske politistyrker. I juli 2008 nåede man den
oprindelige målsætning om fuld deployering og tilstedeværelse i hele Afghanistan. Ved GAERC
i maj 2008 blev det besluttet at fordoble EUPOL’s internationale stab til ca. 400 mand og
implementeringen heraf blev indledt i december 2008. EUPOL har siden 16. oktober 2008
været under ledelse af danske Kai Vittrup, der synes at nyde stor opbakning og respekt i EU-
kredsen og blandt nationale og internationale aktører i Kabul.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
652183_0002.png
Med udnævnelsen af Hanif Atmar til ny indenrigsminister i oktober 2008 er der skabt bedre
forudsætninger for fremskridt med de afghanske politistyrker (ANP). Atmar har vist EUPOL
og Kai Vittrup tillid ved at betro missionen nye opgaver. EUPOL har bl.a. påtaget sig at styrke
Kabul City Police, og i perioden frem til oktober 2009 at uddanne 1.000 afghanske
polititrænere, der på sigt skal skabe større bæredygtighed i polititræningen. Under Vittrups
ledelse har man indledt implementeringen af en fordobling af EUPOL’s internationale stab.
Der er imidlertid for få styrkebidrag fra EU-landene. Situationen er kritisk, idet man med det
tilbudte mandskab kun forventer en bemanding på ca. 245 primo april, hvor man burde have
nået målsætningen om 400 deployerede. Fra dansk side arbejdes der i EU for at sikre bedre
betingelser for udsendte til EUPOL.
Foruden Kai Vittrup bidrager Danmark i marts 2009 med 13 politifolk og fem civile rådgivere
til missionen.
EU ser i overensstemmelse med det øvrige internationale samfund bl.a. afghansk ejerskab,
korruptionsbekæmpelse, overholdelse af menneskerettighederne, opbygning af lokale strukturer
og vellykkede valg i 2009 og 2010 som afgørende for en positiv udvikling i landet.
Kommissionen er en af de største donorer i Afghanistan og vil i perioden 2007-2010 yde 600
mio. EUR i bistand, hvortil kan komme midler fra bl.a. EU’s stabilitetsinstrument og
instrumentet for menneskerettighedsbistand. Dertil kommer EU’s humanitære bistand til
Afghanistan, der i 2007 udgjorde 27 mio. EUR. På den humanitære front vil opmærksomheden
i særlig grad være fokuseret på den fortsatte fødevarekrise i dele af Afghanistan, specielt hvad
angår perioden frem til næste høst i sommeren 2009.
EU tillægger også den regionale dimension stor betydning, ikke mindst forholdet mellem
Afghanistan og Pakistan. Således organiserer EU-kommissionen medio marts et forberedende
ekspertmøde til den regionale økonomiske samarbejdskonference om Afghanistan (RECCA) i
Islamabad. Danmark støtter mulige EU initiativer, der skal støtte stabilitet samt demokratisk og
økonomisk udvikling i regionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionerne forventes at fokusere på mulighederne for bl.a. at sikre en god gennemførelse
af de kommende valg, skabe øget social og økonomisk udvikling samt status for arbejdet med
fordobling af EUPOL’s internationale stab til 400 mand.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
652183_0003.png
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Angående konsekvenser for statsfinanserne er der i forbindelse med
støtten til gennemførelse af valg på 15-20 mio. EUR tale om en udmøntning af en tidligere
vedtaget udgiftsramme på i alt 600 mio. EUR for 2007-2010. Da Danmark betaler ca. 2 % af
EU's udgifter, er det indirekte danske bidrag til forslaget 0,3-0,4 mio. EUR. For EUPOL’s
vedkommende er der tale om en evaluering af en beslutning fra november 2008 med
indvirkning på FUSP-budgettet fra samme år.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er fortaler for en styrkelse af EU’s rolle i Afghanistan samt i regionen, ikke mindst i
forhold til Pakistan. Regeringen ønsker snarest mulig sikring af styrkebidrag fra EU-landene
med henblik på fordoblingen af EUPOL’s faste stab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil være enige i nødvendigheden i at fastholde og styrke
EU’s engagement i Afghanistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. februar
2009.