Europaudvalget 2008-09
2940 - Økofin Bilag 2
Offentligt
672129_0001.png
23. april 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 5. april
2009
1.
2.
3.
4.
5.
Økonomisk og finansiel situation
-
Udveksling af synspunkter
Kvalitet og holdbarhed af offentlige finanser
-
Rådskonklusioner
Fem år efter udvidelsen af EU
-
Rådskonklusioner
Dialog med tredjelande
-
Udveksling af synspunkter
Skat
a)
Tobaksafgiftsdirektiverne
-
Politisk enighed
b)
6.
7.
Meddelelse om god regningsførelse på skatteområdet
-
Præsentation af Kommissionen
Side 2
Foreløbigt udkast til EU’s budget for 2010
-
Præsentation af Kommissionen
Eventuelt
-
Information om status for regulering af finansielle serviceydelser.
Følgende punkter er ikke på dagsordenen til det kommende ECOFIN møde:
8.
9.
10.
Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for 2009
SEC(2009) 496
Kommissionens ændringsforslag nr. 5 til EU’s budget for 2009
KOM(2009) 177
Forslag om ændring af forordning 332/2002 vedr. mellemfristet betalingsbalancestøt-
te til medlemsstaterne
KOM(2009) 169
Finansiel assistance til Rumænien
Side 7
Side 9
11.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
672129_0002.png
2
Dagsordenspunkt 5a:
Skat - Tobaksafgiftsdirektiverne
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om en række ændringer af gældende fællesskabsregler vedrø-
rende afgifter på cigaretter og andre former for forarbejdet tobak, herunder en forhøjelse af mini-
mumsafgifterne på cigaretter og en tilnærmelse af reglerne om punktafgift på finskåren røgtobak
(rulletobak) til reglerne om cigaretter. Forslaget har til formål at modernisere og forenkle de nu-
værende regler, gøre dem mere gennemsigtige og på bedre vis integrere hensynet til folkesundheden.
Baggrund og indhold
Kommissionen gennemgår hvert fjerde år punktafgiftsstrukturen og –satserne for
tobaksprodukter i EU - i henhold til Direktiv 92/79/EØF om harmonisering af
cigaretafgifter og Direktiv 92/80/EØF om harmonisering af afgifter på andre
former for forarbejdet tobak end cigaretter - med henblik på bl.a. at undersøge det
Indre Markeds funktion og punktafgiftssatsernes realværdi. Kommissionen gen-
nemførte således en fjerde gennemgang i 2008 og fremlagde efterfølgende forslag
om væsentlige ændringer i den gældende fællesskabslovgivning med henblik på at
modernisere de nuværende regler og sikre lige konkurrencevilkår for de europæi-
ske virksomheder. Beskyttelse af folkesundheden er ligeledes en væsentlig faktor i
Kommissionens forslag.
Ændringsforslagene vedrører en forhøjelse af minimumsafgiften på cigaretter, en
tilnærmelse af punktafgifterne på finskåren røgtobak (rulletobak) i forhold til
punktafgift på cigaretter og inflationsregulering af afgifter på cigarer, cigarillos og
anden tobak. Endvidere foreslås ændring af beregningsbegrebet for cigaretafgifter,
forhøjelse af styk/vægtafgiftens andel af den samlede afgift på alle tobaksproduk-
ter samt specificering af definitionen på forskellige tobaksprodukter.
Kommissionens forslag
Gradvis forhøjelse af minimumsafgiften for cigaretter
Kommissionen foreslår at hæve minimumsafgiftsniveauet for alle cigaretter fra 64
EUR til 90 EUR pr. 1000 stk. cigaretter over en femårig periode. Endvidere fore-
slås kravet til afgiftens andel af den samlede detailsalgspris sat op fra 57% til 63%.
Herudover indebærer forslaget, at de medlemslande, som efter udløbet af femårs-
perioden opkræver mindst 122 EUR (mod 101 EUR i dag) i punktafgift pr. 1000
cigaretter, er undtaget fra 63%-reglen.
Det foreslås, at ovennævnte ændringer senest skal være gennemført d. 31. decem-
ber 2013, dog med forlængelse til de medlemsstater, hvis overgangsperioder angå-
ende forhøjelse af cigaretafgiften i henhold til tiltrædelsestraktaterne stadig ikke er
udløbet.
Gradvis regulering af minimumsafgiftssatserne for rulletobak
For at bringe minimumsafgiftssatserne på rulletobak på linje med afgiftssatsen for
cigaretter, foreslår Kommissionen at indføre en tvungen nedre værdi- og vægtaf-
gift for rulletobak. Efter den gældende regulering er der udelukkende en tvungen
nedre
værdiafgift,
der tilsiger, at afgiften skal udgøre mindst 36% af detailsalgspri-
sen. Lande, der opkræver mindst 32 EUR pr. kg. skal dog ikke overholde dette
krav. Afgiftsstrukturen foreslås ændret, således at både kriterium om vægt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
672129_0003.png
3
minimumsafgift samt afgiftens andel af detailsalgsprisen skal opfyldes. Afgiften
skal således udgøre mindst 38% af detailsalgsprisen og må ikke være mindre end
43 EUR pr. kg.
Ved udgangen af 2013 skal minimumsafgiftssatserne være henholdsvis 60 EUR pr.
kg. og mindst 42% af detailsalgsprisen.
C. Inflationsregulering af minimumsafgifter for andre tobaksvarer end cigaretter
og rulletobak
Kommissionen anfører, at det er nødvendigt at korrigere den specifikke punktaf-
gift for cigarer og cigarillos og for anden røgtobak end cigaretter og rulletobak i
forhold til inflationen i perioden 2003 til 2007. Punktafgiften bliver således hævet
til 12 EUR pr. 1000 stk. eller pr. kg. eller mindst 5 % af detailsalgsprisen for cigarer
og cigarillos og 22 EUR pr. kg. eller mindst 20 % af detailsalgsprisen for anden
røgtobak.
D. Afskaffelse af beregningsbegrebet ”den mest efterspurgte prisklasse” for ciga-
retter
Minimumssatserne for punktafgifter på cigaretter har hidtil været udregnet på bag-
grund af cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse. Kommissionen foreslår at
afskaffe dette udgangspunkt, og at minimumsafgiften (64 EUR pr. 1000 stk.) i
stedet finder anvendelse for alle cigaretter. Samtidig foreslås det, at den vejede
gennemsnitlige detailsalgspris bliver udgangspunktet for fastsættelsen af de øvrige
minimumsregler.
E. Grænsen for punktafgiftens specifikke element (styk/vægtafgiften) som andel af
den samlede afgift hæves
Efter gældende regler skal det specifikke element i punktafgiften for alle tobaksva-
rer udgøre mindst 5% og maks. 55% af den samlede afgift. Kommissionen fore-
slår, at grænserne hæves til hhv. 10% og 75% med henblik på at øge anvendelsen
af specifik beskatning, der vurderes at have en række budget- og sundhedsmæssige
fordele. En øvre grænse bevares for at sikre konsistens i medlemslandenes afgifts-
struktur og undgå en situation, hvor én medlemsstat udelukkende anvender speci-
fik beskatning, og nabomedlemsstaten udelukkende anvender værdibeskatning.
Det foreslås endvidere, at bestemmelserne om afgiftsstrukturen i medlemslandene
ændres således, at landene har mulighed for at fastsætte en national minimums-
grænse for cigaretafgifter efter eget valg. Medlemslandene vil således få mulighed
for nationalt at sætte krav om, at styk/vægtafgiften og værdiafgiften (som til sam-
men skal opfylde den EU-retlige minimumsafgift) til sammen ikke må udgøre
mindre end et vist beløb. Hermed undgås, at afgiften på billige cigaretmærker bli-
ver uforholdsmæssig lav. Muligheden for at sætte en national minimumsgrænse
eksisterer allerede under den gældende regulering, men Kommissionens ændrings-
forslag indeholder ingen nedre eller øvre grænse på den nationale minimumsaf-
giftssats.
F. Andre tekniske ændringer
Kommissionen foreslår en række ændringer i definitionen af cigaretter, cigarer og
anden røgtobak. Definitionen af cigaretter, cigarer/cigarrillos og pibetobak foreslås
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
672129_0004.png
4
strammet, således at skæve incitamenter - til f.eks. at markedsføre cigaretter som
cigarer for at opnå lavere beskatning - undgås.
G. Tilsyn med bestemmelserne om tobaksbeskatning
Med henblik på Kommissionens fremtidige gennemgang af punktafgiftsstrukturen
og –satserne forslås nye regler for medlemsstaternes fremsendelse af oplysninger
om tobaksbeskatning samt en ny definition af de nødvendige statistiske data.
Formandskabets kompromisforslag
I lyset af medlemslandenes drøftelse af Kommissionens forslag har formandskabet
fremsat et kompromisforslag, der indebærer en mindre stigning i minimumsafgif-
terne på cigaretter end Kommissionens forslag, en større stigning i minimumsaf-
gifterne på rulletobak (derimod foreslår formandskabet, at der ikke indføres krav
om opfyldelse af både en specifik og proportional minimumsafgift for rulletobak),
samt forlængelse af datoer for ikrafttrædelse, fristen for implementering, samt
overgangsordninger for nye medlemslande. I sammenhæng med de længere frister
til visse medlemsstater for at gennemføre minimumsgrænserne for cigaretter, har
formandskabet foreslået, at der gives en hjemmel til de øvrige medlemsstater til at
anvende kvantitative restriktioner for import fra disse medlemslande.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens art. 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig ved-
tagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget hører under Fællesskabets og medlemsstater-
nes delte kompetence, og at nærhedsprincippet således finder anvendelse.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forudsat, at forslaget om forhøjelse af tobaksafgifterne i
Forårspakke 2.0.
vedtages,
kræver direktivet ikke yderligere lovændringer.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Økonomiske konsekvenser af stigning i minimumsafgiften på cigaretter
På baggrund af oplysninger fra SKAT vedr. juli kvartal 2008 kan den gennemsnit-
lige pris på en pakke (20 stk.) cigaretter beregnes til ca. 30 kr. i Danmark. Ved de
gældende afgifter vil afgiften på 1000 stk. cigaretter efter direktivforslaget dermed
udgøre ca. 841 kr. eller 112,85 EUR. Ved de gældende regler og priser opfylder
Danmark således ikke Kommissionens direktivforslag, og en opfyldelse af direkti-
vet vil således indebære en stigning i afgifterne pr. 1000 stk. cigaretter på 9,15 EUR
(122-112,85) eller ca. 68,2 kr. inden 2014 svarende til 1,36 kr. pr. 20 stk. ekskl.
moms og en prisstigning på ca. 1,7 kr. inkl. moms.
Forårspakke 2.0 indebærer imidlertid en omlægning og forhøjelse af tobaksafgif-
terne svarende til en gennemsnitlig prisstigning på ca. 3 kr. pr. 20 stk. pakke inkl.
moms. Herved vil afgifterne i gennemsnit udgøre 130,50 EUR eller ca. 972,6 kr.
pr. 1000 stk. cigaretter og vil dermed ligge over direktivforslagets minimumssats på
122 EUR.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
En forhøjelse af minimumsafgifterne i EU fra 2014 kan indebære, at en del af den
grænsehandel som tabes som følge af Forårspakke 2.0, vil kunne vende tilbage.
Konsekvenserne for Danmark afhænger af, hvor meget priserne stiger i Syd – og
Østeuropa, hvor danskerne grænsehandler cigaretter, samt i Sverige og Tyskland,
som grænsehandler cigaretter i Danmark.
Kommissionen har på baggrund af tal for 2006 beregnet, hvor meget cigaretpri-
serne forventes at stige som følge af den foreslåede minimumsats på 122 EUR.
Disse beregninger peger på, at
Tyskland
allerede ved gældende afgifter opfylder
minimumsafgiftssatsen på 122 EUR, således at der ikke kan forventes en stigning i
tyskernes køb af cigaretter i Danmark efter d. 1. januar 2014.
Det er mere usikkert med
Sverige,
da opfyldelsen af minimumssatsen for det første
afhænger af gennemsnitsprisen på cigaretter og for det andet af valutakursen. Jo
højere gennemsnitspris og stærkere valuta, jo større er sandsynligheden for, at Sve-
rige vil opfylde direktivet og derved undgå afgiftsforhøjelser. Ved de aktuelle valu-
takurser vil Sverige næppe kunne opfylde de 122 EUR. Hvis den svenske krone
apprecierer igen inden 2014, antages det, at de svenske priser ikke påvirkes, når
forhøjelserne træder i kraft d. 1. januar 2014, og svenskernes køb af cigaretter i
Danmark påvirkes dermed heller ikke.
For
Syd - og Østeuropa
vil forslaget givetvis betyde, at der vil ske prisstigninger, som
vil indebære, at danskerne vil købe færre cigaretter i disse lande. Det er imidlertid
usikkert, hvor store disse vil blive. På baggrund af Kommissionens beregninger
skønnes det, at prisstigningerne vil betyde en stigning i gennemsnitsprisen på 20
stk. cigaretter i Syd- og Østeuropa på ca. 2,4 kr. i forbindelse med direktivforsla-
gets ikrafttrædelse, mens tobaksfabrikanternes oplysninger til EU peger på, at pris-
stigningerne kan blive op imod 3,5 kr. pr. 20 stk. pakke i Syd- og Østeuropa.
Med hensyn til formandskabets foreslåede lavere afgiftssats på cigaretter, vil en
vedtagelse af denne medføre en reduktion af prisstigningerne i Syd – og Østeuropa
og dermed af den forventede provenugevinst.
Økonomiske konsekvenser af øvrige ændringer i minimumsafgifter
Forslagets ændringer vedr. afgifterne på rulletobak, cigarer og cigarillos vil ikke
umiddelbart have provenumæssige konsekvenser, da de gældende afgifter allerede
opfylder de foreslåede regler i direktivet. Den foreslåede ændring vedrørende snit-
bredden på røgtobak vil medføre en mindre provenugevinst.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer med frist
for bemærkninger d. 11. oktober 2008. Høringssvarene blev oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg i grundnotat af 13. november 2008.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 13. november 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter Kommissionens overordnede mål med forslaget, herunder at
modernisere de nuværende regler, sikre lige konkurrencevilkår for europæiske virk-
somheder og beskytte folkesundheden.
Regeringen støtter generelt en forhøjelse af cigaretafgifterne og foretrækker
Kommissionens oprindelige forslag og regeringen kan ligeledes støtte en forhøjelse
af minimumsafgiftssatserne på rulletobak og en inflationskorrektion af minimums-
afgifter for andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak.
Regeringen ser helst, at eventuelle overgangsordninger begrænses mest muligt af
hensyn til grænsehandlen, men kan støtte et forslag om kvantitative restriktioner
på import fra lande med længere implementeringsfrister.
Andre landes holdninger
Der er betydelig forskel på medlemslandenes holdning til Kommissionens forslag.
En større gruppe lande mener, at Kommissionen går for langt og hæver mini-
mumsafgifterne for meget, mens en anden gruppe lande mener, at Kommissionens
forslag er utilstrækkeligt og minimumssatserne bør hæves yderligere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dagsordenspunkt 8:
SEC(2009) 496
(Resume
Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s
budget for 2009
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s 2009-budget. Forslaget
indebærer indbudgettering af den del af den europæiske genopretningsplan, der vedrører EU’s
budget for 2009. Som konsekvens øges det danske EU-bidrag i 2009 med ca. 10 mio. kr., og
det samlede danske EU-bidrag i 2009 vurderes til at være 19,2 mia. kr. Forslaget har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for
2009 (SEC (2009) 496 final). Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende rådsmøde.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår i ændringsbudgettet at implementere den del af den politi-
ske aftale om den europæiske genopretningsplan, der vedrører kalenderåret 2009 i
EU’s budget for 2009. Genopretningsplanen, som har til formål at stimulere den
europæiske økonomi, beløber sig til i alt 5 mia. euro, der forventes afsat i 2009 og
2010.
Kommissionen foreslår, at der i 2009 oprettes en ny budgetlinje til energiprojekter
under kategori 1A (forskning og udvikling), hvortil afsættes 2 mia. euro i forplig-
telsesbevillinger og 76,2 mio. euro i betalingsbevillinger. Endvidere foreslår Kom-
missionen, at der i 2009 afsættes 600 mio. euro i forpligtelsesbevillinger til udvik-
ling af landdistrikter under kategori 2 til finansiering af bredbåndsinternet og styr-
kelse af foranstaltninger vedrørende de ’nye udfordringer’ i forbindelse med sund-
hedstjekket af landbrugsstøtten.
De resterende forpligtelser på 2,4 mia. euro til genopretningsplanen forventes
budgetteret i forbindelse med samrådet under budgetproceduren for 2010 ved
anvendelse af budgetmidler fra relevante marginer. Såfremt det mod forventning
ikke lykkes at budgettere hele beløbet under budgetproceduren for 2010, vil bud-
gettering af det resterende beløb blive afklaret i forbindelse med samrådet under
budgetproceduren for 2011.
Samlet set betyder budgetændringen, at forpligtelsesbevillingerne i 2009 stiger med
i alt 2,6 mia. euro, mens de samlede betalingsbevillinger stiger med 76,2 mio. euro.
Det bemærkes, at de foreslåede afholdte forpligtelser på 2 mia. euro til energipro-
jekter i 2009 ikke kan afholdes inden for margenen under kategori 1A. Derfor re-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
videres den flerårige finansielle ramme (2007-2013) i overensstemmelse med den
politiske aftale om genopretningsplanen fra DER den 20. marts 2009. Det indebæ-
rer, at 2009-loftet for kategori 1A vil blive forhøjet med 2 mia. euro, som udlignes
ved nedsættelse af 2009-loftet for udgiftsområde 2 med et tilsvarende beløb. Det
samlede loft for den finansielle ramme for 2007-2013 overskrides ikke.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Da Danmark bidrager med ca. 2 pct. af finansieringen af EU-budgettet, medfører
vedtagelse af ændringsbudgettet isoleret set en øget dansk betaling på ca. 10 mio.
kr. i 2009. Hertil kommer, at Danmark qua de øgede forpligtelser på 2,6 mia. euro
i 2009 binder sig til at afholde sin del af det afledte betalingsafløb i de kommende
år, hvoraf hovedparten forventes at falde i årene 2010-2012.
Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2009, inkl. ændringsforslag 1-4, er
herefter på ca. 19,2 mia. kr. Dette tal inkluderer opjusterede betalinger på i alt ca.
1,1 mia. kr. vedr. 2007 og 2008, der falder i 2009 pga. udmøntningen af rådsafgø-
relsen vedr. egne indtægter, jf. ændringsforslag nr. 3 til EU’s budget for 2009.
Høring
Sagen har været i høring i specialudvalget for EU’s budget.
Regeringens holdning
Danmark kan støtte forslaget, da finansieringsmetoden følger den politiske aftale
om den europæiske genopretningsplan, som blev vedtaget på DER den 20. marts
2009 (Formandskabets konklusioner 7880/09).
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
672129_0009.png
9
Dagsordenspunkt 9:
KOM(2009) 177
Resume
Kommissionens ændringsforslag nr. 5 til EU’s
budget for 2009
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 5 til EU’s 2009-budget. Forslaget
indebærer, at et overskud på EU's budget for 2008 på godt 1,8 mia. euro indbudgetteres som en
indtægt under EU's budget for 2009. Som konsekvens reduceres det danske EU-bidrag i 2009
isoleret set med ca. 0,25 mia.kr. Det samlede danske EU-bidrag i 2009 vurderes herefter til at
være 19,0 mia. kr. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 5 til EU’s budget for
2009 (KOM (2009) 177 endelig). Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende rådsmøde.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår i ændringsbudgettet, at et overskud på EU's budget for
2008 på godt 1,8 mia. euro indbudgetteres som en indtægt under EU's budget for
2009. Ændringsforslaget er i overensstemmelse med praksis, da der også tidligere
år har været fremsat lignende ændringsforslag som følge af en lavere implemente-
ring end forventet.
Det samlede overskud for De Europæiske Fællesskaber i 2008 på godt 1,8 mia.
euro kan primært henføres til en positiv difference mellem regnskabsårets indtæg-
ter og det indeværende års betalingsbevillinger samt fremførte betalingsbevillinger,
jf. tabel 1.
Hertil kommer overskud fra annullering af ikke-udnyttede betalingsbevil-
linger fremført fra 2007.
Tabel 1
Opgørelse af overskud på 2008-budgettet (mio. euro)
Regnskabsårets indtægter
Annullering af ikke-udnyttede betalingsbevillinger overført fra 2007
Betalinger vedr. bevillinger for indeværende år
Betalingsbevillinger overført til år 2009
EFTA-bevillinger fremført fra 2007
Saldo for omveksling af valuta i 2008
Overskud på 2008-budgettet
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
121.584
188
-115.550
-3.912
-2
-498
1.810
Da overskuddet i 2008 på godt 1,8 mia. euro indbudgetteres som en indtægt under
EU’s budget for 2009, mindskes det samlede bidrag til EU’s 2009-budget fra EU’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
medlemsstater isoleret set tilsvarende. Kommissionen oplyser, at budgettets ind-
tægtsside endvidere vil blive påvirket af en kommende ajourføring af overslag over
egne indtægter (traditionelle egne indtægter, moms- og BNI-indtægter), herunder
en ajourføring af UK-rabatten. Effekterne heraf vil indgå i et særskilt forslag til
ændringsbudget, som Kommissionen forventer fremlagt primo juni 2009.
Beslutningsproceduren følger de normale regler for budgetforslag fra Kommissio-
nen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og Europa-
Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af dets medlemmers stemmer og med
tre femtedele af de angivne stemmer.
Europarlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt, men forventes at være positiv.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Med vedtagelsen af forslaget, som tilbagefører godt 1,8 mia. euro til medlemslan-
dene i alt, vil det danske bidrag til EU’s 2009-budget isoleret set blive nedjusteret
med ca. 0,25 mia.kr.
Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2009, inklusive ændringsbudget 1-5,
er på 19,0 mia.kr. Dette tal inkluderer opjusterede betalinger på i alt ca. 1,1 mia. kr.
vedr. 2007 og 2008, der falder i 2009 pga. udmøntningen af den nye rådsafgørelse
vedr. egne indtægter, jf. ændringsforslag nr. 3 til EU’s budget for 2009.
Høring
Sagen har været sendt i høring i specialudvalget for EU’s budget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande kan støtte forslaget.