Europaudvalget 2008-09
2941 - uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
689916_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Referat til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (uddannelse
og ungdom) 11-12. maj 2009
Ungdom:
3. Udkast til konklusioner, vedtaget af Rådet, og af medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om evaluering af den eksiste-
rende ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
og om fremtidige perspektiver for et fornyet samarbejde.
På grundlag af Kommissionens evaluering af det hidtidige europæiske
samarbejde på ungdomsområdet havde formandskabet udarbejdet udkast
til fire hovedbudskaber for den fremadrettede politik:
1. Øget brug af Den åbne koordinationsmetode med mere fokus
på fælles aktiviteter (”peer-learning”), udveksling af god prak-
sis og brug af de indsamlede oplysninger.
2. Styrket implementering af Den Europæiske Ungdomspagt med
involvering af alle relevante aktører og programmer.
3.
Speciel fokus på øget integrering af ungdomsspørgsmål i andre
sektorpolitikområder (”mainstreaming”).
4.
Styrkelse af den strukturerede dialog med de unge via bedre
forankring af de konkrete diskussionstemaer til den overord-
nede politiske dagsorden, øget fokus på samspillet med de un-
ges organisationer, de nationale agenturer for programmet Ak-
tive Unge, forskere i ungdomsspørgsmål og unge med færre
muligheder.
Fra dansk side var der tilslutning til hovedbudskaberne. Man så endvide-
re frem til drøftelserne af Kommissionens nye meddelelse herom under
det kommende svenske formandskab i anden halvdel af 2009.
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
Uddannelse:
18. maj 2009
Sags nr.:
004.45D.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
4. Udkast til konklusioner, vedtaget af Rådet, og af medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om partnerskaber mellem ud-
dannelsesinstitutioner arbejdsmarkedets parter, navnlig arbejdsgi-
vere
Rådskonklusionerne om partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner
og arbejdsmarkedets parter, navnlig arbejdsgivere blev vedtaget uden
diskussion. Irland henviste til et eksempel på partnerskaber, der havde
nydt succes nationalt.
Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.
5. Udkast til konklusioner, vedtaget af Rådet, og af medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om en strategiramme for det
europæiske samarbejde på uddannelsesområdet
Rådskonklusionerne om en strategiramme for europæisk samarbejde på
uddannelsesområdet blev vedtaget. Danmark tilsluttede sig rådskonklu-
sionerne.
Med hensyn til benchmarket vedrørende videregående uddannelse fik
Østrig vedhæftet en erklæring. Erklæringen henviser til den problematik,
at visse korte og mellemlange videregående uddannelser i Østrig ind-
holdsmæssigt er de samme som i andre medlemsstater, men fra national
side er placeret på ISCED 4 niveau i stedet for på ISCED 5 niveau.
Benchmarket omhandler blot uddannelser på ISCED 5 niveau. Sammen-
ligneligheden vil derfor være problematisk, når det gælder visse korte og
mellemlange videregående uddannelser i Østrig.
Formandskabet havde i forlængelse af vedtagelsen af strategirammen lagt
op til en bordrunde om demografiske udfordringer, herunder især en
kommende mangel på lærere og udfordringer forbundet med IT-
udviklingen. Danmark bidrog til debatten ved at fremhæve bl.a. begrebet
flexication og meritlærerordningen.
Den svenske undervisningsminister afsluttede bordrunden med at in-
formere om prioriteterne på uddannelsesområdet under det kommende
formandskab. De tre prioriteter er 1) lærerfaget, 2) integrering af indvan-
drere i uddannelsessystemet og 3) videntrekanten.