Europaudvalget 2008-09
2945 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453732_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
10306/09 (Presse 155)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2945. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 28.-29. maj 2009
Formænd
Vladimír Tošovsk�½
Den Tjekkiske Republiks industri- og handelsminister
Miroslava Kopicová
Den Tjekkiske Republiks minister for uddannelse, ungdom
og sport
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10306/09 (Presse 155)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0002.png
28.-29.V.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede en integreret tilgang til en konkurrencefremmende og bæredygtig
industripolitik
i
EU.
Rådet så på de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af initiativet vedrørende "Small
Busi-
ness Act" for Europa,
efter at Kommissionen havde givet en redegørelse.
Ministrene for konkurrenceevne drøftede også de igangværende forhandlinger om at oprette et
EF-
patent
og en fælles patentdomstolsordning.
Rådet vedtog en resolution om
den europæiske rumpolitik,
som Rumrådet havde godkendt på sit
sjette møde.
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om fællesskabsrammebestemmelser for
et
europæisk konsortium for en forskningsinfrastruktur
(ERIC).
Rådet vedtog også konklusioner om:
- evaluering og konsekvensvurdering af europæiske forskningsrammeprogrammer;
- forskningsinfrastrukturer og den regionale dimension af det europæiske forskningsrum;
- de første skridt hen imod gennemførelsen af 2020-visionen for det europæiske forskningsrum.
10306/09 (Presse 155)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0003.png
28.-29.V.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
INDUSTRIPOLITIK: EN BÆREDYGTIG INTEGRERET TILGANG -
Rådets konklusioner
........7
"SMALL BUSINESS ACT" FOR EUROPA ......................................................................................7
BEDRE REGULERING –
Rådets konklusioner..................................................................................9
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET: FORBEDRING AF PATENTSYSTEMET I EUROPA.........9
DEN EUROPÆISKE RUMPOLITIK: 6. RUMRÅD........................................................................11
EUROPÆISKE FORSKNINGSINFRASTRUKTURER ..................................................................19
EVALUERING OG KONSEKVENSVURDERING AF EUROPÆISKE
FORSKNINGSRAMMEPROGRAMMER -
Rådets konklusioner
...................................................20
FORSKNINGSINFRASTRUKTURER OG DEN REGIONALE DIMENSION AF DET
EUROPÆISKE FORSKNINGSOMRÅDE –
Rådets konklusioner
..................................................20
DE FØRSTE SKRIDT HEN IMOD GENNEMFØRELSEN AF 2020-VISIONEN AF DET
EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM -
Rådets konklusioner
...........................................................23
EVENTUELT.....................................................................................................................................24
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
EKSTER E FORBI DELSER
Situationen i Zimbabwe - skrivelse til generalsekretæren for AVS-Gruppen........................................................28
ØKO OMI OG FI A S
Ekstern revisor for Nederlandenes nationalbank ...................................................................................................28
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
10306/09 (Presse 155)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.V.2009
FISKERI
Midlertidig anvendelse af fiskeriaftalen med Guinea ............................................................................................28
Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk ......................................................................................29
Organisationen til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten............................................................................29
LA DBRUG
Udvinding og markedsføring af naturligt mineralvand..........................................................................................29
TRA SPORT
Toldkonvention om international godstransport ....................................................................................................30
Markedsføringstilladelser for lægemidler* ............................................................................................................30
Forskriftsproceduren med kontrol - Lovgivningsmæssige retsakter med fælles beslutningsprocedure*...............30
10306/09 (Presse 155)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0005.png
28.-29.V.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Nina RADEVA
Den Tjekkiske Republik:
Vladimír TOŠOVSKÝ
Mirislav KOPICOVÁ
Martin TLAPA
Erik GEUSS
Danmark:
Lene ESPERSEN
Helge SANDER
Uffe Toudahl PEDERSEN
Tyskland:
Lutz DIWELL
Frieder MEYER-KRAHMER
Peter HINTZE
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Mary COUGHLAN
Grækenland:
Konstantinos MARKOPOULOS
Ioannis BOUGAS
Spanien:
Cristina GARMENDIA MENDIZÀBAL
Teresa SANTERO QUINTILLÁ
Frankrig:
Hervé NOVELLI
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Maria Stella GELMINI
Cypern:
Efsthathios HAMBOULLAS
Letland:
Artis KAMPARS
Litauen:
Dainius KREIVYS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Michèle EISENBARTH
Erhvervsminister og minister for forenkling
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Viceminister for økonomi og energi
Industri- og handelsminister
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Viceindustri- og vicehandelsminister,
Statssekretær, Industri- og handelsministeriet
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær, Forbundsminister for uddannelse og forsk-
ning
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi, medlem af Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister (Tánaiste) og erhvervs-, handels- og
beskæftigelsesminister
Minister for turismeudvikling
Statssekretær for udvikling
Videnskabs- og innovationsminister
Generalsekretær for industri
Statssekretær med ansvar for handel, håndværk, små og
mellemstore virksomheder, turisme og serviceerhverv
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister og minister for universiteter og
forskning
Generaldirektør, Handelsministeriet
Økonomiminister
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Stedfortrædende fast repræsentant
10306/09 (Presse 155)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0006.png
28.-29.V.2009
Ungarn:
Istváv VARGA
Zoltán MESTER
Malta:
Teresa CUTAJAR
ederlandene:
Maria VAN DER HOEVEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Minister for national udvikling og økonomi
Statssekretær (med særligt ansvar), Ministeriet for Natio-
nal Udvikling og Økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi samt familie- og ungdoms-
spørgsmål
Marcin KOROLEC
Gra yna HENCLEWSKA
Jerzy DUSZYŃSKI
Portugal:
José MARIANO GAGO
António CASTRO GUERRA
Rumænien:
Vasile PUSCAS
Gerard JITAREANU
Slovenien:
Matej LAHOVNIK
Slovakiet:
Ivan RYBÁRIK
Jozef HABÁNIK
Finland:
Katariina POSKIPARTA
Sverige:
Maud OLOFSSON
Lars LEIJONBORG
Ewa BJÖRLING
Det Forenede Kongerige:
Gareth THOMAS
David LAMMY
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Videregående Uddannelse
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Statssekretær for industri og innovation under økonomi-
og innovationsministeren
Minister, chef for departementet for Europaspørgsmål
Formand for den nationale myndighed for videnskabelig
forskning
Økonomiminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Undervisningsministeriet
Statssekretær, Beskæftigelses- og Økonomiministeriet
Erhvervsminister, vicestatsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Handelsminister
Viceminister for handel, investering og forbrugerspørgs-
mål
Viceminister for videregående uddannelse og intellektuel
ejendomsret
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
Charlie McCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Philippe MAYSTADT
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
10306/09 (Presse 155)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0007.png
28.-29.V.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
I DUSTRIPOLITIK: E BÆREDYGTIG I TEGRERET TILGA G -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om industripolitik i forbindelse med den nuværende økonomiske
situation og vedtog konklusionerne i
10082/09.
"SMALL BUSI ESS ACT" FOR EUROPA
Rådet havde en orienterende debat om initiativet til en "Small Business Act" (SBA) for Europa, ef-
ter at Kommissionen havde orienteret om de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af dette
(10283/09).
Debatten tog afsæt i spørgsmål fra formandskabet
(9645/09)
og var især koncentreret om særlige
foranstaltninger i SBA-handlingsplanen, som skal gøre det muligt at overvinde den økonomiske kri-
se ved at hjælpe små og mellemstore virksomheder (SMV'er) på tre prioriterede områder, der er væ-
sentlige for at styrke deres konkurrenceevne: bedre adgang for SMV'er til finansiering, lovgiv-
ningsmæssige rammer til støtte for SMV'ers behov og lettere markedsadgang for SMV'er.
Resultatet af debatten gav retningslinjer for den fortsatte gennemførelse af de forskellige initiativer,
som SBA-pakken udgør.
Rådet noterede sig også formandskabets situationsrapport
(9658/09)
om udarbejdelsen af en statut
for et europæisk privat selskab, som er et af de centrale elementer i SBA. Dette fremtidige fælles-
skabsinstrument tager sigte på at fremme SMV'ernes konkurrenceevne ved give dem adgang til en
fleksibel EF-selskabslovgivning, der gør det lettere for dem at operere i det fælles marked og redu-
cerer administrationsomkostningerne både for oprettelsen og driften af virksomheder i andre med-
lemsstater.
I december 2008 vedtog Rådet et sæt konklusioner om SBA, hvori det understreger den fundamen-
tale rolle, som SMV'er spiller, fordi de bidrager til økonomisk vækst og jobskabelse i Europa, og
behovet for fuldt ud at udnytte SMV'ernes potentiale, navnlig med hensyn til produktivitet og inno-
vation
(16788/08).
10306/09 (Presse 155)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0008.png
28.-29.V.2009
Rådet har også udarbejdet en handlingsplan ("Hvordan hensigterne omsættes i handling"), for gen-
nemførelsen af SBA på tre prioriterede områder. Kommissionens meddelelse "Tænk småt først - En
"Small Business Act" for Europa" blev fremlagt i juni 2008 og indeholder ti principper og 92 til-
knyttede foranstaltninger samt fem lovgivningsforslag, der allerede er vedtaget eller er ved at blive
behandlet
(11262/08).
Yderligere oplysninger om SBA findes på:
http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/sba_en.htm
10306/09 (Presse 155)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0009.png
28.-29.V.2009
BEDRE REGULERI G –
Rådets konklusioner
Rådet drøftede, hvordan strategien for bedre regulering kan fremmes yderligere i Den Europæiske
Union, og vedtog konklusionerne i
9663/09.
I TELLEKTUEL EJE DOMSRET: FORBEDRI G AF PATE TSYSTEMET I EUROPA
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om forhandlingerne om etablering af et EF-patent
og en fælles patentdomstolsordning
(9549/09).
Det tjekkiske formandskab har efter det mandat, som det fik af Rådet den 1. december 2008
(16577/08, side 12)
og på grundlag af arbejdet under tidligere formandskaber, fortsat gennemgan-
gen af udkastet til forordning om et EF-patent og udkastet til aftale om oprettelse af en fælles pa-
tendomstolsordning.
Hvad angår EF-patentet koncentrerede drøftelserne i Rådets forberedende organer sig i første halvår
2009 om eventuelle samarbejdsordninger mellem patentkontorer i Europa baseret på styrkede part-
nerskaber og på økonomiske fordele ved et EF-patent med afsæt i en ekspertundersøgelse, der un-
derstreger det potentiale, der ligger i et fremtidigt EF-patent med hensyn til at fremme innovation,
især for SMV'er og universiteter.
Hvad angår den fælles patentdomstolsordning fokuserede drøftelserne på en aftale og et udkast til
statut for den fremtidige domstol. EU's delegationer er nået til en bedre forståelse af, hvordan dom-
stolsordningen skal fungere. Vigtige områder, der er taget op og arbejdet videre med, er bl.a.: sam-
mensætningen af dommerpanelerne, dommernes rolle, hvordan den påtænkte aftale skal gennemfø-
res og anvendes, EF-Domstolens rolle med hensyn til fortolkningen af fællesskabslovgivningen
samt overgangsordninger. Analysen af de økonomiske aspekter blev gennemført på grundlag af en
ekspertundersøgelse, der fremhæver virksomhedernes besparelser ved en fælles patentdomstolsord-
ning.
Rådet vedtog i den forbindelse en principbeslutning om at anmode EF-Domstolen om en udtalelse
om, hvorvidt den påtænkte aftale mellem Fællesskabet, dets medlemsstater og andre parter i den
europæiske patentkonvention
1
er forenelig med EF-traktaten.
1
http://www.epo.org/patents/law/legal-texts/html/epc/1973/e/ma1.html
9
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0010.png
28.-29.V.2009
I forlængelse af konklusionerne fra samlingen i Rådet i december 2006 og Det Europæiske Råds
møde i foråret 2007 forelagde Kommissionen i april 2007 en meddelelse med overskriften "Forbed-
ring af patentsystemet i Europa"
(8302/07).
Rådet fik forelagt statusrapporter på samlingen i november 2007
(15162/07),
maj 2008
(9473/08)
og december 2008
(16006/08).
*
*
*
Under en arbejdsfrokost foretog konkurrenceministrene en evaluering af den nuværende økonomi-
ske situation set i relation til de relevante nationale genopretningsforanstaltninger og de langsigtede
prioriteringer i henhold til Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse.
10306/09 (Presse 155)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0011.png
28.-29.V.2009
DE EUROPÆISKE RUMPOLITIK: 6. RUMRÅD
Sjette møde i Rumrådet mellem Den Europæiske Unions ministre med ansvar for rumpolitik og Det
Europæiske Rumagentur (ESA) fandt sted den 29. maj i tilknytning til samlingen i Rådet (konkur-
renceevne)
1
.
EU's ministre og ESA havde en debat om "rummet og innovation", som fokuserede på tre indbyrdes
forbundne elementer:
Rumsektoren skal gradvis integreres i EU's politikker for at drage fordel af de muligheder,
den giver for at anvende innovative modeller og skabe vækst gennem teknologien i pro-
dukter og tjenester.
De fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af GMES-programmet (global miljø- og
sikkerhedsovervågning
2
). Kommissionen og ESA orienterede om GMES-programmets før-
ste operationelle aktiviteter og fremtidsudsigter.
Rummets bidrag til innovation og konkurrenceevne i forbindelse med den europæiske
økonomiske genopretningsplan.
1
Retsgrundlaget for Rumrådet er en rammeaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og ESA, som trådte i kraft
i maj 2004. Aftalen er et fælles grundlag for gradvis og fælles udvikling af en kohærent europæisk rumpolitik.
Den fastsætter, at der vil blive afholdt fælles og samtidige møder mellem Rådet for Den Europæiske Union og
ESA-Rådet på ministerplan, også kaldet Rumrådet, for at koordinere og lette samarbejdsaktiviteter.
Rumrådet kan kun vedtage retningslinjer, der er godkendt med konsensus, før de vedtages formelt af de to or-
ganisationer i overensstemmelse med deres egne retsregler.
2
http://www.gmes.info/
10306/09 (Presse 155)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0012.png
28.-29.V.2009
Efter endt drøftelse vedtog Rådet følgende resolution:
"RUMRÅDET,
DER UNDERSTREGER de retningslinjer og resolutioner, der er vedtaget på tidligere møder i
Rumrådet, navnlig resolutionen om den europæiske rumpolitik af 22. maj 2007
1
, der fastlægger en
politisk ramme for rummet i Europa, og resolutionen om fremme af den europæiske rumpolitik af
26. september 2008
2
, der indeholder nye prioritetsområder for den videre gennemførelse og udvik-
ling af den europæiske rumpolitik, resultaterne af ESA-Ministerrådet den 25.-26. november 2008
samt konklusionerne fra samlingen den 2. december 2008 i EU-Rådet (konkurrenceevne): "Hen
imod et GMES-program"
3
,
DER ANERKENDER de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af disse resolutioner, navnlig
den udbyggede koordinering, der har fundet sted inden for rammerne af den strukturerede dialog, af
de rum-, sikkerheds- og forsvarsrelaterede aktiviteter mellem nøgleaktørerne i den europæiske rum-
politik, herunder identificeringen af kritiske rumteknologier med henblik på europæisk uafhængig-
hed; det anerkender endvidere accepten af det multinationale rumbaserede billeddannende system
(MUSIS) som et nyt kategori B ad hoc-program under Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA); og,
med hensyn til situationsforståelse af forholdene i rummet, vedtagelsen af ESA's forberedelsespro-
gram, og minder samtidig om, at EU i samråd med ESA's og EU's respektive medlemsstater vil spil-
le en aktiv rolle i forbindelse med den gradvise udvikling af en europæisk kapacitet for situations-
forståelse af forholdene i rummet og indførelsen af en passende styringsstruktur,
DER UNDERSTREGER rummets potentiale til at indvirke på innovation i økonomien samt på den
økonomiske genopretning, og behovet for yderligere retningslinjer til Kommissionen og ESA,
navnlig i forbindelse med kort- og langsigtede fremskridt med det globale miljø- og sikkerheds-
overvågningsinitiativ (GMES),
I)
Vedrørende rummets bidrag til innovation og konkurrenceevne inden for rammerne af den
europæiske innovationsplan og den europæiske økonomiske genopretningsplan
FREMHÆVER konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008, navnlig støt-
ten til den europæiske økonomiske genopretningsplan (EERP) og opfordringen til at iværksætte en
europæisk innovationsplan, der også bør omfatte rumteknologi og deraf afledte tjenesteydelser som
en af de vigtigste fremtidsteknologier
4
,
1
2
3
4
10037/07.
13569/08.
16722/08.
17271/08, punkt 18, side 8.
12
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0013.png
28.-29.V.2009
ER AF DEN OPFATTELSE, at rumaktiviteter og applikationer i den forbindelse i lyset af deres
erkendte bidrag til den europæiske økonomis samlede konkurrenceevne og innovationspotentiale
fuldt ud bør tages i betragtning i forbindelse med anvendelsen af de midler, der allokeres til økono-
misk genopretning,
FREMHÆVER nødvendigheden af at mobilisere de eksisterende innovationsstøttemekanismer på
europæisk, nationalt og regionalt plan og overveje nye støtteinstrumenter for at sikre gensidig beri-
gelse inden for viden, innovation og idéer, både inden for og uden for rumsektoren, og mellem ru-
mindustrien og ledende forskningsorganisationer og universiteter,
FREMHÆVER nødvendigheden af at:
identificere innovationsfremmende foranstaltninger med henblik på rumsektoren inden for
rammerne af den europæiske innovationsplan, og hvor det er relevant, koordineret med natio-
nale planer,
tilskynde til, at den europæiske rumindustri er mere udbredt til stede i innovationsklynger og
netværk på tværs af sektorer,
definere passende betingelser for udvikling af downstreamtjenester på basis af Egnos,
Galileo og GMES og drage fuld fordel af en integreret tilgang, der kombinerer satellitnaviga-
tion, kommunikation og jordobservationsteknologier med jordbaserede aktiver,
overveje at medtage rumapplikationer i alle videre udviklinger af nye førende markeder under
Kommissionens lead market-initiativ, i lyset af revisionen af dette initiativ
1
, og
analysere og måle rumteknologiernes innovationsmæssige indvirkning på andre økonomiske
sektorer i forbindelse med en indsats for at fremskaffe et solidt analysemæssigt input til for-
beredelsen af fremtidige europæiske programmer,
1
5121/08.
13
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0014.png
28.-29.V.2009
UNDERSTREGER endvidere rummets potentiale i forbindelse med udvikling af muliggørende tek-
nologier og fremme af fremtidig økonomisk vækst i Europa. Især:
FREMHÆVER Rumrådet satellitkommunikationsteknologiernes potentiale til at skaffe euro-
pæiske borgere og virksomheder bredbåndsadgang og således sikre bedre adgang til moderne
ikt, navnlig i landområder og i fjerntliggende områder
1
, inden for rammerne af den europæi-
ske bredbåndsstrategi, som Det Europæiske Råd opfordrede til den 19.-20. marts;
OPFORDRER Kommissionen, ESA og EU's og ESA's medlemsstater til at overveje at inte-
grere satellitteknologierne i fremtidige bredbåndsprojekter med henblik på at støtte gennem-
førelsen af EERP under overholdelse af principperne om åben konkurrence, teknologineutra-
litet og en åben og neutral internetarkitektur; og ERKENDER desuden nødvendigheden af at
undersøge innovative tilgange og arkitekturer til levering af globale satellitkommunikations-
tjenester som svar på en institutionel efterspørgsel til støtte for europæiske programmer og
politikker, herunder transport, energi
2
og sikkerhed,
UNDERSTREGER, at rummet kan yde et væsentligt bidrag til initiativet vedrørende fremti-
dens fabrikker
3
samt til andre strategiske prioriteter i EERP,
Vedrørende den indledende operationelle fase i GMES
II)
BEKRÆFTER PÅ NY vigtigheden af en hurtig gennemførelse af GMES-tjenesterne og NOTERER
SIG Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-jordobserva-
tionsprogrammet (GMES) og dets første operationelle aktiviteter (2011-2013)
4
, der har til formål at
nå et væsentligt skridt hen imod et GMES-program, der sikrer en bæredygtig drift af GMES-
tjenesterne på lang sigt og opfylder kravene fra de nationale og europæiske brugere, samtidig med
at der udvikles en detaljeret politik for dataadgang og -formidling for disse tjenester
5
.
FREMHÆVER nødvendigheden af i denne forbindelse at prioritere finansieringen af driften af
GMES' rumkomponent,
1
2
3
4
5
7201/09.
7566/09.
Udarbejdet for at sætte europæisk industri i stand til at tilpasse sig til det globale konkurren-
cepres ved at forbedre det teknologiske grundlag for EU-produktion i en bred vifte af sekto-
rer (http://ec.europa.eu/research/press/2009/pdf/ppp-fact-sheet_en.pdf).
10285/09.
Som angivet i Rådets konklusioner om global miljø- og sikkerhedsovervågning (GMES):
"Hen imod et GMES-program" (16722/08).
14
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0015.png
28.-29.V.2009
UNDERSTREGER nødvendigheden af at sikre, at GMES' tjenester leveres på et konkurrencedyg-
tigt grundlag, hvor det er relevant, og at det sikres, at SMV'erne inddrages i passende omfang i leve-
ringen heraf,
FREMHÆVER nødvendigheden af en sammenhængende og komplementær tilgang til finansie-
ringsordningerne for GMES-tjenesterne og de observationsdata og den infrastruktur, der gennemfø-
res via rumafsnittet i syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstrati-
on
1
, forslaget til forordning om den indledende operationelle fase i GMES-programmet
2
, ESA's
GMES-rumkomponentprogram og aktiviteter gennemført på medlemsstatsplan.
III)
Vedrørende de langsigtede ordninger for GMES' rumkomponent
MINDER OM nødvendigheden af på nationalt og europæisk plan at definere en bæredygtig tilgang
til finansieringen af GMES' rumkomponent på grundlag af en vurdering af de samlede finansie-
ringsbehov til denne infrastruktur, under hensyn til nedenstående tre på hinanden følgende faser:
FoU-fasen, der skal finansieres af FoU-bevillinger, overgangsfasen med en blanding af FoU-
finansiering og finansiering fra driftsmidler og den operationelle fase med øremærket finansiering
af aktioner, der involverer brugerne, FREMHÆVER, at nogle af elementerne GMES' rumkompo-
nent indgår i den operationelle fase, og HILSER DET VELKOMMEN, at en operationel finansie-
ring vil kunne indføres i GMES med vedtagelsen af forordningen om den indledende operationelle
fase i GMES,
ANERKENDER nødvendigheden af at indkredse og sikre finansiering af de resterende elementer i
den indledende opbygning af GMES' rumkomponent og OPFORDRER Kommissionen og ESA til
sammen med EU's og ESA's medlemsstater at videreudvikle en finansieringsstrategi for disse ele-
menter uden at foregribe EU's næste flerårige finansieringsramme,
OPFORDRER for så vidt angår observationer med relation til overvågning af operationel oceano-
grafi og atmosfærens sammensætning og med respekt for ESA's koordinerende rolle med hensyn til
GMES' rumkomponent Kommissionen og ESA til at føre en dialog med EU's og ESA's medlems-
stater og med Eumetsat og dets medlemsstater for at undersøge mulighederne i forbindelse med
Eumetsats rolle som koordinator for brugerkrav til rumobservationer,
1
2
2006/971/EF: Rådets beslutning af 19. december 2006 om særprogrammet Samarbejde til
gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, tekno-
logisk udvikling og demonstration (2007-2013), (EUT L 400 af 30.12.2006, s. 86).
10285/09.
15
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0016.png
28.-29.V.2009
OPFORDRER for så vidt angår observationer med relation til overvågning af land, nødberedskab
og sikkerhed Kommissionen og ESA til at undersøge, hvilke muligheder der findes for relevante
missioners operationer på lang sigt, herunder fremskaffelse af data, ved at starte dialoger på grund-
lag af kommissorier, der skal fastlægges efter nøje høring af EU's og ESA's medlemsstater, med de
medlemsstater, der ejer infrastrukturen, for at drøfte de programmeringsmæssige, styringsmæssige
og finansielle aspekter,
UNDERSTREGER betydningen af, at Kommissionen og ESA fastlægger datapolitik og ejerskab
for Sentinel-missionerne i overensstemmelse med Inspire-direktivet
1
og bestemmelserne i den er-
klæring om ESA's GMES-rumkomponentprogram, der blev godkendt på ESA-Ministerrådet i 2008,
NOTERER SIG den indledende analyse, som ESA har gennemført, navnlig scenariet for GMES'
rumkomponent på lang sigt
2
, som grundlag for vurderingerne af omkostningerne ved og udviklin-
gen for GMES' rumkomponent, OPFORDRER ESA til at konsolidere denne analyse ved hjælp af
yderligere høring af Eumetsat og medlemsstater, der ejer infrastruktur ved udgangen af 2009, og
BEKRÆFTER PÅ NY nødvendigheden af, at EU hurtigt etablerer en langsigtet budgetstrategi in-
den for rammerne af fastlæggelsen af EU's næste flerårige finansieringsramme,
IV)
Vedrørende udforskning af rummet
BEKRÆFTER PÅ NY nødvendigheden af at vurdere de muligheder, som Den Europæiske Union
har for at forankre udforskningen af rummet i et bredere politisk perspektiv, og SER samtidig med,
at det anerkendes, at udforskningen af rummet har potentiale til at få en betydelig indvirkning på
innovationen, FREM til Kommissionens foreslåede politiske konference på højt plan om udforsk-
ning af rummet på det grundlag, der forud herfor aftales i Rumrådet, som et første skridt hen i mod
udarbejdelsen på et passende tidspunkt af en egentlig politisk vision for "Europa og udforskning",
der omfatter en langsigtet strategi/køreplan for en international samarbejdsordning.
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af en
infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab (Inspire).
ESA/C(2009)36.
16
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0017.png
28.-29.V.2009
V)
Vedrørende egnede instrumenter og finansieringsordninger
ERINDRER om behovet for at udvikle egnede EU-instrumenter og finansieringsordninger, der ta-
ger hensyn til rumsektorens særlige karakteristika (navnlig det relativt lille marked og afhængighe-
den af offentlig finansiering og programmer), behovet for at styrke rumindustriens konkurrenceevne
og nødvendigheden af afbalanceret inddragelse af kapaciteterne i Europa, samtidig med, at mulig-
hederne for fuld associering af alle ESA's medlemsstater undersøges,
HILSER i den forbindelse Kommissionens initiativ til indgående undersøgelser af disse spørgsmål
VELKOMMEN, idet den konsulterer ESA herom, og idet resultaterne heraf vil bibringe et helt
nødvendigt input med henblik på at fremskynde indsatsen på området inden for rammerne af fast-
læggelsen af EU's næste flerårige finansielle ramme, og NOTERER sig ESA-Ministerrådets
1
op-
fordring til generaldirektørerne om sammen med Europa-Kommissionen og medlemsstaterne at be-
gynde at gøre sig tanker med henblik på udarbejdelse af en fælles analyse af de gældende regler for
fælles ESA-EU-programmer."
*
*
*
Det tjekkiske EU-formandskab sagde, at det var rede til at tilrettelægge og være vært for en interna-
tional konference på højt plan om udforskning af rummet, som skal afholdes i andet halvår 2009 i
Prag som led i et fælles initiativ fra den franske, tjekkiske og svenske formandskabstrojka.
Rumrådet noterede sig den portugisiske delegations orientering om forløbet af partnerskabet mel-
lem GMES og Afrika
(10294/1/09).
*
*
*
I december 2008 gav Det Europæiske Råd sin tilslutning til en genopretningsplan for den europæi-
ske økonomi og opfordrede til iværksættelse af en europæisk innovationsplan, der også bør omfatte
rumteknologi og deraf afledte tjenesteydelser som en af de vigtigste fremtidsteknologier
(17271/08).
De europæiske eksperters drøftelser som forberedelse af 6. Rumråd har vist, at der er tre områder
inden for rumteknologien, der har et højt innovativt potentiale: rumvidenskab og udforskning af
rummet, udvikling af kritiske teknologier med henblik på selvstændig etablering af aktiviteter og
infrastruktur i rummet og infrastrukturer i rummet samt ruminfrastruktur og applikationer med hen-
blik på at opfylde EU's mål inden for sikkerhed og forsvar.
1
ESA/C-M/CCVI/Res. 4 (endelig) af 25.11.2009.
17
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0018.png
28.-29.V.2009
Hvad angår rumbaserede tjenester vil de europæiske flagskibsprojekter Galileo og GMES, som er
førsteprioriteter for gennemførelsen af det europæiske rumprogram, vil skabe betydelige mulighe-
der for udvikling af nye, stærkt innovative downstreamtjenester og markeder, som forudset af
5. Rumråd (den 26. september 2008 i Bruxelles) i Rådets resolution "Fremme af den europæiske
rumpolitik"
(13569/08).
10306/09 (Presse 155)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0019.png
28.-29.V.2009
EUROPÆISKE FORSK I GSI FRASTRUKTURER
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om rammebestemmelser for et europæ-
isk konsortium for en forskningsinfrastruktur (ERIC), idet det løste de vigtigste uafklarede spørgs-
mål, nemlig de fiskale bestemmelser for de fremtidige ERIC'er.
Forordningen tager sigte på at indføre fællesskabsrammebestemmelser, der skal lette fælles etable-
ring og drift af forskningsfaciliteter af europæisk interesse mellem en række medlemsstater, associ-
erede lande og mellemstatslige organisationer. Formålet er at indføre en ensartet procedure i stedet
for det nuværende system, der er baseret på individuelle løsninger for hver forskningsinfrastruktur.
Et ERIC vil bestå af mindst tre medlemsstater og kan omfatte kvalificerede associerede lande og
ikke-associerede tredjelande samt specialiserede mellemstatslige organisationer.
Kommissionen forelagde udkastet til forordning, som indgår i gennemførelsen af det europæiske
forskningsområde, den 25. juli 2008 på grundlag af EF-traktatens artikel 171 og 172
(12259/08).
10306/09 (Presse 155)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0020.png
28.-29.V.2009
EVALUERI G OG KO SEKVE SVURDERI G AF EUROPÆISKE
FORSK I GSRAMMEPROGRAMMER -
Rådets konklusioner
Rådet udvekslede synspunkter
(9992/09 +
9992/09
COR 1)
og vedtog konklusionerne i
9952/09.
FORSK I GSI FRASTRUKTURER OG DE REGIO ALE DIME SIO AF DET
EUROPÆISKE FORSK I GSOMRÅDE –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
DER MINDER OM
formandskabets konklusioner om EU's fremtidige politik til støtte for forskning af 26. novem-
1
ber 2004
grønbogen om nye perspektiver på det europæiske forskningsrum, som Kommissionen vedtog
2
den 4. april 2007
Rådets konklusioner om forskningsinfrastrukturer i det europæiske forskningsrum af
3
22. maj 2007
Rådets konklusioner om meddelelsen fra Kommissionen om en strategisk energiteknologiplan
4
for EU (SET-plan) af 28. februar 2008
1
2
3
4
14687/04.
8322/07 + ADD 1.
10055/1/07.
6326/1/08.
20
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0021.png
28.-29.V.2009
Rådets konklusioner om de europæiske forskningsinfrastrukturer og deres regionale dimensi-
on af 30. maj 2008
1
Rådets konklusioner om fastlæggelse af en 2020-vision for det europæiske forskningsrum af
2. december 2009
2
Det Europæiske Råds møder den 11.-12. december 2008 og den 19.-20. marts 2009
3
,
UNDERSTREGER, at Europa skal opretholde støtten til FoU og innovation i den nuværende
økonomiske krise, og at navnlig nationale investeringer i de paneuropæiske forskningsinfra-
strukturer bør fremskyndes som anført i den europæiske økonomiske genopretningsplan. Det-
te vil ikke kun sikre kort- og langsigtede fordele for den europæiske konkurrenceevne, men
også stimulere en yderligere udvikling af EFR og hjælpe til at gennemføre den "femte frihed"
– fri bevægelighed for viden
ANERKENDER betydningen af forskningsinfrastrukturer af topkvalitet, samlet på ét sted og
fordelt, for fremme af udviklingen af videnstrekanten og støtte til Europas og dets regioners
socioøkonomiske udvikling og konkurrenceevne, som det blev fremhævet på konferencen om
forskningsinfrastrukturer og den regionale dimension af EFR, der blev afholdt den
24.-25. marts 2009 i Prag
SER MED TILFREDSHED PÅ arbejdet i Det Europæiske Strategiforum for Forskningsinfra-
strukturer (ESFRI) om den ajourførte køreplan for 2008, der har virket som en katalysator for
de nationale køreplaner og/eller programmer for forskningsinfrastrukturer i mange tilfælde, og
OPFORDRER medlemsstaterne til at øge deres bestræbelser på, når det er hensigtsmæssigt, at
gennemføre den inden for en realistisk tidshorisont
ANERKENDER betydningen af forskningsinfrastrukturer, navnlig regionale partnerfacilite-
ter, for en mere afbalanceret udvikling af EFR og hjernecirkulation i hele Europa og derved
fremme af den europæiske samhørighed. GENTAGER i denne forbindelse betydningen af
princippet om topkvalitet og effektiv adgang for europæisk forskning til de bedste forsknings-
faciliteter
1.
2.
3.
4.
1
2
3
10220/08.
16767/08.
17271/1/09 REV 1.
21
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0022.png
28.-29.V.2009
5.
UNDERSTREGER betydningen af forskningsinfrastrukturer for udviklingen af menneskelige
ressourcer inden for forskning og udvikling med særlige fordele for tværfaglig mobilitet og
erhvervslivets deltagelse i processen med at uddanne forskere og OPFORDRER medlemssta-
terne til at deltage i udviklingen af særlige uddannelsesaktiviteter med henblik på at samle
universiteter, organisationer, der udfører forskning, forskningsinfrastrukturer og erhvervslivet
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens meddelelse med titlen "Ikt-infrastruktur til
1
e-videnskab" , der lægger vægt på den stigende betydning af e-infrastrukturer for forskning af
høj kvalitet, innovation og effektiv drift af forskningsinfrastrukturer, og UNDERSTREGER,
at e-infrastrukturer er en nøglefaktor med hensyn til at imødegå opsplitning og den digitale
kløft i Europa med deres potentiale til at udnytte den kollektive styrke i de europæiske viden-
skabelige ressourcer uanset deres geografiske placering
ANERKENDER i den forbindelse den vigtige rolle, som e-infrastrukturer og e-videnskab
spiller for udviklingen af det fremtidige EFR, og behovet for senere at undersøge spørgsmålet
yderligere og OPFORDRER Kommissionen til at tilstræbe bæredygtighed, global konnektivi-
tet, interoperabilitet og uhindret brug af paneuropæiske e-infrastrukturer og medlemsstaterne
til at tage hensyn til e-infrastrukturers rolle i deres nationale køreplaner og/eller programmer
for forskningsinfrastrukturer
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til i samråd med ESFRI, når det er hen-
sigtsmæssigt:
at fremme yderligere anvendelse af de eksisterende finansielle redskaber, navnlig struk-
turfondene og EIB-instrumenter til opbygning, opgradering eller vedligeholdelse af
forskningsinfrastrukturer, herunder regionale partnerfaciliteter
i denne sammenhæng at tilskynde til udvikling af forskningsinfrastrukturer, herunder
fordeling af dem, på en måde, der kan lette en afbalanceret gennemførelse af EFR, sam-
tidig med at princippet om videnskabelig topkvalitet bevares, og effektiv adgang sikres
at skabe og styrke forbindelser mellem nationale og paneuropæiske forskningsinfra-
strukturer
at analysere forskningsinfrastrukturernes socioøkonomiske virkninger og omkostnings-
effektivitet for værtsregionerne og Europa som helhed og identificere eventuelle hin-
dringer for øget anvendelse af strukturfondene
6.
7.
8.
1
7432/09.
22
10306/09 (Presse 155)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0023.png
28.-29.V.2009
9.
OPFORDRER medlemsstaterne til i samråd med ESFRI:
navnlig at udvikle et fælles sæt kriterier, der kan anvendes til at vurdere forskningsinfra-
strukturernes effektivitet på europæisk plan
at udvikle relevante frivillige kriterier for vurdering af bud, inden der vælges lokaliteter
for store paneuropæiske forskningsinfrastrukturer."
DE FØRSTE SKRIDT HE IMOD GE EMFØRELSE AF 2020-VISIO E AF DET
EUROPÆISKE FORSK I GSRUM -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
9956/09.
10306/09 (Presse 155)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0024.png
28.-29.V.2009
EVE TUELT
Rådet noterede sig oplysningerne om følgende spørgsmål:
Udkast til direktiv om forbrugerrettigheder
Formandskabet gjorde rede for, hvordan drøftelserne er forløbet, siden Kommissionen fremlagde
forslaget i oktober 2008 (10163/09).
Efter den første gennemgang af teksten har arbejdet i Rådets forberedende organer været koncentre-
ret om en række centrale aspekter i forslaget vedrørende definitioner, direktivets anvendelsesområ-
de, informationskrav og fortrydelsesret i tilfælde af aftaler indgået uden for fast forretningssted og
aftaler vedrørende fjernsalg
Resultatet af den uformelle samling i Rådet (konkurrenceevne) (den 3.-5. maj 2009 i Prag)
Formandskabet gav en kort orientering om resultatet af den uformelle samling i Rådet (konkurren-
ceevne), hvor man drøftede videnstrekanten, 2020-visionen for det europæiske forskningsområde
og politikken for menneskelige ressourcer på forskningsområdet, det indre markeds fremtid og pro-
grammet for reduktion af de administrative byrder i delen om det indre marked/industri.
De transatlantiske økonomiske forbindelser
Kommissionens næstformand, Günter Verheugen, og Rådets formand gav Rådet en situationsrap-
port om de transatlantiske økonomiske forbindelser, især Det Transatlantiske Økonomiske Råd og
den transatlantiske erhvervsdialog.
Google-projekt
Rådet noterede sig den tyske delegations orientering om “Google Books Project” (scanning af bøger
i amerikanske biblioteker for at oprette en database på grundlag af digitale kopier) og de eventuelle
retlige følger for så vidt angår ophavsrettigheder (10221/09).
Kommissionen blev anmodet om at foretage en evaluering og aflægge rapport, når tiden er inde.
10306/09 (Presse 155)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0025.png
28.-29.V.2009
Turismen og dens rolle i overvindelsen af den økonomiske krise
Den græske delegation forelagde en skrivelse for Rådet om turismens positive bidrag til at afbøde
den nuværende økonomiske krise (9900/09).
Konference om den fremtidige Lissabonstrategi (den 25. maj 2009 i Budapest)
Den ungarske delegation orienterede om resultatet af konferencen (10286/09).
Innovationspolitik
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet (9369/09) om de igangværende innovati-
onsaktiviteter, som tog udgangspunkt i meddelelsen fra 2005
"Mere forskning og innovation - Inve-
stering i vækst og beskæftigelse: En fælles tilgang"
(13606/05) og den europæiske innovationsstra-
tegi, som Rådet godkendte i december 2006.
Bedre karrieremuligheder og øget mobilitet: et europæisk partnerskab for forskere
Kommissionen og formandskabet orienterede Rådet om de fremskridt, der er gjort med hensyn til
de nationale handlingsplaner, og resultatet af konferencen om forskermobilitet, som det tjekkiske
formandskab afholdt den 27.-29. april 2009.
Rådet vedtog konklusioner om spørgsmålet i september 2008 og opfordrede desuden ministrene
François Biltgen (Luxembourg) og Mariano Gago (Portugal) til at tage emnet op med henblik på at
indkredse prioriterede aktioner, så målene for partnerskabet kan gennemføres hurtigt og konkret, og
at undersøge begrebet europæisk forskerstatus. Rådet fik på samlingen i december 2008 forelagt en
rapport om ministrenes hidtidige arbejde
(10003/09).
Meddelelse om fremtidig og fremspirende teknologi
Kommissionen forelagde en meddelelse "Nye horisonter for ikt – en strategi for forskning i fremti-
dig og fremspirende teknologi i Europa", som blev vedtaget i april 2009
(9077/09).
10306/09 (Presse 155)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0026.png
28.-29.V.2009
Ruslands eventuelle deltagelse i EU's forskningsrammeprogrammer
Kommissionen aflagde rapport om udviklingen med hensyn til dette spørgsmål. På mødet i Det
Permanente Partnerskabsråd EU-Rusland den 26. maj 2008 i Brdo (Slovenien) gav Rusland formelt
udtryk for interesse i at deltage i syvende forskningsrammeprogram. Forhandlingerne om en ny af-
tale mellem EU og Rusland blev indledt på topmødet mellem EU og Rusland i juni 2008 i
Khanty-Mansiisk.
ITER-projekt vedrørende nuklear fusion
Rådet blev af Kommissionen orienteret om ITER-projektet.
I december 2008 anmodede Rådet Kommissionen om løbende at holde det underrettet om udviklin-
gen i projektet
(10342/09).
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
Kommissionen orienterede Rådet om udviklingen i forbindelse med EIT.
Efter at der den 18. juni 2008 blev opnået enighed om hjemstedet for EIT (Budapest, Ungarn), blev
bestyrelsen udnævnt og det første møde afholdt i efteråret 2008. Det forventes, at de første videns-
og innovationsfællesskaber (VIF) vil blive udvalgt og iværksat inden udgangen af 2009 (inden
18 måneder efter udnævnelsen af bestyrelsen).
Research Connection 2009
Kommissionen orienterede Rådet om resultatet af konferencen den 7.-8. maj 2009 i Prag. Konferen-
cen drøftede bl.a., hvordan man kan deltage i EU's forskningsprogrammer, prioriteterne for de eu-
ropæiske forskningsinitiativer, især syvende rammeprogram, strukturfondene og programmet for
konkurrenceevne og innovation.
En europæisk strategi for forskning, udvikling og innovation på ikt-området: Øget indsats og
effektivitet
Kommissionen præsenterede sin meddelelse, der blev vedtaget i april 2009
(7883/09).
Den foreslår
en forsknings- og innovationsstrategi, der sættet Europa i stand til at føre an på ikt-området, støtte
væksten i nye virksomheder og gøre bedre brug af ikt-innovationer med henblik på at tage fat på
centrale samfundsøkonomiske udfordringer.
10306/09 (Presse 155)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.V.2009
Konference om bæredygtighed: en udfordring for europæisk forskning
Kommissionen gav Rådet en redegørelse for resultatet af konferencen, der blev afholdt den
26.-28. maj 2009 i Bruxelles.
Det kommende EU-formandskabs prioriteter
Den svenske delegation gav en generel oversigt over prioriteter inden for konkurrence og forskning,
som vil blive taget op under det næste EU-formandskab.
10306/09 (Presse 155)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0028.png
28.-29.V.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
EKSTER E FORBI DELSER
Situationen i Zimbabwe - skrivelse til generalsekretæren for AVS-Gruppen
Rådet godkendte et svar på skrivelsen fra generalsekretæren for Gruppen af Stater i Afrika, Vestin-
dien og Stillehavet (AVS-staterne), hvori der anmodes om støtte til dialogen mellem EU og
Zimbabwes regering (10044/09).
ØKO OMI OG FI A S
Ekstern revisor for ederlandenes nationalbank
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af PricewaterhouseCoopers Accountants
som ekstern revisor for De Nederlandsche Bank for regnskabsårene 2008 til 2011 (8967/09,
8967/09
COR1).
FISKERI
Midlertidig anvendelse af fiskeriaftalen med Guinea
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af den midlertidige anvendelse af fiskeripartnerskabsaf-
talen med Republikken Guinea fra den 1. januar 2009 (7806/09).
Afgørelsen har til formål at sikre, at Fællesskabets fartøjer kan fortsætte fiskeriet, indtil den nye fi-
skeripartnerskabsaftale træder i kraft.
I december 2008 paraferede Fællesskabet og Republikken Guinea en fiskeripartnerskabsaftale, der
giver EU's fiskere mulighed for at fiske i Guineas farvande. Denne nye aftale, som ophæver den ek-
sisterende aftale mellem de to parter fra marts 1983, er ikke formelt indgået endnu.
10306/09 (Presse 155)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0029.png
28.-29.V.2009
Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af EU's holdning i Den Interamerikanske Kommission
for Tropisk Tunfisk (IATTC).
I overensstemmelse med de generelle mål for den fælles fiskeripolitik er EU fortsat forpligtet til at
sikre, at de arter, som IATTC regulerer, udnyttes bæredygtigt, og at fiskeriets indvirkning på de ma-
rine økosystemer begrænses mest muligt. EU vil også, når det er relevant, støtte IATTC's vedtagelse
af følgende aktioner::
strenge bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger for fiskeressourcer, hvori der tages hen-
syn til den bedste foreliggende videnskabelige rådgivning
foranstaltninger til regulering af fiskeriindsatsen
overvågnings- og kontrolforanstaltninger
foranstaltninger til bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret (IUU) fiskeri
fortsatte bestræbelser for modernisering af IATTC.
Organisationen til Bevarelse af Laksebestanden i ordatlanten
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af EU's holdning i Organisationen til Bevarelse af
Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO). I henhold til denne afgørelse og i overensstemmelse med
de mål, der søges opnået inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik, skal EU navnlig støtte
NASCO'S vedtagelse af aktioner, der tager sigte på at sikre, at lakseressourcerne er bæredygtige på
lang sigt, og tager hensyn til den bedste foreliggende videnskabelige rådgivning. EU skal desuden
støtte ansøgninger fra ansvarlige fiskerilande om at tiltræde NASCO-konventionen.
LA DBRUG
Udvinding og markedsføring af naturligt mineralvand
Rådet vedtog et direktiv om udvinding og markedsføring af naturligt mineralvand (3695/08), efter
at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen. Formålet med det nye
direktiv er at kodificere direktiv 80/777/EF og bringe det i overensstemmelse med de nye udvalg-
procedurebestemmelser.
10306/09 (Presse 155)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453732_0030.png
28.-29.V.2009
TRA SPORT
Toldkonvention om international godstransport
Rådet besluttede til orientering at offentliggøre en konsolideret udgave af toldkonventionen om in-
ternational godstransport fra 1975 som ændret (7563/3/09
REV3).
DET I DRE MARKED
Markedsføringstilladelser for lægemidler*
Rådet vedtog
1
et direktiv om ændring af to direktiver om oprettelse af en fællesskabskodeks for
humanmedicinske lægemidler (3713/08,
9542/09, 9542/09
ADD1 REV1),
efter at der var opnået
enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen. Formålet med det nye direktiv er at sikre,
at alle lægemidler bliver omfattet af samme kriterier for evaluering, godkendelse og administrativ
behandling i forbindelse med ændringer af produktionsprocessen, ændringer af emballagen eller
ændringer af producentens adresse.
I STITUTIO ELLE A LIGGE DER
Forskriftsproceduren med kontrol - Lovgivningsmæssige retsakter med fælles beslutnings-
procedure*
Rådet vedtog en forordning om tilpasning af en række retsakter til forskriftsproceduren med kontrol
(3734/08
+
9970/09, 9970/09
ADD1),
efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen. Den nye forordning omfatter virksomhed, miljø, Eurostat, det indre marked,
sundhed og forbrugerbeskyttelse, energi og transport.
Formålet med forskriftsproceduren med kontrol er at gøre det muligt for Rådet og Europa-
Parlamentet at foretage en effektiv og hurtig behandling af Kommissionens forslag. I overensstem-
melse med denne procedure kan Rådet og Europa-Parlamentet modsætte sig vedtagelse af retsakten,
hvis forslaget er mere vidtgående end gennemførelsesbeføjelserne, hvis forslaget ikke er foreneligt
med formålet eller indholdet af basisretsakten eller ikke overholder subsidaritets- eller proportiona-
litetsprincippet, hvis forskriftsudvalget tidligere støttede de af Kommissionen påtænkte foranstalt-
ninger.
Afgørelse 2006/512/EF har ændret afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen. Den indførte den nye pro-
cedure for generelle foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i en
basisretsakt, som er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure.
1
Den tyske delegation undlod at stemme.
30
10306/09 (Presse 155)
DA