Europaudvalget 2008-09
2949 - transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
693621_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
25. maj 2009
222-95
EU- og Luftfartskontoret
Steen Jonssen
Telefon 33 92 34 01
[email protected]
Supplerende samlenotat vedr. mandat til Kommissionen til at påbe-
gynde forhandlinger på vegne af EU med Albanien, Bosnien & Her-
zegovina, Kroatien, den tidligere jugoslaviske republik Makedonien,
Montenegro, Serbien samt Kosovo vedr. en traktat om oprettelse af
et transportfællesskab
Rev. notat
KOM-dokument findes ikke
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde i marts 2008 en anbefaling til Rådet om at give
Kommissionen mandat til at påbegynde forhandlinger med en række lande på
Vestbalkan (Albanien, Bosnien & Herzegovina, Kroatien, den tidligere jugosla-
viske republik Makedonien, Montenegro, Serbien samt Kosovo) om indgåelse
af en traktat mellem EU og de pågældende lande om et transportfællesskab.
Traktaten skal baseres på Fællesskabs-acquis’et på transportområdet for så vidt
angår infrastrukturudvikling, markedsåbning, teknisk interoperabilitet, sikker-
hed, miljø og sociale bestemmelser. Formålet med transportfællesskabet skal
være at bidrage til en sikker, effektiv og bæredygtig transport. Fair konkurrence
inden for en transportform og mellem transportformerne skal sikres ved fuld
implementering og praktisk anvendelse af alle relevante dele af acquis’et.
Kommissionen foreslår, at forhandlingsmandatet omfatter følgende hoved-
punkter:
1.1 Infrastruktur
Heri indgår bl.a.
En definition af det netværk, som aftalen skal omfatte
Et netværk inden for rammerne af forhandlinger om det fremtidige
transeuropæiske transportnet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0002.png
En proces for udviklingen af en 5-års rullende arbejdsplan for udviklin-
gen af netværket og identifikationen af prioritetsprojekter af lokal inte-
resse
Inddragelse af det fremtidige miljø-acquis i relation til transport, navn-
lig Strategisk Miljøvurdering, VVM og natur- og luftkvalitetsrelaterede
direktiver
Udvikling af effektive trafikstyringssystemer på regionalt niveau
Effektiv regional udvikling af lufttrafikstyringsinfrastruktur på linje
med Single European Sky og SESAR
Side 2/8
1.2. Jernbanetransport
Heri indgår bl.a.
Effektive, uafhængige og kompetente regulatoriske institutioner, her-
under et regeludstedende organ, et licensorgan og en national sikker-
hedsmyndighed
Adskillelse af infrastrukturledelse og transportservice
Kompensation for offentlige serviceforpligtelser vedr. jernbaneperson-
transport og jernbaneinfrastrukturstyring
Forbedring af jernbanevirksomhedernes økonomiske situation
Gradvis åbning af adgangen til markedet for levering af transportydel-
ser på basis af Fællesskabsacquis’et for jernbanelovgivning
Teknisk og operationel harmonisering, herunder tekniske specifikatio-
ner for interoperabilitet
Sikkerhed, navnlig forhold vedr. sikkerhedscertifikater for jernbane-
virksomheder og lokofører-licenser
Sociale bestemmelser, navnlig arbejdsbetingelserne for mobile arbejds-
tagere, der beskæftiger sig med interoperable, grænseoverskridende
ydelser
Transport af farligt gods
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0003.png
1.3. Vejtransport
Heri indgår bl.a.
Adgang til erhvervet og adgang til markedet for vejtransport baseret på
vandel, økonomi og faglige kvalifikationer
Trinvis udvikling af bilaterale og multilaterale tilladelser til internatio-
nal vejtransport, som eventuelt kan føre frem til fuld markedsintegrati-
on (dvs. afskaffelse af bilaterale tilladelsesordninger)
Kørekort og køreuddannelse
Køre- og hviletidsbestemmelser, digital takograf og arbejdstidsbe-
stemmelser
Tekniske krav til køretøjers vægt og dimensioner, periodiske syn og ha-
stighedsbegrænsere
Side 3/8
Kommissionen er i maj 2009 fremkommet med et supplerende forhandlings-
mandatet for så vidt angår vejtransport. Udover de ovenstående punkter inde-
holder mandatet:
Transport af farligt gods
Udannelse af chauffører
Desuden foreslår Kommissionen, at den gradvise bevægelse mod fuld markeds-
integration på området skal ske gennem to faser. I den første fase får de om-
handlende lande på Vestbalkan tildelt ekstra turbaseret transittilladelser for
lastbiler i Euro- kategorien 4 eller højere under den forudsætning at turens af-
slutning sker i et land, der har en bilateral aftale. Antallet af ekstra tilladelser i
denne fase vil ikke overstige 1/3 af den nuværende tildeling.
Tilsvarende får EU-landene ekstra turbaseret transittilladelser til Vestbalkan-
landenen eller til tredjelande.
Antallet af tilladelser vil gradvist øges efterhånden som Vestbalkanlandene im-
plementerer EU’s samlede regelsæt på området.
I fase to foreslår Kommissionen at de Vestbalkanlande der har implementeret
ovenstående for national og internationale transporter samt indført:
minimumssatser for vægtafgift og minimumsafgifter og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0004.png
gennemsigtige afgifter for brug af vejinfrastruktur, hvor sådanne afgif-
ter opkræves,
Side 4/8
blive tildelt ekstra tidsbaserede tilladelser for transportopgaver mellem regio-
nen og EU. Antallet af tilladelser vil med udgangen af fase to ikke overstige
50% af den nuværende tildeling.
Tilsvarende får EU-landene tidsbaserede tilladelser for transportopgaver mel-
lem regionen og fællesskabet samt indenfor regionen.
Derudover foreslår Kommissionen at aftalen skal tages op igen på et senere
tidspunkt
1.4. Søtransport
Sømotorveje og nærskibsfart
Heri indgår
Etablering nye forbindelser med EU-lande
Udvidelse af maritime forbindelser fra landene på Vestbalkan til tredje-
lande i det sydlige Middelhav og ved Sortehavet
Maritim sikkerhed
Heri indgår bl.a.
Harmonisering af maritime sikkerhedspolitikker
Fremme af og støtte til implementeringen af relevante IMO-
konventioner og relevante resolutioner fra IMO’s Maritime Sikkerheds-
komité og IMO’s Maritime Miljøbeskyttelseskomité
Effektiv udvidelse af sikkerhedsfaciliteter i skibe og havne under an-
vendelse af IMO-instrumenter, navnlig SOLAS-konventionen kap. XI-2
og ISPS Code og i overensstemmelse med EU-standarder
Effektiv håndhævelse af maritime sikkerhedstiltag på områderne for
havnestatskontrol og flagstat
Transport ad indre vandveje
Heri indgår bl.a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0005.png
Gradvis åbning af adgang til erhvervet og adgang til markedet for indre
vandvejs-tjenester
Side 5/8
1.5. Havnepolitik
Heri indgår bl.a.
Gennemsigtige regler for offentlig støtte til søhavneinfrastruktur og
havnetjenester
Indsatser mod miljøpåvirkning fra operationer i havne
Styrkelse af havnesikkerhed
1.6. Lettelser af grænsepassage
Heri indgår bl.a.
Fremme af ”one-stop” kontorer med fælles faciliteter
Forenkling og harmonisering af handels- og transportrelateret doku-
mentation på linje med EU-praksis
1.7. Institutionelle bestemmelser
Traktaten skal ifølge anbefalingen organiseres med følgende organer:
Et ministerråd, der skal mødes hvert andet år eller efter behov og skal
tage strategiske beslutninger
En regional styrekomité, der skal overvåge implementeringen af Trans-
portfællesskabet, komme med anbefalinger og tage beslutninger, som
parterne skal gennemføre
En teknisk komité, der skal støtte arbejdet i den regionale styrekomité,
idet den er ansvarlig for implementering af aftalen for hver enkelt
transportform. Desuden etableres en teknisk miljøkomité og et Socialt
Forum, der skal sikre implementeringen af miljøacquis’et og det sociale
acquis.
Et permanent sekretariat skal yde administrativ og teknisk støtte til de
ovennævnte organer.
Forhandlingerne skal føres af Kommissionen på vegne af Det Europæiske Fæl-
lesskab. Kommissionen skal assisteres af en specialkomité bestående af repræ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0006.png
sentanter for medlemslandene og skal løbende holde Rådet informeret om
fremskridt i forhandlingerne.
2. Gældende dansk lovgivning på området
Ikke relevant.
3. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for transport med frist for hø-
ringssvar den 29. april 2008:
Følgende har haft bemærkninger:
DSB:
DSB anfører, at der må forventes en hurtig udvikling af transportområ-
det i Vestbalkan, ikke mindst i forhold til Kroatien. Det er derfor DSB’s opfat-
telse, at en fuld implementering af acquis’et på transportområdet vil være af
stor betydning for alle aktører.
Side 6/8
International Transport Danmark
(ITD):
ITD vil gerne udtale sig positivt
om forhandlinger med Vestbalkan-landene på transportområdet.
Balkan-landene har siden Balkan-krigene i 1990’erne på talrige områder virket
som en hindring for den frie lastvognstrafik. Ikke mindst transporterne til/fra
Grækenland er i dag påvirket negativt af, at der er mange grænsekontroller,
lange ventetider ved grænsepassage, krav om kørselstilladelser, forskellige reg-
ler for kørsel med bestemte varetyper, ligesom der er forskellige regler for kø-
rselsforbud, afgiftspålæggelse m.m.
En del lastbiltransporter til/fra Grækenland/Tyrkiet/Mellemøsten benytter i
dag en større omvej via Rumænien/Bulgarien eller benytter sejlads fra Italien,
fordi Balkan-landene anses for at være besværlige og dyre at køre gennem.
Samtidig er der i dag ingen tidsmæssig gevinst ved at benytte Balkan-landene
som transitrute.
Der er imidlertid ingen tvivl om, at det ved kørsel på en lang række destina-
tioner vil betyde en omkostningsmæssig, økonomisk og miljømæssig fordel,
såfremt transitruterne gennem Balkan-området gøres så frie som muligt for
EU-lastbiler.
ITD foreslår i første omgang en trinvis liberalisering af kørselstilladelserne. En
sådan trinvis liberalisering kan ske over en årrække, for eksempel 5-8 år, og
den bør ske sideløbende med, at de nævnte Balkan-lande forpligter sig til at
tiltræde EU’s forskellige transportregler (for eksempel adgangsdirektivet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0007.png
direktiver om vægt og dimensioner, regler om den digitale tachograf, køre-
hvile-tids-bestemmelser m.m.).
Samtidig bør forhandlingerne have til formål at etablere regler om en
maksimering af afgifter ved lastbilers benyttelse af vejnettet på Balkan.
Opmærksomheden henledes særligt på Kroatiens vedkommende, idet dette
land har påbegyndt drøftelser med EU om en mulig optagelse som EU-medlem
i løbet af en vis årrække. I den videre proces kan det måske være nødvendigt at
udskille Kroatien fra de øvrige Balkan-lande i forhold til drøftelserne om et
transportfællesskab.
ITD kan generelt bakke op om Kommissionens initiativ, og anbefaler i første
omgang en liberalisering af kørselstilladelserne som ovenfor anført.
Side 7/8
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser
En senere aftale mellem EU og landene på Vestbalkan vil kunne indebære posi-
tive samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom der er potentielle miljøgevin-
ster i en sådan aftale.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Danmarks overordnede holdning, at man målrettet skal understøtte
EU’s nabolandes ønske om et tættere samarbejde, herunder inddragelse i EU’s
programmer og adgang til EU’s markeder i takt med fremskridt i landenes re-
formbestræbelser.
Danmark kan derfor som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til for-
handlingsmandat vedr. en transportaftale med landene på Vestbalkan i dets
helhed.
For så vidt angår søtransportområdet kan Danmark acceptere forhandlings-
mandatets afsnit vedr. sømotorveje, nærskibsfart og maritim sikkerhed. Samti-
dig lægges der vægt på, at spørgsmål om markedsadgang, som allerede er regu-
leret i eksisterende aftaler mellem EU og Balkan, ikke berøres i forhandlings-
mandatet vedr. en transportaftale med landene på Vestbalkan.
For så vidt angår vejtransportområdet anerkender Danmark, at det EU-retlige
udgangspunkt er, at tilladelser til vejgodstransport mellem EU-lande og tredje-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693621_0008.png
lande er fællesskabskompetence. Samtidig anerkendes det, at der er behov for
overgangsordninger, hvis det nuværende regime af bilaterale tilladelser skal er-
stattes at et fællesskabsregime af multilaterale tilladelser uden utilsigtede kon-
sekvenser for vejgodstransportmarkedet.
Danmark kan således på sigt acceptere indførelse af multilaterale tilladelser,
såfremt det gennem overgangsordninger sikres, at vognmandsbranchen ikke
stilles ringere end efter det nuværende system med bilaterale tilladelser.
Endelig finder Danmark, at det bør sikres, at en ny tilladelsesordning i relation
til landene på Vestbalkan ikke skaber utilsigtede præcedensvirkninger i forhold
til en senere generel omlægning af tilladelsessystemet i relation til international
vejgodstransport.
For så vidt angår det supplerende mandat på vejtransportområdet finder Dan-
mark, at Kommissionens oplæg ligger i tråd med de danske synspunkter bl.a.
om gradvise overgangsordninger.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 8/8
På rådsmødet (TTE) den 12.-13. juni 2008 gav rådet Kommissionen bemyndi-
gelse til at indlede forhandlingerne med landene på Vestbalkan om oprettelsen
af et transportfællesskab. På vejtransportområdet blev det dog besluttet at Rå-
det skal vedtage et supplerende forhandlingsmandat, når substansforhandlin-
ger skal finde sted.
Det tjekkiske formandskab har sat det supplerende forhandlingsmandat på
dagsordenen for rådsmødet den 11. juni 2009. Forslaget har været drøftet i
landtransportarbejdsgruppen og i Coreper.
En række lande mener, at mandatet ikke er modent til en vedtagelse på Råds-
mødet. Omvendt ønsker et par andre lande en hurtig vedtagelse.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 4. ju-
ni 2008.