Europaudvalget 2008-09
2948 - Økofin Bilag 2
Offentligt
693691_0001.png
26. maj 2009
Supplement til samlenotat vedr. ECOFIN den 9. juni 2009
(Evt.) Dagsordenspunkt 3c: Ændring af momsdirektivet vedr. momssvig i for-
bindelse med import
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af momsdirektivet med henblik på at forhindre
momssvig i forbindelse med import og andre grænseoverskridende transaktioner. På ECOFIN
ventes opnået politisk enighed om ændringer i forbindelse med importprocedurer, herunder vedr.
betingelserne for fritagelse for importmoms ved videre handel inden for EU. Der ventes endvidere
vedtaget en erklæring om det videre arbejde med et forslag vedr. solidarisk hæftelse for moms.
Baggrund
ECOFIN vedtog den 28. november 2006 konklusioner om at udvikle en anti-
svigsstrategi på EU-plan, navnlig på moms- og afgiftsområdet, som supplement til
nationale tiltag på samme område.
På ECOFIN-mødet den 5. juni 2007, forelagde Kommissionen en foreløbig rap-
port om udvikling af en anti-svigsstrategi. ECOFIN vedtog konklusioner, som
dels tog Kommissionens rapport til efterretning, og dels opfordrede Kommissio-
nen til at fremsætte forslag til ændringer af momsdirektiv 2006/112/EF og for-
ordning (EF) nr. 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om
moms.
Indhold
Kommissionen har i december 2008 fremsat forslag til ændring af direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem for så
vidt angår momssvig i forbindelse med import og andre grænseoverskridende
transaktioner. Kommissionens forslag omfatter to elementer:
1) Indførelse af skærpede krav til oplysninger og dokumentation som betin-
gelse for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeres fra et
land uden for EU til ét medlemsland (det første importland i EU) med
henblik på salg eller overførsel til et andet medlemsland (det endelige im-
portland i EU).
2) Indførelse af grænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem sælger og
køber for betaling af moms ved en vareleverance inden for EU, hvis sæl-
ger ikke indgiver en listeangivelse om leverancen, eller hvis sælgers listean-
givelse er mangelfuld i forhold til indholdskravene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
På baggrund af drøftelserne af det samlede forslag i Rådets Fiskalarbejdsgruppe,
ventes forslaget om skærpede oplysningskrav i forbindelse med udskydelse af
momsbetaling drøftet på ECOFIN den 9. juni 2009 med henblik på opnåelse af
politisk enighed. På samme møde ventes ECOFIN at vedtage en erklæring, hvor-
efter Rådet forpligter sig til at fortsætte arbejdet med delforslaget om solidarisk
hæftelse og fastslå de fremskridt, der er gjort, ved udgangen af 2009.
Ad 1) Skærpede krav i forbindelse med udskydelse af momsbetaling ved import
EU’s fælles momssystem og fælles ydre toldgrænse indebærer bl.a., at når varer
importeres fra et land uden for EU til et EU-land, skal der som hovedregel betales
moms af varerne i importlandet. Som undtagelse kan betalingen af moms af varer
dog udskydes, når varerne importeres fra et land uden for EU til en virksomhed i
et medlemsland, hvorfra varerne enten sælges til en anden virksomhed i et andet
medlemsland, eller overføres til forarbejdning m.v. i en filial af samme virksom-
hed i et andet medlemsland. Momsen skal i det tilfælde betales ved købet eller
erhvervelsen af varerne i det endelige importland i EU.
Ordningen for udskydelse af betalingen af moms af varer, der importeres fra tred-
jelande til EU med henblik på videre salg eller overførsel af varerne inden for EU,
har imidlertid været misbrugt til unddragelse af moms og punktafgifter, bl.a. i
form af de såkaldte ”momskarruseller”.
Det er Kommissionens opfattelse, at misbruget bl.a. har kunnet lade sig gøre, for-
di den praktiske gennemførelse af ordningen, herunder betingelserne for at ind-
rømme fritagelsen, efter de nugældende rammer varetages forskelligt af de enkelte
medlemslande. Forskelle i medlemslandenes nationale gennemførelse og forvalt-
ning af EU-reglerne har bl.a. besværliggjort skattemyndighedernes mulighed for at
følge den fysiske bevægelse af varer, der importeres til EU.
Kommissionens forslag indebærer en ændring af momsdirektivets artikel 143,
således at udskydelsen af betalingen af moms af varer, der importeres fra tredje-
land til EU med henblik på videre salg eller overførsel inden for EU, skal være
betinget af, at importøren i første importland på importtidspunktet over for første
importlands skattemyndigheder mindst oplyser:
sit eget eller sin fiskale repræsentants momsregistreringsnummer i import-
medlemslandet,
købers momsregistreringsnr., hvis varerne videresælges til en anden virk-
somhed i et andet medlemsland, eller importørens filial-
momsregistreringsnummer, hvis varerne overføres til en filial eller et lager
i samme virksomhed i et andet medlemsland.
dokumentation for, at de importerede varer er bestemt til at blive sendt fra
det første importland i EU til det endelige importland i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693691_0003.png
3
På baggrund af drøftelser i Rådets Fiskalarbejdsgruppe har formandskabet fremsat
et kompromisforslag med følgende primære forskelle i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag:
Medlemslandene kan vælge at fastsætte, at dokumentation for, at importe-
rede varer er bestemt til at blive sendt fra det første importland i EU til
det endelige importland i EU, kun skal indgives efter skattemyndigheder-
nes særskilte anmodning herom.
Medlemslandenes frist for at gennemføre ændringen i deres respektive na-
tionale lovgivning er rykket ét år, fra 1. januar 2010 til 1. januar 2011.
Ad 2) Grænseoverskridende solidarisk hæftelse
Kommissionen foreslår en udvidelse af momsdirektivets artikel 205, som i dag
indeholder hjemmel for medlemslandene til at fastsætte, at én eller flere personer
ud over den betalingspligtige hæfter solidarisk for momsen, til også at omfatte
grænseoverskridende salg af varer inden for EU.
Forslaget indebærer, at en virksomhed i ét EU-land, der sælger varer til en virk-
somhed i et andet EU-land, pålægges grænseoverskridende solidarisk hæftelse for
betalingen af købers moms af varerne, hvis sælger ikke opfylder forpligtelserne til
at indgive en listeangivelse om vareleverancen, eller hvis sælgers listeangivelse er
mangelfuld i forhold til indholdskravene i direktivet.
1
Forslaget medfører, at leve-
randører hæfter solidarisk i tilfælde, hvor leverandøren har bidraget til tab af
moms på erhvervelse af varer inden for EU ved at undlade at opfylde sin indbe-
retningspligt.
Denne solidariske hæftelse skal som undtagelse ikke finde anvendelse, hvis køber
indgiver en momsangivelse, der indeholder samtlige relevante oplysninger om
varetransaktionen, eller hvis sælger over for myndighederne i købers medlemsland
kan anføre en behørig begrundelse for den manglende eller mangelfulde listeangi-
velse.
På ECOFIN ventes vedtaget en erklæring, hvori Rådet forpligter sig til at fortsæt-
te drøftelserne af den del af Kommissionens forslag, der vedrører solidarisk hæf-
telse, og gøre status over fremskridt inden udgangen af 2009.
Retsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 93, der kræver høring af
Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
1
Det såkaldte listesystem blev udviklet i forbindelse med etableringen af Det Indre Marked til at kontrollere den direkte
varehandel mellem momspligtige virksomheder inden for EU. Listesystemet indebærer, at momspligtige virksomheder med
vareleverancer
inden for EU (vareeksport til andre EU-lande), skal anføre disse på periodevise listeangivelser til skattemyn-
dighederne i leverancelandet, mens momspligtige virksomheder med
vareerhvervelser
inden for EU (vareimport fra andre EU-
lande) skal anføre disse på den indenlandske momsangivelse til skattemyndighederne i erhvervelseslandet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet ændring af Direktiv 2006/112/EF, som fastsætter reglerne for det
fælles momssystem, skal gennemføres ved en EU-retsakt. Endvidere anses en
indsats på EU-plan at udgøre et mere effektivt redskab end nationale tiltag til at
opnå en effektiv bekæmpelse af momssvig. En ændring af lovgivningen på EU-
plan medfører desuden et harmoniseret grundlag for bekæmpelse af svig.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til EF-traktatens artikel 93 høres. Der forelig-
ger endnu ikke en udtalelse.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Skærpede betingelser for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeres
fra tredjelande til EU med henblik på videre salg eller overførsel inden for EU,
vurderes dog, i nær sammenhæng med andre indenlandske regler og EU-regler på
moms- og afgiftsområdet, at kunne medvirke til at beskytte et moms- og afgifts-
provenu, som ellers - uden den foreslåede regelændring - ville være i fare for at
blive unddraget kontrol og beskatning.
SKAT har oplyst, at systemændringer i forbindelse med en gennemførelse af for-
slaget om betingelserne for udskydelse af moms ved import vil medføre admini-
strative engangsomkostninger på i alt ca. 1-2 mio. kr., der afholdes inden for
SKAT’s ramme.
Delforslaget om solidarisk hæftelse for moms kan evt. indbringe provenu i enkelte
konkrete sager, i det omfang SKAT med bistand fra skattemyndighederne i et
andet EU-land gør en solidarisk hæftelse for moms gældende over for en virk-
somhed i dette andet EU-land.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Delforslaget om skærpede betingelser for udskydelse af importmoms skønnes ikke
at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Delforslaget om solidarisk hæftelse mellem sælger og køber for betaling af moms
af vareleverancer inden for EU kan potentielt medføre individuelle, økonomiske
konsekvenser for de enkelte danske virksomheder, der forsømmer at indgive liste-
angivelse eller indgiver en mangelfuld listeangivelse.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af den danske momslov (Lov
om merværdiafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005) og evt. også
af den danske momsbekendtgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693691_0005.png
5
Høring
Kommissionens forslag om ændring af momssystemdirektivet for så vidt angår
momssvig i forbindelse med import og andre grænseoverskridende transaktioner
blev den 5. januar 2009 sendt i høring hos følgende danske branche- og interesse-
organisationer:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Told- og Skatte-
forbund, Dansk Transport og Logistik, Foreningen af Danske Revisorer, Forenin-
gen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Hånd-
værksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrugsraadet, LO - Landsorganisa-
tionen og Skatterevisorforeningen.
Resuméer af afgivne høringssvar fra ovennævnte organisationer:
Organisation
Dansk Industri
Bemærkninger i høringssvar
Ad delforslaget om importprocedure:
Ikke rimeligt, at importøren af varer fra tredjeland uop-
fordret skal dokumentere, at varerne er bestemt til at
blive sendt eller transporteret fra første importland til
andet importland i EU.
Ad delforslaget om solidarisk hæftelse for moms:
Pålægger erhvervslivet unødige økonomiske og admini-
strative byrder. Ikke klart, hvad sælger skal gøre for at
være sikker på at undgå at blive solidarisk hæftende for
købers moms.
Ingen bemærkninger
Ingen bemærkninger
Ingen Bemærkninger
Advokatrådet
Foreningen af Danske Revisorer
Dansk Told- og Skatteforbund
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsnotat
er fremsendt den 16. december 2008. Grundnotat er fremsendt den 20. januar
2009. Supplerende Grundnotat, hvori indgår høringssvar fra private organisatio-
ner, er fremsendt den 9. marts 2009.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter en styrket indsats over for sort arbejde og anden skatteunddra-
gelse. Regeringen vurderer, at forslaget om skærpede oplysningskrav vil kunne
give SKAT nogle gode værktøjer som supplement til den gældende danske lov-
givning (Fairplay) i indsatsen mod skatte- og afgiftsunddragelse.
Regeringen kan støtte formandskabets kompromisforslag, hvorefter det enkelte
medlemsland kan vælge at fastsætte, at det først er efter særskilt anmodning fra
skattemyndighederne i det første importland i EU, at importøren i givet fald vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
skulle dokumentere, at de importerede varer er bestemt til at blive sendt fra det
første importland til det endelige importland i EU.
Regeringen kan også i princippet tilslutte sig tanken om at indføre en ordning for
grænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem sælger og køber ved vareleveran-
cer inden for EU, idet den solidariske hæftelse kun bør gælde i tilfælde, hvor sæl-
ger vidste (fortsæt) eller burde vide (groft uagtsomt), at køber ville unddrage sig
betalingen af sin moms.
Regeringen kan støtte en erklæring om, at Rådet arbejder videre med delforslaget
om solidarisk hæftelse.
Andre landes holdninger
For så vidt angår forslaget om skærpede krav til oplysningspligt i forbindelse med
udskydelse af momsbetaling vurderes der generelt at være enighed om Kommissi-
onens forslag med det af formandskabet stillede kompromisforslag.
For så vidt angår ændringer af momsdirektivet i forbindelse med grænseoverskri-
dende solidarisk hæftelse for moms, fremgår det af drøftelserne i Rådets Fiskal-
arbejdsgruppe, at der er generel enighed om at indføre en sådan, men at der er
divergerende synspunkter om den nærmere implementering heraf.