Europaudvalget 2008-09
2950+2951 Almindelige Anl. Bilag 1
Offentligt
695860_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. juni 2009
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 15.-16. juni 2009
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 ........................................... 2
2. Udvidelsen - tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien ............................................... 4
3. Den mellemøstlige fredsproces ...................................................................................... 7
4. Cuba .............................................................................................................................. 10
5. Det vestlige Balkan ....................................................................................................... 12
6. Afghanistan/Pakistan ................................................................................................... 15
7. Georgien ........................................................................................................................ 18
8. (Evt.) Moldova .............................................................................................................. 20
9. Halvårlig formandskabsrapport for EU’s Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP) ... 21
10. (Evt.) Irak .................................................................................................................... 23
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009
-
Formandskabets udkast til konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Hovedemnerne for DER ventes at være den økonomiske, finansielle og sociale situation, evaluering af fremskridt
vedr. finansiel stabilitet og behandling af de Larosière-rapportens anbefalinger samt klimaforandringer og
bæredygtig udvikling, aktuelle institutionelle emner, herunder udmøntningen af DER-konklusionerne fra
december 2008 om Lissabon-traktaten samt eksterne emner med en drøftelse af to-tre internationale emner af
aktuel relevans. Der foreligger endnu ikke et udkast til konklusioner for mødet. Formandskabets udkast til
konklusioner vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Europæiske
Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har endnu ikke præsenteret sit første udkast til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009. Forud for mødet i Coreper den 13. maj 2009 fremlagde
formandskabet sit udkast til kommenteret dagsorden, som er tilgået udvalget.
Det første hovedemne for Det Europæiske Råd i juni bliver den økonomiske, finansielle og
sociale situation. I den forbindelse ventes man blandt andet at skulle evaluere de fremskridt, der
er gjort på området for finansiel stabilitet og drøfte den såkaldte de Larosière-rapports
anbefalinger af 25. februar 2009 vedr. forslag om nye rammer for europæisk tilsyn og øget
finansiel regulering. Endvidere ventes også en opfølgning på det sociale topmøde i Prag den 7.
maj samt gjort status for G20-processen. Spørgsmålene relateret til den økonomiske og
finansielle situation forventes forinden behandlet under rådet (økonomi og finans) den 9. juni
2009.
Blandt de øvrige hovedemner vil også være klimaforandringer og bæredygtig udvikling, hvor
Det Europæiske Råd blandt andet ventes at fortsætte det forberedende arbejde i forbindelse
med COP15, herunder spørgsmålet om finansiering. På mødet vil Det Europæiske Råd også
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skulle se på implementeringen af EU’s strategi for bæredygtig udvikling samt på EU’s strategi
for Østersøområdet.
Det Europæiske Råd vil endvidere skulle drøfte de aktuelle institutionelle spørgsmål, herunder
udmøntningen af DER-konklusionerne fra december 2008 om Lissabon-traktaten.
Formandskabet lægger i samme forbindelse også op til, at DER forholder sig til processen for
udnævnelse af den kommende Kommission.
Under punktet eksterne relationer ventes en drøftelse af to-tre internationale emner af aktuel
relevans.
Formandskabets udkast til konklusioner vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det første udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 foreligger
endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden indebærer ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op at konkrete
retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse
kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske
Råd den 18.-19. juni 2009 forventer regeringen at kunne tage formandskabets orientering om
det første udkast til konklusioner til efterretning. Fra dansk side lægges særskilt vægt på, at Det
Europæiske Råd sikrer fremdrift i processen med fastlæggelse af EU’s position vedr.
finansieringsmekanismer i COP15-aftalen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 18.-19. juni
2009 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 15. maj 2009.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0004.png
2. Udvidelsen - tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. –
28. april 2009. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien i lyset af grænsestriden mellem
Slovenien og Kroatien. Der forventes ikke vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Baggrund
Status i tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien er, at 22 af de 35 forhandlingskapitler er
åbnet, hvoraf 7 er midlertidigt lukkede. Kommissionen offentliggjorde den 5. november 2008
den seneste fremskridtsrapport for Kroatien. GAERC vedtog rådskonklusioner om status for
udvidelsen den 8.-9. december 2008. GAERC drøftede senest status for forhandlingerne med
Kroatien den 27.-28. april 2009.
Kommissionen konkluderer i fremskridtsrapporten, at Kroatien generelt har gjort gode
fremskridt. Overordnet lever Kroatien op til de politiske og økonomiske Københavns-kriterier.
Der peges på behov for yderligere fremskridt. Det gælder særligt reform af den offentlige
administration og af retsvæsenet, bekæmpelsen af korruption og organiseret kriminalitet,
mindretalsrettigheder, herunder flygtninges tilbagevenden, fortsættelse af
krigsforbryderretssager, restrukturering af skibsværfter samt adgang til dokumenter for
Krigsforbrydertribunalet vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY).
På baggrund af ICTY-chefanklager Serge Brammertz’ vurdering af samarbejdet med Kroatien
indgik i GAERC rådskonklusionerne fra den 8.-9. december 2008 en henvisning til, at et fuldt
samarbejde med ICTY, bl.a. med hensyn til aktindsigt, fortsat er meget vigtigt i
overensstemmelse med forhandlingsrammen.
Kroatien betegnes i fremskridtsrapporten som en fungerende markedsøkonomi, der på
mellemlangt sigt vurderes at kunne leve op til konkurrenceforholdene i EU. Kroatien har i
optagelsesforhandlingerne gjort fremskridt i forhold til tilpasning til EU’s acquis. Der er dog
stadig behov for en yderligere indsats bl.a. i forhold til den administrative kapacitet.
Kommissionen anfører i fremskridtsrapporten, at forhandlingerne med Kroatien går ind i en
afgørende fase, hvis landet lever op til de krav, der stilles. Kommissionen fremlagde i
strategipapiret en indikativ tidsplan for at afslutte forhandlinger i 2009 forudsat, at Kroatien
lever op til betingelserne. Under forudsætning af, at Kroatien fortsætter fremgangen i
forhandlingerne, vil Kommissionen præsentere de økonomiske rammer for optagelsen i løbet
af 2009. Derudover anbefales nedsættelsen i første halvdel af 2009 af en arbejdsgruppe for at
udarbejde et udkast til tiltrædelsestraktat.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0005.png
En bilateral grænsestrid med Slovenien har imidlertid sat forhandlingerne af en række kapitler i
stå. Den planlagte tiltrædelseskonference med Kroatien den 27. marts blev udskudt til den 24.
april og er nu udskudt til senest den 26. juni. Slovenien blokerer et antal kapitler, i hvilke
Kroatien har fremlagt dokumenter og kort, der i slovensk optik foregriber en grænsedragning.
Konkret ønsker Slovenien, at dokumenter og kort trækkes tilbage. Omdrejningspunktet i
striden er adgang/territorial kontakt til åbent hav via en korridor, som Slovenien ønsker at
bibeholde, hvorimod Kroatien påkalder sig retten over dette område. Det har endnu ikke været
muligt at nå til enighed om at indbringe sagen for en tredjeparts-instans (f.eks. den
Internationale Domstol i Haag). Kommissionen præsenterede i Coreper den 23. april 2009 et
nyt kompromisforslag. Forslaget består i en voldgiftsdomstol med et dobbelt mandat: Afgøre
land- og søgrænserne mellem de to lande samt undersøge modaliteterne for Sloveniens adgang
til åbent hav. Trioformandskabet har udtrykt sin fulde støtte til Kommissionens oplæg, og
medlemsstaterne udtrykte deres støtte til Kommissionens bestræbelser på GAERC i april.
Kroatiens parlament vedtog den 11. maj at acceptere forslaget. Slovenien overrakte den 19. maj
Kommissionen sit svar i et brev med tilføjelser til Kommissionens oplæg. Disse undersøges af
Kommissionen. De fleste EU-lande, herunder Danmark, fastholder, at grænsestriden er et
bilateralt spørgsmål, der bør holdes adskilt fra optagelsesforhandlingerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien med fokus på den
bilaterale grænsestrid mellem Slovenien og Kroatien. Der forudses en orientering om
Kommissionens bestræbelser på at understøtte parterne i at etablere en løsningsproces.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark noterer sig status i tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien. Man lægger fra dansk
side generelt vægt på princippet om egne meritter, klare forpligtelser og klarhed over de enkelte
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skridt i tilnærmelsesprocessen. Danmark lægger vægt på en stram og forsvarlig proces i
overensstemmelse med den opstrammede forhandlingsramme. Fra dansk side lægges vægt på,
at Kommissionens indikative tidsplan for afslutning af forhandlingerne med Kroatien er
betinget af Kroatiens egen indsats og reformer og ikke forpligter EU. Grænsestriden er et
bilateralt anliggende, og man byder Kommissionens bestræbelser for at understøtte etableringen
af en løsningsproces velkommen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at landene vil notere sig status for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien,
herunder Kommissionens bestræbelser i forhold til grænsestriden mellem Slovenien og
Kroatien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 24. april 2009.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0007.png
3. Den mellemøstlige fredsproces
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, situationen i Libanon i lyset
af parlamentsvalget i landet den 7. juni, EU’s forhold til Syrien samt EU’s rolle i fredsprocessen. Der forventes
vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Gaza og det sydlige Israel er forholdsvis rolig, om end anspændt og usikker. Den
humanitære situation i Gaza er ved at være stabiliseret. Konflikten har dog haft omfattende
menneskelige konsekvenser, og infrastrukturen i området er blevet beskadiget. Det vurderes, at
4.000 hjem er blevet ødelagt, 17.000 bygninger beskadiget, og at ca. 2.000 familiers hjem skal
genopbygges. Levevilkårene er fortsat svære, og der er problemer med utilstrækkelig adgang for
nødhjælp og genopbygningsmaterialer. Der er ikke etableret en forhandlet, holdbar våbenhvile.
FN’s Sikkerhedsråd modtog i maj en orientering om FN’s interne undersøgelse af 9 konkrete
incidenter vedrørende FN-faciliteter under Gaza-konflikten. Rapporten forholder sig kritisk til
særligt det israelske militærs rolle, men også i et tilfælde en palæstinensisk fraktion, i forbindelse
med de undersøgte hændelser og indeholder en række anbefalinger, herunder at FN bør søge de
ansvarlige – dvs. den israelske regering og Hamas - om erstatning for dødsfald og sårede i
relation til incidenterne, samt for skader på faciliteter (sidstnævnte for ca. 11 mio. USD), at det
israelske militær bør forbedre dets interne mekanismer og koordinationen med FN skal
forbedres, og at uvildige instanser yderligere bør undersøge, hvorvidt en række incidenter
forbundet med UNRWA samt øvrige kritisable episoder under Gaza-konflikten, hvor civile
blev dræbt og såret, var i overensstemmelse med den internationale humanitære folkeret. Der er
ikke truffet afgørelse om opfølgning på anbefalingerne.
En palæstinensisk regering under præsident Abbas og på ny med premierminister Fayyad i
spidsen blev dannet den 19. maj. Regeringen består bl.a. af medlemmer fra Fatah samt enkelte
andre PLO-fraktioner; Hamas deltager ikke. Egypten arbejder fortsat videre med
bestræbelserne på at skabe forsoning mellem alle palæstinensiske fraktioner og forhandler med
særligt Fatah og Hamas om en aftale. Indtil videre synes udsigterne til en intern palæstinensisk
forsoning imidlertid begrænsede.
I Israel blev der den 31. marts dannet en Likud-ledet regering bestående af Likud,
Arbejderpartiet, Yisrael Beiteinu, Shas samt partiet ”Det jødiske hus”. Benjamin Netanyahu fra
Likud er premierminister, Ehud Barak fra Arbejderpartiet fortsætter som forsvarsminister,
mens Avigdor Lieberman fra Yisrael Beiteinu er udenrigsminister. EU har understreget
forventningen om, at regeringen vil arbejde for fred, en tostats-løsning samt gennemførelse af
Køreplanen for Fred. EU har den seneste tid derudover sendt klare budskaber til den israelske
regering om, at bosættelser og husnedrivninger er uacceptable. I margin af
udenrigsministerrådsmødet den 15.-16. juni vil der blive afholdt møde i EU-Israel
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
associeringsrådet; EU vil i den forbindelse være repræsenteret ved trojkaen i form af det
tjekkiske formandskab, det kommende svenske formandskab og Kommissionen.
Den nye amerikanske administration har fra starten engageret sig aktivt i regionen. Fra
amerikansk side synes man nu parat til at engagere sig mere konkret i det videre forløb, i første
række forholdet mellem palæstinenserne og Israel. Den endelige revision af den amerikanske
politik i forhold til fredsprocessen forventes afsluttet inden for kort tid efter afslutningen af en
række bilaterale møder mellem præsident Obama og regeringslederne fra Jordan, Israel, det
palæstinensiske selvstyre og Egypten.
Der finder parlamentsvalg sted i Libanon den 7. juni, og der forventes på den baggrund en
drøftelse af situationen i Libanon, Libanons regionale rolle og EU-Libanon forholdet. EU
bidrager til den stabilisering af den politiske situation i Libanon, som har fundet sted den
seneste tid, og som forhåbentlig vil forstærkes yderligere gennem afholdelsen af
parlamentsvalget den 7. juni. EU deltager med valgobservatører.
Der forventes en drøftelse af Syrien, herunder landets regionale rolle og EU-Syrien forholdet. I
den forbindelse forventes associeringsaftalen mellem EU og Syrien, som forudses undertegnet i
2009, også at indgå. Associeringsaftalen blev forhandlet færdig i 2004, men de videre drøftelser
om underskrivelse blev stillet i bero i starten af 2005 og blev først genoptaget i 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU arbejder for, at fredsprocessen hurtigst muligt genoptages med henblik på at bygge videre
på de fremskridt, der blev opnået i 2008 og for parternes efterlevelse af forpligtelserne i
Køreplanen for Fred. Dette har EU den seneste tid rejst flere gange over for den israelske
regering vedrørende blandt andet bosættelser og husnedrivninger.
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder den israelske og den palæstinensiske regeringsdannelse, de fortsatte forhandlinger om
palæstinensisk forsoning samt EU’s rolle i fredsprocessen og samarbejdet med andre
internationale partnere, herunder den amerikanske tilgang til genoptagelse af
fredsforhandlingerne. Herudover vil Rådet drøfte øvrige relevante spørgsmål relateret til
fredsprocessen, herunder Libanon og Syrien. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og
internationale partnere, herunder den nye amerikanske administration. Målet med EU’s
bestræbelser er, i samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere, at få
parterne til at genoptage fredsforhandlingerne. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og
en omfattende regional fred - har ikke ændret sig. Danmark støtter, at EU bidrager til den
stabilisering af den politiske situation i Libanon, som har fundet sted den seneste tid, og som
forhåbentlig vil forstærkes yderligere gennem afholdelsen af parlamentsvalget den 7. juni.
Danmark støtter underskrivelse af en associeringsaftale mellem EU og Syrien inden udgangen
af 2009.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv EU-
indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med et hovedsigte at bringe
fredsforhandlingerne tilbage på sporet så hurtigt som muligt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 24. april
2009.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0010.png
4. Cuba
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s Fælles Holdning i relation til Cuba revurderes årligt, og det forventes igen at blive bekræftet, at den fortsat
er relevant. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU vedtog i 1996 en Fælles Holdning vedrørende forholdet til Cuba. Den har som målsætning
at tilskynde til overgang til pluralistisk demokrati med respekt for menneskerettighederne og de
fundamentale frihedsrettigheder samt til en bæredygtig genopretning og forbedring af den
cubanske befolknings levefod. Den Fælles Holdning foreskriver dialog med både det cubanske
styre og med oppositionen som et af de vigtigste værktøjer for at opnå en sådan overgang. EU
revurderer årligt den Fælles Holdning.
Efter forværring af menneskerettighedssituationen på Cuba blev det i 2003 besluttet at
iværksætte særlige tiltag over for landet i form af blandt andet begrænsning af bilaterale
højniveaubesøg og begrænsning af profileringen af kulturelle arrangementer på Cuba. Disse
tiltag blev suspenderet i 2005 og ophævet i EU’s rådskonklusioner om Cuba fra juni 2008.
I disse rådskonklusioner blev også opretholdelsen af den Fælles Holdning bekræftet,
problemerne i menneskerettighedssituationen i Cuba blev påpeget, og Cuba blev inviteret til en
forstærket dialog med EU, som blandt andet skulle omfatte menneskerettighedsspørgsmål.
Endelig blev der lagt op til, at man i forbindelse med revurderingen af den Fælles Holdning i
juni 2009 også skulle vurdere resultaterne af den forstærkede dialog med Cuba.
Der er i det forløbne år blevet afholdt møder mellem EU og Cuba på såvel ministerniveau (EU-
trojka) som på embedsmandsniveau, og menneskerettighedsspørgsmål er blevet drøftet åbent
på alle møderne. Cuba ratificerede FN’s konvention om beskyttelse mod tvungne forsvindinger
i februar 2009 og FN’s specialrapportør om tortur er inviteret til at besøge Cuba; men en dato
for besøget er endnu ikke fastlagt. Der har i øvrigt ikke været konkrete forbedringer af
betydning på menneskerettighedsområdet i Cuba i det forløbne år.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet vil tage stilling til den fortsatte relevans af den Fælles Holdning i relation til Cuba fra
1996 og til en fortsættelse af den tættere dialog med Cuba. Der forventes vedtaget
rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
De rammer, den Fælles Holdning lægger for relationerne til Cuba, er fortsat relevante og den
årlige gennemgang i forhold til den Fælles Holdning bør fastholdes. Den tættere dialog med
Cuba bør fortsættes som et instrument til at formidle EU’s holdninger til menneskerettigheds-
situationen i Cuba og til at fremme konkrete forbedringer af demokrati og menneskerettigheder
i landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om den fortsatte relevans af den Fælles Holdning i relation til Cuba og
om at fortsætte den tættere dialog med landet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0012.png
5. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes en drøftelse om det vestlige Balkan med fokus på Bosnien-Hercegovina og Serbien samt eventuelt
visumliberalisering. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Fredsimplementeringsrådet (PIC) besluttede på sit møde den 27. februar 2008 at lade
spørgsmålet om lukning af Den Høje Repræsentants Kontor (OHR) i Bosnien-Hercegovina
afhænge af landets opfyldelse af en række betingelser, herunder den overordnede stabilitet i
landet, frem for at fastsætte et tidspunkt for lukningen. PIC rådgiver den Høje Repræsentant
(HR) i Bosnien-Hercegovina, som også er EU’s særlige repræsentant (EUSR). PIC forventes at
mødes i slutningen af juni 2009 med henblik på at vurdere, om Bosnien-Hercegovina opfylder
de stillede betingelser, og i så fald hvornår lukningen af OHR og den forudsete overgang til et
styrket EU-engagement i landet skønnes at kunne finde sted.
Situationen i Bosnien-Hercegovina er generelt vanskelig, fordi de ledende politikere fra de 3
etniske grupper helt savner en fælles forståelse af landets fremtid og nødvendigheden af et
velfungerende statsligt system, som ikke mindst er påkrævet af hensyn til evnen til at kunne
gennemføre EU’s regelsæt som led i tilnærmelsen til EU.
Serbien har undertegnet en stabiliserings- og associeringsaftale med EU, men i forbindelse med
undertegnelsen af aftalen i april 2008 blev det samtidig besluttet, at såvel iværksættelse af
interimsaftalen om handel som indledning af nationale ratifikationsprocedurer for selve aftalen
skulle afvente en beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder fuldt ud med
Krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Den krigsforbryderanklagede
Radovan Karadzic blev taget til fange i juli 2008 af de serbiske myndigheder og efterfølgende
overført til Krigsforbrydertribunalet i Haag. Der er herefter kun to ICTY-tiltalte på fri fod,
herunder Mladic. Chefanklageren for ICTY Serge Brammertz har i maj måned aflagt besøg i
regionen, herunder i Serbien og aflægger rapport til sikkerhedsrådet i juni.
Som et led i landene på det vestlige Balkans tilnærmelse til EU blev der i september 2007
indgået aftaler om lempelse af reglerne for visum for de pågældende lande.
Visumlempelsesaftalerne var koblet til parallelle tilbagetagelsesaftaler. I forlængelse af
bestræbelserne på øgede folk til folk kontakter indledtes i januar 2008 – i overensstemmelse
med Thessaloniki-dagsordenen og det Europæiske Råds konklusioner fra december 2006 – en
dialog med landene på det vestlige Balkan om visumliberalisering. Dialogen førte til
udarbejdelse af køreplaner med præcise benchmarks, som alle landene i regionen skal opfylde
for at opnå visumliberalisering. På basis af ekspertmissioner gennemført af Kommissionen og
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemslandene har Kommissionen den 25. maj fremlagt evalueringsrapporter om de enkelte
landes opfyldelse af kriterierne for visumfrihed til Schengen (dokumentsikkerhed, ulovlig
indvandring, offentlig orden og sikkerhed samt eksterne forbindelser). Kommissionens
vurdering er, at Makedonien opfylder kriterierne for visumfrihed, at Serbien og Montenegro
opfylder de fleste af kriterierne og at Bosnien-Hercegovina og Albanien ikke lever op til
kriterierne. Medlemslandene vil skulle tage stilling den videre håndtering af spørgsmålet.
Som led i et ønske om at landene i regionen overtog en større del af ansvaret og ejerskabet for
det regionale samarbejde i Sydøsteuropa blev det Regionale Samarbejdsråd (RCC) stiftet i
begyndelsen af 2008 som en afløser for Stabilitetspagten for det sydøstlige Europa. Den 4. – 5.
juni afholdes der møder i de regionale fora RCC og i South-East European Cooperation
Process (SEECP).
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Bosnien-Hercegovina og af situationen i Serbien
med fokus på samarbejdet med ICTY. Endvidere vil spørgsmålet om visumliberalisering kunne
blive berørt. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at støtte, at det vestlige Balkans tilnærmelse til EU, herunder i
visumspørgsmålet, baserer sig på fremskridt i det enkelte lands egne reformbestræbelser (egne
meritter).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. marts 2009.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0015.png
6. Afghanistan/Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Som opfølgning på og konsolidering af drøftelsen på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 13.-14. marts 2009 forventes der vedtaget konklusioner for så vidt angår Afghanistan og Pakistan.
Konklusionerne forventes at lægge sig op ad drøftelserne i marts og dække en bredere vifte af emner i relation til
Afghanistan og Pakistan.
2. Baggrund
Pakistan
Taliban angreb i april flere områder tæt på Islamabad, hvorefter den pakistanske hær har
iværksat en massiv mod-offensiv, der tilsyneladende har sendt Taliban på tilbagetog. Den
pakistanske regering har godkendt et direktiv udstedt af premierminister Gillani, hvorefter det
pakistanske militær indsættes i fuldt omfang i Malakand distriktet. Det sker med henblik på at
rense området for Taliban og andre indtrængende/militante.
Flygtningestrømmene er tiltagende, civile tab betydelige og den humanitære situation er kritisk.
Der er tvivl om antallet af internt fordrevne. Det er vurderingen, at der er over 2 millioner
fordrevne, men grundet kamphandlingerne er det vanskeligt at få sikre informationer. Det
vurderes, at 80 pct. af de fordrevne har taget ophold hos familie, slægtninge og venner. De
resterende 20 pct. bor i lejre med deraf følgende behov for daglige nødhjælpsforsyninger.
UNCHR koordinerer den internationale humanitære indsats i Pakistan. Danmark har bidraget
med 5 millioner kr. i nødhjælp.
EU holder den 17. juni 2009 i trojka-format det første topmøde med Pakistan. Mødet er
kommet i stand på baggrund af bl.a. dansk ønske, da man fra dansk side har arbejdet for at
styrke relationerne mellem EU og Pakistan. Mødet signalerer vilje til et forstærket partnerskab
mellem EU og Pakistan inden for områderne handel, demokratiske institutioner,
retsstatsopbygning, antiterrorisme og bistand.
Det internationale samfund demonstrerede i Tokyo den 17. april 2009, at man støtter op om
Pakistan politisk og økonomisk. Der blev givet tilsagn om 5,3 mia. USD i bistand over de næste
2 år. Danmark har bevilliget 40 millioner kr. over de næste fire år. Bistanden til Pakistan skal
primært støtte op om Pakistans genfundne demokrati og demokratiske institutioner.
Med USA i spidsen har en række lande, herunder Danmark, udnævnt en særlig repræsentant for
Afghanistan og Pakistan. I EU er mandatet for EU’s særlige repræsentant i Kabul, Ettore
Francesco Sequi, blevet udvidet til også at omfatte Pakistan.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afghanistan
Trods markante fremskridt er udfordringerne i Afghanistan fortsat betydelige. Den
internationale civile og militære indsats skal bidrage til et mere stabilt, udviklet og demokratisk
afghansk samfund. Kapacitetsopbygning af den afghanske hær og politi er en forudsætning for,
at afghanerne på sigt kan varetage egen sikkerhed. Generelt er der fortsat store udfordringer i
forhold til bl.a. korruption samt manglende kapacitet hos de afghanske myndigheder.
Valgdatoen for præsidentvalget er fastsat til 20. august 2009 og der planlægges parlamentsvalg
for sommeren 2010. En vellykket afholdelse af valgene vil have stor betydning for den
demokratiske proces i landet. EU-kommissionen påtænker at bidrage med 35 mio. EUR til
støtte af forberedelse og gennemførelse af valgene. Sikkerhedssituationen kan påvirke
gennemførelsen af valgene, særligt i de vanskelige sydlige provinser.
EU’s politimission i Afghanistan (EUPOL) fokuserer i sit mandat på udformning af en
overordnet strategi for det internationale samfunds støtte til reformen af afghansk politi samt
rådgivning, træning og monitorering af de afghanske politistyrker. I juli 2008 nåede man den
oprindelige målsætning om deployering af 200 mand og tilstedeværelse i hele Afghanistan. Ved
GAERC i maj 2008 blev det besluttet at fordoble EUPOL’s internationale stab til ca. 400 mand
per april 2009. Implementeringen heraf blev indledt i december 2008, men skæringsdatoen blev
udskudt til juni 2009 grundet bemandingsproblemer. Fra dansk side har man arbejdet for et
øget EUPOL-engagement, herunder at medlemslandene i højere grad deployerer politipersonel
til Afghanistan. Det er fortsat en udfordring at gennemføre fordoblingen af EU's mission, men
der er sket betydelige fremskridt. Der var ultimo april 225 mand i missionen, og efter den
seneste rekrutteringsrunde forventes den nuværende kapacitet at kunne løftes til ca. 280 mand
per 1. juni.
EUPOL har siden oktober 2008 været under ledelse af danske Kai Vittrup, der arbejder tæt
sammen med nationale og internationale aktører i Kabul, herunder indenrigsminister Hanif
Atmar, hvis udnævnelse i oktober 2008 har forbedret forudsætningerne for at opnå fremskridt
med træningen af de afghanske politistyrker (ANP). Danmark har siden oktober 2008 mere end
fordoblet sit bidrag og har p.t. 12 politifolk og 5 civilrådgivere udsendt til EUPOL. Yderligere
to politifolk forventes udsendt primo juni.
EU ser i overensstemmelse med det øvrige internationale samfund bl.a. afghansk ejerskab,
korruptionsbekæmpelse, overholdelse af menneskerettighederne, opbygning af lokale strukturer
og vellykkede valg i 2009 og 2010 som afgørende for en positiv udvikling i landet.
Fællesskabet er en af de største donorer i Afghanistan og vil i perioden 2007-2010 yde 600 mio.
EUR i bistand, hvortil kan komme midler fra bl.a. EU’s stabilitetsinstrument og instrumentet
for menneskerettighedsbistand. Dertil kommer EU’s humanitære bistand til Afghanistan, der i
2007 udgjorde 27 mio. EUR. På den humanitære front vil opmærksomheden i særlig grad være
fokuseret på den fortsatte fødevarekrise i dele af Afghanistan, specielt hvad angår perioden
frem til næste høst i sommeren 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes vedtaget rådskonklusionerne, der f.s.v.a. Afghanistan ventes at fokusere på de
kommende valg, øget social og økonomisk udvikling samt status for arbejdet med fordobling af
EUPOL’s internationale stab til 400 mand. F.s.v.a. Pakistan forventes rådskonklusionerne at
fokusere på et styrket partnerskab med Pakistan og på behovet for en koordineret, international
respons på den humanitære situation i Swat.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udgifter til Kommissionens bidrag til
indsatsen vil blive afholdt inden for eksisterende rammer.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er fortaler for en styrkelse af EU’s rolle i Afghanistan samt i regionen, ikke mindst i
forhold til Pakistan. Regeringen ønsker snarest mulig sikring af styrkebidrag fra EU-landene
med henblik på fordoblingen af EUPOL’s faste stab. Danmark har arbejdet for et styrket
partnerskab mellem EU og Pakistan og for at topmødet i juni mellem EU og Pakistan munder
ud i synlige resultater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil være enige i nødvendigheden af at fastholde og styrke
EU’s engagement i Afghanistan og Pakistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Afghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering 10. marts
2009. Pakistan har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering 5. december 2008.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0018.png
7. Georgien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner om forlængelse af EU’s observatørmission i Georgien.
2. Baggrund
EU Monitoring Mission (EUMM) blev deployeret pr. 1. oktober 2008. Monitoreringen
omfatter den politiske udvikling, herunder implementering af våbenhvileaftalerne,
bevægelsesfrihed, internt fordrevne og genhusning, menneskerettighedskrænkelser,
mindretalsbeskyttelse, humanitær folkeret og den humanitære situation generelt. Missionen har
hovedkvarter i Tbilisi med regionale afdelinger fordelt langs konfliktzonen. Observatørerne har
kunnet udføre deres mission på den georgisk kontrollerede side af konfliktlinien, mens
kontakten med de-facto myndighederne i de to udbryderområder, såvel som til de russiske
styrker i området, har været mere sporadisk. Observatørerne har ikke som oprindeligt forudset
fået adgang til udbryderområderne.
Det er den almindelige vurdering, at EU’s observatørmission, har bidraget til en stabilisering af
situationen omkring de to georgiske udbryderområder Abkhasien og Sydossetien. Udsendelsen
af de 200 observatører var et væsentlig element i våbenhvileaftalerne og et element som
Rusland tillagde vægt i forbindelse med tilbagetrækningen af styrker fra bufferzonerne i selve
Georgien. Der har i de efterfølgende måneder løbende været incidenter langs de-facto
grænserne, men større sammenstød har ikke fundet sted.
På trods af stabiliseringen af situationen, så er det russisk-georgiske forhold stadig særdeles
anstrengt og den grundlæggende mistillid er usvækket på begge sider af de-facto grænserne.
Rusland har anerkendt de to separatistregimer som selvstændige stater og har øget
tilstedeværelsen af tropper. Rusland har overtaget bevogtningen af de-facto grænserne fra
abkhasierne og sydossetierne.
Der er p.t. 319 internationale medarbejdere fra 22 forskellige EU-lande ved missionen. Det
danske bidrag er på 10 observatører.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der ventes vedtaget rådskonklusioner om forlængelse af mandatet for EU’s observatørmission i
Georgien. Det nuværende mandat for observatørmissionen udløber i september. Det er
sandsynligt, at der samtidig vil blive foretaget en operationel optimering af missionens struktur
som kan bane vejen for en moderat reduktion af missionens internationale stab. Det forudses
dog, at der opretholdes en styrke på 200 observatører, som omtalt i våbenhvileaftalen.
Samtidig med EU-drøftelserne af forlængelsen af mandatet for EU’s observatørmission er der
usikkerhed m.h.t. fremtiden for de to øvrige internationale observatørmissioner, nemlig OSCE-
missionen og FN’s UNOMIG, der begge udløber i juni. Der arbejdes her på en forlængelse,
hvilket bl.a. kræver, at der opnås enighed med Rusland om mandaterne. Forhandlingerne om
fornyelse af OSCE-mandatet er suspenderet, mens der stadig foregår forhandlinger om
UNOMIG-mandatet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Forlængelsen af EUMM forventes finansieret inden for rammerne af
de eksisterende budgetter.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forlænge EUMM.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til mandatforlængelsen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 15. maj 2009.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0020.png
8. (Evt.) Moldova
- Samlenotat følger
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0021.png
9. Halvårlig formandskabsrapport for EU’s Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at notere sig Formandskabets fremskridtsrapport om udviklingen inden for EU’s Sikkerheds- og
Forsvarspolitik i første halvår af 2009. Rapporten indeholder også mandat for det kommende svenske
formandskab. Danmark vil i lighed med tidligere praksis erindre om forsvarsforbeholdet.
2. Baggrund
Hvert formandskab fremlægger ved sin afslutning en rapport om udviklingen inden for ESDP.
Endvidere udarbejdes et mandat for det kommende formandskab. Danmark vil i lighed med
tidligere praksis erindre om forsvarsforbeholdet i forbindelse med ESDP
formandskabsrapporten.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet ventes udenrigsministrene at notere sig formandskabets fremskridtsrapport om
ESDP, ligesom den også ventes forelagt Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009. Rapporten
redegør for de opnåede fremskridt i indeværende formandskabsperiode inden for ESDP,
herunder krisestyring og konfliktforebyggelse, og danner endvidere grundlag for arbejdet under
det kommende svenske formandskab.
Under det nuværende formandskab er udviklingen af ESDP-samarbejdet fortsat med
udgangspunkt i det fælles 18-måneders arbejdsprogram for det franske, tjekkiske og kommende
svenske formandskab. Tjekkiet har bevidst søgt ikke at iværksætte nye initiativer på ESDP-
området, men har i stedet fokuseret på den videre udvikling af de eksisterende initiativer.
På operationssiden har fokus været på EU’s antipiraterioperation ud for Somalias kyst
(EUNAVFOR Atalanta), Operation Althea i Bosnien-Hercegovina, samt den nu afsluttede
Operation i Tchad og Den Centralafrikanske Republik. Hvad angår de civile operationer har
fokus især været på Kosovo (EULEX Kosovo) og Afghanistan (EUPOL Afghanistan). EU er
aktivt til stede med ESDP-missioner på Balkan og i Kaukasus, Mellemøsten og Afrika. EU har i
øjeblikket i alt 12 igangværende krisestyringsoperationer, heraf ti civile og to militære.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der har fortsat været fokus på udvikling af såvel civile som militære kapaciteter. Det tjekkiske
formandskab har arbejdet med den videre implementering af de militære kapacitetsinitiativer,
der blev iværksat under det forudgående franske formandskab. Kapacitetsarbejdet har desuden
været centreret omkring en række prioritetsområder, som EU-landene i fællesskab har defineret
i Kapacitetsudviklingsplanen fra 2008. Disse områder har også været styrende for arbejdet i det
Europæiske Forsvarsagentur (EDA). Arbejdet har eksempelvis fokuseret på, at gøre flere
helikoptere anvendelige til operationer.
Under det tjekkiske formandskab har man ligeledes taget adskillige initiativer i relation til
ESDP-træning og øvelser, ligesom man har fastholdt arbejdet med systematisk at inkludere
menneskerettigheder, køns-problematikker og beskyttelsen af børn i væbnede konflikter i
planlægningen og udførslen af ESDP-missioner.
Endelig vil Formandskabsrapporten indeholde mandatet for det indkommende svenske
formandskab.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen ventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesmiljøet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt den fortsatte udvikling af ESDP-samarbejdet. Som følge af
forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har indvirkning på
forsvarsområdet.
Danmark vil i lighed med tidligere praksis erindre om forsvarsforbeholdet i forbindelse med
ESDP formandskabsrapporten.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være enighed om rapporten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Tilsvarende formandskabsrapporter om udviklingen inden for ESDP har tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest 5. december 2008.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
695860_0023.png
10. (Evt.) Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes ingen drøftelse. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
På trods af fremskridt er den generelle politiske og sikkerhedsmæssige situation i Irak fortsat
skrøbelig og præget af religiøse og etniske modsætninger og spændinger. Det næste år kan blive
skelsættende for den irakiske forsoningsproces og fortsatte demokratisering.
Siden starten af 2008 er der sket en række politiske fremskridt, ikke mindst vedtagelsen af en
række essentielle love såsom de-baathificeringsloven, en amnestilov, lov om provinsernes
beføjelser og en lov om provinsrådsvalg. Den succesfulde afholdelse af provinsrådsvalg den. 31.
januar 2009 bekræfter denne positive politiske udvikling. I den anledning vedtog EU’s
udenrigsministre konklusioner, der bød valget velkommen og opfordrede irakerne til at bruge
resultatet til yderligere forsoning og genopbygning af landet.
På det sikkerhedsmæssige område er der også sket betydelige forbedringer. Januar 2009 var
således den fredeligste måned siden invasionen 2003. Situationen er dog stadig vanskelig og
man har igennem de seneste uger set en stigning af volden. Der har dog ikke været tale om en
opblusning af den sekteriske vold mellem shia- og sunnimuslimer.
Ikke mindst byen Kirkuks tilhørsforhold vil blive en stor udfordring og en vigtig milepæl at få
på plads i forsoningsprocessen. Kirkuk og området omkring byen, der er rig på oliefelter, ligger
i et område der både er arabisk og kurdisk. Endelig mangler parlamentet at vedtage en række
vigtige love, herunder lov om politiske partier og økonomisk støtte til disse, en lov for national
valg til parlamentet og en olielov. Der er planlagt valg til parlamentet i januar 2010.
EU’s samlede bistand til Irak siden 2003 er på EUR 911 mio. omfattende såvel
genopbygningsbistand som humanitær bistand. Hovedelementerne i genopbygningsbistanden
er grundlæggende offentlige ydelser, demokrati- og retsstatsstøtte, human development og
kapacitetsopbygning. Desuden støtter EU en styrkelse af den irakiske retssektor via
fællesskabsbistand og ESDP-missionen EUJUSTLEX vedrørende Irak, der siden den 1. juli
2005 har sigtet på at støtte retssektoren ved træning af irakiske embedsmænd på højt niveau fra
politi, kriminalforsorgen og justitsvæsenet. Siden november 2006 har der pågået forhandlinger
om en handels- og samarbejdsaftale (TCA). Forhandlingerne om disse pågår stadig og aftalen
vil når den er forhandlet færdig være den overordnede samarbejdsramme mellem EU og Irak.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes ikke en drøftelse i Rådet. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man genopbygningen og forsoningen i Irak. Herunder også et styrket
EU-engagement i landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om rådskonklusionerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. februar
2009.
24