Europaudvalget 2008-09
2954 - Økofin Bilag 1
Offentligt
699960_0001.png
18. juni 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. juli 2009
1.
2.
3.
4.
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram
Side 2
Følger
snarest
Følger
snarest
Politisk debat
(evt.) Opfølgning på Det Europæiske Rådsmøde den 18. og 19. juni 2009
Forberedelse af G20 møde
Udveksling af synspunkter
(evt.) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Litauen, Malta, Po-
len, Rumænien og Ungarn
Side 25
Følger
snarest
Side 30
Rådshenstillinger
b) Opdaterede Stabilitets- og Konvergensprogrammer for Slovenien, Slovaki-
et, Østrig, Belgien og Rumænien
Rådsudtalelser
5.
(evt.) Anti-svigsaftale med tredjelande
a)
b)
Liechtenstein
Enighed om anti-svigsaftale
Enighed om forhandlingsmandat
Udvekslings af synspunkter
Side 33
Andre tredjelande
6.
7.
8.
(evt.) Procyclicalitet
Eventuelt
Siden sidst
-
Ingen punkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram
Resumé
Det nye formandskab (Sverige) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 7. juli 2009, som det er
normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde.
Baggrund og Indhold
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det svenske formandskab tager udgangspunkt i
formandskabets eget arbejdsprogram, som forventes offentliggjort i løbet af juni
2009, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram, som Frankrig, Tjekkiet og
Sverige udarbejdede forud for det franske formandskab i overensstemmelse med
Sevilla-konklusionerne fra 2002.
Det forventes, at det svenske formandskab vil have følgende overordnede priori-
teter for ECOFIN’s arbejde:
1.
2.
3.
4.
5.
Den økonomiske og finansielle krise
Tilsyn med og regulering af finansielle markeder – opfølgning på De La-
rosiere-rapporten
Internationale klimaforhandlinger
Implementering af Lissabon-Strategien
Skatter og afgifter
Derudover har det svenske formandskab yderligere 2 prioriteter: Vedtagelse af
EU’s budget for 2001 samt aktiv EU deltagelse i G20-arbejdet.
1. Økonomisk og finansiel krise
Det svenske formandskab forventes i det kommende halvår have fokus på den
økonomiske og finansielle krise, herunder udfordringerne for medlemslandenes
offentlige finanser. Det konstateres at mange EU-lande havde et dårligt udgangs-
punktet for at håndtere krisen, i kraft af for svag konsolidering i gode tider, som
nu bidraget til endnu større budgetunderskud og gæld som følge af krisen. Derfor
vil det svenske formandskab fokuserer på exitstrategier og konsolidering af de
offentlige finanser på mellemlang sigt, herunder i lyset af de demografiske udfor-
dringer. Sidst på året ventes igangsættelse af proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud for op mod 10 medlemslande, der i 2009 ventes at overstige Sta-
bilitets- og Vækstpagtens referenceværdi for budgetunderskud på 3 pct. af BNP.
Håndteringen af den stigende arbejdsløshed i EU forventes ligeledes at udgøre en
stor udfordring for det svenske formandskab, bl.a. at undgå at konjunkturelt be-
tingede ledighedsstigninger sætter sig i strukturelt højere ledighedsniveauer.
2. Tilsyn med og regulering af finansielle markeder – opfølgning på De Larosie-re-
rapporten
Overvågningen af den finansielle sektor forventes at være en central udfordring
det næste halve år. Det gælder især opfølgningen på De Larosiere-rapporten, her-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0003.png
3
under tiltag til hurtig gennemførsel af forslagene om mikro- såvel som makro
prudentiel overvågning af de finansielle markeder.
3. Internationale klimaforhandlinger
Det svenske formandskab ventes generelt at prioritere at EU’s positioner fastlæg-
ges således at de konstruktivt bidrager til, at der kan nås et konkret resultat i for-
bindelse med COP 15 i København.
4. Implementering af Lissabon-Strategien
I det kommende halve år ventes formandskabet at forberede oplæg til Lissabon-
Strategien efter 2010, herunder fokus på investeringer i human kapital samt forsk-
ning og udvikling, øge den eksterne og interne åbenhed samt forbedre miljøet for
virksomheder og innovation.
5. Skatter og afgifter
Formandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og moderni-
sering af skatte- og afgiftssystemerne med det mål at reducere de administrative
omkostninger og forbedre det Indre Marked. Det svenske formandskab ventes
primært at vil fokusere på forslagene om beskatning af opsparing og administrativ
bistand samt moms på finansielle ydelser. Det er også muligt at formandskabet vil
lægge op til en fortsættelse af drøftelsen om beskatningen af tobak.
Formandskabet vil muligvis sætte forslaget om revision af Energibeskatningsdi-
rektivet på dagsorden.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
arbejdsprogram.
har ikke
udtalt
sig
om formandskabets ECOFIN-
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det svenske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Det svenske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECO-
FIN’s dagsorden i 2. halvår 2009 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Høring
Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det svenske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte det svenske formandskabs arbejdsprogram
for ECOFIN i 2. halvår af 2009.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det svenske formandskabs arbejdspro-
gram for ECOFIN i 2. halvår af 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0005.png
5
Bilag
Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Det svenske formandskabs
ECOFIN-arbejdsprogram
Overordnet økonomisk
politik – de integrerede
retningslinier (IG)
Traktatens artikel 99 EF
(kvalificeret flertal)
Det svenske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for
det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 8. juni 2008.
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.
Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på
baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt
integrerede retningslinier bestående af to elementer: de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for
beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for sam-
ordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele vif-
ten af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespoli-
tikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske
politikker”. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-
strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor
det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig
cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af
BEPG’erne og EG’erne. Den igangværende cyklus for de integrerede
retningslinier, herunder BEPG’erne, dækker perioden 2008-2010.
ECOFIN har i første halvår af 2009 evalueret det første år af den an-
den treårige cyklus for de integrerede retningslinier 2008-2010, herun-
der
de
overordnede
økonomisk-politiske
retningslinier
(BEPG). Forberedelserne til næste runde af landespecifikke anbefa-
linger vil blive påbegyndt under det svenske formandskab mhp. fore-
læggelse for ECOFIN og DER i begyndelsen af 2010.
Det svenske formandskab vil tillige tage hul på forberedelse af Lissa-
bon-strategien efter 2010 (hvor den nuværende strategi formelt udlø-
ber), herunder eventuelle justeringer i indhold og governance. Formel-
le beslutninger om Lissabon-strategeine efter 2010 ventes først tid-
ligst i begyndelsen af 2010.
Traktatens artikel 104 EF
(kvalificeret flertal)
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabili-
tets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlems-
lande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konver-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0006.png
6
gensprogrammer forventes behandlet af ECOFIN på mødet i juli
2009.
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en
aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpag-
ten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det
Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter ud-
møntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets for-
ordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27.
juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konver-
gens-programmerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes under det svenske formandskab at fortsætte imple-
menteringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder at
vedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- og
konvergensprogrammer samt igangsætte proceduren for uforholds-
mæssigt store budgetunderskud for de lande der i 2008 og/eller 2009
skønnes at overstige referenceværdierne for de offentlige finanser.
Makroøkonomisk dialog
(Køln-processen)
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og
arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i
forbindelse med ECOFIN to gange årligt.
EU’s budget for 2010: På Rådsmødet den 5. maj 2009 præsenterede
Kommissionen ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for
2010. Forud for dette havde ECOFIN på mødet den 10. marts 2009
vedtaget en række prioriteter for det kommende års budget, bl.a. vedr.
budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. ECOFIN foreta-
ger sin første behandling af budgetforslaget den 10. juli 2009 og den
anden behandling den 19. november 2009. Det endelige budget vedta-
ges af Europa-Parlamentet i december.
Review: Som en del af DER-aftalen fra december 2005 om EU’s fi-
nansielle perspektiver for 2007-2013 vedtog man at foretage en til-
bundsgående gennemgang (review) af EU’s budget, herunder både
udgifts- og indtægtsside. I den forbindelse opfordredes Kommissionen
til at fremlægge en rapport/hvidbog i 2008/9 til efterfølgende diskus-
sion i Rådet. Kommissionen gennemførte i 2007/8 en offentlig hø-
ring, hvortil Danmark afgav bidrag i april 2008. Processen er siden
blevet forsinket, og Kommissionens hvidbog forventes nu tidligst at
foreligge til november 2009 og muligvis først på den anden side af
nytår. Kommer Kommissionens hvidbog i tide, forventes det svenske
formandskab på DER i december at søge at få vedtaget procedure-
konklusioner for den videre behandling af reviewet.
Danmark vil støtte det svenske formandskab i at opnå (procedu-
Budgetsager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0007.png
7
re)konklusioner om reviewet, og ser i øvrigt frem til en dyberegående
diskussion af de grundliggende principper i EU’s budget. I øvrigt kan
henvises til den danske regerings høringssvar af 15. april 2008.
På mødet i ECOFIN den 2. december 2009 forventes Revisionsretten
at præsentere sin årsberetning for regnskabsåret 2008 med tilhørende
revisionserklæring. Herefter behandles beretningen i Rådets budgetud-
valg og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet
til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276, stk. 1 i EF-traktaten.
Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN i februar 2010.
Bedre regulering
ECOFIN ventes i 2. halvår af 2009 at fortsætte det arbejde med bedre
regulering som igangsattes i december 2004.
Det ventes, at
også
det svenske formandskab vil fokusere på reduktion
af administrative byrder som et element i formandskabets overordnede
målsætning om at skabe et mere konkurrencedygtigt EU.
Kommissionen forventes fortsat at prioritere bedre regulering og at
udgive en meddelelse i oktober 2009 om status for indsatsen, herunder
information om måling af de administrative byrder på de 13 priorite-
rede områder. Målingerne viser, at der er identificeret byrder for 115 –
130 mia. EURO. Målingerne viser også, at selskabsret og moms er de
mest byrdetunge målte områder som Kommissionen der-
for har udarbejdet regelforenklingsforslag til. Kommissionen forventer
at fremsætte yderligere 22 forslag til byrdereduktion under denne
Kommissions mandat. Samlet set forventer Kommissionen, at de ad-
ministrative byrder kan lettes med ca. 30 mia. EURO
Statistik
På ECOFIN den 28. november 2006 vedtog Rådet, på baggrund af
den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport på stati-
stikområdet, konklusioner som fremhæver nødvendigheden af reduk-
tioner af de administrative byrder forårsaget af statistikrapportering i
EU. Desuden opfordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter
sine analyser af mulighederne for at overgå til et ”Single Flow”-system
for intern varehandel i EU, således at handler mellem to EU-lande
alene afrapporteres af det eksporterende land.
På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de sta-
tistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat,
men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet.
ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion og
vedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et råd-
givende udvalg herom.
Det er muligt, at der vil blive fulgt op på det rådgivende organ og ud-
valg i løbet af 2. halvår 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0008.png
8
Skatteområdet
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
1)
Skattepakken
Traktatens artikel, 94EF
(enstemmighed)
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skat-
tepakken, dvs.
1.
2.
3.
Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)
Beskatning af renter og royalties og
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og
rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskat-
ning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni
2003.
Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikrafttræden
afhang af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder
Schweiz), dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK
og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at
forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var
opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne
vil anvende direktivet med virkning fra denne dato.
For punkt 1, 2 og 3 henvises til nedenfor.
2)
Efter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre be-
Rentebeskatningsdirektivet skatningen af indkomst fra opsparing ved (automatisk) udveks-
ling af oplysninger om rentebetaling fra en medlemsstat til en
fysisk person i en anden stat. Belgien, Luxembourg og Østrig har
dog en undtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkræve
kildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil
Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino accep-
terer, at disse 3.-landes skattemyndigheder skal give skattemyn-
dighederne i EU’s medlemsstater oplysninger om rentebetalinger
fra 3.-landene til personer i medlemsstaterne, når medlemsstater-
ne anmoder om disse oplysninger.
Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen
hvert tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet
virker, og eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som
måtte være nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning af
indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrej-
ninger.
Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0009.png
9
maj 2008 om erfaringen med direktivets virkninger. Kommissio-
nen fremlagde den endelige rapport til Rådet den 15. september
2008.
Kommissionen har herefter den 13. november 2008 fremsat for-
slag til direktiv om ændring af rentebeskatningsdirektivet. Der
foreslås en række tekniske ændringer for at sikre direktivets ef-
fektivitet.
Forslaget blev forelagt for ECOFIN i december 2008. I 1. halvår
2009 har en arbejdsgruppe drøftet forslaget, og det tjekkiske
formandskab har forelagt en fremskridtsrapport forud for ECO-
FIN 10. juni 2009.
Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 2. halvår af 2009.
3)
Renter og royalties
Traktatens artikel 94EF
(enstemmighed)
Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selska-
ber i forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni
2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. oven-
for.
Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til æn-
dring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præ-
cisering af direktivet, således at et EU-lands pligt til at undlade
kildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af, at det
selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet
af en effektiv beskatning i dette land.
ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det fore-
slåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne accep-
tere forslaget.
Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kom-
promisforslag, som kunne accepteres af det pågældende med-
lemsland, men ikke af et andet medlemsland.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2009.
4)
Adfærdskodeks for er-
hvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1.
december 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, vare-
tages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-
landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med
kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordnin-
ger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på
EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling
af information. Endelig har gruppen drøftet procedurer for dens
beslutninger og andre opgaver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0010.png
10
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdsko-
deksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksiste-
rende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne –
som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til
tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-
pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om ar-
bejdet i adfærdskodeksgruppen senest 2. december 2008
Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af et fremti-
digt arbejdsprogram, som ligger udover rollback og standstill,
nemlig anti-misbrug, gennemsigtighed og informationsudveksling
i sager om interne transaktioner mellem koncernforbundne sel-
skaber (transfer pricing), administrativ praksis og forholdet til 3.-
lande. Denne del af arbejdsprogrammet planlægges afsluttet i 2.
halvår 2010.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2009.
5)
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund
af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i
september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en
fælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at
nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge mulig-
heder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolide-
ret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate
Tax Base (CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november
2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og
planerne for det videre arbejde.
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlems-
stater. I dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater
blive beskattet i alle disse stater efter deres forskellige skatteregler
og under hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre en samlet skat-
tepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten for-
deles mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat
beskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til staten.
Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, der
er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0011.png
11
for selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere
at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre
dobbeltbeskatning inden for EU.
Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætte
forslag til udformning af den fælles selskabsskattebase, men initi-
ativet er udskudt.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2009.
6)
Kommissionens meddelel-
ser om direkte beskatning
Kommissionen sendte Rådet tre meddelelser af 19. december
2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte
beskatning i det indre marked (KOM(2006)823/824/825).
I den første meddelelse redegjorde Kommissionen for baggrun-
den for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænse-
overskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination,
dobbeltbeskatning eller øgede administrative omkostninger. Det
udgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitet
og investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase
(CCCTB), jf. ovenfor, er en systematisk måde til at fjerne disse
grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil CCCTB ikke
omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber og/eller alle
EU-lande, og der er derfor behov for mere målrettede tiltag på
kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at sikre, at EU-
landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at
undgå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende ak-
tivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skatte-
grundlag.
Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vej-
ledning om betydningen af de principper, der følger af EF-
domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.
De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværen-
de skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindrin-
ger, nemlig
-
den skattemæssige behandling af underskud i grænse-
overskridende tilfælde,
-
fraflytningbeskatning, dels når en person flytter fra et
EU-land til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra
anvendelse i et EU-land til et andet.
I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en under-
søgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme
til løsning af problemer med international dobbeltbeskatning
inden for EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0012.png
12
ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne til
efterretning.
ECOFIN har den 2. december 2008 vedtaget en Råds-resolution
med anbefalinger vedr. fraflytningsbeskatning.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2009.
7) (Administrativt samar-
bejde)
Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistands-
direktiv. Forslaget har som formål at styrke, forenkle og på visse
punkter udvide medlemsstaternes udveksling af oplysninger, som
er nødvendige for korrekt beskatning. Den vigtigste ændring er,
at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre udveksling
af oplysninger.
Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, som
er ændret mange gange siden 1977.
I 1. halvår 2009 har en arbejdsgruppe drøftet forslaget.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2009.
8) (Inddrivelse)
Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til et nyt inddri-
velsesdirektiv. Forslaget har som formål at effektivisere med-
lemsstaternes samarbejde med inddrivelse af udenlandske for-
dringer vedr. skatter og afgifter. Anvendelsesområdet foreslås
udvidet til at omfatte alle skatter og afgifter samt obligatoriske
socialsikringsbidrag.
Det ny inddrivelsesdirektiv skal erstatte direktiv 76/308/EØF,
som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF.
I 1. halvår 2009 har en arbejdsgruppe drøftet forslaget.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2009.
9) Anti-svigsaftaler med
europæiske 3.-lande
EU og dens medlemsstater har indgået en anti-svigsaftale med
Schweiz, som har til formål at bekæmpe svig til skade for deres
finansielle interesser. Aftalen går bl.a. ud på udveksling af oplys-
ninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. moms og told, men ikke
vedr. direkte skat.
Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvaren-
de aftale, som også skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhand-
lingerne har hidtil ikke ført til en aftale på grund af uenighed om
betydningen af Liechtensteins regler om bankhemmelighed og
særligt snævre definition af skattesvig, som ikke omfatter mang-
lende selvangivelse af indtægter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0013.png
13
Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, at
landet vil give andre lande oplysninger vedr. direkte beskatning,
herunder også bankoplysninger. Liechtenstein har indgået aftale
med USA herom.
Kommissionens forhandlingerne med Liechtenstein ventes gen-
optaget i 2. halvår 2009. På sigt ventes forhandlinger om ændring
af anti-svigsaftalen med Schweiz, så den også omfatter direkte
skat, samt indledning af tilsvarende anti-svigsaftaler med Andor-
ra, Monaco og San Marino.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2009.
10)
Nedsat moms
Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december
2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen
for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (moms-
direktivets bilag IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel
beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december
2005.
Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN
den 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den
14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om ned-
sat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reduce-
rede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) for-
længes til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mu-
lighed for at søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts
2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 op-
fordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for en
rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydel-
ser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre mar-
ked. Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk
tænketank.
Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Sam-
tidig har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper for
anvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011.
ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage til sagen i
2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument
til at nå sektorpolitiske mål.
På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om en
forlængelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om ned-
satte momssatser frem til 31. december 2010.
ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts
2009 Kommissionens direktivforslag af juli 2008 om mulighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0014.png
14
for nedsat moms på lokale ydelser. På det sidstnævnte møde ved-
tog ECOFIN en del af Kommissionens forslag. Det drejer sig i
hovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsat moms
på arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV)
permanent. Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsatte
momssatser også udvides med restaurantydelser. Der var samti-
dig enighed om ikke at gennemføre de resterende dele af Kom-
missionens forslag.
I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, en
erklæring. Det hedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser om
nedsatte momssatser bør begrænse de nedsatte momssatsers
samlede omfang.
11)
Moms på rejsebureauer
12) Postmoms
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og
2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2009.
Kommissionen har i 2003 fremsat forslag om ændring af moms-
direktivet, så samtlige postydelser bliver momspligtige. Forslaget
har to hovedelementer: 1) Direktivets gældende momsfritagelse
for ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæves, og 2) medlems-
staterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats (mindst
5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2.
kg).
Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. Drøf-
telserne ventes genoptaget i 2. halvår 2009.
13)
Forskellige ændringer af
momsdirektivet
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskelli-
ge ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelse
for leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v.
oprettet efter traktatens artikel 171 og justering af reglerne om
momsfradrag for byggemoms.
ECOFIN den 9. juni 2009 konstaterede politisk enighed om
formandskabets kompromisforslag. Det inddrager løsøre i juste-
ringen af reglerne om momsfradragsret. Europa-Parlamentet skal
derfor udtale sig om forslaget igen, inden Rådet kan behandle det
med henblik på endelig vedtagelse.
14)
Momsfritagelsen for bank-
og forsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justerin-
ger i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og
forsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til
rådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.
Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til
den udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne
klarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal til-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0015.png
15
lade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg af
finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 2008 og
1. halvår 2009. ECOFIN den 3. juni og 2. december 2008 samt 9.
juni 2009 har taget fremskridtsrapporter fra formandskaberne om
arbejdet til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår
2009.
15)
Bekæmpelse af svig
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til
bl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi
mod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 ved-
toges konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæm-
pe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig
strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på
dette område. Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede
en sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslan-
des sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse af
medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere in-
formationsdeling medlemslandene imellem.
På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en
foreløbig rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. På
det grundlag vedtog ECOFIN konklusioner, der opfordrer
Kommissionen til dels at fremsætte visse af forslagene inden
årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen
af 2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag
med henblik på en rapport til Rådet inden årets udgang.
På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en
meddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og over-
vejelser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN vedtog kon-
klusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.
ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommis-
sionen om at fremsætte forslag om retsregler vedrørende opret-
telse af ”Eurofisc” – dvs. et decentralt netværk mellem EU-
landene med henblik på særlig hurtig udveksling af oplysninger
om momssvig.
På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt
ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre
momssystemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøf-
tet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådet konklusioner, der
opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme med
en teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene
vil kunne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for
moms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0016.png
16
pilotprojekt herom i en medlemsstat), dels indførelse af moms i
afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B inden
for EU.
Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analy-
se.
På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet kon-
klusioner vedrørende det videre arbejde med ændringer af
momssystemet for at bekæmpe momssvig. Der blev ikke vedta-
get konklusioner. Det hænger sammen med uenighed om en
eventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslag an-
gående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalings-
pligt.
Der forventes ikke yderligere initiativer i 2. halvår 2009.
16)
Forslag vedrørende svigs-
bekæmpende foranstalt-
ninger
Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række æn-
dringer i momsdirektivet og forordningen om administrativt
samarbejde på momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndig-
hederne skal have hurtigere angivelsesoplysninger om moms fra
virksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af så-
danne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at
den særlige angivelse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-
lande skal ske månedligt i stedet for, som i dag, kvartalsvis.
ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighed om et
kompromisforslag.
Kommissionen har november 2008 fremsat et forslag, der består
af to dele: Del I med en stramning af proceduren for fritagelse
for importmoms i tilfælde, hvor varer skal videre fra det første
EU-importland til et endeligt EU-importland. Og del II med et
forslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-
der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden
medlemsstat (grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På
ECOFIN den 9. juni 2009 opnåedes der politisk enighed om del
I og om at udskille del I til endelig vedtagelse nu. ECOFIN ved-
tog samtidig en konklusion om, at arbejdet med del II skal fort-
sætte. Dette forventes at ske i 2. halvår 2009.
I januar 2009 har Kommissionen fremsat forslag om reglerne
vedrørende momsfaktura. Dette forslag indeholder elementer
vedrørende både bekæmpelse af svig og harmonise-
ring/regelforenkling (der henvises til omtale straks nedenfor un-
der nr. [12a]).
I 2. halvår 2009 ventes det, at Kommissionen fremsætter yderli-
gere forslag. Forslagene forventes bl.a. at angå dels fælles mini-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0017.png
17
mumstandarder for medlemsstaternes regler med hensyn til
momsregistrering og afmelding fra registrering, dels et arrange-
ment, hvor medlemsstaterne får adgang til visse virksomhedsdata
i andre medlemsstaters databaser.
17) Forslag vedrørende
momsfaktura
Kommissionen har januar 2009 fremsat forslag til revision af
momsdirektivets regler vedrørende momsfaktura.
Med sigte på forenkling foreslår Kommissionen yderligere har-
monisering af regler for udstedelse af faktura, for de oplysninger,
der skal angives i en faktura og for opbevaring af fakturaer. I den
sammenhæng foreslår Kommissionen også, at momsreglerne
vedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”liberaliseres”,
så særkrav til dem skal ophæves, og de behandles på samme må-
de som papirfakturaer.
Med sigte på bekæmpelse af svig foreslår Kommissionen dels en
harmonisering af tidspunktet for momsens forfald for grænse-
overskridende leverancer, dels at fradragsret for moms fremover
alene skal kunne udøves på grundlag af en momsfaktura.
Behandlingen af forslaget er indledt 1. halvår 2009, og drøftelser-
ne ventes at fortsætte 2. halvår 2009.
18)
Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om har-
Registreringsafgift og årlig monisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af
ejerafgift for motorkøretø- biler.
jer
Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der
var bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørende
CO2-differentiering af bilafgifter.
Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2009.
19)
Punktafgifter på alkohol
ECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer
af minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes
muligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk infla-
tionskorrektion af satserne. Skønt der med få undtagelser var
generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes
det ikke at opnå enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en ana-
lyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesi-
tuationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal
også se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutnin-
ger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.
I 1. halvår 2009 har formandskabet uformelt sonderet mulighe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0018.png
18
derne for en genoptagelse af drøftelserne i Rådet uden yderligere
analyser fra Kommissionen. Det er usikkert, om drøftelserne
genoptages i 2. halvår 2009.
20)
Punktafgifter på tobaksva-
rer
Kommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af di-
rektiverne om tobaksafgifter. Kommissionen foreslår bl.a. grad-
vise forhøjelser frem til 1. januar 2014 af minimumsafgifterne på
cigaretter og rulletobak. Endvidere foreslår den regulering med
inflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-
bak pr. 1. januar 2010.
Efter behandling på arbejdsgruppeniveau 2. halvår 2008 og 1.
halvår 2009 drøftede ECOFIN den 5. maj 2009 flere kompro-
misforslag fra formandskabet uden at nå til enighed. Det ventes,
at forhandlingerne fortsætter i 2. halvår 2009.
21)
Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de
eksisterende EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel
diesel (også kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæve
minimumsafgiften for blyfri benzin.
Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og i
2008. Der har været afholdt et enkelt arbejdsgruppemøde under
fransk formandskab, som dog ikke førte til større fremskridt bl.a.
på grund af satsniveauet. Det forventes at forslaget ville blive
indarbejdet i forslaget om en revision af energibeskatningsdirek-
tivet, der forventes fremsat i begyndelsen af 2009.
22)
Revision af ener-
giafgiftsdirektivet
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af
energibeskatningsdirektivet i 2. halvår 2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0019.png
19
Det finansielle område
Sag/initiative/hjemmel
Forløb/status
Handlingsplanen for de fi- Kommissionens hvidbog om den fremtidige politik for finansielle
nansielle markeder + ECO- tjenesteydelser 2005-2010 om nye EU initiativer om finansielle tje-
FIN´s "roadmap" + G20
nesteydelser samt udformningen af nye initiativer udbygget med de
arbejdsplaner (roadmaps), der fremgår af rådserklæringer fra ECO-
FIN. På globalt niveau arbejdes i G20-regi bl.a. for mere effektiv
regulering af de finansielle markeder. Det svenske formandskab vil
repræsentere EU på G20 møder i andet halvår af 2009.
Arbejdet med clearing og afvikling af værdipapirhandelen, forventes
at fortsætte.
Kommissionen har bebudet, at der kommet et nyt direktivforslag
om delvis harmonisering af reglerne for omsætning af værdipapirer
med henblik på at gøre grænseoverskridende handel mere sikker og
effektiv. Forslaget vil formentlig kunne fremsættes i december 2009
eller i begyndelsen af 2010.
Direktiv om solvenskrav til Der blev opnået enighed om forslaget mellem Rådet og Europa-
forsikringsselskaber (Solvens Parlamentet i april 2009. Forslaget træder i kraft i 2012.
II)
Kommissionen har den 27. maj at fremlagt et udspil vedr. en euro-
pæisk finansiel tilsynspakke. Pakken indeholder forslag vedr. to nye
”Lamfalussy-processen”/
elementer i den samlede europæiske tilsynsarkitektur.
Larosiére-gruppen
Det ene element i tilsynspakken er etableringen af et europæisk råd
for systemisk risiko (European Systemic Risk Council - ESCR), hvis
opgave det vil være at overvåge og vurdere systemisk risiko på tværs
af alle finansielle markeder og alle medlemslande. Det andet element
i tilsynspakken er etableringen af et europæisk system for finansielt
tilsyn (European System of Financial Supervision - ESFS), hvor de
tre eksisterende tilsynssamarbejdsgrupper omdannes til egentlige
myndigheder med mere ansvar, legale beføjelser og flere ressourcer.
Kommissionen foreslår, at den nye struktur træder i kraft i løbet af
2010, hvilket vil indebære fremlæggelse af og enighed om de nød-
vendige forslag til ændringer i lovgivningen i løbet af 2. halvår 2009.
Ændring af direktivet om Der er opnået enighed mellem Ministerrådet og Europa-Parlamentet
investeringsforeninger m.m. i februar 2009 om forslaget.
(UCITS)
Direktivet skal være gennemført i medlemslandene senest den 1. juli
2011.
’Clearing og afvikling’
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0020.png
20
Alternative investerings-
fond/Hedge fonde
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om forvaltere af al-
ternative investeringsfonde
1
Forslaget indeholder en regulering af de
forvaltere (administrationsselskaber), der markedsfører og admini-
strerer alternative investeringsfonde.
Ved investeringsfonde forstås i forslaget enhver form for investe-
ringsenhed eller investeringsfællesskab uanset den benyttede juridi-
ske samarbejdsform. Alternative investeringsfonde omfatter ikke
alene kapitalfonde og hedgefonde, men også alle andre former for
fællesskaber, hvor flere foretager investeringer i fællesskab.
Ved administrationsselskab forstås et selskab, der gennemfører alle
forretningsmæssige dispositioner i en investeringsenhed og optræder
dermed som ”direktion” i enheden på grundlag af indgåede aftaler,
vedtægter el. tilsvarende.
Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelse
og autorisation af administrationsselskaber samt åbenhed om cen-
trale økonomiske forhold i de alternative investeringsenheder.
Forslaget indeholder også regler om samarbejde om tilsyn med ad-
ministrationsselskaber
Grønbog om finansielle tje-
nesteydelser i detailleddet
KOM(2007)226
Kommissionen offentliggjorde den 30. april 2007 en grønbog om
finansielle tjenesteydelser i detailleddet i det indre marked.
2
Kommissionen mener, at integrationen af det indre marked for
finansielle tjenesteydelser i detailleddet kan videreudvikles gennem:
1.
Øget konkurrence.
Fælles regler på visse områder forventes at
øge konkurrencen på tværs af grænser og give forbrugerne kon-
krete fordele i form af lavere priser og flere valgmuligheder,
2.
Øget forbrugertillid.
Dette forventes opnået gennem en til-
strækkelig, ensartet forbrugerbeskyttelse, og ved information om
tilsynskontrol af de finansielle udbydere, således at forbrugerne
kan være trygge ved produkter udbudt fra udbydere i andre
medlemslande
3.
Styrkelse af forbrugernes evne til at gennemskue finansiel-
le produkter (”finansiel viden”).
Formidlingen af den rette in-
formation skal finde sted på rette tid og således at forbrugerne
har mulighed for at anvende informationen til at træffe finansiel-
le valg.
2
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/policy/com_2007_226_da.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0021.png
21
Kommissionen udsendte den 29. april en meddelelse om ”Packaged
retail Investment Products. I meddelelsen orienteres om det kom-
mende arbejde med at skabe ensartede informationsregler m.v. om
sammenlignelige finansielle tjenesteydelser. fortsætter i 2009 arbej-
det med de initiativer, der er nævnt i hvidbogen.
Der forventes ikke nye initiativer i form af direktivforslag under det
svenske formandskab.
Hvidbog om boligfinansi-
ering (realkredit)
Kommissionen har den 18. december 2007 fremsat en hvidbog om
boligfinansiering (realkredit), der argumenterer for, at der vil kunne
opnås både samfundsmæssige fordele samt fordele i form af et stør-
re produktudbud med delvist harmoniserede regler ved en tilnær-
melse af reglerne om boligfinansiering i EU-landene.
I Hvidbogen gennemgår Kommissionen 12 initiativer, som den vil
tage i perioden 2008-2010. Blandt initiativerne vil være et forslag til
direktiv, der regulerer 1) tilbagebetaling før tid, 2) oplysninger som
låntager skal have inden låneaftalen indgås, 3) oplysninger om låne-
omkostninger og 4) adgang til oplysninger om kreditoplysninger om
lånerne.
Der forudses ikke initiativer på dette område under det svenske
formandskab.
Single Euro Payment Area
(SEPA)
SEPA er en ny infrastruktur for betalinger i euro mellem pengeinsti-
tutter i EU/EØS og Schweiz. Infrastrukturen skal gøre det muligt at
foretage grænseoverskridende betalingstjenester i Europa lige så
hurtigt og billigt, som når der er tale om indenlandske betalingstje-
nester.
Der forudses ikke initiativer på dette område under det svenske
formandskab.
Kreditvurderingsbureauer
Forordningen stiller krav om registrering og tilladelse til at drive
virksomhed for alle kreditvurderingsbureauer, der ønsker, at deres
ratings benyttes af finansielle virksomheder i EU som led i opgørel-
sen af deres solvenskrav
indfører en række konkrete bestemmelser om, hvordan et
kreditvurderingsinstitut skal håndtere interessekonflikter
skal skabe tillid til, at kreditvurderingsbureauernes ratings er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0022.png
22
af høj kvalitet, og at gennemsigtigheden i forhold til bruger-
ne forbedres
indfører et offentligt tilsyn med overholdelsen af disse
krav.
Forordningen blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april
2009
Dialog med 3. lande om et
Kommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande –
nordatlantisk / globalt finan- først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie ud-
sielt marked
veksling af finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskrid-
tene i disse forhandlinger.
Revision af e-pengedirektivet Forslaget blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.
Direktivet træder i kraft i efteråret 2011.
Hvidbog om
en hvidbog om
redskaberne til tidlig inter-
vention for at forhindre en
krise
Kommissionen ventes i juli at offentliggøre en hvidbog om
redska-
berne til tidlig intervention for at forhindre en krise. Hvidbogen
bl.a. berører det nuværende direktiv om likvidation af kreditinstitut-
ter.
Der forudses tidligst initiativer i 2010.
To opdateringer af direktiv
Kommissionen ventes i starten af juli at fremsætte et forslag til æn-
om kapitalkrav til kreditinsti- dring af CRD. Forslaget vedrører bl.a. en revision af markedsrisiko,
tutter m.fl. (CRD)
behandling af komplekse
værdipapirsikrede produkter
og aflønning.
Forslaget forventes vedtaget under det svenske formandskab.
Kommissionen ventes i efteråret at fremsætte et andet forslag til æn-
dring af CRD. Forslaget vedrører bl.a. en styrkelse af likviditetssty-
ringsregler, indførelse af modcykliske kapitalbuffere samt fjernelse af
lande-diskretioner og -optioner i reglerne. Forslaget ventes ikke vedta-
get under det svenske formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Dagsordenspunkt 2:
(evt.) Opfølgning på Det Europæiske Rådsmøde den
18. og 19. juni 2009
[Følger snarest]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Dagsordenspunkt 3:
[Følger snarest]
Forberedelse af G20 møde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0025.png
25
Dagsordenspunkt 4a:
(evt.) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
for Litauen, Malta, Polen og Rumænien
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage beslutninger under Traktatens artikel
104.6 om eksistens af uforholdsmæssigt store underskud og henstillinger under Traktatens arti-
kel 104.7 om korrektion af uforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist for Litau-
en, Malta, Polen, Rumænien, og Ungarn.
Baggrund
Den globale finansielle krise og økonomiske nedgang har medført betydelig for-
værring af offentlige budgetsaldi og gældskvoter i EU. På basis af Kommissionens
forårsprognose fra maj 2009, vurderes 11 lande allerede at have overskredet Trak-
tatens referenceværdi på 3 pct. af BNP i 2008, og op mod 21 EU-lande forventes i
2009 at have underskud på de offentlige budgetter, der overskrider referencevær-
dien,
jf. figur 1.
Figur 1
Offentlig saldo, 2008-2010
Pct. af BNP
Pct. af BNP
6
4
2
0
-2
-4
-6
-8
-10
-12
-14
-16
FI
DK
LU
SE
BL
NL
CY
DE
AT
SI
BE
CZ
SK
PT
IT
EE
LT
HU
FR
ES
PL
LV
MT
EL
RO
UK
IE
6
4
2
0
-2
-4
-6
-8
-10
-12
-14
-16
Saldo 2008
Saldo 2009
Saldo 2010
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2009.
Kommissionens seneste prognose fra maj 2009 peger på en forringelse af den
gennemsnitlige offentlige saldo i EU-landene, som udgør knap 4 pct. af BNP i
2009 og godt 1 pct. af BNP i 2010, dvs. ca. 5 pct. af BNP samlet i 2009-2010. Det
gns. underskud ventes således at komme op på ca. 6 pct. af BNP i 2009 og knap
7�½ pct. af BNP i 2010,
jf. figur 1.
En del af forværringen af de offentlige finanser
skyldes bl.a. finanspolitiske lempelser i forbindelse med national implementering
af den europæiske økonomiske genopretningsplan, der blev vedtaget i december
2008 for at stimulere den økonomiske aktivitet i EU. Hertil kan lægges virkningen
fra de automatiske stabilisatorer bl.a. i form af reducerede skatteindtægter og vok-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
sende sociale overførsler. Herudover har de fleste EU-lande implementeret finan-
sielle redningspakker, som kan belaste de offentlige finanser fremover. Det be-
mærkes endvidere, at nogle lande ikke i tilstrækkelig grad har benyttet de senere
års gunstige konjunktursituation til at konsolidere de offentlige finanser, hvilket
indebærer, at udgangspunktet for de offentlige finanser er dårligere, end det kunne
have været.
Indhold
Kommissionen lægger op til, at ECOFIN i første omgang iværksætter procedurer
vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for lande, der vurderes allerede i
2008 at have overskredet referenceværdien for budgetsaldoen på 3 pct. af BNP.
Lande der skønnes at overskride i 2009, ventes først at indgå i proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud senere på året evt. i november. Der er tidligere
iværksat procedurer og vedtaget henstillinger for Frankrig, Spanien, Irland, Un-
garn, Grækenland og UK, og de seneste tal viser nu at yderligere 5 lande (Litauen,
Letland, Malta, Polen og Rumænien) vurderes at overskride referenceværdien i
2008, hvoraf Litauen, Malta, Polen og Rumænien ventes at indgå i proceduren
snarest. På ECOFIN den 7. juli 2009 ventes også en drøftelse en ny rådshenstil-
ling til Ungarn, i følge Traktatens artikel 104.7.
Kommissionen har nu udarbejdet rapporter for de 4 lande i henhold til Traktatens
artikel 104.3, som specificerer, at Kommissionen skal levere en rapport, hvis et
land ikke opfylder kravene vedr. offentlige budgetunderskud og/eller gældskvoter.
EFC har derefter drøftet Kommissionens rapporter i henhold til Traktatens artikel
104.4, der angiver, at EFC skal afgive udtalelser på baggrund af de udarbejdede
rapporter. Kommissionen og EFC vurderer for de 4 lande, at der foreligger ufor-
holdsmæssigt store underskud, idet der ikke er tale om exceptionelle omstændig-
heder, og idet underskuddene ikke opfylder dobbelt-betingelsen om at være tæt på
og kun midlertidigt over 3 pct. af BNP,
jf. tabel 1.
Derfor ventes Kommissionen
op til det næste EFC møde ultimo juni 2009, at fremsætte henstillinger vedr. hhv.
Litauen, Malta, Polen og Rumænien, der lægger op til dels rådsbeslutninger vedr.
eksistensen af uforholdsmæssigt store underskud (jf. Traktatens artikel 104.6) og
dels rådshenstillinger til de enkelte lande med henblik på at bringe situationen med
uforholdsmæssigt store underskud til ophør (jf. Traktatens artikel 104.7).
Henstillinger til de enkelte medlemslande indebærer 1) en frist på 6 måneder for
iværksættelse af
effektive tiltag
til strukturelle budgetforbedringer, 2) en frist for kor-
rektion af det uforholdsmæssigt store underskud, der skal være bragt ned under 3
pct. af BNP året efter, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder,
som kan
begrunde en frist på to år eller mere samt 3) en anbefalet årlig forbedring af den
strukturelle saldo, som er konsistent med fristen, og som skal udgøre mindst 0,5
pct. af BNP. Henstillingerne kan også indeholde mindre bindende anbefalinger
om f.eks. særlige udfordringer for det pågældende land.
Det ventes, at de kommende udkast til henstillinger til Litauen, Malta, Polen, Ru-
mænien samt Ungarn vedr. korrektion af budgetunderskuddene vil ligge på linje
med de henstillinger, der er rettet til den række af medlemslande, som under kri-
sen allerede blev omfattet af proceduren. Ved de allerede igangsatte procedurer er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0027.png
27
det fastslået, at krisen for de fleste lande udgør
særlige omstændigheder,
som kan be-
grunde flerårige frister, og der er dannet præcedens for et hovedprincip om, at
relativt store underskud leder til relativt lange tidsfrister, men relativt ambitiøse
krav til årlig strukturelle budgetforbedringer. De særlige omstændigheder gør sig
gældende for Frankrig, Spanien, Irland og UK, som har fået tidsfrister, der inde-
bærer behov for årlig nominel budgetforbedring på mellem 1 og op til over 2 pct.
af BNP, for at få underskuddet ned under 3 pct. indenfor den givne frist, og krav
til strukturelle budgetforbedringer, der skønnes at være konsistente hermed.
Tabel 1
Offentlig saldo og gæld
(pct. af BNP)
2008
saldo
gæld
saldo
gæld
saldo
gæld
saldo
gæld
saldo
gæld
-3,2
15,6
-4,7
64,1
-3,9
47,1
-5,4
13,6
-3,4
73,0
2009
-5,4
22,6
-3,6
67,0
-6,6
53,6
-5,1
18,2
-3,4
80,8
2010
-8,0
31,9
-3,2
68,9
-7,3
59,7
-5,6
22,7
-3,9
82,3
Litauen
Malta
Polen
Rumænien
Ungarn
Kilde: Kommissionens forårsprognose maj 2009
Hjemmelsgrundlag
Iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i
Traktatens artikel 104.6. Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med
et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel
i artikel 104.7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Sikring af sunde og holdbare
offentlige finanser i EU-landene vil imidlertid understøtte vækst og beskæftigelse i
Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store un-
derskud under Traktatens artikel 104.6 for alle lande, der overskrider Traktatens
referenceværdi for underskud på den offentlige budgetsaldo på 3 pct. af BNP.
Regeringen støtter endvidere vedtagelsen af henstillinger under Traktatens artikel
104.7, der indeholder anbefalinger om en konsolideringsstrategi for korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist.
Iværksættelsen af proceduren for alle lande er vigtigt i forhold til at give støtte til
lande, der står over for væsentlige udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og
holdbare offentlige finanser. Der lægges vægt på at konsolideringsstrategierne er
tilstrækkeligt ambitiøse til at sikre hurtigt og effektiv konsolidering. En tilgang, hvor
lande med størst underskud får længere frister for korrektion, men forpligter sig til
større årlige budgetforbedringer, kan støttes.
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om iværksættelse af proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud på basis af de nævnte principper.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
Dagsordenspunkt 4b:
(evt.) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Opdaterede Stabilitets- og Konvergensprogrammer
for Slovenien, Slovakiet, Østrig, Belgien og Rumæ-
nien
[Følger snarest]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Dagsordenspunkt 5a-b:
(evt.) Anti-svigsaftale med tredjelande – Liechten-
stein og andre tredjelande
Resumé
På ECOFIN den 7. juli 2009 ventes en drøftelse af EU’s anti-svigsaftaler med tredjelande,
herunder indgåelsen af en anti-svigsaftale med Liechtenstein samt forhandlingsmandater til lig-
nende aftaler med Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz.
Baggrund og indhold
ECOFIN vedtog den 9. juni 2009 rådskonklusioner, der fremhæver betydningen
af god regeringsførelse på skatteområdet, særligt i forhold til øget gennemsigtig-
hed, udveksling af oplysninger og fair skattekonkurrence med henblik på at sikre
lige konkurrencevilkår og bekæmpe skattesvig. Konklusionerne vedrører både
initiativer inden for EU samt EU’s aftaler med tredjelande. ECOFIN opfordrede
bl.a. Kommissionen til hurtigt at afslutte de igangværende forhandlinger om en
anti-svigsaftale med Liechtenstein og noterede sig Kommissionens hensigt om at
fremsætte forhandlingsmandater til lignende anti-svigsaftaler med Andorra, Mo-
naco, San Marino og Schweiz.
Forhandlinger om en anti-svigsaftale med Liechtenstein
Kommissionen fik i 2006 mandat til at forhandle med Liechtenstein om en aftale
mellem EU og Liechtenstein til bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig akti-
vitet til skade for parternes finansielle interesser. Aftalen skal medføre, at parterne
skal bistå hinanden med udveksling af oplysninger vedrørende told- og landbrugs-
lovgivning, moms samt indirekte og direkte skatter – både som led i gensidig ad-
ministrativ bistand og gensidig retshjælp.
Under forhandlingerne fremkom den tyske sag om tyske borgeres bankkonti i
liechtensteinske banker, som ejerne ikke havde oplyst til de tyske skattemyndighe-
der. Efter Liechtensteins lovgivning betegnes det ikke som skattesvig at undlade at
selvangive indtægter til skattemyndighederne. Myndighederne i Liechtenstein kan
endvidere ikke gennemtvinge et pålæg til en liechtensteinsk bank om at fremsende
oplysninger, hvis banken nægter at udlevere oplysningerne. Det fremgik også, at
myndighederne i Liechtenstein kun vil yde bistand i sager om skattesvig, som de-
fineret efter liechtensteinsk lovgivning, men ikke i tilfælde som den tyske sag, hvor
en skattepligtig i et EU-land har undladt at give sine skattemyndigheder oplysnin-
ger om en bankkonto i en liechtensteinsk bank.
I december 2008 indgik USA en aftale med Liechtenstein, som sikrer reel infor-
mationsudveksling og opfylder OECD’s standarder for informationsudveksling på
skatteområdet – indeholdt i artikel 26 af OECD’s skattemodelkonvention, som
indebærer informationsudveksling på anmodning.
I november 2008 opfordrede ECOFIN Kommissionen til – på baggrund af det
gældende mandat – at genoptage forhandlingerne med Liechtenstein med henblik
på at opnå forbedringer og yderligere garantier for at sikre reel administrativ bi-
stand og adgang til oplysninger, herunder i forhold til såkaldte ”Stiftungs” (inve-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
steringsinstitutter). I opfølgning herpå vedtog ECOFIN i februar 2009 rådskon-
klusioner, som anmodede Kommissionen om at fortsætte forhandlingerne med
Liechtenstein med henblik på at opnå en mere effektiv aftale.
Den 12. marts 2009 – forud for G20-mødet den 2. april – fremkom Liechtenstein
med en erklæring om, at man forpligtede sig til fuld implementering af OECD’s
standarder for informationsudveksling, og at man i den forbindelse ville fortsætte
forhandlingerne med EU om en revideret anti-svigsaftale.
Der vurderes at være fremskridt i Kommissionens forhandlinger med Liechten-
stein, og man forventer at kunne nå til enighed om en aftale, der sikrer informati-
onsudveksling på anmodning i overensstemmelse med OECD’s standarder med
henblik på effektiv administrativ bistand på skatteområdet og bekæmpelse af skat-
teunddragelse.
På ECOFIN den 7. juli 2009 ventes Kommissionen at give en status for forhand-
lingerne. Hvis der inden ECOFIN er opnået enighed om en endelig aftaletekst,
ventes en anti-svigsaftale med Liechtenstein vedtaget.
Forhandlingsmandater med Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz
I perioden op til G20-mødet den 2. april 2009 i London tilkendegav en række
lande, at man ville forpligte sig til OECD’s standarder for transparens og informa-
tionsudveksling på skatteområdet. I lyset af sådanne erklæringer fra Andorra, Mo-
naco, San Marino og Schweiz ventes Kommissionen at udarbejde forhandlings-
mandater til anti-svigsaftaler med disse lande på linje med den aftale, der ventes
indgået med Liechtenstein. Aftalerne skal således omfatte informationsudveksling
på skatteområdet efter anmodning i overensstemmelse med OECD’s standarder –
både som led i gensidig administrativ bistand og gensidig retshjælp.
På ECOFIN-mødet den 7. juli 2009 er det muligt, at Kommissionen vil forelægge
forhandlingsmandater.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En effektiv anti-svigsaftale med Liechtenstein og øvrige tredjelande vil medvirke
til at sikre overholdelsen af dansk lovgivning. Aftalen vurderes ikke at nødvendig-
gøre ændringer af dansk lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
En effektiv anti-svigsaftale med Liechtenstein og øvrige tredjelande vil bl.a. med-
virke til at imødegå skattesvig og deraf afledt provenutab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser, men initiativer til at
forhindre skatteunddragelse vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om en anti-svigsaftale med Liechtenstein blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg den 31. oktober 2008 forud for ECOFIN den 4. november samt den 6.
februar 2009 forud for ECOFIN den 10. februar 2009. Sagen om god regeringsfø-
relse på skatteområdet blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 30. april 2009
forud for ECOFIN den 5. maj 2009 samt den 4. juni 2009 forud for ECOFIN den
9. juni 2009.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at ECOFIN intensiverer arbejdet for at bekæmpe skattesvig,
herunder i forbindelse med EU’s aftaler med tredjelande.
Regeringen støtter vedtagelsen af en anti-svigsaftale med Liechtenstein. Regeringen
lægger vægt på, at en aftale med Liechtenstein skal være effektiv til at imødegå svig.
Det er ikke hensigtsmæssigt at indgå en aftale, hvor EU indirekte accepterer, at
finansielle institutioner i Liechtenstein anvendes til aktiviteter, der har karakter af
skattesvig i forhold til andre lande. EU bør indgå en anti-svigsaftale med Liech-
tenstein, som er mindst ligeså effektiv som den aftale USA for nyligt har indgået
med Liechtenstein, der opfylder OECD’s standarder og sikrer reel informations-
udveksling.
Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at iværksætte forhandlinger med
Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz med henblik på at indgå anti-
svigsaftaler på linje med den ventede aftale med Liechtenstein. Det er vigtigt at
fremskynde processen med henblik på at udnytte det internationale momentum i
forhold til bekæmpelse af skatteunddragelse og landenes nylige tilkendegivelser
om at leve op til OECD’s standarder for informationsudveksling på skatteområ-
det.
Andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til indgåelsen af en effektiv anti-svigsaftale med
Liechtenstein, der sikrer informationsudveksling i overensstemmelse med
OECD’s standarder.
Der ventes endvidere støtte til forhandlingsmandater til lignende aftaler med An-
dorra, Monaco, San Marino og Schweiz fra en række lande. Enkelte lande ventes
at foretrække en bilateral tilgang til informationsudveksling på skatteområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Dagsordenspunkt 6:
Resumé
(evt.) Procyclicalitet
På baggrund af en rapport fra en EFC arbejdsgruppe (Working Group Procyclicality) ventes en
overordnet drøftelse på det kommende ECOFIN af mulige tiltag til at reducere procyklicalitet.
Med procyklikalitet forstås i denne sammenhæng at samspillet i den finansielle sektor leder til at
høj/lavkonjunturer forstærkes.
Baggrund
Som opfølgning på det uformelle ECOFIN i september 2008 oprettede EFC en
arbejdsgruppe vedrørende procyklikalitet i den finansielle sektor (Working Group
on Procyclicality). Arbejdsgruppen er ved at færdiggøre en rapport, der ventes
drøftet på det kommende ECOFIN-møde.
Emnet behandles i en række internationale fora - herunder FSB (Financial Stabili-
ty Board), Basel komiteen og IASB (International Accounting Standards Boards)-
blandt andet på opfordring fra G20. Arbejdsgruppen ventes i sin rapport bl.a. at
overveje de forslag som de internationale fora arbejder på.
Indhold
De eksisterende tilsynsregler adresserer primært risici i de enkelte finansielle insti-
tutioner (mikrotilsyn) og kun i begrænset omfang risici på et aggregeret niveau
(makrotilsyn). Regler, der isoleret set i forhold til den enkelte institution har syntes
hensigtsmæssige, har haft uhensigtsmæssige konsekvenser og ledt til selvforstær-
kede negative spiraler, når mange har foretaget samme handlinger. Således har
samspillet mellem de eksisterende tilsyns- og regnskabsregler i den nuværende
krise bl.a. tilskyndet enkeltinstitutioner til at reducere egne risici gennem handlin-
ger, der på aggregeret niveau har påvirket den finansielle stabilitet negativt og for-
stærket konjunkturerne.
Konjunkturerne forstærkes også af, at de eksisterede regler kan give indtryk af at
risici er lavere i gode tider og lavest på tidspunkter, hvor de reelt er højst, nemlig
tæt på toppen af en konjunktur.
Disse fænomener omfattes af begrebet procyklikalitet. Med procyklikalitet forstås
at samspillet i den finansielle sektor og samspillet mellem den finansielle sektor og
realøkonomien leder til at høj/lavkonjunkturer forstærkes. Dette sker især gennem
feedback mekanismer. Effekten af procyklikalitet vil bidrage til eller i værste fald
kunne skabe finansiel ustabilitet med deraf følgende omkostninger for samfundet.
Penge- og finanspolitik centrale for at håndtere konjunkturerne, men disse emner
er uden for arbejdsgruppens mandat. Rapporten ventes at foreslå tiltag, der kan
reducere procykliske tendenser i den finansielle regulering samt modcykliske tiltag
i relation til den finansielle sektor, i form af makroovervågning og opfølgning
herpå, modcykliske”buffers” (dynamiske hensættelser, reserver og kapital) og
rammer for aflønning.
I arbejdsgruppens rapport ventes både forslag om automatiske og diskretionære
tiltag til at reducere procyklikalitet. Automatiske tiltag kan adressere forventelige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
risici og vil ske primært gennem at opbygge buffers i gode tider, der kan nedbrin-
ges i dårlige tider. Diskretionære tiltag vil bl.a. være nødvendige i forhold til at
adressere nye risici.
Vedr. makroovervågning
Arbejdsgruppen ventes at støtte ECOFINs beslutning på mødet i juni om at ska-
be et ”European Systemic Risk Council” (ESRC). ESRC skal overvåge systemiske
risici og hvor nødvendigt give anbefalinger eller råd om de tiltag, der skal tages for
at dæmpe eventuelle risici, dvs. diskretionære tiltag. Arbejdsgruppen ventes at
fremhæve behovet for særligt at overvåge udviklingen i risici i den ikke-regulerede
sektor samt udviklingen i risici som følge af finansielle innovationer eller ændrin-
ger i reglerne for den finansielle sektor.
Vedr. modcykliske buffers
Arbejdsgruppen ventes at støtte en automatisk oparbejdelse af buffers i gode ti-
der, der kan nedbringes i dårlige tider. Tanken er at kræve opsparing i bankerne i
gode tider, således at en nedsparing kan ske i dårlige tider uden at bankernes mi-
nimumssolvens trues. Det kan ske i form af 1) dynamiske hensættelser i låneporte-
føljen, 2) dynamiske kapitalreserver i låneporteføljen, 3) reserver for aktiver som
er vanskelige at værdisætte, og 4) mindre procykliske kapitalkrav.
dynamiske hensættelser i låneporteføljen
Ved dynamiske hensættelser inddrages forventelige generelle konjunkturtab på
udlån på baggrund af historiske data. Dette betyder, at når man yder langsigtede
lån i gode tider skal der tages hensyn til, at vi formentlig skal gennem dårlige tider
inden lånet er tilbagebetalt. Der skal herved tages hensyn til forventede begiven-
heder som vil påvirke kundernes betalingsevne, og ikke som i dag kun begivenhe-
der som allerede er indtruffet. Fordelen er bl.a. en prisfastsættelse, der tager højde
for hele konjunkturforløbet idet der hensættes til forventede tab. Dermed undgås
en overvurdering af indtjeningen i gode tider. Dertil kommer at risici for investo-
rer, ledelse mv. synliggøres, hvilket må forventes at have positive adfærdseffekter
og i sig selv reducere procyklikalitet. Dynamiske hensættelser vil kræve ændringer
af regnskabsstandarderne, idet disse i dag tager udgangspunkt i faktiske identifice-
ret/pådraget tab (”incurred losses”). Dynamiske hensættelser kan anvendes i for-
hold til de finansielle institutionernes låneporteføljer.
dynamiske kapitalreserver for låneporteføljen
Dynamisk kapitalbuffers er en særlig reserve, der har samme sigte som dynamiske
hensættelser. I modsætning til hensættelser, så reducerer kapitalbuffere ikke over-
skuddet i gode tider, og modgår tilsvarende ikke bundlinjeeffekten i dårlige tider. I
forhold til dynamiske hensættelser kræver det ikke ændringer i regnskabsstandar-
derne.
reserver for aktiver, som er vanskelige at værdisætte (justering af ”fair va-
lue”)
Det overvejes om der skal sættes reserver til side for aktiver i gode tider, når der er
usikkerhed om prisfastsættelsen. Prisfastsættelsen af aktiver er væsentlig også når
de ikke handles, fordi de afspejler aktivernes værdier. Hvis værdierne falder redu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699960_0035.png
35
ceres bankernes resultat og egenkapitalen. Fordelen er at reserverne tager højde
for usikkerhed samt at risici for investorer, ledelse mv. synliggøres hvilket må for-
ventes at have positive adfærdseffekter. Det anføres, at sådanne reserver vil kræve
ændringer af regnskabsstandarderne. De nævnte reserver er relevante for aktiver
(fx obligationer)i bankernes handelsbeholdning.
Mindre procykliske kapitalkrav
Ved at gøre kapitalkravene mindre afhængig af de aktuelle økonomiske vilkår op-
nås, at kapitalkravene ikke stiger i dårligere tider. Kapitalkravene kan endog gøres
decideret modcykliske. Det er imidlertid afgørende for sådanne modcykliske kapi-
talkrav, at både tilsynsmyndigheder og markedet vil acceptere en nedsparing i dår-
lige tider. Hvis det ikke er tilfældet vil kapitalopsparingen ikke være en buffer, der
kan virke modcyklisk, men reelt et højere kapitalkrav
3
. Modcykliske kapitalkrav
kan være et supplement til eller en erstatning for dynamiske hensættelser og reser-
ver.
Vedr. sunde rammer for aflønning
Det vurderes at rammerne for aflønning i de senere år - der særligt har fokuseret
på kortsigtsgevinster - kan have øget procyklialiteten gennem understøttelse af
incitamenter til overdreven risikosøgning og gearing. For at reducere den potenti-
elle procykliske effekt ventes rapporten at støtte Kommissions anbefalinger om at
koble aflønning til bankernes langsigtede resultater. Der lægges op til, at tilsyns-
myndigheder kan kræve højere kapitalkrav ifald aflønningsrammerne tilskynder til
kortsigtet adfærd.
Det ventes, at ECOFIN vil drøfte rapportens konklusioner og anbefalinger.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rapporten har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Rapporten har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser. Rapporten
bidrager til refleksioner om hvorledes læren fra den nuværende krise skal anvendes til
at ændre rammerne for den finansielle sektor, således at procykliske tendenser redu-
3
Kapitalen vil da kun komme til anvendelse ved konkurs eller anden afvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
ceres. Konkrete forslag vil af relevante parter blive udarbejdet med det formål at
reducere fremtidige samfundsøkonomiske tab som følge af procyklikalitet.
Høring
Rapporten sendes ikke i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Den finansielle sektors modstandsdygtighed i forhold til fremtidige kriser skal øges. I
overensstemmelse med den politiske aftale om kreditpakken støtter regeringen, at
der indføres modcykliske elementer i reguleringen af den finansielle sektor således at
reguleringen understøtter opbygning af buffers i gode tider, der kan anvendes i dårli-
ge tider.
Andre landes holdninger
Andre landes holdninger til rapporten kendes endnu ikke. Men det ventes at andre
lande støtter op om at introducere modcykliske elementer i den finansielle regulering,
herunder på linje med G20s anbefalinger fra efteråret 2008.