Europaudvalget 2008-09
2954 - Økofin Bilag 4
Offentligt
702087_0001.png
23. juni 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. juli
2009
1.
2.
3.
4.
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram
Udveksling af synspunkter
Opfølgning på Det Europæiske Rådsmøde den 18. og 19. juni 2009
Forberedelse af G20 møde
Udveksling af synspunkter
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Litauen, Malta, Polen,
Rumænien og Ungarn
Rådshenstillinger
b) Opdaterede Stabilitets- og Konvergensprogrammer for Slovenien, Slovakiet, Øst-
rig, Belgien og Rumænien
Rådsudtalelser
c) Mellemfristede mål for de offentlige finanser
Udvekslings af synspunkter
5.
(evt.) Anti-svigsaftale med tredjelande
a)
b)
6.
7.
8.
Liechtenstein
Enighed om anti-svigsaftale
Andre tredjelande
Enighed om forhandlingsmandat
Side 2
Procyclicalitet
Rådskonklusioner
Eventuelt
Siden sidst
-
Grundnotat - aflønningspolitik for ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber og i den fi-
nansielle sektor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 4c:
Resumé
Mellemfristede mål for de offentlige finanser
ECOFIN ventes at drøfte implementeringen af det element i aftalen fra 2005 om reformen af
Stabilitets- og vækstpagten, der vedrører indarbejdelse af landenes holdbarhedsudfordringer i
fastsættelsen af landenes mellemfristede mål (MTO).
Baggrund og Indhold
I reformen af Stabilitets- og vækstpagten i 2005 indgik bl.a. at landenes mellemfri-
stede mål for saldoen på de offentlige finanser skulle afspejle landenes udfordrin-
ger mht. holdbarhed af de offentlige finanser i lyset af stigende udgifter i forbin-
delse med aldrende befolkninger, når det teknisk-analytiske grundlag herfor var på
plads. I første omgang var man enige om at landene skulle sætte de mellemfristede
mål i henhold til aktuel gæld og potentiel vækst.
På den baggrund har landene sat deres mellemfristede mål for de offentlige finan-
ser med udgangspunkt i vejledende intervaller herfor på basis af Kommissionens
beregninger.
Ved ECOFIN-mødet d. 5. maj 2009 fremlagde Kommissionen en rapport om de
aldersbetingede udfordringer for de offentlige finanser med fremskrivninger for
alle lande. Dermed er grundlaget til stede for at implementere aftalen fra 2005 og
sætte de mellemfristede mål, så de afspejler landenes holdbarhedsudfordringer.
Kommissionen har nu fremlagt en model for de mellemfristede mål, der tager
højde for dels den aktuelle gæld og dels landenes holdbarhedsudfordringer som
udtrykt ved de stigninger i de aldersrelaterede udgifter, der ikke er taget højde for i
tilrettelæggelsen af den økonomiske politik. Modellen lægger konkret op til at det
mellemfristede mål sammensættes af dels dén offentlige saldo der sikrer en stabili-
sering af den offentlige gæld på maksimalt 60 pct. af BNP og dels tager højde for
1/3 af de fremadrettede demografisk betingede udgiftsstigninger.
Der lægges endvidere op til, at lande med gældsniveauer over traktatens referene-
niveau på 60 pct. af BNP bør sigte mod et mellemfristet mål, der er mellem 0,2
pct. af BNP højere for lande med en marginal overskridelse af 60 pct. grænsen og
1,4 pct. af BNP for lande med en offentlig gæld på 110 pct. af BNP.
Det enkelte lands mellemfristede mål skal udover indregning af holdbarhedsud-
fordringerne indebære en beregnet sikkerhedsmargin i forhold til 3-
procentsgrænsen for det faktiske underskud.
Det er tanken, at landenes på baggrund af Kommissionens vejledende model skal
sætte nye mellemfristede mål i overensstemmelse med aftalen om reformen af
Stabilitets- og vækstpagten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Beregninger på baggrund af Kommissionens model viser generelt, at niveauerne
for de nye mellemfristede mål generelt ligger på niveau med de aktuelle mellemfri-
stede mål, men at enkelte lande med både meget høje aktuelle gældsniveauer og
store uadresserede holdbarhedsproblemer vil stå over for et mellemfristet mål,
som er noget højere end de aktuelle mål. Niveauet for det anbefalede mellemfri-
stede mål for Danmark ventes ikke ændret i forhold til det aktuelle niveau, dvs. et
underskud på højst 0,5 pct. af BNP, der er bestemt af den beregnede nødvendige
sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen.
Danmarks egne mellemfristede budgetmål i 2015-planen er således fortsat mere
ambitiøse end påkrævet af Stabilitets- og vækstpagten.
Ved det kommende EOCIFN ventes en drøftelse af Kommissionens udspil til
model og den nærmere implementering heraf.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 99 og Stabilitets- og vækstpagten.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om udmøntningen af aftalen om mellemfri-
stede mål, der indarbejder landenes holdbarhedsudfordringer, som aftalt i forbindel-
se med reformen af Stabilitets- og vækstpagten.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til indarbejdelse af holdbarhedsudfordringer i de mellem-
fristede mål for de offentlige finanser har ikke lovgivningskonsekvenser. Det er
imidlertid muligt at modellen indskrives i Stabilitets- og vækstpagtens ’Code of
Conduct’.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag til indarbejdelse af holdbarhedsudfordringer i de mellem-
fristede mål model for de offentlige finanser har ikke i sig selv statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Den nye model for udarbejdelse af mellem-
fristede mål kan imidlertid styrke mulighederne for at sikre holdbare offentlige
finanser på lang sigt, hvilket har positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Holdning
Dansk holdning
Regeringen lægger vægt på, at de aldringsbetingede udfordringer for de offentlige
finanser indarbejdes i beregningen af landenes mellemfristede målsætninger, idet
det styrker forudsætningerne for at sikre at landenes finanspolitik er holdbar.
Andre landes holdninger
Det ventes, at der vil være meget bred opbakning til principperne for fastlæggel-
sen af de nye mellemfristede mål og Kommissionens model herfor.