Europaudvalget 2008-09
2954 - Økofin Bilag 5
Offentligt
704574_0001.png
30. juni 2009
6. kontor, LRB
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. juli
2009 - proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
1.
2.
3.
4.
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram
Udveksling af synspunkter
Opfølgning på Det Europæiske Rådsmøde den 18. og 19. juni 2009
Forberedelse af G20 møde
Udveksling af synspunkter
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Litauen, Letland, Malta,
Polen, Rumænien og Ungarn
Rådshenstillinger
b) Opdaterede Stabilitets- og Konvergensprogrammer for Slovenien, Slovakiet, Øst-
rig, Belgien og Rumænien
Rådsudtalelser
c) Mellemfristede mål for de offentlige finanser
Udvekslings af synspunkter
5.
(evt.) Anti-svigsaftale med tredjelande
a)
b)
6.
7.
8.
Liechtenstein
Enighed om anti-svigsaftale
Andre tredjelande
Enighed om forhandlingsmandat
Side 2
Procyclicalitet
Rådskonklusioner
Eventuelt
Siden sidst
-
Grundnotat - aflønningspolitik for ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber og i den fi-
nansielle sektor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Tillæg til dagsordenspunkt 4a:
Resumé
Proceduren for uforholdsmæssigt sto-
re underskud for Letland
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage beslutninger under Traktatens artikel
104.6 om eksistens af uforholdsmæssigt store underskud og henstillinger under Traktatens arti-
kel 104.7 om korrektion af uforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist for en
række lande, som oplyst i tidligere samlenotat vedr. ECOFIN den 7. juli 2009. Det er muligt,
at ECOFIN i den forbindelse også vil vedtage en beslutning og henstilling vedr. Letland.
Baggrund
Den globale finansielle krise og økonomiske nedgang har medført betydelig for-
værring af offentlige budgetsaldi og gældskvoter i EU. På basis af Kommissionens
forårsprognose fra maj 2009, vurderes 11 lande at have overskredet Traktatens
referenceværdi på 3 pct. af BNP i 2008, og op mod 21 EU-lande forventes i 2009
at have underskud på de offentlige budgetter, der overskrider referenceværdien.
Letland er et af de EU-lande, som vurderes at være hårdest ramt af den finansielle
og økonomiske krise. Ifølge den seneste prognose fra Letlands finansministerium
ventes BNP i Letland at falde med 18 pct. i 2009, hvilket er en betydelig forvær-
ring i forhold til forventningerne i slutningen af 2008 (et fald på 5 pct. i 2009).
I december 2008 udarbejdede Letland – i samarbejde med IMF – et program for
stabilisering af økonomien, der bl.a. omfatter opretholdelse af den faste valutakurs
over for euroen, stabilisering og understøttelse af tilliden til banksektoren samt en
meget omfattende finanspolitisk konsolidering. Programmet blev understøttet af
en finansieringspakke på i alt 7,5 mia. euro (3,1 mia. euro fra EU; 1,9 mia. euro fra
de nordiske lande; 1,7 mia. euro fra IMF samt mindre bidrag fra andre lande og
multilaterale institutioner). EU’s lån på 3,1 mia. euro blev givet gennem den under
artikel 119 oprettede finansieringsfacilitet, som åbner for, at EU kan give mellem-
fristet økonomisk assistance til medlemsstater, der ikke har euroen som valuta, og
som står over for betalingsbalance- eller kapitalbalanceproblemer.
Første rate af EU’s lån på 1 mia. euro blev udbetalt i februar 2009 og der blev
samtidig underskrevet et såkaldt ”Memorandum of Understanding”, som fastsatte
en række betingelser i overensstemmelse med Letlands økonomiske program, som
skal opfyldes inden de næste udbetalinger af lånet fra EU. Anden rate på 1,2 mia.
euro ventes udbetalt inden for den nærmeste fremtid, idet betingelserne for udbe-
talingen vurderes at være opfyldt i lyset af Letlands supplerende budgetforslag for
2009, der blev vedtaget den 16. juni 2009. I den forbindelse ventes indgået et sup-
plerende ”Memorandum of Understanding”, der justerer betingelserne for fremti-
dige udbetalinger i lyset af de forværrede økonomiske udsigter i Letland.
Indhold
Kommissionen har lagt op til, at ECOFIN i første omgang iværksætter procedu-
rer vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for lande, der vurderes at have
overskredet referenceværdien for budgetsaldoen på 3 pct. af BNP i 2008. Således
ventes iværksat procedurer og vedtaget henstillinger for Litauen, Letland, Malta,
Polen og Rumænien ved ECOFIN den 7. juli 2009, som redegjort for i tidligere
fremsendt samlenotat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen vil muligvis endvidere tage skridt til, at ECOFIN den 7. juli 2009
iværksætter proceduren for Letland på linje med de øvrige lande med henblik på
at give opbakning til Letlands økonomiske genoprettelse inden for rammerne af
Stabilitets- og Vækstpagten.
Kommissionen udarbejdede i februar 2009 en rapport i henhold til Traktatens
artikel 104.3., som specificerer, at Kommissionen skal levere en rapport, hvis et
land ikke opfylder Stabilitets- og Vækstpagtens krav vedr. offentlige budgetunder-
skud og/eller gældskvoter. Kommissionens rapport fandt, at Letlands offentlige
budgetunderskud oversteg 3 pct. af BNP i 2008 og endvidere forventedes at være
over 3 pct. i 2009 og 2010, og at proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud derfor burde iværksættes. Den videre proces blev imidlertid udskudt, idet
man bl.a. afventede afklaring om den politiske situation i Letland, efter regeringen
trådte tilbage i slutningen af februar.
På baggrund af den nye regerings tiltræden i marts 2009 samt Letlands vedtagelse
af et supplerende budgetforslag i juni 2009, som muliggør anden udbetaling af
EU’s betalingsbalancestøtte til Letland, vil Kommissionen muligvis i den nærme-
ste fremtid fremsætte en henstilling vedr. et uforholdsmæssigt stort underskud i
Letland. Henstillingen ventes at lægge op til dels en rådsbeslutning vedr. eksisten-
sen af et uforholdsmæssigt stort underskud (jf. Traktatens artikel 104.6) og dels en
rådshenstilling til Letland med henblik på at bringe situationen med et uforholds-
mæssigt stort underskud til ophør (jf. Traktatens artikel 104.7).
Det ventes, at et udkast til en henstilling til Letland vedr. korrektion af budgetun-
derskuddet vil ligge på linje med de henstillinger, der er rettet til de medlemslande,
som tidligere under krisen blev omfattet af proceduren. Ved de allerede igangsatte
procedurer er det fastslået, at krisen for de fleste lande udgør
særlige omstændigheder,
som kan begrunde flerårige frister, og der er dannet præcedens for et hovedprin-
cip om, at relativt store underskud medfører relativt lange tidsfrister, men relativt
ambitiøse krav til årlig strukturelle budgetforbedringer.
Kommissionens henstilling til Letland ventes i særdeleshed at bygge på den fi-
nanspolitiske strategi, som fremgår af det supplerende ”Memorandum of Under-
standing”, der ventes underskrevet i forbindelse med udbetaling af 2. rate af lånet
fra EU. Strategien indebærer justerede mål for budgetsaldoen i de kommende år,
jf. tabel 1,
med henblik på at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud og
dermed opnå et budgetunderskud under referenceværdien på 3 pct. af BNP i
2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704574_0004.png
4
Tabel 1
Letlands mål for den offentlige budgetsaldo
2009
-10
2010
-8,5
2011
-6
2012
> -3
Letlands supplerende budgetforslag indebærer implementering af omfattende til-
tag, der både reducerer offentlige udgifter og øger offentlige indtægter, og som
indebærer en samlet konsolidering af de offentlige finanser på 4 pct. af BNP i
både 2009 og 2010. En sådan konsolidering vurderes at være nødvendig for at
opfylde de opstillede budgetmål for den offentlige saldo og sikre en holdbar stabi-
lisering af den økonomiske situation i Letland. Den finanspolitiske konsolidering
suppleres fortsat af finansielle reformer, strukturelle reformer, pengepolitiske tiltag
for fastholdelse af fastkursregimet samt initiativer med henblik på at forbedre den
finanspolitiske planlægning og styring i Letland.
Hjemmelsgrundlag
Iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel
i Traktatens artikel 104.6. Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen
med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given frist har
hjemmel i artikel 104.7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Sikring af sunde og
holdbare offentlige finanser i EU-landene vil imidlertid understøtte vækst og be-
skæftigelse i Danmark. Opbakning til Letland vil have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser for Letland og afledte positive konsekvenser for Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store un-
derskud under Traktatens artikel 104.6 for alle lande, der overskrider Traktatens
referenceværdi for underskud på den offentlige budgetsaldo på 3 pct. af BNP.
Regeringen støtter endvidere vedtagelsen af henstillinger under Traktatens artikel
104.7, der indeholder anbefalinger om en konsolideringsstrategi for korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist.
Iværksættelsen af proceduren for alle lande er vigtigt i forhold til at give støtte til
lande, der står over for væsentlige udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og
holdbare offentlige finanser. Der lægges vægt på at konsolideringsstrategierne er
tilstrækkeligt ambitiøse til at sikre hurtigt og effektiv konsolidering. En tilgang, hvor
lande med størst underskud – som Letland – får længere frister for korrektion, men
forpligter sig til større årlige budgetforbedringer, kan støttes.
Det støttes således, at ECOFIN vedtager en henstilling til Letland om at korrigere
det uforholdsmæssigt store underskud på linje med den forelagte strategi i det sup-
plerende ”Memorandum of Understanding” mellem EU og Letland, som ventes
underskrevet i forbindelse med udbetaling af anden rate af EU’s lån til Letland.
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om iværksættelse af proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud for Letland.