Europaudvalget 2008-09
2955 - Økofin budget
Offentligt
1453742_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
11792/09 (Presse 210)
PRESSEMEDDELELSE
2955. samling i Rådet
Økonomi og finans
BUDGET
Bruxelles, den 10. juli 2009
Formand
Hans
LI DBLAD
Statssekretær under Sveriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11792/09 (Presse 210)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0002.png
10.VII.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet bekræftede med enstemmighed
forslaget
til EU's almindelige
budget
for
2010
ved førstebe-
handlingen sammen med
en fælles erklæring
med Europa-Parlamentet og
tre ensidige erklærin-
ger.
Enigheden vil blive formelt vedtaget på en kommende samling i Rådet.
Budgetforslaget for 2010 andrager
137,944 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger, hvilket giver en margen på 2,4 mia. EUR op til
det samlede loft for den finansielle ramme, og
120,521 mia. EUR i betalingsbevillinger svarende til 1,02 % af EU's bruttonationalindkomst
(B I).
Disse tal afspejler Rådets ønske om at finde en sund balance mellem målrettede nedskæringer på en
række områder og finansieringen af politiske prioriteringer såsom foranstaltninger til fremme af
vækst og beskæftigelse set i lyset af den aktuelle økonomiske og finansielle krise.
edskæringen i bevillinger sammenlignet med de krævede summer i Kommissionens foreløbige
budgetforslag (- 612,90 millioner EUR i forpligtelsesbevillinger og - 1,795 milliarder EUR i beta-
lingsbevillinger) blev vedtaget af Rådet på baggrund af en grundig gennemgang af budgetimple-
menteringen i tidligere år og indeværende år og under hensyntagen til budgetprognosen for 2009.
Sammenlignet med budgettet for 2009 viser budgetforslaget for 2010 en stigning på 3,06 % i for-
pligtelsesbevillinger og en stigning på 3,81 % i betalingsbevillinger.
11792/09 (Presse 210)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0003.png
10.VII.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
SAMRÅDSMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET .....................................................................6
FORSLAG TIL DET EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS BUDGET FOR 2010............................7
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
11792/09 (Presse 210)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0004.png
10.VII.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Melchior WATHELET
Statssekretær for budget under premierministeren og stats-
sekretær for familiepolitik under beskæftigelsesministeren
og, for så vidt angår de personretlige og familieretlige
aspekter, under justitsministeren
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Råd
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Generaldirektør, Finansministeriet
Europaminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Understatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Bohdan HEJDUK
Danmark:
Poul Skytte CHRISTOFFERSEN
Tyskland:
Edmund DUCKWITZ
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Martin MANSERGH
Grækenland:
Theodoros N. SOTIROPOULOS
Spanien:
Carlos BASTARRECHE SAGÜES
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Giuseppe VEGAS
Cypern:
Andreas D. MAVROYIANNIS
Letland:
Mārti š BIČEVSKIS
Litauen:
Asta KUNIYOSHI
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Tamás KATONA
Malta:
Joseph RAPA
ederlandene:
Frans TIMMERMANS
Østrig:
Reinhold LOPATKA
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
11792/09 (Presse 210)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0005.png
10.VII.2009
Rumænien:
Mihnea Ioan MOTOC
Slovenien:
Igor SENČAR
Slovakiet:
Maroš ŠEFČOVIČ
Finland:
Mari KIVINIEMI
Sverige:
Hans LINDBLAD
Det Forenede Kongerige:
Ian PEARSON
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Forvaltnings- og kommunalminister
Statssekretær under finansministeren
Statssekretær for økonomiske spørgsmål, Finansministeri-
et
Kommissionen:
Siim KALLAS
Næstformand
11792/09 (Presse 210)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0006.png
10.VII.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
SAMRÅDSMØDE MED EUROPA-PARLAME TET
Inden Rådet nåede til enighed om budgetforslaget for 2010, holdt det sit sædvanlige samrådsmøde
med en delegation fra Europa-Parlamentet inden for rammerne af den interinstitutionelle aftale om
budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning.
Formålet med dette møde, som var forberedt på grundlag af resultatet af drøftelserne på et
treparts-
møde
den 7. juli 2009, var at finde et fælles grundlag for de kommende forhandlinger om budgettet
for 2010.
Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om en fælles erklæring om
rekruttering i forbindel-
se med udvidelserne i 2004 og 2007,
som findes i bilaget.
11792/09 (Presse 210)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0007.png
10.VII.2009
FORSLAG TIL DET EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS BUDGET FOR 2010
(jf.
11620/09, 11620/09 ADD 1, 11620/09 ADD 1 COR 1, 11620/09 ADD 2, 11621/09, 11621/09 +
ADD 1)
1
Efter samrådsmødet med Europa-Parlamentet og på grundlag af de forberedende organers arbejde
bekræftede Rådet
med enstemmighed
den enighed, der var opnået i De Faste Repræsentanters
Komité om forslaget til det almindelige budget for 2010.
Forslaget til det almindelige budget for budgetåret 2010, som vedtaget af Rådet, andrager:
137 944 243 872 EUR i forpligtelsesbevillinger
120 520 906 320 EUR i betalingsbevillinger.
Budgetforslaget for 2010 tager på baggrund af den nuværende økonomiske og finansielle krise sigte
på at opnå en sund balance mellem målrettede nedskæringer på en række områder og finansieringen
af politiske prioriteringer såsom foranstaltninger til fremme af vækst og beskæftigelse. I forslaget er
der taget hensyn til budgetudnyttelsesgraden i 2008, varslingen i forbindelse med budgetoverslage-
ne for 2009 og en realistisk absorptionskapacitet. Det indeholder tilstrækkelige margener under de
forskellige udgiftsområder i den finansielle ramme til at dække uforudsete budgetmæssige behov.
Sammenlignet med det foreløbige forslag til Den Europæiske Unions almindelige budget for 2010
2
har Rådet beskåret forpligtelsesbevillinger med i alt 612,90 mio. EUR, hvilket giver en margen på
2 373,64 mio. EUR under det samlede loft for den finansielle ramme. Betalingsbevillingerne blev
beskåret med i alt 1 794,90 mio. EUR.
Sammenlignet med budgettet for 2009
3
udviser disse beløb for forpligtelsesbevillingernes vedkom-
mende en stigning på 3,06 % og for betalingsbevillingernes vedkommende en stigning på 3,81 %.
1
2
3
Dette og andre dokumenter, der er nævnt i denne pressemeddelelse, kan findes i Rådets of-
fentlige register ved at indtaste det relevante nummer –
http://www.consilium.europa.eu/showPage.aspx?id=549&lang=en
http://eur-lex.europa.eu/budget/www/index-en.htm
Som vedtaget den 18. december 2008, jf.
http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:L:2009:069:SOM:EN:HTML
7
11792/09 (Presse 210)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0008.png
10.VII.2009
Finansieringen af anden del af den europæiske økonomiske genopretningsplan på 2,4 mia. EUR
indgår ikke i budgetforslaget for 2010; i henhold til aftalen mellem Rådet og Europa-Parlamentet
bør dette beløb sikres ved en kompensationsmekanisme ved samrådet om budgetproceduren for
2010 under andenbehandling i november 2009.
Budgetforslaget for 2010 tager heller ikke hensyn til udgifterne i forbindelse med Lissabontrakta-
tens eventuelle ikrafttræden.
Rådet bekræftede også tre ensidige erklæringer om henholdsvis
betalingsbevillinger, udgiftsområde
4
og
EU-institutionernes og organernes bygningspolitik,
som også findes i bilaget.
Rådet noterede sig en ensidig erklæring fra Tyskland om programmet vedrørende "Fødevarehjælp
til de socialt dårligst stillede i Den Europæiske Union" (jf. bilaget).
For så vidt angår de forskellige udgiftsområder og underudgiftsområder omfatter enigheden i Rådet
følgende elementer:
(1)
Bæredygtig vækst
(udgiftsområde 1 i den finansielle ramme)
(a)
konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse (underudgiftsområde 1a i den finansiel-
le ramme)
Med hensyn til
forpligtelsesbevillinger
nåede Rådet til enighed om at:
reducere det beløb, der er anmodet om i FBF, med
i alt
99,82 mio. EUR
formindske bevillingerne til en række specifikke budgetposter under dette udgiftsområde med
88,76 mio. EUR på grundlag af den tidligere og nuværende budgetgennemførelse og en realistisk
absorptionskapacitet
beskære støttebevillingerne til de decentrale organer med 11,06 mio. EUR ved ikke at acceptere
nye stillinger til eksisterende organer; Rådet accepterede kun 35 stillinger til de to nye agenturer,
der er planlagt i 2010: Det Europæiske Agentur for Samarbejde mellem Energimyndigheder
(ACER) og Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kom-
munikation (BEREC)
tilvejebringe en margen på 218,41 mio. EUR under dette underudgiftsområde.
11792/09 (Presse 210)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0009.png
10.VII.2009
Med hensyn til
betalingsbevillinger
tilsigtede Rådet en
samlet
reduktion på 408,33 mio. EUR i det
beløb, der er anmodet om i FBF, på en række budgetposter på grundlag af en analyse af budgetgen-
nemførelsen i 2008 og varslingen i forbindelse med budgetoverslagene for 2009.
(b)
Samhørighed for vækst og beskæftigelse (underudgiftsområde 1b i den finansielle
ramme)
Rådet accepterede FBF
for
så vidt angår
forpligtelsesbevillinger;
margenen andrager
11,91 mio. EUR.
For så vidt angår
betalingsbevillinger
reducerede Rådet det beløb, der er anmodet om i FBF, til
strukturfonde og afslutningen af strukturpolitikprogrammerne for 2000-2006 med i alt 293,10 mio.
EUR.
(2)
Bevarelse og forvaltning af naturressourcerne (udgiftsområde 2 i den finansielle ram-
me)
Med hensyn til
forpligtelsesbevillinger
nåede Rådet til enighed om at:
reducere det beløb, der er anmodet om i FBF, med i alt 363,37 mio. EUR under hensyntagen til
den tidligere og nuværende budgetgennemførelse og de foreliggende oplysninger vedrørende be-
stemte områder inden for landbruget
fordele denne reduktion på den budgetpost, der vedrører regnskabsafslutning (230,00 mio. EUR),
kapitlet om interventioner på landbrugsmarkeder (118,77 mio. EUR) og en række andre budget-
poster (EUR 14,60 mio. EUR)
tilvejebringe en margen på 1 472,67 mio. EUR.
For så vidt angår
betalingsbevillinger
nåede Rådet til enighed om at:
reducere beløbet i FBF med i alt 491,48 mio. EUR på grundlag af den tidligere og nuværende
budgetgennemførelse
formindske de budgetterede beløb til regnskabsafslutning med 230,00 mio. EUR, nemlig
118,77 mio. EUR til kapitlet om interventioner på landbrugsmarkeder, 98,00 mio. EUR til udvik-
ling af landdistrikterne og 44,71 mio. EUR til en række andre budgetposter
11792/09 (Presse 210)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0010.png
10.VII.2009
afslå anmodningen om nye stillinger til de decentrale organer
om nødvendigt tage beløbene til udgiftsområde 2 op til revision i lyset af ændringsskrivelsen til
efteråret.
(3)
Unionsborgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed (udgiftsområde 3 i den finansiel-
le ramme)
(a)
Frihed, sikkerhed og retfærdighed (underudgiftsområde 3a i den finansielle ramme)
For så vidt angår
forpligtelsesbevillinger
nåede Rådet til enighed om at:
reducere beløbene i FBF med i alt 5,92 mio. EUR
beskære støttebevillingerne til de decentrale organer med 3,47 mio. EUR ved ikke at acceptere
nye stillinger til eksisterende organer; Rådet agter kun at acceptere 486 stillinger til Det Europæ-
iske Asylstøttekontor (EASO), et nyt agentur, der er planlagt i 2010, Det Europæiske Agentur for
Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser (Frontex) og
Den Europæiske Politienhed (Europol)
1
formindske bevillingerne til en række specifikke budgetposter under dette udgiftsområde med
2.45 mio. EUR på grundlag af den tidligere og nuværende budgetgennemførelse
tilvejebringe en margen under underudgiftsområde 3a på 50,73 mio. EUR.
Med hensyn til
betalingsbevillinger
tilsigtede Rådet en
samlet
reduktion på 27,90 mio. EUR på en
række budgetposter på grundlag af en analyse af budgetgennemførelsen i 2008 og varslingerne i
forbindelse med budgetoverslagene for 2009.
(a)
Unionsborgerskab (underudgiftsområde 3b i den finansielle ramme)
Med hensyn til
forpligtelsesbevillinger
nåede Rådet til enighed om at:
reducere beløbene i FBF med i alt 15,14 mio. EUR;
1
Fra og med den 1. januar 2010 finansieres Europol fuldt ud over EU's budget i stedet for på
det nuværende mellemstatslige grundlag. Rådet agter at opretholde de 436 nuværende stil-
linger i Europol.
10
11792/09 (Presse 210)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0011.png
10.VII.2009
formindske bevillingerne til en række specifikke budgetposter med 11,96 mio. EUR på grundlag
af den tidligere og nuværende budgetgennemførelse og en realistisk absorptionskapacitet
beskære støttebevillingerne til de decentrale organer med 3,18 mio. EUR ved ikke at acceptere
nye stillinger til eksisterende organer
tilvejebringe en margen på 33,87 mio. EUR.
For så vidt angår
betalingsbevillinger
reducerede Rådet det
samlede
beløb på 26,19 mio. EUR
målrettet på en række budgetposter på grundlag af en analyse af budgetgennemførelsen i 2008 og
varslingerne i forbindelse med budgetoverslagene for 2009.
(4)
EU som global partner (udgiftsområde 4 i den finansielle ramme)
Med hensyn til
forpligtelsesbevillinger
nåede Rådet til enighed om at:
reducere beløbene i FBF med i alt 89,11 mio. EUR på en række specifikke budgetposter på
grundlag af den tidligere og nuværende budgetgennemførelse og en realistisk absorptionskapaci-
tet
tilvejebringe en margen på 309,90 mio. EUR til dækning af yderligere behov på et senere tids-
punkt, f.eks. prioriteringerne i konklusionerne fra Det Europæiske Råd fra juni 2009.
For så vidt angår
betalingsbevillinger
nåede Rådet til enighed om:
at formindske beløbene i FBF med i alt 508,35 mio. EUR
at beskære bevillingerne med 259,46 mio. EUR målrettet på en række budgetposter på grundlag
af en analyse af budgetgennemførelsen i 2008 og varslingerne i forbindelse med budgetoversla-
gene for 2009
ikke at acceptere det beløb på 248,89 mio. EUR, der er foreslået i FBF i forbindelse med reser-
ven til nødhjælp.
11792/09 (Presse 210)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0012.png
10.VII.2009
(5)
Administration (udgiftsområde 5 i den finansielle ramme)
Rådet handlede efter følgende principper:
Den samlede forhøjelse i EU's administrative udgifter fastsættes på et niveau nær inflationsraten
Hver institutions driftsbudget fastsættes på et passende niveau under hensyntagen til deres særli-
ge karakter og deres reelle og berettigede behov
Der foretages målrettede nedskæringer under visse individuelle budgetposter for alle institutio-
nerne under hensyntagen til budgetgennemførelsen 2008 og de reelle behov
Der lægges vægt på behovet for at besætte alle ledige stillinger
Ingen af de nye stillinger, som institutionerne har anmodet om til nye aktiviteter, godkendes.
På grundlag af denne strategi reducerede Rådet
forpligtelses- og betalingsbevillingerne
i FBF med
i alt
39,56 mio. EUR, hvilket giver en margen på 276,15 mio. EUR under loftet for udgiftsområde
5. I overensstemmelse med "gentlemanaftalen" har Rådet godkendt beløbene til Europa-Parlamentet
uden ændringer.
(6)
Indtægter
Rådet accepterede FBF med forbehold af de tekniske tilpasninger, der er nødvendige på grund af de
ændringer, der er foretaget i budgetforslaget.
11792/09 (Presse 210)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0013.png
10.VII.2009
Nedenstående skema indeholder en sammenfatning af Rådets førstebehandling (herunder en sammenligning med FBF og budgettet for 2009):
(in EUR)
Udgiftsområde
Førstebehandling
Forskel i forhold til
FBF for 2010
(beløb)
Forpligtelser
Betalinger
Forskel i forhold til budgettet
for 2009
(som vedtaget den 18.12.2008
i %)
Forpligtelser
Betalinger
Disponibel mar-
gen under gæl-
dende finansielle
ramme
Forpligtelser
Betalinger
1. Bæredygtig vækst
1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
1b. Samhørighed for vækst og beskæftigelse
12 169 589 253
49 382 092 092
I alt
61 551 681 345
500 000 000
58 640 332 302
43 389 980 768
10 573 940 303
36 089 285 000
46 663 225 303
57 583 424 809
43 270 686 586
-99 821 000
0
-99 821 000
0
-363 366 000
-354 946 000
-408 331 000
-293 100 000
-701 431 000
-491 481 000
-355 746 000
7.65
2
+1.97
+3.08
2
+4.49
+5.49
-4.09
2
+3.19
+1.44
2
+9.54
+5.32
218 410 747
11 907 908
230 318 655
1 472 667 698
1 356 209 232
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
2. Beskyttelse og forvaltning af naturressourcer
heraf markedsrelaterede udgifter og direkte støtte
3. Unionsborgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
3b. Unionsborgerskab
974 270 370
634 128 000
I alt
1 608 398 370
7 583 103 270
Reserve til nødhjælp
692 113 370
613 530 500
1 305 643 870
7 156 270 753
0
7 156 270 753
7 812 341 585
p.m.
120 520 906 320
1.02%
-5 917 000
-15 137 000
-21 054 000
-89 106 000
0
-89 106 000
-39 556 092
-612 903 092
-27 897 000
-26 187 000
-54 084 000
-259 466 000
-248 882 000
-508 348 000
-39 556 092
-1 794 900 092
+12.77
-2.59
+6.17
-3.36
0.00
-3.36
+1.44
2
+12.09
-9.64
+0.71
-14.03
-100.00
-14.03
+1.45
2
50 729 630
33 872 000
84 601 630
4. EU som global aktør
248 882 000
7 831 985 270
7 811 846 585
p.m.
I alt
5. Administration
6. Kompensationer
TILSAMME
Betalingsbevillinger, i % af BNI
309 896 730
276 153 415
2 373 638 128
-100.00
+3.06
-100.00
+3.81
137 944 243 872
1.17%
2
Disse tal tager ikke hensyn til ændringen af klassificeringen for 5,8 mio. EUR til Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) fra udgiftsom-
råde 5 til underområde 1a fra budgetåret 2010.
11792/09 (Presse 210)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0014.png
10.VII.2009
BILAG
Fælleserklæring:
Rekruttering i forbindelse med udvidelserne i 2004 og 2007
"Europa-Parlamentet og Rådet understreger igen betydningen af, at alle stillinger, særlig på mellem-
og toplederniveau, besættes i forbindelse med udvidelserne i 2004 og 2007, og understreger, at in-
stitutionerne og specielt EPSO bør gøre alt for at sikre, at der gøres det fornødne for at rette op på
situationen og fremskynde hele processen med at besætte de stillinger, budgetmyndigheden har be-
vilget, med tjenestemænd. Kriterierne bør være som fastsat i vedtægtens artikel 27 og tilsigte, at der
snarest muligt opnås det bredest mulige geografisk proportionale grundlag.
Europa-Parlamentet og Rådet agter fortsat at føre nøje tilsyn med den igangværende rekrutterings-
proces. De anmoder i den forbindelse de enkelte institutioner og EPSO om to gange årligt, i marts
og oktober, at forelægge budgetmyndigheden oplysninger om situationen for så vidt angår rekrutte-
ringen i forbindelse med udvidelserne i 2004 og 2007."
Ensidige erklæringer fra Rådet:
1.
B
ETALI
GSBEVILLI GER
"Rådet anmoder Kommissionen om at fremlægge et ændringsbudget, hvis det viser sig, at bevillin-
gerne på budgettet for 2010 ikke er tilstrækkelige til at dække udgifterne under underudgiftsområde
1a (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse), underudgiftsområde 1b (samhørighed for vækst
og beskæftigelse), udgiftsområde 2 (beskyttelse og forvaltning af naturressourcer) og udgiftsområde
4 (EU som global aktør)."
2.
U
DGIFTSOMRÅDE
"Rådet, der noterer sig, at Kommissionen har til hensigt at fremlægge en ændringsskrivelse til FBF
2010, der på et senere tidspunkt skal dække yderligere behov i forbindelse med aktioner i forhold til
tredjelande, navnlig de prioriteter, der er omfattet af tidligere ændringsskrivelser, og de prioriteter,
der nævnes i Det Europæiske Råds konklusioner fra juni 2009, har udarbejdet sit budgetforslag for
2010 med en passende margen under udgiftsområde 4, så der kan tages hensyn hertil."
11792/09 (Presse 210)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0015.png
10.VII.2009
3.
EU-
I
STITUTIO ER ES OG ORGA ER ES BYG I GSPOLITIK
"Rådet erindrer om sine konklusioner om Revisionsrettens særberetning nr. 2/2007 om institutio-
nernes udgifter til bygninger, og finder, idet det anerkender, at udgifter til bygninger udgør en væ-
sentlig del af EU-institutionernes samlede administrative udgifter, at det er nødvendigt med en for-
svarlig økonomisk forvaltning af udgifterne til bygninger.
Rådet gentager betydningen af et stærkt interinstitutionelt samarbejde på dette område. Det under-
streger, at det er nødvendigt, at institutionerne samarbejder i videst muligt omfang og går sammen
både om leje eller køb af bygninger og om de dermed forbundne løbende udgifter. Det opfordrer
institutionerne til at dele faciliteter, hvor det er hensigtsmæssigt, for at begrænse udgifterne til byg-
ninger til det strengt nødvendige.
Rådet ser i den forbindelse med tilfredshed på de bestræbelser, som institutionerne allerede udfolder
for at samarbejde interinstitutionelt og harmonisere deres metoder til bygningsforvaltning. Det note-
rer sig med tilfredshed den aftale om fælles retningslinjer for definition og måling af bygningsarea-
ler, der for nylig blev opnået mellem de interinstitutionelle arbejdsgrupper i Bruxelles og
Luxembourg. Rådet opfordrer institutionerne til at se på mulighederne for yderligere interinstitutio-
nelt samarbejde, som kunne omfatte delt lokaleanvendelse, fælles forvaltning af lokaler og spørgs-
målet om et eventuelt interinstitutionelt bygningskontor.
Rådet opfordrer institutionerne til at etablere langsigtede bygningsstrategier på grundlag af realisti-
ske overslag over personalets størrelse fremover og til at sikre den nødvendige fleksibilitet med li-
gevægt mellem ejede og lejede bygninger, så det i videst muligt omfang undgås at træffe ad hoc-
afgørelser om bygninger. Det anmoder også institutionerne om at udnytte de arealer, der til rådig-
hed, så effektivt som muligt og træffe enhver mulig foranstaltning med henblik på intern rationali-
sering. Rådet ser med tilfredshed på den indsats, som institutionerne allerede har gjort med alterna-
tive finansieringsmetoder og afventer Kommissionens kommende rapport.
Rådet lægger stor vægt på snarest muligt at modtage de oplysninger, der kræves i henhold til de re-
levante bestemmelser i finansforordningen. Oplysningerne bør omfatte grundige vurderinger af be-
hovet og samlede cost-benefit-analyser, forskellige alternative løsninger med angivelse af mulighe-
derne for at leje eller købe samt alternative finansieringsmuligheder og medregning af alle finansie-
ringsudgifter. Oplysningerne bør, i god tid inden der skal træffes afgørelse, stilles til rådighed for
budgetmyndighedens to parter, så de kan tage stilling uden tidspres.
11792/09 (Presse 210)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453742_0016.png
10.VII.2009
Det skal desuden gentage sin opfordring til institutionernes generalsekretærer om at forelægge op-
lysninger inden fremlæggelsen af det foreløbige budgetforslag. Rådet anerkender de enkelte institu-
tioners særlige karakter og de yderligere særlige forhold ved de enkelte projekter, men opfordrer
samtidig institutionerne til at fortsætte arbejdet med at harmonisere disse oplysninger gennem fælles
definitioner og indikatorer, der gør det muligt at sammenligne bygningsarealer og udgifter i forbin-
delse med bygninger mellem de forskellige institutioner, herunder en fælles forståelse af metoderne
til beregning af de årlige udgifter i forbindelse med de ejendomme, som de selv ejer, fordelt over
hele anvendelsesperioden.
Rådet opfordrer institutionerne til at fortsætte og udbygge energieffektivitets og miljøforanstaltnin-
gerne i deres bygninger, herunder certificering i henhold til miljøstandarderne, når det er relevant og
muligt med de givne ressourcer.
Rådet noterer sig det fortrinlige samarbejde mellem institutionerne og værtsmedlemsstaternes myn-
digheder, hvilket i væsentlig grad bidrager til forsvarlig forvaltning af bygningsspørgsmål.
Rådet minder om, at dets bemærkninger også gælder forvaltningsorganernes særlige situation og,
hvor det er relevant, ligeledes de decentrale organer."
Ensidig erklæring fra Tyskland:
"Med hensyn til vedtagelsen af Rådets holdning til budgetforslaget for 2010 og på baggrund af den
verserende sag ved Retten i Første Instans erklærer Tyskland, at programmet vedrørende fødevare-
hjælp til de socialt dårligst stillede i Den Europæiske Union skal gennemføres i overensstemmelse
med fællesskabsretten. Tyskland mener ikke, at opkøb på markederne bør anvendes i forbindelse
med dette program. Programmet skal gennemføres i lyset af den verserende sag ved Retten i Første
Instans."
11792/09 (Presse 210)
16
DA