Europaudvalget 2008-09
2963 - Konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotatet sendes efterfølgende til Videnskabsudvalget
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
den 24.-25. september 2009.
Forskningsdelen:
Punkt 1:
Punkt 2:
Perspektiverne for en europæisk innovationsplan og
side 1
videreudviklingen af Det Europæiske Forskningsrum
KOM-dokument foreligger ikke.
- Udveksling af synspunkter
Rådets henstilling om foranstaltninger til bekæmpelse af
side 4
neurodegenerative sygdomme, særlig Alzheimers, gennem
fælles programlægning af forskningsindsatsen.
KOM (2009) 379
- Vedtagelse af henstilling
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Punkt 1:
Perspektiverne for en europæisk innovationsplan og videreudviklingen af
Det Europæiske Forskningsrum
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Det forventes, at der på Rådets møde (konkurrenceevne) den 24.-25. september
2009 vil blive udvekslet synspunkter vedrørende perspektiverne for en europæisk
innovationsplan og videreudviklingen af Det Europæiske Forskningsrum. Innova-
tionsplanen forventes først at blive præsenteret ved årsskiftet, hvorfor diskussio-
nen på rådsmødet må forventes at blive af mere generel karakter.
2.
Baggrund
Det Europæiske Råd bad på sit møde i december 2008 Kommissionen om at
fremlægge en overordnet innovationsplan inden udgangen af 2009. Innovations-
planen forventes at blive en integreret del af det kommende forslag til en post-
Lissabon strategi 2010. På rådsmødet lægges op til en diskussion af perspektiver-
ne for selve innovationsplanen, der forventes at komme omkring årsskiftet, og
herunder dens betydning for udviklingen af Det Europæiske Forskningsrum.
Kommissionen forventes snarligt at komme med en meddelelse, som vil være en
oversigt og status for europæisk innovationspolitik til brug for den videre drøftel-
se og udformning af innovationsplanen.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
CVR-nr.
Dok nr.
Side
1011593
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
720177_0002.png
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Det forventes, at den kommende innovationsplan vil sigte mod en tættere kobling
mellem forskning og innovation for at styrke Europas konkurrenceevne. Herun-
der optimale forhold for offentlige og private aktører, herunder SMV’er, med
henblik på investeringer i forskning og udnyttelsen af forskningsresultater. Sam-
tidig forventes, at der lægges op til en yderligere styrkelse af samarbejdet mellem
universiteter, forskningsinstitutioner og erhvervsliv.
Hvad angår videreudviklingen af Det Europæiske Forskningsrum (ERA), blev
der på Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 28. – 29. maj 2009 vedtaget rådskon-
klusioner med henblik på at sikre fremdriften i ERA. Det fastslås bl.a., at det er
nødvendigt at udvikle et begrænset men konsistent sæt af indikatorer, der kan
måle fremdriften i Det Europæiske Forskningsrum. Målet er at få et redskab,
hvormed Rådet løbende kan måle fremskridt i forhold til Lissabon-
målsætningerne samt vision 2020 for ERA. Der opfordres tillige til en bedre ko-
ordinering af de eksisterende programmer til fremme af forskning, udvikling og
innovation.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9.
Høring
Sagen har været sendt i høring i EF-specialudvalget for forskning.
LO bakker op om indsatsen for bedre at sammentænke forsknings- og innovati-
onsindsatsen Innovationsplanen vil udgøre et centralt element i Lissabon-
strategien og målsætningen om at understøtte udviklingen frem mod et videnba-
seret samfund, hvor forskning, teknologi og innovation skal bidrage til at takle
Europas væsentligste samfundsmæssige udfordringer. Forsknings- og Innovati-
onsindsatsen skal i højere grad rette sig mod den helt overordnede og centrale ud-
fordring – flere og bedre job. Der skal fokus på, hvordan offentlige og private
virksomheder kan fremme arbejdspladskulturer og vilkår, der giver rum for læ-
ring, kompetenceudvikling og innovationskraft på alle niveauer. Der skal endvi-
dere fokus på ledelsesstrategier, organiserings- og arbejdsformer, der involverer
alle medarbejdere og deres ressourcer i løsningen af virksomhedernes og sam-
fundets opgaver. Som eksempel kan nævnes ”medarbejderdreven innovation”,
hvor medarbejdere på alle niveauer i virksomhederne systematisk og aktivt bi-
drager til genereringen af viden og ideer, der skaber værdier, når de implemente-
res. Der savnes endvidere generelt tværfaglig forskning og innovationsinitiativer
på europæisk plan. Desuden er det vigtigt, at der lægges større vægt på forskning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i forebyggende initiativer, der modvirker de store sundheds-, miljø-, og energiud-
fordringer.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Hvad angår videreudviklingen af Det Europæiske Forskningsrum, er etableringen
af et reelt indre marked for viden en prioritet. Regeringen finder, at princippet om
fri bevægelse for viden i EU er et godt udgangspunkt for en nyvurdering af, hvor-
ledes de europæiske bestræbelser på at udnytte viden til styrkelse af konkurren-
ceevnen kan intensiveres.
Et europæisk forskningsrum med fri bevægelighed for viden vil blive styrket af
fortsat investering i menneskelige ressourcer, universiteter og forskningsinfra-
strukturer – både på nationalt og europæisk plan. Regeringen finder, at arbejdet
med en omlægning af EU’s budget skal fremskyndes med henblik på, at der kan
anvendes flere midler på fremadrettede prioriteter som forskning, uddannelse og
innovation. Der bør ligeledes arbejdes på at udvikle mekanismer, der kan stimu-
lere til øgede private investeringer i forskning og udvikling.
Regeringen vil arbejde for, at den kommende innovationsplan og koblingen til
det europæisk forskningsrum bygger på en sammenhængende tilgang til de tre si-
der af videntrekanten (uddannelse, forskning og innovation).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Spørgsmålet om den kommende innovationsplan har endnu ikke været drøftet
blandt medlemslandene. Det må dog forventes, at der er generel opbakning til et
tæt samspil mellem innovationsplanen og videreudviklingen af Det Europæiske
Forskningsrum (ERA) baseret på visionen for ERA 2020.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådets henstilling om foranstaltninger til bekæmpelse af neurodegenerative
sygdomme, særlig Alzheimers, gennem fælles programlægning af
forskningsindsatsen
KOM(2009)379
- Vedtagelse af henstilling
1.
Resumé
Kroniske aldersbestemte og aldersbetingede sygdomme er et stigende problem i
en aldrende europæisk befolkning. Forskning inden for disse sygdomme, herun-
der Alzheimers og andre neurodegenerative sygdomme, er derfor vigtig for at
sikre en god alderdom for Europas ældre.
Ifølge udkastet til Rådets henstilling opfordres medlemsstaterne til at fastlægge en
fælles strategi for forskning i neurodegenerative sygdomme, særlig Alzheimers, ved
hjælp af fælles programlægning af forskningen.
Medlemsstaterne opfordres også til at samarbejde med Kommissionen om at udfor-
ske mulige initiativer fra Kommissionens side for at bistå medlemsstaterne med at
udforme og gennemføre den strategiske forskningsdagsorden.
Kommissionen kan tage yderligere initiativer til at fremme fælles programlægning
på dette område.
Det forventes, at henstillingen vedtages på Rådsmødet (Konkurrenceevne) den
24.-25. september 2009.
2.
Baggrund
I 2008 foreslog Kommissionen en ny strategi, "fælles programlægning", for storsti-
lede fælles offentlige forskningsinitiativer på europæisk plan. Fælles programlæg-
ning er et produkt af den reviderede Lissabonstrategi og går ud på, at medlemssta-
terne frivilligt og efter princippet om "variabel geometri" deltager i formulering,
videreudvikling og gennemførelse af fælles strategiske forskningsdagsordener, der
bygger på en fælles vision om, hvordan man løfter væsentlige samfundsudfordrin-
ger, som medlemsstaterne ikke kan takle hver for sig.
På Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25. – 26. september 2008 anerkendte Rådet,
at neurodegenerative sygdomme set på baggrund af den aldrende europæiske be-
folkning udgør et væsentligt problem, og at det er nødvendigt at forstå, opspore, fo-
rebygge og bekæmpe de grundlæggende mekanismer, der udløser disse sygdomme,
særlig Alzheimers. Rådet anbefalede, at der blev iværksat et europæisk initiativ,
der kan samle medlemsstaterne, Kommissionen og andre interesseparter i en ind-
sats for at begrænse forekomsten af neurodegenerative sygdomme og især Alzhei-
mers.
På Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 1. 2. december 2008 fastslog Rådet derfor i
sine konklusioner, at det er nødvendigt at iværksætte et pilotinitiativ vedrørende
fælles programlægning af forskningsindsatsen til bekæmpelse af neurodegenerative
sygdomme, især Alzheimers. Rådet opfordrede Kommissionen til at forelægge et
forslag til en rådshenstilling med henblik på at iværksætte dette pilotinitiativ hur-
tigst muligt i 2009.
På grundlag af de mål, der blev opstillet for EU's sundhedsstrategi, og Sundheds-
ministrenes konklusioner fra december 2008 om folkesundhedsstrategier til be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
720177_0005.png
kæmpelse af alderdomsrelaterede neurodegenerative sygdomme, særlig Alzhei-
mers, vedtog Kommissionen parallelt med henstillingen i juli 2009 en meddelelse
om et europæisk initiativ om Alzheimers og andre demensfremkaldende sygdom-
me
1
. Meddelelsen slår fast, at disse sygdomme udgør et højt prioriteret indsatsom-
råde i betragtning af den europæiske befolknings aldring.
3.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens artikel 165 om samordning af nationale politikker med Fællesska-
bet danner retsgrundlaget.
4.
Nærhedsprincippet
Henstillingen er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, da målene for
henstillingen ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes på medlemsstatsplan og derfor
på grund af målenes omfang og virkninger bedre kan gennemføres på fællesskabs-
plan.
Merværdien ved en fælles europæisk indsats i form af fælles programlægning lig-
ger først og fremmest i, at en fælles indsats vil gøre det muligt at samle en kritisk
masse af færdigheder, viden og finansielle midler og gøre det lettere at kombinere
indbyrdes supplerende ekspertise og undgå overlapning/dobbeltarbejde. En indsats
på fællesskabsplan vil modvirke den nuværende opsplitning og uensartethed og
sikre en bedre udnyttelse af de knappe ressourcer, idet medlemsstaterne samtidig
fuldt ud bevarer kontrollen over processen.
En henstilling på fællesskabsplan vil således gøre det muligt at gribe denne sam-
fundsmæssige udfordring an på en mere effektiv og koordineret måde.
5.
Formål og indhold
Henstillingen opfordrer medlemsstaterne til at etablere en fælles strategi for forsk-
ning i neurodegenerative sygdomme, særlig Alzheimers, ved hjælp af fælles pro-
gramlægning af forskningen.
Fælles programlægning kræver, at de deltagende medlemsstater samarbejder om at
skabe en fælles vision for forskningsbehovene og -mulighederne på dette område,
og at de på grundlag heraf opstiller en strategisk forskningsdagsorden med højt pri-
oriterede mål, milepæle og tidsfrister, herunder en gennemførelsesplan over de til-
tag, instrumenter og ressourcer, der skal til for at gennemføre dagsordenen og gøre
den fælles vision til virkelighed. Til dette formål skal der oprettes et forvaltnings-
organ, og medlemsstaterne opfordres til at opstille et mandat for dette organ.
Medlemsstaterne opfordres også til at samarbejde med Kommissionen om at udfor-
ske mulige initiativer fra Kommissionens side for at bistå medlemsstaterne med at
udforme og gennemføre den strategiske forskningsdagsorden.
Kommissionen kan tage yderligere initiativer til at fremme fælles programlægning
på dette område.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
1
KOM(2009) 380
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Det Strategiske Forskningsråd (DSF) vil tage stilling til en eventuel dansk delta-
gelse i dette fælles programlægningsinitiativ. I den forbindelse vil DSF tage stil-
ling til et eventuelt dansk finansielt bidrag, som i givet fald vil komme fra Det
Strategiske Forskningsråds årlige bevillinger.
9.
Høring
Udkastet til henstilling er sendt i høring i EF-specialudvalget for Forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den demografiske fremskrivning af både den danske og de europæiske befolk-
ninger viser, at der bliver markant flere ældre mennesker i de kommende år. Der
vil derfor være et stort behov for forskning inden for sygdomme, som er alders-
betinget og aldersrelateret, herunder Alzheimers og andre neurodegenerative
sygdomme. I Danmark eksisterer der flere miljøer, som er langt fremme i forsk-
ning inden for neurodegenerative sygdomme, og som kan se en idé i at indgå i et
samarbejde omkring en fælleseuropæisk indsats.
Danmark støtter derfor et fælleseuropæisk initiativ på området, for at samle de
bedste forskere, og som kan finde en behandling for Alzheimers og andre lignen-
de neurodegenerative sygdomme.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens udkast til henstilling præsenteres første gang på Forskningsgrup-
pens møde den 3. september 2009.
Det forventes, at henstillingen kan vedtages på Rådsmødet (Konkurrenceevne)
den 24.-25. september 2009.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har to gange tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Første
gang i forbindelse med forberedelsen af Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25.-
26. september 2008 og anden gang i forbindelse med forberedelsen af Rådsmødet
(Konkurrenceevne) den 1.-2. december 2008