Europaudvalget 2009-10
2966 - landbrug og fiskeri Bilag 5
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/JWP
Den 23. oktober 2009
FVM 703
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. oktober 2009
1. Forslag om en ny fiskerikontrolforordning
Der blev opnået politisk enighed om forslaget med enstemmighed i Rådet. Der sikres med forslaget
en mere standardiseret kontrol og koordineret inspektion af alle led i kæden: på havet, i havnen, un-
der forarbejdning, transport og markedsføring. Der indføres et system for sporbarhed. Medlemssta-
terne skal gennemføre stikprøver for at overvåge rekreativt fiskeri efter arter under genopretnings-
planer. Der sker en bedre udnyttelse af moderne teknologi, hvor VMS (Vessel Monitoring System)
for fartøjer over 12 meter, AIS (Automatic Identification System), VDS (Vessel Detection System)
og elektronisk logbog giver mulighed for krydskontrol af relevante data. Der sker en bedre over-
vågning af fiskerikapacitet og certificering af maskineffekt. Der indføres en generel tolerancemar-
gen på registrering i logbogen på 10 % for alle arter i stedet for 8, 10 og 20 %. Der indføres krav til
effektive og afskrækkende sanktioner. Der indføres endvidere et pointsystem, hvor der gives point
for alvorlige overtrædelser, der efter et vist antal point kan medføre suspension af fiskeritilladelser.
Kommissionen får udvidet sine beføjelser i forbindelse med inspektion. Kommissionen får desuden
som noget nyt mulighed for at suspendere eller begrænse EU's støtte til en medlemsstat i tilfælde af
manglende gennemførelse af den fælles fiskeripolitiks regler. Den nye forordning vil træde i kraft
fra 1. januar 2010 med undtagelse af visse bestemmelser, hvor ikrafttrædelsen er udskudt til 1. janu-
ar 2011 eller i afventning af vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser. Danmark fik opbakning til
en ekspertgruppe, der skal se på yderligere forenklinger af fiskerikontrollen og fremlægge en rap-
port ved udgangen af 2010. Rapporten kan således indgå i reformen af den fælles fiskeripolitik, der
er forudset senest i 2012.
2. Fiskerimuligheder i Østersøen for 2010
Der blev opnået politisk enighed om forslaget med kvalificeret flertal, idet Polen afstod fra at
stemme. I henhold til den flerårige plan for torsk i Østersøen blev TAC’en i den østlige del forøget
med 15 % og 8 % i den vestlige del. Tilsvarende blev antallet af dage til havs reduceret med 10 % i
den vestlige del af Østersøen. For sild i den vestlige del af Østersøen sker der en reduktion af
TAC’en på 16,5 % og for brisling og laks sker der i Østersøen en reduktion på 5 %. Der indføres et
forbud mod ”high grading” samt flere tiltag for at øge selektiviteten i torskefiskeriet, herunder en
forøgelse af maskestørrelserne. Rådet og Kommissionen har ligeledes forpligtet sig til i 2010 at ud-
arbejde en plan for et forbud mod udsmid af fisk. Der nedsættes desuden en arbejdsgruppe, der skal
se på blandt andet en reduktion af mindstestørrelsen for torsk, og hvorvidt der skal lukkes flere om-
råder for at beskytte unge torsk.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. EU/Norge fiskeriforhandlinger 2010
Der var en udveksling af synspunkter forud for den første forhandlingsrunde med Norge den 16.-20.
november 2009 i Bergen. Der ville være en yderligere drøftelse på rådsmødet(landbrug og fiskeri)
den 19.-20. november 2009.
4. Toldkontingenter for fiskerivarer 2010-2012
Punktet var ikke på dagsordenen.
5.-7. Godkendelse af 3 GMO majssorter
Der blev hverken konstateret et kvalificeret flertal for eller imod forslagene om markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af de 3 GMO majssorter (59122xN603, MON
88017 og MON 89034). Kommissionen kan herefter vedtage forslagene.
8. Forslag om handelsnormer for fjerkrækød
Forslaget blev vedtaget med kvalificeret flertal, idet Storbritannien stemte imod forslaget.
9.-10. Markedssituationen for mælk og tilpasning af markedsordningen
Kommissionen orienterede om den seneste positive udvikling i markedssituationen for mælk med
svagt stigende priser. Kommissionen præsenterede forslaget om en tilpasning af markedsordningen
i forhold til en frivillig mulighed for kvoteopkøb samt at inkludere mælk i artikel 186 om krisefor-
anstaltninger. Artikel 186 ville kunne anvendes som hjemmel til forslag om blandt andet støtte til
oplagring af hård ost samt anvendelse og fordeling af yderligere EU-midler. Kommissionen tilken-
degav, at der i det ændrede budgetforslag for 2010 sandsynligvis ville blive foreslået anvendelse af
280 mio. € yderligere til mælkesektoren. Kommissionen henviste endvidere til, at der frem til juni
2010 ville være drøftelse i den særlige high level ekspertgruppe om den fremtidige organisering af
mælkesektoren. 21 medlemsstater anført af Frankrig fremlagde en fælles erklæring om yderligere
markedstiltag i mælkesektoren samt afsættelsen af 300 mio. € til mælkesektoren på 2010-budgettet.
Disse medlemsstater takkede generelt for Kommissionens udmelding, men der var fortsat et ønske
om yderligere markedstiltag. Frankrig lagde endvidere stor vægt på en ny regulering af mælkemar-
kedet efter kvoternes udfasning. Storbritannien, Nederlandene og Danmark udtalte sig skeptisk
overfor Kommissionens oplæg om yderligere 280 mio. € til mælkesektoren. Derudover var der
spørgsmål til anvendelsen af artikel 186 om kriseforanstaltninger og Kommissionens kompetence.
En stor gruppe medlemsstater ønskede endvidere at fastholde opkøbsordningen som et frivilligt in-
strument.
11. Forslag om tilpasning af enkeltbetalingsordningen
Punktet var ikke på dagsordenen.
2