Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2972 - Økofin
Offentligt
1453759_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15572/09 (Presse 319)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2972. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 10. november 2009
Formand
Anders BORG
Sveriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 63 19 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15572/09 (Presse 319)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0002.png
10.XI.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog
Solvens II-direktivet,
der fastsætter nye solvensregler for forsikringsselskaber med
henblik på at øge EU's forsikringssektors integration og forbedre dens konkurrenceevne samt give
forsikringstagerne og de begunstigede bedre beskyttelse.
Vedtagelsen af teksten følger efter enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Rådet vedtog en generel indstilling vedrørende skærpede
kapitalkrav
og
lønpolitikker
i
banksektoren.
Det godkendte nye regler for punktafgifter på
cigaretter og andre tobaksvarer,
idet det forøgede
minimumspunktafgifterne på cigaretter og samtidig gradvis bragte minimumssatserne på finskåren
tobak på linje med satserne for cigaretter.
Rådet vedtog også konklusioner om
de offentlige finansers holdbarhed
i forbindelse med de igang-
værende overvejelser om exitstrategier og om
reduktion af selskabernes forvaltningsbyrde.
15572/09 (Presse 319)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0003.png
10.XI.2009
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EXITSTRATEGIER - FORANSTALTNINGER TIL STØTTE FOR DEN FINANSIELLE
SEKTOR ..............................................................................................................................................7
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I OKTOBER ............................................8
OPFØLGNING AF G20-FINANSMINISTRENES MØDE I NOVEMBER......................................9
DE OFFENTLIGE FINANSERS HOLDBARHED
- Rådets konklusioner
......................................10
REDUKTION AF ADMINISTRATIVE BYRDER
- Rådets konklusioner
......................................12
STATISTIKKER -
Rådets konklusioner............................................................................................14
ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE PÅ BESKATNINGSOMRÅDET........................................17
PUNKTAFGIFTER PÅ TOBAKSVARER.......................................................................................18
MØDER I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING .................................................................19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Nye solvensregler for forsikringsselskaber "Solvens II" .......................................................................................20
Kapitalkravene og lønpolitikkerne i banksektoren ................................................................................................20
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Oprettelse af EU's Satellitcenter ............................................................................................................................20
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
1
Mobilisering af tilpasningsfonden for Belgien og Irland .......................................................................................21
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
15572/09 (Presse 319)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XI.2009
REGIONALPOLIK
Reduceret punktafgiftssats for alkohol i Madeira og Azorerne .............................................................................21
HANDELSPOLITIK
Undtagelser fra oprindelsesreglerne - Økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-landene .................................22
Tvistbilæggelse for handel med Libanon og Tunesien ..........................................................................................22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne - AVS-EF-Udvalget ..............22
MILJØ
Mandat til forhandlinger om Montrealprotokollen ................................................................................................22
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i EØS-Rådet.................................................................................................................................................23
DET INDRE MARKED
Foreskrevne forskrifter og skilte på to- og trehjulede motordrevne køretøjer .......................................................23
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Jordan........................................................23
FORBRUGERBESKYTTELSE
Aftale mellem EU og USA om produktsikkerhed - Indledning af forhandlinger ..................................................24
Direktiv om produktsikkerhed - Udvalgsprocedure...............................................................................................24
ENERGI
European Nuclear Safety Regulators Group -
Rådets konklusioner
......................................................................25
15572/09 (Presse 319)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0005.png
10.XI.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Per CALLESEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Georgios PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Einars REPŠE
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTö
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Péter OSZKÓ
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister, Afdelingen for Internationale
Forbindelser og Finanspolitik
Afdelingschef, Finansministeriet
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
15572/09 (Presse 319)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0006.png
10.XI.2009
Rumænien:
Mihnea Ioan MOTOC
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Per JANSSON
Urban KARLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Stephen TIMMS
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær under finansministeren
Statssekretær under ministeren for kommunalspørgsmål
og finansmarkeder, Finansministeriet
Statssekretær for finansielle spørgsmål, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Neelie KROES
Charlie MCCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Christian KASTROP
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Næstformand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
15572/09 (Presse 319)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0007.png
10.XI.2009
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EXITSTRATEGIER - FORANSTALTNINGER TIL STØTTE FOR DEN FINANSIELLE
SEKTOR
Rådet havde en udveksling af synspunkter om exitstrategien for så vidt angår de foranstaltninger,
medlemsstaterne har truffet til støtte for den finansielle sektor, idet det fokuserede på metoder og
tidsplaner for udfasningen af de bankgarantiordninger, der blev iværksat under den finansielle krise.
Rådet anmodede det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at fortsætte drøftelsen af principperne
og den mulige tidsramme for en koordineret tilbagetrækning af støtteforanstaltningerne under hen-
syntagen til de enkelte medlemsstaters situation og aflægge rapport herom snarest muligt.
15572/09 (Presse 319)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0008.png
10.XI.2009
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I OKTOBER
Rådet noterede sig formandskabets intentioner med hensyn til opfølgningen af Det Europæiske
Råds møde den 29.-30. oktober.
15572/09 (Presse 319)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0009.png
10.XI.2009
OPFØLGNING AF G20-FINANSMINISTRENES MØDE I NOVEMBER
Rådet blev af den britiske delegation i dennes egenskab af G20-formandskab orienteret om
resultatet af G20-mødet mellem finansministre og centralbankchefer i St. Andrews (UK) den 6.-
7. november.
Blandt de emner, der blev drøftet på mødet, var exitstrategier i forbindelse med krisepolitikken,
G20-rammen for bæredygtig og afbalanceret vækst samt finansieringen af klimapolitikkerne.
Rådet var enigt om nødvendigheden af at sikre en effektiv koordinering i forbindelse med forbere-
delsen af fremtidige G20-møder.
15572/09 (Presse 319)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0010.png
10.XI.2009
DE OFFENTLIGE FINANSERS HOLDBARHED
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet, der har drøftet Kommissionens meddelelse "De offentlige finansers langsigtede holdbarhed
i forbindelse med økonomisk genopretning" og den tilhørende rapport ud fra en teknisk antagelse
om en uændret politik, NOTERER SIG, at den nuværende krise har haft en betydelig negativ ind-
virkning på outputtet og de offentlige finanser i medlemsstaterne, og at dette også afspejles negativt
i udsigterne for den langsigtede finanspolitiske holdbarhed. Rådet NOTERER SIG den usædvanligt
store usikkerhed, der præger de strukturelle budgetstillinger og de langsigtede prognoser på grund
af den nuværende krise.
Rådet ERKENDER, at den forventede stigning i de offentlige udgifter på grund af befolkningens
aldring udgør en væsentlig udfordring for EU's medlemsstater. Den forværring af de offentlige
finanser, der er udløst af den nuværende krise, gør kun holdbarhedsudfordringerne endnu større. Det
haster med politisk handling for at forbedre den langsigtede holdbarhed.
I den forbindelse UNDERSTREGER Rådet den centrale betydning af en målrettet gennemførelse af
den trestrengede strategi, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i Stockholm i 2001.
Denne strategi består i nedbringelse af underskud og gæld, forøgelse af beskæftigelsen og reformer
af de sociale beskyttelsessystemer. Det er absolut nødvendigt, at der gøres fremskridt med hensyn
til hver enkelt af disse søjler, hvis udfordringerne skal løses hensigtsmæssigt.
Rådet UNDERSTREGER nødvendigheden af at vende tilbage til holdbare budgetstillinger og i den
forbindelse at begynde med at gennemføre de vedtagne principper for den exitstrategi, der blev
godkendt af Rådet i oktober 2009, og efterfølgende at gå videre i retning af de mellemfristede mål-
sætninger. Nedbringelsen af gældskvoterne skal opnås gennem en kombination af finanspolitisk
konsolidering og strukturreformer med henblik på at støtte den potentielle vækst.
Rådet ER ENIGT I, at det i den nuværende situation er overordentligt vigtigt at undgå, at den kon-
junkturbetingede arbejdsløshed får varig karakter. Desuden vil en nedgang i langtidsledigheden og
en stigning i erhvervsfrekvensen have en positiv indvirkning på såvel budgetterne som det potenti-
elle output.
15572/09 (Presse 319)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XI.2009
Med hensyn til de sociale beskyttelsessystemer UNDERSTREGER Rådet, at omfattende og pas-
sende reformer, navnlig af pensionssystemerne, kan have en betydelig positiv indvirkning på den
langsigtede holdbarhed. Der er behov for yderligere fremskridt i samtlige medlemsstater. Flere
medlemsstater har i den seneste tid gennemført eller er i færd med at planlægge sådanne reformer.
Rådet UNDERSTREGER, at vedtagelsen af foranstaltninger til neutralisering af de finansielle virk-
ninger af den forventede forøgede levetid, som f.eks. forlængelse af arbejdslivet og forhøjelse af
pensionsalderen i takt med den forøgede levetid, er et nøglepunkt og bør gøres til genstand for seri-
øse overvejelser i medlemsstaterne.
På den baggrund OPFORDRER Rådet medlemsstaterne til i deres kommende stabilitets- og
konvergensprogrammer at rette opmærksomheden mod strategier, som fokuserer på holdbarhed.
Disse strategier og udviklingen i de offentlige finansers langsigtede holdbarhed vil også fremover
blive løbende vurderet af Rådet.
Rådet HENSTILLER til Kommissionen, at den sammen med Udvalget for Økonomisk Politik og
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg videreudvikler metoderne til vurdering af de offentlige
finansers langsigtede holdbarhed i god tid inden næste holdbarhedsrapport."
*
*
*
Rådet noterede sig også en ajourført adfærdskodeks for gennemførelsen af EU's stabilitets- og
vækstpagt udfærdiget af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg. Den nye kodeks vil finde anven-
delse i forbindelse med udarbejdelsen af næste runde af medlemsstaternes stabilitets- og konver-
gensprogrammer.
15572/09 (Presse 319)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0012.png
10.XI.2009
REDUKTION AF ADMINISTRATIVE BYRDER
-
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet, der henviser til Det Europæiske Råds konklusioner af 8.-9. marts 2007 og aftalen om, at de
administrative byrder som følge af EU-lovgivningen, herunder nationale foranstaltninger til gennem-
førelse af EU-lovgivningen i praktisk eller retlig henseende, bør reduceres med 25 % senest i 2012,
og opfordringen til medlemsstaterne om at fastsætte nationale mål med et tilsvarende ambitionsni-
veau, og som bygger videre på Rådets konklusioner af 10. marts 2009, hilser Kommissionens med-
delelse om et handlingsprogram for reduktion af administrative byrder i EU–sektorreduktionsplaner
og aktioner i 2009 velkommen samt det forhold, at meddelelsen behandler såvel sektorplaner som de
foranstaltninger, der foreslås Rådet, og hilser ambitionen om at arbejde videre på de foranstaltninger,
som er under forberedelse, velkommen.
Rådet UDTRYKKER i forlængelse af sine konklusioner fra marts 2009 DEN OVERBEVISNING, at
bedre regulering, herunder reduktion af unødige administrative byrder, fortsat er et hovedelement i
EU-strategien for vækst og beskæftigelse. Bedre lovgivning er af afgørende betydning for at realisere
det indre markeds fulde potentiale, stimulere iværksætterkultur og innovation og øge konkurrence-
evnen. Rådet UNDERSTREGER, at en reduktion af de administrative byrder i den nuværende situa-
tion vil bidrage til at styrke erhvervsklimaet og støtte den økonomiske vækst og beskæftigelsen i en
situation, hvor de offentlige finanser er under særligt pres. Bestræbelserne på at reducere de admini-
strative byrder må på den anden side ikke modarbejde de foranstaltninger, der skal sikre de finan-
sielle markeders integritet og gennemsigtighed, bl.a. i forbindelse med nye lovgivningsforslag, eller
bringe skatteindtægterne i fare.
Rådet ERKENDER, at der er sket betydelige fremskridt både på EU-plan og i medlemsstaterne med
hensyn til at fremme dagsordenen for bedre regulering, men FINDER, at der er behov for en
yderligere indsats fra alle berørte parter. Rådet OPFORDRER derfor til en styrket fælles indsats fra
alle relevante EU-institutioners og medlemsstaternes side for at nå det aftalte mål om at reducere de
administrative byrder for erhvervslivet som følge af EU-lovgivningen med 25 % inden udgangen af
2012 på samtlige 13 prioriterede områder med sigte på hurtigt at øge de mærkbare virkninger for
virksomhederne, så snart som det er praktisk muligt. Dette kan reducere byrden med mere end
40,4 mia. EUR, som fastslået af Kommissionen. For at fremme denne proces OPFORDRER Rådet
Kommissionen til at foretage konsekvensvurderinger af alle kommende betydelige forslag, der
fremsættes, inden for rammerne af EU-handlingsprogrammet for reduktion af administrative byrder.
15572/09 (Presse 319)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XI.2009
Rådet HENSTILLER TIL KOMMISSIONEN at overvåge fremskridtet på nært hold og årligt
rapportere til Det Europæiske Råds forårsmøde om gennemførelsen af reduktionsforanstaltninger og
om betydelige ændringer i de administrative byrder, at iværksætte yderligere reduktionsforanstaltni-
nger samt at fortsætte med at finde nye forslag til forenkling af EU-lovgivningen uden for hand-
lingsprogrammets nuværende rammer. I denne forbindelse henstiller Rådet til Kommissionen, at
den vedtager så mange reduktionsforanstaltninger som muligt, som bl.a. medlemsstaterne har fore-
slået.
Rådet HILSER de nationale mål, som medlemsstaterne har sat for reduktion af administrative
byrder, VELKOMMEN. Rådet OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE til at fortsætte med at redu-
cere de administrative byrder, forenkle lovgivningen på alle planer og udvide deres udveksling af
god praksis. Rådet OPFORDRER herudover igen MEDLEMSSTATERNE til at afslutte deres
specifikke nationale basisopgørelser snarest muligt og helst inden udgangen af 2010.
Rådet NOTERER SIG det værdifulde bidrag fra gruppen på højt plan af uafhængige interessenter
vedrørende administrative byrder og oplysningen om, at formand José Manuel Barroso agter at for-
længe dette mandat.
Rådet FORPLIGTER SIG til og OPFORDRER EUROPA-PARLAMENTET til at undgå at tilføje
unødvendige administrative byrder i lovgivningsforslag generelt. Rådet ser frem til i alle relevante
rådssammensætninger at prioritere behandlingen af de forslag til reduktion, som Kommissionen
allerede har fremsat, opfordrer Europa-Parlamentet til at indtage en tilsvarende holdning og SER
FREM TIL, at Kommissionen snarest vedtager de forslag til reduktion, der er bebudet i ovennævnte
kommissionsmeddelelse om handlingsprogrammet for reduktion af administrative byrder i EU."
15572/09 (Presse 319)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0014.png
10.XI.2009
STATISTIKKER -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med udgangspunkt i de prioriteter, som Økofinrådet opstillede henholdsvis den 8. november 2005
for statistisk styring, den 28. november 2006 for reduktion af den administrative byrde i forbindelse
med statistikker og den 4. november 2008 for situationsrapporten om oplysningskrav, har Økofin-
rådet gjort status over de fremskridt, der er gjort på disse områder, og tilslutter sig EFC's udtalelse
om EU-statistikker.
EFC's 2009-situationsrapport om oplysningskrav
Rådet TILSLUTTER SIG EFC's 2009-situationsrapport om oplysningskrav i forbindelse med
ØMU'en. Rådet
UDTRYKKER TILFREDSHED med den måde, hvorpå det europæiske statistiske system (ESS) og
Det Europæiske System af Centralbanker (ESCB) har reageret på den økonomiske og finansielle
krise. NOTERER SIG, at ESS som helhed har været i stand til at levere relevante og i vid udstræk-
ning rettidige statistiske oplysninger til brug for analyser af de vigtigste virkninger af krisen.
UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der er gjort med hensyn til de vigtigste euro-
pæiske økonomiske indikatorer (PEEI), idet de lever op til de fleste af de mål, der fastsættes i
Kommissionens meddelelse fra 2002
1
, og med det igangværende arbejde med de opdaterede og nye
PEEI-mål, der blev fastsat i 2008. OPFORDRER ESS til at forbedre samarbejdet vedrørende PEEI
og øge bestræbelserne for til fulde at nå alle PEEI-målene, især på områderne statistikker over
tjenesteydelser, arbejdsmarkedsstatistikker, boligstatistikker, rettidige kvartalsvise sektorregnskaber
og gennemførligheden af et pålideligt flashsystem.
OPFORDRER ESS til at fortsætte sine bestræbelser på at sikre statistikker af høj kvalitet, som er
nødvendige for strukturanalyser, jf. de behov, som Udvalget for Økonomisk Politik peger på.
OPFORDRER Eurostat og ECB til at forelægge en opdateret situationsrapport om opfyldelsen af de
statistiske krav i forbindelse med ØMU'en i 2010.
NOTERER SIG, at krisen har fremhævet de statistiske behov, og ER KLAR OVER, at medlems-
staterne bør sikre et passende ressourceniveau, så disse behov kan efterkommes.
1
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om statistikker for euroom-
rådet: Bedre metodologier for statistikker og indikatorer for euroområdet (KOM(2002) 661
endelig).
14
15572/09 (Presse 319)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0015.png
10.XI.2009
Reducering af den statistiske byrde og den fremtidige produktion af statistikker i EU
Rådet UDTRYKKER TILFREDSHED med rapporten om gennemførelsen af meddelelsen om
reducering af indberetningsbyrden, forenkling og fastsættelse af prioriterede mål, der indeholder en
ajourføring af de tilsagn, der er givet, og igangværende foranstaltninger. Rådet UDTRYKKER
TILFREDSHED med den kurs, der er skitseret i Kommissionens meddelelse om en vision for det
kommende årti
1
, og BEMÆRKER, at de to meddelelser supplerer hinanden, og at der skal arbejdes
videre med begge. I den forbindelse SER Rådet endvidere FREM TIL udviklingen af en fælles
ESS-strategi på grundlag af sidstnævnte kommissionsmeddelelse under fuld hensyntagen til subsi-
diaritetsprincippet. Dette vil indebære et samarbejde med brugerne og mellem ESS og ESCB. Rådet
NOTERER SIG, at de fleste af de forslag til forenkling af de statistiske krav på de områder, der
blev fastlagt i 2006
2
, er blevet gennemført eller afventer vedtagelse. Der skal imidlertid arbejdes
videre med andre spørgsmål.
GENTAGER behovet for, uden at bringe kvaliteten og tilgængeligheden af væsentlige data til
politikformulering i EU i fare, at fortsætte bestræbelserne på reducering af indberetningsbyrden,
forenkling og fastsættelse af prioriterede mål. TILSKYNDER ESS til at fortsætte målingsarbejdet
med henblik på at indkredse pålidelige tendenser i indberetningsbyrden med tiden.
OPFORDRER ESS til at udvikle strukturer og statistikproduktionsprocesser med det formål at for-
bedre effektiviteten og efficiensen af produktionen af europæiske statistikker.
OPFORDRER Eurostat til bred høring af alle medlemmer af ESS og til senest i efteråret 2011 at
aflægge rapport om den konkrete udvikling i relation til Kommissionens meddelelse om en vision
for det kommende årti, herunder om yderligere fremskridt i forbindelse med måling af byrden og
fastsættelse af prioriterede mål.
Statistisk styring
Rådet har gjort status over de fremskridt, der er gjort med henblik på at øge det europæiske statisti-
ske systems uafhængighed, integritet og ansvarlighed, og over udviklingen i den statistiske styrings-
struktur. Rådet
UDTRYKKER TILFREDSHED med oprettelsen for nylig af Det Europæiske Rådgivende Statisti-
ske Udvalg (ESAC) og Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan (ESGAB),
som sammen med vedtagelsen af den nye forordning om europæiske statistikker er vigtige hjørne-
sten i den moderniserede ESS-styringsstruktur.
1
2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om produktionsmetoden for
EU-statistikker: en vision for det kommende årti (KOM(2009) 404 endelig).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om reducering af indberet-
ningsbyrden, forenkling og fastsættelse af prioriterede mål inden for fællesskabsstatistikker
(KOM(2006) 693 endelig).
15
15572/09 (Presse 319)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0016.png
10.XI.2009
UDTRYKKER generelt TILFREDSHED med ESGAB's første årsrapport om gennemførelsen af
Eurostats og ESS' adfærdskodeks for europæiske statistikker, især planerne for ESGAB's fremtidige
arbejde, der har hovedfokus på princippet om faglig uafhængighed. I den forbindelse står tilstræk-
kelig faglig kapacitet og integritet fortsat i centrum.
UDTRYKKER TILFREDSHED med de tydelige fremskridt, der er gjort med hensyn til at overhol-
de adfærdskodeksen for statistikker, og NOTERER SIG, at ca. en tredjedel af forbedringstiltagene
er blevet gennemført. TILSKYNDER de nationale statistiske institutter til at fortsætte gennemførel-
sen af deres forbedringstiltag og til i fuld udstrækning at udnytte erfaringerne inden for ESS samt
tillige overveje at koordinere arbejdet med andre dataleverandører.
Revision af SNA og ENS
Rådet UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der er gjort med revisionen af SNA og
ENS, og SER FREM til en konsekvensanalyse i begyndelsen af 2010.
Selv om processen skrider gnidningsløst frem, OPFORDRER Rådet Eurostat og medlemsstaterne til
at øge deres bestræbelser, således at der kan findes en løsning på de vigtigste metodespørgsmål
inden præsentationen af Kommissionens forslag.
BNP og mere
Rådet UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at intensivere indsatsen for at kæde økonomiske,
sociale og miljømæssige statistikker bedre sammen, og UDTRYKKER i den forbindelse
TILFREDSHED med bidraget fra Kommissionens meddelelse om BNP og mere
1
og den såkaldte
Stiglitzrapport
2
, og det opfordrer ESS til at bidrage til disse initiativer.
Finanspolitiske indberetninger fra Grækenland
Rådet BEKLAGER de fornyede problemer i forbindelse med græske finanspolitiske statistikker.
Rådet OPFORDRER den græske regering til meget hurtigt at træffe foranstaltninger til at genopret-
te Den Europæiske Unions tillid til græske statistiske oplysninger og den relevante institutionelle
ramme. Rådet OPFORDRER Kommissionen til at komme med en rapport inden udgangen af 2009.
Rådet OPFORDRER endvidere Kommissionen til at foreslå passende foranstaltninger, der kan træf-
fes i denne situation. Rådet UDTRYKKER i den forbindelse TILFREDSHED med regeringens til-
sagn om at finde en hurtig og seriøs løsning på dette spørgsmål, og FINDER, at de for nylig bebu-
dede foranstaltninger som f.eks. at gøre den nationale statistiske tjeneste fuldt uafhængig er skridt i
den rigtige retning."
1
2
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: BNP og mere – Måling af
fremskridt i en verden i forandring (KOM(2009) 433 endelig).
Joseph E. Stiglitz, Amartya Sen og Jean-Paul Fitoussi (2009): Rapport fra Commission on
the Measurement of Economic Performance and Social Progress.
16
15572/09 (Presse 319)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0017.png
10.XI.2009
ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE PÅ BESKATNINGSOMRÅDET
Rådet behandlede et udkast til direktiv, der skal styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne på
beskatningsområdet.
Rådet nåede til enighed om teksten, idet det dog noterede sig politiske forbehold fra den østrigske
og den luxembourgske delegation samt behovet for en yderligere indsats vedrørende automatisk ud-
veksling af oplysninger. Det bad De Faste Repræsentanters Komité om at drøfte disse spørgsmål på
ny, så der kan tages endelig stilling på rådssamlingen den 2. december.
Udkastet til direktiv har til formål at opfylde medlemsstaternes stigende behov for gensidig bistand
på beskatningsområdet, navnlig for så vidt angår udveksling af oplysninger. Med den stigende
mobilitet blandt skatteyderne, et øget antal grænseoverskridende transaktioner og internationalise-
ringen af de finansielle instrumenter er sigtet at sætte medlemsstaterne i stand til at ansætte skatter
korrekt.
Som én blandt flere foranstaltninger til gennemførelse af den EU-strategi, der blev lanceret i 2006,
om bedre bekæmpelse af skattesvig og skatteunddragelse, indeholder teksten en revision af direktiv
77/799/EØF, som det administrative samarbejde har bygget på siden 1977.
15572/09 (Presse 319)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0018.png
10.XI.2009
PUNKTAFGIFTER PÅ TOBAKSVARER
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv med henblik på ajourføring af EU-reglerne
om punktafgiftsstrukturen og -satserne for tobaksvarer
(15708/09).
Formålet med direktivet er at sikre en større beskyttelse af folkesundheden ved at forøge mini-
mumspunktafgifterne på cigaretter og samtidig gradvis bringe minimumssatserne på finskåren tobak
på linje med satserne for cigaretter.
Resultatet af den fjerde fireårige gennemgang af tobaksafgifterne i henhold til direktiv 92/79/EØF,
92/80/EØF og 95/59/EF tager sigte på at modernisere og forenkle af reglerne og gøre dem mere
gennemsigtige.
Direktivet vedtages formelt uden yderligere debat på en kommende rådssamling, når den juridiske
tekst er endeligt udformet.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
15767/09.
15572/09 (Presse 319)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0019.png
10.XI.2009
MØDER I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i forbindelse med Rådets samling:
-
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
Rådets trojka holdt den 9. november sin halvårlige dialog om makroøkonomisk politik med
arbejdsmarkedets parter (repræsentanter for europæiske fagforeninger og arbejdsgiverorgani-
sationer) under tilstedeværelse af Kommissionen og næstformanden for Den Europæiske Central-
bank.
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 9. november.
-
Morgenmadsmøde
Ministrene mødtes til morgenmad og drøftede den økonomiske situation i lyset af Kommissionens
efterårsrapport samt exitstrategien i forhold til de finanspolitiske foranstaltninger, som medlems-
staterne har truffet til tackling af den økonomiske og finansielle krise.
Frokostmøde med EFTA-landenes finansministre
Ministrene holdt et frokostmøde med økonomi- og finansministrene fra Den Europæiske Frihan-
delssammenslutning (Island, Liechtenstein, Norge and Schweiz). Mødet fokuserede på exitstrategier
og mellem- og langsigtet finanspolitisk holdbarhed.
15572/09 (Presse 319)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0020.png
10.XI.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Nye solvensregler for forsikringsselskaber "Solvens II"
Rådet vedtog et direktiv om nye solvensregler for forsikringsselskaber ("Solvens II-direktivet") for
at afspejle den seneste udvikling inden for tilsyn, aktuarvidenskab og risikostyring og give mulig-
hed for fremtidige ajourføringer.
Yderligere oplysninger findes i 14615/09.
Kapitalkravene og lønpolitikkerne i banksektoren
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling i afventen af Europa-Parlamentets førstebehand-
lingsudtalelse om et udkast til direktiv, der tager sigte på at styrke oplysnings- og kapitalkrav for
handelsbeholdning og gensecuritisationinstrumenter i banksektoren og forebygge lønpolitikker, der
genererer uacceptable risikoniveauer.
Yderligere oplysninger findes i
14637/09.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Oprettelse af EU's Satellitcenter
Rådet vedtog en fælles aktion om udvidelse af listen over lande, der kan deltage i EU-
Satellitcentrets aktiviteter, til at omfatte alle medlemmer af NATO (13225/09).
15572/09 (Presse 319)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0021.png
10.XI.2009
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Mobilisering af tilpasningsfonden for Belgien og Irland
Rådet besluttede at mobilisere et samlet beløb på 24 mio. EUR under Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen, der yder støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget i tekstil-
sektoren i Belgien samt i computerfremstillingsindustrien i Irland.
Der afsættes et beløb på 9,2 mio. EUR til arbejdstagere i Belgien (heraf 7,52 mio. EUR til
regionerne Oost- og West-Vlaanderen og 1,68 mio. EUR til Limburg-regionen) og 14,8 mio. EUR
til arbejdstagere i Irland.
For at finansiere denne støtte godkendte Rådet en overførsel af 24 mio. EUR i forpligtelsesbevillin-
ger fra reserven til Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen og samme beløb i beta-
lingsbevillinger fra Den Europæiske Socialfond til Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globali-
seringen.
REGIONALPOLIK
Reduceret punktafgiftssats for alkohol i Madeira og Azorerne
Rådet vedtog en beslutning om at bemyndige Portugal til at anvende en reduceret punktafgiftssats
på visse typer alkohol, som fremstilles og forbruges lokalt (12263/09).
Den reducerede punktafgiftssats kan anvendes på rom og likører, som fremstilles og forbruges
lokalt i den selvstyrende region Madeira, og på likører og brændevin, som fremstilles og forbruges
lokalt i den selvstyrende region Azorerne.
De anvendte satser kan være lavere end den i direktiv 92/84 fastsatte mindstesats for punktafgiften
på alkohol, men højst 75% lavere end den normale nationale punktafgiftssats.
15572/09 (Presse 319)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0022.png
10.XI.2009
HANDELSPOLITIK
Undtagelser fra oprindelsesreglerne - Økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-landene
Rådet vedtog en afgørelse om indførelse af en procedure, der skal følges i forbindelse med anmod-
ninger fremsat af AVS-stater, der har undertegnet økonomiske partnerskabsaftaler, om undtagelser
fra oprindelsesreglerne i oprindelsesprotokollerne til de økonomiske partnerskabsaftaler (13693/09).
Tvistbilæggelse for handel med Libanon og Tunesien
Rådet vedtog afgørelser om indgåelse af aftaler om fastlæggelse af en tvistbilæggelsesordning for
tvister vedrørende handelsbestemmelserne i Euro-Middelhavsaftalerne med Libanon og Tunesien
(14130/09
+
14077/09).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne - AVS-EF-
Udvalget
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af AVS-EF-Ambassadørudvalget om vedtagelse af
driftsplanen og budgettet for 2010 for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet
og i Landdistrikterne (15095/09).
MILJØ
Mandat til forhandlinger om Montrealprotokollen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om ændrin-
ger af og tilpasninger til Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Forhandlingerne fandt sted i Port Ghalib, Egypten den 4.- 8. november 2009.
15572/09 (Presse 319)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0023.png
10.XI.2009
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i EØS-Rådet
Rådet godkendte den foreløbige dagsorden for 32. møde i Rådet for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS) den 16. november 2009 i Bruxelles
Udkastet til dagsorden omfatter en orienterende drøftelse om klimaændringer. Rådet godkendte og-
så et udkast til konklusioner fra mødet (15161/09).
DET INDRE MARKED
Foreskrevne forskrifter og skilte på to- og trehjulede motordrevne køretøjer
Rådet vedtog en kodificeret udgave af direktiv om foreskrevne forskrifter og skilte på to- og trehju-
lede motordrevne køretøjer, efter at der var opnået enighed ved førstebehandlingen i Europa-
Parlamentet. (11220/09).
Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige retsakter, som er indarbejdet i direktiv 93/34, sam-
tidig med at det bevarer deres indhold fuldt ud.
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Jordan
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale om videnskabeligt og teknologisk samar-
bejde med Jordan
(11790/09).
15572/09 (Presse 319)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0024.png
10.XI.2009
FORBRUGERBESKYTTELSE
Aftale mellem EU og USA om produktsikkerhed - Indledning af forhandlinger
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
USA om en aftale om samarbejde og udveksling af oplysninger om produktsikkerhed for forbruge-
re.
Direktiv om produktsikkerhed - Udvalgsprocedure
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af afgørelser om sikkerhedskrav,
der i henhold til direktivet om produktsikkerhed skal opfyldes af de europæiske standarder:
baderinge, badeudstyr, badekar og badekarsstativer til spædbørn og småbørn og
børnesikring, som forbrugerne selv har anbragt på vinduer og altandøre .
Artikel 4 i direktiv 2001/95/EF om produktsikkerhed i almindelighed
1
fastslår, at de krav, der stilles
for at sikre, at produkter, som er i overensstemmelse med de europæiske sikkerhedsstandarder, op-
fylder det almindelige sikkerhedskrav, fastsættes efter forskriftproceduren med kontrol.
Efter denne procedure kan Rådet modsætte sig vedtagelsen af foranstaltninger, der indebærer en
overskridelse af Kommissionens gennemførelsesbeføjelser, ikke er forenelige med basisretsaktens
formål eller indhold eller ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
1
EFT L 11 af 15.1.2002, s. 4.
15572/09 (Presse 319)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0025.png
10.XI.2009
ENERGI
European Nuclear Safety Regulators Group -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union,
SOM BEKRÆFTER, at Fællesskabet og dets medlemsstater har forpligtet sig til at opretholde et
højt niveau for nuklear sikkerhed og til at håndtere brugt brændsel og radioaktivt affald sikkert,
hvilket især kommer til udtryk i Fællesskabets nuværende lovgivningsramme, der er vedtaget i hen-
hold til Euratomtraktaten, samt i Rådets relevante resolutioner og konklusioner,
SOM MINDER OM Rådets konklusioner fra maj 2007 om nuklear sikkerhed og sikker håndtering
af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald, som opfordrer Kommissionen til at nedsætte en
gruppe på højt plan, der skal fremme en fælles tilgang på nærmere angivne områder,
SOM MINDER OM Kommissionens afgørelse 2007/530/Euratom af 17. juli2007 om nedsættelse af
en europæisk gruppe på højt plan om nuklear sikkerhed og affaldshåndtering samt om den revidere-
de forretningsorden, der blev fastlagt af denne gruppe på vegne af European Nuclear Safety Regula-
tors Group (Ensreg),
SOM ANERKENDER, at medlemmerne af Ensreg og de hertil knyttede eksperter samt dens tre
arbejdsgrupper har formået at gøre Ensreg til en central drivkraft inden for EU til forbedring af ord-
ningerne for nuklear sikkerhed, håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald, nedlæggelse
samt gennemsigtighed,
SOM HILSER den første rapport fra Ensreg til Rådet og Parlamentet i juli 2009 VELKOMMEN,
SOM ERINDRER OM, at nuklear sikkerhed er et nationalt ansvar, der forvaltes i EU-regi, hvor det
er relevant,
1.
HILSER det arbejdsprogram, der blev fastlagt i maj 2008 af Ensreg for dens tre arbejds-
grupper, jf. rapportens afsnit 1.4, VELKOMMEN,
15572/09 (Presse 319)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XI.2009
2.
NOTERER SIG med tilfredshed, at dette program indeholder vigtige elementer, der er om-
handlet i Rådets konklusioner fra maj 2007, såsom fælles læring fra møderne til revision af
konventionen om nuklear sikkerhed og den fælles konvention, fremhævelse af god praksis
på flere områder samt forbedring af åbenheden og gennemsigtigheden inden for spørgsmål
vedrørende nukleare anlægs sikkerhed og regulering,
HENSTILLER til de nationale sikkerhedsmyndigheder, tilsynsorganer og administrative
organer, der deltager i Ensreg, og til Kommissionen, at de opretholder en høj deltagelse i
Ensregs og dens arbejdsgruppers fortsatte arbejdsprogram og tildeler de nødvendige res-
sourcer til dette formål,
OPFORDRER Ensreg til
nærmere at ANGIVE de mål, tidsplaner og resultater, som Ensreg skal opfylde,
hvor det er relevant, i det nye direktiv 2009/71/Euratom at IDENTIFICERE områder
eller emner, hvor medlemsstaterne og Kommissionen kunne drage fordel af fælles
handling på Ensreg-niveau. Disse kunne indbefatte udvikling af et fælles rapporte-
ringsformat, jf. artikel 9, stk.1, der navnlig tager hensyn til retningslinjer for rappor-
ter i forbindelse med konventionen om nuklear sikkerhed, og en fælles metodologi til
periodiske selvevalueringer samt et system til koordinering af de internationale pee-
revalueringer, jf. artikel 9, stk.3,
at FORTSÆTTE med udarbejdelsen af en vejledning for god praksis om gennemsig-
tighed for de nationale nukleare tilsynsmyndigheder og regelmæssigt VURDERE
situationen,
at OVERVEJE, hvordan udfordringerne kan tages op for så vidt angår kvalificeret
personale og videnressourcer inden for nuklear sikkerhed, håndtering af affald og
nedlæggelse i overensstemmelse med Rådets konklusioner fra december 2008 om
behovet for kompetencer på det nukleare område,
3.
4.
15572/09 (Presse 319)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453759_0027.png
10.XI.2009
5.
TILSKYNDER de nationale sikkerhedsmyndigheder, tilsynsorganer og administrative
organer, der deltager i Ensreg, og Kommissionen til at fortsætte deres samarbejde i Ensreg
for at fremme en fælles forståelse om sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt
affald med henblik på at udvikle en fællesskabsstrategi på dette område, som tager behørigt
hensyn til principperne i Rådets resolution om håndtering af brugt brændsel og radioaktivt
affald fra 2008; OPFORDRER endvidere Kommissionen til fuldt ud at udnytte Ensregs
ekspertise i forbindelse med overvejelser vedrørende forslag til retligt bindende instrumen-
ter vedrørende sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald,
MINDER OM betydningen af, at medlemsstaterne og Kommissionen i Ensreg tager hen-
syn til det arbejde, som udføres inden for Den Internationale Atomenergiorganisation
(IAEA), Kerneenergiagenturet (NEA), De Vesteuropæiske Nukleare Tilsynsmyndigheders
Sammenslutning (WENRA), konventionen om nuklear sikkerhed og den fælles konven-
tion, og af at initiativer på EU-plan har en merværdi i forhold til de aktiviteter, der
gennemføres inden for nævnte fora,
OPFORDRER Kommissionen og Ensreg til regelmæssigt at rapportere om de fremskridt,
som Ensreg har gjort med hensyn til disse opgaver, uden at dette berører de formelle
rapporteringskrav,
HILSER det initiativ VELKOMMEN, som Ensreg har taget til at afholde en europæisk
reguleringskonference, som skal fremme god praksis i medlemsstaterne inden for nuklear
sikkerhed og regulering heraf samt udveksling med interesseparter og det internationale
samfund."
6.
7.
8.
15572/09 (Presse 319)
27
DA