Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2975 - Økofin Bilag 4
Offentligt
763841_0001.png
Orientering til Folketingets Europaudvalg om Råds-
mødet (ECOFIN-budget) den 18. november 2009
23. november 2009
Onsdag d. 18. november indgik Europa-Parlamentet og Rådet en aftale om EU’s budget for 2010.
Det overordnede niveau for betalingsbevillingerne blev fastsat til 122,9 mia. euro. Finansieringen af den
økonomiske genopretningsplan indebar en ekstraordinær revision af den inter-institutionelle aftale om de
finansielle perspektiver. Det endelige budget forventes vedtaget på Parlamentets plenar d. 17. december.
Det overordnede niveau for betalingsbevillinger
Der var enighed om at fastsætte det overordnede niveau for betalingsbevillinger til 122,9
mia. euro. Dette er 0,1 mia. euro under niveauet fra Kommissionens oprindelige budget-
forslag korrigeret for de senere ændringsskrivelser (1, 2 og 3). Danmarks EU-bidrag for
2010 skønnes på den baggrund til 19,7 mia. kr.
Finansiering af den økonomiske genopretningsplan
Der blev opnået enighed om at afsætte de resterende i alt 2,4 mia. euro til den europæi-
ske økonomiske genopretningsplan, herunder 420 mio. euro til landbrugsdelen (kategori
2) og 1.980 mio. euro til energidelen (kategori 1a). I overensstemmelse med den politi-
ske aftale om genopretningsplanen fra DER i marts 2009 blev de 2,4 mia. euro primært
finansieret ved en ekstraordinær genåbning af den flerårige finansielle ramme, idet man
anvendte midler fra stort set samtlige ledige margener i 2009 og 2010. En mindre del af
de 2,4 mia. euro blev finansieret ved brug af fleksibilitetsinstrumentet, jf. tabel 1:
Tabel 1
Finansiering af 2010-delen af den økonomiske genopretningsplan
2009
Anvendelse af margen (2009) og om-
prioriteringer (2010) i kategori 1a
Anvendelse af margen fra kategori 1b
Anvendelse af margen fra kategori 2
Anvendelse af margen fra kategori 3a
Anvendelse af margen fra kategori 5
Brug af fleksibilitetsinstrumentet
I alt
2.400
3
1
1.306
5
173,5
81
6
578
-
126,5
120
84
7
1.884
5
300
120
2010
I alt
I forhandlingsforløbet blev bl.a. inddraget omprioriteringer i kategori 1a, ligesom det
med aftalen lykkedes at finde yderligere 34 mio. euro fra 2010-margenen under kategori
2 og 19 mio. euro fra 2009-margenen under kategori 5 i forhold til Kommissionens op-
rindelige forslag.
Øvrige elementer i aftalen
Fsva. mælkefonden, blev der efter ønske fra Europa-Parlamentet i alt afsat 300 mio.
euro, hvilket er 20 mio. euro mere end i Kommissionens forslag og Rådets vedtagne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
andenbehandling. De ekstra 20 mio. euro finansieres dog ved en tilsvarende reduktion af
budgettet for eksportrestitutioner til mælk, hvorfor der samlet set ikke afsættes flere
midler til mælk på budgettet.
Der blev endvidere opnået enighed om at afsætte 75 mio. euro til en reserve til fortsat
dekommissionering af atomkraftværket Kozluduy i Bulgarien. Midlerne hertil blev afsat
vha. et tilsvarende træk på fleksibilitetsinstrumentet.
Endelig blev der opnået enighed om at afsætte 23,5 mio. euro til oprettelse af Det Eu-
ropæiske Råd som institution med en fast formand.
Vedtagelse af det endelig budget på Parlamentets plenar d. 17. december 2009
Parlamentet forventes at vedtage det endelige budget, inkl. niveauet for forpligtelsesbe-
villinger for de kategorier der vedrører ikke-obligatoriske udgifter (kategorierne 1a, 1b,
3, hovedparten af 4 og 5). Dette sker under hensyntagen til loftet fra de finansielle per-
spektiver samt det overordnede betalingsbevillingsniveau, som er der blevet opnået
enighed om med Rådet. Erfaringerne viser dog, at Europa-Parlamentet som regel lægger
sig meget tæt op ad forpligtelsesbevillingerne fra dets første behandling.