Europaudvalget 2009-10
2987 - Transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
768481_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Teknologi og Udvikling
Samlenotat for it- og telepunkter på rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 18. december 2009
9. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
europæiske og sociale udvalg og Regionsudvalget Rapport om EU’s digitale
konkurrenceevne – hovedresultater af i2010-strategien for 2005-2009
KOM(2009) 390
Rådskonklusioner
Side 2
10.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
26. november 2009
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
Digitaliseringsdividenden som kilde til sociale goder og økonomisk
vækst
KOM (2009) 586
Rådskonklusioner
Side 20
11. Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur: Beskyttelse mod storstilede
cyberangreb og sammenbrud: øget beredskab, sikkerhed og robusthed
KOM(2009) 149 endelig
Rådsresolution
Side 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0002.png
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
europæiske og sociale udvalg og Regionsudvalget Rapport om EU’s digitale
konkurrenceevne – hovedresultater af i2010-strategien for 2005-2009
KOM(2009)390
Rådskonklusioner
Optrykt på baggrund af supplerende grundnotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 16. november 2009. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen evaluerer i rapporten IKT-politikkerne de seneste fire år og
konkluderer, at IKT-politikkerne har fastslået rollen som en hoveddrivkraft bag
EU's økonomiske og sociale modernisering, samt at IKT-politikkerne er solidt
forankret i EU's centrale politikker for vækst og beskæftigelse.
EU står over for vigtige beslutninger om, hvordan man skal opbygge en
sammenhængende digital økonomi. På baggrund af evalueringsrapporten peger
Kommissionen på ni områder af central betydning for EU’s fremtidige IKT- og
mediepolitikker.
Kommissionen har på den baggrund gennemført en offentlig konsultation om en
ny europæisk IKT-strategi, der skal afløse i2010. I forbindelse med denne har
regeringen afgivet et høringssvar, som gengiver de danske prioriteter.
Punktet er på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 18. december 2009 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
1. Baggrund
Med afsæt i den reviderede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse
1
vedtog
Kommissionen den 1. juli 2005 i2010-strategien
2
med det formål at udbygge
EU's førerposition inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og
lade informationssamfundets fordele arbejde for vækst og beskæftigelse.
Strategien skulle udbygge det indre marked for virksomheder og brugere og
styrke forskning og innovation på IKT-området.
Kommissionen har ved KOM (2009) 390 den 4. august 2009 fremsendt en
meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det europæiske og sociale udvalg og
IT- og Telestyrelsen
Side 2
1
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22.–23.
marts 2005)
2
“i2010 – Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og beskæftigelse”,
KOM(2005) 229
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0003.png
Regionsudvalget: ”Rapport om EU’s digitale konkurrenceevne – hovedresultater
af i2010-strategien for 2005-2009”.
Meddelelsen danner grundlag for en offentlig konsultation om en ny europæisk
IKT-strategi, der skal afløse i2010.
Regeringen har den 13. oktober 2009 afgivet høringssvar til Kommissionen.
Det svenske EU-formandskab afholdt den 9.-10. november 2009 i Visby en
højniveaukonference om emnet under titlen ”Visby Agenda - Creating Impact for
an eUnion 2015”, hvor en ny strategi, der skal afløse i2010, blev drøftet.
På baggrund af Kommissionens meddelelse har det svenske EU-formandskab
fremlagt et udkast til rådskonklusioner om en ny strategi, der skal afløse i2010.
Punktet er på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 18. december 2008 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Formål og indhold
I meddelelsen peger Kommissionen blandt andet på, at IKT-politik i de seneste
fire år har fastslået sin rolle som en hoveddrivkraft bag EU's økonomiske og
sociale modernisering, samt at IKT-politikken er solidt forankret i EU's centrale
politikker for vækst og beskæftigelse. IKT har således gjort EU mere
modstandsdygtig i krisetider.
i2010-initiativet har således lagt et fundament for et moderne
informationssamfund. Men EU står ifølge Kommissionen over for vigtige
beslutninger om, hvordan man skal opbygge en sammenhængende digital
økonomi. Dertil kommer, at internettet i de kommende år forventes at udvikle sig
til et omdrejningspunkt, som er en forudsætning for, at alle kan deltage fuldt ud i
samfundslivet.
Kommissionen bedømmer generelt Danmark i den lande-specifikke rapport, der
indgår som et bilag til statusrapporten. Der lægges vægt på, at Danmark er blandt
de førende nationer vedrørende de fleste i2010-indikatorer, og at Danmark er i
spidsen, når det drejer sig om at udvikle informationssamfundet. Danmark har
den højeste bredbåndspenetration og den højeste andel af hyppige internetbrugere
i Europa. Med handlingsplanen for grøn it er Danmark også på forkant for så vidt
angår miljøvenlig anvendelse af IKT.
Kommissionen har i sin offentlige konsultation om en ny europæisk IKT-strategi
peget på ni områder af central betydning for EU’s fremtidige politikker i forhold
til IKT og medier:
1.
2.
3.
4.
5.
IKT som drivkraft for økonomisk genopretning, vækst og beskæftigelse
Grøn it
IKT-forsking og -innovation
Bredbånd
Konsolidering af det indre online-marked
IT- og Telestyrelsen
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0004.png
6.
7.
8.
9.
Opmuntring af brugernes kreativitet
EU’s rolle i internationalt IKT-samarbejde
Moderne og effektive offentlige serviceydelser
Forbedret livskvalitet
På baggrund af Kommissionens meddelelse har det svenske EU-formandskab
fremlagt et udkast til rådskonklusioner, som blandt andet fremhæver IKT’s rolle
som en væsentlig drivkraft for økonomisk vækst og beskæftigelse, samt at en
ambitiøs IKT-politik vil bidrage aktivt til, at Europa bliver et åbent, grønt og
konkurrencedygtigt vidensamfund. IKT-politikken bør derfor indgå i en større
helhedsorienteret politisk tilgang.
I konklusionsudkastet bliver Kommissionen anmodet om i samarbejde med
medlemsstaterne at udvikle en ny digital dagsorden for Europa, som blandt andet
skal indeholde en europæisk strategi for højhastighedsbredbånd.
IT- og Telestyrelsen
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men har haft mulighed for at afgive
høringssvar i forbindelse med Kommissionens høring med frist den 9. oktober
2009. Der foreligger ikke nogen udtalelser fra Europa-Parlamentet i denne
forbindelse.
4. Nærhedsprincippet
Da det er en meddelelse og rådskonklusioner er nærhedsprincippet ikke relevant.
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da meddelelsen og rådskonklusionerne ikke er juridisk bindende, får den ikke
konsekvenser for dansk ret.
6. Konsekvenser
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU´s budget.
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke i sig selv administrative
konsekvenser for det offentlige eller erhvervslivet. Meddelelsen og
rådskonklusionerne forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Regeringen har gennemført en bred høring af alle interesserede interessenter,
herunder medlemmerne af EU-specialudvalget for it og telekommunikation, med
henblik på efterfølgende udarbejdelse af regeringens høringssvar vedrørende
prioriteterne for en ny europæisk IKT-strategi. Der var frist for høringssvar den
18. september 2009.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0005.png
Følgende har i denne forbindelse afgivet høringssvar: Danmarks Radio, Dansk
Energi, Dansk IT, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det
Centrale Handicapråd, DI/ITEK, Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen af
Danske Interaktive Medier, IT-Politisk Forening samt TDC. Endvidere har
Advokatrådet, Forbrugerombudsmanden, Roskilde Universitet, Syddansk
Universitet, Telekommunikationsindustrien samt Aalborg Universitet oplyst, at
man ikke har bemærkninger i forbindelse med høringen.
Forbrugerrådet afgav bemærkninger på mødet i EU-specialudvalget for it og
telekommunikation, der blev afholdt den 24. november 2009.
Danmark Radio (DR)
deler Kommissionens og IT- og Telestyrelsens vurdering
af IKT-udviklingens betydning for den økonomiske og samfundsmæssige
udvikling i Danmark og Europa, hvilket ifølge DR ikke mindst gælder på
medieområdet, hvor IKT-udviklingen er ved afgørende at forandre den måde,
hvorpå radio-, tv- og internetindhold bliver produceret, distribueret og anvendt.
Generelt er det DRs vurdering, at udviklingen er til gavn for DR og for danske
mediebrugere, hvilket særligt gælder på distributionsområdet, hvor udbredelsen
af bredbåndsforbindelser, PC’er og mobile afspillere har gjort det muligt at
tilbyde medieindhold på nye platforme, hvor brugerne selv vælger hvor, hvornår
og hvordan de vil udnytte DRs programmer og tjenester. Selvom IKT-
udviklingen også giver udfordringer i form af øget konkurrence fra globale
medieudbydere og øget behov for investeringer i ny teknologi, kan DR således
fuldt ud bakke op omkring EU’s initiativer til fortsat at fremme udvikling på
IKT-området i Europa.
Særligt vedrørende bredbånd ser DR udbredelsen af dette som en afgørende
faktor for at realisere IKT-udviklingens potentiale i Danmark. Adgang til
bredbåndsforbindelser af tilstrækkelig kvalitet og båndbredde er således ifølge
DR en forudsætning for, at borgerne fuldt ud kan udnytte muligheden for
interaktiv adgang til DR og andre danske kulturinstitutioners indhold. DR kan på
den baggrund støtte op omkring Kommissionens fokus på bredbåndsudviklingen
som et væsentligt indsatsområde. DR henleder i den forbindelse
opmærksomheden på DRs og de europæiske public service-broadcasteres rolle
som drivkraft for bredbåndsudviklingen. Netop muligheden for at få adgang til
attraktivt public service-indhold såsom nyheder, børneprogrammer, tv-drama og
arkivstof må således ifølge DR forventes at være en væsentlig faktor for
borgernes villighed til at investere i bredbåndsforbindelser. DR foreslår derfor, at
public service-broadcasternes rolle som drivkraft for bredbåndsudvikling via
public service-indhold på internettet indtænkes i EU’s kommende IKT-strategi.
DR henleder dog samtidigt opmærksomheden på, at broadcast af radio og tv trods
IKT-udviklingen også fremover må forventes at spille en afgørende rolle i den
europæiske befolknings medieforbrug. Forskning i medieforbrug peger således
ifølge DR entydigt på, at borgerne parallelt med internettets interaktive
muligheder også ønsker at udnytte de traditionelle broadcastmediers tilbud (dvs.
fra radio og tv) om et redigeret flow af nyheder, underholdning mv., som kan
nydes i fællesskab foran skærmen. Selvom anvendelsen af interaktivt
medieindhold via bredbåndsforbindelser vil stige de kommende år, er der derfor
IT- og Telestyrelsen
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ifølge DR ingen tvivl om, at broadcast af radio og tv også fremover vil have
afgørende betydning for danskernes og europæernes medieforbrug.
DR gør særligt opmærksom på, at Danmark – ligesom hovedparten af de
europæiske lande – har valgt at prioritere udviklingen af det jordbaserede digital
sendenet, DTT som en platform, der kan sikre danskerne lige og gratis adgang til
public service indhold. DR opfordrer på den baggrund til, at muligheden for at
opretholde og udvikle DTT-nettet som en attraktiv og tidssvarende platform for
broadcast indtænkes i EU’s kommende IKT-strategi, særligt i forbindelse med
overvejelser om prioritering af knappe frekvensressourcer mellem broadcast og
trådløst bredbånd.
Dansk Energi (DE)
finder det af afgørende betydning, at den danske tilgang er
åben og ambitiøs med henblik på at få indflydelse på de kommende fem års
europæiske IKT-politik. DE anfører, at eftersom Danmark ofte fremhæves som
førende inden for it- og teleområdet, er Danmark derfor nødt til at gå forrest og
vise vejen for resten af Europa.
Dansk Energi er overordnet enig i Kommissionens ni fokusområder for en ny
IKT-strategi og forslår, at regeringens fem strategiske IKT-målsætninger
tilpasses i overensstemmelse hermed. For hvert af de tilpassede danske
fokusområder foreslår DE tillige, at der udarbejdes en dansk handlingsplan,
således at der opsættes danske mål, delmål og initiativer, som relaterer sig til den
europæiske dagsorden. På denne måde sikres det ifølge DE, at dansk it- og
telepolitik får maksimeret sin indflydelse i forhold til den europæiske politik, og
at Danmark fortsat er med blandt de førende europæiske IKT-nationer.
DE lægger særligt vægt på følgende forhold:
-
Fremme af en IKT-industripolitik i EU’s medlemsstater, hvor
konkurrencen med navnlig Asien og USA tages op.
Videreudbygning af den nye digitale infrastruktur i form af
højhastighedsforbindelser med henblik på at bidrage positivt til vækst og
beskæftigelse i samfundet, og herunder at fremme privat-offentlige
samarbejder og at sætte en ny definition på bredbånd, som værende 2
megabit i sekundet.
At bruge IKT, som grøn motor for en bæredygtig udvikling, herunder ved
at der afsættes midler til forskning og udvikling på dette område.
Udbredelse af ”Cloud Computing” (virtualisering af it-ressourcer) i den
offentlige sektor, hos små- og mellemstore virksomheder samt i private
hjem, hvilket kræver hurtige internetforbindelser.
Et europæisk Silicon Valley, som tager konkurrencen op med navnlig
USA, hvad angår forskning og udvikling i fremtidens IKT-produkter, og
som samtidig understøtter iværksætteri inden for digitale tjenester.
IT- og Telestyrelsen
Side 6
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Revurdering og tilpasning af ophavsrettighederne i lyset af den digitale
virkelighed, særligt med henblik på Creative Commons, hvor kreativitet
fremmes.
DANSK IT
anerkender de betydelige hovedresultater af i2010 strategien, som er
en strategi, der har medvirket til at sætte IKT på landkortet i europæisk forstand.
DANSK IT støtter ambitionen om at videreudvikle de mange it-strategiske
aktiviteter i EU under et samlende fælles europæisk politisk projekt. EU har
ifølge DANSK IT brug for en ny politisk forankret digital samfundsvision, som
ikke bare tager udgangspunkt i, at it forbruges, men også at der skal skabes,
produceres og distribueres ved brug af it.
DANSK IT anfører, at EU står over for væsentlige udfordringer i det kommende
årti med henvisningen til, at den globale konkurrence dag for dag skærper
kravene til virksomhedernes evne til at udvikle nye og bedre løsninger og
produkter samtidigt med, at den demografiske udvikling dag for dag øger kravene
til nationalstaternes velfærdssystemer. Hertil kommer ifølge DANSK IT
finanskrisen og klimaforandringerne, der forstærker kravene om helt nye, mere
effektive og langt mere bæredygtige løsninger i de kommende år.
DANSK IT finder det nødvendigt, at EU udvikler nye svar på disse udfordringer,
og at svaret ligger i informationsteknologien, som ulig andre teknologier rummer
så stor fornyelseskraft og innovationsmuligheder, og således er afgørende for
fremtidens vækst og velstand i EU. På den baggrund finder DANSK IT, at der er
brug for en ny stærk fælles vision for hele det europæiske fællesskab med henblik
på at mobilisere en kollektiv fælles europæisk indsats i retning af at gøre IKT-
området til et centralt politisk indsatsområde. Dette kan ifølge DANSK IT
imødegå den stigende arbejdskraftmangel, det voksende velfærdspres og den
øgede internationale konkurrence for EU.
Efter DANSK IT’s opfattelse, er der særligt behov for politisk og strategisk fokus
på følgende indsatsområder:
-
Definition af de digitale kompetencer (både bruger- og skaber-), som er
nødvendige for at anvende fremtidens vigtigste innovationsværktøjer,
samt identifikation af, hvordan EU-borgerne rustes med disse
kompetencer.
Styrkelse af det digitale image med henblik på at tiltrække flere (unge) til
it-uddannelser.
At der sættes skub i digitaliseringen med en helt ny visionær dagsorden
med henblik på øget velfærd.
At øge forståelsen af ”den digitale virksomhed” med henblik på at
afklare, hvad det kræver af fremtiden virksomheder at være frontløber på
den digitale markedsplads de næste ti år.
IT- og Telestyrelsen
Side 7
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Øget fokus på at bygge den nødvendige digitale infrastruktur
(eksempelvis netværk, systemer og maskiner).
Behov for at man i EU tegner et politisk projekt på it-området med
henblik på at gennemføre vigtige reformer og standardisering, som det
blandt andet er set på teleområdet.
-
DANSK IT anbefaler, at man konkret fra politisk hånd tager udgangspunkt i de
udfordringer, som EU står over for i denne tid, navnlig den økonomiske krise,
klimaet og ældrebyrden. Disse områder er efter DANSK IT’s mening velegnede
til at fremme anvendelsesgraden af IKT og udgør samtidig en mulighed for at
forbedre den økonomiske situation i medlemslandene samt skabe øget trivsel og
velfærd for EU’s borgere.
EU bør ifølge DANSK IT arbejde aktivt for at udnytte medlemsstaternes
forskellighed i forhold til den konkrete og strategiske anvendelse af IKT,
herunder ved at medlemsstater, som har opnået høj modenhed eller er anerkendt
som best practice inden for et specifikt område, danner fortrop for de resterende
medlemslande. DANSK IT er ligeledes af den opfattelse, at EU’s IKT-strategi
ikke kan stå alene, og der i forbindelse med opfølgningen på i2010 bør gøres en
særlig indsats for at medlemsstaternes IKT-strategier også tager højde for de
enkelte medlemsstaters særlig forudsætninger, udfordringer og målsætninger.
Danske Handicaporganisationer (DH)
ser en stor udfordring i at sikre, at
informationssamfundet bliver tilgængeligt for alle (e-tilgængelighed), hvilket
inkluderer mennesker med handicap. Tilgængelighed handler ifølge DH om at
sikre, at alle kan benytte informations- og kommunikationsteknologien,
heriblandt personer med handicap.
DH anfører, at Danmark og EU er ved at ratificere FN’s Konvention om
rettigheder for personer med handicap og har forpligtet sig til at sikre
tilgængelighed for personer med handicap under henvisning til artikel 9 (om at
man skal træffe passende foranstaltninger til at sikre, at personer med handicap
på lige fod med andre har adgang til den information og kommunikation,
herunder IKT, der er åben for eller gives offentligheden). Erfaring viser ifølge
DH, at dette ikke sker af sig selv, hvorfor der er behov for at stille krav om, at
IKT-teknologi (både løsninger og teknologisk udstyr) lever op til tilgængelighed,
hvilket nødvendiggør krav til alle udviklere, leverandører og udbydere af
teknologiske løsninger og udstyr.
DH mener derfor, at EU skal stille krav om tilgængelighed og sikre håndhævelse
på de områder, hvor der allerede findes sektorspecifik lovgivning. I tilfælde, hvor
der ikke allerede findes sektorspecifik lovgivning, men hvor dette er den rette
løsning, skal der ifølge DH implementeres sektorspecifik lovgivning. Derudover
er der ifølge DH behov for et horisontalt ”e-tilgængelighedsdirektiv”, der skal
sikre tilgængelighed inden for de IKT-områder, der ikke er dækket af
sektorspecifik lovgivning.
DH anfører, at Kommissionen i 2007 gennemførte en undersøgelse af fremskridt
på e-tilgængelighedsområdet (kaldet ”MeAC”), der tydeligt viste en klar
IT- og Telestyrelsen
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenhæng mellem resultater på området og bindende lovgivning. Denne
undersøgelse understreger ifølge DH meget kraftigt nødvendigheden af
lovgivning på e-tilgængelighedsområdet, ligesom det er afgørende, at et
tilgængeligt informationssamfund er baseret på veldefinerede fælles standarder.
Anvendelsen af veldefinerede fælles standarder vil ifølge DH være med til at
fremme inklusion af personer med handicap i samfundet, såfremt det sikres, at
denne gruppes behov indgår i standardiseringsarbejdet, hvorfor udviklingen af
disse bør ske i et tæt samarbejde med repræsentanter for personer med handicap.
Dette kræver ifølge DH, at det europæiske samfund afsætter de nødvendige
ressourcer til at understøtte samarbejdet mellem standardiseringsorganerne og
repræsentanter for personer med handicap, således at dette arbejde ikke styres af
erhvervslivet.
Endelig anfører DH, at hvor det ikke er muligt at gøre standardteknologi
tilgængelig for alle, vil der være behov for at få udviklet særlig kompenserende
teknologi – både udstyr og programmer – til grupper af personer med handicap.
Denne teknologi bruges. Eksempler herpå er taleteknologier, såsom talesyntese
og talegenkendelse, og det skal ifølge DH sikres, at det førnævnte
standardiseringsarbejde sikrer interoperabilitet mellem den kompenserende
teknologi og standardteknologien.
Slutteligt anfører DH, at såfremt udviklingen af ovennævnte udstyr ikke er
økonomisk profitabelt for producenter, bør det offentlige afsætte særlige
økonomiske ressourcer til udvikling af dette.
Danske Regioner
finder det er oplagt at fokusere digitaliseringsindsatser på
områder, hvor der kan effektiviseres og hentes gevinster med henvisning til, at
alle myndigheder og virksomheder har en naturlig fordel i at anvende
ressourcerne bedst muligt, ikke mindst set i lyset af den finansielle krise. Danske
Regioner anfører dog, at forudsætningen for, at disse gevinster kan høstes, er et
stort brugeroptag, hvilket vil følge af brugervenlighed og særligt af relevant
indhold for den enkelte bruger/borger.
På den baggrund er Danske Regioner enig i, at der skal sikres en infrastruktur,
som muliggør innovative, åbne og tilgængelige løsninger, høj sikkerhed og ikke
mindst relevant indhold samt et grønt fokus. IKT-løsninger giver ifølge Danske
Regioner borgere og medarbejdere redskaber til hurtigt, nemt og sikkert at udføre
de transaktioner, der enten er nødvendige i brugerens arbejde eller i forhold til
serviceydelser over for borgerne, herunder selvbetjening og indsigt i egne sager
og forhold.
Det er Danske Regioners opfattelse, at relevante digitale løsninger til borgerne
ikke alene giver borgerne bedre service og større indsigt, men at digitale
løsninger og overblik giver et udgangspunkt for et bedre samspil mellem
engagerede og vidende borgere og myndigheden. Danske Regioner anfører, at
borgerne i stigende grad ønsker at kunne tilgå data, som det offentlige har om
borgeren for derved at kunne sikre sig, at data er korrekte og opdaterede samt for
at følge deres sag eller behandling. Samtidig er der ifølge Danske Regioner et
stigende behov i det offentlige for at kunne dele data uden at kompromittere
IT- og Telestyrelsen
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0010.png
informationssikkerheden eller borgernes tillid. Danske Regioner anfører, at
hensynet til patientsikkerhed i sundhedsvæsenet betyder, at opdaterede,
pålidelige og tilgængelige data er centralt.
For at imødegå den demografiske udvikling (mange ældre, få unge) fokuserer
Danske Regioner på øget anvendelse af digital service og øget anvendelse af
telemedicinske løsninger på sundhedsområdet. Det er en teknologi, som de
danske regioner har store forhåbninger til, og som lever op til visionerne om
innovative og grønne løsninger, der kommer borgeren i møde. For at understøtte
disse løsninger og den fortsatte innovation på området anbefaler Danske
Regioner, at der i
EU's IKT-strategi fokuseres på videre udbredelse af det mobile internet, og for at
understøtte det langsigtede behov herfor – blandt andet i regionerne – er brug for,
at dette sker til den brede befolkning, og at der også understøttes mobilitet på
tværs af landegrænser.
IT- og Telestyrelsen
Det Centrale Handicapråd (DCH)
identificerer det at sikre, at personer med
funktionsnedsættelse også sikres adgang og mulighed for at anvende tilbud og
muligheder, der stilles til rådighed for andre borgere, som én af de væsentligste
udfordringer for det europæiske informationssamfund fremover.
DCH anfører, at internettet ikke er den eneste forudsætning for et velfungerende
og tilgængeligt informationssamfund. IKT-produkter såsom computere eller
pengeautomater indgår ifølge DCH også som en del af grundlaget for det
moderne informationssamfund. Set i lyset af dette og FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap, hvor et af de generelle principper bag
konventionen netop er retten til fuld og effektiv deltagelse og inklusion i
samfundslivet, opfordrer DCH til, at den danske regering i sine forslag til EU’s
kommende strategi for informationssamfundet lægger betydelig vægt på
tilgængeligheden også for personer med funktionsnedsættelse. Det er ligeledes
vigtigt for DCH, at der sættes fokus på universelt design med henblik på at sikre
tilgængeligheden i forhold til alle teknologiske områder i informationssamfundet.
DCH anfører udviklingen af fælles standarder som endnu en vigtig faktor for at
sikre tilgængeligheden for personer med funktionsnedsættelse, det foreslås, at der
i den kommende europæiske IKT-strategi afsættes de nødvendige ressourcer til at
understøtte samarbejdet mellem standardiseringsorganerne og repræsentanter for
personer med funktionsnedsættelse. DCH noterer sig, at spørgsmålet om at sikre
tilgængeligheden for personer med funktionsnedsættelse indgår allerede i den
nuværende i2010-strategi, men anfører, at flere undersøgelser desværre viser, at
målet om fuld tilgængelighed for personer med funktionsnedsættelse, på trods af
adskillige henstillinger om tilgængelighed (herunder ministererklæringen fra
Riga
3
) langt fra er opfyldt.
Side 10
3
Ministererklæringen fra Riga fra 2006 omfatter en række initiativer med henblik på
fremme af IKT-tilgængelighed, herunder blandt andet: at indtænke
tilgængelighedshensyn i udarbejdelsen af nye lovgivningsrammer for elektronisk
kommunikation; periodiske kortlægninger af såvel IKT-tilgængelighed som web-
tilgængelighed; forslag om udarbejdelse af fælles EU-standarder for IKT-tilgængelighed
med henblik på mærkning og i forbindelse med offentlige indkøb; arbejde for fuldt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0011.png
”MeAC”-undersøgelsen
4
om IKT-produkters og tjenesteydelsers tilgængelighed
for personer med handicap og ældre personer viser ifølge DCH, at der er en klar
sammenhæng på nationalt plan mellem den lovgivning, der er vedtaget, og de
fremskridt, der er sket. DCH opfordrer derfor til, at der i den kommende strategi
lægges vægt på at inddrage andre midler, herunder lovgivning, for at sikre
tilgængeligheden, således at målet om tilgængelighed til informationssamfundet
opfyldes, og at EU inklusive Danmark derved lever op til indholdet i FN’s
konvention om handicappedes rettigheder.
DCH noterer sig, at Kommissionen i oplægget til den nye IKT-strategi blandt
andet foreslår, at moderne og effektive offentlige serviceydelser skal stilles til
rådighed og gøres tilgængelige, samt IKT skal udnyttes til at forbedre EU-
borgeres livskvalitet, og at et af de konkrete politiske tiltag i forbindelse med
i2010-strategien også var spørgsmålet om at sikre dette. DCH noterer sig
endvidere, at 50 procent af offentlige forvaltningstjenester i EU er fuldt
tilgængelige online, og at antallet af borgere, der benytter disse tjenester, vokser
støt, herunder også i Danmark. På den baggrund konstaterer DCH med
beklagelse, at flere undersøgelser viser, at der er store problemer med
tilgængeligheden for personer med funktionsnedsættelse. DCH opfordrer derfor
til, at tilgængelighed for personer med funktionsnedsættelse i forhold til blandt
andet onlineserviceydelser får en højere prioritet i den kommende strategi, end
tilfældet har været i i2010-strategien.
Opsummerende henstiller DCH til, at 15 procent af befolkningen i Europa har et
handicap, og tallet for personer i den arbejdsdygtige alder 20 procent, hvorfor der
bør ses nærmere på, hvilke midler der er de bedst egnede til at sikre
tilgængeligheden.
DI ITEK
bemærker, at EU’s i2010-strategi har været et vigtigt instrument til at
skabe opmærksomhed og fastholde politisk fokus på betydningen af it, tele,
elektronik og kommunikation som forudsætninger for at løse samfundets vigtige
udfordringer og som forudsætning for at skabe vækst og velfærd. DI ITEK mener
derfor, at der er et stort behov for, at i2010 følges op med en strategi for de
kommende år, samt at der i medlemsstaterne formuleres tilsvarende politiske
digitale
visioner.
I forhold til emnerne anført af henholdsvis Kommissionen og den danske
regering vedrørende en ny europæisk IKT-strategi, savner DI ITEK en række
emner:
IT- og Telestyrelsen
Side 11
tilgængeligt indhold på alle platforme, herunder digital-tv og internet, og særligt krav om
100 procent tilgængelige offentlige hjemmesider inden 2010.
4 MeAC står for "Measuring progress of eAccessibility in Europe", som er en
kommissionsundersøgelse fra 2007 om fremskridt på e-tilgængelighedsområdet:
www.ec.europa.eu/information_society/activities/einclusion/library/studies/meac_study/i
ndex_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Indfrielse af potentialerne i ”den intelligente virksomhed” med henblik
på at forbedre virksomhedernes produktivitet.
eHealth og intelligent traffik som selvstændige fokusområder.
Øget fokus på borgernes digitale kompetencer.
Det offentlige som et lokomotiv for bredbåndsudviklingen ved at udbyde
nye og relevante tjenesteydelser for borgerne.
-
-
-
Derudover ønsker DI ITEK at pointere, at udviklingen af et højhastighedsinternet
bør være markedsdrevet og teknologineutral, idet man med bekymring
konstaterer, at den offentlige sektor (kommunalt, regionalt eller nationalt) i visse
andre lande har planer om at involvere sig i gennemførelsen og/eller
finansieringen af sådanne projekter. Dette fraråder DI ITEK stærkt med
henvisning til, at al erfaring desværre viser, at offentlig involvering i drift fører til
konkurrenceforvridning og risiko for ineffektivitet på et marked. I denne
sammenhæng finder DI ITEK det ligeledes bekymrende, at Kommissionen og
visse medlemslande har tilbøjelighed til at fremme fiberinvesteringer, hvilket
forvrider markedet i forhold til de mange andre teknologier, der kan sikre borgere
og virksomheder bredbåndsløsninger, herunder kabel-tv-net og mobile og
trådløse adgangsformer.
DI ITEK finder, at Danmarks og EU’s IKT-politik bør sikre borgere og
virksomheder adgang til et bredt udbud af indhold og tjenester, hvilket
markedskræfterne som udgangspunkt skal klare, jf. ovenfor fremførte
bemærkninger. DI ITEK anfører dog, at der er opstået nye problemstillinger på
dette område, herunder pirateri (eksempelvis fildeling af ulovlige kopier over
nettet), hvilket vurderes at være et problem for ikke bare indholdsleverandørerne,
men for alle parter. På den baggrund ser DI ITEK et behov for at finde løsninger,
som dæmmer op mod pirateriet, men at det også sker på en måde, der ikke
krænker borgeres og virksomhedernes ret til internetadgang, hvorfor den
fremtidige IKT-strategi bør formulere grænser for, hvad teleudbydere skal være
forpligtet til i denne sammenhæng.
DI ITEK ønsker også at fremhæve, at spørgsmålet om netneutralitet, hvilket vil
sige, at alle indholdsudbydere skal have lige ret til at få deres indhold skubbet ud
til forbrugerne på internettet, endnu ikke har været et reelt problem i Danmark. Ét
af de springende punkter er ifølge DI ITEK, om operatørerne har ret til at
prioritere trafikken og derved sikre, at operatørens egne indholdstjenester
kommer frem til forbrugeren med en bestemt kvalitet – forstået således, at andre
indholdsudbydere ville være afskåret fra at kunne gøre det samme. DI ITEK
anfører, at tilgangen til dette område bør være afbalanceret med henvisning til, at
operatørerne skal have mulighed for at prioritere i internettrafikken, forudsat at
der er gennemsigtighed over for slutbrugerne, og at andre indholdsudbydere også
kan købe sig til en prioritering af deres indhold på lige vilkår.
IT- og Telestyrelsen
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0013.png
Endelig henvises der til en rapport fra det svenske EU-formandskab (”A Green
Knowledge Society”
5
), som man finder i overensstemmelse med DI ITEK’s egen
digitale mission. Dette gælder navnlig forslaget om at medfinansiere eksterne
rådgiveres hjælp til at implementere IKT-løsninger i virksomhederne, hvilket
ifølge DI ITEK er identisk med DI’s forslag om, at de 240 mio. kr. af
Højteknologifondens midler, der har været indefrosset i 2008 og 2009, benyttes
til at fremme mindre og mellemstore virksomheders innovation ved at inddrage
private teknologi- og videnrådgivere.
Forenede Danske Antenneanlæg (FDA)
finder overordnet, at den eksisterende
i2010-strategi bør fortsætte, og at der bør igangsættes initiativer på relevante
områder med henblik på en samlet strategisk ramme for udformning af politikker,
der kan bidrage til at opnå nye målsætninger.
FDA anfører, at en sammenhængende infrastruktur er fundamentet for et optimalt
fungerende vidensamfund. FDA henviser til, at internationale opgørelser om
udbredelse af bredbåndsnet ofte fejlagtigt kun fokuserer på fiberforbindelser og
således sætter lighedstegn mellem fiberforbindelser og bredbåndsnet. FDA
finder, at de asiatiske landes udvikling på dette område hermed overvurderes,
mens de europæiske lande undervurderes, fordi deres net består af hybride
forbindelser af både fiber, kobber og kabel-tv.
FDA finder, at indsatsområderne derfor bør være udvikling af standarder og
teknologier, som til stadighed gør hastigheder i eksisterende infrastrukturer
hurtigere, herunder særligt for så vidt angår de mange eksisterende,
kobberbaserede infrastrukturer, som findes over hele Europa og især i
byområderne. Disse kabler, som også findes i danske antenneforeningernes net,
kan ifølge FDA i dag opnå hastigheder på cirka 160 megabyte i sekundet og
derfor kan levere mere end rigelig kapacitet mange år frem i tiden. Samtidig er
opgradering til højere hastigheder af disse anlæg i FDA’s optik meget billigere
end udlægning af ny fiber. Desuden bør minimumsstandarderne for
fælleseuropæiske kvalitetsstandarder for komponenter ifølge FDA øges, ligesom
der bør udvikles fælleseuropæiske kvalitetsstander for selve arbejdet med at
etablere, servicere eller reparere infrastrukturer.
Endelig bemærker FDA følgende:
-
At applikationer, der er de mest interessante i relation til vidensamfundet,
bør udvikles og gøres lettere, sikrere og billigere tilgængelige.
At omkostningsniveauet er en væsentlig praktisk barriere for udviklingen
af IKT på tværs af landegrænserne i Europa med mobiltelefoni (roaming)
som et godt eksempel herpå.
At andre praktiske barrierer er tekniske standarder og lovgivning for
infrastrukturer, hardware, applikationer og anden informations- og
kommunikationsteknologi.
IT- og Telestyrelsen
Side 13
-
-
5
Er tilgængelig på det svenske EU-formandskabs hjemmeside:
www.se2009.eu/visbyagenda
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
At Europas forholdsvis velfungerende infrastrukturer er én af de
væsentligste, digitale styrkepositioner på globalt plan for EU.
Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM)
har bidraget til høringen
med udgangspunkt i egne indsamlede data om danske hjemmesider, men ønsker
at fokusere på tendenser, der med stor sikkerhed også gør sig gældende på
europæisk plan.
Ifølge FDIM fremgår det klart, at en dansk problemstilling er, at brugernes
tidsforbrug på danske hjemmesider falder og samtidigt stiger hastigt på store
udenlandske hjemmesider, herunder særligt amerikanske såsom Google,
Facebook, og Youtube. FDIM anfører, at dette på længere sigt være kan en
udfordring i forhold til opretholdelse, udvikling og produktion af dansk
kvalitetsindhold på internettet, og at tendensen formentlig også gør sig gældende
på europæisk plan. FDIM henviser til, at de danske netudgivelsers andel af det
samlede tidsforbrug på nettet faldt fra 61 % i maj 2008 til 47 % i maj 2009.
Tidsforbruget forsvinder til store udenlandske hjemmesider, og primært
ovennævnte Google, Facebook og YouTube, som tegner sig som de største både
målt på tidsforbrug og antallet af sidevisninger i maj 2009. FDIM skønner, at
denne udvikling betyder færre annoncekroner til danske hjemmesider, som
dermed ikke bliver (gen)investeret i udvikling af dansk indhold til internettet.
I forlængelse af ovenstående anfører FDIM, at Europa står på sidelinjen med
hensyn til internettjenester og applikationer, hvor USA dominerer det nye,
interaktive ’webhabitat’, navnlig hvad angår ’web 2.0’-teknologier og sociale
netværk.
I forhold til høringsoplægget hæfter FDIM sig primært ved regeringens
målsætning om relevant digitalt indhold og tjenester med stor nytteværdi. Hvis
Danmark og EU skal opretholde en digital førerposition og drage
konkurrencemæssige fordele heraf, er udvikling og produktion af indhold ifølge
FDIM helt afgørende. FDIM lægger i øvrigt vægt på, at det danske bidrag til
EU's kommende IKT-strategi tager afsæt i, at internettet har en positiv
indvirkning på den demokratiske debat i form af øget gennemsigtighed, idet
borgerne hermed har mulighed for at komme tættere på de folkevalgte og bidrage
aktivt til samfundsdebatten. FDIM anfører, at internetmedierne med internettets
udvikling er blevet en vigtig kilde til eksempelvis nyheder og
informationssøgning.
FDIM finder det væsentligt, at det koster penge at producere kvalitetsindhold til
internettet, hvilket betyder, at uafhængige internetmedier enten kun indeholder
kommercielt bæredygtigt indhold eller indhold produceret af egen lyst og uden
forventninger om at kunne tjene penge. Sidstnævnte type indhold er ifølge FDIM
ikke levedygtigt i et længere perspektiv med henvisning til, at meninger kan
produceres billigt, men at researchkrævende og original journalistik kræver
ressourcer.
IT- og Telestyrelsen
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FDIM anfører endvidere, at internettet i det moderne demokrati har udviklet sig
til at være dét offentlige rum, hvor alle har adgang, hvor informationer kan søges,
og hvor nyheder kan deles og diskuteres.
Slutteligt anfører FDIM, at fremtidige hovedudfordringer for danske og
europæiske internetmedier og -virksomheder hviler på fire aspekter, som det kan
være nødvendigt at lade indgå i støtteordninger:
-
Udbud gennem støtte til etablering og drift af indholdsprojekter, som
ikke er kommercielt bæredygtige, og som derfor ikke vil se dagens lys
under rent kommercielle rammebetingelser.
Kvalitet gennem støtte til projekter med høje produktionsomkostninger
(eksempelvis researchkrævende eller teknisk krævende produktioner) for
at højne kvaliteten.
IT- og Telestyrelsen
-
-
Innovation gennem støtte til projekter med en profil, der kan give danske
internetmedier et innovationsforspring, herunder i form af en fond
svarende til den hollandske ”Digital Pioneers Fund”.
Internationalisering gennem støtte til projekter, som er med til at sikre
udviklingen af et stærkt dansk og europæisk kvalitetsudbud på nettet i en
tid med øget international konkurrence og dramatisk øget forbrug af
amerikanske internetsider, herunder udvikling af projekter som har
globalt potentiale.
Side 15
-
FDIM ser i øvrigt gerne, at en kommende EU-strategi tager udgangspunkt i en
kortlægning af det europæiske internetsamfunds omfang, styrkepositioner og
konkurrencedygtighed.
IT-Politisk Forening (IT-POL)
har i sit høringssvar fremført en række områder,
som man bør se nærmere på i forbindelse med udformningen af den kommende
europæiske IKT-strategi.
IT-POL bemærker, at man i EU tidligere har behandlet spørgsmålet om
softwarepatenter, men at der endnu ikke er kommet en afklaring på, hvorvidt
disse patenter er tilladte i EU eller ej. IT-POL anfører, at softwareprogrammører
er enige om, at softwarepatenter hæmmer udviklingen, ligesom små og
mellemstore virksomheder heller ikke ønsker disse. IT-POL erkender, at
softwarepatenter kan være ønskelige, såfremt disse beviseligt gavner
innovationen, hvilket man dog fra IT-POL’s side savner dokumentation for.
Omvendt henviser IT-POL til revolutionerende softwareideer, som ikke er
fremkommet som følge af patenter, herunder internettet, elektronisk stavekontrol,
e-mail, tekstbehandling og regneark.
IT-POL bemærker, at det kan være svært for borgerne at få internetadgang i
yderområderne. IT-POL foreslår imidlertid, at man som et alternativ til
forsyningspligt over for teleudbyderne i stedet reserverer et større
frekvensområde til licensfri brug med henblik på, at borgerne selv kan få adgang
til internettet via eget udstyr. IT-POL anfører, at det er oplagt i den sammenhæng
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at se til på de frekvenser, som frigøres som følge af digitaliseringen af TV-
signalerne. Eksempler på dette er ifølge IT-POL Djurslandsnet i Danmark og i
Galway, Irland.
IT-POL anfører, at det offentlige producerer mange data, som for en stor dels
vedkommende kan være nyttige for borgere og virksomheder. Eksempler herpå er
ifølge IT-POL blandt andet ruteplaner, kort og vandkvalitetsprøver. Idet
produktionen af disse data er bekostet af det offentlige, vil det ifølge IT-POL
være rimeligt, at borgere og virksomheder som udgangspunkt frit kan benytte
disse data – dog med undtagelser for så vidt angår personfølsomme oplysninger
med videre, såsom sygejournaler.
IT-POL finder, at det skal være muligt for EU at kritisere regimer, der udøver
censur mod deres borgere. Derfor skal EU ifølge IT-POL sikre, at ingen af EU's
medlemslande selv blokerer adgangen til information – uanset hvor anstødelig
informationen må være for visse grupper.
Copyright skal ifølge IT-POL være med til at give lyst til at lave mere indhold,
hvorfor det er vigtigt, at copyright ikke virker begrænsende for nyt indhold. IT-
POL anfører videoerne på YouTube som et eksempel herpå, idet YouTube
kræver af sine brugere, at indhold, der lægges op, må bruges af andre brugere til
at lave et afledt værk baseret på videoen. Denne type kreativitet bør EU ifølge IT-
POL være med til at bakke op om, hvilket i praksis kan sikres ved at alt
materiale, som bekostes af EU og medlemsstaternes offentlige sektorer, gøres
offentligt tilgængeligt under en licens, som giver mulighed for, at borgerne kan
genbruge materialet. De mest anerkendte internationale licenser til den slags
værker er ifølge IT-POL Creative Commons, og materialet kan være
internetsider, billeder, rapporter og videoer. Endelig anfører IT-POL, at de
offentlige institutioner som udgangspunkt gør deres materiale tilgængeligt via en
fri licens, og kun i undtagelsestilfælde vælger en mere restriktiv licens.
Endelig noterer IT-POL sig, at EU flere gange har dømt Microsoft for
monopolmisbrug, men at det ikke har ændret på, at Microsoft stadig har en
monopolstatus på operativsystemer til computere (Microsoft Windows). IT-POL
er af den opfattelse, at mange folk i dag udelukkende betaler for Microsoft
Windows, fordi det automatisk er præinstalleret i størstedelen af de computere,
som man kan købe. IT-POL foreslår en løsning, hvor computerne allerede ved
købet har Microsoft Windows installeret, men at denne installation skal låses op
ved hjælp af en licenskode, som kan købes af forhandleren. Hvis brugeren
derimod ikke vil betale for Microsoft Windows, så kan brugeren ifølge IT-POL
blot installere et andet operativsystem.
TDC
finder det særligt relevant at pege på henholdsvis de overordnede
udfordringer og praktiske barrierer for udviklingen af det europæiske
informationssamfund fremover. TDC noterer sig i den forbindelse, at regeringens
høringssvar til Kommissionen bør være af overordnet karakter, og forventer
således, at mere specifikke spørgsmål adresseres direkte af de enkelte aktører i
Kommissionens spørgeskemaundersøgelse.
IT- og Telestyrelsen
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TDC ser barriererne i forhold til videreudvikling af IKT både nationalt og i EU
fordelt på to områder – udviklingen af henholdsvis infrastrukturen (nettene) og
tjenester.
Diskussion om infrastrukturudviklingen har ifølge TDC primært været fokuseret
på fremme af ’Next Generation Access’-net (NGA-net) i form af en bestemt
teknologi. TDC noterer sig Kommissionens seneste initiativer på området i form
af retningslinjerne for statsstøtte til NGA-net samt udkastet til henstilling om
regulatorisk behandling af samme, som indebærer en lempelse for så vidt angår
muligheden for direkte eller indirekte offentlig støtte. Fordi den opdaterede
i2010-strategi ifølge TDC udgør rammen for de fremtidige politikker, opfordrer
TDC til, at der på overordnet niveau arbejdes for, at henholdsvis konkurrence og
investeringer er to sideordnede målsætninger, der skal sammentænkes.
I denne sammenhæng ser TDC et grundlag for, at man undersøger, om udvikling
af nye teknologier bør føre til revision af de hidtidige forholdsvis detaljerede og
rigide foranstaltninger, der skal sikre, at eksisterende forretningsmodeller og
investeringer fortsat kan opretholdes. TDC anfører som et eksempel lanceringen
af ’open networks’-modeller forskellige steder i Europa (Holland og Norge), som
er baseret på ’Bit Stream Aceess’-lignende (BSA) løsninger snarere end på ’rå
kobber’. Dette peger ifølge TDC på, at det kan være relevant på europæisk plan i
henseende til udvikling og investering at give øgede muligheder for at udvikle
infrastrukturen i takt med teknologi- og markedsudviklingen sammen med
adgang til levering af (trådløs) bredbåndsgang. Det er ifølge TDC på dette
forholdsvis konkrete niveau, at investeringer i infrastrukturudvikling kan
tilgodeses på en måde, som også opretholder konkurrencemulighederne.
For så vidt angår tjenesteudviklingen (af pan-europæiske tjenester), er der ifølge
TDC øget behov for at sikre en fleksibel og ubureaukratisk adgang til at åbne for
nye anvendelsesmuligheder. Her kan brugen af mobiltelefoner som
betalingsmiddel ifølge TDC være et eksempel. TDC anfører således, at krav om,
at teleselskaber ved mobil betalingsformidling skal sidestilles med egentlige
finansielle institutioner, er et krav, som ikke medfører øgede fordele eller
sikkerhed for forbrugerne, men som til gengæld forsinker tilvejebringelse af nye
tjenester. Grænseoverskridende e-handel kan ligeledes i TDC’s optik blive
vanskeliggjort ved den tiltagende tendens i flere medlemslande til at pålægge
operatører krav om blokering af adgang til bestemte hjemmesider. Selv om
sidstnævnte ifølge TDC umiddelbart kan være rimeligt begrundet, er det ikke
desto mindre en bestræbelse, som grundlæggende går imod intentionerne i e-
handelsdirektivets hjemlandsprincip (’country of origin). Dette nedsætter dermed
ifølge TDC incitamenterne for grænseoverskridende e-handel.
Samlet bør EU’s styrkepositioner ifølge TDC understøttes ved at fastholde et
åbent og frit konkurrencedrevet marked baseret på en veletableret og forudsigelig
regulering, ligesom der ikke indgår offentlig støtte, hvilket ifølge TDC skal sikre
markedsudviklingen. Samtidigt anfører TDC, at det offentlige kan være aktivt
medvirkende til at tilvejebringe attraktive digitale tilbud, der kan øge den digitale
gevinst, herunder ved nøje at granske regulering af aktiviteter, som er baseret på
tidligere forretningsmodeller og arbejdsgange.
IT- og Telestyrelsen
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0018.png
I forhold til brugerne bør der endelig ifølge TDC være fokus på tilvejebringelse
af attraktive netbaserede løsninger og ydelser, hvor brugernes reelle behov sikres
gennem konkurrencedrevne og gennemsigtige tilbud, og ikke gennem kunstigt
fastsatte hastighedsgrænser gennem regulering eller tekniske restriktioner.
På mødet i EU-specialudvalget for it og telekommunikation den 24. november
2009 tilføjede TDC, at man fra dansk side bør arbejde for teknologineutralitet
samt en markedsdreven udvikling i den europæiske telesektor.
Forbrugerrådet
anførte på mødet i EU-specialudvalget den 24. november 2009,
at det var af største vigtighed at følge konkurrencesituationen i den danske
telesektor. I forlængelse heraf burde man også forholde sig til spørgsmålet om
netneutralitet på EU-niveau med særligt fokus på borgernes adgang til internettet.
Forbrugerrådet frarådede endvidere inddragelse af teleselskaberne som aktive
aktører i håndhævelsen af ophavsrettigheder.
IT- og Telestyrelsen
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner er senest drøftet i Rådets arbejdsgruppe for
telekommunikation og informationssamfundet den 25. november 2009. Det
forventes, at der vil blive opnået enighed om et sæt rådskonklusioner, som
indeholder overordnede budskaber om IKT’s betydning for økonomisk og
samfundsmæssig udvikling, og som vil støtte op om Kommissionens arbejde med
at udvikle en ny digital dagsorden for Europa.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i med Kommissionen i, at IKT er en hoveddrivkraft bag EU's
økonomiske og sociale modernisering.
Regeringen er endvidere enig med Kommissionen i, at EU står over for vigtige
beslutninger om, hvordan man skal opbygge en sammenhængende digital økonomi.
Regeringen har på den baggrund afgivet et dansk høringssvar til Kommissionen i
forbindelse med dennes offentlige høring. I høringssvaret tages der udgangspunkt i
regeringens fem strategiske pejlemærker, og at der med fordel kan fokuseres på
disse fem nøgleområder for den videre udvikling af det europæiske
informationssamfund:
1. Europa skal have en
elektronisk kommunikationsinfrastruktur i verdensklasse.
2. Befolkningerne skal have de nødvendige
IKT-færdigheder,
der er vigtige for at
kunne begå sig i en digital verden.
3. Det europæiske informationssamfund forudsætter
høj sikkerhed og tryghed
i
anvendelsen af IKT.
4. Udviklingen af det digitale Europa kræver
relevant digitalt indhold og digitale
tjenester,
som skaber værdi for og efterspørges af borgere, virksomheder og
myndigheder.
5. Europa skal sætte en
grøn digital dagsorden
og derigennem fremme en
bæredygtig europæisk videnøkonomi.
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0019.png
Med udgangspunkt heri har regeringen over for Kommissionen anført, at man fra
dansk side særligt lægger vægt på følgende i den kommende europæiske strategi:
At der fortsat er stort fokus på EU-borgernes digitale færdigheder.
At det digitale indre marked styrkes, herunder gennem nedbrydelse eller
minimering af barrierer for e-handel.
At EU's konkurrenceevne styrkes gennem øget brug at IKT/internettet i
forretningsmodeller.
At EU kommer i front med at udvikle og implementere teknologiske løsninger
med henblik på bedre velfærd og offentlige tjenesteydelser.
At IKT-løsninger fremmes på områder, hvor det giver mærkbare
effektivitetsforbedringer.
Denne linje danner også grundlag for den danske tilgang til drøftelserne om
formandskabets udkast til rådskonklusioner.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Supplerende grundnotat om Kommissionens meddelelse og regeringens
høringssvar er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. november 2009.
Det supplerende grundnotat er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi.
IT- og Telestyrelsen
Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0020.png
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
Digitaliseringsdividenden som kilde til sociale goder og økonomisk
vækst
KOM (2009) 586
Rådskonklusioner
Optrykt på baggrund af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den
16. november 2009. Ændringer er markeret i marginen.
IT- og Telestyrelsen
Resumé
Side 20
Overgangen fra analog til digital teknik i tv-stationernes jordsendenet
i
Europa vil frigøre værdifulde radiofrekvenser, som følge af digitalteknikkens
bedre frekvenseffektivitet. Disse frekvenser benævnes ”den digitale dividende”
og kan benyttes til andre formål end tv, herunder avancerede
kommunikationstjenester. Europa-Kommissionen påpeger i meddelelsen, at en
optimeret udnyttelse af den digitale dividende på europæisk plan giver mulighed
for væsentlige socioøkonomiske gevinster blandt andet ved mere bredbånd i
yderområderne og en større udbredelse af nye avancerede
kommunikationstjenester.
Kommissionen foreslår i meddelelsen en fælles tilgang til en koordineret
anvendelse af den digitale dividende for at sikre et maksimalt udbytte heraf.
Dette kan bidrage væsentligt til Lissabon-målene om bedre konkurrence og
økonomisk vækst samt dække vigtige sociale, kulturelle og økonomiske behov for
europæiske borgere.
Af umiddelbare presserende tiltag foreslår Kommissionen:
1) Fuldstændig afvikling af jordbaseret analogt fjernsyn overalt i Europa
inden 1. januar 2012.
2)
Fælles harmoniserede tekniske anvendelsesvilkår for frekvensbåndet
790-862 MHz for at modvirke en fragmentering af det indre marked.
Herudover foreslår Kommissionen en række strategiske tiltag, der kræver politisk
stillingtagen.
Punktet er sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 18. december 2009 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0021.png
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2009) 586 den 3. november 2009 fremsendt
meddelelse om udmøntningen af den digitale dividende til velfærd og økonomisk
vækst.
Meddelelsen er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 3. november 2009.
Meddelelsen bygger videre på konklusioner vedtaget på rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 1. december 2005, hvor Kommissionen
opfordrede medlemsstaterne til at gennemføre overgangen til jordbaseret digitalt
tv inden 2012. Dette skete for Danmarks vedkommende den 31. oktober 2009.
Frem til 2012 sendes de danske public service-kanaler i de to
kompressionsformater MPEG2 og MPEG4, hvorefter sendingen i MPEG2
ophører.
IT- og Telestyrelsen
I Danmark er der truffet politisk beslutning om, at 800 MHz-frekvensbåndet
(MUX7) i fremtiden skal anvendes til andre formål end tv, herunder særligt
mobilt bredbånd.
Meddelelsen ligger desuden i forlængelse af Kommissionens tidligere meddelelse
om den digitale dividende
6
, der angav behovet for en fælles koordineret strategi
på området de efterfølgende rådskonklusioner fra rådsmøde den 12. juni 2008
samt Europa Parlamentets beslutning af 24. september 2008.
På baggrund af Kommissionens meddelelse har det svenske EU-formandskab
fremlagt et udkast til rådskonklusioner om den digitale dividende.
2. Formål og indhold
Overgangen fra analog til digital teknik i tv-stationernes jordsendenet i Europa
vil frigøre værdifulde radiofrekvenser, som følge af digitalteknikkens bedre
frekvenseffektivitet. Disse frekvenser benævnes ”den digitale dividende”, og kan
benyttes til andre formål end tv, herunder avancerede kommunikationstjenester.
I forbindelse med frigørelsen af den digitale dividende vil Kommissionen sikre,
at der sker en passende grad af koordinering inden for EU med henblik på at
høste det fulde sociale og økonomiske udbytte af, at disse frekvenser bliver
ledige. Det er derfor vigtigt, at man i EU når til enighed om en fælles køreplan,
der koordinerer de hensigtsmæssige tiltag og samtidig tager højde for, at
medlemsstaterne bevæger sig frem i forskellige tempi på grund af forskellige
nationale omstændigheder.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at den digitale dividende repræsenterer en
enestående chance for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter
radiofrekvenser til nye trådløse digitale tjenester, og ikke mindst at benytte dem
6 KOM(2007) 700 - Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget - At drage fuld nytte af digitaliseringsdividenden i Europa: en fælles strategi for anvendelsen af det frekvensområde,
der frigives ved overgangen til digitalt tv
Side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0022.png
til at skaffe landdistrikterne trådløst bredbånd for at slå bro over den digitale
kløft
7
. Herudover er der mulighed for at stimulere et hurtigere optag af nye
trådløse tjenester som følger med næste generation af mobilt bredbånd.
Realiseringen af den digitale dividende giver også nye muligheder for at afhjælpe
den økonomiske krise igennem udviklingen af innovative teknologier og
tjenester, der er afgørende forudsætninger for
yderligere effektivitetsgevinster
og omkostningsbesparelser i samfundsøkonomien som helhed
. Meddelelsen
skal endvidere ses i sammenhæng med Kommissionens målsætninger om at
udvikle en bredbåndsbaseret højhastighedsinfrastruktur, hvilket er afgørende for
overgangen til en videnintensiv, kulstoffattig digital økonomi.
De forslag, der opstilles i Kommissionens meddelelse er blandt andet udarbejdet
på baggrund af bidrag fra relevante interessenter og en større økonomisk analyse
af mulige samfundsøkonomiske gevinster. Dette arbejde er efterfølgende blevet
fulgt op af en offentlig høring om de forslag, der indgår meddelelsen.
I meddelelsen sondrer Kommissionen mellem tiltag, der haster, og som allerede
har en bred tilslutning fra Europa-Parlamentet og Rådet samt tiltag, som kræver
videre diskussion og opnåelse af enighed med Europa-Parlamentet og Rådet.
Kommissionen foreslår to tiltag af mere hastende karakter:
1) Fuldstændig afvikling af analogt fjernsyn i hele EU senest i 2012.
Den strategiske beslutning er allerede blevet truffet, men den
fuldstændige gennemførelse af udfasning af analog tv-sending er ikke
umiddelbart forestående. Kommissionen foreslår, at frekvenserne
frigøres så hurtigt som muligt med henblik på at bidrage til
afhjælpning af den økonomiske situation i EU. Kommissionen ser
gerne, at alle medlemsstater forpligter sig til fuldstændigt at afvikle
analog tv-sending inden 1. januar 2012.
2) Fælles harmoniserede tekniske anvendelsesvilkår for frekvensbåndet
790-862 MHz.
Hvis den fremtidige anvendelse af den digitale dividende til
elektroniske kommunikationstjenester ikke sker efter en samordnet
fremgangsmåde, er der risiko for en fragmentering af det indre
marked.
Kommissionen foreslår derfor at gennemføre teknisk harmoniserede
anvendelsesvilkår for frekvensbåndet 790-862 MHz. Beslutningen
skal ikke tvinge medlemsstaterne til at åbne op for anvendelsen af
frekvensbåndet til andre formål end tv, men hvis en medlemsstat
beslutter sig herfor, vil det skulle ske i overensstemmelse med de
fælles tekniske vilkår. Medlemsstaterne bør således afstå fra enhver
handling, der ville hindre gennemførelsen af den tekniske
harmoniseringsforanstaltning, der er under planlægning på EU-
niveau.
7 Forskellen i mulighederne for adgangen til digitale kommunikationstjenester mellem land og by.
IT- og Telestyrelsen
Side 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen anfører, at der inden fastlæggelse af de tekniske
vilkår bør tages højde for passende foranstaltninger, der kan
forebygge forstyrrelser af eksisterende tjenester og driften af udstyr.
Kommissionen fremfører, at der ud over de mere tekniske tiltag, skal foretages
politiske beslutninger om mere strategiske tiltag. Disse tiltag bør indgå i de
kommende flerårige frekvenspolitiske rammeprogrammer:
1) Fastlæggelse af et fælles EU-standpunkt med henblik på en mere
effektiv grænseoverskridende samordning med tredjelande.
Det er af afgørende betydning for anvendelsen af den digitale
dividende, hvorledes nabolande til EU anvender de samme
frekvenser. Dette skyldes risiko for grænseoverskridende interferens.
Forhandlingerne på den verdensomspændende
radiokommunikationskonference (WRC) i 2012 vil være af afgørende
betydning for de fremtidige strategiske frekvenspolitiske tiltag, der
skal tages i tredjelande. Kommissionen foreslår derfor, at der
vedtages et fælles EU-standpunkt om nøgleaspekter af den digitale
dividende forud for WRC-forhandlingerne.
2) Åbning af frekvensbåndet 790-862 MHz for elektroniske
kommunikationstjenester i hele EU.
For at opnå det fulde udbytte af EU-harmoniseringen, vil
Kommissionen eventuelt foreslå, at alle medlemsstater skal ophøre
med at anvende frekvensbåndet 790-862 MHz til højeffektsendere på
tv-området og gennemføre EU’s tekniske harmonisering, inden en vis
dato, som skal vedtages på EU-niveau. Dette vil endvidere sikre
bedre nabolandskoordinering imellem medlemsstater.
3) Minimumskrav til frekvenseffektivitet ved fremtidig anvendelse af den
digitale dividendes frekvenser
Da frekvenserne i den digitale dividende udgør en værdifuld og knap
ressource bør der stilles fælles minimumskrav til anvendelsen for at
sikre en effektiv brug af den digitale dividende.
Udover de tiltag der har mere hastende og strategisk karakter, peger
Kommissionen på flere fremadrettede initiativer, der yderligere kan forøge
størrelsen og anvendeligheden af den digitale dividende. Denne potentielle ekstra
kapacitet vil gøre det muligt i EU at være forberedt til fremtidige udfordringer i
forhold til uforudset efterspørgsel på frekvenser og nye uforudsete anvendelser.
Kommissionen udpeger i meddelelsen de mest lovende initiativer som:
-
-
-
Fremme af samarbejdet mellem medlemsstater om fælles planer for
udrulning af fremtidige radio- og tv-net.
Krav om, at alle tv-modtagere solgt i EU efter en nærmere fastsat dato
kan anvende de nyere kompressionsstandarder H264/MPEG4.
Minimumsnormer for digitale tv-modtageres evne til at kunne modstå
forstyrrelser.
IT- og Telestyrelsen
Side 23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0024.png
-
-
-
-
Overvejelse om udbygning af Single Frequency Networks (SFN-net)
Støtte til forskning af mere frekvenssmidige mobilkommunikations-
systemer.
Sikre den fremtidige anvendelse for trådløse mikrofoner eller tilsvarende
udstyr ved at udpege harmoniserede frekvenser til brug herfor.
Vedtagelse af et fælles standpunkt til den potentielle brug af
”mellemrum” (hvilket vil sige ledige frekvensmuligheder i tv-båndene,
som ikke kan anvendes til tv-formål) for kognitivt radioudstyr på
baggrund af fælles tekniske betingelser.
Det videre forløb omkring indarbejdelse af Kommissionens forslag til tiltag i
frekvensprogrammerne forventes at ske i løbet af 2010, men afhænger af Europa-
Parlamentets og Rådets responsum.
Kommissionen vil i mellemtiden hurtigst muligt anmode Frekvensudvalget om en
udtalelse efter forvaltningsproceduren om forslaget til en teknisk harmonisering
af frekvensbåndet 790-862 MHz med henblik på elektroniske
kommunikationstjenester.
På baggrund af Kommissionens meddelelse har det svenske EU-formandskab
fremlagt et udkast til rådskonklusioner, som blandt andet understreger den
betydning realisering af den digitale dividende har for udviklingen af det indre
marked for IKT-tjenester. I konklusionsudkastet opfordres medlemsstaterne til i
videst muligt omfang at facilitere en teknisk harmonisering af 800 MHz
frekvensbåndet og så vidt muligt at udfase analogt fjernsyn senest i 2012.
I konklusionsudkastet bliver Kommissionen anmodet om at fremlægge forslag til
beslutning om harmonisering af de tekniske betingelser for anvendelse af 800
MHz-båndet samt bistå medlemsstaterne i udviklingen af en fælles EU-tilgang til
frekvenskoordinering med tredjelande i forhold til den digitale dividende.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen samt rådskonklusioner.
5. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004 af lov om radiofrekvenser, der afløses af
en ny lov om radiofrekvenser, som er vedtaget af Folketinget og træder i kraft
den 1. januar 2009, bekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003 af lov om standarder
for transmission af tv-signaler m.v. samt bekendtgørelse nr. 827 af 26. august
2009 af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
IT- og Telestyrelsen
Side 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0025.png
6. Konsekvenser
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for dansk
lovgivning.
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget. De foreslåede tiltag vurderes
dog af Kommissionen at kunne bibringe betydelige afledte samfundsøkonomiske
gevinster i EU på op til 50 milliarder euro over en årrække på 15 år, hvis
tilgangen til udnyttelse af den digitale dividende bliver koordineret og
gennemført inden 2015.
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke i sig selv administrative
konsekvenser for det offentlige eller for erhvervslivet og skønnes ikke i sig selv
at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
IT- og Telestyrelsen
7. Høring
Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for it og
telekommunikation.
DI ITEK
anførte på mødet i EU-specialudvalget den 24. november 2009, at
harmonisering af frekvensanvendelse er et spørgsmål, der række ud over Europas
grænser. DI/ITEK opfordrede til, at man fra EU's side i videst muligt omfang
koordinerer anvendelsen af frekvenserne fra den digitale dividende med
tredjelande med henblik på at øge eksportmulighederne for de europæiske
producenter af elektronisk udstyr.
TDC
understregede på mødet i EU-specialudvalget den 24. november 2009
vigtigheden af at fastholde en slutdato for afviklingen af det analoge TV-signal i
EU. TDC påpegede endvidere behovet for en fælles koordination af et EU-
standpunkt med henblik på en mere effektiv grænseoverskridende samordning
med tredjelande.
8. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Det forventes, at et flertal af medlemsstaterne vil udtrykke støtte til
Kommissionens meddelelse og rådskonklusionerne. I lighed med Danmark er
flere medlemsstater allerede overgået til jordbaseret digitalt tv og har truffet den
principielle beslutning om, at frekvenserne i båndet 790-862 MHz skal anvendes
til andre formål, herunder mobilt bredbånd.
Enkelte medlemsstater har dog fastsat en slukningsdato efter 2012, hvilket kan
vise sig problematisk i forhold til gennemførsel af Kommissionens første tiltag
om analogt sluk inden 2012.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0026.png
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at optimere udnyttelsen
af den digitale dividende, herunder mulighederne for at en del af den digitale
dividende også kan anvendes til forskellige trådløse og mobile formål.
Regeringen støtter, at Kommissionen fastlægger de harmoniserede tekniske
anvendelsesvilkår for anvendelsen af 790-862 MHz, såfremt frekvenserne skal
anvendes til udbud af elektroniske kommunikationstjenester.
Fra regeringens side anses det for særligt væsentligt, at der på europæisk niveau
identificeres harmoniserede frekvenser til trådløse mikrofoner til erstatning for de
frekvenser, der i dag anvendes inden for frekvensbåndet 790-862 MHz.
Der bør fra dansk side lægges vægt på, at der på EU-niveau arbejdes for en
løsning på eventuelle problemer i forhold til forstyrrelser af andre tjenester,
herunder særligt kabel-tv i forbindelse med den fremtidige anvendelse til den
digitale dividende.
Regeringen anser det for væsentligt, at Kommissionen hurtigst muligt
iværksætter initiativer, der kan forbedre digitale tv-modtageres evne til at modstå
forstyrrelser gennem mandater til de europæiske standardiseringsorganisationer.
Endelig anser regeringen det for vigtigt, at der på EU-niveau arbejdes for at
understøtte initiativer, der stimulerer og fremmer anvendelsen af fortsat
forbedrede standarder. I sammenhæng med det foreslåede krav om, at alle tv-
modtagere solgt i EU efter en bestemt dato kan anvende de nyere
kompressionsstandarder H264/MPEG4, bør Kommissionen derfor overveje at
foreslå krav om, at alle tv-modtagere skal understøtte DVB-T2 efter en bestemt
dato.
Denne linje danner også grundlag for den danske tilgang til drøftelserne om
formandskabets udkast til rådskonklusioner.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om Kommissionens meddelelse er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 16. november 2009.
Grundnotatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Udvikling og
Teknologi.
IT- og Telestyrelsen
Side 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0027.png
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur: Beskyttelse mod
storstilede cyberangreb og sammenbrud: øget beredskab, sikkerhed og
robusthed
KOM(2009) 149 endelig
Rådsresolution
Optrykt på baggrund af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalgt den
27. maj 2009. Ændringer er markeret i marginen.
1. Resumé
IT- og Telestyrelsen
Kommissionens meddelelse ”Beskyttelse mod storstilede cyberangreb og
sammenbrud: øget beredskab, sikkerhed og robusthed” bygger videre på EU’s
ambition om at styrke sikkerheden i og tilliden til informationssamfundet.
Kommissionen fremhæver i meddelelsen særligt strategien for et sikkert
informationssamfund fra 2006
8
. Kommissionen anfører, at det ser ud til, at de
berørte parter ikke i tilstrækkelig grad har taget strategien til sig og gjort en
indsats for at føre den ud i livet.
I meddelelsen lægger Kommissionen vægt på forebyggelse, beredskab og
bevidstgørelse og opstiller en plan over øjeblikkelige tiltag, der skal styrke
sikkerheden og robustheden i kritisk informationsinfrastruktur.
Det bliver anført, at samfundets afhængighed af kritisk informationsinfrastruktur
og informationsinfrastrukturens sammenhæng på tværs af grænserne og med
anden infrastruktur samt dens sårbarhed og truslerne mod den gør, at det som
første skridt i et forsvar mod svigt og angreb er nødvendigt at drøfte spørgsmålet
om sikkerhed og robusthed ud fra et systemisk perspektiv.
Punktet er sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 18. december 2009 med henblik på vedtagelse af rådsresolution.
2. Baggrund
Nogle IKT-systemer, -net og -tjenester spiller en helt afgørende rolle i den
europæiske økonomi og det europæiske samfund som grundlag for levering af
uundværlige varer og tjenesteydelser. Disse systemer benævnes kritisk
informationsinfrastruktur, eftersom det vil have alvorlige følger for samfundets
kritiske funktioner, hvis de bryder sammen eller bliver ødelagt.
Meddelelsen bygger videre på EU's politik for at styrke sikkerheden i og tilliden til
informationssamfundet. I 2005 fremhævede Kommissionen det akutte behov for en
KOM(2006) 251: En strategi for et sikkert informationssamfund – “Dialog, partnerskab
og myndiggørelse”
8
Side 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0028.png
koordineret indsats for at opbygge tillid til elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester. Til dette formål blev der i 2006 vedtaget en strategi for et sikkert
informationssamfund, KOM(2006) 251: En strategi for et sikkert
informationssamfund – “Dialog, partnerskab og myndiggørelse”
Meddelelsen dannede grundlag for drøftelserne på ministerkonference om
beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur, der blev afholdt i Estland den 27. -
28. april 2009.
Meddelelsen blev endvidere drøftet på rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi) den 11. juni 2009.
På baggrund af Kommissionens meddelelse har det svenske EU-formandskab
fremlagt et udkast til rådsresolution om en koordineret europæisk tilgang til
netværks og informationssikkerhed.
IT- og Telestyrelsen
3. Hjemmelsgrundlag
Da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen og en rådsresolution, er
spørgsmålet om hjemmelsgrundlag ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur
lægger vægt på forebyggelse, beredskab og bevidstgørelse og opstiller en plan
over øjeblikkelige tiltag, der skal styrke sikkerheden og robustheden i kritisk
informationsinfrastruktur.
Aktiviteterne, der skitseres i Kommissionens meddelelse, vil blive gennemført
som led i og parallelt med det europæiske program for kritisk infrastruktur
(EPCIP), hvori to af nøgleelementerne er direktivet om indkredsning og
udpegning af europæisk kritisk infrastruktur, der peger på IKT-sektoren som et
højt prioriteret område for fremtidige tiltag, og informationsudvekslings-
netværket CIWIN.
Kommissionen finder, at der er behov for en europæisk indsats, der kan give de
nationale politikker og programmer merværdi ved at skabe øget bevidsthed om og
en fælles forståelse af udfordringerne og sætte gang i vedtagelsen af fælles
politiske mål og indsatsområder, styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne og
integrere de nationale politikker i et mere europæisk og verdensomspændende
perspektiv.
En stærk europæisk varslings- og reaktionsevne forudsætter velfungerende
landsdækkende/statslige it-beredskabsenheder (CERT – Computer Emergency
Response Team). Desuden skal de indgå i et effektivt samarbejde og i
Side 28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
informationsudveksling på tværs af grænserne, eventuelt via eksisterende
organisationer som European Governmental CERT’s Group.
Kommissionen konstaterer i meddelelsen, at der er begrænset europæisk varslings-
og reaktionsevne til imødegåelse af truslerne mod IKT-infrastrukturen. Processerne
og fremgangsmåderne for overvågning og rapportering af sikkerhedshændelser på
nettene varierer betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat. Nogle medlemsstater
har ingen it-beredskabsenheder, som er ansvarlig for overvågningen.
Meddelelsen foreslår på den baggrund en handlingsplan, der indeholder følgende
mål:
Beredskab og Forebyggelse
Minimumstandarder for landsdækkende/statslige it-beredskabsenheder (CERT)
skal være fastlagt ved udgangen af 2010. Der skal være oprettet velfungerende
landsdækkende/statslige CERT-enheder i alle medlemsstater ved udgangen af
2011.
Der skal foreligge en køreplan for et europæisk offentlig-privat partnerskab for en
robust infrastruktur ved udgangen af 2009. Partnerskabet skal være etableret midt i
2010. De første resultater af partnerskabet skal foreligge i slutningen af 2010.
Der skal etableres et europæisk forum, hvor medlemsstaterne kan udveksle
information og god strategisk praksis vedrørende sikkerheden og robustheden i
kritisk informationsinfrastruktur ved udgangen af 2009. Forummets første
resultater skal foreligge i slutningen af 2010.
Opdagelse og reaktion
Kommissionen støtter udviklingen og indførelsen af et europæisk
informationsudvekslings- og varslingssystem (EISAS), der når ud til borgerne og
de små og mellemstore virksomheder. Køreplanen for et europæisk
informationsudvekslings- og varslingssystem skal foreligge i slutningen af 2010.
Afhjælpning og genopretning
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at udforme nationale katastrofeplaner
og afholde jævnlige øvelser i håndtering af omfattende netsikkerhedshændelser.
Der skal være gennemført mindst én national katastrofeøvelse i hver medlemsstat
inden udgangen af 2010.
Kommissionen vil yde økonomisk støtte til tilrettelæggelse af fælleseuropæiske
øvelser i håndtering af hændelser, der truer internettets sikkerhed: Den første
fælleseuropæiske øvelse skal være tilrettelagt og gennemført inden udgangen af
2010. Der skal være fælleseuropæisk deltagelse i internationale øvelser inden
udgangen af 2010.
Kommissionen opfordrer medlemsstaternes til at styrke samarbejdet mellem de
landsdækkende/statslige CERT-enheder. Derfor skal antallet af nationale instanser,
der deltager i European Governmental CERTs Group være fordoblet inden
udgangen af 2010.
Internationalt samarbejde
IT- og Telestyrelsen
Side 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0030.png
Kommissionen vil sætte gang i en europadækkende debat med deltagelse af alle
relevante offentlige og private parter med det formål at fastlægge EU's vigtigste
mål for langsigtet robusthed og stabilitet. EU's vigtigste mål vedrørende kritiske
internetkomponenter og -spørgsmål skal ligge fast inden udgangen af 2010.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at opstille retningslinjer
for internettets robusthed og stabilitet. Der skal foreligge en europæisk køreplan for
opstilling af principper og retningslinjer for et robust og stabilt internet inden
udgangen af 2009. Der skal være enighed om et første udkast til et sådant sæt
principper og retningslinjer inden udgangen af 2010.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at opstille en køreplan for
at fremme de europæiske principper og retningslinjer på verdensplan. Der skal
opstilles en køreplan for det internationale samarbejde om principper og
retningslinjer for robusthed og stabilitet i starten af 2010. Det første udkast til
internationalt anerkendte principper og retningslinjer skal drøftes med tredjelande
og i relevante fora, herunder et dialogforum for internetforvaltning (Internet
Governance Forum) i slutningen af 2010.
Kommissionen opfordrer de berørte europæiske parter til at overveje, hvordan
afhjælpnings- og genopretningsøvelserne rent praktisk kan udvides og gennemføres
på verdensplan. Der foreslås en ramme og en køreplan for europæisk engagement
og deltagelse i verdensomspændende øvelser i genopretning og afhjælpning ved
omfattende internetsikkerhedshændelser inden udgangen af 2010.
Kriterier for europæisk kritisk infrastruktur i ikt-sektoren
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne og alle relevante parter
videreføre arbejdet med at opstille sektorspecifikke kriterier for indkredsning af
europæisk kritisk infrastruktur i IKT-sektoren i første halvdel af 2010.
Meddelelsens konklusion
Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at en sikker og robust kritisk
informationsinfrastruktur er det bedste forsvar mod svigt og angreb.
Handlingsplanens succes afhænger af, hvor godt den kan bygge videre på og
bidrage til aktiviteter i den offentlige og den private sektor, og af
medlemsstaternes, EU-institutionernes og de øvrige parters engagement og fulde
samarbejde.
Forbedring af sikkerheden og robustheden i IKT-infrastrukturen er et langsigtet
mål, og strategien og foranstaltningerne for at nå dette mål må jævnligt tages op til
fornyet overvejelse. Som led i den overordnede debat om net- og
informationssikkerhedspolitikkens fremtid i EU efter 2012 vil Kommissionen
derfor hen imod slutningen af 2010 iværksætte en evaluering af den første fase af
foranstaltninger og om nødvendigt foreslå yderligere tiltag.
På baggrund af Kommissionens meddelelse har det svenske EU-formandskab
fremlagt et udkast til rådsresolution, som blandt andet fremhæver vigtigheden af
en styrket og samlet europæisk strategi for net-og informationssikkerhed med
klart definerede roller for Europa-Kommissionen, medlemsstaterne og det
Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA). I
konklusionsudkastet opfordres medlemsstaterne blandt andet til at deltage i
IT- og Telestyrelsen
Side 30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0031.png
fælleseuropæiske beredskabsøvelser samt oprette landsdækkende/statslige it-
beredskabsenheder (CERT’er). Der lægges endvidere vægt på, at medlemsstaterne
gennem oplysningskampagner arbejder for at øge slutbrugerens tillid til IKT.
Kommissionen bliver i konklusionsudkastet anmodet om at fremlægge en samlet
strategi for net- og informationssikkerhed, herunder eventuelt en moderniseret
agentur med en styrket og fleksibelt mandat.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Området er i dag ikke reguleret af dansk lov.
Meddelelsen og rådsresolutionen får ikke i sig selv konsekvenser for gældende
dansk ret. Det kan ikke udelukkes, at området vil blive reguleret, hvis
Kommissionen følger meddelelsen og rådsresolutionen op med initiativer, der
kræver regulering i Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Meddelelsen og rådsresolutionen har ikke i sig selv konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Afhængigt af, hvorledes man fra dansk side vælger at gennemføre
Kommissionens opfordringer, vil det kunne medføre udgifter for staten.
Eventuelle økonomiske konsekvenser vil afhænge af, hvordan man vælger at
implementere initiativerne. Derudover vil der kunne være tale om udgifter på
EU-budgettet afhængigt af de konkrete forslag, som Kommissionen vil fremføre.
9. Høring
Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for it og
telekommunikation. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens holdning
Kommissionens meddelelse vurderes at være i tråd med regeringens
prioriteringer på området og i overensstemmelse med planlagte eller allerede
iværksatte tiltag. Regeringen har i sin politik for beredskabet fra 2005 anført, at
forebyggelse prioriteres højt for at mindske samfundets sårbarhed og dermed øge
robustheden, især inden for energi-, tele-, it- og transportområdet. Regeringen
stiller sig positivt over for beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur, og
støtter derfor meddelelsen. Regeringen vil endvidere arbejde for, at tiltag som
følge af meddelelsen bliver så omkostningseffektive som muligt, og at de i videst
muligt omfang vil bygge på eksisterende nationale og europæiske tiltag, herunder
særligt arbejdet der allerede pågår i forbindelse med EPCIP-programmet. Lige-
IT- og Telestyrelsen
Side 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768481_0032.png
ledes ønsker regeringen et tæt samarbejde med andre internationale aktører, der
også har igangsat en række initiativer for at dæmme op for sårbarheden ved
cyberangreb.
Regeringen har endvidere den 25. maj 2009 besluttet at etablere en Governmental
CERT, der forventes fuldt funktionsdygtig ved udgangen af 2010. Regeringen stiller
sig positivt over for beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur, og regeringen
støtter derfor meddelelsen.
Regeringen imødeser udmøntningen af Kommissionens forslag.
Denne linje danner også grundlag for den danske tilgang til drøftelserne om
formandskabets udkast til rådsresolution.
11. Forhandlingssituationen
IT- og Telestyrelsen
Kommissionens meddelelse er blevet drøftet indledningsvist på
ministerkonference i Tallinn mellem den 27. og 28. april 2009. Her gav
medlemsstaterne udtryk for generel støtte til meddelelsen og dens initiativer.
Denne blev gentaget på møde i Rådet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 11. juni 2009. Enkelte medlemsstater har dog givet udtryk for nogen tøven i
forhold til, hvorvidt det kan lade sig gøre at afholde fælles øvelser allerede i
2010.
I efteråret 2009 har der været ført forhandlinger i Rådet om en rådsresolution
vedrørende en samlet europæisk holdning til netværks- og informationssikkerhed.
Udkast hertil er blevet behandlet på møde i Coreper 28. oktober 2009.
I udkastet udtales støtte til målene i Kommissionens meddelelse, ligesom der
udtrykkes støtte til arbejdet i ENISA, uden at der dog tages stilling til ENISA’s
fremtidige rolle efter 2012.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg er oversendt den 5. maj 2009.
Grundnotatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Videnskab og
Teknologi.
Side 32