Europaudvalget 2009-10
2987 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453773_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17456/09 (Presse 373)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2987. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 17.-18. december 2009
Formand
Åsa Torstensson
Sveriges infrastrukturminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17456/09 (Presse 373)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0002.png
17.-18.XII.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til transport:
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om
buspassagerers rettigheder.
Det nåede desuden til enighed om generelle indstillinger vedrørende et udkast til forordning om
Det
Europæiske GNSS-Agentur
og et udkast til direktiv om
meldeformaliteter for skibe,
der ankommer
til eller udgår fra havne i EU.
Rådet bemyndigede Kommissionen til at forhandle et
samarbejdsmemorandum med Organisatio-
nen for International Civil Luftfart
(ICAO), og det gennemgik fremskridtene i forbindelse med an-
den etape af
luftfartsforhandlingerne med USA.
Med hensyn til telekommunikation:
Rådet havde en orienterende debat om
post-i2010-strategien,
som det vedtog konklusioner om.
Det vedtog endvidere konklusioner
om digitaliseringsdividenden som kilde til sociale goder og
økonomisk vækst og en resolution om en samordnet europæisk strategi for net- og informations-
sikkerhed.
17456/09 (Presse 373)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0003.png
17-18.XII.2009
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT............................................................................................................................7
Buspassagerers rettighed ......................................................................................................................7
INTERMODAL TRANSPORT OG TRANSPORTNET ....................................................................9
Det Europæiske GNSS-Agentur...........................................................................................................9
Intelligente transportsystemer ............................................................................................................10
En bæredygtig fremtid for transporten - formandskabets konklusioner.............................................12
LUFTFART........................................................................................................................................17
Luftfartssikkerhedsafgifter .................................................................................................................17
Samarbejdsaftale med ICAO..............................................................................................................18
Anden etape af luftfartsforhandlingerne med USA............................................................................19
SHIPPING ..........................................................................................................................................20
Meldeformaliteter for skibe................................................................................................................20
TELEKOMMUNIKATION...............................................................................................................21
Post-i2010-strategien -
Rådets konklusioner......................................................................................21
Digitaliseringsdividenden -
Rådets konklusioner...............................................................................22
Net- og informationssikkerhed...........................................................................................................22
EVENTUELT.....................................................................................................................................24
TRANSPORT.....................................................................................................................................24
TELEKOMMUNIKATION...............................................................................................................26
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
17456/09 (Presse 373)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING: ..................................................................................27
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet ..........................................................................28
EKSTERNE FORBINDELSER
Samarbejdsrådet EU-Moldova...............................................................................................................................28
MILJØ
Overførsler af affald - udvalgsprocedure med kontrol,..........................................................................................29
UDVIKLING
Medlemsstaternes bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond i 2011...................................................................29
DET INDRE MARKED
Godkendelse af motorkøretøjer - mobile ikke-vejgående maskiner - Udvalgsprocedure ......................................29
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat - Semsgarvet læder (vaskeskind) ............................30
17456/09 (Presse 373)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0005.png
17-18.XII.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Etienne SCHOUPPE
Bulgarien:
Alexander TZVETKOV
Den Tjekkiske Republik:
Gustáv SLAMEČKA
Lenka PTÁČKOVÁ MELICHAROVÁ
Danmark:
Lars BARFOED
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Noel DEMPSEY
Eamon RYAN
Grækenland:
Nikos SIFOUNAKIS
Spanien:
José BLANCO LÓPEZ
Miguel SEBASTIÁN GASCÓN
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Altero MATTEOLI
Cypern:
Nicos NICOLAIDES
Letland:
Arturs BERGHOLCS
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Eligijus MASIULIS
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Lajos CSEPI
Malta:
Theresa CUTAJAR
Erhvervsminister og minister for forenkling
Statssekretær for mobilitet under premierministeren
Minister for transport, informationsteknologi og kommu-
nikation
Transportminister
Viceindenrigsminister med ansvar for Europaspørgsmål
Transportminister
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og byud-
vikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcers
Understatssekretær for infrastruktur, transport og netvær-
ker
Minister for infrastruktur og transport
Minister for industri, turisme og handel
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastruktur- og transportminister
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Transport- og Kommunikationsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Regionaludvikling og Lokal-
styre
Transport- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Transport-, Telekommunikations- og Ener-
giministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
17456/09 (Presse 373)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0006.png
17-18.XII.2009
Nederlandene:
Camiel EURLINGS
Frank HEEMSKERK
Østrig:
Doris BURES
Polen:
Cezary GRABARCZYK
Portugal:
António MENDONÇA
Rumænien:
Radu Mircea BERCEANU
Marius FECIORU
Slovenien:
Jozsef GYÖRKÖS
Igor JAKOMIN
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
Finland:
Anu VEHVILÄINEN
Suvi LINDÉN
Sverige:
Åsa TORSTENSSON
Leif ZETTERBERG
Det Forenede Kongerige:
Stephen TIMMS
Sadiq KHAN
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Minister for udenrigshandel
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Infrastrukturminister
Minister for offentlige arbejder, transport og kommunika-
tion
Transport- og infrastrukturminister
Statssekretær, Ministeriet for Kommunikation og Informa-
tionssamfundet
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Statssekretær, Transportministeriet
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Transportminister
Kommunikationsminister
Infrastrukturminister
Statssekretær under infrastrukturministeren
Statssekretær for finansielle spørgsmål, Finansministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Lokalsamfund og Lokalfor-
valtning
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Næstformand
17456/09 (Presse 373)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0007.png
17-18.XII.2009
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Buspassagerers rettighed
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om buspassagerers rettigheder.
(17412/09). Rådet vil således kunne vedtage sin holdning til forslaget efter førstebehandlingen på
en kommende samling og fremsende den til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandlin-
gen.
Forordningen tager sigte på at styrke passagerernes rettigheder inden for bustransport med hensyn
til assistance til handicappede eller bevægelseshæmmede, kompensationsspørgsmål, information af
passagererne og klagebehandling.
Det væsentligste udestående spørgsmål vedrørte forordningsudkastets
anvendelsesområde.
samlingen i Rådet i juni 2009 gik et flertal af medlemsstaterne ind for at begrænse anvendelsesom-
rådet til national langdistancebefordring og international befordring ad faste ruter. Arbejdet i Rådets
forberedende organer har imidlertid vist, at det er meget vanskeligt at finde frem til en definition af
langdistancetjenester, der gælder for hele EU. Efter igen at have drøftet spørgsmålet nåede mini-
strene nu til enighed om, at forordningen bør omfatte befordring ad faste ruter generelt, idet der åb-
nes mulighed for en række undtagelser. Befordring i byer, forstæder og regionalt kan således undta-
ges, dog ikke fra bestemmelserne om ikke-diskriminering og om handicappedes ret til befordring,
som derfor finder anvendelse på alle former for tjenester. Der kan i en overgangsperiode indrømmes
undtagelser for indenlandsk rutekørsel generelt samt for særlige regelmæssige transportforbindelser
til lande uden for EU. Personbefordring for egen regning uden gevinst for øje og speciel rutekørsel
bestemt til en særlig kategori af passagerer er fortsat ikke omfattet af forordningens anvendelsesom-
råde. Lejlighedsvis kørsel skal overholde bestemmelserne om kompensation og ikke-
diskriminering, men ikke de øvrige bestemmelser.
17456/09 (Presse 373)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0008.png
17-18.XII.2009
Udkastet til forordning indeholder navnlig bestemmelser om
– kompensation i tilfælde af død eller tilskadekomst samt bortkomst eller beskadigelse af bagage
på grund af
ulykker.
I den forbindelse må loftet for den økonomiske kompensation i henhold til
national lovgivning ikke være lavere end de mindstebeløb, der er fastsat i forordningen, dvs.
220 000 EUR pr. passager og 500 EUR (kørsel, der varetages i byer, forstæder og regionalt) el-
ler 1200 EUR (al anden rutekørsel og lejlighedsvis kørsel) pr. stk. bagage. Såfremt hjælpeanord-
ninger som f.eks. kørestole beskadiges, skal der ydes fuld kompensation. Desuden er der be-
stemmelser om assistance med henblik på at dække passagerens umiddelbare praktiske behov
som følge af ulykken.
Spørgsmålet om erstatningsansvar, dvs. hvem der senere skal betale kompensationen, behandles
i overensstemmelse med national lovgivning for at tage hensyn til den forskellige lovgivning på
området i de forskellige medlemsstater
– ikke-diskriminering og assistance til
handicappede
og bevægelseshæmmede: de må ikke nægtes
befordring, undtagen af hensyn til sikkerheden eller mangel på den nødvendige infrastruktur. Der
må ikke kræves yderligere betaling. Assistancen skal ydes i bestemte terminaler, der udpeges af
medlemsstaterne, med forbehold af forudgående meddelelse om behov for assistance. En ledsa-
gende person har ret til gratis befordring
– passagerrettigheder i tilfælde af
aflysning eller forsinkelse
af en rejse: transportørerne skal til-
byde valget mellem fortsættelse af rejsen, omlægning eller tilbagebetaling. Desuden skal der til-
bydes assistance i form af snacks, måltider og forfriskninger samt til at finde indkvartering, hvis
det er nødvendigt.
Forpligtelserne i henhold til dette udkast til forordning omfatter ikke tekniske krav til transportører-
ne om at ændre eller udskifte køretøjer eller infrastruktur og udstyr i terminalerne.
Forslaget er del af en generel EU-politik, der skal sikre ligebehandling af passagerer, uanset den
valgte transportform, og styrke passagerrettighederne med særlig vægt på ikke-diskriminering af
handicappede og bevægelseshæmmede. Der er vedtaget lignende lovgivning for luft- og jernbane-
transport, og der er lovgivning på vej for skibspassagerer.
Kommissionen fremsatte sit forslag i december 2008 (16933/08). Europa-Parlamentet vedtog sin
førstebehandlingsudtalelse i april 2009.
17456/09 (Presse 373)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0009.png
17-18.XII.2009
INTERMODAL TRANSPORT OG TRANSPORTNET
Det Europæiske GNSS-Agentur
Rådet vedtog en generel indstilling i afventning af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse
med hensyn til et udkast til forordning om ændring af forordningen fra 2004 om forvaltningsstruk-
turerne for de europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation (17688/09).
Målet med forslaget til forordning er at bringe forordning nr. 1321/2004, i henhold til hvilken Den
Europæiske GNSS-Tilsynsmyndighed, der nu bliver til Det Europæiske GNSS-Agentur, blev etab-
leret, i overensstemmelse med de bestemmelser, der blev vedtaget i 2008 om forvaltning og finan-
siering af de europæiske satellitnavigationsprogrammer.
De bestemmelser, der blev indført med forordning nr. 683/2008 om den videre gennemførelse af
disse programmer, tager hensyn til, at man er gået bort fra tanken om privat forvaltning af satellit-
navigationsprogrammet Galileo som oprindelig fastsat i forordningen fra 2004. Som følge heraf har
Kommissionen fået det fulde ansvar for forvaltningen, og ejerskabet til alle Galileoaktiver er blevet
overført til EU.
Det har derfor vist sig nødvendigt at tilpasse forordning nr. 1321/2004 i overensstemmelse hermed.
Med henblik på dette skal det nye udkast til forordning
– omdefinere forholdet mellem agenturet og Kommissionen ved at styrke de beføjelser, der tildeles
Kommissionen, som skal udstikke retningslinjer for agenturets arbejde
– fastsætte bestemmelser om sikkerhedsgodkendelse. Kommissionen bevarer det generelle ansvar
for alle sikkerhedsspørgsmål, mens sikkerhedsgodkendelse og driften af Galileosikkerhedsover-
vågningscentret bliver en del af agenturets ansvarsområde. Der vil som et selvstændigt organ in-
den for rammerne af agenturet blive oprettet et udvalg for sikkerhedsgodkendelse, som skal løse
opgaver, f.eks. godkendelse af sikkerhedsgodkendelsesstrategien og opsendelse af satellitter,
bemyndigelse til at drive systemerne i deres forskellige konfigurationer og for de forskellige tje-
nester, bemyndigelse til at drive anlæggene og tjenesterne samt bemyndigelse til at fremstille
visse produkter.
Kommissionen fremsatte sit forslag (6257/1/09) i marts 2009. Under drøftelserne i Rådets forbere-
dende organer er forslaget blevet grundlæggende ændret for så vidt angår bestemmelserne om sik-
kerhedsgodkendelse. Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes at foreligge i be-
gyndelsen af 2010.
17456/09 (Presse 373)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0010.png
17-18.XII.2009
Intelligente transportsystemer
Rådet noterede sig status med hensyn til et forslag til direktiv om ibrugtagning af intelligente trans-
portsystemer på vejtransportområdet.
Målet med direktivforslaget er at fremskynde og koordinere ibrugtagningen af interoperable ITS på
vejtransportområdet, herunder grænseflader til andre transportmåder, ved at skabe de nødvendige
betingelser og mekanismer ved hjælp af en sammenhængende ramme, der omfatter hele EU.
Teksten kan i sin nuværende udformning grundlæggende tiltrædes af medlemsstaterne. Umiddelbart
før rådssamlingen meddelte Europa-Parlamentet endvidere, at det var rede til at acceptere substan-
sen i teksten. Rådet opfordrede derfor nu de kompetente organer til at afslutte behandlingen af afta-
len med Parlamentet, således at direktivet hurtigt kan vedtages af de to institutioner, når Rådet har
vedtaget sin førstebehandlingsudtalelse på en kommende samling.
Der tilbagestår imidlertid et mere teknisk juridisk spørgsmål, som skal drøftes med Parlamentet,
nemlig bestemmelserne om "delegerede retsakter", som netop er blevet indført efter Lissabontrakta-
tens ikrafttræden. "Delegerede retsakter" er afgørelser, der træffes af Kommissionen til udmøntning
af retsakter, der er vedtaget af Parlamentet og Rådet.
Kommissionens forslag, der blev fremsat i december 2008 (17564/08), er blevet ændret betydeligt
under behandlingen i Rådets forberedende organer, hvor der også er blevet taget hensyn til Europa-
Parlamentets førstebehandlingsudtalelse fra april 2009 (8899/09). Desuden er der blevet foretaget
ændringer efter adskillige uformelle kontakter med Europa-Parlamentet i de seneste uger for at bane
vejen for en hurtig aftale mellem Rådet og Parlamentet.
Nøglespørgsmålet, hvor meningerne indtil for nylig var delte, drejer sig om, hvorvidt og i hvilket
omfang ibrugtagning af ITS- applikationer og -tjenester bør være obligatorisk. Mange medlemssta-
ter mener, ikke mindst i betragtning af de økonomiske og administrative følger, at afgørelser om
ibrugtagning af ITS-tjenester bør træffes på nationalt plan. Andre medlemsstater gik oprindelig ind
for, at i det mindste nogle ITS-tjenester skulle være obligatoriske, men de var ikke enige om, hvilke
tjenester der skulle vælges. I sin førstebehandlingsudtalelse gik Europa-Parlamentet ind for en obli-
gatorisk indførelse af visse ITS-tjenester. Den kompromisløsning, der nu er fundet, omfatter på den
ene side en garanti til medlemsstaterne for, at de får det endelig ord med hensyn til ibrugtagning af
ITS på deres område, og på den anden side en procedure i to faser for indførelse af ITS gennem EU-
lovgivning: først vedtager Kommissionen de nødvendige specifikationer for den pågældende foran-
staltning, herefter forelægger den inden for 12 måneder og eventuelt efter en konsekvensanalyse et
forslag om ibrugtagning af denne foranstaltning for Europa-Parlamentet og Rådet, som sammen
træffer afgørelse om det.
17456/09 (Presse 373)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
Nogle medlemsstater frygter imidlertid fortsat, at det ikke er klart nok, at ibrugtagningsbestemmel-
serne ikke er obligatoriske, og de har til hensigt at fremsætte en erklæring om spørgsmålet, når di-
rektivet vedtages.
Intelligente transportsystemer (ITS) integrerer telekommunikationsteknologi, elektronisk teknologi
og informationsteknologi med transportteknik med henblik på at planlægge, udforme, drive, vedli-
geholde og forvalte transportsystemer.
For at fremme ibrugtagningen af ITS fastlægger direktivforslaget prioriterede områder og priorite-
rede og andre foranstaltninger på disse områder. Kommissionen får til opgave at fastlægge specifi-
kationerne for de foranstaltninger, der planlægges på de prioriterede områder. De prioriterede om-
råder og tilhørende hovedforanstaltninger, der er skitseret i direktivet, omfatter :
– optimal udnyttelse af vej-, trafik- og rejsedata
prioriterede foranstaltninger: EU-dækkende tjenester til multimodal rejseinformation og tidstro
trafikinformation samt et minimum af færdselssikkerhedsrelateret generel trafikinformation
– kontinuitet i ITS-tjenester til trafik- og godsstyring
(foranstaltninger: f.eks. sikring af informationsstrømme og "tracking and tracing" af gods)
– ITS-applikationer inden for færdselssikkerhed og -sikring
prioriterede foranstaltninger: EU-dækkende eCall-system samt reservations- og informationstje-
nester for sikrede parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer.
Der gennemføres lignende initiativer til integration af informations- og kommunikationsteknologier
med henblik på transportstyring på andre områder. Der er f.eks. et arbejde i gang med hensyn til
trafikstyringssystemer for jernbaner (ERTMS) og flytrafik (SESAR); i søtransportsektoren er der
allerede indført et system til udveksling af søfartsoplysninger (SafeSeaNet) og et trafikovervåg-
nings- og trafikinformationssystem for skibsfarten (VTMIS).
17456/09 (Presse 373)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0012.png
17-18.XII.2009
En bæredygtig fremtid for transporten - formandskabets konklusioner
Formandskabet forelagde ministrene et udkast til konklusioner om en meddelelse fra Kommissio-
nen om en bæredygtig fremtid for transporten. Drøftelserne viste, at der var meget bred enighed om
teksten, men at ikke alle medlemsstater kunne støtte alle dele af den. Formandskabet drog derfor
følgende konklusioner på eget ansvar:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL Kommissionens hvidbog af 14. september 2001 med titlen "Den europæiske
transportpolitik frem til 2010: De svære valg"
1
og Kommissionens meddelelse af 27. juni 2006 med
titlen "Hold Europa i bevægelse - Bæredygtig mobilitet på vores kontinent - Midtvejsevaluering af
Europa-Kommissionens hvidbog fra 2001 om transportpolitikken"
2
,
SOM HENVISER TIL Rådets konklusioner om grønbogen om TEN-T: en gennemgang af politik-
ken på vej mod større integration i det transeuropæiske transportnet til gavn for den fælles trans-
portpolitik, der blev vedtaget den 11. juni 2009
3
,
SOM HENVISER TIL Kommissionens meddelelse af 19. juni 2009 med titlen "En bæredygtig
fremtid for transporten: På vej mod et integreret og brugervenligt transportsystem med teknologien
som drivkraft"
4
,
SOM TAGER HENSYN TIL resultatet af den orienterende drøftelse på samlingen i Rådet (trans-
port, telekommunikation og energi) den 9. oktober 2009 og høringen af interessenter, der bl.a. har
omfattet interessentkonferencer på højt plan den 9.-10. marts 2009 og den 20. november 2009,
SOM MENER, at den seneste udvikling og de udfordringer, der ligger forude, (klimaændringer og
andre miljøudfordringer, globalisering, aldring, migration, knaphed på fossile brændstoffer, urbani-
sering) kræver, at der træffes afgørelser om en opgraderet europæisk transportpolitik,
SOM TAGER HENSYN TIL forskellene mellem medlemsstaterne for så vidt angår deres økonomi-
ske udvikling, deres infrastrukturforhold, transportydelserne og deres forskellige geografiske belig-
genhed,
1
2
3
4
11932/01.
10954/06.
10971/09.
11294/09.
12
17456/09 (Presse 373)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
SOM ANERKENDER, at det haster med at få vendt de mange aktuelle kriser til en chance ved at
gå over til en miljøeffektiv økonomi, dvs. en sikker og bæredygtig ressourceeffektiv lavemissionsø-
konomi baseret på bæredygtig produktion i transportsektoren og understøttet af mere bæredygtige
livsformer,
SOM FREMHÆVER, at transportsystemet spiller en afgørende rolle både for at nå klimamålene og
for at sikre den europæiske økonomis konkurrenceevne og et opsving for at komme ud af den nuvæ-
rende økonomiske krise, og ANERKENDER, at et effektivt og bæredygtigt transportsystem er vig-
tigt af økonomiske, sociale og miljømæssige årsager, og især for den europæiske konkurrenceevne
og velstand, beskæftigelse og sikkerhed, i overensstemmelse med Lissabonstrategiens globale mål
og EU's strategi for bæredygtig udvikling,
SOM FREMHÆVER, at transportsektoren må harmoniseres på passende vis for at integreres fuldt
ud i et velfungerende, åbent og korrekt reguleret indre transportmarked, da det er absolut nødven-
digt, hvis der skal sikres en fair konkurrence mellem virksomhederne, transporttjenester på et højt
niveau, mobilitet og tilgængelighed for alle brugere af transportsystemet,
SOM ANERKENDER, at udvikling af bæredygtig og sammenhængende infrastruktur er et afgø-
rende element i en europæisk transportpolitik under overholdelse af subsidiaritetsprincippet,
SOM NOTERER SIG, at udvikling og ibrugtagning af nye teknologier vil spille en betydelig rolle i
forbindelse med etableringen af et transportsystem, der vil være bæredygtigt og effektivt på mel-
lemlang og lang sigt, og give Europa og dets industri en konkurrencefordel og samtidig bidrage til
at begrænse klimaændringerne og forbedre tilgængeligheden samt færdselssikkerheden,
SOM UNDERSTREGER, at til trods for de fremskridt, der er gjort de seneste år, er der for mange,
der mister livet og bliver alvorligt kvæstet i trafikulykker, og at der må gøres alt, hvad der er muligt,
for at nedbringe de nuværende tal,
SOM ANERKENDER behovet for yderligere at begrænse transportens negative virkninger for mil-
jøet samt trafikkøer og støj,
1.
HILSER Kommissionens meddelelse med titlen "En bæredygtig fremtid for transporten: På
vej mod et integreret og brugervenligt transportsystem med teknologien som drivkraft" og
dens beslutning om at indlede en forberedende proces med henblik på en ajourføring og for-
nyelse af den europæiske transportpolitik for det næste årti 2010-2020 VELKOMMEN.
17456/09 (Presse 373)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
2.
ANERKENDER, at den nuværende økonomiske og finansielle situation giver mulighed for at
gøre erfaringer, og ERKENDER behovet for at forberede transportsektoren, så den kan klare
fremtidens udfordringer, samtidig med at den økonomiske genopretning lettes, og når der igen
kommer gang i økonomien, drage fordel af et effektivt, sammenhængende og bæredygtigt
transportsystem for fuldt ud at støtte den europæiske økonomis konkurrenceevne.
ANERKENDER behovet for at udnytte alle transportformer bedre og træffe positive foran-
staltninger med henblik på, hvor det er relevant, at TILSKYNDE TIL overgang til anvendel-
sen af dem, der er mest energieffektive og miljøvenlige, samt en mere effektiv anvendelse af
alle transportformer og en smidig kombination af transportformer, dvs. samordnet modalitet
og fremme heraf, i betragtning af, at dette er nøgleelementer i et bæredygtigt, miljøeffektivt,
velfungerende, tilgængeligt og integreret transportsystem.
TILSKYNDER Kommissionen TIL at fremme ét fuldt ud integreret multimodalt transportsy-
stem yderligere, især ved revisionen af TEN-T-politikken, Marco Polo-programmet og
NAIADES-handlingsprogrammet, og eventuelt andre fællesskabspolitikker, der har en positiv
indvirkning på transportsystemet, samtidig med at der tages hensyn til behovet for at mindske
de nuværende regionale forskelle inden for EU, de behov, som medlemsstaterne i udkanten af
EU, har samt de store transnationale trafikstrømme.
ERKENDER de muligheder, der ligger i intelligente logistikkæder med henblik på at bidrage
til et bæredygtigt transportsystem.
GENTAGER, at målet for TEN-T-politikken fortsat bør være samhørigheden og en bæredyg-
tig økonomisk integration i Den Europæiske Union, og ANERKENDER, at der inden for
TEN-T vil kunne indføres nye teknologier og bedste praksis.
FINDER, at TEN-T-politikken bør lægge behørig vægt på en rettidig gennemførelse af priori-
terede projekter og en effektiv integration heraf i det primære net, knudepunkter (havne, luft-
havne) og intermodale forbindelser (såsom forbindelser mellem jernbane, veje, indre vandve-
je, havne og lufthavne), multimodale grønne korridorer, manglende infrastrukturforbindelser,
grænseoverskridende afsnit, eliminering af flaskehalse, sammenkoblinger med nabolande og
naboregioner, idet der bygges videre på forlængelsen af de eksisterende korridorer.
ANERKENDER, at egentlige finansieringsmekanismer, der stammer fra Fællesskabet og an-
dre kilder, og som kan sikre en effektiv gennemførelse af transportinfrastrukturprojekter, bør
anses for at være vigtige.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
17456/09 (Presse 373)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
9.
STØTTER det generelle princip om indregning og gennemførelse af eksterne omkostninger i
forbindelse med alle transportformer, idet der bl.a. tages hensyn til behovet for at sikre lige
vilkår for de forskellige transportformer, samtidig med at der tages hensyn til medlemsstater-
nes og hver transportforms særlige forhold samt de forskellige, mulige politiske foranstaltnin-
ger og deres miljømæssige og økonomiske virkninger.
ERKENDER, at transportsektorens afhængighed af fossile brændstoffer må brydes og driv-
husgasemissionerne reduceres bl.a. ved at indføre innovative og energieffektive teknologier til
køretøjer og trafikstyringsredskaber, og STØTTER en samlet tilgang, som omfatter en række
foranstaltninger, såsom alternative kørselskoncepter, alternative brændstoffer, elektrisk mobi-
litet og den dertil hørende infrastruktur, og overgang til vedvarende energikilder, herunder
kildeorienterede foranstaltninger, som f.eks. CO2-standarder, samtidig med at der tages hen-
syn til hver transportforms særlige karakteristika.
TILSKYNDER TIL foranstaltninger til at lette mobiliteten og forbedre tilgængeligheden, re-
ducere emissioner og trafikkøer og fremme Den Europæiske Unions konkurrenceevne ved
hjælp af en yderligere udvikling og udbredt ibrugtagning af trafikstyringsredskaber og intelli-
gente transportsystemer i forbindelse med alle transportformer, hvor disse er de mest effektive
løsninger.
TILSKYNDER TIL fortsat udvikling af rimelige og velafbalancerede lovgivningsmæssige
rammer, der tager sigte på at gennemføre et indre transportmarked, der er passende reguleret
og uden begrænsninger, hvilket vil give EU's virksomheder mulighed for fremgang og EU's
borgere mulighed for at bevæge sig fleksibelt og effektivt i hele Europa, idet man udnytter de
konkurrencedygtige transportydelsers potentiale på tværs af alle transportformer.
ERKENDER behovet for at fremme ændringer i den enkeltes adfærd, bl.a. via oplysnings-
eller bevidsthedskampagner, for at tackle miljøudfordringerne og forbedre færdselssikkerhe-
den for alle transportformer, og OPFORDRER Kommissionen til at fremlægge det fjerde
handlingsprogram om færdselssikkerhed (2011-2020), og ANERKENDER i den forbindelse
behovet for yderligere at styrke samarbejde og samordning mellem europæiske agenturer og
nationale kompetente myndigheder.
MENER, at sikkerheden for transportbrugerne og de beskæftigede i sektoren fortsat bør være
en prioritet, og ER AF DEN OPFATTELSE, at der bør foretages en vurdering af og tages
hensyn til transportbrugernes rettigheder og behov.
10.
11.
12.
13.
14.
17456/09 (Presse 373)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
15.
MENER, at der skal gøres en indsats for at fremme kvalitetsbeskæftigelse og -uddannelse in-
den for transportsektoren.
ANERKENDER behovet for at fremme samordnet handling, der sigter mod at støtte lokale,
regionale og nationale myndigheder med at udforme bæredygtige bypolitikker under overhol-
delse af subsidiaritetsprincippet.
ERKENDER behovet for styrket internationalt samarbejde inden for transportpolitik generelt,
og især med nabolande, således at Europas interesser fremmes på globalt plan.
OPFORDRER Kommissionen TIL at sikre en korrekt gennemførelse af gældende EU-ret og
eksisterende projekter og til om nødvendigt at vedtage supplerende foranstaltninger, og
BETONER, at det er vigtigt at udvikle mere fleksible lovgivningsmæssige og ikke-
lovgivningsmæssige instrumenter under overholdelse af principperne om subsidiaritet, gen-
nemsigtighed og bedre regulering, samtidig med at det tilstræbes at reducere de administrative
byrder.
UNDERSTREGER, at den fremtidige europæiske transportpolitik bør udformes i dialog og i
samarbejde med alle relevante aktører og med andre relevante politikområder, idet der også
drages fordel af udviklingen inden for transportforskning.
SER frem til Kommissionens rapporter om resultatet af høringsprocessen og OPFORDRER
Kommissionen til at notere sig medlemsstaternes yderligere overvejelser og orientere Rådet
om udviklingen med hensyn til forberedelserne til den kommende hvidbog, der ventes ved
udgangen af 2010 eller i begyndelsen af 2011."
16.
17.
18.
19.
20.
17456/09 (Presse 373)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0017.png
17-18.XII.2009
LUFTFART
Luftfartssikkerhedsafgifter
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om et forslag til direktiv om fastlæggelse af fælles prin-
cipper for opkrævning af sikkerhedsafgifter i EU-lufthavne (17393/09).
Rådets forberedende organer, der arbejder med dette spørgsmål, har været i stand til at løse mange
tekniske vanskeligheder, der skyldes de forskellige afgifts- og kontrolsystemer i de enkelte med-
lemsstater. Nøglespørgsmålet, hvor der stadig er forskellige holdninger, er
anvendelsesområdet
for
den foreslåede lovgivning. Ifølge det oprindelige kommissionsforslag skulle direktivet gælde for
alle EU-lufthavne. På nuværende stadium i drøftelserne foreslår formandskabet, at alle kommerciel-
le EU-lufthavne med en årlig trafik på over fem millioner passagerer skal være omfattet. Et bredt
flertal kan støtte dette. En række delegationer vil imidlertid foretrække at inddrage alle kommerciel-
le lufthavne eller at sænke tærsklen for passagerbevægelser, mens de medlemsstater, der foretræk-
ker tærsklen på fem millioner passagerer, frygter, at dette kan medføre en meget stor administrativ
byrde.
Rådet opfordrede sine forberedende organer til at fortsætte drøftelsen af dette spørgsmål.
Formålet med den foreslåede lovgivning er at sikre, at sikkerhedsafgifter fastsættes og opkræves på
gennemsigtig måde og uden forskelsbehandling i hele EU, men ikke at fastsætte niveauet for disse
afgifter eller fastlægge metoderne til at finansiere sikkerhedsforanstaltninger, der fortsat vil være
hver enkelt medlemsstats ansvar. Den nye ramme bør gøre det muligt for luftfartsselskaberne at vi-
de, på hvilket grundlag afgifterne beregnes, og at gå i dialog med de instanser, der fastsætter eller
anvender dem.
Med henblik herpå fastsætter teksten regelmæssige
høringer
mellem luftfartsselskaber og den in-
stans, der er ansvarlig for afgifterne. Derudover indeholder den
gennemsigtighedsregler,
der skal
sikre, at luftfartsselskaber på den ene side får oplysninger om metoden, komponenter og struktur for
afgifterne og på den anden side giver oplysninger om deres transportprojekter og krav til den an-
svarlige instans, så der kan tages hensyn til disse faktorer.
17456/09 (Presse 373)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0018.png
17-18.XII.2009
Ydermere vil medlemsstater, der indfører strengere luftfartssikkerhedsforanstaltninger end de fælles
normer og som en følge heraf foreslår en ændring af sikkerhedsafgifterne, skulle foretage en
kon-
sekvensanalyse,
der viser virkningerne af omkostningerne til disse foranstaltninger på afgiftsni-
veauet.
Desuden fastslår det foreslåede direktiv princippet om
omkostningssammenhæng,
der betyder, at
de opkrævede sikkerhedsafgifter ikke overstiger sikkerhedsomkostningerne.
Hver medlemsstat bør have en uafhængig
tilsynsmyndighed
til at sikre den korrekte gennemførelse
af de foranstaltninger, der træffes for at overholde direktivet; denne myndighed vil også skulle ud-
vikle procedurer til at løse uoverensstemmelser mellem luftfartsselskaber og de ansvarlige instanser.
Kommissionen forelagde sit forslag i maj 2009 (9864/09) som svar på en forpligtelse, den havde
indgået over for Europa-Parlamentet i 2007 under forhandlingerne, der førte til vedtagelsen af ram-
meforordning 300/2008 om luftfartssikkerhed. Europa-Parlamentet indledte sin behandling af for-
slaget i efteråret.
Samarbejdsaftale med ICAO
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om et memorandum om samarbejde
med Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO), der giver en generel ramme for øget
samarbejde.
Udviklingen af gensidigt samarbejde mellem EU og ICAO vil sikre, at EU's interesser i så høj grad
som muligt bliver taget i betragtning inden for ICAO. På den anden side vil det give ICAO og dens
kontraherende parter mulighed for bedre at drage fordel af udviklingen i EU på luftfartsområdet.
Aftalen kan potentielt dække alle aspekter af EU's luftfartsrelaterede lovgivning og politikker på
områder som flyvesikkerhed, luftfartssikkerhed, lufttrafikstyring og miljøbeskyttelse. Den kan f.eks.
foreskrive systematisk udveksling af oplysninger, teknisk støtte og samarbejde med hensyn til lov-
givningsmæssig udvikling på alle disse områder.
Kommissionen fremsatte sin henstilling om en beslutning om at bemyndige sådanne forhandlinger i
juni 2009.
17456/09 (Presse 373)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
Anden etape af luftfartsforhandlingerne med USA
Rådet blev af Kommissionen briefet om fremskridtene i anden etape af de luftfartsforhandlinger,
der følger af "Open Skies"-aftalen mellem EU og USA, der blev undertegnet i 2007, og som blev
taget midlertidigt i anvendelse i marts 2008.
Mens 2007-aftalen fastlagde en ramme for lovgivningsmæssigt samarbejde med USA og medførte
nye kommercielle frihedsrettigheder for luftfartsselskaberne, gav den ikke fuld adgang til USA's
indenrigsmarked. Den indeholdt derfor en køreplan for anden etape af forhandlingerne, der blev
indledt i maj 2008. Målet er at nå til en anden etape-transportaftale i 2010 i overensstemmelse med
erklæringen fra topmødet mellem EU og USA i november 2009. Rådet bekræftede den betydning,
det tillægger dette mål.
Rådet gjorde status og så med tilfredshed på de store fremskridt, der allerede er gjort, navnlig i for-
bindelse med øget lovgivningsmæssigt samarbejde med USA vedrørende spørgsmål om luftfarts-
sikkerhed, lettelse og den rolle, Det Fælles Udvalg, der er nedsat i henhold til aftalen, spiller.
Vedrørende de vigtigste udestående spørgsmål understregede Rådet betydningen af at åbne for
yderligere transatlantiske investeringsmuligheder for luftfartsindustrien og at fastlægge afbalance-
rede trafikrettigheder. Rådet understregede desuden betydningen af forhandlingerne om yderligere
uddybning af samarbejdet om miljøspørgsmål og behandling af aftalens sociale dimension.
Næste forhandlingsrunde er berammet til januar og februar 2010.
17456/09 (Presse 373)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0020.png
17-18.XII.2009
SHIPPING
Meldeformaliteter for skibe
Rådet nåede i afventen af, at Europa-Parlamentet fastlægger sin holdning ved førstebehandlingen,
frem til en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv om de meldeformaliteter, som skibe,
der ankommer til eller afgår fra EU-havne, skal opfylde i søtransport (17693/09). Den foreslåede
lovgivning går på at erstatte direktiv 2002/6/EC om det samme emne.
Udkastet til direktiv tager sigte på at forenkle og harmonisere administrative procedurer, navnlig
ved at generalisere elektronisk datatransmission til at overholde meldeformaliteterne. De modtagne
oplysninger fremsendes via EU's maritime dataudvekslingssystem SafeSeaNet; medlemsstaterne
kan dog udelukke oplysninger til told- og grænsekontrolformål fra denne transmission. Anvendelse
af papirformatet til meldinger vil blive udfaset.
Dette fokus på elektronisk datatransmission er blevet vedtaget under drøftelserne i Rådets gruppe,
eftersom den bredere tilgang, som Kommissionen oprindelig foreslog, blev anset for at mangle præ-
cision. Udkastet til direktiv, som det foreligger, indeholder imidlertid også en mere generel be-
stemmelse om yderligere harmonisering af meldeformaliteterne på nationalt plan og på EU-plan.
Da direktivet ikke skaber nye meldeformaliteter, forbliver skibe, der i øjeblikket er fritaget fra så-
danne forpligtelser, uden for dets anvendelsesområde. Lande uden nogen søhavn vil ikke blive an-
modet om at gennemføre direktivet for så vidt angår havne.
Forslaget er et blandt en række foranstaltninger, som Kommissionen bebudede i en meddelelse fra
januar 2009 (5775/09) med henblik på at skabe et europæisk søtransportområde uden barrierer.
Kommissionen forelagde sit forslag i januar 2009 (5789/09). Vedtagelsen af udkastet til direktiv er
omfattet af den almindelige lovgivningsprocedure efter Lissabontraktaten (dvs. den fælles beslut-
ningsprocedure med Europa-Parlamentet). Europa-Parlamentet indledte behandlingen af teksten i
efteråret.
17456/09 (Presse 373)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0021.png
17-18.XII.2009
TELEKOMMUNIKATION
Post-i2010-strategien -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende drøftelse af fremtiden for i2010-strategien for at vejlede Kommissio-
nen med hensyn til udarbejdelsen af en ny digital dagsorden.
Ministrene gav navnlig udtryk for deres synspunkter med hensyn til prioriteterne for en post-i2010-
strategi, der tager sigte på at sikre vækst, jobskabelse og et bæredygtigt EU og måder til at få bor-
gerne mere involveret i politik via internettet og andre sociale medier. Denne nye dagsorden skal
foreslås af den nye Kommission i foråret 2010 og drøftes under det spanske formandskab.
Rådet vedtog konklusioner, der indeholder de punkter, der skal behandles i den nye digitale dags-
orden for Europa (17107/09).
Konklusionerne understreger bl.a.:
betydningen af at støtte et åbent, decentraliseret og dynamisk internet og fremme yderligere ud-
bredelse af det
betydningen af at udvikle ordninger for elektronisk identificering, der sikrer beskyttelse af data
og respekten for borgernes privatliv
e-tilgængelighed for alle er nøglen til at opnå et inklusivt videnbaseret samfund, der inddrager
alle.
17456/09 (Presse 373)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0022.png
17-18.XII.2009
Digitaliseringsdividenden -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om at omsætte digitaliseringsdividenden i sociale goder og økonomisk
vækst (17113/09).
Digitaliseringsdividenden er resultatet af overgangen fra analogt til digitalt jordbaseret tv i Europa,
der forventes at være gennemført fra nu og indtil udgangen af 2012. Formålet med Rådets konklusi-
oner er at opnå et vist niveau af teknisk og politisk samordning blandt medlemsstaterne med henblik
på digitaliseringsdividenden i forbindelse med 800 MHz-båndet.
Konklusionerne
understreger det forhold, at radiofrekvenser er en mangelvare, der skal bruges effektivt,
understreger digitaliseringsdividendens betydning for at hjælpe med at sikre højhastighedsbred-
båndstjenester i landdistrikter
opfordrer medlemsstaterne til at bidrage til at udvikle en fælles EU-tilgang til frekvenssamord-
ningsspørgsmål med tredjelande.
Net- og informationssikkerhed
Rådet vedtog en resolution om en samordnet europæisk strategi for net- og informationssikkerhed
(15841/09).
Resolutionen forholder sig til Kommissionens meddelelse om dette emne (8375/09)
1
, hvis formål
er at udarbejde en EU-politik om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur.
1
Se pressemeddelelse 10850/09 af 11.-12. juni 2009.
22
17456/09 (Presse 373)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
Resolutionen giver retningslinjer for fremtiden, idet det navnlig
– noteres, at sikkerhedstruende hændelser risikerer at underminere brugernes tillid til teknologi,
netværker og tjenester
– understreges, at et højt niveau af net- og informationssikkerhed i EU er nødvendigt for at støtte
borgernes frihedsrettigheder og rettigheder, herunder retten til privatlivets fred
– anerkendes, at der er behov for øget bevidsthed og risikostyringsinstrumenter hos alle interessen-
ter.
17456/09 (Presse 373)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0024.png
17-18.XII.2009
EVENTUELT
TRANSPORT
Den integrerede havpolitik, herunder integrering af havovervågningen
Formandskabet orienterede Rådet om de aktiviteter vedrørende den integrerede havpolitik, herunder
integrering af havovervågningen, der har fundet sted de seneste seks måneder. Det fremhævede
navnlig en rapport fra formandskabet om integrering af havovervågningen (15474/1/09) og Rådets
konklusioner om den integrerede havpolitik (15175/1/09), der blev vedtaget i november og forelagt
for Det Europæiske Råd i december.
Det reviderede bilag VI til Marpolkonventionen - opfølgning af udviklingen og ulykkerne -
Rådet noterede sig nogle oplysninger fra den finske delegation (17614/09) vedrørende konsekven-
serne af ikrafttrædelsen af det reviderede bilag VI til den internationale konvention om forebyggelse
af forurening fra skibe (Marpol). Det reviderede bilag vil indføre strengere krav om brændselsolies
svovlindhold inden for skibsfarten. Den finske delegation udtrykte bekymring over de øgede om-
kostninger, som de nye regler sandsynligvis vil medføre for den finske industri på grund af dens
afhængighed af søtransport.
Transportsektoren i Europa
Rådet noterede sig en kort oversigt fra Kommissionen over følgerne af den økonomiske krise for
den europæiske transportsektor, navnlig for beskæftigelsen, og over planlagte foranstaltninger, der
skal hjælpe transportsektoren til at klare de nuværende vanskeligheder.
Resultatet af ministerkonferencen "TEN-T-dage 2009"
Rådet blev af den italienske delegation og Kommissionen orienteret om resultatet af den årlige mi-
nisterkonference om transeuropæiske transportnet, der blev afholdt den 21.-22. oktober i Napoli
med deltagelse af 46 lande ("TEN-T-dage 2009"). Konferencen gennemgik gennemførelsen af prio-
riterede projekter og drøftede de fremtidige politiske rammebetingelser. Den drøftede også den eks-
terne dimension af Europas transportnet og understregede betydningen af yderligere at udvikle for-
bindelser med Europas naboregioner samt med det afrikanske kontinent.
17456/09 (Presse 373)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-18.XII.2009
Næste års TEN-T-konference finder sted i juni i Zaragoza (Spanien).
Færdselssikkerhed: fremskaffelse af tilstrækkelige ressourcer og forbedring af køretøjs- og
infrastrukturkvaliteten
Rådet noterede sig oplysninger fra den italienske delegation om dens forslag om at etablere en tra-
fiksikkerhedsfond. Italien fremsatte dette forslag på den globale ministerkonference om færdsels-
sikkerhed, der blev afholdt den 19.-20. november 2005 i Moskva. Fonden, som EU-landene og for-
sikringsselskaber skal bidrage til, skal finansiere initiativer til at forbedre færdselssikkerheden.
Status over indkøbsprocessen med henblik på fuld driftskapacitet for Galileo
Kommissionen forelagde Rådet ajourførte oplysninger om status over indkøbsprocessen med hen-
blik på fuld driftskapacitet for Galileo. Indkøbsprocessen er et af de vigtige elementer i forordning
683/2008 om den videre gennemførelse af de europæiske satellitbaserede navigationsprogrammer
(Egnos og Galileo).
Aftale om etablering af en funktionel luftrumsblok mellem Danmark og Sverige
Rådet blev af formandskabet underrettet om, at Sverige og Danmark har undertegnet en aftale om
etablering af en funktionel luftrumsblok, der skaber et fælles luftrum, der dækker de to lande. Den
regionale opdeling af det europæiske luftrum ved at etablere funktionelle luftrumsblokke er et krav,
der indgår i "det fælles luftrum II"-pakken, og som skal være gennemført i hele EU inden udgangen
af 2013.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den spanske delegation orienterede Rådet om det kommende spanske formandskabs arbejdspro-
gram i transportsektoren, der vil fokusere på tre nøgleprioriteter: bæredygtighed, innovation og sik-
kerhed.
17456/09 (Presse 373)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0026.png
17-18.XII.2009
TELEKOMMUNIKATION
International forvaltning af internettet
Formandskabet orienterede delegationerne om de seneste aktiviteter vedrørende international for-
valtning af internettet under det svenske formandskab.
To vigtige begivenheder har præget drøftelserne i dette efterår, nemlig den nye "affirmation of
commitment" mellem det amerikanske handelsministerium og Internet Corporation for Assigned
Names and Numbers (ICANN), der trådte i kraft den 1. oktober, og det fjerde møde i Internet
Governance Forum (IGF) i Egypten i november.
Formandskabets arbejdsprogram
Rådet fik af den spanske delegation en kortfattet redegørelse for de store linjer i det arbejdsprogram
på telekommunikationsområdet, der skal iværksættes i formandskabsperioden fra januar til ju-
ni 2010.
17456/09 (Presse 373)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0027.png
17-18.XII.2009
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING:
I tilknytning til Rådets samling: andre information om
telekommunikation:
Følgende retsakter i "telekommunikationspakken" er blevet offentliggjort i EUT af 18. decem-
ber 2009, L 337, årgang 52 :
– Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1211/2009 af 25. november 2009 om opret-
telse af Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommuni-
kation (BEREC) og dens støttekontor (side 1)
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om ændring af di-
rektiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kom-
munikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplysninger og be-
skyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor og forordning (EF)
nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse (side 11)
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/140/EF af 25. november 2009 om ændring af di-
rektiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, direktiv 2002/19/EF om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikations-
net og tilhørende faciliteter og direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester (side 37).
17456/09 (Presse 373)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0028.png
17-18.XII.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
Rådet nåede i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse frem til en generel ind-
stilling vedrørende en omarbejdning af en beslutning om Fællesskabets retningslinjer for udvikling
af det transeuropæiske transportnet, der oprindelig blev vedtaget i 1996. Omarbejdningen (16009/09
+ Addenda 1-5
*)
omfatter de forskellige ændringer, der i tidens løb er foretaget af beslutningen, og
indarbejder nye ændringer, der er nødvendige for at tage hensyn til udvidelsen af EU til 27 med-
lemsstater.
Retningslinjerne udgør en generel referenceramme for projekter af fælles interesse, der bidrager til
udviklingen af det transeuropæiske transportnet. Formålet er gradvis på EU-plan at etablere nettet
inden 2020 ved at integrere de forskellige infrastrukturnet for vej- og banetransport, søtransport og
lufttransport.
EKSTERNE FORBINDELSER
Samarbejdsrådet EU-Moldova
Rådet godkendte udkast til dokumenter vedrørende ellevte møde i Samarbejdsrådet EU-Moldova,
der finder sted den 21. december 2009 i Bruxelles. Disse dokumenter omfatter en foreløbig dagsor-
den for mødet, en foreløbig kommenteret dagsorden og et udkast til fælles erklæring.
17456/09 (Presse 373)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0029.png
17-18.XII.2009
MILJØ
Overførsler af affald - udvalgsprocedure med kontrol,
Rådet besluttede ikke at gå imod vedtagelsen af Kommissionens forordning, der tager sigte på at
tage hensyn til ændringer vedtaget af Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling
(OECD) i affattelsen af listen over affald, der indgår i forordning 1013/2006 om overførsel af af-
fald.
Rådet kan i henhold til forskriftsproceduren med kontrol modsætte sig en retsakt, der indebærer en
overskridelse af Kommissionens beføjelser, ikke er forenelig med basisretsaktens formål eller ind-
hold eller ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet, hvis forskrifts-
udvalget tidligere har støttet de påtænkte foranstaltninger.
UDVIKLING
Medlemsstaternes bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond i 2011
Rådet vedtog en beslutning om loftet for medlemsstaternes årlige bidrag til finansiering af Den
Europæiske Udviklingsfond i 2011 (16421/09).
DET INDRE MARKED
Godkendelse af motorkøretøjer - mobile ikke-vejgående maskiner - Udvalgsprocedure
Rådet besluttede ikke at gå imod Kommissionens vedtagelse af:
– en forordning, der erstatter bilag V, X, XV og XVI til direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en
ramme for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, kompo-
nenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer ("rammedirektiv");
17456/09 (Presse 373)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453773_0030.png
17-18.XII.2009
– et direktiv om ændring, med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling inden for afskærm-
ningssystemer til visse motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, af direktiv 91/226/EØF og di-
rektiv 2007/46/EF og
– et direktiv om ændring af direktiv 97/68/EF om emission af forurenende luftarter og partikler fra
forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-vejgående maskiner.
I henhold til forskriftsproceduren med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse
af en retsakt med den begrundelse, at det indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjel-
ser, der er fastsat i basisretsakten, eller ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold
eller ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat - Semsgarvet læder (vaskeskind)
Rådet vedtog:
– en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1911/2006 om indførelse af en endelig anti-
dumpingtold på importen af opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat med oprindelse i bl.a.
Rusland
(16609/09),
og
– en forordning om afslutning af en fornyet undersøgelse (ny eksportør) af Rådets forordning (EF)
nr. 1338/2006 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af semsgarvet læder (va-
skeskind) med oprindelse i Folkerepublikken Kina, om opkrævning med tilbagevirkende kraft og
indførelse af en antidumpingtold for så vidt angår importen fra en eksportør i dette land og om
ophør med registreringen af denne import
(16915/09).
17456/09 (Presse 373)
30
DA