Europaudvalget 2009-10
2987 - Transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
782636_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
4. januar 2010
121-36
Referat af rådsmødet (TTE) den 17. december 2009 i Bruxelles
Internationalt Kontor
Rasmus Silfen-Jensen
Telefon 33 92 34 43
[email protected]
Dagsordenpunkt 3: Buspassagerers rettigheder
Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder for buspassagerer, eksempelvis
regler for ikke-diskriminering af og obligatorisk assistance til handicappede og
bevægelseshæmmede ved busterminaler, regler om busselskabernes forpligtel-
ser i forbindelse med aflysninger og forsinkelser samt regler om klageadgang og
håndhævelse af passagerers rettigheder.
Det store udestående i forhandlingerne om forslaget var spørgsmålet om for-
ordningens anvendelsesområde, hvor et flertal af lande i forhandlingsforløbet
har ønsket regional og lokal bustrafik undtaget fra anvendelsesområdet.
Forslaget var på dagsordenen til politisk enighed og blev vedtaget. Forordnin-
gens mere generelle bestemmelser kommer til at gælde for al regulær bustrans-
port, men således at medlemsstaterne har mulighed for at undtage lokal og re-
gional bustrafik permanent fra de øvrige bestemmelser i forordningen. ’Særlig
bustrafik’ som alene kan anvendes af bestemte persongrupper er ikke omfattet
af forordningen. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for at undtage an-
den indenlandsk bustrafik i en periode af 5 år, som kan fornys to gange, hvis
dette sker på gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
I tilfælde af ulykker sikrer forslaget, at busoperatøren skal dække passagerens
umiddelbare behov, dvs. førstehjælp, mad, transport, m.m.
Forslaget betyder desuden, at passagerer der udsættes for aflysning eller for-
sinkelse på mere end 2 timer vil være berettiget til enten at fortsætte rejsen når
dette er muligt eller få billetprisen refunderet.
Alle medlemsstater forpligtes til at udpege et uafhængigt klageorgan, som skal
behandle klager fra buspassagerer. Det er desuden klageorganets ansvar, at
forordningen efterleves.
Endelig kan medlemsstater undtage bustrafik fra forordningens bestemmelser
om bevægelseshæmmede, hvis der gælder tilsvarende eller bedre rettigheder i
medlemsstaten. Danmark kan derfor beholde særordningen med dør-til-dør
befordring af bevægelseshæmmede
Dagsordenpunkt 4: Forslag til forordning om ændring af forord-
ning om Galileo tilsynsorganet GSA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
782636_0002.png
Forslaget blev vedtaget uden debat.
Dagsordenpunkt 5: ITS direktivet
Formålet med forslaget er at fremskynde og koordinere anvendelsen af ITS i
medlemsstaterne inden for vejtransport. Det er forventningen, at ITS kan skabe
en mere effektiv, miljøvenlig og sikker mobilitet for gods og passagerer.
Rådet tog på rådsmødet formandskabets orientering af status på formandska-
bets forhandlinger med Europa-Parlamentet om direktivforslaget til efterret-
ning. Der var enighed i Rådet om indholdet af forslaget og det forventes, at der
kan opnås en aftale med Europa-Parlamentet snarest, så forslaget kan vedtages
formelt.
Forslaget vedrører specifikationer og standarder og det er op til medlemssta-
terne selv at vurdere i hvilket omfang de vil implementere ITS. Der er derfor
ikke noget krav om obligatorisk anvendelse af ITS i medlemsstaterne.
Det fremgår også af forslaget, at der ikke skal foretages unødig registrering og
overvågning, eksempelvis i forbindelse med kørselsafgiftssystemer.
Det fremgår desuden nu af forslaget, at udformningen af specifikationer og
standarder i så vidt omfang som muligt skal sikre bagudkompatibilitet, således
at de investeringer medlemslandene allerede har foretaget i ITS stadig vil være
anvendelige.
Dagsordenpunkt 6: Direktivforslag om luftfartssikkerhedsafgifter
Formandskabet fremlagde en fremskridtsrapport om forslaget. Der var ingen
bemærkninger fra medlemslandene.
Dagsordenpunkt 9: Meddelelse om en bæredygtig fremtid for
transport
Kommissionens meddelelse om fremtidens transport skal fremme en debat om
udviklingen af den fælles transportpolitik i det kommende årti. Resultatet af
debatten vil indgå i Kommissionens overvejelser vedr. udarbejdelsen af en ny
Hvidbog om EU's transportpolitik frem til 2020, som efter planen vil blive
fremlagt i 2010.
Formandskabet havde på forhånd udsendt et udkast til vedtagelse af rådskon-
klusioner om meddelelsen. Et medlemsland mente ikke, at der i konklusioner-
ne tages tilstrækkelig højde for bæredygtighed i transportsektoren og valgte
derfor at blokere for vedtagelse af rådskonklusionerne. Der blev vedtaget for-
mandskabskonklusioner om meddelelsen.
Dagsordenpunkt 10: Mandat til Kommissionen til at forhandle om
indgåelse af samarbejdsaftale med ICAO
Forhandlingsmandatet blev vedtaget.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
782636_0003.png
Side 3/3
Dagsordenpunkt 11: 2. etape af forhandlingerne om en luftfartsaf-
tale med USA
Kommissionen redegjorde for status i forhandlingerne. En række lande frem-
hævede, at det er vigtigt, at der i aftalen åbnes op for udenlandske investeringer
i amerikanske selskaber.
Eventuelt: Underskrivelse af en regeringsaftale mellem Danmark
og Sverige om etableringen af en dansk-svensk luftrumsblok
I margin af rådsmødet underskrev den danske transportminister og den sven-
ske infrastrukturminister en regeringsaftale om etablering af en svensk-dansk
luftrumsblok.
Udarbejdelsen af luftrumsblokken er led i arbejdet med at skabe et fælles euro-
pæisk luftrum, i henhold til
Single European Sky II
forordningen. Det fælles
europæiske luftrum skal medvirke til lufttrafikstyringen effektiviseres, flyveru-
terne bliver kortere og de rejsende får kortere rejsetider. For luftfartsselskaber-
ne vil det betyde mindre brug af brændstof, hvilket reducerer CO2 udlednin-
gen.