Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
923276_0001.png
Notat
28. november 2010
Låneprogram til Irland – ydelsen af et EU-lånebidrag gennem den
europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (European Fi-
nancial Stabilization Mechanism - EFSM)
Resumé
EU ventes gennem lånemekanismen EFSM at yde et lånebidrag til et samlet låneprogram til
Irland i størrelsesordenen 85 mia. euro. EFSM’s lånebidrag ventes at ville udgøre 22,5 mia.
euro. Det samlede låneprogram vil derudover være finansieret af IMF, eurolandene og bilaterale
lån fra Danmark, UK og Sverige, udover interne irske ressourcer. Låneprogrammet ventes at
indeholde en række konditionaliteter, i lighed med andre internationale låneprogrammer til EU-
lande. For Irlands vedkommende ventes en del af låneprogrammet skulle gå til tiltag, der skal
sikre yderligere rekapitaliseringer og omstruktureringer i den irske banksektor, herunder afvik-
lingen af ikke-levedygtige banker. De præcise konditionaliteter samt detaljerne omkring forrent-
ning, udbetalings- og tilbagebetalingsprofil o.l. er ikke endeligt fastlagt.
Der er sent lørdag den 27. november 2010 indkaldt til uformelt møde for finansministrene fra
eurolandene, UK, Sverige og Danmark søndag den 28. november 2010. Finansministrene ven-
tes på dette møde at træffe principiel beslutning om låneprogrammet til Irland.
Baggrund og indhold
Irland anmodede d. 21. november om låneassistance fra EU og IMF mhp. at gen-
oprette den finansielle sektor, sikre den finansielle stabilitet og understøtte de of-
fentlige finanser. Det samlede lånebehov forventes at ligge i størrelsesorden 85
mia. euro, der forventes finansieret via IMF, eurolandenes lånefacilitet (EFSF),
EU27-faciliten (EFSM) og bilaterale lån fra Danmark, UK og Sverige. Irland vil
selv bidrage til programmet ved hjælp af den overskydende likviditet, som Irland
aktuelt har til rådighed fra tidligere statsobligationsudstedelser, i størrelsesordenen
ca. 17,5 mia. euro.
EU’s mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM) ventes at bidrage til program-
met med 22,5 mia. euro.
Der vil formentlig være tale om en model, hvorefter 50 mia. euro skal anvendes til
at dække den irske stats finansieringsbehov i to år, og 35 mia. euro stilles til rådig-
hed for yderligere kapitalindskud o.l. i irske banker, som fortsat er svækkede.
Forventet sammensætning af finansieringen
Der forventes en fordeling, hvor IMF bidrager med omkring en tredjedel, mens
de sidste to tredjedele vil skulle fordeles mellem EFSF, EFSM og de bilaterale
bidrag. Irlands egen overskydende likviditet ventes at bidrage til programmet med
ca. 17,5 mia. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
923276_0002.png
2
Den forventede fordeling af finansieringsbidragene er angivet i tabel 1:
Tabel 1
Fordeling af bidrag til samlet låneprogram
Forventet samlet programbeløb
Irlands overskydende likviditet
Eksternt lånebehov:
IMF’s andel, 1/3 af lånebehovet ekskl. Irlands likviditet
EU27-facilitet (EFSM), 1/3 af lånebehovet ekskl. Irlands likviditet
Eurozone-facilitet (EFSF), forholdsmæssig andel af tilbageværende 1/3
Bilaterale lånebilag fra DK, UK og SE, do.
- heraf dansk bilateralt lånebidrag
85 mia. EUR
17,5 mia. EUR
67,5 mia. EUR
22,5 mia. EUR
22,5 mia. EUR
17,7 mia. EUR
4,8 mia. EUR
0,4 mia. EUR
Denne model opererer med, at finansieringsbehovet, efter fraregning af Irlands
overskydende likviditet, fordeles med 1/3 (22,5 mia. euro) fra IMF og 1/3 (22,5
mia. euro) fra EU27-faciliteten (EFSM.) samt 1/3 fra summen af lån fra dels euro-
landene og dels lån fra Danmark, Sverige og UK.
Den sidste 1/3 fordeles mellem de bilaterale långivere og eurolandene forholds-
mæssigt efter den fordelingsnøgle, der benyttes i ECB. Eurolandenes bidrag sker
gennem eurozonefaciliteten EFSF. De bilaterale långivere yder efter denne nøgle
lån for i alt 4,8 mia. euro, mens eurolandene gennem EFSF yder lån for i alt 17,7
mia. euro, i alt 22,5 mia. euro. Efter denne model vil de tre bilaterale långivere
Danmark, UK og Sverige således hver især yde forholdsvise bidrag, der er propor-
tionale med de enkelte eurolandes forholdsvise bidrag gennem EFSF.
Danmarks andel af lånepakken
For Danmarks vedkommende indebærer ovenstående model et bilateralt lån på
ca. 0,4 mia. euro svarende til i størrelsesordenen 3 mia. kr. Sverige ville ifølge den-
ne model skulle yde bilateralt lån for ca. 0,6 mia. euro, mens UK’s bilaterale lån
ville være ca. 3,8 mia. euro.
På linje med alle andre EU-lande deltager Danmark proportionalt i EU-faciliteten
EFSM med en andel svarende til andelen af EU-budgettet, dvs. ca. 3,7 mia. kr. i
det konkrete låneprogram til Irland, hvor EFSM’s tredjedel af det eksterne finan-
sieringsbidrag svarer til 22,5 mia. euro. Det indebærer imidlertid ikke, at Danmark
i forbindelse med lånepakken til Irland konkret skal stille midler til rådighed for
EFSM. EFSM’s finansiering tilvejebringes ved, at Kommissionen med sikkerhed i
EU-budgettet, optager lån på markedet, som genudlånes til Irland. Danmark vil
først skulle stille midler til rådighed for EFSM i en situation, hvor Irlands lån fra
EFSM ikke tilbagebetales, når disse forfalder i fremtiden, og hvis Kommissionen i
denne situation finder det nødvendigt at trække forholdsmæssigt på medlemslan-
dene for den manglende tilbagebetaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Derudover yder Danmark også indirekte støtte til lånepakken gennem sit medlem-
skab af IMF. Heller ikke dette indebærer, at Danmark i forbindelse med lånepak-
ken til Irland konkret skal stille midler til rådighed for IMF svarende hertil. Dan-
mark vil først skulle dække sin andel i en situation, hvor IMF’s lån til Irland ikke
tilbagebetales, når disse forfalder i fremtiden, og hvis IMF i denne situation finder
det nødvendigt at trække forholdsmæssigt på medlemslandene for den manglende
tilbagebetaling. I et sådant scenarium, vil Danmarks andel af IMF’s lån i forbindel-
se med det irske låneprogram være ca. 1,3 mia. kr. (ud fra Danmarks IMF-kvote).
IMF råder dog bl.a over betydelige reserver, der i første omgang vil kunne dække
udlån, der ikke forfalder som aftalt.
Forrentning og timing
Den præcise forrentning og timing af låneprogrammet til Irland er ikke fastlagt,
men forventes overordnet at følge IMF-vilkår.
Forrentning
For så vidt angår bidragene fra EFSF og EFSM arbejdes indtil videre med en ren-
te til Irland baseret på en markedsreferencerente (f.eks. en interbankrente) i euro-
området med et nærmere specificeret tillæg samt gebyrer. Renten er efter det fore-
løbigt oplyste fastsat således, at den vil være i samme størrelsesorden som IMF’s
forrentning, som er sammensat af en række tillæg og gebyrer ovenpå SDR-renten.
Renten for eurolandenes lån til Grækenland var ligeledes IMF-konformt og lå
efter det oplyste i størrelsesordenen ca. 5 pct.
En forretning for Danmarks bilaterale lån på omtrent samme niveau, kan sam-
menlignes med den relevante finansieringsomkostning for den danske stat, som
aktuelt skønnes at være i størrelsesordenen 2-3 pct. bl.a. afhængigt af, med hvilken
løbetid og i hvilken valuta, man ønsker at finansiere sig.
Udbetalingsrækkefølge og prioritet vedr. tilbagebetaling af lån
Det er en mulighed, at de bilaterale lån vil kunne udbetales parallelt med de øvrige
finansieringsbidrag, eller evt. falde efter udbetalingen af de øvrige finansieringsbi-
drag.
Det ventes, at IMF’s lånebidrag i overensstemmelse med normal praksis vil have
højeste prioritet i forhold til øvrige kreditorer, i en situation, hvor låntageren ikke
ville kunne tilbagebetale hele sin gæld. Det ventes ligeledes, at bidraget via EFSM
vil kunne få en tilsvarende prioritet som IMF. Det forventes, at de bilaterale lån
vil have samme prioritet som lånene fra eurolandenes bidrag gennem EFSF.
Låneprogrammets løbetid
I lyset af ubalancerne i den irske økonomi samt behovet for en større omstruktu-
rering, forventes en spredning af tilbagebetalingsbyrden over flere år. Det overve-
jes at tilrettelægge det irske låneprogram inden for en ramme, hvor lånet udbetales
over en periode på 3-4 år, og tilbagebetales i en periode, der starter kort efter sid-
ste udbetaling og slutter 10 år efter første udbetaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Forventede betingelser (konditionaliteter) knyttet til låneprogrammet
Låneprogrammet ventes efter normal praksis at forudsætte, at der fastsættes nær-
mere økonomisk-politiske og øvrige betingelser, der skal sikre en holdbar økono-
misk og finansiel udvikling i Irland og bidrage til at genoprette den irske stats ad-
gang til at finansiere sig på almindelige markedsvilkår. Der vil være tale om en
koordinering af disse konditionaliteter mellem de forskellige bidragydere til pro-
grammet, herunder IMF, EU, eurolandene og de bilaterale donorer. De nærmere
konditionaliteter er endnu ikke fastlagt i detaljer, men ventes bl.a. at berøre føl-
gende temaer:
Den finansielle sektor
Det forventes, at låneprogrammet til Irland vil være betinget af gennemførelsen af
yderligere tiltag i den finansielle sektor for at sikre finansiel stabilitet. Irland har
over de seneste to år gennemført betydelige rekapitaliseringer af de største irske
banker. Det forventes, at en del af låneprogrammet skal anvendes til at rekapitali-
sere de levedygtige banker og at der også vil blive tale om, at ikke-levedygtige
banker afvikles. Desuden er Irland ved at gennemføre en proces, hvor dårlige lån
knyttet til især ejendomshandel og byggeri fjernes fra bankernes balance, og flyttes
over i et afviklingsselskab, med det formål at fremskynde afskrivning af tab og en
realistisk værdiansættelse af bankernes udlånsporteføljer. Det ventes at lånepro-
grammets betingelser vil bygge videre på de hidtidige tiltag, herunder nedbringelse
af bankernes balancer samt omstruktureringer i banksektoren og de enkelte ban-
ker for at understøtte en mere robust og levedygtig finansiel sektor. Det ventes at
være en grundlæggende præmis, at de konkrete tiltag vil være i overensstemmelse
med EU’s statsstøtteregler og de retningslinjer herfor, som er blevet opstillet for
offentlige interventioner i den finansielle sektor som led i den aktuelle finansielle
krise.
Låneprogrammet ventes at stille 35 mia. euro til rådighed for sådanne tiltag i den
finansielle sektor, inkl. Irlands overskydende likviditet på ca. 17,5 mia. euro.
Finanspolitikken
For så vidt angår finanspolitikken er Irland på baggrund af et offentligt underskud
på 14,3 pct. af BNP i 2009 omfattet af en EU-henstilling fra december 2009 vedr.
nedbringelsen af et uforholdsmæssigt stort offentligt underskud. Henstillingen
indebærer, at Irland skal gennemføre en strukturel stramning af finanspolitikken
på gennemsnitligt mindst 2 pct. af BNP om året i perioden fra 2010 til 2014. Ir-
land gennemførte i budgettet for 2010 en sparepakke på 2,5 pct. af BNP med
betydelige reduktioner i offentlige lønninger, offentligt forbrug, social velfærd og
offentlige investeringer.
Henstillingen til Irland indebærer, at Irland skal bringe det offentlige underskud
ned under 3 pct. af BNP i 2014. I lyset af den alvorlige situation ventes denne frist
forlænget til 2015.
Den irske regering har fremlagt en genopretningsplan, der indebærer yderligere
finanspolitisk konsolidering på 15 mia. euro i perioden 2011-2014, svarende til 10
pct. af BNP, fordelt på udgiftsreduktioner på 10 mia. euro og øgede indtægter på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
5 mia. euro. Konsolideringen planlægges bl.a. gennem moms- og indkomstskatte-
forhøjelser, og øvrige tiltag på både indtægts- og udgiftssiden. Planen indeholder
en ”frontloading” af konsolideringen med omkring 6 mia. euro i 2011, svarende til
ca. 4 pct. af BNP. Det ventes, at låneprogrammet til Irland som minimum vil være
betinget af en finanspolitisk konsolidering i denne størrelsesorden, og at den plan-
lagte konsolidering konkretiseres yderligere og implementeres effektivt.
Den irske regerings genopretningsplan indeholder desuden initiativer for at øge
konkurrencen, og initiativer vedr. reform af social- og arbejdsmarkedspolitikken
o.l., for at øge beskæftigelse og vækst.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Irland som del af det samlede låneprogram er hjemlet i forordnin-
gen, der etablerer EFSM, vedtaget den 9.-10. maj 2010.
Ifølge forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen og på baggrund af
et samlet program for økonomisk genopretning i det pågældende medlemsland
udarbejdet under inddragelse af Kommissionen og ECB, beslutning med kvalifi-
ceret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for lånet, samt
løbetiden og de øvrige betingelser for lånet eller kreditfaciliteten.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skal
efterfølgende orienteres om låneprogrammet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Danmark deltager i EU-faciliteten EFSM, svarende til Danmarks andel af EU-
budgettet. Det svarer til ca. 3,7 mia. kr. i det konkrete låneprogram til Irland efter
den ventede fordeling af finansieringen, der indebærer, at EFSM yder lån for 22,5
mia. euro.
Det indebærer imidlertid ikke, at Danmark i forbindelse med lånepakken til Irland
konkret skal stille midler til rådighed for EFSM. EFSM’s finansiering tilvejebrin-
ges ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettet, optager lån på marke-
det, som genudlånes til Irland. Danmark vil først skulle stille midler til rådighed
for EFSM i en situation, hvor Irlands lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når disse
forfalder i fremtiden, og hvis Kommissionen i denne situation finder det nødven-
digt at trække forholdsmæssigt på EU-landene for den manglende tilbagebetaling.
Derudover vil Danmarks bilaterale lån til Irland kunne have statsfinansielle kon-
sekvenser i en situation, hvor Irlands lån ikke tilbagebetales.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af lånet til Irland, herunder bidraget fra EFSM, vurderes at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser gennem en understøttelse af den finansielle
stabilitet i EU.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om et låneprogram for Irland med bidrag fra EU-lånemekanismen EFSM
har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter ydelsen af et EFSM-lån til Irland, der ventes at udgøre i størrel-
sesordenen 22,5 mia. euro, som led i et samlet låneprogram medfinansieret af IMF
og bilaterale lån fra eurolandene gennem disses lånefacilitet (EFSF) samt fra
Danmark, UK og Sverige.
Regeringen støtter det overordnede ventede indhold af låneprogrammet. Regerin-
gen lægger i den videre konkretisering og fastlæggelse af låneprogrammet vægt på,
at programmet understøtter en tilpas hurtig og ambitiøs udvikling mod en holdbar
økonomisk politik for Irland, særligt en styrkelse af de irske offentlige finanser.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til ydelsen af et EFSM-lån til Irland, der ventes at
udgøre i størrelsesordenen 22,5 mia. euro, som led i et samlet låneprogram.