Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1
Foreløbigt referat af drøftelsen 26/11 2010 i Europaudvalget af sagen om
forhandlingsdirektiver vedrørende aftalen mellem EU og USA om data-
beskyttelse
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3051 (retlige og indre anliggender -
Justitsministeriets del) den 2.-3. december 2010
Under dette punkt på Europaudvalgets dagsorden forelagde justitsministeren
rådsmødedagsordenens punkter 1-20 samt punkt 27.
Integrationsministeren forelagde rådsmødedagsordenens punkter 21-26 under
punkt 6 på Europaudvalgets dagsorden.
Justitsministeren:
Som det fremgår af dagsordenen for dagens møde, skal jeg
forelægge punkter, der behandles på tre forskellige rådsmøder. Det drejer sig om
rådsmødet om retlige og indre anliggender, om mødet i transportrådet og om
rådsmødet vedrørende landbrug og fiskeri.
Jeg vil først vende mig mod rådsmødet om retlige og indre anliggender, der af-
holdes torsdag og fredag i næste uge i Bruxelles. Udvalget har modtaget et sam-
lenotat om sagerne på rådsmødet, og jeg kan oplyse, at dagsordenens punkt 17
er til forhandlingsoplæg, mens de øvrige punkter forelægges til orientering.
Jeg har lige inden dette møde fået at vide, at formandskabet formentlig alligevel
ikke vil forelægge punkt 17 til vedtagelse, men kun til politisk drøftelse. Derfor
bliver det formentlig ikke nødvendigt at få et forhandlingsoplæg i dag. Men nu
forelægger jeg det alligevel til forhandlingsoplæg, så der foreligger et forhand-
lingsoplæg.
Rådsmødet er det sidste RIA-rådsmøde under det belgiske formandskab, og der
er derfor ganske mange punkter på dagsordenen. Det skal dog bemærkes, at en
del af punkterne alene er sat på rådsmødedagsordenen med henblik på en sta-
tusorientering, ligesom det også kan nævnes, at en del af punkterne er forslag til
rådskonklusioner, hvis rækkevidde i hvert fald set fra et dansk synspunkt er for-
holdsvis beskedne.
Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligste af sagerne, men ud-
valget er naturligvis velkommen til også at spørge til de sager, som jeg ikke selv
nævner.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Europaudvalgsmøde 27/11-09
FORTROLIGT
FO
17. Forhandlingsdirektiver vedrørende aftalen mellem EU og USA om
databeskyttelse
Vedtagelse
KOM [2010] 0252
Rådsmøde 3051 - bilag 2 (samlenotat side 119)
EU-note (10) - E 9 (notat af 2/11-10)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (10) – bilag 94 (side 195, udgik af dagsordenen for
mødet i EUU 5/11-10)
Kommissionens pressemeddelelse fra 26. maj 2010:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/
609&type=HTML
Udkast til Rådets forhandlingsoplæg til Kommissionen -
offentliggjort på det hollandske parlaments hjemmeside:
http://www.eerstekamer.nl/eu/europeesvoorstel/com_2010_252/2
_en/document/f=/viiajy61zde1.pdf
Notat fra den svenske regering til Riksdagen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=251&doktyp=fpm&dok_id
=GX06FPM100&rm=2009/10&bet=FPM100
Justitsministeren:
Dagsordenens punkt 17 drejer sig om EU-USA-aftalen om
databeskyttelse.
Jeg forelægger sagen for udvalget i dag med henblik på forhandlingsoplæg. Vi
har som nævnt netop fået at vide, at formandskabet alligevel ikke sætter sagen
på til vedtagelse, men kun til politisk drøftelse. Men jeg forelægger alligevel for-
handlingsoplæg. Der er tale om et forhandlingsmandat til en generel rammeafta-
le, der vil have betydning i forbindelse med indgåelse af senere konkrete aftaler
mellem USA og EU om udveksling af personoplysninger. Sagen var oprindelig
sat på rådsmødedagsordenen med henblik på vedtagelse af forhandlingsmandat
til Kommissionen.
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil fremlægge et udkast til for-
handlingsmandat – eller i hvert fald lægge op til en politisk drøftelse af sådan et –
der vil bemyndige Kommissionen til at forhandle en generel aftale mellem EU og
USA om rammerne for udveksling af personoplysninger som led i forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af kriminalitet, herunder terrorisme, inden for det poli-
timæssige og retlige samarbejde.
Den generelle aftale, som mandatet vil give Kommissionen mulighed for at for-
handle, vil ikke i sig selv indebære en ret til at udveksle personoplysninger mellem
EU og USA. Det er derimod tanken, at aftalen skal indeholde nogle generelle da-
tabeskyttelsesretlige principper, som vil kunne lægges til grund ved kommende
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Europaudvalgsmøde 27/11-09
FORTROLIGT
konkrete aftaler om udveksling af personoplysninger mellem EU og USA. Det vil
være aftaler som f.eks. SWIFT-aftalen om udveksling af betalingsoplysninger.
Det præcise indhold af det forhandlingsmandatet, som Kommissionen gerne vil
have, kendes endnu ikke, men det forventes, at Kommissionen vil præsentere
nogle overordnede databeskyttelsesretlige principper, der vil skulle udmøntes
nærmere i en kommende generel aftale.
Det forventes, at mandatet lægger op til, at den generelle aftale bl.a. indeholder et
krav om, at al data skal behandles ud fra bl.a. proportionalitets- og rimeligheds-
hensyn, og at data som altovervejende udgangspunkt ikke må behandles til andre
formål end forebyggelse, efterforskning og forfølgning af kriminalitet, herunder
terrorisme, inden for det politimæssige og retlige samarbejde.
Det forventes også, at mandatet lægger op til, at den generelle aftale indeholder
særlige begrænsninger med hensyn til behandling af særligt følsomme personop-
lysninger, herunder oplysninger om politisk overbevisning, religiøst tilhørsforhold
mv.
Endvidere forventes det, at forhandlingsmandatet lægger op til, at en generel af-
tale tager højde for, at behandling af personoplysninger vil skulle være underlagt
uafhængigt tilsyn fra databeskyttelsesmyndigheder som f.eks. Datatilsynet. Dette
indebærer bl.a., at der kan føres tilsyn med, at rettigheder som f.eks. indsigt i eg-
ne oplysninger, retten til berigtigelse, sletning og blokering af urigtige oplysninger
samt regler om oplysningspligt overholdes.
FO
Fra dansk side er vi samlet set positive i forhold til forhandlingsmandatet.
Dette skyldes hovedsageligt, at mandatet gerne skulle lede frem til en generel
aftale mellem EU og USA om nogle grundlæggende databeskyttelsesprincipper,
der samlet set vil udgøre et godt og robust udgangspunkt for fremtidige aftaler om
udveksling af personoplysninger.
Og vi regner med, at grundtanken i mandatet vil være, at der i forholdet mellem
EU og USA som udgangspunkt skal gælde de samme regler, som gælder internt i
EU, når det drejer sig om udveksling af personoplysninger som led i forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af kriminalitet, herunder terrorisme, inden for det poli-
timæssige og retlige samarbejde.
Jeg kan i øvrigt nævne, at Europa-Parlamentet tidligere har givet udtryk for, at der
bør forhandles en generel databeskyttelsesaftale med USA, således at fremtidige
konkrete aftaler om udveksling af personoplysninger mellem EU og USA – som
f.eks. SWIFT-aftalen og PNR-aftalerne om udveksling af passageroplysninger –
har det fornødne databeskyttelsesretlige grundlag.
Der er fra EU’s side endnu ikke taget stilling til spørgsmålet om hjemmel for den
generelle aftale. Da aftalen som nævnt finder anvendelse inden for det politimæs-
sige og retlige samarbejde, er der imidlertid meget, der taler for, at den vil være
omfattet af det danske retsforbehold.
Det er dog blevet drøftet – men endnu ikke afklaret – om der skal være tale om
en såkaldt ”blandet aftale”. Dette vil i givet fald – med få ord – betyde, at den ge-
nerelle aftale skal være bindende både for EU og for de enkelte medlemsstater.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Europaudvalgsmøde 27/11-09
FORTROLIGT
Hvis Danmark på et rådsmøde vælger at tilslutte sig en sådan aftale, vil den være
bindende for Danmark som en folkeretlig aftale.
Per Clausen
ville ikke give justitsministeren det ønskede forhandlingsoplæg,
fordi justitsministeren siger, han er positiv over for et forslag, han ikke kender
indholdet af, og hvor papirerne ikke foreligger.
Han mindede om, at sagen har en lang historik, og at der er store og væsent-
lige uenigheder mellem EU og USA, f.eks. om hvorvidt man har ret til dom-
stolsprøvelse. Det synes EU, man skal have, mens man i USA mener, at det
har man kun, hvis man er amerikansk statsborger eller har varigt ophold i
USA. Vi kan ikke lave en aftale, der fratager EU's borgere denne rettighed.
Per Clausen pegede på, at hvis man deler informationer med den amerikan-
ske efterretningstjeneste, deler man også informationer med alle de efterret-
ningstjenester, USA har gode relationer til, herunder Pakistan.
Lone Dybkjær
mindede om, at Det Radikale Venstre helt fra starten havde
været dybt skeptisk over for at overlade alt for mange data til USA – uanset
alle mulige besværgelser.
Hun spurgte, om en aftale som den foreslåede ville have haft betydning for
sagen i forbindelse med overvågning af den amerikanske ambassade i Kø-
benhavn.
Formanden
pegede på, at udkastet til Kommissionens forhandlingsmandat
ligger på det hollandske parlaments hjemmeside, og at den svenske regering
har skrevet et udmærket notet til Riksdagen om samme sag. Hun spurgte, om
justitsministeren har set det og på den baggrund vil oplyse, hvad den danske
regerings holdning er til det.
Pia Adelsteen
forstod simpelt hen ikke, hvad det er, regeringen beder om.
Man har en masse formodninger om, hvad man skal diskutere, men det er
ikke nok. Hun kunne ikke sige ja til et mandat, som man ikke ved hvad inde-
holder.
Meta Fuglsang
syntes også, det kunne være svært at give mandat, når man
ikke ved, hvad det drejer sig om.
Hun ville gerne have mere præcise oplysninger om, hvem der havde adgang
til hvilke oplysninger, og hvem der skal kontrollere.
Kim Mortensen
opfattede det lidt som en blankocheck, regeringen ville ud-
stede. Han spurgte, på hvilken måde justitsministeren vil vende tilbage til Eu-
ropaudvalget. Vil han gøre det, når der foreligger en konkret aftale mellem EU
og USA – og før vi har sagt ja til den – og skal der så gives et nyt mandat?
Han gik ud fra, at borgerne i EU og USA ville blive behandlet på lige vilkår.
Han gik også ud fra, at regeringen arbejdede for, at aftalen blev så minimal
som mulig. Han ville gerne vide, hvilken tilgang regeringen havde til de kom-
mende forhandlinger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Europaudvalgsmøde 27/11-09
FORTROLIGT
Justitsministeren
sagde, at på det kommende rådsmøde vil der komme en
politisk drøftelse, idet ideen om, at der skal træffes en afgørelse, tilsyneladen-
de er droppet.
Justitsministeren syntes ikke, det var korrekt at sige, at vi ikke kan sige noget
om, hvad der ligger i forhandlingsmandatet til Kommissionen. Han havde re-
degjort for regeringens forventninger til det forhandlingsmandat, Kommissio-
nen ønsker. Han ønskede mandat til at give Kommissionen et forhandlings-
mandat, som faldt inden for de rammer, han havde redegjort for. Vi har set et
udkast til forhandlingsmandatet, men vi har ikke set det endelige forhand-
lingsmandat. Hvis det endelige forhandlingsmandat falder uden for de nævnte
rammer, ville justitsministeren vende tilbage til Europaudvalget.
Justitsministeren sagde til Per Clausen, at der er enighed om, at borgerne
skal have adgang til domstolsprøvelse. Det fremgår af det udkast, regeringen
har set.
Justitsministeren sagde i anledning af Kim Mortensens bemærkninger om den
videre proces, at nu beder regeringen om forhandlingsoplæg til at give et
mandat til Kommissionen, og så vil regeringen komme tilbage til Europaud-
valget, når man skal foretage den endelige godkendelse af aftalen, når Kom-
missionen har forhandlet videre, og aftalen på et tidspunkt er kommet på
plads.
Pia Adelsteen
ville, inden hun tog stilling til forhandlingsoplægget, gerne vide,
hvad der sker, hvis vi giver justitsministeren et mandat i dag, og så, når resul-
tatet af forhandlingerne foreligger, synes, at resultatet er helt ad Pommern til.
Kan vi så sige nej?
Meta Fuglsang
pointerede, at vi må se på, hvem der er den anden part i afta-
len, nemlig USA, som har problemer på det retssikkerhedsmæssige område.
Det er derfor, flere er bekymret for at give Kommissionen et forhandlingsman-
dat, som man ikke kender præcist. Der må være en grænse for, hvad Dan-
mark er parat til at acceptere.
Der står i samlenotatet, at forslaget kan være omfattet af vort retlige forbe-
hold. Hvornår ved vi det?
Har man tænkt sig at sige nej, når der kommer et udkast til en aftale, men si-
ger ja til at give et forhandlingsmandat til Kommissionen nu for at få indflydel-
se på forhandlingerne? Hun ville gerne have en fornemmelse af, hvad rege-
ringens holdning vil være.
Lone Dybkjær
syntes ikke, papirerne var særligt indholdsrige. Vi kender ikke
forslaget, men regeringen forholder sig alligevel generelt positivt til det. På
den baggrund mente hun ikke, Europaudvalget kan give forhandlingsoplæg.
Regeringen kan måske komme udenom ved at sige, at der ikke behøves no-
get forhandlingsoplæg i dag.
Hvis der kom en aftale, ville den så spille en rolle for de danske personer, som
var blevet registreret i forbindelse med overvågningen af den amerikanske
ambassade?
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Europaudvalgsmøde 27/11-09
FORTROLIGT
Per Clausen
mente, det ville være uheldigt at sig ja til et forhandlingsmandat
til Kommissionen nu og så sige nej, når resultatet af forhandlingen foreligger.
Det er ikke nok, at justitsministeren har en formodning om, hvad forhand-
lingsmandatet går ud på. Det må stå fuldstændig fast, at EU vil kræve, at der
skal være mulighed for domstolsprøvelse af lovligheden af den offentlige
myndigheds behandling af persondata.
Han tilføjede, at han godt var klar over, at et argument for at få en samlet afta-
le med USA kunne være, at man så ville få ophævet alle de meget, meget
dårlige aftaler, som nogle lande har med USA.
Hvordan forestiller man sig, at man kan sikre, at informationerne ikke kommer
i forkerte hænder? I den forbindelse gjorde han opmærksom på, at vi ved, at
USA samarbejder med efterretningstjenester, som ikke er kendt for at over-
holde de demokratiske regler, bl.a. i Pakistan. Det kan godt få meget alvorlige
konsekvenser for mennesker, der bor i Danmark.
Kim Mortensen
sagde, at spørgsmålet er, om udvalget reelt har en chance
for at sige nej, når justitsministeren vender tilbage til udvalget, når der forelig-
ger en aftale. Han syntes, justitsministeren sprang let hen over, hvad der er
regeringens bundlinje i disse forhandlinger. Der står i samlenotatet, at vi ikke
kender de andre medlemsstaters holdning, men vi må da kende den danske
regerings holdning.
Der bliver sagt, at det skal være en meget minimal aftale, at borgere i USA og
EU skal behandles på lige fod, at der skal være proportionalitet, og at de op-
lysninger, der bliver givet, ikke må kunne misbruges. Men han syntes, han
manglede svar på, hvor grænsen ligger for Danmark.
Formanden
efterlyste svar på sine spørgsmål.
Hun ville gerne vide, om vi kan ændre på en aftale, hvis den først er indgået.
Justitsministeren
svarede Pia Adelsteen og formanden, at vi godt kan sige nej til
den færdige aftale, men vi kan blive stemt ned, hvis de fleste andre lande siger ja.
Justitsministeren svarede Meta Fuglsang, at hvis hjemmelsgrundlaget er in-
den for det retlige område, så har vi et forbehold, men hvis hjemmelsgrundla-
get er et andet, så er det ikke sikkert. Det er endnu ikke afklaret, hvad hjem-
melsgrundlaget vil blive. Han ville gætte på, at det ville være omfattet af vores
retlige forbehold, men han kunne ikke vide det på nuværende tidspunkt.
Justitsministeren svarede Lone Dybkjær, at aftalen ikke er relevant i forbindel-
se med ambassadeovervågningen, idet der ikke er tale om udveksling af op-
lysninger.
Han sagde til Per Clausen, at der før overgivelse af oplysninger til tredjelande
kræves samtykke fra overførselslandet, tredjelandet skal have et passende
databeskyttelsesniveau, og den registrerede skal så vidt muligt underrettes
om videregivelsen.
Justitsministeren syntes, han havde redegjort meget godt for de forventninger,
man havde til Kommissionens forhandlingsmandat. Han gentog det, han hav-
de sagt om, hvad en aftale skal indeholde. På den baggrund syntes han, vi fra
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Europaudvalgsmøde 27/11-09
FORTROLIGT
dansk side skal deltage i forhandlingerne, idet det er vigtigt at få en generel
aftale mellem USA og Europa, som vi kan have glæde af i fremtidige drøftel-
ser om konkrete aftaler.
Han havde redegjort for, hvorfor han havde ment, at der var et godt grundlag
for at bede om et forhandlingsoplæg, men han havde ikke lyst til at lægge
pres på, når vi er kommet i en situation, hvor han ikke behøver et forhand-
lingsoplæg, fordi sagen kun kommer til politisk drøftelse.
ÆF
Derfor trak han forhandlingsoplægget tilbage. Så kunne han vende tilbage
inden næste rådsmøde, idet man så ville vide noget mere.
Lone Dybkjær
syntes, justitsministeren skulle nævne i drøftelserne, hvilke mini-
mumskrav vi har, f.eks. vedrørende videregivelse af oplysninger til tredjelande.
Hun var med på, at det med ambassaden ikke kræver udveksling af oplysninger,
men det går vel begge veje, så kan vi få oplysning fra amerikanerne om dem, de
har overvåget.
Meta Fuglsang
konstaterede, at justitsministeren havde trukket sit forhandlings-
oplæg, men hun ville gerne vide, hvad han ville gå ned og slås for i den politiske
drøftelse.
Kim Mortensen
syntes, det var den rigtige løsning, at justitsministeren trak sit
forhandlingsoplæg på nuværende tidspunkt, idet det er bedst, at det er et bredt
flertal i Folketinget, der står bag regeringens holdning.
Justitsministeren
mindede om, at han startede mødet med at sige, at der lige
var sket det, at der ikke var behov for noget mandat i dag, men at han bad om det
alligevel. Han ville ligesom Kim Mortensen hellere have, at der stod et bredt flertal
bag ham, og derfor havde han udsat at søge om forhandlingsoplæg.
Han ville lægge vægt på, at formålet med dataudvekslingen skal stå klar. Derefter
gentog justitsministeren det, han havde sagt i sin indledning. Han tilføjede, at der
var enighed om, at der skal være mulighed for domstolsprøvelse.
Han gentog over for Lone Dybkjær, at han ikke mente, aftalen ville være relevant i
forbindelse med ambassadeovervågningen, som drejer sig om retten til at regi-
strere nogle oplysninger.
Formanden
konstaterede, at justitsministeren havde udskudt forelæggelse af
forhandlingsoplæg.
7