Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 321
Offentligt
971914_0001.png
Samlenotat
Møde i Folketingets Europaudvalg den 22. marts 2011
Dagsordenspunkt 1:
Resumé
Dansk deltagelse i Konkurrenceevnepagten (europagten)
18. marts 2011
Eurolandenes stats- og regeringschefer opnåede den 11. marts enighed om indholdet af en ny pagt
for styrket økonomisk samarbejde (europagten), som vil blive præsenteret og drøftes på DER den
24.-25. marts mhp. formel vedtagelse. Samtidig vil landene uden for euroen skulle meddele, om
de ønsker at deltage i dette samarbejde. Konkurrenceevnepagten vil overordnet indebære en
metode, hvor landene fastsætter fælles overordnede mål om forbedret konkurrenceevne, øget
beskæftigelse, finanspolitisk holdbarhed og finansiel stabilitet, og derefter selv vælger de
økonomisk-politiske initiativer, der efter landets opfattelse vil være effektive for at nå disse mål,
og forpligter sig selv hertil. Regeringen ønsker, at Danmark på DER den 24.-25. marts tilslut-
ter sig deltagelse i konkurrenceevnepagten.
Baggrund
I forbindelse med DER den 4. februar 2011 vedtog eurolandenes stats- og
regeringschefer en erklæring om, at der skal tages yderligere skridt i koordinatio-
nen af den økonomiske politik i euroområdet i form af en såkaldt ”konkur-
renceevnepagt” (europagt).
På eurotopmødet d. 11. marts enedes eurolandenes stats- og regeringschefer om
udformningen af konkurrencepagten. Pagten præsenteres og drøftes på DER den
24.-25. marts mhp. formel vedtagelse, og hvor landene uden for euroen kan
meddele, om de ønsker at deltage i dette samarbejde. Der lægges op til, at eu-
rolandene samtidigt skal meddele deres første forpligtelser. Der lægges desuden
op til, at eurolandenes konkrete forpligtelser under alle omstændigheder
inkluderes i de nationale reformprogrammer samt stabilitetsprogrammer i april, og
præsenteres på DER i juni.
Indhold
Konkurrenceevnepagten vil overordnet indebære en metode, hvor landene opnår
enighed om nogle overordnede mål, og hvor de enkelte lande herefter selv har
ansvaret for og forpligter sig til at vælge de økonomisk-politiske initiativer, der
efter landets opfattelse vil være effektive for at nå disse mål.
Konkurrenceevnepagten vil skulle bygge videre på og styrke eksisterende rele-
vante processer i det økonomisk-politiske samarbejde i EU, herunder særligt det
Europæiske Semester, de overordnede økonomiske retningslinjer, dele af Europa
2020-strategien og det styrkede økonomiske samarbejde i forlængelse af anbe-
falingerne fra finansminister-taskforcen under ledelse af DER-formanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Overvågningen af implementeringen af konkurrenceevnepagtens forpligtelser vil
ske indenfor den eksisterende ramme for koordinering af den økonomiske politik
i EU med involvering af Kommissionen og de øvrige EU-institutioner. Der er i
udformningen af konkurrenceevnepagten lagt vægt på, at den respekterer det in-
dre marked og andre fælles politikker, og at evt. berøringer hermed vil ske inden
for rammerne af den sædvanlige lovgivningsprocedure på disse områder.
Merværdien af samarbejdet om en konkurrenceevnepagt vil særligt kunne bestå i,
at reformarbejdet i højere grad forankres på højeste politiske niveau, hvor stats-
og regeringscheferne forpligter sig politisk til bestemte mål og på grundlag heraf
nationalt fastsatte virkemidler til indfrielse af disse mål. Der lægges op til en
løbende overvågning på niveau af stats- og regeringscheferne på basis af en række
indikatorer og på grundlag af vurderinger fra Kommissionen.
Fokus vil være på at fremme konkurrenceevne, beskæftigelse, finanspolitisk
holdbarhed og finansiel stabilitet, og vil således omfatte områder under national
kompetence, men hvor det enkelte land selv har ansvaret for, og forpligter sig til
at vælge de økonomisk-politiske initiativer, som ifølge landets vurdering vil kunne
bidrage til at nå disse mål, herunder målt op i forhold til de EU-lande og andre
strategiske partnere, der klarer sig bedst inden for det pågældende område. Stats-
og regeringscheferne vil årligt følge op på fremskridt ift. indfrielsen af disse for-
pligtelser på basis af input fra Kommissionen.
Et grundlæggende princip i et nyt samarbejde om en konkurrenceevnepagt i EU
vil være, at ansvaret for den økonomiske politik påhviler landene og valg af
konkrete politiktiltag – i det omfang et land har udfordringer inden for et område
– vil være det enkelte deltagende medlemslands regerings prærogativ. Der er angi-
vet en række tiltag, som generelt vurderes at være effektive i forhold til indfrielse
af de overordnede mål, således at der tilskyndes til, at landene vælger sådanne
tiltag, men også kan vælge andre tiltag.
De overordnede mål for konkurrenceevnepagten, som eurolande og deltagende
ikke-eurolande skal tilstræbe at opnå, hvor ansvaret for valg af konkrete initiativer
til fremme af de overordnede mål hører under det enkelte land, er:
Styrket konkurrenceevne
Højere beskæftigelse
Styrket holdbarhed af de offentlige finanser
Understøttelse af finansiel stabilitet
Styrket konkurrenceevne
Fremskridt mod det fælles mål om styrket konkurrenceevne vil skulle vurderes på
basis af udvikling i forhold vedr. løn og produktivitet. Det gælder særligt for lande,
der står overfor en svækkelse af deres konkurrenceevne, der kan give sig udslag i
f.eks. voksende betalingsbalanceunderskud og tab af eksportmarkedsandele. Der
lægges op til et særligt fokus på tiltag, som understøtter produktivitetsgevinster,
herunder f.eks. konkurrence, uddannelse og forskning samt på, om lønudviklingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
er i overensstemmelse med produktivitetsudviklingen og at lønudviklingen i
øvrigt, også i den offentlige sektor, understøtter konkurrenceevnen, idet der
lægges vægt på respekt for nationale arbejdsmarkeds- og løndannelsesmodeller.
Højere beskæftigelse
Der lægges op til, at fremskridt mod det fælles mål om øget beskæftigelse bl.a. vil
blive vurderet på basis af udviklingen i arbejdsmarkedsdeltagelse, samt i forhold til
ungdoms- og langtidsledighed. Der ventes særligt fokus på reformtiltag, som kan
fremme arbejdsmarkedets fleksibilitet, livslang læring og skattesystemer, der un-
derstøtter beskæftigelse.
Styrket holdbarhed af de offentlige finanser
Fremskridt mod det fælles mål om styrket holdbarhed af de offentlige finanser
knyttes til vurderinger af om gældsudviklingen er holdbar på lang sigt, givet den
nuværende økonomiske politik, særligt pensionssystemer og overførselssystemer,
og givet den demografiske udvikling. Fokus vil generelt være på senere tilbage-
trækning, herunder om tilbagetrækningsalderen afhænger af og er i overensstem-
melse med den forventede levetid, og på etableringen af ambitiøse nationale
budgetmæssige rammer, der understøtter landenes efterlevelse af de fælles EU-
regler i Stabilitets- og Vækstpagten.
Understøttelse af finansiel stabilitet
Konkurrenceevnepagten vil også vedrøre nationale kriseløsningsmekanismer for
banker, samt koordinerede stress-tests af banker, samt overvågning af udviklingen
i privat gæld.
Andre områder
Pagten forpligter derudover til øget regelmæssig dialog vedr. skattepolitik mellem
de deltagende lande, herunder pragmatisk koordinering af skattepolitik, udveksling
af bedste praksis, begrænsning af skadelig praksis og bekæmpelse af svig og
unddragelse. Det fastslås, at direkte beskatning forbliver et nationalt anliggende.
Kommissionen har bl.a. fremsat et forslag vedr. fælles konsolideret
selskabsskattebase.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konkurrenceevnepagten vil ikke selv indebære lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Der udarbejdes et notat vedr. en juridisk vurdering af forholdet mellem det dans-
ke euroforbehold og en evt. dansk deltagelse i konkurrenceevnepagten, der vil
tilgå Folketingets Europaudvalg ved separat fremsendelse.
Statsfinansielle konsekvenser
Konkurrenceevnepagten ventes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekven-
ser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativet om en konkurrenceevnepagt vil have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang et sådant samarbejde bidrager til at understøtte
konkurrenceevnepagtens overordnede mål om styrket konkurrenceevne, højere
beskæftigelse, styrket holdbarhed af de offentlige finanser og understøttelse af
finansiel stabilitet.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om status for initiativet om en konkur-
renceevnepagt ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 15. marts 2011.
Holdning
Regeringens holdning
De overordnede mål i pagten afspejler overordnet danske hensyn og prioriteter,
og det vurderes på den baggrund at være i Danmarks interesse at tilslutte sig pag-
ten, med henblik på at spille en aktiv dansk rolle i Europa i drøftelsen af
økonomisk politik i EU.
Pagten har set de rigtige mål i form af forbedret konkurrenceevne, øget beskæfti-
gelse, sunde offentlige finanser og finansiel stabilitet. Det er efter regeringens op-
fattelse grundlæggende positivt, at eurolandene og deltagende ikke-eurolande i
kraft af initiativet om en konkurrenceevnepagt i højere grad ønsker at styrke fokus
på økonomiske reformer, som styrker vækstpotentiale, arbejdsudbud, finanspo-
litisk holdbarhed og konkurrenceevne, som en række EU-lande har betydelige
udfordringer med.
Regeringen noterer sig, og lægger vægt på pagtens metode, hvor de fælles mål er
af en overordnet karakter, og hvor det enkelte lands regering selv har ansvaret for
at fastlægge sin nationale økonomiske politik for at opnå de fælles mål. Der lægges
således vægt på, at pagten respekterer nærhedsprincippet ved at de i pagten
nævnte tiltag er ikke-bindende og ikke er præskriptive i forhold til de præcise mid-
ler.
Regeringen noterer sig, og lægger vægt på, at pagten er i overensstemmelse med
og bygger videre på det eksisterende EU-samarbejde, der understøtter vækst og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
beskæftigelse. Det gælder især EU27-samarbejdet om det indre marked, som bør
udbygges yderligere. Pagten skal således bidrage til at styrke det eksisterende sa-
marbejde inden for traktaten, men øge den politiske forpligtelse på stats- og
regeringschefniveau til at de enkelte lande gennemfører de nødvendige reformer.
Regeringen noterer sig, og lægger vægt på, at pagten respekterer nationale ar-
bejdsmarkedsmodeller samt arbejdsmarkedets parters ret til at forhandle kollektive
overenskomster.
Regeringen finder det afgørende, at konkurrenceevnepagten respekterer det dans-
ke euroforbehold.
Andre landes holdninger
Det er sandsynligt, at andre ikke-eurolande vil ønske at deltage i konkur-
renceevnepagten, om end der ikke foreligger oplysninger om endelige beslut-
ninger.