Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 466
Offentligt
1015826_0001.png
1015826_0002.png
1015826_0003.png
1015826_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnhed/Kontor: PD/FoderSagsnr.: PD 11-2008-000001/Dep. sagsnr.: 9569Den 28. juni 2011FVM 902
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I og II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32 af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstof-fer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen forventes at fremlægge et forslag til ændring af bilag I og II til direktivet omuønskede stoffer i foderstoffer. Forslaget indeholder blandt andet grænseværdier for ikke dio-xinlignende PCB’er i foder. Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den StåendeKomite for Fødevarekæden og Dyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 6. – 7. juli2011. En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Fradansk side kan forslaget støttes.BaggrundKommissionen har fremlagt et foreløbigt udkast til ændring af bilag I og II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstoffer.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstof-fer, artikel 8, stk. 1.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komite for Fø-devarekæden og Dyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring. Hvis der er kvalificeret flertalfor forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udta-ler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionenvedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kva-lificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rå-det og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 6. – 7. juli 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget sætter grænseværdier for foders indhold af ikke dioxinlignende PCB’er med detformål at hæve beskyttelsesniveauet for dyr og mennesker. Grænseværdierne varierer afhæn-gig af det niveau, der almindeligvis findes i forskellige fodertyper. Grænserne bliver dermedlagt så lavt, som det med rimelighed kan lade sig gøre.PCB’er er en forkortelse for polychlorerede biphenyler. Stofferne har været forbudt at bruge inæsten alle industrialiserede lande siden sidst i 1980’erne, men da de er vanskeligt nedbryde-lige og opkoncentreres gennem fødekæden, er de stadig problematiske. Desuden kan der sta-dig frigives PCB’er fra elektriske apparater, forseglingsmaterialer, maling og lossepladser.Grænseværdierne er dels fastlagt på grundlag af en monitering af ikke dioxinlignende PCB’eri fødevarer og foder, dels på grundlag af en udtalelse fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), der konkluderer, at fortsatte bestræbelser på at sænke niveauerne af ik-ke dioxinlignende PCB’er er berettigede. Indførelse af grænseværdierne er et led heri.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retDer har ikke tidligere været grænseværdier for ikke dioxinlignende PCB’er i foder.KonsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser fordet offentlige eller samfundsøkonomiske konsekvenser. En vedtagelse af forslaget skønnes atøge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslaget har været i offentlig høring på høringsportalen.Foreningen for Danmarks Fiskemel- og fiskeolieindustri mener, at alle fiskemelsindustrier idet nordlige Europa producerer fiskeolier, som ikke kan opfylde grænseværdien på 175 �g/kg.De foreslog ved høringen, at grænseværdien sættes op til 350 �g/kg, men har efterfølgende i
3forbindelse med uddybning af deres høringssvar foreslået 300 �g/kg. Fiskemelsforeningenmener, at årsagen til de høje koncentrationer muligvis er, at fiskene taber i vægt i løbet af vin-teren, og at fangsten om vinteren består af ældre årgange af en specifik fiskeart. Fiskemelsfor-eningen oplyser desuden, at forsøg har vist, at man ikke kan rense fiskeolien for ikke dioxin-lignende PCB’er på samme måde, som man kan rense for dioxin og dioxinlignende PCB’er.Dansk Industri har ingen bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte forslaget, fordi det hæver beskyttelsesniveauet, og fordi det ikke findesdokumenteret, at der er væsentlige problemer med at overholde grænseværdien for fiskeolie.Som nævnt ovenfor mener Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri (Fiske-melsforeningen), at fiskeolie fra Nordeuropa fanget om vinteren ikke kan overholde grænse-værdien på 175 �g/kg, og at grænsen derfor bør hæves til 300 �g/kg. Som dokumentation her-for er fremsendt en oversigt over indhold i fiskeolie i perioden 2000 - 2004. Oversigten viseranalyseresultater for 75 prøver fiskeolie på op til 312 �g/kg og overskridelser for 19 % af prø-verne, men det fremgår ikke, hvornår på året fiskene er fanget. Resultaterne er også sendt tilKommissionen i sommeren 2010 og var medvirkende til, at det daværende forslag til grænse-værdi for fiskeolie blev hævet fra 125 �g/kg til 175 �g/kg.Kommissionen har efterfølgende fremlagt en mere detaljeret oversigt over resultaterne fra Fi-skemelsforeningen, der viser, at de høje indhold næsten udelukkende stammer fra perioden2000 – 2001. Det vil sige før grænseværdierne for dioxiner og dioxinlignende PCB’er trådte ikraft. Derudover er der to resultater fra 2003, hvor overskridelsen af grænseværdien er så lille,at de – analyseusikkerheden taget i betragtning – næppe ville blive regnet som overskridelser,og en enkelt overskridelse fra 2004. Kommissionen oplyste desuden, at den metode, hvormedman kan rense fiskeolie for dioxiner, også fjerner 10 - 20 % af de ikke dioxinlignende PCB’er.Plantedirektoratet har i perioden 2007 til 2010 analyseret 13 prøver fiskeolie for ikke dioxin-lignende PCB’er og ikke fundet indhold over 70 �g/kg. EFSA’s oversigt over indholdet af ik-ke dioxinlignende PCB’er i fiskeolie omfatter 69 prøver med et maksimumindhold på160�g/kg. De 69 prøver stammer fra Danmark, Island, Irland, Nederlandene, Norge, Sverigeog Storbritannien.Samlet set anses det for dokumenteret, at forslaget ikke har væsentlige negative konsekvenserfor erhvervslivet, idet der ikke er fundet overskridelser af den foreslåede grænseværdi i de se-nere år.Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at kunne samle kvalificeret flertal.
4Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Det bemærkes, at der den 6. december 2010 er oversendt notat og grundnotat til FolketingetsEuropaudvalg om revision af bilag I og II til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32af 7. maj 2002 for så vidt angår dioxiner og dioxinlignende PCB’er.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.