Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 478
Offentligt
1016905_0001.png
1016905_0002.png
1016905_0003.png
1016905_0004.png
GRUNDNOTAT TIL FEU
Dato 22. juni 2011J.nr. 3401/1001-2987Ref. SHO/LAN/KRM
Komitésag - Kommissionens forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1031/2010 for atfastsætte mængden af kvoter for drivhusgasemissioner til auktionering før 20131. ResuméKommissionen fremsendte den 15. marts forslag til ændring af auktioneringsforordningen (nr.1031/2010) for at fastsætte den mængde CO2-kvoter, som skal auktioneres før 2013, hvor tred-je kvotehandelsperiode (2013-2020) starter. Et revideret udkast blev sendt den 8. juni 2011.Mængden er af Kommissionen fastsat til 120 mio. kvoter til auktionering i 2012, hvoraf ca. 1,5mio. kvoter skal auktioneres af Danmark.En gruppe af lande er generelt skeptiske over for nødvendigheden af tidlig auktionering, ogregeringen agter på klimakomitémødet den 13. juli 2011 at stemme imod forslaget eller und-lade at stemme, hvis det sættes til afstemning i sin nuværende form, eftersom det vurderes, atder er et tilstrækkeligt antal overskydende kvoter fra anden kvotehandelsperiode (2008-2012)til rådighed. Overskydende kvoter fra anden kvotehandelsperiode kan overføres til tredje kvo-tehandelsperiode.Forslaget behandles i komitéprocedure efter reglerne i artikel 5a i komitologiforordningen(forskriftsprocedure med kontrol).2. BaggrundKommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010 af 12. november 2010 om det tidsmæssige ogadministrative forløb af auktioner over kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter iforbindelse med sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet(auktioneringsforordningen) angiver, at den mængde kvoter, som evt. skal auktioneres i 2011og 2012, skal fastsættes så hurtigt som praktisk muligt efter forordningens vedtagelse. Forord-ningsudkastet fastsætter denne mængde gennem ændring af auktioneringsforordningens bilag1.Forslaget, der kun foreligger på engelsk, er fremsat med hjemmel i artikel 3d, stk. 3, og artikel10, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om enordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet (kvotedirektivet).Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol), jf. art. 5a i Rådetsafgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemfø-relsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørel-se 2006/512/EF.Side 1
Forslaget forventes at blive sat til afstemning i Klimakomitéen den 13. juli 2011.3. Formål og indholdHovedformålet med tidlig auktionering er ifølge Kommissionen at sikre en jævn overgang fraanden kvotehandelsperiode (2008-2012) til tredje kvotehandelsperiode (2013-2020), herunderisær ved at tilgodese elproducenternes behov for på forhånd at have sikkerhed for, hvilke kvo-ter man har til rådighed i tredje kvotehandelsperiode (hedging).I 2012 har Kommissionen angivet, at der på EU-plan er behov for tidlig auktionering af 120mio. kvoter fra tredje kvotehandelsperiode. Af denne mængde skal en forholdsmæssig andelpå 1.472.000 kvoter auktioneres af Danmark i 2012. Ifølge Kommissionens forslag er der ikkebehov for tidlig auktionering i 2011.Den samlede mængde kvoter til tidlig auktionering angives af Kommissionen at være fastsatblandt andet med hensyntagen til den overskydende mængde kvoter fra anden kvotehandels-periode, som ifølge kvotedirektivet overføres til tredje kvotehandelsperiode; de øvrige 300mio. kvoter fra tredje kvotehandelsperiode, som skal auktioneres for at finansiere innovativeVE-projekter og CCS (NER300); samt den mængde CDM- og JI-kreditter, som er tilgængeli-ge for de kvoteregulerede virksomheder, der er omfattet af kvotedirektivet. Kommissionen an-giver, at disse faktorer er omfattet af usikkerhed.I medfør af auktioneringsforordningen har hovedparten af medlemslandene, herunder Dan-mark, valgt, at auktioneringen af kvoter i tredje kvotehandelsperiode skal foregå på en fællesauktioneringsplatform, som skal findes ved et fælles EU-udbud. Frem til at denne fælles auk-tioneringsplatform er på plads, skal auktionering af kvoter ske på en midlertidig auktione-ringsplatform, som også skal findes ved et fælles EU-udbud.Udkastet indeholder endvidere visse tekniske ændringer af auktioneringsforordningen.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsenaf de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret vedRådets afgørelse 2006/512/EF.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om et forordningsudkast,som udmønter en hjemmel i direktiv 2003/87/EF. Der er således i forbindelse med vedtagelsenaf direktivet taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDen gældende auktioneringsforordning nr. 1031/2010 ændres ved forordningsudkastet, somtræder i kraft dagen efter offentliggørelsen i EU-tidende. En vedtagelse af forordningen vil ik-ke nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning, idet en forordning er gældende dansk ret.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-telsesniveauetTidlig auktionering af kvoter fra tredje kvotehandelsperiode har overordnet set ikke nogen be-Side 2
tydning for miljøet, eftersom den samlede mængde kvoter, som er til rådighed i anden og tred-je kvotehandelsperiode, forbliver den samme.8. HøringSagen har været i høring i specialudvalget for klima og energi i perioden 2. maj 2011- 9. maj2011.WWF, CO-industri, Det Økologiske Råd, 3F, Vedvarende Energi erimodKommissionensforslag.WWFmener ikke, at der er behov for tidlig auktionering af kvoter - specielt ikke i ensituation, hvor der i forvejen er mange kvoter, der kan overføres fra 2. til 3. kvotehandelsperi-ode.Det Økologiske RådogVedvarende Energitilslutter sig denne holdning, da mængdenaf kvoter på markedet i indeværende kvotehandelsperiode, som kan overføres til 2013, ansesfor værende tilstrækkelige.Det Økologiske Rådmener ligeledes, at en tidlig kvoteoverførselvil indskrænke mulighederne for at regulere mængden af udledningsrettigheder i EU’s kvote-system i nedadgående retning.
Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer erforKommissionens forslag.

Dansk Energis

overvejelser omkring elselskabernes risikoafdækning og optimal pris-sætning af CO2-kvoter udgør argumenter for støtten til forslaget om tidlig auktioneringaf 2013-kvoter.

Dansk Energi

pointerer endvidere, at "Føres kvoterne fra tidlig aukti-onering til markedet spredt ud over året, kan større markedspåvirkning undgås".

Dansk Energi

og

Dansk Industri

anfører argumenter omkring behovet for en gliden-de overgang fra anden til tredje kvotehandelsperiode. Begge organisationer henvisertil, at et evt. overskud af kvoter fra anden handelsperiode ikke bør sammenblandesmed en tidlig auktionering af kvoter fra tredje handelsperiode.

Landbrug & Fødeva-

rer

henviser ligeledes til en glidende overgang fra anden til tredje handelsperiode, oganviser, at belastningen af klimaet vil være ens, uagtet at man påbegynder tidlig aukti-onering, idet mængden af kvoter til rådighed er den samme.Herudover er der kommet høringssvar fra

Arbejdstilsynet

og

Dansk Fjernvarme,

som ingen bemærkninger har, samt fra

Forbrugerrådet,

som af ressourcemæssigegrunde ikke har taget stilling til Kommissionens forslag.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har været drøftet på Klimakomitémøderne den 14. april 2011 og 17. juni 2011. Kunenkelte medlemslande støttede Kommissionens forslag i dets nuværende form.En gruppe af lande er ikke overbevist om, at tidlig aktionering af kvoter fra tredje kvotehan-delsperiode overhovedet er nødvendigt, bl.a. fordi der i øjeblikket er en stor mænge kvoter tilrådighed på markedet. Ved at gennemføre tidlig auktionering risikerer landene at sælge kvotertil en meget lavere pris end nødvendigt, eftersom man sandsynligvis vil sælge kvoter til etmarked, som reelt ikke har brug for yderligere kvoter.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter Kommissionens ambition om at sikre en glidende overgang fra anden tiltredje kvotehandelsperiode. Regeringen mener imidlertid ikke, at der er behov for tidlig aukti-onering af kvoter fra tredje kvotehandelsperiode. Der synes at være et overskud af kvoter tilrådighed i anden kvoteperiode, herunder på grund af den økonomiske krise, og eftersom over-Side 3
skydende kvoter kan overføres til tredje kvotehandelsperiode, ser regeringen ikke på nuvæ-rende tidspunkt noget behov for på forhånd at auktionere nogen kvoter fra tredje kvotehan-delsperiode.Regeringen agter at undlade at stemme eller stemme imod forslaget i sin nuværende form. Så-fremt forslaget ændres, således at der ikke auktioneres nogen kvoter fra tredje kvotehandelspe-riode i 2012, agter regeringen at stemme for forslaget.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Den gældende auktione-ringsforordning blev forelagt udvalget den 6. juli 2010 (EUU alm. del 2009-10, bilag 465).
Side 4