Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 20
Offentligt
920782_0001.png
Europa-udvalget
Den økonomiske konsulent
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
7. februar 2015
Kommissionens meddelelse om en strategi for en konkurrencedygtig,
bæredygtig og sikker energiforsyning
Sammenfatning
Kommissionen har i rapporten ”Energi
2020”
fastlagt sin nye strategi, som skal
sikre en konkurrencedygtig, bæredygtig og sikker energipolitik.
EU er langt fra ”20 % målet” om
energibesparelser,
og dette område er derfor
højt prioriteret. Besparelserne skal ske især i 2 sektorer nemlig transport og
bygninger.
Der skal investeres store summer (helt op til 1.000 mia. euro) i EU’s energiin-
frastruktur, således det er muligt skabe et
frit marked for energi.
Olieforsyningerne strammer til inden 2020, og for at sikre
borgere og forret-
ningsliv sikker og tilgængelig energi,
er det nødvendigt med netforbindelser
af el- og gasledninger. Ligeledes skal kerneenergi gøres mere sikker.
Der er hård konkurrence på det internationale energimarked. Det er derfor
nødvendigt med et
skift i teknologien,
hvis EU skal tage kampen op.
Det
internationale samarbejde skal forstærkes, især med vores naboer.
Kommissionen foreslår, at energifællesskabstraktaten udvides, så også lande,
der er rede til at deltage i EU's energimarked, kan integreres. Der er især fokus
på samarbejde med Afrika.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
920782_0002.png
1. Indledning
Kommissionen har fremlagt sin nye strategi
1
for en konkurrencedygtig, bære-
dygtig og sikker energipolitik. I ”Energi
2020”
fastlægges de energipolitiske
prioriteter for de næste ti år, som skal træffes for at imødegå følgende udfor-
dringer:
-
-
-
-
-
Energibesparelser
Frit marked for energi
Sikker og tilgængelig energi for borgere og forretningsliv
Skift i teknologi
Forstærket internationalt samarbejde, især med vores naboer
Energibesparelser
Kommissionen foreslår, at indsatsen rettes mod de to sektorer med det stør-
ste energibesparelsespotentiale:
transport
og
bygninger.
For at hjælpe hus-
ejere og lokale enheder med finansiering af renoverings- og energibesparel-
sesforanstaltninger fremlægger Kommissionen forslag til investeringsincita-
menter og innovative finansielle instrumenter i
midten af 2011.
Inden for den
offentlige sektor
bør der tages hensyn til energieffektivitetsaspektet ved køb
af bygge- og anlægsarbejder, tjenester eller produkter. Inden for
industrisek-
toren
kan energieffektivitetsattester udgøre en tilskyndelse for virksomheder
til at investere i teknologi, der er mindre energiforbrugende.
Det vigtigste synspunkt er, at EU stadig er langt væk fra ”20 % målet” om
energibesparelser, og at en ny og styrket politisk indsats er nødvendig.
Frit marked for energi
Kommissionen har fastsat en frist for fuldførelsen af det
indre marked
for
energi. Elektricitets- og gasmarkedet virker endnu ikke som ét marked. Fra
2015
skal ingen medlemsstat mere være isoleret. I løbet af de kommende ti år
er der behov for investeringer i den samlede energiinfrastruktur i EU til en
værdi af
1.000 mia. euro.
For at fremskynde projekter med vigtig strategisk
betydning for EU foreslår Kommissionen, at procedurer for at opnå byggetilla-
delser forenkles og gøres kortere, og fastsætter en tidsramme for endelig
1
COM (2010) 639 final, SEC (2010) 1346
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
godkendelse og EU-finansiering.
Én enkelt instans
bør samordne alle an-
søgninger om tilladelse, som kræves for at gennemføre et projekt.
Kommissionen erkender, at langt størstedelen af investeringerne skal finan-
sieres af markedet, men andre finansieringskilder kan også komme på tale,
idet der er tale om en udvikling af stor strategisk betydning for EU.
Sikker og tilgængelig energi for borgere og forretningsliv
Det internationale marked for
olieforsyninger
strammer til allerede før 2020.
Det betyder, at det er vigtigt for EU’s forbrugere at
mindske olieforbruget.
Det sker ikke for øjeblikket, skriver Kommissionen. Forbrugerne må gøres
mere pro-aktive og ”smarte ledningsnet” og ”smarte elmålere” må installeres.
I den forbindelse er det meget vigtigt, at EU’s medlemslande i højere grad
bliver
netforbundne
både med el- og gasledninger, så sikkerheden i de to
energiforsyninger, styrkes.
Endvidere må sikkerheden for
kerneenergien
også udvikles, så den bliver
endnu mere sikker for borgerne. Det samme gælder transporterne af nukleart
affald og opbevaring af dette stof. EU skal være verdensleder på dette områ-
de.
Skift i teknologi
Fire større projekter iværksættes inden for områder, der er vigtige for EU's
konkurrencedygtighed: nye teknologier for intelligente
netværk
og
el-
oplagring,
forskning i 2. generations
biobrændstoffer
og
partnerskaber
mellem "intelligente byer"
med henblik på at fremme energibesparelser i
byområder.
EU står overfor hårdnakket konkurrence på de internationale teknologimarke-
der. Lande som Kina, Japan, Sydkorea og USA forfølger en ambitiøs
indu-
stripolitik
på dette område. EU’s forskning på dette område bør derfor styr-
kes for at tage konkurrencen op.
Forstærket internationalt samarbejde, især med vores naboer
Det foreslås, at EU koordinerer sin energipolitik i forhold til tredjelande, især i
EU's forbindelser med nøglepartnere. Inden for rammerne af naboskabspoli-
tikken foreslår Kommissionen, at energifællesskabstraktaten udvides, så også
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lande, der er rede til at deltage i EU's energimarked, kan integreres. Der be-
budes større samarbejde med Afrika, så der leveres bæredygtig energi til alle
borgere på dette kontinent.
I 2011 vil Kommissionen således forelægge konkrete forslag til styrkelse af
den eksterne energipolitik.
EU vil formalisere principperne for medlemsstaternes egne handlinger på
energiområdet, således at det sikrer, at bilaterale handlinger også er til gavn
for hele EU. Retsgrundlaget her er den nye Lissabon Traktat, der klargør og
styrker den eksterne dimension i EU’s energipolitik.
Mvh.
Therese Bach/NH (3602)
4/4