Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 43
Offentligt
983956_0001.png
Europaudvalget og Skatteudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
13. april 2011
Et fælles selskabsskattegrundlag i EU
Sammenfatning
EU-Kommissionen fremsatte den 16. marts 2011 et forslag om et fælles
konsolideret selskabsskattegrundlag. Forslaget skal gøre det muligt for et
selskab, der driver virksomhed i flere EU-lande at anvende ét fælles re-
gelsæt for beregningen af den skattepligtige indkomst.
Kommissionen forventer, at indførelsen af det fælles selskabsskatte-
grundlag vil mindske selskabernes omkostninger til efterlevelse af de
mange forskellige regelsæt.
EU-landenes nationale parlamenter kan fremsætte en begrundet udtalel-
se om forslaget til Kommissionen, hvis de finder, at det ikke overholder
nærhedsprincippet. Sidste frist for en sådan udtalelse er den 18. maj
2011.
Baggrund
EU-Kommissionen har i årevis barslet med at udvikle et fælles EU selskabs-
skattegrundlag. Hensigten er, at selskaber og koncerner med aktiviteter i flere
EU-lande skal kunne vælge at opgøre deres samlede skattepligtige indkomst
efter ét regelsæt frem for at blive beskattet efter flere forskellige nationale
regler. Kommissionen har siden 2004 arbejdet med udviklingen af et sådant
forslag sammen med en arbejdsgruppe bestående af eksperter fra EU-
landene.
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
983956_0002.png
Kommissionen kunne derfor den 16. marts 2011 fremlægge et direktivforslag
om etableringen at et ”fælles
konsolideret selskabsskattegrundlag”
i EU
(FKSSG). Forslaget er lanceret som en af byggestenene i EU’s 2020-plan for
vækst og beskæftigelse, relancering af EU’s indre marked og i EU’s årlige
vækstundersøgelse for 2011, som skal være med til at stimulere vækst og
jobskabelse
1
.
Kommissionen begrunder forslaget med, at de mange forskellige selskabs-
skatteregler i EU-27 udgør en væsentlig skattemæssig hæmsko for væksten
på det indre marked. Manglen på fælles EU-regler fører ifølge Kommissionen
ofte til både overbeskatning og dobbeltbeskatning samt tunge administrative
byrder for virksomhederne i forbindelse med efterlevelsen af de mange for-
skellige skatteregler.
Ét regelsæt i EU – men ikke harmonisering af skattesatser
Kommissionens forslag gør det muligt for et selskab at anvende ét fælles
regelsæt for beregningen af dets skattepligtige indkomst i hele EU samt at
sende en samlet selvangivelse for selskabets aktiviteter til skattemyndighe-
derne i kun ét EU-land.
Selskabets samlede skattegrundlag vil derefter blive fordelt mellem de EU-
lande, hvor det driver virksomhed. Det sker efter en særlig formel, hvori der
indgår tre faktorer:
aktiver, arbejde og omsætning.
Efter at skattegrundlaget er blevet fordelt, kan EU-landene så beskatte deres
andel efter deres nationale selskabsskattesats.
Forslaget berører således ikke EU-landenes selskabsskattesatser, men sigter
ifølge Kommissionen kun på at fjerne skattemæssige hindringer, som hæm-
mer virksomhedernes aktiviteter. Forskelle i selskabsskattesatserne er ifølge
Kommissionen kun en fordel, hvis der samtidig er mere transparens, idet det
skaber en fair skattemæssig konkurrence mellem landene.
Valgfri ordning
Kommissionen foreslår, at det skal være valgfrit, om selskaber vil benytte det
fælles EU-selskabsskattegrundlag, eller hellere vil anvende det nationale
skattesystem. Det betyder, at de selskaber, der mener, at de vil kunne have
fordel af et harmoniseret EU-system, kan vælge at benytte dette, mens de
øvrige selskaber kan fortsætte med at arbejde på grundlag af deres nationale
systemer.
1
Meddelelse fra Kommissionen: ”Årlig vækstundersøgelse: En hurtigere samlet EU-løsning på
krisen” – Kom(2011)11 af 12. januar 2011.
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
983956_0003.png
For at undgå, at virksomheder træder ind og ud af det fælles EU-
selskabsskattegrundlag i skatteplanlægningsøjemed, forpligter de sig dog til
at bruge det i mindst fem år.
Når Kommissionen foreslår en valgfri ordning, er det fordi selskaber så ikke
behøver at skifte til et nyt skattesystem, hvis de ikke har til hensigt at etablere
sig uden for hjemlandets grænser.
Kommissionen finder dog også, at en
obligatorisk
selskabsskattebase ville
være i strid med nærhedsprincippet, da det vil betyde indførelse af EU-
foranstaltninger til også at dække rent nationale aktiviteter
2
.
Hvordan beregnes selskabsskattegrundlaget?
Selskabsskattegrundlaget beregnes som et selskabs samlede indtægter mi-
nus de beløb, som kan falde ind under skattefritagelse og skattefradrag så-
som lønninger og afskrivning.
Fradragsberettigede
udgifter er alle udgifter, der er gået til at erhverve, sikre
og vedligeholde indkomsten
3
. Derudover er alle omkostninger i forbindelse
med forskning og udvikling fradragsberettigede, ligesom gaver til velgørende
institutioner og 50 % af et selskabs repræsentationsudgifter er det.
Med hensyn til muligheden for at
afskrive,
foreslår Kommissionen en opdeling
mellem aktiver med en
lang tidshorisont
såsom bygninger, som afskrives
selvstændigt, mens aktiver med
kort eller mellemlang tidshorisont
afskrives
samlet i en såkaldt ”aktivpulje”.
Aktiver med lang tidshorisont såsom bygninger afskrives over 40 år, mens det
sker over 15 år for andre aktiver med lang tidshorisont. Aktiver med en kort
eller mellemlang tidshorisont afskrives samlet med en sats på 25 pct. om året.
Konsolidering
Vælger et i EU beliggende moderselskab at anvende EU’s fælles selskabs-
skattegrundlag, er det obligatorisk at konsolidere dets indkomst med indkom-
ster i dets datterselskaber eller faste driftssteder beliggende i EU. Det konso-
liderede selskabsskattegrundlag beregnes ud fra de samlede indtægter minus
tab i alle selskabets virksomheder.
Hvis f.eks. en koncern består af fire selskaber, hvor selskab A og B hver især
har en fortjeneste på 10 mio. euro, mens selskab C har en fortjeneste på
2
Se Kommissionens faktablad om forslaget:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/11/171&format=HTML&aged
=0&language=DA&guiLanguage=fr
Artikel 12-14 i forslaget.
3
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
983956_0004.png
5 mio. euro og selskab D har et tab på 8 mio. euro, da udgør det konsolidere-
de skattegrundlag for denne koncern 17 mio. euro.
Hvordan fordeles selskabsskattegrundlaget mellem EU-landene?
Ifølge Kommissionens forslag skal selskabsskatteprovenuet fordeles ud til de
forskellige EU-lande, hvor selskabet driver virksomhed.
Kommissionen foreslår en fordelingsmekanisme, som bygger på tre lige vigti-
ge faktorer:
1)
selskabets aktiver
herunder alle materielle anlægsudgifter og om-
kostninger til forskning, udvikling og markedsføring
2)
selskabets antal ansatte
og lønsumsomkostninger
3)
selskabets omsætning
beregnet på grundlag af hvor varerne sen-
des til
Når det er opgjort, hvor stor en del af de enkelte faktorer, der kan henføres til
hvert enkelt EU-land, hvor selskabet er aktivt, vil det på baggrund af formlen
være muligt at fordele skatteprovenuet mellem EU-landene, som så kan be-
skatte det efter deres nationale selskabsskattesats.
Hvis det skulle vise sig, at fordelingen af skattegrundlaget mellem EU-landene
ikke på rimelig vis repræsenterer forretningsaktiviteternes omfang, indeholder
forslaget en sikkerhedsklausul, som gør det muligt at anvende en alternativ
metode
4
.
Hvad betyder forslaget?
Ifølge Kommissionen er det umuligt at forudse de nøjagtige virkninger af det
fælles EU-selskabsskattegrundlag for hvert enkelt land. Det afhænger helt af
de politiske valg, der træffes på nationalt plan med hensyn til mulighederne
for at tilpasse sammensætningen af forskellige skatteinstrumenter eller an-
vendte skattesatser.
Men Kommissionen forventer især, at indførelsen af det fælles selskabsskat-
tegrundlag vil mindske selskabernes omkostninger til efterlevelse af de man-
ge forskellige regelsæt.
Ifølge en undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Deloitte for Kommissio-
nen ventes det fælles selskabsskattegrundlag at mindske en stor virksomheds
omkostninger i forbindelse med oprettelsen af en ny filial i et andet EU-land
4
Sikkerhedsklausulen findes i forslagets art. 87 og gør det muligt for et selskab eller en kompe-
tent myndighed at anmode om at benytte en alternativ fordelingsmetode.
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
983956_0005.png
med 62 %. Besparelserne for en mellemstor virksomhed ventes at være end-
nu større.
Det er desuden Kommissionens forventning, at de nye regler vil gøre EU me-
re attraktiv for multinationale investorer.
En anden konsekvens bliver dog, at EU-landenes skattemyndigheder vil skul-
le administrere to forskellige skatteordninger (EU’s
fælles selskabsskatte-
grundlag og den nationale selskabsskatteordning).
Dette kompenseres dog
ifølge Kommissionen ved, at der vil være færre skatteplanlægningsmuligheder
for de selskaber, der bruger interne afregningspriser samt færre uoverens-
stemmelser mellem EU-landenes skattesystemer.
Hvad skal der nu ske?
Forslaget har retsgrundlag i TEUF artikel 115, som ifølge Kommissionen kan
anvendes til harmonisering af
direkte skatter,
hvis de direkte indvirker på det
fælles markeds oprettelse eller funktion.
Det betyder, at forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter hø-
ring af Europa-Parlamentet og ØSU. Det vides endnu ikke, hvornår forslaget
kommer på Rådets og Europa-Parlamentets dagsorden.
EU-landenes nationale parlamenter har mulighed for at tjekke forslagets
overholdelse af nærhedsprincippet og sende en begrundet udtalelse til Kom-
missionen inden for 8 uger efter forslagets fremsættelse, hvis de mener der er
problemer.
Fristen for afgivelse af udtalelse er den 18. maj.
Kommentarer vedrørende forslagets indhold kan dog godt sendes til Kommis-
sionen efter denne frist.
En række nationale parlamenter i EU har forslaget under behandling med
henblik på at efterprøve dets overholdelse af nærhedsprincippet. Det gælder
bl.a. Repræsentanternes Hus i Holland, det tjekkiske Senat, det tyske For-
bundsråd, den spanske Kongres, begge parlamentskamre i Polen, den sven-
ske Rigsdag og det finske parlament
5
.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(Tlf. 3337 3695)
5
Oplysningerne stammer fra IPEX-databasen og fra Folketingets repræsentant i Bruxelles.
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
983956_0007.png
BILAG 1:
Selskabsskattesatser i EU-27 i 2008
EU-land
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Det Forenede Konge-
rige
Kilde: EU-
Kommissionen
Selskabsskat i 2008
34,0
10,0
21,0
25,0
29,9
21,0
12,5
25,0
30,0
34,4
31,4
10,0
15,0
15,0
29,6
21,3
35,0
25,5
25,0
19,0
26,5
16,0
22,0
19,0
26,0
28,0
30,0
7/7