Europaudvalget 2010-11 (1. samling), Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 45, TRU Alm.del EU-note E 1
Offentligt
992258_0001.png
992258_0002.png
992258_0003.png
992258_0004.png
992258_0005.png
992258_0006.png
992258_0007.png
Europaudvalget, TrafikudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere5. maj 2011
Hvidbog om EU’s transportpolitik mod 2050
SammenfatningKommissionen har fremlagt en hvidbog om en fremtidig transportpolitikfor EU. Hvidbogen opstiller en ambitiøs køreplan frem mod 2050, somskal føre til opbygningen af et konkurrencepræget transportsystem, somstyrker mobiliteten, fjerner hindringerne for et indre transportmarked, sæt-ter skub i væksten og beskæftigelsen og fremmer mere miljøvenligetransportmønstre for at nedbringe transportsektorens andel af CO2-emissionerne. Hvidbogen skitserer 40 konkrete initiativer for det kom-mende årti.
Kommissionen har den 28. marts 2011 fremlagt en hvidbog om en fremtidig1europæisk transportpolitik .Hvidbogen foreslår en ambitiøs strategi, som skal bane vejen for et konkur-rencepræget transportsystem, der skal styrke mobiliteten, fjerne større hin-dringer på centrale områder og sætte skub i vækst og beskæftigelse.
1
Hvidbog om en køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigtog ressourceeffektivt transportsystem – KOM(2011)144.
1/7
De centrale mål, der søges opfyldt senest i 2050, er:at konventionelle benzin- eller dieselbiler ikke længere må køre i byerat luftfartssektoren skal benytte 40 % brændstoffer med færre CO2-emissioner; og at emission fra skibsfarten skæres ned med mindst 40 %at 50 % af passagerbefordringen mellem byer over mellemlange afstandeog godstransporten skal overflyttes fra vej til jernbane og vandveje.
Udfordringerne for den europæiske transportpolitikEU’s transportpolitik står over for en række udfordringer.På den ene side er transportsektoren en væsentlig drivkraft for økonomiskvækst og jobskabelse i EU og dermed en del af svaret på den økonomiskekrise. Transportsektoren skal opfylde borgernes ønsker om at rejse mere ogmarkedets stigende behov for at transportere varer. Hvis det indre markedskal lykkedes, er øget aktivitet på tværs af grænserne en forudsætning.På den anden side vil der blive mindre olie i de kommende årtier og olieprisenforventes at stige endnu mere. Hvis der ikke gøres noget ved olieafhængig-heden, kan det ifølge Kommissionen få alvorlige konsekvenser for vores rej-semuligheder, vores økonomiske sikkerhed, inflationen, handelsbalancen ogEU’s samlede konkurrenceevne.Dertil kommer, at EU har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen ogbegrænse klimaændringerne til under 2 �C. Transportsektoren skal reduceremindst 60 % af CO2-udledningen i forhold til 1990, hvis klimamålene skal nås.Alene for transportsektoren er målet for 2030 en reduktion af emissionernemed 20 % i forhold til niveauet i 2008.Også andre emner i transportpolitikken er relevante. Det gælder bl.a. beskyt-telsen af befolkningens sundhed mod farlige udstødningsgasser og sikkerhe-den på vejene og i byerne.Kommissionens svar på disse og andre udfordringer er en omlægning af EU'stransportsystem.
2/7
Kommissionens mål: et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt trans-portsystemKommissionens overordnede mål med køreplanen er at omlægge EU's nuvæ-rende transportsystem ved at gøre det konkurrencedygtigt og ressourceeffek-tivt.Et nyt transportsystem skal dels skabe et voksende transportmarked og størremobilitet. Dette kræver forbedring af køretøjernes energieffektivitet og mereeffektiv udnyttelse af transport og infrastruktur.Kommissionen ser i hvidbogen på tre hovedaspekter inden for transportområ-det: transport over mellemlange distancer, fjerntransport og bytransport.-I forhold tiltransport over mellemlange distancer(300 km og derover)er målet, at 50% af al passagerbefordring og godstransport overflyttes fravej til jernbane og vandveje.I forhold tilfjerntransport,hvor luft- og skibsfart fortsat vil være domine-rende, skal nye motorer, brændstoffer og trafikledelsessystemer øge ef-fektiviteten og mindske emissioner.I forhold tilbytransportenplanlægges en stor omlægning til renere bilerog brændstoffer. De konventionelle benzin- eller dieselbiler udfases i byersenest i 2050.
-
-
Kommissionen opstiller desuden følgende særlige mål, som bl.a. skal opfyldereduktionsmålet for CO2-udledningpå 60%:-brugen afkøretøjer på almindeligt brændstof i byerne halveresinden2030 og udfases inden 2050andelen afbæredygtige flybrændstoffer med lave CO2-emissionerskal op på 40 %inden 2050 og EU's CO2-emissioner fra skibsbunkerfuelnedbringes med 40 %30 % afvejgodstransporten på strækninger over 300 km skal overgåtil jernbane- eller søtransportinden 2030 og mere end 50 % inden 2050et europæiskhøjhastighedsjernbanenetværkfærdiggøres inden 2050der etableres et fuldt ud funktionsdygtigt og multimodalt centraltTEN-T-netværk(transeuropæisk transport netværk) inden 2030
-
-
--
3/7
-
alle centralelufthavne med (højhastigheds)jernbanenetværk forbin-desinden 2050en moderniseretinfrastruktur til luftfartsstyring(SESAR) tages i bruginden 2020 og det fælles europæiske luftfartsområde færdiggøresetablering af en rammefor et europæisk informations-, forvaltnings-og betalingssystemtil multimodal transport inden 2020nå et mål omtæt ved nul dødsulykker i trafikkeninden 2050 og om enhalvering af antallet af trafikofre inden 2020fuld udnyttelse af principperne om brugerbetaling og "forureneren betaler"samt styrkelse af den private sektors vilje til at fjerne konkurrenceforvrid-ninger.
-
-
-
-
Hvordan skal målene nås?For at nå målene om et konkurrence- og bæredygtigt transportsystem opret-tes etfælles europæisk transportområdemed øget konkurrence og et fuldtintegreret transportnet, der forbinder de forskellige transportformer (fly-, jern-bane-, sø- og vejtransport) og åbner mulighed for en gennemgribende om-lægning af transportmønstrene for passager- og godstransport.Markedsåbningen skal gå hånd i hånd med udviklingen afkvalitetsjoboggode arbejdsforhold.Ogsåtransportsikkerhedskal stå højt på dagsorde-nen.Kommissionen understreger, at vejen ud af olieafhængigheden kræver etnyttransportkonceptstøttet afnye teknologierog merebæredygtig adfærd.Innovation og forskninger en afgørende del af strategien. Derfor skal forsk-nings- og innovationspolitikken inden for transport i stigende grad støtte udvik-lingen og indførelsen af de nøgleteknologier, der skal gøre EU's transportsy-stem moderne, effektivt og brugervenligt. Det kræver, at der etableresintelli-gente mobilitetssystemer,udviklet ved hjælp af EU-finansieret forskning.Kommissionen foreslår også eteuropæisk mobilitetsnetværk,dvs. et cen-tralt netværk af korridorer, der kan transportere gods og passagerer effektivtog med lav CO2-udledning mellem EU’s hovedstæder og store byer, havne,lufthavne m.v. Det kræver effektive kombinationer af transportformer og avan-
4/7
ceret teknologi og infrastruktur til forsyning af rene brændstoffer. De projekter,der skal have EU-støtte, skal sætte mere fokus på europæisk merværdi. Ogsamfinansierede projekter skal afspejle behovet for en infrastruktur, der mini-merer miljøpåvirkningerne, og som kan stå imod de mulige konsekvenser afklimaændringerne samt forbedre brugernes sikkerhed og tryghed.Kommissionen foreslår også enomlægning af transportskatter og -afgifter,så der opnås en bedre anvendelse af principperne om "forureneren betaler"og "brugeren betaler". Samtidig skalskatteforvridninger og urimelig støttefjernes.Frie og lige konkurrencevilkår er derfor en del af bestræbelserne påat bringe markedsvalgene på linje med bæredygtige behov.CO2-udledningskal begrænses gennemenergibeskatning og kvotehan-del.Brændstof til landtransport beskattes, mens emissionshandelssystemetanvendes på el-forbruget og fra 2012 på luftfart. Revisionen af energibeskat-ningsdirektivet vil gøre det muligt at sikre sammenhængen mellem disse toinstrumenter.Omkostningerne vedstøj, luftforurening og overbelastningkan ifølgeKommissionen imødegås ved at indførebrugerbetaling.Desuden overvejesdet i stigende grad at pålægge personbiler vejafgifter for at skabe indtægterfra og påvirke trafik- og rejseadfærden. Kommissionen vil derfor udarbejderetningslinjer for anvendelse af internaliseringsafgifter på alle køretøjer ogalle større eksterne omkostninger.Hvad angården eksterne dimension,dvs. transportpolitikkens udstrækningud over EU’s grænser, anfører Kommissionen, at det fortsat prioriteres højt atåbne tredjelandes markeder for tjenesteydelser, produkter og investeringer itrafik. Transport er derfor på dagsordenen i alle handelsforhandlinger, herun-der iWTO.Kommissionen vil bl.a. udvide reglerne om det indre marked viaarbejde i internationale organisationer samt udvide transport- og infrastruktur-politikken til at omfatte EU’s nærmeste naboer.For at realisere køreplanen opstiller hvidbogen 40 konkrete initiativer, somskal sættes i værk i det kommende årti. Der henvises til oversigten over initia-tiverne i bilaget til denne note.
Med venlig hilsenThomas Fich(3611)
5/7
Bilag: hvidbogens 40 initiativer1 - Et effektivt og integreret mobilitetssystem-Et fælles europæisk transportområde
1. Oprettelse af et ægte indre marked for jernbanetjenester2. Fuld gennemførelse af det fælles europæiske luftrum3. Styrkelse af lufthavnes kapacitet og kvalitet4. Udvikling af et “Blue Belt” til søs og markedsadgang til havne5. Opstilling af passende rammer for transport ad indre vandveje6. Vejgodstransporten7. Multimodal godstransport: e-fragt:8. En socialkodeks for mobile vejtransportarbejdstagere9. En social dagsorden for søtransporten10. En socialt ansvarlig luftfartssektor11. Evaluering af EU's tilgang til arbejdspladser og arbejdsforhold på tværs aftransportformerne-Sikker transport
12. Fragtsikkerhed13. Høj sikkerhedsstandard for passagerer med mindst muligt besvær14. Landtransportsikkerhed15. "Punkt-til-punkt"-sikkerhed-Indsatsen på transportsikkerhedsområdet
16. En "nul-vision" for trafiksikkerheden17. En EU-strategi for sikkerheden i den civile luftfart18. Sikker søtransport19. Jernbanesikkerhed20. Transport af farligt gods-Tjenestekvalitet og -pålidelighed
21. Passagerers rettigheder22. Problemfri dør-til-dør-mobilitet23. Kontinuitetsplaner for mobilitet
6/7
2 - Innovation for fremtiden: teknologi og adfærd-En europæisk strategi for forskning og innovation på transportområ-det
24. En teknologikøreplan25. En innovations- og gennemførelsesstrategi26. En lovramme for innovativ transport-Fremme af bæredygtig adfærd
27. Rejseoplysninger29. Model til udregning af CO2-fodaftrykket30. Miljøvenlig kørsel og hastighedsbegrænsninger-Integreret mobilitet i byområder
31. Mobilitetsplaner for byområder32. EU-rammer for infrastrukturafgifter i byer33. En strategi for næsten nul-emissioner fra logistik i byområder i 20303 - Moderne infrastruktur og intelligent støtte-Transportinfrastruktur: territorial samhørighed og økonomisk vækst
34. Et centralt netværk af strategisk europæisk infrastruktur – Et europæiskmobilitetsnet35. Multimodale fragtkorridorer til bæredygtige transportnet36. Opstille kriterier i forbindelse med forudgående projektevaluering-Kohærente støtterammer
37. Udvikle nye støtterammer for transportinfrastruktur38. Inddragelse af den private sektor-Korrekt prisfastsættelse og undgåelse af konkurrenceforvridninger
39. Intelligent prissætning og beskatning4 - Den eksterne dimension40. Verdensomspændende transport: Den eksterne dimension
7/7