Kulturudvalget 2009-10
KOM (2010) 0076 Bilag 1
Offentligt
823834_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om gennemførelse af et EU-initiativ vedrørende et europæisk kul-
turarvsmærke
KOM (2010) 76
1. Resumé
Kommissionen har den 9. marts 2010 fremlagt sit forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse om gennemførelse af et EU-initiativ vedrørende et europæisk kultur-
arvsmærke. Det foreslås, at der etableres et europæisk kulturarvsmærke i EU-regi, i
forlængelse af det europæiske kulturarvsmærke, der allerede eksisterer som mellemstats-
ligt initiativ. Med forslaget skabes en toleddet procedure for tildeling af mærket, med
nationale indstillinger og efterfølgende vurdering i en fælleseuropæisk jury, hvilket vil
skabe overordnet sammenhæng og ensartet kvalitet i ordningen.
Det foreslås, at der i perioden 2011-13 afsættes 1,35 mio. EUR til ordningen, hvoraf
Danmark betaler ca. 2 pct. (ca. 0,2 mio. kr.).
Forslag forventes behandlet på rådsmøde (ungdom, uddannelse og kultur) 10.-11. maj
2010 med henblik på fremskridtsrapport.
2. Baggrund
Ideen om et europæisk kulturarvsmærke blev skabt som et mellemstatsligt initiativ.
Planen blev lanceret i april 2006, og indtil nu har 64 steder i 17 medlemsstater og
Schweiz fået tildelt mærket.
Den 20. november 2008 vedtog Rådet konklusioner, som opfordrede Kommissionen til at
forelægge ”et passende forslag om den Europæiske Unions indførelse af et europæisk
kulturarvsmærke med angivelse af, hvordan projektet kan gennemføres i praksis.”
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen anfører, at retsgrundlaget for det europæiske kulturarvsmærke er arti-
kel 167 (TEUF), hvorefter EU skal ”bidrage til, at medlemsstaternes kulturer kan
udfolde sig, idet den respekterer den nationale og regionale mangfoldighed og samtidig
fremhæver den fælles kulturarv.”
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at deltagelse i den foreslåede ordning vil ske på frivilligt grund-
lag og i overensstemmelse med hjemmelsgrundlaget i artikel 167 vil EU’s inddragelse i
kulturarvsmærket sigte på en styrket koordination mellem medlemsstaterne, ved at EU
bidrager til udvikling og korrekt anvendelse af nye fælles, klare og transparente udvæl-
gelseskriterier og overvågningsprocedurer i forhold til tildelingen af mærket.
9. april 2010
Dok. nr. 512403
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering, idet et EU-initiativ på området
vil tilføre ordningen merværdi ved at sikre overordnet sammenhæng og ensartet kvali-
tet og samtidig fremme inddragelsen af tværnationale steder i ordningen. I den forbin-
delse lægger regeringen bl.a. særlig vægt på, at udviklingen af fælles og klare kriterier
på europæisk plan for tildelingen af mærket i væsentlig grad øger mærkets værdi som
vejledning for den enkelte kultur- og historieinteresserede borger.
5. Formål og indhold
Forslaget har til formål at skabe et europæisk kulturarvsmærke, der kan medvirke til
at formidle steder i Europa, der har haft en væsentlig betydning for den europæiske
historie og udvikling. Formålet er desuden at give borgerne en bedre forståelse af den
fælles europæiske kulturarv og dens mangfoldighed, med særlig vægt på de demokrati-
ske værdier og menneskerettigheder.
De steder, der efter forslaget kan tildeles det europæiske kulturarvsmærke, vil først og
fremmest blive udvalgt på grund af deres plads i europæisk historie og i mindre grad på
grund af de æstetiske værdier.
Endelig er formålet med forslaget at øge kulturarvens rolle i en økonomisk bæredygtig
udvikling af regionerne, især gennem kulturturisme.
Efter forslaget skal steder, der tildeles det europæiske kulturmærke, have en ”symbolsk
europæisk værdi”, og skal desuden have ”spillet en afgørende rolle i Den Europæiske
Unions historie og opbygning.” Det betyder nærmere bestemt, at der ved tildeling af
mærket vil blive lagt vægt på et steds tværnationale eller paneuropæiske karakter,
stedets plads og rolle i europæisk historie, stedets forbindelse til afgørende europæiske
begivenheder, personligheder og bevægelser, samt stedets plads og rolle i udvikling og
fremme af de fælles europæiske værdier.
Ifølge forslaget vil indstillingen af steder til det europæiske kulturarvsmærke i første
række skulle ske på medlemsstatsniveau, hvorefter den endelige udvælgelse skal ske på
europæisk niveau via en jury bestående af uafhængige eksperter. Denne fremgangsmå-
de er bl.a. foreslået med henblik på at sikre en konsekvent og ensartet anvendelse af
udvælgelseskriterierne.
Forslaget lægger op til, at juryen skal bestå af 12 uafhængige eksperter, med omfatten-
de erfaring og ekspertise inden for områderne kultur, kulturarv, europæisk historie mv.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen skal efter forslaget hver udpege fire
medlemmer.
Ifølge forslaget skal kandidater til mærket udarbejde et projekt, der fremmer og synlig-
gør stedets europæiske dimension, og som rummer strategier for, hvorledes kendskabet
til stedets europæiske betydning kan øges, gennem brug af moderne teknologi, skiltning
og afholdelse af pædagogiske aktiviteter, særligt for børn og unge. Som supplerende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
kriterium foreslås desuden, at der afholdes kunstneriske og kulturelle aktiviteter i
relation til stederne.
Ifølge forslaget skal kandidater til mærket herudover fremlægge en forvaltningsplan og
herunder en markedsføringsplan, der sikrer en solid forvaltning af stedet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Parlamentet har dog tidligere støttet tanken om det europæiske kulturarvsmærke, først
i sin beslutning af 29. november 2007 om en ny turismepolitik i EU - Mod et stærkere
partnerskab inden for europæisk turisme (2006/2129(INI)), og endvidere i beslutningen
af 10. april 2008 om en europæisk kulturdagsorden i en stadig mere globaliseret verden
(2007/2211(INI)).
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser.
Forslaget har ingen konsekvenser for dansk ret
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Den foreslåede finansieringsramme for gennemførelse af initiativet i tidsrummet fra 1.
januar 2011 til 31. december 2013 er 1.350.000 EUR, hvoraf Danmark betaler ca. 2 pct.
(svarende til ca. 0,2 mio. kr.).
Udgifter i forbindelse med evt. danske kandidater til mærket afholdes i givet fald inden
for eksisterende bevillinger.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring hos Akademiraadet, Danske Turistattraktioner, Den
Danske UNESCO-nationalkommission, Kommunernes Landsforening, Kunststyrelsen,
Nationalmuseet, Organisationen Danske Museer og VisitDenmark med frist til 26.
april.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt at fremme kendskabet og adgangen til Europas mangfol-
dige kulturarv.
Et europæisk kulturarvsmærke, som supplerer og komplementerer UNESCO’s og Euro-
parådets indsats på kulturarvsområdet, kan bidrage til på en konkret måde at fremhæ-
ve Europas historie og mangfoldige kulturarv.
Regeringen er derfor positiv over for Kommissionens forslag om en ordning til synliggø-
relse af kulturarven i Europa, og vurderer, at ordningen kan medvirke til at øge kend-
skabet til europæisk historie, kulturarv og værdier – ikke mindst blandt børn og unge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Ligeledes er det regeringens vurdering, at ordningen kan bidrage til at fremme kultur-
turismen i Europa, bl.a. til gavn for en økonomisk bæredygtig udvikling af regionerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er drøftet første gang den 16. marts 2010 i Rådets kulturarbejdsgruppe, hvor
det blev modtaget positivt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men Rådets
konklusioner af 20. november 2008, som opfordrede Kommissionen til at fremlægge
forslaget om et europæisk kulturarvsmærke, blev ved Europaudvalgets møde 14. no-
vember 2008 forelagt til orientering forud for rådsmødet.