Retsudvalget 2009-10, Retsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0105 Bilag 1, KOM (2010) 0104 Bilag 1
Offentligt
846883_0001.png
846883_0002.png
846883_0003.png
846883_0004.png
846883_0005.png
Den 12. maj 2010J.nr.: 2010-8011-00007S a gs b e h a n d l e r:M V K / L A T H
G R U N D N O T A TVedrørende f orslag til Rådets af gørelse om bemyndigelse til et f orstærket samarbej deom lovvalgsreglerne i f orbindelse med skilsmisse og separation (KOM (2010) 104 en-delig)ResuméKommissionen har den 24. marts 2010 fremsat forslag til Rådets af gørelse om bemyndi-gelse til et forstærket samarbejde om lovval gsreglerne i forbindel se med skilsmisse ogseparation (KOM (2010) 104 endelig).Formålet med forslaget er at give de EU- medlemsstater, der ønsker det, mulighed for atetablere et indbyrdes samarbejde om lovval gsregler i sager om skilsmisse og separation.Med henblik herpå bemyndiger forslaget Bulgarien, Spanien, Frankrig, Italien, Luxem-bourg, Ungarn, Østrig, Rumænien og Sloveni en til at indføre et indbyrdes forstærketsamarbejde om lovval gsreglerne i forbindel se med skilsmisse og s eparation. Forslaget eralene rettet til de nævnte medlemsstater.Forslaget rejser ikke s pørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Forslaget har ikke i sigselv lovgivningsmæssi ge eller statsfinansielle konsekvenser. Tyskland og Belgien har til-kendegivet, at de ønsker at deltage i det forstærkede samarbejde om lovvalgsregler. Derforeligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemsstat ers holdninger til for-slaget. Fra dansk side finder man det beklageligt, at medlemsstaterne ikke er nået tilenighed om fælles lovvalgsregler i forbindelse med separation og skilsmisse. Henset tildet danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender agter man ikke at deltage iafstemningen om forsl aget.Samtidig med forslaget til Rådets afgørelse om bemyndigelse har Kommissionen fremsatet forslag til Rådets forordning (EU) om indf ørelse af et forstærket samarbejde om lov-valgsreglerne i forbindelse med skilsmisse og separation (KOM (2010) 105 endelig).1. BaggrundRådets forordning ( EF) nr. 2201/2003 af 27. november 2003 om kompetence og om aner -kendelse og fuldbyr delse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende for æl -dreansvar og om ophævelse af foror dning (EF) nr. 1347/2000 (den nye Bruxelles II-forordning) indeholder bl.a. regler om international kompetence samt om aner kendelse ogfuldbyrdelse af af gørelser i sager om skilsmi sse og separation. Danmar k deltog på grundaf forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender i kke i vedtagelsen af forordningen,som derfor heller i kke er bindende for og i kke finder anvendelse i Danmar k.Den 17. j uli 2006 fremsatte Kommissionen et forslag til Rådets for ordning om ændring afforordning (EF) nr . 2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse af lovval gs -regler i ægtes kabssager (KOM (2006) 399 endelig) – den såkaldte Rom III-forordning.
c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\ea
- 2 -Vedtagelse af forslaget kr ævede enstemmi ghed. Forslaget var omfattet af Danmar ks for -behold vedrørende retlige og indre anli ggender.Forslaget indeholdt bl.a. regler om lovval g i sager om skilsmisse og separation (ægte-skabssager), der s kulle supplere reglerne i den nye Bruxelles II-forordning om behandlin-gen af ægtes kabssager . Efter de foreslåede l ovval gsregler skulle en sag om skilsmisse el-ler separation i en EU-medlemsstat af gøres efter loven i det land, som ægtefællerne haren tæt tilknytning til, herunder også loven i et land der i kke er medlem af Den Europæi -ske Union. Samtidi g s kulle ægtefællerne have en vis begr ænset mulighed for at indgålovval gsaftaler.Forslaget har været behandlet på arbej dsgruppeniveau siden okt ober 2006. Lovval gsreg-lerne i forslaget blev endvidere drøftet på Rådsmøderne (retli ge og indre anliggender) den19.-20. april og 6.-7. december 2007.Under forhandlingerne af forslaget tilsluttede et flertal af medlems staterne sig grundele-menterne i de f oreslåede lovval gsregler. Forhandlingerne viste dog, at enkelte medlems -stater ikke kunne acceptere forslaget. Dette var navnli g begrundet i, at de foreslåede lov-val gsregler ville kunne medføre, at en skilsmissesag s kal af gøres efter en lov, der inde-holder strengere s kilsmissebetingelser end l oven i den medlemsstat, hvor sagen bli ver be-handlet.På råds mødet (retlige og indre anli ggender) den 5.-6. j uni 2008 konkluderede Rådet, at”der ikke er enstemmi g tilslutning til at gå videre med Rom III-for ordningen, og at derstadig er uoversti gelige vans keli gheder, som gør det umuligt at nå t il fuld enighed nu og iovers kuelig fremtid”. Rådet fastslog, at ”Rom III-forordningens mål ikke kan nås indenfor et ri meligt tidsrum ved anvendelse af de relevante bestemmelser i traktaterne”.På råds mødet den 24.-25. j uli 2008 drøftede Rådet i gen forslaget, herunder muli ghedenfor at gennemføre fors laget under forstær ket samarbej de.I j uli -august 2008 rett ede ni medlemsstater ( Bul garien, Grækenland, Spanien, Italien, Lu-xembour g, Ungarn, Øs trig, Rumænien og Slovenien) anmodning til Kommissionen, hvoride anførte, at de øns ker at indføre et forstær ket indbyrdes samarbej de om lovval g i sagerom skils misse og separation, og at Kommissionen bør forelægge Rådet et forslag i denhenseende. I j anuar 2009 indgav Frankri g en lignende anmodning, mens Grækenland traksin anmodning tilbage i marts 2010.2. HjemmelsgrundlagUnder henvis ning til artikel 329, st k. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions Funkti -ons måde (TEUF) fremsatte Kommissionen den 24. marts 2010 et f orslag til rådsaf gørels eom bemyndi gelse til et forstærket samarbej de om lovval gsreglerne i forbindelse medskilsmisse og separati on. Det er første gang, at Kommissionen fremsætter et forslag omforstærket samarbej de.Forstær ket samarbej de er reguleret i artikel 20 i traktaten om Den Europæiske Union(TEU) og i sj ette del, afsnit III (artikel 326-334), i TEUF.Det føl ger af TEU arti kel 20, at mindst ni medlemsstater kan indføre et forstærket ind-byrdes samarbej de inden for traktaternes rammer som en sidste udvej , når Rådet fastslår,at de i forslaget tilstræbte mål i kke kan nås inden for en ri melig frist af Unionen somhelhed, og Rådet bemyndiger de pågældende medlemsstater hertil.Bemyndi gelsen til at indlede et forstær ket samarbej de gi ves af Rådet på forslag af Kom-missionen og efter Eur opa-Parlamentets godkendelse. If øl ge TEU ar tikel 16, st k. 3, træf -
ח
- 3 -fer Rådet af gørelse med kvalificeret flertal, medmindre andet er fastsat i traktaterne. For-slaget til af gørelse om bemyndi gelse skal derfor vedtages med kvalificeret flertal.Det føl ger af ovennævnte bestemmelser, at i ndledning af et forstærket samarbej de forud-sætter at følgende beti ngelser er opf yldt:Et forstær ket samarbej de s kal indføres inden for rammerne af Unionens ikke-eks klusi ve kompetencer (TEU artikel 20, st k. 1).Et forstær ket samarbej de s kal være en sidste udvej , når de tilstræbte mål i kke kannås inden for en ri meli g frist af Unionen som helhed (TEU arti kel 20, st k. 2).Mindst ni medlemsstater skal deltage i et for stærket samarbej de (TEU arti kel 20,stk. 2).Et forstær ket samarbej de s kal tage si gte på at fremme Unionens mål, bes kytte densinteresser og st yr ke integrationsprocessen (TEU arti kel 20, st k. 1).Et forstær ket samarbej de s kal overholde traktaterne og gældende EU-ret (TEUF ar -tikel 326).Et forstær ket samarbej de må i kke skade det indre mar ked eller den økonomiske,sociale og territoriale samhøri ghed og må i kke medføre begræns ning af eller for -skelsbehandling i samhandelen mellem medl emsstaterne eller fordrej ning af kon-kurrencevil kårene (TEUF arti kel 326).Et forstær ket samarbej de s kal respektere i kke-deltagende medlems staters rettighe-der, beføj elser og forpligtelser (TEUF arti kel 327)Et forstær ket samarbej de s kal ske på et af de områder, der er nævnt i traktaterne(TEUF artikel 329, st k. 1).
Det bemær kes, at forslaget til rådsaf gørelse i kke er omfattet af Danmar ks forbehold ved-rørende retlige og indr e anliggender.Samtidi g med nær værende forslag har Kommissionen fremsat et for slag til Rådets forord-ning (EU) om indførelse af et forstær ket samarbej de om lovval gsreglerne i forbindelsemed s kils misse og separation (KOM (2010) 105 endeli g), som er omfattet af forbeholdet.Forslaget til forordning udmønter den foresl åede af gørelse om bemyndigelse til forstærketsamarbej de, idet der fastsættes regler om lovval g i forbindelse med s kils misse og separa-tion for de medlemsstater, som deltager i det forstærkede samarbej de. Forslaget til for -ordning, der er fremsat under henvisning til TEUF artikel 81, st k. 3, bygger på for mand-skabets kompromisfor slag forud for Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6.j uni 2008.Retsakter, der vedtages inden for rammerne af et forstærket samar bej de, er ifølge TEU ar -tikel 20 kun bindende for de deltagende medlemsstater. Det er til enhver tid åbent for all emedlemsstater.Der henvises i øvri gt til grundnotat om forslag til Rådets forordning ( EU) om indf ørelseaf et forstærket samar bej de om lovval gsregl erne i forbindelse med skils mi sse og separati-on.3. IndholdFor målet med forslaget er at gi ve de EU-medlemsstater, der ønsker det, muli ghed for atetablere et indbyrdes s amarbej de om lovval gsregler i sager om s kil s misse og separation.Ved forslagetsartikel1 bemyndi ges Bul garien, Spanien, Frankri g, Italien, Luxembour g,Ungarn, Østri g, Rumænien og Slovenien til at indføre et indbyrdes forstærket samarbej deom lovval gsreglerne i forbindelse med skilsmisse og separation ved anvendelse af de re-levante bestemmelser i traktaterne. Af gørelsen er alene rettet til disse medlemsstater, j f.artikel 3.ח
- 4 -Efter forslagetsartikel 2træder af gørelsen i kraft straks ved vedtagelsen.4. Gældende dansk retForslaget gi ver i kke anledning til at redegør e for gældende dansk r et.5. Lovgivningsm æssige og statsf inansielle konsekvenserForslaget har i kke i si g sel v lovgi vningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser6. HøringForslaget har været i høring hos føl gende myndigheder og or ganisationer mv.:Præsidenten for Østre Landsret, Pr æsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Køben-havns Byret, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægti gfor eningen, Domstolsst y-relsen, Advokatsamfundet, Børnerådet , Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dans ke Ad-vokater, Dans ke Famil ieadvokater, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægti ge,Foreningen af Offentlige Chefer i Statsfor val tningerne, Foreningen af Statsforvaltningsdi -rektører, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Institut for Menneskerettighe-der, Kvinderådet, Landsforeningen Børn og Samvær, Mødrehj ælpen, Red Barnet Danmark,Retssikker hedsfonden, Aalbor g Uni versitet (Det Samf undsvidenskabelige Fakultet), Aar -hus Uni versitet (Det Samfunds videnskabeli ge Fakultet), Copenhagen Business School,Handelshøj skolen i År hus, Københavns Uni versitet (Det J uridiske Fakultet) og Syddans kUni versitet (Det Samf undsvidenskabeli ge Fakultet).J ustitsministeriet har modtaget høringssvar fra Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,Præsidenten for Østre Landsret, Børnesagens Fællesråd, Advokatsamfundet og Institut forMenneskeretti gheder.Børnesagens Fællesrådhar opl yst, at Rådet ikke af gi ver noget høringss var.Advokat-samf undethar oplyst , at det indenfor høringsfristen ikke har været muli gt at forholde si gtil det fremsendte fors lag.Foreningen af St atsf orvaltningsdirektørerogPræsidentenf or Østre Landsrethar ikke bemær kninger ti l forslaget, mensI nstitut f or Menneskeret-tigheder –henset til at forslaget er omfattet af Danmar ks forbehol d vedrørende retli ge ogindre anliggender – i kke har bemær kninger af menneskeretli g karakter til det.7. Nærheds princippetForslaget rej ser ikke s pørgs mål i forhold til nærhedsprincippet, da forslaget vdrører enprocedurebeslutning om forstær ket samarbej de.8. Andre landes kendte holdningerTyskland og Bel gien har efter fremsættelsen af forslaget til kendegi vet, at de øns ker atdeltage i det forstær kede samarbej de om lovval gsreglerne i forbindelse med skilsmisse ogseparation.Der foreligger i kke i øvri gt officielle tilkendegi velser om andre medlemsstaters holdnin-ger til forslaget.9. Foreløbig generel dansk holdningFra dans k side finder man det beklageli gt, at medlemsstaterne i kke er nået til eni ghedom fælles lovval gsregler i forbindelse med separation og s kils misse.
ח
- 5 -Bemyndi gelsesforslaget er ikke omfattet af Danmar ks forbehold vedrørende retlige og i n-dre anliggender.Det føl ger dog af betr agtning 4 i pr æamblen til protokollen om Danmar ks stilling, der erknyttet som bilag til Lissabontraktaten, at Danmar k i kke vil forhindre de andre medlems -stater i at udvi kle deres samarbej de yderliger e med hensyn til foranstaltninger, der i kkeer bindende for Danmark.Under hens yn til at for slaget til forordning om indførelse af et fors tærket samarbej de omlovval gsregler i forbindelse med s kilsmisse og separation er omfattet af forbeholdet ved-rørende retlige og indr e anliggender og derfor ikke vil være bindende for eller finde an-vendelse i Danmar k, agter man fra dansk side ikke at deltage i afst emningen om bemyn-digelsesforslaget.10. Europa-Parlamentets udtalelserForslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der i midlertid endnu ikke har udtalt si g isagen.11. Orientering af andre af Folketingets udvalgGrundnotatet sendes – ud over til Fol ketingets Europaudval g – til Folketingets Retsud-val g.12. Tidligere f orlæggelse f or FolketingetForslaget har i kke tidl igere været forelagt for Fol ketinget.
ח