Uddannelsesudvalget 2009-10
KOM (2010) 0296 Bilag 1
Offentligt
877193_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grundnotat: Et nyt afsæt for europæisk samarbejde om erhvervs-
uddannelse til støtte for Europa 2020-strategien KOM(2010) 296
Resumé:
Kommissionen vedtog den 9. juni meddelelsen ”Et nyt afsæt for europæisk
28. juni 2010
Sags nr.:
057.80G.251
samarbejde om erhvervsuddannelse til støtte for Europa 2020-strategien”
(KOM(2010) 296). Meddelelsen forelå på dansk i uge 25. Meddelelsen redegør for
Kommissionens visioner for samarbejdet inden for erhvervsrettet grund- og efteruddan-
nelse de næste ti år frem og har til hensigt at fungere som inspirationskatalog for kort-
sigtede og langsigtede målsætninger under Københavnprocessen. Meddelelsen omhandler
Kommissionens holdning til udfordringer for moderniseringen af erhvervsrettet grund-
og efteruddannelse og målsætninger for det videre europæiske samarbejde frem mod
2020.
1. Baggrund
Under det danske EU-formandskab i 2002 blev Københav-
nerklæringen underskrevet af 32 landes ministre med ansvar for
erhvervsrettet grund- og efteruddannelse. Erklæringen banede vej
for etableringen af Københavnprocessen, der har til hensigt at
styrke samarbejdet om erhvervsrettet grund- og efteruddannelse i
Europa samt fremme medlemsstaternes modernisering af de er-
hvervsrettede uddannelsessystemer.
Københavnprocessen var et bidrag til at opfylde EU’s tidligere
strategi for vækst og beskæftigelse – Lissabonstrategien. Med
vedtagelsen af en ny strategi for vækst og beskæftigelse – Europa
2020-strategien – har Kommissionen nu offentliggjort en medde-
lelse, hvori Kommissionen fremlægger sine visioner for de kom-
mende ti års indsats i forhold til erhvervsrettet grund- og efter-
uddannelse som bidrag til at opfylde målsætningerne i Europa
2020-strategien.
2. Formål og indhold
Under Københavnprocessen fastlægges løbende prioriteter for
den konkrete indsats med vedtagelsen af et kommuniké hvert
andet år på en ministerkonference. Kommissionens meddelelse
har til hensigt at lægge en strategisk og samlet ramme for den
konkrete prioritering frem til 2020. Det næste kommuniké for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0002.png
2
ventes vedtaget under det belgiske formandskab i december 2010
i Brygge.
Desuden skal meddelelsen være et mere langsigtet indspil til reali-
seringen af hovedmålsætningen på uddannelsesområdet i Europa
2020-strategien og de underliggende uddannelses- og beskæftigel-
seselementer i denne strategi.
Ifølge Kommissionen er meddelelsen ”et svar på opfordringen i
Europa 2020-strategien om at styrke interessen for erhvervsrettet
grund- og efteruddannelse og kortlægge dens potentialer med
hensyn til flagskibsinitiativerne "En dagsorden for nye kvalifika-
tioner og nye job" og "Unge på vej", herunder rammerne for un-
ges beskæftigelse”.
Meddelelsen har herudover til hensigt at bidrage til arbejdet un-
der ”Strategirammen for det europæiske samarbejde på uddan-
nelsesområdet indtil 2020”, vedtaget den 12. maj 2009 i Rådet
(uddannelse), samt tage højde for EU’s nye sociale dagsorden og
EU-strategien for unge.
Ifølge Kommissionen spiller de erhvervsrettede grund- og efter-
uddannelsessystemer en dobbelt rolle, der skal være medvirkende
til på den ene side at opfylde Europas kvalifikationsbehov, og på
den anden side være et middel til at løse de udfordringer, som
Europa står over for i den nuværende økonomiske situation,
hvor opkvalificering af kompetencer kan medvirke til at begræn-
se sociale konsekvenser, samt være med til at styrke konkurren-
ceevnen.
Et nyt afsæt for erhvervsuddannelse
Overordnet skal de erhvervsrettede grund- og efteruddannelses-
systemer ifølge Kommissionen sikre høj kvalitet og lige mulighe-
der for alle i et livslangt perspektiv samt være med til at opfylde
målene i Europa 2020-strategien ved:
”At gøre de erhvervsrettede grunduddannelser til et at-
traktivt uddannelsestilbud med stor relevans for behove-
ne på arbejdsmarkedet og med nye overgange til de vide-
regående uddannelser
At lette adgangen til erhvervsrettet efteruddannelse for
personer i forskellige livssituationer og således fremme
udviklingen af kompetencer og karriereskift
At tilbyde fleksible systemer baseret på anerkendelse af
læringsresultater, herunder eksamensbeviser, som støtter
individuelle læringsforløb
At sørge for passende støtte til udsatte stillede grupper
At sikre mobilitet over grænserne som en integreret del af
erhvervsuddannelsesmetoderne.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0003.png
3
Centrale elementer for de næste ti års arbejde under København-
processen beskrives i meddelelsen, der tager udgangspunkt i de
fire dele af Strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet frem til 2020: 1) livslang læring og mobilitet,
2) kvalitet og effektivitet, 3) lige muligheder og aktivt medborger-
skab og 4) innovation, kreativitet og iværksætterkultur. Det inter-
nationale aspekt af samarbejdet på erhvervsuddannelsesområdet
er et gennemgående element i meddelelsen.
Erhvervsuddannelse – en central rolle for livslang læring og mo-
bilitet
Langsigtede udfordringer og ændrede uddannelsesmønstre samt
karriereforløb stiller nye krav til uddannelsessystemer. Kommis-
sionen lægger i den forbindelse vægt på fleksible systemer for
opnåelse af kvalifikationer, anerkendelse af realkompetencer, mu-
ligheder for videreuddannelse både horisontalt og vertikalt, ad-
gang til livslang læring, karriereplanlægning og mobilitet under
uddannelse. Offentlige myndigheder og arbejdsmarkedets parter
spiller en rolle i moderniseringen af de erhvervsrettede grund- og
efteruddannelsessystemer.
Nøgleaktioner inden for erhvervsrettet grund- og efteruddannel-
se til støtte for livslang læring og mobilitet bør ifølge Kommissi-
onen koncentreres om:
”Fleksible ”a la carte”-koncepter for at øge adgangen til
erhvervsrettet efteruddannelse udbudt af arbejdsgivere,
traditionelle uddannelsesinstitutioner og højere uddannel-
sesinstitutioner kombineret med passende økonomiske
incitamenter
Lettere overgange fra erhvervsuddannelse til videregåen-
de uddannelse og udvikling af videregående erhvervsud-
dannelsesprogrammer
Omfattende validering af ikke-formel og uformel læring
Integrerede vejlednings- og rådgivningstjenester, der skal
lette overgange og uddannelses- og karrierevalg
Systematisk anvendelse, inden 2020, af EQF, ECVET og
Europass med det formål at sikre større gennemsigtighed
i kvalifikationer og mulighed for overførsel af læringsre-
sultater
Tværnationale mobilitetsstrategier for udbydere af er-
hvervsuddannelse, som fremmes ved passende mobili-
tetsfremmende strukturer.”
Flere attraktive og kompetente erhvervsuddannelser via kvalitet
og effektivitet
Under denne overskrift påpeger meddelelsen, at det er vigtigt
med anvendelse af kvalitetssikring og en ”kvalitetskultur”, kvali-
ficerede undervisere, nøglekompetencer og arbejdsbaseret læring
under uddannelse. Partnerskaber mellem uddannelsesudbydere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0004.png
4
og erhvervslivet understreges endnu en gang som vigtigt for at
sikre effektivitet og relevans i forhold til arbejdsmarkeders be-
hov.
De vigtigste foranstaltninger til forbedring af kvaliteten og effek-
tiviteten af erhvervsrettet grund- og efteruddannelse bør ifølge
Kommissionen sigte på:
”At indføre kvalitetssikringssystemer på nationalt plan
som anbefalet inden for rammerne af EQAVET
At fastlægge en kompetenceramme for lærere og instruk-
tører inden for erhvervsrettet grund- og efteruddannelse
At forsyne arbejdsstyrken med arbejdsmarkedsrelevante
erhvervsfærdigheder af høj kvalitet gennem øget anven-
delse af forskellige former for arbejdsbaseret læring
At styrke udviklingen af nøglekompetencer for at sikre de
lærendes og arbejdstagernes tilpasningsevne og fleksibili-
tet
At gøre udbyderne af erhvervsrettet grund- og efterud-
dannelse mere lydhøre for de stadig nye behov på ar-
bejdsmarkedet baseret på langtidsplanlægningsværktøjer i
samarbejde med arbejdsmarkedets parter og de offentlige
arbejdsformidlingskontorer.”
Lige muligheder og aktivt medborgerskab
Uddannelsens rolle for lige muligheder for alle, social integration
og aktivt medborgerskab bliver fremhævet i meddelelsen. Samti-
dig bliver erhvervsuddannelsesområdet anerkendt for at kunne
bidrage væsentligt til at sikre ovenstående ved at tilbyde fleksible
uddannelsesmuligheder, ved at udvikle kvalitetsniveauet i uddan-
nelserne samt ved at sikre vejledning.
Erhvervsrettet grunduddannelse kan ifølge Kommissionen i be-
tydelig grad bidrage til at modvirke frafald, forbedre ligheden på
uddannelsesområdet og fremme opadgående social mobilitet for
udsatte grupper ved:
”At levere uddannelse præget af høj kvalitet med fokus
på arbejdsbaseret læring, som er tilpasset individuelle be-
hov
At sørge for overgangsmuligheder for risikogrupperne fra
erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
At anvende et passende ”sporingssystem” til overvågning
af beskæftigelsesfrekvensen for erhvervsuddannelsesstu-
derende, navnlig dem, der tilhører risikogrupperne.”
Erhvervsrettet efteruddannelse giver særdeles gode muligheder
for at øge risikogruppernes deltagelse på arbejdsmarkedet ved
hjælp af:
”Fleksible og modulopbyggede, individuelle læringsforløb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0005.png
5
Arbejdsbaseret læring med fokus på erhvervelse af nøgle-
kompetencer
Vejledningstjenester og validering af tidligere læring,
navnlig for migranter med henblik på at fremme disses
integration i samfundet.”
Med henblik på udvikling af nøglekompetencer for aktivt med-
borgerskab:
”Partnerskaber mellem erhvervsuddannelsesudbydere,
lokalsamfund, civilsamfundsorganisationer, forældre og
elever bør styrkes.”
Innovation, kreativitet og iværksætterkultur
Kommissionen udtrykker i meddelelsen behov for en vision om
at skabe kreativitet og innovation inden for moderniserede er-
hvervsrettede grund- og efteruddannelse af høj kvalitet blandt
andet ved at anvende erfaringsbaseret læring og ved at udsætte
elever for ikke-rutinemæssigt arbejde og atypiske situationer.
Iværksætterkulturen bør ligeledes fremmes under uddannelse.
Erhvervsrettet grund- og efteruddannelse kan ifølge Kommissio-
nen fremme de lærendes kreativitet, innovation og iværksætter-
kultur ved:
”At formidle erfaringsbaseret og aktiv læring med henblik
på at fremme tilegnelse af e-færdigheder, risikovillighed,
initiativ, nysgerrighed, selvmotivation og en kritisk tæn-
kemåde hos den enkelte
At inddrage iværksætterkultur i kompetencerammen for
erhvervsuddannelsesundervisere. ”
Internationalt samarbejde inden for erhvervsuddannelse
Ydereligere politisk dialog og gensidig læring bør styrkes mellem
de relevante internationale parter. I meddelelsen fremhæves Eu-
ropean Training Foundation, OECD, UNESCO (navnlig UNE-
VOC) og ILO.
En ny dagsorden for europæisk samarbejde om erhvervsuddan-
nelse
Det europæiske uddannelsessamarbejde inden for erhvervsrettet
grund- og efteruddannelse blandt andet under Københavnpro-
cessen har hidtil været en succes på grund af indførelse af en
række fælles værktøjer, der har til hensigt at øge gennemsigtighed
og gensidig anerkendelse. Kommissionen opfordrer i meddelel-
sen til, at der sættes skub i reformer ved:
”At vedtage en ambitiøs dagsorden for moderniseringen
af erhvervsuddannelserne
At definere konkrete output for det kommende årti
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0006.png
6
At udvise stor vilje til at gennemføre dette som led i de
nationale Europa 2020-reformprogrammer.”
Kommissionen opfordrer som det sidste i meddelelsen til, at de
eksisterende planer for fælles værktøjer føres ud i virkeligheden
gennem hastig implementering, og at eksisterende fora og pro-
grammer bliver brugt til at nå de satte målsætninger.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig
om Kommissionens meddelelse.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser for dansk lov-
givning på området. Fortsat arbejde under Københavnprocessen
via den åbne koordinationsmetode forventes at have en positiv
merværdi for samfundsøkonomien ved at bidrage til modernise-
ringen af de erhvervsrettede grund- og efteruddannelser, fremme
erfaringsudveksling og mobilitet samt bidrage til at flere unge
gennemfører en ungdomsuddannelse.
7. Høring
Der er blevet foretaget en skriftlig høring i forbindelse med
Kommissionens vedtagelse af meddelelsen. Nedenstående hø-
ringssvar blev modtaget. Eventuelle efterfølgende modtaget hø-
ringssvar vil blive tilsendt Folketingets Europaudvalg.
Danske Handicaporganisationer (DH): ”Fra Danske Handicap-
organisationers (DH’s) side støtter vi ønsket om, at erhvervsud-
dannelsessystemet bliver så fleksibelt som muligt i forhold til op-
tagelse og i forhold til anerkendelse af ansøgernes kompetencer,
hvad enten de er opnået via uformelt eller i mere strukturerede
forløb. Det må understreges og tydeliggøres, at grundnotatets
ene linje om støtte ”til særligt ugunstigt stillede grupper” også
omfatter støtte til mennesker med handicap. Fra DH’s side me-
ner vi, at der skal være tale om støtte til befordring, specialpæda-
gogiske hjælpemidler og materialer, tegnsprogstolkning samt an-
den personbåren støtte i form af sekretærbistand, praktisk bi-
stand samt støttepersoner, der kan bidrage til hensigtsmæssig ar-
bejdstilrettelæggelse og strukturering. Støttesystemet skal være
kvalificeret i form af fagpersoner med kompetencer inden for
handicapområdet og transparent med hensyn til berettigelse til
støtte, ansøgning, afslag og klageadgang. Uddannelsesvejlederne
må have grundlæggende kendskab til handicap og adgang og for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0007.png
7
pligtelse til at søge råd og vejledning hos fagpersoner med viden
om mere specifikke problemstillinger og løsningsmuligheder in-
den for forskellige handicapområder. Støtteordningen skal om-
fatte såvel grund- som efter- og videreuddannelse og støtten må
spille aktivt sammen med de mobilitetsfremmende initiativer, så-
vel under uddannelsesforløbet som for færdiguddannede, det er
påtænkt at etablere.”
Danske Lærerorganisationer International (DLI): ”Generelle
kommentarer – DLI tilslutter sig overordnet Europa 2020-
strategiens opfordring om at styrke indsatsen over for erhvervs-
rettet grund- og efteruddannelse. En erhvervsrettet uddannelse er
for mange unge vejen ind i uddannelsessystemet. DLI vil dog
understrege, at det ikke kun er erhvervsuddannelserne, der skal
”være et middel til at løse de udfordringer, som Europa står over
for”. Det er uddannelse i al almindelighed, der er midlet, ligesom
det ikke
kun
er de erhvervsrettede uddannelser, der kan bidrage
til opfyldelsen af de overordnede målsætninger i Europa 2020-
strategien. Alle typer uddannelse er grundlaget for, at Europa
2020 kan realiseres. DLI må desuden fastholde, at uddannelse
har et bredere formål end alene at skulle opfylde arbejdsmarke-
dets behov. Det Europæiske Råd har som et led i Uddannelse
2010 – Lissabonstrategien - vedtaget otte nøglekompetencer som
grundlag for alle europæiske borgeres uddannelse og livslange læ-
ring. Heri indgår en række brede, almene kompetencer, som an-
ses for væsentlige forudsætninger for at kunne agere på et frem-
tidigt globalt arbejdsmarked. DLI finder, at mens det er positivt,
at der skal sættes ”en ambitiøs dagsorden” på erhvervsuddannel-
sesområdet, skal det være med omtanke. Det er i den sammen-
hæng vigtigt, at en strategi for fremtiden er baseret på forskning
og evidens. Reformer, der indføres for at løse et øjeblikkeligt
problem, giver som regel ikke en langsigtet løsning.
Om grunduddannelse – DLI er forbeholden overfor, at er-
hvervsuddannelserne skal ”tilbyde fleksible systemer” (grundno-
tatet s. 2). Først og fremmest bliver det hurtigt meget uoverskue-
ligt og umuligt for den unge, der skal vælge uddannelse, at sætte
sig ind i. Derudover er det meget vigtigt, at erhvervsuddannelser-
ne giver den uddannelsessøgende almene færdigheder, fx nøgle-
kompetencerne (som nævnt ovenfor). DLI finder, at de brede
kompetencer er den bedste fremtidssikring i et omskifteligt ar-
bejdsmarked. Arbejdsmarkedets behov sikres også ved praktik-
forløb o.l., og det må i den forbindelse understreges, at erhvervs-
livet har et ansvar for at sørge for et tilstrækkeligt antal praktik-
pladser. DLI vil dog advare imod det store fokus på begrebet
”arbejdsbaseret læring”. Den praktiske dimension i erhvervsud-
dannelsen er vigtig og bør opfyldes gennem vekseluddannelse,
som vi kender det fra Danmark. Oplæring på arbejdspladsen har
som konsekvens, at ungdomsuddannelsesaspektet af erhvervsud-
dannelserne nedprioriteres. Det er netop ungdomsuddannelses-
aspektet, der sikrer, at den unge erhverver de almene kompeten-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
cer og samtidigt sikrer, at erhvervsuddannelserne har status som
de øvrige ungdomsuddannelser. I den sammenhæng er det også
afgørende, at der er en progression i uddannelserne. Ved uddan-
nelser, der organiseres med høj grad af ”a la carte”, er der stor ri-
siko for, at de fragmenteres, og at både de almene kompetencer
og progressionen går tabt, hvis de gøres helt fleksible. DLI fin-
der, at termen ”udbydere af erhvervsuddannelse” kan give anled-
ning til misforståelser. Det er DLI’s opfattelse, at uddannelsesin-
stitutioner er de eneste, der bør kunne udbyde erhvervsrettede
grunduddannelser. Formuleringen antyder, at erhvervsuddannel-
ser end ikke behøver have tilknytning til en uddannelsesinstituti-
on. At det er en sammenhængende uddannelse sikrer desuden, at
”lige muligheder og aktivt medborgerskab” indgår som en del af
uddannelsen. DLI er positiv overfor meddelelsens generelle
holdning til dette spørgsmål. Men DLI bemærker samtidigt, at
det er en forudsætning for at nå disse mål, at de almene kompe-
tencer og specielt nøglekompetencerne er en integreret del af ud-
dannelserne. Erhvervsfaglige og almene kompetencer er hinan-
dens forudsætninger. Ungdomsuddannelserne skal leve op til
fremtidens behov - både samfundets og arbejdsmarkedets kvali-
fikationsbehov og den enkelte uddannelsessøgende behov, for
personlig og social udvikling som borger i et demokratisk sam-
fund.
Om efter- og videreuddannelse – Efteruddannelse kan have et
snævrere sigte end grunduddannelse, men de almene kompeten-
cer bør stadig have en rolle. Fleksibilitet er vigtigere, når det dre-
jer sig om efteruddannelse end grunduddannelse. At efteruddan-
nelserne skal bestå af ”fleksible og modulopbyggede, individuelle
læringsforløb” er dog svært at gennemføre i praksis, så det er
gennemskueligt. Systemet vil hurtigt blive så kompliceret, at de
små og mellemstore virksomheder ikke kan sætte sig ind i det
uden ekspertbistand. En arbejdsstyrke, der kan leve op til ar-
bejdsmarkedets skiftende, uforudsigelige behov, sikres ikke kun
ved let adgang til ”a la carte” efteruddannelse. Fremtidssikringen
for de uddannelsessøgende er en solid baggrundsviden, brede
faglige kompetencer og en god ”værktøjskasse”, som er funda-
mentet for fleksibilitet og livslang læring. ”A la carte”-tilgangen
kan dermed være i direkte modstrid med meddelelsens hensigt.
Ifølge meddelelsen skal ”arbejdsgivernes rolle i formidlingen af
erhvervsrettet efteruddannelse øges”, og dette skal kombineres
med økonomiske incitamenter. DLI betvivler tilrådeligheden i, at
arbejdsgiverne skal have finansieret deres specifikke efteruddan-
nelsesbehov for offentlige midler i større udstrækning, end det al-
lerede er tilfældet. Endvidere vil denne finansiering, gennem
”passende økonomiske incitamenter”, de facto kun kunne lade
sig gøre ved at hente pengene et andet sted, in casu fra de offent-
lige efteruddannelsesinstitutioner. DLI anerkender nødvendighe-
den af at lette vejen til videreuddannelse for personer med er-
hvervsfaglig baggrund. Der bør dog ikke kun fokuseres på aka-
demisk videreuddannelse, men også på andre tertiære erhvervs-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877193_0009.png
9
uddannelsesprogrammer.
Om mobilitet – DLI tilslutter sig ønsket om, at øget mobilitet
også skal omfatte uddannelsessøgende på erhvervsuddannelser-
ne. Som DLI dog tidligere har understreget, er det vigtigt, at mo-
biliteten indgår som en integreret del af uddannelsesforløbet.
Udvekslingsophold skal ikke sættes i værk bare for opholdets
skyld, men bør være en relevant og meritgivende del af uddannel-
sen. Det forudsætter dog også, at fremmedsprogsundervisningen
prioriteres højere, så den lærende rent faktisk har mulighed for at
begå sig i udlandet. Det samme gælder også, hvis man taler om
virtuel mobilitet ved brug af IKT. Her er især den skriftlige di-
mension en klar forudsætning for, at alle deltagende får det mak-
simale udbytte.
Om risikogrupper – DLI er enig i, at der skal sørges for passende
støtte og vejledning til risikogrupper. Det forudsætter dog, at der
er tilstrækkelige midler til rådighed. Meddelelsen omtaler et ”spo-
ringssystem” til registrering af risikogruppers beskæftigelsesfre-
kvens. DLI finder forslaget betænkeligt. En udpegning og over-
vågning af bestemte grupper vil uvægerligt få karakter af en stig-
matisering af i forvejen udsatte personer. Derimod giver det me-
ning at gennemføre opfølgning efter endt uddannelse inden for
rammerne af det etablerede vejledningssystem.
Om lærerne – Som det fremhæves i meddelelsen, har en instruk-
tør i et arbejdsbaseret miljø brug for pædagogiske kompetencer,
ligesom en lærer på en erhvervsuddannelse skal have indsigt i
praktiske arbejdsmetoder. DLI tilslutter sig dette og understreger,
at et praktisk pædagogikum bør være uomgængeligt i enhver er-
hvervslæreruddannelse. I overensstemmelse med tidligere hø-
ringssvar vil DLI understrege, at veluddannede lærere er forud-
sætningen for et godt uddannelsessystem. På erhvervsuddannel-
sesområdet er der endvidere tale om en dobbeltkompetence,
hvor der er brug for lærere med erfaring fra arbejdsverdenen.”
Professionshøjskolernes Rektorkollegium – University Colleges
Denmark: ”Professionshøjskolernes Rektorkollegium – Universi-
ty Colleges Denmark takker for indkaldelse til høring over kom-
missionens meddelelse om ”Et nyt afsæt for europæisk samar-
bejde om erhvervsuddannelse til støtte for Europa 2020-
strategien KOM(2010) 296". Kollegiet vil gerne understrege vig-
tigheden af, at der skabes sammenhæng og overgangsmuligheder
i et LLL perspektiv mellem de uddannelser, der udbydes på hhv.
erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter; herun-
der også kompatibilitet mellem ECVET og ECTS. Derudover
har kollegiet ingen bemærkninger til udkastet.”
AOF Danmark: ”AOF Danmark har med tak modtaget
Et nyt af-
sæt for europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse til støtte for Europa
2020-strategien KOM(2010) 296
til høring. Grundlæggende finder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
vi, at oplægget er et godt oplæg, men mener dog, at det er for
unuanceret på efter- og videreuddannelsesområdet. Såvel Europa
som Danmark har en stor gruppe af kortuddannede voksne, her-
under også mange unge voksne, som ikke i deres ungdom fik en
erhvervsuddannelse. Dertil er der fortsat mange unge, der heller
ikke i dag får en ungdomsuddannelse, ligesom frafaldet på især
de erhvervsrettede ungdomsuddannelser fortsat er uacceptabelt
stort. Det betyder, at Danmark dels har mange kortuddannede
voksne, dels fortsat producerer mange kortuddannede. Svaret på
disse udfordringer er ikke kun de formelle erhvervsuddannelser,
som oplægget alene forholder sig til. Det uformelle uddannelses-
system - folkeoplysningen - har vist sig velegnet overfor store
grupper af kortuddannede, fordi disse har vendt det formelle ud-
dannelsessystem ryggen, og udviklet en kraftig skolefobi, da de
kun har oplevet nederlag i det formelle uddannelsessystem. Her
har folkeoplysningen vist sig at være særdeles egnet, fordi man
her ikke er bundet op på centralt fastlagte læseplaner, strukturer
m.m., men præcis kan tage afsæt i den enkeltes behov og mulig-
heder. Dermed kan deres skolefobi fjernes, og de vover at indgå i
formel uddannelse. Oplægget mangler derfor helt klart at beskri-
ve værdien af det uformelle uddannelsessystem, som en af meto-
derne til, at få kortuddannede i formel efter- og videreuddannel-
se, og vi skal opfordre til, at oplægget uddybes på dette område.”
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre lande forventes at støtte Kommissionens meddelelse som
udgangspunkt for det kortsigtede og langsigtede samarbejde på
erhvervsuddannelsesområdet frem til 2020.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tilslutter sig generelt meddelelsen som et væsentligt
grundlag for det fortsatte EU-samarbejde om erhvervsrettet
grund- og efteruddannelse og for det videre forløb af Køben-
havnprocessen frem mod 2020.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Dog er Folketingets Europaudvalg siden 2002 løbende ble-
vet orienteret om arbejdet under Københavnprocessen.