Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
KOM (2010) 0358 Bilag 1
Offentligt
890148_0001.png
NOTAT
INM 317
Grund – og nærhedsnotat om forslag til ændring af visumforordning (EF) nr. 539/2001
vedrørende Taiwan og Nordmarianerne (KOM(2010) 358).
Resumé:
Kommissionen har den 5. juli 2010 fremsat et forslag om ændring af forordning (EF) nr.
539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besid-
delse af visum ved passage af de ydre grænse (”negativliste”), og listen over de tredjelande,
hvis statsborgere er fritaget for dette krav (”positivliste”). Med ændringen vil Taiwan blive
overført til positivlisten. Endvidere vil borgere i Nordmarianerne blive fritaget for kravet om
visum. Forslaget har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark. Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt. Regeringen kan tilslutte sig ved-
tagelsen af forslaget, forudsat at der inden vedtagelsen opnås gensidighed i forhold til samt-
lige Schengen-lande.
1. Baggrund
Kommissionen har den 5. juli 2010 fremsat et forslag til Europa-Parlamentet og Rådet om
ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over
de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav.
Forslaget om visumfrihed for borgere af Taiwan er fremsat på baggrund af drøftelser i de re-
levante politiske grupper i Rådet i marts 2009, der mundede ud i et klart politisk signal om, at
EU støtter Taiwans anmodning om at føje landet til positivlisten. Årsagen til den ønskede
ændring er, at overførselen af Taiwan til positivlisten vil have en positiv økonomisk virkning
for forbindelserne mellem EU og Taiwan, da Taiwan er en vigtig samhandelspartner for EU.
At overføre Taiwan til positivlisten vil også styrke den regionale sammenhæng, da EU har en
visumfri ordning med andre lande og enheder i regionen, hvis økonomiske udviklingsniveau
ligner Taiwans, herunder bl.a. Hong Kong og Singapore.
Forslaget om, at Nordmarianerne bliver gjort visumfri fremsættes med henvisning til, at
Nordmarianerne indgår i en politisk union med USA, statslederen er den siddende ameri-
kanske præsident, og at borgerne har et amerikansk pas.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890148_0002.png
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige
lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. TEUF artikel 294.
Ifølge artikel 6 i Protokollen om Danmarks Stilling finder forbeholdet for retlige og indre an-
liggender ikke anvendelse på foranstaltninger, der udpeger de tredjelandsstatsborgere, der
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser.
2. Formål og indhold
Formålet med fremsættelsen af forslaget om visumfrihed for statsborgere af Taiwan er at til-
passe de to landelister tilknyttet visumforordningen. Visumkravet for taiwanske borgere vur-
deres ikke længere berettiget, idet Taiwan ikke længere udgør nogen risiko for ulovlig ind-
vandring eller for den offentlige orden i EU. Endvidere har Kommissionen henvist til, at over-
førselen af Taiwan til positivlisten vil have en positiv økonomisk effekt. I forslaget er der også
henvist til, at Det Forenede Kongerige og Irland, der ikke er Schengen-lande, fritog Taiwan
fra visumpligt i henholdsvis marts og juli 2009.
For så vidt angår dokumentsikkerhed har Taiwan iværksat flere tiltag, herunder foranstalt-
ninger til at indføre et meget sikkert Id-kort og et nyt og mere sikkert pas. Endvidere har Tai-
wan i slutningen af 2008 indført udstedelse af biometriske pas.
Af Kommissionens forslag fremgår det, at Taiwan fortsat kræver visum fra følgende EU-
lande, Cypern, Bulgarien og Rumænien. Visumfrihed for taiwanske borgere bør være mod-
svaret af visumfrihed for alle EU-borgere, der ønsker at rejse til Taiwan. Taiwan har udtrykt
politisk vilje til at indføre visumfrihed for alle EU borgere og har til hensigt at fritage de oven-
nævnte tre EU-lande for kravet om visum i løbet af 2010.
Forslaget om, at Nordmarianerne bør omfattes af visumforordningens liste over lande, hvis
statsborgere er fritaget for visum, er begrundet med, at Nordmarianerne er en stat, der ind-
går i politisk union med USA, statslederen for Nordmarianerne er USA’s præsident, og
Nordmarianerne har samme status som Guam og Puerto Rico, der begge er fritaget for kra-
vet om visum. Endvidere er det lagt vægt på, at borgere i Nordmarianerne har amerikansk
pas.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagets vedtagelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig vedtagelsen af forslaget, forudsat at der inden vedtagelsen op-
nås gensidighed i forhold til samtlige Schengen-lande.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890148_0003.png
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater ventes at tilslutte sig Kommissionens forslag.
6. Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS) den 6. juli 2010. Der er ikke modtaget bemærkninger hertil.
7. Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige
lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. TEUF artikel 294.
8. Nærhedsprincippet
Ændring af den gældende visumforordning falder inden for Fællesskabets enekompetence.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen vil ikke få statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Forordningsforslaget har hverken samfundsøkonomiske, administrative, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 3