Sagen er afsluttet. Vedtaget ved: Direktiv 2011/88/EU

Bestemmelserne for motorer, der markedsføres under fleksibilitetsordningen

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/68/EF for så vidt angår bestemmelserne for motorer, der markedsføres under fleksibilitetsordningen

Kommissionens dokumenter vedrørende sagen
Forslag til direktiv
KOM20100362 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Følgebrev protokol nr. 2
Protokol 2 brev KOM (2010) 0362 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Sagens referencer
Fremsættelsesdato:
07.07.2010
Dokumenttype:
Forslag til direktiv
Procedurenummer:
COD/2010/0195
Beslutningsprocedure:
Almindelig lovgivningsprocedure - COD
Retsgrundlag:
Art. 114 TEUF
EU's databaser om forslaget
  • 17-06-2011 kl. 08:00
    Møde nr. 36 i Europaudvalget
Forslaget er modtaget af Folketinget i dansk sprogudgave den 8. juli 2010, jf. Lissabontraktatens protokol nr. 2 om kontrol med nærhedsprincippet. Fristen på 8 uger for fremsendelse af Folketingets begrundede udtalelse udløb den 4. oktober 2010 (ifølge IPEX).

Læs Kommissionens fremsendelsesbrev

Tilhørende dokumenter: SEK(2010)828 og SEK(2010)829

Direktiv 97/68/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-vejgående maskiner fastsætter bestemmelser for den maksimale udstødningsemission af kulmonoxid (CO), kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) m.v., der kører med én konstant hastighed, og små benzinmotorer, der bruges i forskellige typer maskiner.

Formålet med ændringsforslaget er at:

  1. afbøde virkningerne af den økonomiske krise for fabrikanterne af motorer og ikke-vejgående maskiner for at bevare konkurrenceevne og beskæftigelse
  2. give industrien mulighed for fortsat at finansiere forskning og udvikling. 

Det foreslås at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 pct. for dieselmotorer i effektområdet 19-560 kW, og disse motorer skal efter det gældende direktiv skifte fra miljøkravene trin IIIA til trin IIIB i perioden 1. januar 2011 til 1. januar 2013. Desuden foreslås indført en fleksibilitetsordning på 20 pct. for motorer til lokomotiver og motorvogne (f.eks. IC3 tog). Dette vil i følge Kommissionen gavne industrien uden, at det øger forureningen væsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trin IIIA til trin IIIB, og den øgede fleksibilitet udløber 31. december 2013.

Det gældende direktiv omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-vejgående maskiner. Der fastsat bestemmelser for den maksimale udstødningsemission af kulmonooxid (CO), kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) og partikler fra dieselmotorer. Direktivet regulerer ikke motorer til traktorer, der er omfattet af et selvstændigt direktiv.

Direktivet fastsætter gradvis strengere emissionsgrænseværdier med dertil hørende datoer for overholdelse. Det forventes at blive nødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIB-emissionsgrænse-værdierne. Det svarer stort set til Euro V for lastbiler og busser, der blev obligatorisk den 1. oktober 2009. Der fastsættes ligeledes et maksimalt svovlindhold på 10 ppm for det referencebrændstof, som skal anvendes ved typegodkendelse af trin IIIB-motorer.

Resumeet er udarbejdet af Folketingets EU-Oplysning. For yderligere notater m.v. om forslaget se boksen med "relaterede dokumenter".