Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0365 Bilag 1
Offentligt
886470_0001.png
NOTAT
2. september 2010
Folketingets Europaudvalg
Kopi til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
J.nr. 2010-0012198
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om:
Kommissionens Grønbog: Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensionssy-
stemer i Europa
1. Resumé
Kommissionen har den 7. juli 2010 udsendt grønbogen Sikre, tilstrækkelige og bæ-
redygtige pensionssystemer i Europa. Formålet med grønbogen er at få en bred of-
fentlig debat om pensionssystemerne i Europa og deres rammebetingelser for at
sikre, at de er tilstrækkelige og bæredygtige. Grønbogen fremhæver, at målene om
tilstrækkelige og bæredygtige pensioner, og målene i Europa 2020-strategien gen-
sidigt understøtter hinanden. Indretningen af pensionssystemerne i medlemslande-
ne spiller en stadig større rolle i lyset af øget aldring. Dertil kommer, at den inter-
nationale krise har vist, at de enkelte pensionsordninger er indbyrdes afhængige,
og at visse ordninger har svagheder med hensyn til sikkerhed for pensionerne.
Grønbogen foreslår derfor en integreret tilgang til en strategi vedrørende bære-
dygtige og holdbare pensioner i EU.
Den danske regering skal senest den 15. november 2010 afgive høringssvar over
grønbogen.
2. Baggrund
Befolkningens aldring, de senere års ændringer i medlemsstaternes pensionssyste-
mer samt den finansielle og økonomiske krise har nødvendiggjort en debat om pen-
sionssystemerne i Europa. Tilstrækkelige og bæredygtige pensioner er en af den
nuværende Kommissions politiske prioriteter, og målet om tilstrækkelige og bære-
dygtige pensioner bør ifølge Kommissionen spille sammen med målene i Europa
2020-strategien.
Det er velkendt, at Europa står overfor en demografisk udfordring, hvor en højere
levealder kombineret med lave fødselstal fører til en ændring af befolkningssam-
mensætningen. Som følge heraf vedtog DER på mødet i Stockholm i 2001 en tre-
strenget strategi med henblik på at tackle de budgetmæssige konsekvenser heraf.
Strategien indeholdt følgende målsætninger 1) En hurtig nedbringelse af gælden, 2)
en forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten og 3) reformer af pen-
sions-, sundheds- og langtidsplejesystemerne. Desuden fastlagde DER i Laeken i
2001 en række fælles målsætninger for pensioner og fremhævede behovet for til-
strækkelige, bæredygtige og fleksible pensionssystemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemsstaterne har efterfølgende gennemført ændringer i deres pensionssyste-
mer. Disse reformer har bidraget positivt til at skabe bæredygtige pensioner men
også i nogle tilfælde givet arbejdstagere øgede risici for tilstrækkelig pensioner.
Hovedtendenserne har været følgende:
1) Tilskyndelse til at arbejde længere, hævet pensionsalder mv.
2) Overgang fra etsporede til flersporede systemer
3) Foranstaltninger til at korrigere skævheder med hensyn til tilstrækkelighed
4) Foranstaltninger til at korrigere for skævheder med hensyn til køn.
Den finansielle krise har ifølge kommissionen forværret den demografiske udfor-
dring. Arbejdsløshed, lavere vækst, større gæld og ustabile finansmarkeder har
gjort det vanskeligere at sikre tilstrækkelige og bæredygtige pensioner. Krisen har
endvidere udstillet de risici, der er forbundet med eksisterende pensionsordninger,
herunder vanskelighederne ved at leve op til pensionstilsagnene, som i sidste ende
vil kunne lægge pres på de offentlige finanser.
Krisen har således tilføjet nye dimensioner til den allerede eksisterende reform-
dagsorden, herunder behov for at korrigere skævheder med hensyn til tilstrække-
lighed og de offentlige finansers bæredygtighed, større fokus på at forhøje pensi-
onsalderen, behov for at revidere reglerne for fondsbaserede ordninger samt behov
for at sikre effektive og intelligente regler for finansmarkederne i betragtning af
pensionskassernes indflydelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det overordnede mål med pensionsreformerne er at sikre tilstrækkelige og bære-
dygtige pensionssystemer. Grønbogen tager udgangspunkt i en integreret tilgang på
tværs af økonomiske, sociale og arbejdsmarkedsmæssige politikker, og der lægges
vægt på, at alle tre strenge i Stockholm-strategien tages i anvendelse, jf. punkt 2, 2.
afsnit.
Grønbogen indeholder 14 spørgsmål indenfor nedenfor nævnte 6 prioriteter (den
angivne nummerering svarer til Grønbogens afsnit):
3.1.Tilstrækkelighed og bæredygtighed
Som eksempler nævnes, at der skal skabes tilstrækkelige muligheder for at supple-
rende pensionsrettigheder, fx ved fremme et mere erhvervsaktivt liv og give øget
adgang til supplerende pensionsrettigheder. Hertil kommer godskrivning for perio-
der med arbejdsløshed, sygdom eller pleje/pasning samt dækning af udsatte grup-
per, herunder grupper på korttidskontrakter og atypiske arbejdstagere. For at for-
bedre pensionssystemernes bæredygtighed er det afgørende, at der gennemføres re-
former med henblik på at forbedre EU´s økonomiske vækstpotentiale, fx ved at øge
arbejdskraftsudbuddet, herunder blandt ældre arbejdstagere.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålene relaterer sig primært til, hvordan EU kan understøtte medlemslande-
ne i at skabe tilstrækkelige og bæredygtige pensionssystemer, herunder om EU skal
fastlægge en bedre definition af, hvad en tilstrækkelig pensionsindkomst er.
3.2 Balance mellem tiden som erhvervsaktiv og som pensionist
Som eksempler på tiltag, nævner Grønbogen, at der gives ældre arbejdstagere mu-
lighed for at blive længere på arbejdsmarkedet.
Kommissionen planlægger et europæisk år for aktiv aldring i 2012 under dansk og
cypriotisk EU formandskab. Formålet med året er at tilskynde medlemsstaterne,
arbejdsmarkedets parter og andre aktører til at skabe bedre muligheder og arbejds-
forhold for at bevare ældre arbejdstageres tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette
kunne bl.a. omfatte tilpasning af de sociale og økonomiske incitamenter til at ar-
bejde, herunder gennemgang af den rolle, som skattesystemerne spiller i medlems-
staterne. Af andre eksempler nævnes seniorpolitikker, arbejdsordninger, holdninger
til arbejdsmarkedet, vilkårene for selvstændige og sundhedspolitikker.
Spørgsmålene relaterer sig primært til, hvordan man bedst opnår, at arbejdstagerne
trækker sig senere tilbage (dvs. opnå en højere faktisk pensionsalder), i hvilket om-
fang det hjælper at hæve pensionsalderen, og hvilken rolle EU og 2020-strategien
kan bidrage til i den sammenhæng.
3.3 Fjerne hindringer for mobilitet i EU
Med henblik på fremme af den fri bevægelighed og styrkelse af det indre marked
for pensioner foreslås en revision af direktiv 41/EF/2003 om arbejdsmarkedsrelate-
rede pensionskassers aktiviteter og tilsynet hermed. Direktivet omfatter i dag kun
fondsbaserede, arbejdsmarkedsrelaterede ordninger. Endvidere er der ikke tale om
et rammedirektiv, hvilket gør det vanskeligt at tilpasse lovgivningen til ændringer
på markedet. Revisionen bør ifølge Kommissionen omfatte en større harmonisering
af tilsynet og mere gennemsigtighed vedrørende nationale forskelle. Der er endvi-
dere behov for egnede og sammenlignelige regnskabsstandarder for at sikre gen-
nemsigtighed vedrørende pensionsforpligtelser.
Kommissionens spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvordan direktivet om ar-
bejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktiviteter og tilsynet kan ændres for at
skabe bedre forhold for grænseoverskridende aktiviteter, og hvilke ordninger der
skal omfattes af EU's foranstaltninger for at fjerne hindringer for mobilitet. Kom-
missionen spørger endvidere om, hvorvidt EU igen skal undersøge spørgsmålet om
overførsler eller om mindsteforskrifter om optjening og bevarelse af rettigheder
samt et sporingssystem for alle typer pensionsrettigheder er en bedre løsning (por-
tabilitet).
3.4 Sikre og mere gennemsigtige pensioner. Sikre pensioner er afgørende for
pensionernes tilstrækkelighed
Grønbogen gennemgår de forskellige finansieringstyper af pensionsordninger i EU
og påpeger svagheder og fordele ved de nuværende ordninger, herunder manglende
og utilstrækkelig EU-regulering og koordinering.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grønbogen stiller spørgsmål om, hvorvidt EU-lovgivningen skal revideres for at
sikre ensartet regulering og tilsyn med fondsbaseret pensionsordninger og produk-
ter. Grønbogen stiller endvidere spørgsmål om, om der er behov for europæiske
regler eller adfærdskodeks til at hjælpe medlemsstaterne med at skabe en bedre ba-
lance for pensionsopsparer og pensionsselskaber med hensyn til risiko, sikkerhed
og pris.
Grønbogen berører EU-solvensreglerne for livsforsikringsselskaber, og rejser
spørgsmål om, hvorvidt der tilsvarende skal udformes solvensregler for pensions-
kasser.
Beskyttelse af lønmodtageres pensionsordninger i tilfælde af arbejdsgiverens kon-
kurs behandles endvidere, og der stilles spørgsmål om, hvorvidt EU-lovgivningen
skal forbedres på dette område.
Endelig fokuserer Kommissionen på behovet for bedre gennemskuelighed på pen-
sionsområdet for den enkelte i takt med, at bidragsfinansierede ordninger vinder
frem.
Kommissionen stiller således spørgsmål om, hvorvidt der er behov for at moderni-
sere de nuværende minimumsbestemmelser om oplysningspligt for pensionspro-
dukter (f.eks. med hensyn til sammenlignelighed, standardisering og klarhed), og
om EU skal udforme en fælles strategi for standardoptioner ved valg af medlem-
skab og investeringer.
4. Bedre EU statistikker om pensioner
Oplysninger og statistiske metoder om pensionssystemer fra de forskellige kilder i
medlemsstaterne og på EU-plan bør udvikles og strømlines og derved gøres mere
sammenlignelige og fremme muligheden for at overvåge den fælles politik og de
reguleringsmæssige udfordringer. Dette bør ske med udgangspunkt i eksisterende
arbejde på internationalt plan (f.eks. OECD) og på EU-plan. Der er ingen spørgs-
mål knyttet til prioriteten.
5. Bedre forvaltning af pensionspolitikken på EU-niveau
Kommissionen lægger op til en eventuel videreudvikling af rammerne for samar-
bejdet på området. Medlemsstaterne har ansvaret for udformningen og tilrettelæg-
gelsen af pensionssystemerne, men visse specifikke områder hører under EU´s be-
føjelser, herunder under rammerne af den åbne koordinationsmetode.
Kommissionen stiller spørgsmål, om hvorvidt rammerne for politisk koordinering
på EU-niveau skal styrkes og i givet fald, hvilke elementer der skal styrkes med
henblik på at forbedre udformningen og gennemførelsen af pensionspolitikken ved
hjælp af en integreret strategi, herunder om oprettelsen af en platform til integreret
overvågning af alle aspekter af pensionspolitik skal indgå i den kommende strategi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om konsekvenser for gældende ret er ikke relevant, idet grønbogen er
et debatoplæg. Spørgsmålet vil blive aktuelt, hvis grønbogen munder ud i konkrete
forslag i forbindelse med opfølgning på grønbogen. Det er dog vigtigt at være be-
kendt med, at Danmark modsat de fleste andre EU-lande allerede nu regulerer de
berørte pensioner ensartet i søjle 2 og 3.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Spørgsmålet om konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet el-
ler beskyttelsesniveauet er ikke relevant, idet grønbogen er et debatoplæg. Spørgs-
målet vil blive aktuelt, hvis grønbogen munder ud i konkrete forslag i forbindelse
med opfølgning på grønbogen.
9. Høring
Grønbogen er sendt i høring i EU Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold, Forsikring og Pension, LG og ATP. Høringsfristen i forhold til Kommis-
sionen er fastsat til den 15. november 2010.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionen med grønbogen ønsker at de-
battere pensionssystemerne i EU og deres rammebetingelser med henblik på at sik-
re tilstrækkelighed og bæredygtighed.
Regeringen er enig i, at pensionsområdet må ses i en større sammenhæng og bør
drøftes med henblik på muligheden for at fastlægge en fælles strategi. Dette er bl.a.
begrundet i, at de offentlige pensionsudgifters indvirkning på de offentlige finanser
i en medlemsstat kan have alvorlige konsekvenser i andre medlemsstater, og en
politisk koordinering af pensioner på EU-plan har vist sig nyttig og nødvendig med
henblik på at skabe fremskridt i medlemsstaterne.
Regeringen er endvidere enig i, at de forskellige pensionssøjler i medlemsstaterne
er indbyrdes afhængige, og at pensionskasser er en integreret del af de finansielle
markeder, og at deres udformning kan virke fremmende eller hæmmende for
arbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed. Regeringen støtter således, at
drøftelsen bl.a. fokuserer på pensionsområdet i relation til kravene i stabilitets- og
vækstpagten og overensstemmelse mellem pensionsreformer og Europa 2020-
strategien samt det indre markeds funktion og udvekslingen af varer og tjenester
over grænserne i EU til gavn for forbrugere og virksomheder.
Regeringen støtter desuden en drøftelse af, om de udbudte produkter i tilstrækkelig
grad støtter de hensyn, der er anført i rapporten. Produktudbuddet skal således sikre
pensionisternes behov for at bevare købekraften. De skal i sammenhæng med de
øvrige pensionssøjler være tilstrækkelige til at sikre pensionstilværelsen og samti-
dig skal de tilskynde til øget fastholdelse på arbejdsmarkedet.
Regeringen støtter endvidere at der foretages yderligere konsekvensanalyser af, om
Solvens II kan anvendes overfor pensionskasser. Udgangspunktet for regeringen er,
at forbrugerne skal have ensartet beskyttelse uanset om pensionsordningerne er
placeret hos livsforsikringsselskaber eller pensionskasser.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er endvidere enig i, at finanskrisen har vist, at den større udbredelse af
opsparingsbaserede pensionsordninger i en række medlemslande (fx i DK), hvilket
bl.a. er sket for at sikre en større finansiel bæredygtighed, samtidig indebærer nye
og større risici med hensyn til at sikre tilstrækkelige pensioner. Dette skaber som
anført i grønbogen behov for mere gennemsigtige pensioner med større bevidsthed
og bedre information. Derimod tager regeringen forbehold overfor grønbogens
mange overvejelser - med afsæt i bl.a. disse nye eller øgede ricici - om at styrke
reguleringen af det indre marked for pensioner, om mere mobile pensioner, om
bedre solvensregler for pensionskasser etc., men regeringen er åben overfor en
diskussion heraf.
Regeringen finder det afgørende, at Kommissionen understreger, at der ikke sættes
spørgsmålstegn ved medlemsstaternes beføjelser med hensyn til pensioner eller ved
arbejdsmarkeds parters rolle eller, at der ikke kun findes én afgørende udformning
af pensionssystemer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6