Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0365 Bilag 5
Offentligt
917947_0001.png
NOTAT
4. november 2010
Høringssvar fra den danske regering vedrørende
Kommissionens Grønbog om sikre, tilstrækkelige og
bæredygtige
pensionssystemer
i
Europa,
KOM(2010)365.
J.nr. 2010-0012209/tsh
JØP/tsh
Den danske regering takker for modtagelsen af Kommissionens grønbog, som har
været sendt i høring hos en bred kreds af berørte myndigheder og organisationer.
På baggrund af bl.a. de indkomne høringssvar, der vedlægges til Kommissionens
orientering, skal regeringen herved afgive følgende høringssvar:
1. Generelle bemærkninger
Den danske regering hilser det velkomment, at Kommissionen med grønbogen øn-
sker at debattere udfordringerne til pensionssystemerne i EU og deres rammebetin-
gelser på EU-niveau med henblik på at sikre tilstrækkelighed og bæredygtighed.
Den danske regering finder, at det er en forudsætning for denne debat, at der – som
også anført i grønbogen - ikke sættes spørgsmålstegn ved medlemsstaternes befø-
jelser med hensyn til pensioner eller ved arbejdsmarkedsparternes rolle og at det
ikke antydes, at der kun findes én ideel udformning af pensionssystemer.
Den danske regering er enig i, at pensionsområdet må ses i en større sammenhæng
med udgangspunkt i en koordineret indsats på alle tre områder i den strategi, der
blev vedtaget af Det Europæiske Råd på mødet i Stockholm i 2001 med henblik på
at tackle de budgetmæssige konsekvenser af aldringen: En hurtig nedbringelse af
gælden, en forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten og reformer af
pensions-, sundheds og langtidsplejesystemerne.
Den danske regering støtter således, at debatten bl.a. fokuserer på pensionsområdet
i relation til kravene i stabilitets- og vækstpagten, og på at skabe overensstemmelse
mellem pensionsreformer og Europa 2020-strategien samt det indre markeds funk-
tion og udveksling af varer og tjenester over grænserne i EU til gavn for forbrugere
og virksomheder.
Som også den finansielle og økonomiske krise har bekræftet, kan den større
udbredelse af opsparingsbaserede pensionsordninger i en række medlemslande,
hvilket har bidraget til at sikre en større finansiel bæredygtighed, i sagens natur
indebære markedsrelaterede risici med hensyn til størrelsen af
pensionsudbetalingerne, der afviger fra de finanspolitiske eller makroøkonomiske
risici, der kan knytte sig til offentlige pensionsordninger. Fra dansk side kan
regeringen derfor støtte, at Kommissionens overvejelser også fokuserer på
spørgsmål i relation til pensionernes sikkerhed, herunder afvejning mellem afkast
og sikkerhed ved pensionsopsparing
Den danske regering mener generelt, at EU bør støtte medlemslandene i bestræbel-
serne på at gennemføre reformer, der kan øge arbejdsudbuddet, herunder øge den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemsnitlige tilbagetrækningsalder. Dette vil på samme tid aflaste de offentlige
finanser og bidrage til sikre tilstrækkelige og holdbare pensioner i overensstemmel-
se med, at holdbare offentlige finanser og holdbare pensioner er to sider af samme
sag.
EU bør endvidere støtte medlemslandene i bestræbelserne på at forbedre de offent-
lige finansers holdbarhed gennem reformer, der tilskynder til øget opsparing til al-
derspension og mindre afhængighed af offentligt finansierede pensioner. Reformer,
der giver anledning til større privat medansvar for opnåelsen af supplerende pensi-
onsrettigheder, kan på mange måder bidrage til løsningen af de generelle økonomi-
ske og demografiske udfordringer.
I Danmark har arbejdsmarkedspensionsordninger etableret af arbejdsmarkedets
parter således fået stigende betydning som supplement til de offentlige
pensionsordninger, der dels omfatter en universel, ikke-bidragspligtig, opholds-
baseret alderspension, der finansieres via den almindelige beskatning på en pay-as-
you-go "-basis, dels er en funded og bidragsbaseret ordning (ATP), der finansieres
fra obligatoriske bidrag fra alle beskæftigede og modtagere af midlertidige
overførselsindkomster (arbejdsløshedsunderstøttelse etc.).
Arbejdsmarkedspensionsordninger etableret af arbejdsmarkedets parter er et obli-
gatorisk, bidragsdefineret og fuldt fundede supplement til de offentlige pensioner.
Ordningerne omfatter alle medarbejdere omfattet af den kollektive overenskomst i
branchen. Man optager alle uden brug af forudgående helbredskontrol. Pensions-
ordningerne er omfattet af reguleringen i livsforsikringsdirektiverne.
Da der stilles krav om fuld funding og ekstern kapitaldækning af alle rettigheder,
bliver arbejdsgivere ikke præsenteret for krav om yderligere indskud i krisetider.
Pensionsudgifterne er og bliver en fast og endelig del af arbejdsomkostningerne.
Pensionsrettigheder er generelt fuldt portable, og pensionsordninger medfører stort
set ingen begrænsninger for mobiliteten på arbejdsmarkedet. Det skyldes dels, at
pensionerne er fuldt fundede, dels at pensionsselskaberne har indgået en jobskifte-
aftale om overførsel af pensionsordninger mellem pensionsselskaber i forbindelse
med jobskifte. Samtidig sikres pensionstagerne generelt et – sammenlignet med
andre lande – forholdsvis lavt omkostningsniveau.
De danske pensionsselskaber og tværgående pensionskasser er omfattet af EU's
livsforsikringsdirektiv og ikke af pensionskassedirektivet (IORP), som omfatter
firmapensionskasser i Danmark. De danske pensionsselskaber bliver endvidere un-
derlagt de nye solvens II-regler. Dermed er størstedelen af de danske selskaber un-
derlagt mere omfattende regulering for så vidt angår tilsynsvirksomhed, kapital-
kravsregler m.v., end hvad der gør sig gældende for de udenlandske pensionskas-
ser, der alene er underlagt pensionskassedirektivet.
På baggrund af ovenstående ser den danske regering det ikke som en opgave for
EU at arbejde for ændringer i den danske pensionsmodel i retning af anderledes
fordeling af risici på henholdsvis pensionstager, arbejdsgiver og pensionsselskab.
Set fra et dansk synspunkt, er det af afgørende betydning, at drøftelserne om grøn-
bogen ikke fører til forslag, som kan vanskeliggøre grundlaget for disse ordningers
hidtidige virke og dermed skade et centralt element i et velfungerende dansk pensi-
onssystem.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0003.png
2. Svar på spørgsmålene i grønbogen
Regeringen har følgende bemærkninger til de konkrete spørgsmål:
Under pkt. 3.1. om overordnede mål: tilstrækkelighed og bæredygtighed
spørges:
(1)
Hvordan EU kan støtte medlemsstaternes bestræbelser for at skabe
mere tilstrækkelige pensionssystemer? Skal EU søge at fastlægge en
bedre definition af, hvad en tilstrækkelig pensionsindkomst er?
Den bedste måde, som EU kan støtte medlemsstaternes bestræbelser for at skabe
mere tilstrækkelige pensionssystemer, er overordnet set ved at gennemføre politik-
ker, som understøtter skabelse af økonomisk vækst i EU, herunder gennemførsel af
2020-strategien.
På pensionsområdet specifikt bør Kommissionen fortsætte arbejdet i den åbne ko-
ordinationsmetode, hvor medlemsstaterne gennem opbygning og udveksling af er-
faringer får mulighed for at perspektivere deres pensionssystemer i forhold til sy-
stemerne i andre lande.
De danske arbejdsmarkedspensionsordninger og firmapensionsaftaler udgør en væ-
sentlig del af grundlaget for befolkningens pensionsindkomster. Pensionsordnin-
gerne er blevet til som led i frivillige aftaler mellem arbejdsmarkedets parter. Afta-
lefriheden på det danske arbejdsmarked bør respekteres
.Formålet med en pensionsopsparing er at overføre købekraft fra de erhvervsaktive
år til pensionsalderen I forhold til Kommissionens ønske om sikre, tilstrækkelige
og bæredygtige pensionssystemer er det en væsentlig pointe, at det rigtige pensi-
onsprodukt er et, der sikrer den reale købekraft..
Der udbydes kun enkelte produkter på det danske marked, som har fokus på at sik-
re den reale købekraft.
EU bør ikke forsøge at fastlægge niveauet for en tilstrækkelig pensionsindkomst
gældende for hele EU eller for den enkelte medlemsstat. De forbrugsmuligheder,
som pensionister i forskellige lande har, hænger snævert sammen med de enkelte
landes social- og skattelovgivning, opsparing i fx frie midler eller egen bolig, mu-
lighederne for at arbejde ved siden af mv. Afgørelsen af, om en pensionsindkomst
er tilstrækkelig, er et nationalt anliggende, som i sidste instans er udtryk for et poli-
tisk valg baseret på historiske og samfundsmæssige forudsætninger mv.
(2)
Er de eksisterende pensionsregler på EU-niveau egnede til at sikre
bæredygtige offentlige finanser?
Det er ikke via pensionsregler på EU-niveau, at man skal sikre bæredygtige offent-
lige finanser. Sikring af bæredygtige offentlige finanser kan selvsagt ikke ses iso-
leret fra pensionsudgifterne. Det er den danske regerings opfattelse, at EU kan bi-
drage til at skabe rammerne for bæredygtige pensioner og offentlige finanser ved at
støtte medlemslandene i bestræbelserne på at gennemføre reformer, der tilskynder
til etablering af pensionssystemer med en rimelig balance mellem de forskellige
søjler i pensionssystemet, og som indeholder incitamenter til fortsat arbejdsmar-
kedsdeltagelse og opbygning af pensionsrettigheder.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0004.png
Efter den danske regerings opfattelse nødvendiggør dette ikke nye pensionsregler
på EU-niveau.
Under pkt. 3.2. om en bæredygtig balance mellem tiden som erhvervsaktiv og
som pensionist spørges:
(3)
Hvordan kan man bedst opnå, at arbejdstagerne trækker sig senere
tilbage (dvs. opnå en højere faktisk pensionsalder), og i hvilket
omfang hjælper det at hæve pensionsalderen? Skal der indføres
automatiske justeringsmekanismer i pensionssystemerne for at tage
højde for demografiske ændringer og skabe balance mellem tiden
som erhvervsaktiv og pensionist? Hvilken rolle kan EU spille i den
henseende?
Udover den bopælsbaserede og skattefinansierede folkepension, så udgør bidrags-
finansierede pensionsordninger langt størstedelen af pensionsordningerne i Dan-
mark. Disse ordninger har den indbyggede fordel, at de i sig selv giver incitament
for den enkelte til at udskyde tilbagetrækningsalderen. Senere tilbagetrækning gi-
ver en længere periode med bidragsindbetalinger, og dertil kommer den effekt for-
rentningen har på alderspensionens størrelse.
Den velfærdsreform, der blev gennemført i Danmark i 2006, indebar, at pensions-
alderen fremover indekseres med udviklingen i den forventede levetid for 60-årige.
Derved opnås en bedre balance mellem den enkeltes tid som erhvervsaktiv og pen-
sionist.
Den danske regering mener, at EU’s rolle inden for rammerne af den åbne koordi-
nationsmetode bør være at tilskynde medlemslandene til at knytte pensionsalderen
til udviklingen i levetiden, så vidt muligt fjerne eventuelle øvre aldersgrænser i re-
lation til ansættelsesforhold, og i øvrigt understøtte, at borgerne får bedre incita-
menter til at udskyde tilbagetrækningsalderen.
En højere pensionsalder bør samtidigt understøttes af et fleksibelt arbejdsmarked,
således at lønmodtagerne kan søge der hen, hvor der er størst efterspørgsel efter de-
res evner og kompetencer. En højere pensionsalder bør endvidere understøttes af
tiltag for at forbedre seniorernes beskæftigelsesmuligheder gennem livslang kom-
petenceudvikling, fleksibel arbejdstilrettelæggelse, arbejdsmiljø, bekæmpelse af
aldersdiskrimination m.v. Sådanne tiltag bør ske i respekt for arbejdsmarkedets
parters aftalefrihed.
For så vidt angår betydningen af at hæve den formelle pensionsalder gælder, at der
erfaringsmæssigt er tæt sammenhæng mellem den faktiske gennemsnitlige tilbage-
trækningsalder og muligheden for tilbagetrækning.
(4)
Hvordan kan gennemførelsen af Europa 2020-strategien bidrage til
at holde arbejdstagerne på arbejdsmarkedet og til at gøre
opmærksom på fordelene herved for virksomhederne og løse
problemerne med forskelsbehandling på grund af alder på
arbejdsmarkedet?
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0005.png
Mulighederne for at fastholde arbejdstagere på arbejdsmarkedet hænger bl.a. sam-
men med tilstedeværelsen af økonomiske incitamenter, et gunstigt arbejdsmiljø og
en positiv holdning til ældre som en ressource og ikke et problem i virksomhederne
og samfundet generelt.
I relation til indkomst- og forbrugsmulighederne som pensionist er det væsentligt at
sikre, at størrelsen af de pensionsudbetalinger den enkelte kan imødese, fortsat
vokser, så længe vedkommende er på arbejdsmarkedet. Dette kan sikres ved, at de
pensionsmæssige konsekvenser af at udskyde pensionstidspunktet så vidt muligt er
baserede på aktuarmæssige principper.
Samtidig er det væsentligt for gennemførelsen af Europa 2020 strategien, at den
enkelte arbejdstager har mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet på
en fleksibel måde efter opnåelsen af pensionsalderen. Det vil kunne bidrage til at
øge arbejdskraftudbuddet for de ældste dele af befolkningerne i EU-landene.
Det er derfor den danske regerings opfattelse, at EU på pensionsområdet inden for
den åbne koordinationsmetode kan bidrage til at nå Europa 2020 strategiens mål
om et øget arbejdsudbud ved at støtte medlemslandene i at gennemføre reformer,
der sigter mod at gøre det nemmere for arbejdstagere og arbejdsgivere at aftale
fleksible tilbagetrækningsordninger.
Den danske regering skal også pege på, at bl.a. Kommissionens flagskibsinitiativ
under 2020-strategien om at modernisere arbejdsmarkederne og gøre borgerne i
stand til at udvikle deres kvalifikationer hele livet igennem vil øge erhvervsfre-
kvensen og skabe bedre match mellem udbuddet af og efterspørgslen efter arbejds-
kraft. Desuden vil arbejdskraftens mobilitet bidrage til at udskyde tilbagetræk-
ningsalderen og dermed til tilstrækkelige og bæredygtige pensioner.
Under pkt. 3.3.1. om at s
tyrke det indre marked for pensioner spørges
:
(5)
Hvordan
skal
direktivet
om
arbejdsmarkedsrelaterede
pensionskassers aktiviteter og tilsynet hermed ændres for at skabe
bedre forhold for grænseoverskridende aktiviteter?
Direktivet skønnes ikke at have nævneværdig betydning i Danmark, hvor arbejds-
markedspensionsordningerne som altovervejende hovedregel er omfattet af livsfor-
sikringsdirektiverne. Umiddelbart kan den danske regering ikke se behov for at fo-
retage ændringer i direktivet.
Under pkt. 3.3.2. om mobile pensioner spørges:
(6)
Hvilke ordninger skal omfattes af EU's foranstaltninger for at fjerne
hindringer for mobilitet?
Den danske regering er enig i det ønskelige i at fjerne foranstaltninger, som hindrer
eller begrænser mobiliteten på arbejdsmarkedet. Efter dansk opfattelse er der i dag
ikke væsentlige hindringer i det danske pensionssystem for arbejdstagernes mobili-
tet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0006.png
I Danmark er lønmodtagerne, via Jobskifteaftalen indgået af Pensionsinstitutterne,
sikret ret til at tage en pensionsordning med sig i tilfælde af jobskifte. Aftalen sik-
rer lønmodtagerne, at det afgivende pensionsselskab alene må opkræve et mindre
gebyr for at flytte pensionsordningen, mens det modtagende selskab ikke må kræve
sig betalt for at modtage ordningen. Aftalen regulerer endvidere det modtagende
selskabs adgang til at kræve helbredsoplysninger ved flytning.
I relation til mobilitet på tværs af EU-lande og medflytning af pensionsrettigheder
er danske lønmodtagere stillet relativt gunstigt. Da de danske pensionsordninger er
fuldt fundede kan de - afhængigt af det enkelte pensionsselskabs vilkår - genkøbes,
og den frigivne værdi kan anvendes til erhvervelse af nye rettigheder.
For så vidt angår specielt lovbestemte og obligatoriske arbejdsmarkedsrelaterede
ordninger, der som ATP-ordningen er omfattet af reglerne i forordning 883/04 om
koordinering af sociale sikringsordninger, så sikrer disse regler, at vandrende ar-
bejdstagere ikke stilles ringere end personer med bopæl i Danmark og yder effektiv
beskyttelse af vandrende arbejdstagere.
Som anført under spørgsmål 7, er det den danske regerings opfattelse, at det ikke er
ønskeligt eller realiserbart på nuværende tidspunkt at udarbejde EU-regler om ret
til overførsel af pensionsrettigheder.
(7)
Skal EU igen undersøge spørgsmålet om overførsler eller er
mindsteforskrifter om optjening og bevarelse af rettigheder samt et
sporingssystem for alle typer pensionsrettigheder en bedre løsning?
Det er efter den danske regerings opfattelse ikke ønskeligt eller realiserbart på nu-
værende tidspunkt at udarbejde EU-regler om overførsel af pensionsrettigheder gi-
vet de forskelle der er i landenes pensionsmodeller, i sociallovgivning og i den
skattemæssige behandling af pensionsindbetalinger og – udbetalinger.
Efter dansk opfattelse er det væsentligere at sikre, at de rettigheder, der én gang er
opnået i ét system, ikke fortabes eller taber i værdi i de tilfælde, hvor rettighederne
af den ene eller anden grund ikke kan flyttes.
Angående et sporingssystem kan det oplyses, at i Danmark er en række pensions-
kasser, livsforsikringsselskaber og offentlige myndigheder m.v. gået sammen om at
etablere PensionsInfo, der giver pensionsejere et konsolideret overblik over deres
pensionsrettigheder, uanset hvor mange pensionsselskaber rettighederne er spredt
på. PensionsInfo er et web-baseret system, hvor pensionsselskaber og andre insti-
tutter leverer information om den enkeltes pensionsopsparing, -rettigheder, dæk-
ninger ved forskellige forsikringsmæssige hændelser mv. Systemet har kørt i 10 år.
99 procent af pensionsselskaberne leverer data til systemet.
Forud for en eventuel beslutning om at implementere et sporingssystem på EU-
niveau bør der foretages en grundig analyse, der bl.a. kan afdække de produktmæs-
sige og tekniske forudsætninger i de enkelte EU-lande. Eventuel implementering af
et sporingssystem på EU-niveau bør under alle omstændigheder ske i respekt af al-
lerede eksisterende nationale sporingssystemer.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0007.png
Under pkt. 3.4.1. om at korrigere skævheder i EU-lovgivningen
spørges:
(8)
Skal EU's nuværende lovgivning revideres for at sikre ensartet
regulering og tilsyn med fondsbaserede (altså baseret på en fond af
aktiver) pensionsordninger og produkter? Og hvilke dele af
lovgivningen skal i så fald revideres?
Det danske pensionsmarked er i langt overvejende grad domineret af pensionsfor-
sikringsselskaber, som er underlagt reglerne i Lov om Finansiel Virksomhed (FIL),
der bl.a. implementerer EU's 3. Livsforsikringsdirektiv i dansk lovgivning.
Det er den danske regerings holdning, at ensartede produkter skal reguleres ens.
Det er baggrunden for den danske regulering af firmapensionskasser underlagt pen-
sionskassedirektivet, som indeholder følgende væsentlige punkter:
Krav om fuld funding, dvs. at der er aktiver nok til at dække hensættelserne til
pensionsforpligtelser.
Hensættelserne skal opgøres til markedsværdi.
Tilsammen resulterer kravene i, at pensionskasserne skal være fuldt fundede til en-
hver tid.
Med introduktionen af Solvens II, der træder i kraft 1. januar 2013, for selskaber
underlagt livsforsikringsdirektivet, indføres risikobaserede kapitalkrav. Kapitalkra-
vet under Solvens II er fastlagt så risikoen for insolvens er meget lav (0,5 % på 1
års sigt). I Solvens II er der bl.a. også krav om fuld funding samt opgørelse af hen-
sættelserne til markedsværdi.
Et fremtidigt regime for firmapensionskasser under pensionskassedirektivet bør
være ækvivalent i form af samme høje grad af forbrugerbeskyttelse som defineret
under Solvens II.
I forhold til en forbedring af beskyttelsen mod de negative virkninger af arbejdsgi-
verens konkurs er det den danske regerings holdning, at et system som det danske
med fuldt fundede ordninger, er en væsentlig beskyttelse af arbejdstagernes pensi-
onsordninger ved arbejdsgiverens konkurs.
Det er den danske regerings opfattelse, at der ikke er behov for revision af den nu-
værende EU-lovgivning, der regulerer danske pensionsforsikringsselskaber.
EU-lovgivningen bør efter dansk opfattelse stræbe mod en ensartet regulering af
ensartede risici. På den baggrund kan der være behov for en revision af pensions-
kassedirektivet, således at regulering og solvenskrav til firmapensionskasser løftes
til samme niveau som gælder for forsikringsselskaber omfattet af 3. Livsforsik-
ringsdirektiv.
(9)
Hvordan kan europæiske regler eller en adfærdskodeks hjælpe
medlemsstaterne til at skabe en bedre balance for pensionsopsparere
og pensionsselskaber mellem risiko, sikkerhed og pris?
Konkurrencen på det danske marked er ganske kraftig og har ført til udvikling af en
række produkter, som bl.a. gør det muligt for forbrugerne at overføre risikoen for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0008.png
en negativ udvikling på de finansielle markeder til pensionsselskabet. Konkurren-
cen bidrager til at sikre en rimelig balance mellem pensionskunder og pensionssel-
skaber hvad angår risiko, sikkerhed og pris.
Myndighedernes rolle i relation til reguleringen af pensionsprodukter er som ud-
gangspunkt at sørge for, at pensionsselskaber er underlagt passende krav til kapi-
talbase og at sikre opretholdelsen af sunde konkurrenceforhold. Heri kan indgå
krav til information og fokus på forbrugernes forståelse af finansielle forhold mv.
Der er som nævnt ovenfor ikke efter den danske regerings opfattelse behov for re-
videring af den nuværende EU-lovgivning, der regulerer danske pensionsforsik-
ringsselskaber.
Under pkt. 3.4.2. om bedre solvensregler for pensionskasser spørges:
(10)
Hvordan skal en tilsvarende solvensordning for pensionskasser
udformes?
I Danmark bliver såvel pensionsselskaber som tværgående pensionskasser under-
lagt nye, risikobaserede solvensregler (Solvens II), som træder i kraft 1. januar
2013. Disse regler vil ikke umiddelbart blive implementeret i pensionskassedirekti-
vet.
Den danske regering støtter, at firmapensionskasser på samme måde som forsik-
ringsselskaber underlægges Solvens II reglerne ud fra det grundsynspunkt, at ens-
artede risici bør underlægges ensartede regulerings- og kapitalkrav.
På den baggrund kan der være behov for en revision af pensionskassedirektivet, så-
ledes at regulering og solvenskrav til firmapensionskasser løftes til samme niveau
som gælder for forsikringsselskaber omfattet af 3. Livsforsikringsdirektiv.
Dette må naturligvis ske under hensyntagen til systemerne i de forskellige med-
lemsstater og de omkostningsmæssige konsekvenser.
Under pkt. 3.4.3. om risiko for arbejdsgiverens konkurs spørges:
(11)
Skal EU-lovgivningens beskyttelse i tilfælde af, at den arbejdsgiver,
der finansierer pensionsordningen, går konkurs, forbedres, og
hvordan?
I Danmark kan en lønmodtagers allerede opnåede pensionsrettigheder alene påvir-
kes af arbejdsgiverens konkurs i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren ikke har indbetalt
de skyldige pensionsbidrag.
Som nævnt tidligere er langt den største del af de danske arbejdsmarkedsordninger
baseret på fuld funding og ekstern kapitaldækning af alle rettigheder. Der er såle-
des ikke med baggrund i de danske erfaringer et stort behov for at indføre yderlige-
re beskyttelsesforanstaltninger sammenlignet med situationen i andre lande. Efter
den danske regerings opfattelse er spørgsmålet om beskyttelsesforanstaltninger dog
et spørgsmål, som det kan være relevant at drøfte nærmere på EU-niveau.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
917947_0009.png
Under pkt. 3.4.4. om at fremme kvalificerede beslutninger spørges:
(12)
Er
der
behov
for
at
modernisere
de
nuværende
minimumsbestemmelser om oplysningspligt for pensionsprodukter
(f.eks. med hensyn til sammenlignelighed, standardisering og
klarhed)?
Ønsket om at fremme kvalificerede beslutninger via øget gennemsigtighed for pen-
sionsprodukter er åbenbart rigtigt og fornuftigt også set i lyset af den større udbre-
delse af bidragsfinansierede ordninger baseret på markedsrente. Det samme gælder
det ønskelige i, at befolkningen får bedre viden og lettere adgang til viden om fi-
nansielle forhold.
I forhold til det konkrete spørgsmål om behov for modernisering af de nuværende
minimumsbestemmelser om oplysningspligt, skal regeringen pege på vigtigheden
af, at informationerne kan lagdeles og målrettes.
(13)
Skal EU udforme en fælles strategi for standardoptioner ved valg af
medlemskab og investeringer?
De nationale arbejdsmarkeder, pensionssystemer, sociale systemer mv. fungerer på
meget forskellige måder på tværs af EU-landene. Hvad der kan være optimalt i
sammenhæng med ét lands forhold er næppe optimalt i alle andre lande.
På den baggrund mener den danske regering ikke, at der på EU-niveau skal forsø-
ges udformet en fælles strategi for standardoptioner ved valg af medlemskab og in-
vesteringer eller i øvrigt forsøges udformet en fælles strategi om, hvad der er opti-
malt på de enkelte nationale arbejdsmarkeder, de nationale pensionssystemer m.v.
Det er, efter dansk opfattelse, vigtigere, at de enkelte lande har en national strategi
for at udvikle tilstrækkelige og bæredygtige pensionsordninger, end at samme stra-
tegi anvendes over hele unionen. Her kan EU bidrage ved inden for rammer af den
åbne koordinationsmetode at tilskynde landene til at udvikle og følge en sådan na-
tional strategi.
Under pkt. 5 om bedre forvaltning af pensionspolitikken på EU-niveau spør-
ges:
(14)
Skal rammerne for politisk koordinering på EU-niveau styrkes? Hvis
ja, hvilke elementer skal da styrkes med henblik på at forbedre
udformningen og gennemførelsen af pensionspolitikken ved hjælp af
en integreret strategi? Skal oprettelsen af en platform til integreret
overvågning af alle aspekter af pensionspolitik indgå i den
kommende strategi?
Set fra en dansk betragtning er der ikke umiddelbart behov for en øget politisk ko-
ordinering på EU-niveau.
EU kan bedst understøtte udviklingen af de nationale pensionssystemer gennem
opbygningen af erfaringsbaseret viden, som gør det muligt at sammenligne lande-
nes pensionssystemer, og drage nytte af hinandens erfaringer, dvs. via en fortsæt-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
telse af det hidtidige samarbejde inden for rammerne af den udvidede koordinati-
ons metode.
10