Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0484 Bilag 1
Offentligt
909060_0001.png
Nærheds- og grundnotat til Folketingets
Europaudvalg
28. oktober 2010
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning vedrørende re-
gulering af OTC-derivater, centrale modparter og centrale handelsde-
poter - KOM(2010) 0484.
Resumé
Kommissionen har den 15. september 2010 fremsat et forslag til forord-
ning vedrørende regulering af derivatmarkederne.
Det overordnede mål med forordningen er for det første at gøre over-the-
counter (OTC)-derivatmarkederne mere sikre og gennemsigtige. Denne
sikkerhed og gennemsigtighed skal konkret ske ved, at standardiserede
OTC-kontrakter cleares gennem centrale modparter (CCP’er). Således
reduceres modpartsrisikoen, dvs. risikoen for at den ene part mislighol-
der sine forpligtelser. Desuden skal oplysninger om OTC-kontrakter ind-
berettes til centrale handelsdepoter og samtidig være tilgængelige for
tilsynsmyndighederne. I forlængelse heraf skal der stilles flere oplysnin-
ger til rådighed for markedsdeltagerne.
1.
Baggrund og indhold
En række større internationale finansielle virksomheders økonomiske
vanskeligheder under den finansielle krise har bragt over-the-counter
(OTC) derivaternes rolle i forbindelse med den finansielle stabilitet højt
på dagsordenen.
Et derivat er et finansielt instrument, hvis værdi afhænger af udviklingen
i det underliggende aktiv – eksempelvis aktier, obligationer, valuta eller
lignende. Prædikatet ”OTC” derivat hentyder til, at derivatet ikke handles
på et egentligt marked men direkte mellem parterne, f.eks. to banker. Det
medfører dels, at detaljerne om OTC derivaterne kun kendes af de impli-
cerede parter, dels at der er modpartsrisiko involveret i clearingen, idet
den ene part kan lide tab, hvis den anden part ikke opfylder sin del af
handlen. Med central clearing menes, at en clearingcentral garanterer for
alle deltagerne og dermed sikrer, at derivathandler altid kan opfyldes.
I september 2009 enedes G-20 i Pittsburgh om, at alle standardiserede
OTC derivatkontrakter skal cleares via centrale modparter senest ved
udgangen af 2012. OTC derivatkontrakter skal desuden indrapporteres til
centrale handelsdepoter (trade repositories). Endelig skal brugen af ikke-
centralt clearede kontrakter begrænses og underlægges højere kapital-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/8
krav. I sin meddelelse fra 20. oktober 2009 fastsatte Kommissionen sin
plan om øget gennemsigtighed af derivatmarkederne og reduktion af
modparts- og operationelle risici. Af meddelelsen fremgik også Kommis-
sionens intentioner om at fortsætte med lovgivningsforslagene i 2010
med det formål at sikre implementering af G-20 landenes aftale i Pitts-
burgh..
Kommissionen har den 15. september 2010 fremlagt et forslag til en for-
ordning om OTC derivater, centrale modparter og centrale handelsdepo-
ter.
EU-kommissionen ønsker tvungen centralisering af clearingen af stan-
dardiserede OTC derivater via centrale modparter for dermed at opnå
større afviklingssikkerhed. En central modpart garanterer således for alle
deltagerne, hvilket sikrer opfyldelse af derivathandlerne.
I samarbejde med branchen skal det på EU niveau defineres nærmere,
hvilke OTC derivater der skal standardiseres og dermed er egnede til cen-
tral clearing.
Krav om rapportering vil blive øget. Al nødvendig information om mar-
kedsdeltagernes OTC derivatporteføljer skal indrapporteres til centrale
handelsdepoter for at øge overblikket over og tilsynet med OTC deriva-
terne, herunder følge omfanget af gearingseffekterne. I dag foregår ho-
vedparten af handlerne bilateralt, og dermed kendes detaljerne kun af de
implicerede parter.
Kapitaldækningsreglerne vil blive påvirket af de nye regler. Ved bilateral
clearing af OTC derivater mellem to parter vil den ene part alene skulle
dække eventuelt tab på modparten. Den forøgede risiko vil derfor medfø-
re, at der bliver krævet større kapitalkrav.
Der vil blive foretaget regulering af centrale modparter (tilladelse, kapi-
talkrav, krav til risikostyring m.v.), og der stilles krav om omfattende
tilsynsmæssigt samarbejde på tværs af landene. Godkendelsen af og til-
synet med de centrale modparter skal foretages af tilsynsmyndigheden i
det land, hvor den centrale modpart er etableret. Myndighederne i andre
EU-lande, hvor den centrale modpart agerer, vil have en rolle i det ”col-
lege”, der bliver oprettet. Som følge af de centrale modparters aktiviteter
på tværs af landene vil den centrale europæiske tilsynsmyndighed på
værdipapirområdet (ESMA) komme til at spille en central rolle i forbin-
delse med godkendelserne. Tilsynet med centrale handelsdepoter bliver et
anliggende for ESMA.
Ikke-finansielle virksomheder er i princippet undtaget fra forslaget, men
vil blive omfattet af reglerne, såfremt deres beholdning af OTC derivater
når et fastlagt højt niveau, og de vurderes at være systemisk vigtige. Den-
ne vurdering foretages af Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
909060_0003.png
3/8
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke startet behandlingen af derivatforord-
ningen men vil efter al sandsynlighed starte behandlingen i starten af no-
vember 2010.
Ordføreren i Europa-Parlamentet, Werner Langen, har tidligere på året
udarbejdet en rapport til udkast til Europa-Parlamentets holdning til den
kommende regulering. Det er den overordnede holdning, at der er behov
for restriktiv regulering af derivatmarkederne. Samtidig er det Europa-
Parlamentets holdning, at der skal være europæisk koordineret tilsyn med
disse markeder. ESMA skal have en styrket rolle i denne sammenhæng.
3.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at målene med forordningsforslaget
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Målene
med forslaget opnås derfor bedst på fællesskabsniveau. Forslaget har
navnlig til formål at øge retssikkerheden og gennemsigtigheden i forbin-
delse med derivathandler. Da derivathandler meget ofte har en grænse-
overskridende dimension, kan tiltagene bedst gennemføres på EU-plan.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkår
og forbrugerbeskyttelse i EU samt øget grænseoverskridende konkurrence
fordrer fælles regler.
Derivathandler foregår på forskellige europæiske platforme, og derfor er der
behov for en koordineret og ensartet regulering på dette område. Mangel på
harmoniserede regler kan resultere i, at handlerne flyttes til platforme med
mindre restriktive krav.
4.
Gældende dansk ret
Gældende dansk ret på området er kapitel 15 i værdipapirhandelsloven
om clearingvirksomhed. Herudover gælder værdipapirhandelslovens §
8a, hvor udenlandske clearingcentraler kan opnå godkendelse til udøvelse
af clearingvirksomhed i Danmark, hvis clearingen kan gennemføres på en
for det danske marked forsvarlig måde.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for den finansielle sektor
med høringsfrist den 6. oktober 2010.
Generelle bemærkninger
Finansrådet (FR) og Børsmæglerforeningen (BF) mener ikke, at regulering
af derivater må resultere i, at det ikke længere er muligt for de finansielle
virksomheder at skræddersy produkter til deres kunder. Derudover mener
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
FR og BF, at omkostningerne for indirekte clearingdeltagere ikke må være
så høje, at det kan forværre denne gruppes situation.
FR og BF mener ligeledes, at Kommissionen bør analysere, hvilke konse-
kvenser det får, hvis indføring af central clearing for standardiserede OTC-
derivater indebærer, at behovet for sikkerhedsstillelse øges for de tilgodeha-
vender, der kommer fra ikke clearede mellemværender. FR og BF frygter,
at omkostningerne ved bilaterale positioner resulterer i, at virksomheder
ikke længere har mulighed for at hedge deres risici, hvilket kan skade virk-
somhedernes udvikling og den økonomiske vækst. FR og BF tilføjer, at
såfremt opdelingen tillægges de øgede kapitalkrav og krav til håndtering af
bilaterale positioner, vil omkostningerne stige betydeligt og påvirke brugen
af ikke-clearingsegnede produkter.
Dansk Industri (DI) er af den principielle holdning, at ikke-finansielle virk-
somheder bør blive undtaget fra forslaget. DI understreger, at ikke-
finansielle virksomheder ikke handler derivater i spekulationsøjemed, og at
disse derivatkontrakter sjældent egner sig til central clearing. Såfremt ikke-
finansielle virksomheder bliver omfattet, skal de fortsat kunne gøre brug af
individualiserede derivater, som kan tilpasses den enkelte virksomheds risi-
koprofil i markedet.
Landbrug og Fødevarer (LF) bakker op om intentionen om en styrket regu-
lering af derivatmarkedet. Denne regulering må dog ikke ske på bekostning
af et fremtidigt velfungerende marked for prissikring.
LF ønsker ikke, at ikke-finansielle virksomheder skal omfattes af forord-
ningen. Men Kommissionen lægger op til, at ikke-finansielle virksomheder,
der udgør en systemisk risiko, skal omfattes. Her efterlyser LF klare græn-
ser for, hvilke landbrugsråvarer der her tænkes omfattet. Dansk Energi (DE)
er enig i, at forordningen kun bør gælde ikke-finansielle virksomheder, der
udgør systemiske risici. DE understreger, at det er ESMA, der skal definere,
hvornår der er tale om systemiske risici. Derfor er det vigtigt for DE, at
ESMA inddrager energiselskabernes synspunkter, før der træffes beslutnin-
ger på dette område.
LF understreger behovet for, at der bliver større gennemsigtighed på mar-
kedet for landbrugsvarer og støtter derfor idéer om øget indberetning og
offentliggørelse af handler på børser med videre. LF påpeger samtidigt, at
mange markedsdeltagere på fødevareområdet er mindre virksomheder, og
indberetningskravene skal derfor være afbalancerede.
Nationalbanken (NB) noterer i sit høringssvar, at der mangler en diskussion
fra Kommissionens side af den koncentration af risici, der vil finde sted ved
at påkræve meget mere clearing gennem centrale modparter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
909060_0005.png
5/8
Konkrete bemærkninger
Finansrådet (FR) og Børsmæglerforeningen (BF) påpeger, at det er vigtigt i
forbindelse med, at ESMA skal notificere Kommissionen vedrørende deri-
vater (under top-down processen), at der gennemføres en markedskonsulta-
tion for at have markedsdeltagernes input med i vurderingerne.
Derudover fremhæver FR og BF også, at CCP’ernes risikokomitéer skal
styrkes. Deres rolle skal være stærkere end blot rådgivende. Samtidig bør
ESMA sikre, at produkter, som på objektivt grundlag er fundet uegnede til
central clearing, fremgår af en offentlig liste.
Ydermere er det helt centralt for FR og BF, at ansvaret for, hvorvidt en
transaktion er omfattet af clearingforpligtelsen, alene påhviler den ikke-
finansielle virksomhed, da den finansielle virksomhed, som måtte være
modpart i transaktionen, ikke har mulighed for at kontrollere dette.
I forhold til kapitalkravene til CCP’er er kravet i forordningen 5 millioner
EURO. Dette er efter FR’s og BF’s mening alt for lidt,- CCP’ernes systemi-
ske risici taget i betragtning.
Afslutningsvis ønsker FR og BF, at afvisning af interoperabilitetsarrange-
menter skal begrundes skriftligt og forelægges ESMA.
Danmarks Rederiforening (DRF) mener, at derivatkontrakter foretaget af
ikke-finansielle modparter skal undtages fra oplysningsforpligtelser, da byr-
derne herved vil overstige det behov, myndighederne måtte have for at få
dem klarlagt.
Derudover ønsker DRF en præcisering af, at oplysningsforpligtelserne for
derivater, der skal cleares, bliver pålagt CCP’en.
Dansk Industri (DI) finder, at begreberne ”information threshold” og ”clea-
ring threshold” er for ukonkrete. Det er uklart, hvilke ikke-finansielle virk-
somheder, der vil blive omfattet. Hertil ser DI dog positivt på, at derivat-
kontrakter med det formål at minimere en konkret risiko i forbindelse med
kommercielle aktiviteter ikke er omfattet.
Det er afgørende for Landbrug og Fødevarer (LF), at andelsselskaber og
andre selskaber i fødevaresektoren kan fortsætte med at handle prissikrings-
kontrakter på vegne af deres medlemmer/kunder, når det falder indenfor
deres forretningsområde, uden at de skal registreres som finansielle virk-
somheder.
Slutteligt mener LF, at diskussionen om et mere velfungerende marked for
derivater på landbrugsområdet og en mere markedsorienteret landbrugspoli-
tik har som en klar forudsætning, at der skabes et objektivt og solidt data-
grundlag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
909060_0006.png
6/8
Dansk Energi (DE) mener, at flere elementer i forordningen, bør præciseres.
For det første, bør det fremgå tydeligere, hvad der sker, hvis en virksomhed
har været over grænserne for clearing, for derefter at ryge under grænserne
igen. For det andet finder DE, at det er uklart, hvorvidt ikke-finansielle virk-
somheder skal cleare handler med andre ikke-finansielle virksomheder. Der
skal samtidig ske en præcisering af, at kun virksomheder i 3. lande, der lig-
ner finansielle virksomheder eller virksomheder, der overskrider grænse-
værdierne, skal cleare.
Endelig understreger DE, at forpligtelser til at anvende risikobegrænsnings-
tiltag kun bør finde anvendelse, såfremt modparten også er omfattet af for-
ordningen.
6.
Forhandlingssituationen
Forhandlingerne er påbegyndt den 7. oktober 2010. Der forventes en række
møder under det belgiske formandskab, der udløber med udgangen af 2010.
Overordnet støtter medlemsstaterne initiativet til regulering af derivatmar-
kederne.
Der er divergerende holdninger i forhold til, hvor mange beføjelser der skal
overdrages til ESMA. Flere lande mener, at det er op til hjemlandsmyndig-
hederne at godkende en CCP. Omvendt finder andre lande, at denne kompe-
tence skal ligge hos ESMA.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter generelt Kommissionens forslag til forordning.
Hensigten er at få så mange derivater som muligt standardiseret, da de er
egnede til clearing og efter forslaget skal cleares. Imidlertid må det ikke
føre til, at det ikke er muligt for de finansielle virksomheder at skrædder-
sy produkter til deres kunder.
Omkostningerne ved at være indirekte deltager ved afvikling via en cen-
tral modpart bør ikke være så høje, at de mindre og mellemstore finan-
sielle virksomheders konkurrencesituation forværres.
Danmark støtter, at ikke-finansielle virksomheder som udgangspunkt ikke
bliver omfattet af reguleringen. Danmark støtter en præcisering af, i hvilke
tilfælde ikke-finansielle skal omfattes, som følge af deres betydning for den
systemiske risiko på de finansielle markeder.
Danmark støtter, at ESMA får en koordinerende rolle, og at ESMA får øge-
de beføjelser i forhold til at overvåge derivatmarkederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
909060_0007.png
7/8
Danmark arbejder for en afklaring af, hvilke omkostnin-
ger/sikkerhedsstillelser, der vil være forbundet med derivater, der ikke clea-
res centralt, og for at disse ikke bliver for høje.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Selve forordningen vil kræve lovændringer, da gældende dansk ret på
væsentlige punkter, herunder for så vidt angår clearingcentraler, der ind-
træder som central modpart, vil blive erstattet af forordningen.
Der eksisterer i dag ikke en dansk central modpart. I Danmark cleares alle
large cap aktiehandler på NASDAQ OMX via den hollandske centrale
modpart EMCF (European Multilateral Clearing Facility). Det gælder
ikke kun børshandler, men også handler via multilaterale handelsfacilite-
ter.
Børshandlen med og clearing af børsnoterede futures og optioner på dan-
ske værdipapirer foregår via NASDAQ OMX og drives fra Stockholm,
hvor NASDAQ OMX Derivatives Markets indtræder som central mod-
part.
Forordningen forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser som følge
af, at Finanstilsynet skal deltage i tilsynet med centralerne på europæisk
niveau. Hvis der i fremtiden skulle blive etableret en clearingcentral i Dan-
mark, skal der også føres tilsyn med denne. Omkostningerne vil blive fi-
nansieret af den finansielle sektor.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Anvendelse af centrale modparter og standardiserede OTC derivater vil
alt andet lige medføre lavere modpartsrisici, idet en central modpart ga-
ranterer for alle markedsdeltagerne, således at det sikres, at alle derivat-
handler opfyldes. Dette bidrager til den finansielle stabilitet. Omvendt vil
brugen af centrale modparter give en koncentration af risici på den cen-
trale modpart.
Idet OTC derivatporteføljer indrapporteres til centrale handelsdepoter, vil
myndighederne få større overblik over markedet og navnlig omfanget af
gearingseffekterne.
Ved fastsættelse af høje fælleseuropæiske krav til clearingcentralerne
sikres det, at der ikke er clearingcentraler, der er for lavt kapitaliserede
eller har for dårlig styring af sine risici.
10. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen vurderer generelt, at forslagene om flere rapporterings-
krav vil påføre den finansielle sektor ekstra byrder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
909060_0008.png
8/8
Kommissionen vurderer generelt, at prisen på hedging vil stige som følge
af de nye regelsæt, samt at erfaringen fra finanskrisen viser, at priserne
har været for lavt sat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.