Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0546 Bilag 1
Offentligt
Grundnotat
Modtagere:
Folketingets Europaudvalg.
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Meddelselse fra Kommissionen, Europa 2020-flagskibsinitiativ –
Innovation i EU
KOM(2010) 546 af 6. oktober 2010
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 6. oktober 2010 meddelelsen ”Europa 2020 Flagskibs-
initiativ – Innovation i EU” (COM (2010) 546 final). ’Innovation i EU’ lægger
op til en styrket fælleseuropæisk indsats inden for forskning og innovation med
henblik på at løfte EU ud af krisen og styrket ind i fremtiden. Kommissionens
meddelelse om innovation i EU indeholder i alt 34 initiativer, som adresserer ud-
fordringer i forhold til at skabe bedre rammebetingelser for innovation, herunder
skabe en tættere kobling mellem forskning og innovation.
2. Baggrund
Som led i en vækstorienteret dagsorden i EU2020 (efterfølgeren til Lissabon-
strategien) har Kommissionen fremlagt meddelelsen ’Innovation i EU’.
’Innovation i EU’ er et af syv flagskibsprojekter beskrevet i EU2020-strategien.
Kommissionen anbefaler, at EU tager et kollektivt ansvar for en strategisk,
inklusiv og erhvervsorienteret forsknings- og innovationspolitik med henblik på
at løse store samfundsmæssige problemer, øge konkurrenceevnen og skabe nye
arbejdspladser.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om ’Innovation i EU’ følger op på et af de syv flag-
skibe i EU’s nye 2020-strategi for vækst og beskæftigelse i Europa (KOM(2010)
2020).
Kommissionens meddelelse om innovation i EU indeholder i alt 34 initiativer,
som adresserer udfordringer i forhold til at skabe bedre rammebetingelser for
innovation, herunder skabe en tættere kobling mellem forskning og innovation.
10. november 2010
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsbehandler
Thomas Midtgaard
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
3544 6375
Sagsnr.
Dok nr.
Side
10-096042
1578334
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En nyskabelse er forslag om etablering af såkaldte innovationspartnerskaber,
hvor forskning og innovation på specifikke områder bliver set i sammenhæng
med regulering og standardisering med henblik på at løse store samfundsmæssige
udfordringer.
Topkvalitet inden for uddannelse og udvikling af kvalifikationer
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne senest ved udgangen af 2011 frem-
lægger strategier med henblik på at uddanne et tilstrækkeligt antal forskere til at
imødekomme deres nationale mål samt fremme attraktive karriereveje i offentlige
forskningsinstitutioner, bl.a. med fokus på ligestilling. Kommissionen vil i 2011
desuden foreslå et uafhængigt, flerdimensionelt, internationalt system for range-
ring af universiteter med henblik på at kunne identificere de bedste europæiske
universiteter. Kommissionen vil også understøtte samarbejde mellem virksomhe-
der og forskningsverdenen gennem oprettelse af såkaldte videnalliancer. I 2011
vil Kommissionen foreslå bedre rammevilkår for udvikling af IT-færdigheder
med henblik på at fremme innovation og konkurrence.
Realiseringen af det europæiske forskningsrum
Kommissionen vil i 2012 foreslå et sæt rammer for det europæiske forsknings-
rum og støtteforanstaltninger, der skal fjerne hindringerne for mobilitet og sam-
arbejde på tværs af grænserne. Målene er bl.a. at skabe bedre mobilitet og karrie-
reveje, facilitere tværnationalt samarbejde mellem forskningsinstitutioner og ud-
brede forskningsresultater. I 2015 bør medlemsstaterne sammen med Kommissi-
onen have realiseret 60 procent af prioriterede infrastrukturprojekter.
EU’s finansieringsinstrumenter skal fokuseres på prioriteringer under Inno-
vation i EU
Kommissionen opfordrer til, at fremtidens forsknings- og innovationsprogram
(afløseren for det nuværende rammeprogram FP7) bør fokusere på EU2020-
målene og særligt målene i meddelelsen om Innovation i EU. Der bør være større
fokus på samfundsmæssige udfordringer, og finansieringsinstrumenterne bør
strømlines og simplificeres. Desuden bør Det Europæiske Forskningsråds rolle
styrkes. Kommissionen vil endvidere designe kommende EU forsknings- og in-
novationsprogrammer for at sikre større deltagelse af små og mellemstore virk-
somheder (SMV), særligt SMV’er med vækstpotentiale. Kommissionen opfordrer
til større brug af partnerskaber med medlemslandenes agenturer, der kan bygge
på erfaringerne fra Eureka og Eurostars initiativerne. Kommissionen vil skabe et
forum for fremadrettede aktiviteter (Forward Looking Platform), der samler for-
skellige fremsyn.
Fremme af det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) som
en model for innovationsstyring
Senest i midten af 2011 bør EIT udvide sine aktiviteter og udarbejde en strategisk
innovationsdagsorden for at udvide sine aktiviteter, således at de kan fungere
som demonstrationseksempler for Innovation i EU. EIT bør bl.a. iværksætte nye
videns- og innovationssamfund (Knowledge and Innovation Communities -
KIC’s).
Forbedret adgang til finansiering for innovative virksomheder
Senest i 2014 bør EU have finansielle instrumenter på plads med henblik på at
tiltrække markant flere private investeringer og afhjælpe mangler på markedet
inden for investeringer i forskning og innovation. Bidrag fra EU’s budget bør ha-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ve en løftestangseffekt og bygge på det syvende rammeprogram for forskning og
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP). Kommissionen vil
i samarbejde med den Europæiske Investeringsbank og øvrige investorer (offent-
lige og private) implementere en række initiativer til at understøtte investeringer-
ne. Senest i 2012 vil Kommissionen sikre, at venturekapitalfonde, der er etableret
i en af medlemsstaterne, kan operere og investere frit i hele EU. Kommissionen
vil styrke den mekanisme, hvormed innovative virksomheder og investorer sættes
sammen på tværs af grænserne. Kommissionen vil i 2011 som led i midtvejseva-
lueringen af statsstøttereglerne afklare, hvilken form for innovation der kan un-
derstøttes.
Etablering af et indre innovationsmarked
Kommissionen foreslår, at medlemslandene enes om at få regler for EU-patenter
på plads, så de første patenter kan udstedes i 2014. Kommissionen foreslår, at EU
og medlemsstaterne fra 2011 screener de lovgivningsmæssige rammer inden for
centrale områder, idet der begyndes med lovgivning, som vedrører økoinnovation
(teknologier, der har med miljøeffektivitet at gøre) og europæiske innovations-
partnerskaber. I starten af 2011 vil Kommissionen præsentere en meddelelse samt
komme med lovgivningsmæssige tiltag med henblik på at fremskynde udvikling
af standarder for at muliggøre interoperabilitet og innovation på globale vækst-
markeder. I 2011 og hvert år derefter bør medlemsstater og regioner øremærke en
del af de offentlige udbudsmidler til innovative produkter og services. I starten af
2011 vil kommissionen præsentere en handlingsplan for økoinnovation med fo-
kus på specifikke flaskehalse, udfordringer og muligheder.
Fremme af åbenhed og udnyttelse af Europas kreative potentiale
Kommissionen vil senest i 2011 nedsætte et designfremmeråd (European Design
Leadership Board), der skal komme med forslag til at styrke designs rolle i inno-
vationspolitikken. Kommissionen vil fremme åben adgang til offentligt finansie-
rede forskningsresultater. Målsætningen er adgang til mindst 50 procent af publi-
kationerne relateret til rammeprogrammerne. Kommissionen foreslår stærkere
mekanismer til at sprede viden fra EU’s forskningsprogrammer.
Inden udgangen af 2011 vil Kommissionen foreslå udvikling af et europæisk
marked for patenter og licenser. Herudover vil Kommissionen undersøge konkur-
rencepolitikken og ophavsrettens rolle i forhold til. vækst.
Spredning af fordelene ved innovation til hele EU
Kommissionen opfordrer til, at medlemslandene fra 2010 udvider og forbedrer
deres brug af eksisterende strukturfonde til forsknings- og innovationsprojekter
og herunder hjælper folk til at opnå de rigtige færdigheder. Medlemsstaterne bør
desuden initiere forberedelsen af strukturfondsprogrammerne for perioden efter
2013 med forøget fokus på innovation og intelligent specialisering. Kommissio-
nen vil bidrage til at styrke igangværende og nye initiativer, hvad angår social in-
novation, herunder med initiativer i Den Europæiske Socialfond. Kommissionen
vil støtte et substantielt forskningsprogram om den offentlige sektor og innovati-
on, herunder etablere en europæisk resultattavle for den offentlige sektors inno-
vation. Kommissionen vil konsultere de sociale parter om, hvordan videnøkono-
mien kan blive spredt på alle niveauer og i alle sektorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forøgelse af de sociale fordele
Kommissionen vil iværksætte et pilotprojekt vedrørende europæisk social inno-
vation og vil fra 2011 støtte et omfattende forskningsprogram vedrørende den of-
fentlige sektor og social innovation. Den vil samtidigt iværksætte et pilotprojekt
vedrørende en europæisk resultattavle for innovation i den offentlige sektor.
Kommissionen vil også høre arbejdsmarkedets parter for at undersøge, hvordan
vidensøkonomien kan udbredes til alle beskæftigelsesniveauer og alle sektorer.
Europæiske innovationspartnerskaber
Kommissionen opfordrer Rådet, Parlamentet, medlemsstaterne, industrien samt
andre interessenter til at støtte op om innovationspartnerskaberne. Kommissionen
inviterer medlemsstaterne til at komme med forslag til emner for innovations-
partnerskaberne. Som et første konkret skridt vil Kommissionen påbegynde for-
beredelserne til et pilotpartnerskab om aktiv og sund aldring. Den vil under hen-
syntagen til Parlamentets og Rådets holdninger og input fra andre aktører frem-
lægge forslag til yderligere partnerskaber i løbet af 2011.
Styrkelse af vores politikker udadtil
Kommissionen opfordrer til, at EU og medlemsstaterne senest i 2012 tager nye
initiativer til at fastholde og tiltrække de bedste akademikere og forskere til Eu-
ropa. Kommissionen opfordrer også til, at EU og medlemsstaterne behandler vi-
denskabeligt samarbejde med tredjelande som et fælles anliggende og udvikler
fælles tilgange. Senest i 2012 bør der endvidere opnås en aftale med internationa-
le partnere om udvikling af forskningsinfrastrukturer, inklusive IKT-
infrastruktur, der kun kan realiseres ved globalt samarbejde.
Hvordan kommer vi videre?
Medlemsstaterne inviteres til at evaluere deres egen indsats baseret på den check-
liste, der fremgår af meddelelsens bilag 1, og herunder identificere nøgleudfor-
dringer i forhold til de nationale reformprogrammer. Kommissionen foreslår end-
videre udvikling af en ny indikator til at måle antallet af hurtigt voksende innova-
tive virksomheder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Innovation i EU har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Forslagene i Innovation i EU har ikke væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i både EU-specialudvalget for
konkurrenceevne og vækst og i EU-specialudvalget for forskning med svarfrist den
28. oktober 2010.
Følgende parter har haft bemærkninger til forslaget: Organisationen for offentligt og
private ansatte (FTF), DI – Organisation for erhvervslivet (DI), Kommunernes Lands-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
919132_0005.png
forening (KL), Landsorganisationen i Danmark (LO), Akademikernes Centralorgani-
sation (AC) og Aarhus Universitet (AU).
Høringsparterne udtrykker generelt tilfredshed med Kommissionens meddelelse om
Innovation i EU og understreger vigtigheden af, dels at der tages en bred tilgang til in-
novation, dels at meddelelsens initiativer fremadrettet konkretiseres yderligere. Par-
terne har desuden en række specifikke bemærkninger, der opsummeres i det følgende:
FTF
FTF opfatter Kommissionens forslag om innovationspartnerskaber som positivt og
fremhæver, at offentligt-privat innovationssamarbejde kunne være en måde at ska-
be de rigtige rammer for at realisere dette initiativ.
DI – Organisation for erhvervslivet (DI)
DI udtrykker et ønske om, at ambitionsniveauet for investeringer i forskning, ud-
dannelse og innovation hæves til mere end tre procents-målsætningen i 2020, og at
disse investeringer fokuseres på vækstrettede aktiviteter.
DI støtter Kommissionens intention om at øremærke en andel af offentlige myn-
digheders indkøbsbudget til innovative indkøb samt Kommissionens forslag om
innovationspartnerskaber.
DI fremhæver behovet for at mindske små og mellemstore virksomheders barrierer,
for så vidt angår finansiering, intellektuelle ejendomsrettigheder, regulering, stan-
darder og offentlige indkøb.
KL
KL ønsker at fastholde en lokal forankring af strukturfondenes prioritering og fin-
der ydermere meddelelsens forslag om, at en fast andel af medlemstaternes offent-
lige indkøbsbudgetter øremærkes til innovative indkøb, ufleksibel. KL finder i ste-
det, at Kommissionen bør understøtte nationale myndigheders indkøb ved at udvik-
le redskaber, der kan hjælpe myndighederne med at overkomme eksisterende prak-
tiske og juridiske udfordringer.
KL finder det positivt, at EU sætter fokus på alle typer små og mellemstore virk-
somheders adgang til EU-programmer og fremhæver det fremadrettede behov for
at mindske unødvendigt bureaukrati i forbindelse med administrationen af fonds-
midler.
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LO finder det vigtigt, at medlemsstaterne får fleksibilitet og metodefrihed i forbin-
delse med udmøntningen af de enkelte initiativer, herunder at arbejdsmarkedets
parter inddrages, og at der tages hensyn til nationale kollektive overenskomster.
LO fremhæver et behov for, at hele arbejdsstyrken opkvalificeres med henblik på
innovation. LO fremhæver desuden vigtigheden af, at der er balance mellem grund-
forskning og mere anvendelsesorienteret forskning, samt at strategisk udpegede
forskningsområder bør fokusere på områder med stor samfundsmæssig betydning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
919132_0006.png
Akademikernes centralorganisation (AC)
AC finder det generelt positivt, at Kommissionen i den foreliggende meddelelse
åbner for en bredere forståelse af innovation end hidtil, herunder at den også om-
handler innovation i den offentlige sektor.
Topkvalitet inden for uddannelse
AC finder det positivt, at Kommissionen peger på behovet for at oprette ”videnal-
liancer” mellem erhvervslivet og den akademiske verden. Der er stærkt brug for
at udvikle en ny iværksætterkultur på universiteterne og et stærkere bånd til virk-
somhederne, og både studerende og forskere kan bidrage til, at der bliver stærke-
re fokus på tværfaglighed, relevans og iværksætteri i uddannelserne.
Realisering af det europæiske forskningsrum
EU har i mange år arbejdet for at sikre gode karriereveje for forskere og større
forskermobilitet, og AC mener, at Kommissionen skal have ros for at erkende, at
det er et langt sejt træk, og at der stadig er mange barrierer for, at forskerne frit
kan bevæge sig over grænserne – med en rimelig sikring af ordentlige arbejds-,
løn- og pensionsvilkår. Om det nytter noget at fastsætte en frist for endelig etab-
lering af et velfungerende europæisk forskningsrum til ultimo 2014, stiller AC
sig tvivlende over for, men etablering af fonde, der kan sikre mobile forskeres
pension, kan være et lille skridt på vejen.
Etablering af et indre innovationsmarked
AC ser meget gerne, at der, som Kommissionen foreslår, arbejdes på i højere
grad at udnytte de offentlige udbud som driver for innovation. At afsætte selv-
stændige budgetter til offentlige indkøb af innovative produkter og tjenesteydel-
ser, og dermed reservere særlige midler hertil, kan være med til at skubbe på in-
novationen hos leverandører og samarbejdspartnere – offentlige såvel som priva-
te.
Hidtil har sådanne tiltag været hindret af, at offentlige udbud og indkøb næsten
udelukkende har fokus på prisen, og i den forbindelse fremgår det ikke tydeligt,
hvad der menes med, at der er tale om prækommercielle indkøb, og om dette kan
bidrage til at overvinde denne barriere. I det hele taget virker det uklart, om tilta-
get umiddelbart kan kombineres med regelsættet i udbudsdirektivet, eller om der
er behov for en samordning.
AC stiller sig også tvivlende over for, om det fokus, Kommissionen har på volu-
men i markedet for offentligt indkøb, er befordrende for at understøtte innovati-
on. Ofte er centrale udbuds- og indkøbsregler i forhold til store markeder befor-
drende for store virksomheder – og desværre samtidig ofte til hinder for, at små,
innovative virksomheder kan deltage i udviklingsarbejde for og leverancer til den
offentlige sektor.
Spredning af fordelene ved innovation i hele EU
AC finder det positivt, at Kommissionen lægger op til, at medlemslandene i høje-
re grad end hidtil skal bruge de eksisterende strukturfonde til forsknings- og in-
novationsprojekter. Det er meget ærgerligt, hvis strukturfondene først og frem-
mest anvendes til at støtte projekter i og for det, AC kalder ”solnedgangsbran-
cher”, frem for på mere fremadrettet vis at bidrage til omstilling til konkurrence-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
919132_0007.png
dygtig produktion og service, bl.a. gennem projekter der fokuserer på opkvalifi-
cering, nytænkning og innovation.
Endelig finder AC det positivt, at Kommissionen vil igangsætte arbejdet med at
udvikle en ny indikator til måling af vækstvirksomhedernes andel af økonomien.
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet støtter det overordnede mål om fortsat investering i uddannel-
se, forskning, innovation og IKT. Også bestræbelserne på at skabe et reelt euro-
pæisk forskningsrum, herunder ikke mindst tiltrække de bedste talenter, støtter
AU.
AU støtter også EU´s ønske om fortsat modernisering af uddannelsessystemet og
finder det positivt at se, at EU vil arbejde videre med forenklingen af EU-
programmerne.
AU finder det herudover vigtigt, at innovationsunderstøttende programmer og til-
tag også understøtter og opfordrer til internationalt samarbejde udover EU’s
grænser.
AU er endvidere enig i, at der bør skabes et større fokus på samfundsmæssige ud-
fordringer, og at Det Europæiske Forskningsråd (ERC)´s rolle i denne sammen-
hæng bør udbygges. Samtidig med at dette gøres, er det vigtigt, at ERC´s rolle
med hensyn til at fremme banebrydende forskning igennem støtte til projekter
”fra neden” fastholdes.
Innovation i EU foreslår udviklingen af en innovationsindikator. AU mener, at en
sådan indikator bør indfange Europas mange veje til innovation i stedet for at fo-
kusere på en enkelt dimension af innovation.
Med Innovation i EU planlægges der omfattende nye offentlig-private partner-
skaber som virkemiddel til at fremme Europas innovationsevne. AU finder det
afgørende, at sådanne nye partnerskaber baseres på de samme administrative pro-
cedurer og regler som øvrige EU-programmer for dermed at reducere de admini-
strative byrder.
Endelig støtter AU varmt arbejdet med at etablere regler for EU-patenter og en
patentdomstol og opfordrer medlemsstaterne til at finde en løsning, så EU-
patentet kan være klar hurtigst muligt. Endvidere opfordres til en fortsat harmo-
nisering af nationale regler vedrørende kommercialisering af viden, herunder
kommercialisering af universitetsgenereret viden, for dermed at skabe et reelt frit
marked også for viden.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for den helhedsorienterede tilgang til innovation, men læg-
ger samtidigt vægt på, at der skal prioriteres mellem de mange initiativer.
Regeringen støtter generelt en stærkere kobling mellem forskning og innovation med
henblik på at styrke væksten i Europa. Fra regeringens side prioriteres særligt initiati-
ver, som kan give virksomhederne lettere adgang til finansiering, samt initiativer, der
gør det lettere for virksomhederne at håndhæve og handle med deres intellektuelle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ejendomsrettigheder. Regeringen ser også positivt på iværksættelsen af innovations-
partnerskaber med henblik på at fremme innovationen inden for specifikke områder
og støtter iværksættelsen af et pilotinitiativ om sund og aktiv aldring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I de foreløbige forhandlinger har de øvrige medlemsstater udtrykt en generel po-
sitiv stillingtagen til Europa-Kommissionens meddelelse om Innovation Union.
Der udtrykkes dog også et ønske om, at governance-strukturen i de foreslåede in-
novationspartnerskaber skal være fleksibel og ikke for tung.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.