Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0585 Bilag 1
Offentligt
925830_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2010
Dyrevelfærdskontoret
Morten Helligsø
Gjermundbo
2010-5435-2147
MGJ40120
GRUNDNOTAT
om rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
kloning af dyr til fødevareproduktion (KOM(2010)585 endelig)
Resumé
Kommissionen har den 19. oktober 2010 fremlagt en rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om kloning af dyr til fødevareproduktion. Rappor-
ten indeholder en vurdering af forskellige aspekter ved brug af klonings-
teknologi i fødevareproduktion, herunder eventuelle risici for fødevare-
sikkerheden og dyrevelfærden. Kommissionen foreslår, at der indføres et
midlertidigt forbud mod kloning af husdyr til fødevareproduktion, mod
brug af klonede husdyr og mod markedsføring af fødevarer fra klonede
dyr. Det midlertidige forbud foreslås at skulle gælde i 5 år. Endvidere
foreslår Kommissionen, at der oprettes et system til sporing af import af
sæd og embryoner, der er frembragt ved brug af kloningsteknologi. Rap-
porten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Rapporten
vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre med-
lemslandes holdninger til rapporten. Fra dansk side hilser man Kommis-
sionens rapport velkommen som et godt grundlag for de videre drøftelser
om en særskilt EU-lovgivning om kloning.
1. Baggrund
Kommissionen har den 19. oktober 2010 fremlagt en rapport om kloning
af dyr til fødevareproduktion (KOM(2010)585). Rapporten er modtaget i
dansk sprogversion den 25. oktober 2010.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten indeholder en vurdering af en række aspekter ved brug af klo-
ningsteknologi i fødevareproduktion. I rapporten anbefales det, at der
indføres et midlertidigt forbud mod kloning af husdyr til fødevareproduk-
tion, mod brug af klonede husdyr og mod markedsføring af fødevarer fra
klonede dyr. Endvidere foreslås det, at der indføres et sporbarhedssystem
for import af reproduktionsmateriale, f.eks. sæd og embryoner, fra klo-
nede dyr.
Kommissionens rapport skal ses i sammenhæng med de igangværende
forhandlinger om et forslag til forordning om nye fødevarer (novel food
forordningen) (KOM(2007)872). Europa-Parlamentet har under forhand-
lingerne fremsat ændringsforslag, der bl.a. indebærer, at fødevarer fra
klonede dyr og deres efterkommere udgår af novel food forordningens
anvendelsesområde og i stedet reguleres ved en særskilt lovgivning om
kloning. Indtil en sådan lovgivning er vedtaget, skal der ifølge Europa-
Parlamentets forslag nedlægges forbud mod markedsføring af fødevarer
fremstillet af klonede dyr eller deres efterkommere.
2. Indhold
Kommissionen henviser i sin rapport til, at det fremgår af udtalelser fra
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at der ikke på
baggrund af de tilgængelige videnskabelige undersøgelser kan konstate-
res forskelle i fødevaresikkerheden for så vidt angår fødevarer, der
stammer fra klonede henholdsvis konventionelt avlede dyr.
Derimod synes der at være dyresundheds- og dyrevelfærdsmæssige pro-
blemer knyttet til kloning af produktionsdyr. Det nævnes bl.a., at største-
delen af de klonede fostre ikke er færdigudviklede på fødselstidspunktet,
og at en betydelig andel af de klonede dyr dør under eller kort tid efter
fødslen eller i løbet af de efterfølgende dage eller uger som følge af or-
gan- eller immundefekter eller muskel- og skeletlidelser. Overlevelsesra-
ten blandt afkom fra kloner afviger dog ikke væsentligt fra raten for kon-
ventionelt avlede dyrs afkom.
Hertil kommer, at der gør sig en række etiske overvejelser gældende i
forhold til kloning af dyr til fødevareproduktion.
Kommissionen anfører videre, at import af, handel med og brug af pro-
dukter fra kloner (fødevarer, sæd og embryoner) er underlagt den almin-
delige EU-lovgivning. De erhvervsdrivende og myndighederne har ikke
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pligt til at indberette hverken produktion af, handel med eller import af
kloner eller sæd eller embryoner fra disse.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 258/97/EF af
27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredien-
ser, er det dog nødvendigt med en godkendelse forud for en eventuel
markedsføring af kød og mælk fra kloner. Det følger således af forord-
ningen, at levnedsmidler og levnedsmiddelingredienser, som ikke hidtil
har været anvendt til konsum i nævneværdigt omfang i EU, kun må mar-
kedsføres i EU efter særskilt at have været undersøgt og godkendt.
Kommissionen bemærker i øvrigt, at Danmark – som det eneste EU-
medlemsland – har et nationalt forbud mod brug af dyrekloning til kom-
mercielle formål.
Kommissionen konkluderer, at de dyrevelfærdsmæssige risici, der er for-
bundet med kloning, skaber grundlag for, at Kommissionen kan tage ini-
tiativ til ny lovgivning på området. Det foreslås på den baggrund, at der
indføres:
-
-
-
-
Et midlertidigt forbud mod kloning af husdyr til fødevareproduktion.
Et midlertidigt forbud mod brug af klonede husdyr.
Et midlertidigt forbud mod markedsføring af fødevarer fra klonede
dyr.
Et system til sporing af import af sæd og embryoner, således at land-
brugere og fødevareindustrien kan oprette en eller flere databanker
for afkom i EU.
Kommissionen foreslår desuden en bestemmelse om revision af forbud-
dene efter fem år.
Kommissionen foreslår ingen foranstaltninger for så vidt angår til føde-
varer fra afkom af klonede dyr.
3. Gældende dansk ret
Det følger af § 1 i lov nr. 550 af 29. juni 2005 om kloning og genmodifi-
cering af dyr mv., at kloning og genmodificering af hvirveldyr, anvendel-
se af klonede og genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg samt avl af
klonede og genmodificerede forsøgsdyr kun må ske med tilladelse fra
Dyreforsøgstilsynet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En sådan tilladelse kan kun meddeles til følgende formål, jf. lovens § 1,
stk. 2:
1) Grundforskning,
2) anvendt forskning rettet mod at forbedre sundhed og miljø,
3) fremstilling og avl af dyr, der producerer stoffer af væsentlig gavn for
sundhed eller miljø, eller
4) undervisning og uddannelse på universiteter og højere læreanstalter
eller ved anden undervisning på tilsvarende niveau og ved undervis-
ning af personer, der skal beskæftige sig med kloning og genmodifi-
cering.
Dyreforsøgstilsynet kan afslå at meddele tilladelse, selvom den aktivitet,
der søges tilladelse til at udføre, opfylder et af de i § 1, stk. 2, opregnede
formål, hvis aktiviteten ikke skønnes at være ”til væsentlig gavn”, jf. lo-
vens § 1, stk. 3.
Kravet om væsentlig gavn indebærer, at Dyreforsøgstilsynet skal foreta-
ge en afvejning af aktivitetens negative følger, herunder velfærden for
eventuelt levende født afkom, krænkelse af dyrets integritet mv., over for
de fordele, som anvendelse af teknologien i det konkrete tilfælde kan
medføre. Hvis Dyreforsøgstilsynet skønner, at de negative følger oversti-
ger fordelene, følger det af forarbejderne til loven, at tilsynet skal afslå
ansøgningen.
Endvidere følger det af § 11 i lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr
med senere ændringer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan træffe bestemmelse og fastsætte regler om anvendelse, omsætning,
indførsel og udførsel af genteknologisk fremstillede og klonede dyr samt
om forudgående anmeldelse eller godkendelse. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om tilsyn og kontrol hermed. Bemyndigelsesbestemmel-
sen i lov om hold af dyr er endnu ikke udnyttet.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens rapport vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. I det omfang de initiativer, som omtales i
rapporten, udmøntes i konkrete forslag til EU-retsakter, vil disse – af-
hængig af den nærmere udformning – kunne medføre statsfinansielle og
lovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkt
er muligt at angive nærmere.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Høring
Kommissionens rapport er sendt i høring hos Danmarks Jordbrugsforsk-
ning, Den Danske Dyrlægeforening, Det Dyreetiske Råd, DOSO, Dyre-
nes Beskyttelse, Dyreværnsrådet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,
Fødevarestyrelsen, Kvægavlsforeningen Dansire, Landbrug & Fødevarer
og Slagteriernes Forskningsinstitut. Høringsfristen er fastsat til den 3.
januar 2011.
6. Nærhedsprincippet
Rapporten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemslan-
des holdninger til Kommissionens rapport.
8. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side hilser man Kommissionens rapport om kloning af dyr til
fødevareproduktion velkommen som et godt grundlag for de videre drøf-
telser om en særskilt EU-lovgivning om kloning.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om Kommissionens rapport om kloning af dyr til fødevare-
produktion sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Fol-
ketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri til orientering.
5