Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0586 Bilag 3
Offentligt
932060_0001.png
Europaudvalget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse om Kommissionens grønbog om EU’s budgetstøtte til tredjelande i
8. december 2010
fremtiden (KOM (2010) 586)
Ref. 10-000798-2
Kære Anne-Marie Meldgaard
Europaudvalget bad i brev af 25. oktober 2010 om Udenrigsudvalgets udtalel-
se om Kommissionens grønbog om budgetstøtte. Udvalget har haft lejlighed
til at drøfte grønbogen og har i den forbindelse følgende bemærkninger:
Udvalget finder, at budgetstøtte er blevet et naturligt element i EU’s udvik-
lingsbistand. Budgetstøtten er en måde at fremme ejerskab hos modtageren
på og at mindske de transaktionsomkostninger, der er mellem giver og mod-
tager i form af forskellige rapporteringsformater m.m. til de forskellige donorer.
Kriterier for budgetstøtte
Det er imidlertid vigtigt at have for øje, at alle samarbejdslande er forskellige,
og at der derfor ikke kan laves en fast model for støtte, der passer til alle lan-
de. Budgetstøtte passer ikke nødvendigvis til alle samarbejdspartnere. Kom-
missionens forslag om en dynamisk anvendelse af kriterierne for budgetstøtte
synes derfor væsentlig og velkommen. I den forbindelse bør Kommissionen
sikre en tydeliggørelse af de risici, der kan forventes ved at arbejde med bud-
getstøtte over for en europæisk offentlighed, når det besluttes at indgå aftaler
om budgetstøtte.
Tillid og åbenhed
En forudsætning for at indgå i en gensidigt forpligtende relation omkring bud-
getstøtte er, at der er gensidig tillid mellem partnerne. Tillid til, at de aftalte
politikker efterleves og tillid til, at der er eller vil blive etableret de nødvendige
institutioner for at fremme gennemsigtighed og åbenhed i forvaltningen. I en
række tilfælde vil sådanne institutioner ikke være fuldt udbyggede ved samar-
bejdets start, men må styrkes i løbet af samarbejdet. Det gælder eksempelvis
rigsrevision el.lign.
Samtidig bør EU styrke samarbejdslandenes mulighed for at øge egenfinan-
sieringen af samfundsudviklingen ved at opbygge en kapacitet til at sikre af-
gifts- og skatteindtægter på sigt. De nationale institutioner, der opbygges for
Kontakt
Morten Villumsen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 3337 3617
[email protected]
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at håndtere budgetstøtte, må ikke overstige det institutionelle behov, som sa-
marbejdslandet selv kan understøtte på længere sigt.
Parlament og offentlighed
Budgetstøtte fremhæves ofte som et redskab til at give større ejerskab i mod-
tagerlandet. Det er imidlertid udvalgets opfattelse, at ejerskabet kan styrkes
ved at inddrage parlamentet i udarbejdelse og godkendelse af nationale ud-
viklingsplaner og budgetter. Det kunne f.eks. være gennem et aktivt finansud-
valg og større parlamentarisk kontrol af de offentlige budgetter og åbenhed
derom. Det vil styrke det langsigtede mål med samarbejdet ved skiftende re-
geringer. Samtidig er det vigtigt at inddrage civilsamfund i ejerskabet til bi-
standen. Civilsamfund og medier er en vigtig aktør for at sikre åbenhed om
offentlige budgetter, især når statsinstitutionerne er svage.
Donorkoordination
Udvalget finder, at Kommissionens ønske om en høj andel af generel budget-
støtte overordnet set er fornuftigt, idet der dog må være forskelle afhængig af
landets kapacitet til håndtering af budgetstøtte. I den forbindelse konstaterer
udvalget, at Kommissionen i en række tilfælde formodentlig vil være en af de
få donorer, der har den fornødne kapacitet lokalt til at kunne indgå i et samar-
bejde om generel budgetstøtte. Bilaterale donorer vil i en række tilfælde alene
have kapacitet til sektorbudgetstøtte.
Af samme grund bør Kommissionen engagere sig i koordineringen med andre
donorer, så der sikres sammenhæng både i forhold til den politiske dialog
med samarbejdslandet og i forhold til implementeringen af støtten. Kommissi-
onen kan på den måde i langt højere grad end i dag bidrage til at reducere
transaktionsomkostningerne for samarbejdslandet ved at fremme donorkoor-
dinering og -rapportering.
Tidshorisont
Endelig er det udvalgets holdning, at budgetstøtte har begrænset relevans,
hvis samarbejdsrelationen er kortsigtet. Udvalget bifalder derfor Kommissio-
nens oplæg til såkaldte MDG-kontrakter med en tidshorisont på seks år. Hvis
budgetstøtte skal give resultater, må tidshorisonten for det gensidigt forplig-
tende samarbejde være af en vis længde. Det understreger samtidig behovet
for inddragelse af et bredere parlamentarisk og civilsamfundsgrundlag i udar-
bejdelsen af strategierne.
Med venlig hilsen
Marion Pedersen
Formand
2/2