Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0607 Bilag 2
Offentligt
936273_0001.png
Miljøteknologi
J.nr. MST-502-00062
Ref. kaasm
Den 8. december 2010
RED: VIBEJ 14.12.10
REVIDERET GRUND- og NÆRHEDSNOTAT
til
FMPU & FEU
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2000/25/EF for så vidt angår bestemmelserne for traktorer, der markedsføres under fleksibili-
tetsordningen.
KOM (2010) 607
Resume
Direktiv 2000/25/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra for-
brændingsmotorer til montering i landbrugs- og skovbrugstraktorer. Kommissionen foreslår at øge
fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 %. Dette vil ifølge Kommissionen gavne industrien, uden at det
øger forureningen væsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trin IIIA til trin IIIB, og den
øgede fleksibilitet udløber 31. december 2013.
Fleksibilitetsordningen består i, at der i forbindelse med overgang til et nyere trin fortsat kan mar-
kedsføres en andel ældre motorer. Ordningen er indført for at lette overgangen fra et trin til det næ-
ste. De forskellige trin er et udtryk for den tilladte udledning af forurenende luftarter fra traktor
motorerne. Ved overgangen fra trin IIIA til IIIB reduceres den tilladte udledning af kvælstofoxider
(NO
x
) og partikler fra motorerne.
På baggrund af de forelagte oplysninger vurderer Miljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxider
og partikler fra ikke-vejgående maskiner, og herunder traktorer, vil stige i størrelsesordnen 0,5 til 1
% set i forhold til den samlede danske udledning fra transportsektoren. Denne relativt lille stigning
vurderes ikke at have væsentlig indvirkning på luftkvaliteten.
1. Status
Kommissionen sendte 27. oktober 2010 ovennævnte forslag til Europa- Parlamentet og Rådet. For-
slaget har hjemmel i TEF artikel 114 og skal derfor vedtages efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEF artikel 294.
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet eller i Europa Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
936273_0002.png
2. Formål og indhold
Direktiv 2000/25/EF om traktoremissioner regulerer udstødningsemissionerne (kulilte (CO),
kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) og partikler (PM) fra dieselmotorer monteret på landbrugs-
og skovbrugstraktorer. Direktivet er fuldt ud på linje med direktiv 97/68/EF om emissioner fra mo-
bile ikke-vejgående maskiner, for hvilket der for nyligt er udarbejdet et lignende forslag og konse-
kvensanalyse.
Det gældende direktiv fastsætter gradvis strengere emissionsgrænseværdier med dertil hørende dato-
er for overholdelse. Emissionsgrænseværdierne skærpes løbende afhængigt af motoreffekt. Den næ-
ste skærpelse løber i perioden 1. januar 2011 til 1. januar 2013, hvor der skærpes fra trin IIIA til trin
IIIB. Det er særligt emissionskravene til kvælstofoxider og partikelemissionen, der strammes. Det
forventes at blive nødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIB emis-
sionsgrænseværdierne. Det svarer i store træk til Euro V normen for lastbiler og busser, der blev
obligatorisk den 1. oktober 2009.
Der er i de gældende regler allerede indbygget en fleksibilitetsordning i forbindelse med skift mel-
lem trin-kravene, som betyder, at der må sælges 20 % eller et fast antal motorer der opfylder krave-
ne på det tidligere trin 1-5 år efter et nyt trin er trådt i kraft.
Fleksibilitetsordningen er udarbejdet med henblik på, at lette overgangen til nye krav til traktormo-
torer. De fleste traktorfabrikanter fremstiller ikke deres egne motorer, men køber disse fra motorfa-
brikanter. Først når motorfabrikanten har konstateret, at udviklingen af motor og efterbehandlings-
udstyr er tilfredsstillende og klar til produktion, kan traktorfabrikanten følge op på dette med inte-
gration og optimering i køretøjet og indlede typegodkendelsesproceduren.
EU og USA har koordineret kravene til motorerne i denne sektor. USA har en fleksibilitetsordning
på 80 %.
Kommissionen vurderer, at den nuværende økonomiske situation medfører, at der ikke vil være trak-
torer klar til trin IIIB. Industrien vil således kun være i stand til at sælge de produkter, der kan mar-
kedsføres under fleksibilitetsordningen. Kommissionen begrunder derfor forslaget med at:
-
Afbøde virkningerne af den økonomiske krise for fabrikanterne af motorer og ikke-
vejgående maskiner for at bevare konkurrenceevne og beskæftigelse.
-
Give industrien mulighed for fortsat at finansiere forskning og udvikling.
Ændringsforslaget omfatter dieselmotorer i effektområdet 19 – 560 kW. Disse motorer skal efter
gældende direktiv – afhængig af effektområdet – skifte fra miljøkravene trin IIIA til trin IIIB i peri-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
936273_0003.png
oden 2011 til 2013. Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 %. Ændringen
udløber 31. december 2013.
Miljøomkostningerne ved ændringen afspejler de omkostninger, som de yderligere emissioner fra
motorerne under den ændrede fleksibilitetsordning (50 %) indebærer set i forhold til den gældende
fleksibilitetsordning (20 %). Tabellen nedenfor viser omkostningerne i perioden 2008-2030, baseret
på nettoværdien for hvert af de forurenende stoffer, der skyldes at fleksibilitetsordningen øges til 50
%.
Forurenende stof
Fleksibilitet (50 %) for alle
ikke-vejgående maskiner
Fleksibilitet (50 %) for traktorer
(mio. EUR)
PM
NO
x
I alt
200
350
550
(mio. EUR)
80-90
130-150
210-240
Tallene for traktorer bygger på den formodning, at traktorerne fortsat vil udgøre samme relative an-
del af forureningen. Kommissionen vurderer at udvidelsen vil medfører en øget udledning på 0,3 %
af både PM og NOx for alle ikke-vejgående maskiner i brug det første år.
Miljøstyrelsen vurderer, på baggrund af Kommissionens oplysninger, at direktivforslaget har en
mindre miljømæssig negativ effekt. Traktorudledningen fremgår ikke selvstændigt af de danske
emissionsopgørelser. Vurderingen er derfor baseret på udledningen fra hele sektoren af ikke-
vejgående maskiner.
Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskiner udgør omkring 18-20 % og partikler
20-23 % af den samlede danske udledning fra transportsektoren. Udvides fleksibilitetsordningen
som foreslået, vurderer Miljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxider og partikler fra ikke-
vejgående maskiner vil stige i størrelsesordnen 0,5 til 1 % set i forhold til den samlede danske ud-
ledning fra transportsektoren. Denne relativt lille stigning vurderes ikke at have væsentlig indvirk-
ning på luftkvaliteten.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Forslaget er endnu ikke behandlet.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivet allerede har-
monerer typegodkendelsesproceduren for markedsføring af motorer, og medlemsstaterne hermed
ikke kan træffe individuelle foranstaltninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
936273_0004.png
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Kan implementeres i dansk ret ved en ændring af den eksisterende bekendtgørelse nr. 351 af 11.
marts 2010.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrationen af fleksibilitet med 20 % eksisterer allerede, og derfor vil det ikke betyde øget
administration at øge fleksibiliteten til 50 %. Forslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget vil have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i almindelig høring den 19. november 2010 til 294 interessenter. Der er
ved høringsfristens udløb den 3. december modtaget høringssvar fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, CO-industri, Advokatsamfundet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Registrerede Revisorer, Centralforeningen af autoreparatører i
Danmark, Arbejdstilsynet, 3F og Danske Speditører har ikke haft kommentarer.
Dansk Transport og Logistik (DTL), udtaler, at de ønsker, at udvidelsen af fleksibilitetsord-
ningen kun bør omfatte ”non road” traktorer, idet mange vognmænd er i direkte konkurrence
med traktorer mht. snerydning og godskørsel.
Landbrug og Fødevarer anbefaler, at fastholde fleksibilitetsordningen på 20 pct. ved salg af
ny traktor efter 2011. Derved bliver der hurtigere indført de trin III B motorer på traktorerne,
der muliggør den størst mulige brændstofbesparelse og nedbringer CO2 og NOX udlednin-
gen mere end trin III A motorerne. Landbrug & Fødevarer kan derved ikke støtte Kommissi-
onens forslag om en udvidelse til 50 pct. af ordningen med trin III A motorer frem til 2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
936273_0005.png
Sagen har ligeledes været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget. Der er i den forbindelse kommet
svar fra Dansk Industri, som ikke har bemærkninger.
7. Forhandlingssituationen
Rådet har endnu ikke behandlet sagen.
8. Regeringens generelle holdning
Danmark arbejder for en begrænsning af luftforurening fra motorer og dermed trafikken generelt.
Luftforureningen fra dieseldrevne mobile ikke vejgående maskiner og hermed også traktorer giver et
ikke uvæsentligt bidrag til luftforureningen. En ændring i fleksibilitetsordningen vil betyde en øget
udledning af kvælstofoxider og partikler svarende til ca. 0,5-1 %. Denne forholdsvise lille stigning
vurderes ikke at have væsentlig indvirkning på luftkvaliteten.
Forslaget skal dog ses i lyset af den samlede indsats overfor luftforurening og ønsket om at fremme
udviklingen af miljøteknologi.
Hovedparten af EU’s medlemsstater har udfordringer ved at møde EU’s luftkvalitetskrav til partikler
og kvælstofdioxid. Disse grænseværdier er udover at beskytte menneskers sundhed fastsat i overens-
stemmelse med de forventede reduktioner af luftforurening, som de fortløbende skærpelser af ud-
ledningen af luftforurening fra transportsektoren, industrien mv. medfører. Danmark agter i den for-
bindelse at søge om udsættelse for luftkvalitetsgrænseværdien for kvælstofdioxid (NO
2
), idet denne
grænseværdi på nuværende tidspunkt overskrides. Regeringen finder at forslaget bidrager negativt til
Danmarks mulighed for at leve op til luftkvalitetsgrænseværdien for kvælstofdioxid (NO
2
).
Regeringen finder, at forslaget ligeledes indebærer en potentiel risiko for konkurrenceforvridning
mellem den ikke-vejgående og den vejgående transportsektor.
Regeringen støtter udvikling af ny miljøteknologi. Der er i Danmark førende virksomheder af efter-
behandlingsudstyr til lastbiler og busser. Traktorer kunne være et potentielt nyt marked. Regeringen
er på den baggrund kritisk overfor hovedelementerne i Kommissionens ændringsforslag om at udvi-
de fleksibilitetsordningen.
10. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Folketinget er orienteret ved grund- og nærhedsnotat om sagen 6. december 2010.
5