Udenrigsudvalget 2011-12
KOM (2010) 0629 Bilag 3
Offentligt
1037926_0001.png
Europa-Kommissionen
Kommissær med ansvar for udviklingspolitik
Hr. Andris Piebalgs
B-1049, Bruxelles
Belgien.
Udenrigsudvalget og
Europaudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse om Kommissionens grønbog om EU’s udviklingspolitik (KOM
(2010) 629)
14. januar 2011
Ref. 10-000798-5
Kontakt
Morten Villumsen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 3337 3617
Kære Andris PIEBALGS
Hermed fremsendes høringssvar fra Folketingets Udenrigsudvalg og Euro-
paudvalg om Kommissionens grønbog om EU’s udviklingspolitik.
Udenrigsudvalget har behandlet grønbogen og udarbejdet nedenstående hø-
ringssvar. Europaudvalget tilsluttede sig høringssvaret på sit møde den 14.
januar 2011.
Fattigdom
Udvalgene finder, at Lissabontraktatens fremhævelse af bekæmpelse af fat-
tigdom i EU’s udviklingspolitik er rigtig og skal fremmes. Fattigdomsorienterin-
gen er i dag et vigtigt element i EU’s udviklingspolitik. Alligevel går kun en
tredjedel af bistanden til verdens fattigste lande (LDC). I den kommende ud-
viklingspolitik bør fattigdomsorienteringen konsolideres og styrkes. 2015-
målene er i den forbindelse et væsentligt instrument. Det er vigtigt, at EU ar-
bejder for, at der sættes nye globale mål også efter 2015.
En bistand, der virker
Der findes i dag et omfattende materiale af evalueringer af EU’s og medlems-
landenes indsatser. Der er behov for, at denne viden samles op i en fælles
analyse af, hvilken bistand der virker bedst under hvilke betingelser. Et samlet
overblik frem for nationale analyser vil styrke både nye og gamle donorers
bistand og vise de forskellige organisationers og aktørers komparative forde-
le.
Arbejdsdeling og donorkoordination
Parisdeklarationen og Accra-agenda har øget fokus på den administrative
byrde ved bistand og på behovet for at arbejde sammen om udvikling. Der er
imidlertid stadig mange udfordringer for et effektivt samarbejde om bistand.
Koordinationen foregår primært lokalt mellem de donorer, der et til stede. Den
lokale koordination kan styrkes, og den bør suppleres af en overordnet koor-
dination af, hvilke lande og regioner Kommissionen og medlemslandene prio-
[email protected]
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
riterer i deres bistand. Vi skal undgå ”aid darlings” og ”aid orphans”, hvor alle
eller ingen donorer er aktive.
Arbejdsdelingen geografisk og tematisk skal styrkes mellem donorerne, og
EU er et godt forum for denne drøftelse. EU’s kommende udviklingspolitik bør
derfor være baseret på en konkret og grundig analyse af EU’s og medlems-
landenes komparative fordele som grundlag for valg af geografisk og tematisk
fokusering af bistanden donorerne imellem. Det vil samtidig lette den admini-
strative byrde for modtagere af bistand (i Tanzania udarbejdes årligt 2.400
rapporter og 8.000 revisionsrapporter til donorer). Samtidig må øget donorko-
ordination ikke hindre udviklingslandenes ejerskab til egen udvikling, der er en
forudsætning for et reelt partnerskab og reel udvikling.
Øget opmærksomhed på Afrika
Afrika er Europas geografisk nærmeste udviklingspartner. Samtidig er hoved-
parten af verdens fattigste lande i Afrika. EU bør derfor have et særligt og
styrket fokus på Afrika. Det bør afspejle sig i organiseringen af bistanden. Ud-
valgene foreslår derfor, at EU udpeger en kommissær eller særlig repræsen-
tant for Afrika, der dels skal løfte det stigende samarbejde mellem EU og Afri-
ka yderligere, dels medvirke til at sikre kohærens i EU’s politikker i forhold til
Afrika.
Den Afrikanske Union (AU) er en naturlig samarbejdspartner for EU. EU har
vist, at netop det regionale samarbejde er en af Unionens kernekompetencer.
Derfor bør EU indgå i et stærkt partnerskab med AU og hjælpe finansielt og
teknisk med at styrke den Afrikanske Union. EU bør ligeledes styrke de regio-
nale frihandelssamarbejder i Afrika, og over tid arbejde for, at AU kan danne
ramme om en velfungerende frihandelsregion, som vi kender det fra EU’s in-
dre marked.
Styrkelse af civilsamfundet
Et stærkt og aktivt civilsamfund er essentielt for at skabe og fastholde demo-
krati- og udviklingsprocesser i verdens fattigste lande. Grønbogen formulerer
ikke en klar strategi for inddragelsen af civilsamfundet på trods af, at både
”Den Europæiske Konsensus om Udvikling”, Lissabon-traktaten (TEU art. 11),
Cotonou-aftalen og EU-Afrika Partnerskabsstrategien alle understreger civil-
samfundets betydning. Endvidere er denne indsats særlig relevant i forhold til
monitoreringen af EU’s budgetstøtte – ikke mindst i lyset af den nye grønbog
om budgetstøtte.
Kohærens i EU’s politikker og EU’s komparative fordele
Med etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste øges muligheden for at sik-
re sammenhængen mellem EU’s politikker. Vi skal i EU sikre, at vore politik-
ker ikke er en hindring for udviklingslandenes udvikling, hvad angår handel,
landbrug og fiskeri. Samtidig skal vi sikre den fornødne produktsikkerhed og
beskyttelse af europæiske forbrugere.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU har med sit eksempel på politisk og handelssamarbejde vist en kompara-
tiv fordel på regionalt samarbejde. Samtidig har EU gode erfaringer med at
indgå gensidigt forpligtende samarbejdsaftaler fra associeringsaftalerne. De
gode erfaringer bør udnyttes i udviklingsbistanden til at stille klare krav til
modtagere af bistand sammenholdt med klare løfter om samarbejdet.
- Handel
EU er et forbillede for frihandel. Øget handel er grundlag for vækst. EU skal
derfor arbejde for en øget og fair frihandel. Men der er andre barriere for fri-
handel end toldrestriktioner. I dag er de væsentligste barrierer for øget global
handel tekniske. Nogle af disse er reelle og nødvendige - andre er ikke. Vi
skal i Europa stille krav til produktsikkerhed og forbrugersikkerhed. Udviklings-
landene må levere produkter, der er sunde og sikre. Men EU skal foretage et
”fattigdomstjek” af nye regler, så vores regler og standarder ikke spænder
unødigt ben for udviklingslandenes produkter. Og udviklingslandene skal
hjælpes til at opbygge den nødvendige kapacitet til at leve op til nødvendige
regler.
Derudover bør ”fattigdomstjekket” fokusere på, om den subsidierede europæ-
iske landbrugseksport er konkurrenceforvridende. Konkurrenceforvridende
eksport skader frihandel og gør det urentabelt at investere i udviklingslande-
nes landbrugssektorer.
- Infrastruktur og adgang til energi
EU kan blive en hovedaktør i forhold til udvikling af infrastruktur og adgang til
energi. EU bør udvikle samarbejdet med andre aktører både multilaterale do-
norer (som f.eks. Verdensbanken) og private investorer og sikre en markant
europæisk indsats for udviklingen af infrastruktur og adgang til energi. EU bør
særligt prioritere at sikre adgang til elektricitet for de grupper, der ikke allerede
har det. Denne indsats bør inkludere et fokus på grøn energi og klimaansvar-
lighed.
Finansiering – man må ikke løbe fra regningen
EU er i dag verdens største donor, og vi har en plan for at nå FN’s målsæt-
ning om at give 0,7 % af BNI i udviklingstand inden 2015. Men planen er gået
i stå. I dag er det alene Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige, der
bidrager med mere end 0,7 % af BNI. Det er nødvendigt at sætte handling
bag ordene og styrke indsatsen for at nå 0,7%-målsætningen.
EU bør arbejde for, at DAC-principperne, for hvad der kan opgøres som bi-
stand, revideres,
således at bistanden renses for udgifter til formål, som ikke
direkte er knyttet til udvikling.
Indtil ændrede principper foreligger, bør EU til-
stræbe at medlemslandenes opgørelser af bistand i højere grad kan sammen-
lignes.
Kvinder, landbrug og ejendomsret
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvalgene finder, at grønbogen har for lidt fokus på særligt tre områder, der
er centrale for bæredygtig og inklusiv udvikling.
- Kvinders rolle er central for at opnå varig og effektiv udvikling. Derfor bør
kvinder have en mere fremtrædende plads i en ny udviklingspolitik.
- Derudover finder udvalgene, at en stor del af den bæredygtige vækst, der på
kort og mellemlangt sigt kan forventes i de fattigste lande, vil være centeret
omkring udvikling af landbrugssektoren. Udviklingen af landbruget må derfor
forventes at være grundlag for bæredygtig og inklusiv vækst i de mindst ud-
viklede lande, og landbrug bør derfor ikke primært opfattes som et spørgsmål
om fødevaresikkerhed.
- Endelig vil udvalgene fremhæve den private ejendomsret som et nødvendigt
grundlag for langsigtet bæredygtig vækst.
I øvrigt henvises til udvalgenes udtalelse om Kommissionens grønbog om
budgetstøtte (Kom (2010) 586 af 8. december).
Med venlig hilsen
Marion Pedersen
Formand for Udenrigsudvalget
Anne-Marie Meldgaard
Formand for Europaudvalget
4/4