Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0695 Bilag 3
Offentligt
976389_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg
(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Notat
J.nr. 2010-221-0034
Supplerende grundnotat
Grønbog fra Kommissionen om momssystemets fremtid
KOM (2010) 695
Resumé:
Kommissionen har den 1. december 2010 udsendt en grønbog om momssyste-
mets fremtid: ”På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem”.
Grønbogen rejser en række spørgsmål om muligheder og udfordringer for-
bundet med en modernisering og forenkling af EU’s momssystem. Kommissio-
nen ønsker med grønbogen at starte en bred debat om momssystemets fremtid.
Kommissionen tager afsæt i, at en revision af momssystemet er ønskelig af fle-
re grunde: Dels for at øge momssystemets sammenhæng med det indre marked
og dets kapacitet som indtægtskilde, og dels for at tilpasse systemet til en mo-
derne og globaliseret økonomi. Grønbogen omhandler en række nøgleområ-
der heriblandt grænseoverskridende transaktioner i EU, svigbekæmpelse,
momssatser, momsfritagelser og princippet om momssystemets neutralitet.
Der er iværksat en bred europæisk høringsproces, som er åben for alle inte-
resserede parter, og som løber frem til 31. maj 2011.
1. Baggrund
Det fælles momssystem i EU har eksisteret i mere end 40 år, og tiden er – ifølge
Kommissionen – inde til en reform heraf. Kommissionen har derfor indledt en of-
fentlig høring om en modernisering og forenkling af EU’s momssystem og til brug
herfor udarbejdet en grønbog om momssystemets fremtid (KOM (2010) 695, af 1.
december 2010).
Kommissionens overvejelser om momssystemets fremtid tager afsæt i, at en revi-
sion af momssystemet er ønskelig,
dels
for at øge momssystemets sammenhæng
med det indre marked og dets kapacitet som indtægtskilde, og
dels
for at tilpasse
systemet til en moderne og globaliseret økonomi, hvor tjenesteydelser tegner sig
for en overvejende del af den økonomiske aktivitet. Håbet er samtidig, at en re-
form af momssystemet kan bidrage til gennemførelse af Europa 2020-strategien
og til en tilbagevenden til vækst, da det har potentiale til at sætte nyt skub i det in-
dre marked og understøtte en intelligent budgetkonsolidering i medlemsstaterne.
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at igangsætte og anspore en offentlig debat, der er så
bred som muligt, med henblik på at skabe et enklere, mere solidt og effektivt
momssystem. Selve grønbogen er bygget op omkring 33 spørgsmål til mulig be-
svarelse fra interessenterne på området. Kommissionen peger med disse spørgsmål
på en række områder i det nuværende momssystem, hvor der er rum for forbed-
rings- og forenklingstiltag. Det drejer sig blandt andet om:
Momsbehandlingen af grænseoverskridende transaktioner i EU, hvor spørgs-
målet er, om beskatning skal ske i oprindelses- eller bestemmelsesstaten,
Den nuværende momssatsstruktur, hvor spørgsmålet er, om nedsatte satser for
visse varer og tjenesteydelser fortsat er hensigtsmæssig,
Hvorvidt de eksisterende momsfritagelser, på baggrund af de seneste 40 års
økonomiske og tekniske ændringer, fortsat bør opretholdes,
Mulighederne for en bedre sikring af momssystemets neutralitet,
Mere effektive strategier til bekæmpelse af momssvig, og
En generel nyvurdering af metoderne for momsopkrævning og momsfradrag.
Emnerne i grønbogen er ikke udtømmende, og Kommissionen opfordrer alle inte-
resserede til at indgive deres bidrag. Høringsfristen udløber den 31. maj 2011.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ligesom andre interesserede parter mulighed for at af-
give høringssvar. Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunkt afgivet
høringssvar.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant på nuværende tidspunkt
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976389_0003.png
7. Konsekvenser
Grønbogen er et oplæg til diskussion og har ikke i sig selv lovgivningsmæssi-
ge, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser og medfører in-
gen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Grønbogen har været sendt i høring hos følgende institutioner og organisatio-
ner
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederifor-
ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri ,
Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og
Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Regioner, Datatilsy-
net, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing, Finansrådet, Finanstil-
synet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Håndværks-
rådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisa-
tionen i Danmark (LO), Landsskatteretten, Politidirektøren i København,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skatterevisorforeningen, Trafikselskaberne i
Danmark.
Af de modtagne høringssvar og bemærkninger fremgår:
Dansk Industri finder overordnet, at det endelige mål for et momssystem i EU
bør være en momsunion med ét fælles momssystem og én samlet administra-
tion. Med en momsunion forsvinder hele problematikken omkring EU-handel,
idet der ingen forskel vil være på, om der handles med Tyskland, Sverige eller
Danmark. En momsunion vil også reducere de byrdefulde områder som for-
pligtelser, fradrag og satser, der peges på i grønbogen, og som forstærkes af, at
der i EU’s momslovgivning findes mange forskellige optioner og undtagelser
for medlemsstaterne.
En akilleshæl i det nuværende momssystem er behandlingen af leverancer af
varer og tjenesteydelser inden for EU. DI’s
førsteprioritet
– efter momsunio-
nen – er en løsning af problemerne omkring den grænseoverskridende handel.
DI peger på, at den bedste løsning i så henseende må være en overgang til be-
skatning i bestemmelsesmedlemsstaten i den version, hvor bestemmelsesmed-
lemsstaten fastsættes ud fra kundens etableringssted, og hvor der ikke opkræ-
ves moms af de grænseoverskridende transaktioner, men disse omfattes af
omvendt betalingspligt.
DI’s
andenprioritet
er harmonisering af de eksisterende regler. Dette kræver
politisk vilje i alle medlemsstater – også Danmark – idet det betyder fjernelse
af valgmuligheder, ophævelse af nationale undtagelser og ensretning af de
administrative systemer.
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976389_0004.png
DI’s
tredjeprioritet
er sikring af momssystemets neutralitet. For DI er det vig-
tigt at understrege, at momsen helt fundamentalt bør være neutral for virk-
somhederne, i og med at det er en skat på forbrug. Neutralitet betyder eksem-
pelvis, at der bør være fuld godtgørelse for købsmoms for varer og tjeneste-
ydelser, der anvendes til skattepligtige økonomiske aktiviteter.
De tre hovedprioriteter overfor er dog meningsløse, hvis der ikke sker en for-
bedring af de europæiske skatteadministrationer. Der er behov for at lære af
hinanden; en række medlemsstater bør derfor gå væk fra en formalistisk til-
gang og i stedet benytte den mere pragmatiske tilgang, som vi kender i Dan-
mark. DI’s
fjerdeprioritet
er således en effektivisering og modernisering af de
europæiske skatteadministrationer.
DI har med udgangspunkt i disse fire prioriteter fremsat detaljerede kommen-
tarer til alle grønbogens hovedområder.
Dansk Told- og Skatteforbund anser grønbogen som et oplæg til en meget vig-
tig drøftelse af momssystemets udformning i fremtiden. Dette fordi momssy-
stemet har vist sig at være sårbart overfor udnyttelse på forskellige områder og
fordi nogle af reglerne – især reglerne om momsfritagelse og mulighederne for
anvendelse af nedsatte satser – ikke umiddelbart er forenelige med momssy-
stemets overordnede idé. Dansk Told- og Skatteforbund er således af den op-
fattelse, at det er et vigtigt stykke arbejde, der nu påbegyndes.
Derudover har Dansk Told- og Skatteforbund videresendt et indlæg fra en de-
battør, som mener, at EU bør arbejde for harmoniserede momssatser i alle led,
således at alle virksomheder pålægger moms uanset hvem, der køber fra hvil-
ket EU-land. Det er debattørens opfattelse, at den seneste trend (beskrevet i
spørgsmål 17 og 18) er undergravende for momssystemet, idet man udeluk-
kende skubber svigproblemet videre til andre EU-lande og gennemtvinger et
behov for omvendt betalingspligt. Hvis man skal komme den internationale
svig til livs, er man nødt til at involvere erhvervslivet i løsningen af problemet.
Samtidig bør man ophæve reglerne om nul-moms over landegrænser og i ste-
det indføre fuldt harmoniserede momssater. På den måde vil svigen bevæge
sig fra et internationalt problem til et mere nationalt, og dette gør muligheden
for afdækning af svig mere håndterbar.
Danske Regioner har anført, at skulle ophævelse af momsfritagelsen på per-
sonbefordring blive aktuel, ønsker organisationen at indgå i en dialog med
Skatteministeriet om den bedst mulige løsning. Danske Regioner forestiller
sig, at trafikselskabernes kompensation for eventuelle merudgifter vil kunne
ske via DUT-systemet.
Landbrug og Fødevarer finder, at grønbogen giver et godt udgangspunkt for
modernisering og forenkling af EU’s momssystem.
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976389_0005.png
Det er organisationens opfattelse, at der bør skabes større ensartethed i moms-
reglerne i de enkelte medlemslande. Dette skal medvirke til at nedbringe virk-
somhedernes administrative byrder ved grænseoverskridende virksomhed og
gøre det lettere for virksomhederne at udvælge, hvilke lande de etablerer sig i.
For virksomhederne er en reduktion af de administrative byrder vigtigt, hvor-
for forenklingen af momssystemet bør prioriteres højt. Momssystemets svig-
foranstaltninger bør indrettes, så de ikke unødigt belaster virksomhederne. Li-
geledes er det vigtigt, at der undgås langvarige tvister mellem virksomheder
og staterne om momsforpligtelser, der grundlæggende udspringer af uklare og
komplekse momsregler. Dette taler for mere klare og præcise regler evt. kom-
bineret med regler om bindende svar på momsspørgsmål i alle EU-lande.
Landbrug og Fødevarer lægger vægt på yderligere forenklinger af momssy-
stemet, herunder færre og evt. foreløbige indberetninger af momstilsvar. Dette
kunne evt. kombineres med en tidsmæssig samordning af en endelig årlig
momsindberetning sammen med indsendelse af selvangivelse af den skatte-
pligtige indkomst.
Trafikselskaberne i Danmark henviser til, at ét af elementerne i grønbogen er
et forslag om at ophæve momsfritagelsen for personbefordring. Trafikselska-
berne i Danmark er positivt indstillet overfor at indføre moms på kollektiv tra-
fik; dette dog under forudsætning af en rimelig overgangsordning og under
forudsætning af, at passagerer, vognmænd og trafikselskaber holdes skadeslø-
se.
Trafikselskaberne i Danmark henholder sig derudover til de bemærkninger
vedrørende bustrafik, som blev fremsat i et brev af 12. februar 2009 til trans-
portministeren og skatteministeren. Heraf fremgår blandt andet, at en umid-
delbar indførelse af moms vil medføre, at de nuværende buskontrakter med
vognmændene skal genforhandles; moms bør af denne grund alene indføres
for nye kontrakter og for den del af billetindtægterne, der svarer hertil.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt foreligger der ikke holdninger fra andre lande.
10. Foreløbig dansk holdning
Regeringen kan tilslutte sig, at momssystemets fremtid debatteres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i form af
grundnotat af 7. januar 2011.
Side 5 af 5