Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2991+2992 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
784045_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 14. januar 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 25.-26. januar 2010
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det spanske formandskabsprogram ................................................................ 2
2. Iran ............................................................................................................................................. 5
3. Bosnien-Hercegovina ................................................................................................................ 8
4. Somalia ...................................................................................................................................... 10
5. Afghanistan/Pakistan ............................................................................................................... 12
6. Yemen ....................................................................................................................................... 14
7. (Evt.) Ukraine ........................................................................................................................... 16
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0002.png
1. Præsentation af det spanske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Det spanske formandskab har fire overordnede prioriteter for 1. halvår 2010. For det første en hurtig og effektiv
implementering af Lissabon-traktaten i tæt samarbejde med de nye institutionelle aktører. For det andet tillægges
den økonomiske genopretning stor vægt, herunder med fokus på vedtagelsen af EU2020. For det tredje priorite-
res en styrkelse af EU’s internationale rolle, og for det fjerde vil der være fokus på borgernes Europa og værdipo-
litik. Det spanske formandskabs prioriteter er sat på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den
25.-26. januar 2010.
2. Baggrund
Det spanske formandskabs prioriteter indskriver sig i det 18-månedersprogram, der blev for-
handlet på plads med de kommende to formandskaber Belgien og Ungarn i det såkaldte trio-
formandskab. Folketingets Europaudvalg modtog orientering om trioformandskabets 18-
månedersprogram på mødet den 4. december 2009. Det spanske formandskabs prioriteter er
sat på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 25.-26. januar 2009. Det følger
i høj grad de samme prioriteter som trioformandskabets program. Spanien har fire overordnede
prioriteter. For det første en hurtig og effektiv implementering af Lissabon-traktaten i tæt sam-
arbejde med de nye institutionelle aktører. For det andet tillægges den økonomiske genopret-
ning stor vægt, herunder med fokus på vedtagelsen af EU2020, hvor Spanien gerne ser, at
”Grøn økonomi” får en fremtrædende placering. Det er derudover også en prioritet at opret-
holde EU’s lederskab fsva. kampen mod klimaforandringer. For det tredje prioriteres en styr-
kelse af EU’s internationale rolle, og for det fjerde vil der være fokus på borgernes Europa og
værdipolitik.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
prioriteterne, efterhånden som de fremsættes.
5. Formål og indhold
I det spanske formandskabsprogram noteres følgende:
Fsva. en hurtig og effektiv
implementering af Lissabon-traktaten
peger det spanske for-
mandskab på vigtigheden af at opbygge et tæt og velfungerende samarbejde med de nye institu-
tioner i den transitionsperiode, som formandskabet reelt vil finde sted i. Formandskabet vil
støtte op om arbejdet med etableringen af den fælles udenrigstjeneste og det nye institutionelle
setup, der følger heraf. Derudover bakker det spanske formandskab op omkring bestræbelserne
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på indførelsen af solidaritetsklausulen, der vil forstærke beskyttelsen af de europæiske borgere i
tilfælde af naturkatastrofer og lignende.
Fsva. den
økonomiske genopretning og jobskabelse
peger det spanske formandskab på
vigtigheden af at skabe langsigtede løsninger for bæredygtig vækst, beskæftigelse og åbne mar-
keder kombineret med god budgetdisciplin i medlemslandene, som skal sikre en sund økono-
misk udvikling. I forlængelse heraf forventer formandskabet, at Det Europæiske Råd træffer
beslutning om EU2020-strategien på forårstopmødet i marts 2010, som også vil sætte fokus på
økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed. Bæredygtighed for miljøet vil være særligt
relevant for den europæiske energipolitik og energiplanen 2010-2014, der også skal vedtages på
forårstopmødet. Derudover vil arbejdet med regulering af den finansielle sektor fortsat være på
dagsordenen for det spanske formandskab.
Fsva.
EU’s rolle i verden
er udgangspunktet for formandskabets tilgang EU’s værdisæt om at
fremme fred, stabilitet og udvikling i verden. Det konstateres i den forbindelse, at EU er blevet
en stadig mere kraftfuld global stemme gennem dialog, forhandling og incitamenter, og Spanien
vil derfor fortsat arbejde for, at EU taler med én stemme. Det spanske formandskab angiver i
programmet at ville fortsætte arbejdet med at styrke EU’s globale rolle og styrke EU’s forbin-
delser til vigtige partnere samt EU’s evne til at agere i forbindelse med internationale kriser.
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik og EU’s samarbejde med Latinamerika og Caribien vil
også blive genstand for opmærksomhed under spansk formandskab. På det udenrigspolitiske
område agter formandskabet endvidere at styrke den transatlantiske dialog og EU’s rolle og
ageren i forhold situationerne i Mellemøsten, Afghanistan og Pakistan samt Afrika, herunder
særligt det nordlige Afrika. Desuden vil det spanske formandskab lægge stor vægt på opfølg-
ningen af COP15 i København, hvor Spanien hæfter sig ved anerkendelsen af en fælles 2 gra-
ders målsætning og vil arbejde tæt sammen med Tyskland, som er vært for konferencen i juni,
hvor status skal drøftes. Med hensyn til udvidelsen af EU forventer Spanien at gøre fremskridt i
forhandlingerne med Kroatien. Spanien støtter helhjertet Tyrkiets optagelse i EU, men forudser
ingen større fremskridt under spansk formandskab.
Fsva. prioriteten om
Borgernes Europa
vil en række borgernære tiltag komme i centrum. Li-
gestilling og bekæmpelse af vold mod kvinder prioriteres højt, og Spanien ønsker at fremme
disse på europæisk niveau gennem bl.a. oprettelsen af et europæisk observatorium for vold mod
kvinder og gennem mulighed for et europæisk polititilhold. Derudover vil implementeringen af
borgerinitiativet blive en topprioritet for det spanske formandskab.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke på forhånd udtalt sig om det spanske formandskabs prioriteter,
men har haft en drøftelse heraf den 3.-4. december i Madrid, hvor den spanske premierminister
mødtes med formanden for Europa-Parlamentet samt lederne af de politiske grupperinger i
Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget ses ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til sådanne overvejelser i for-
bindelse med fremlæggelse af enkelte forslag inden for prioriteterne.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet at modtage en generel præsentation af det spanske formandskabs
prioriteter. Man forventer fra dansk side at byde det spanske formandskabs prioriteter vel-
kommen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Prioriteterne ventes generelt at få en positiv modtagelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0005.png
2. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Spændingerne og sammenstødene mellem styret og oppositionsbevægelsen fortsætter. Senest
under og i dagene efter Ashura-højtidligholdelsen den 27. december 2009 med sammenstød i
mange byer med dræbte og mange sårede. Det officielle tal for dræbte i urolighederne er otte,
men oppositionsbevægelsen hævder, at der er tale om mange flere. Myndighederne har desuden
bekræftet, at Mir-Hussein Mousavis nevø, Ali Mousavi, er blevet dræbt af skud d. 27. decem-
ber.
Op til og efter urolighederne har styret strammet grebet om oppositionsbevægelsen, bl.a. har
mobil og internet været nede i lange perioder og man har forsøgt at jamme satellitkanaler. Styret
har desuden anholdt mange kritiske journalister, menneskerettighedsforkæmpere og repræsen-
tanter for oppositionsbevægelsen, samt forsøgt at lægge yderligere pres på Mir-Hussein Mou-
savi og Mehdi Karroubi og kredsen omkring dem. Den 4. januar 2010 offentliggjorde det iran-
ske Efterretningsministerium en liste over 60 amerikanske og europæiske universiteter og tæn-
ketanke som det nu er ulovligt for iranere at samarbejde eller indgå kontrakter med. Derved
gøres det i stigende grad mere risikofyldt for personer fra oppositionsbevægelsen og for den
almindelige iraner at have kontakter eller relationer med omverdenen.
EU har ved flere lejligheder fordømt den udbredte brug af vold fra myndighedernes side. Se-
nest den 28. december hvor EU-formandskabet udsendte en erklæring, der fordømte brug af
vold i mod demonstranterne. Menneskerettighedssituationen er fortsat meget bekymrende. Der
er forlydender om bl.a. uforholdsmæssig og hyppig brug af brutal magt overfor demonstranter,
udbredt brug af henrettelser (bl.a. af mindreårige), uretmæssige anholdelser, mishandling af ar-
restanter, krænkelser af mediefolk samt generel intimidering af kritiske røster fra civilsamfundet.
Vedr. atomsagen mangler Iran fortsat at levere på dele af de indgåede aftaler fra mødet med
EU3+3 den 1. oktober. Iran har afvist en tillidsskabende aftale om videreberigning og forar-
bejdning i udlandet af iransk uran for efterfølgende anvendelse til medicinske formål i en forsk-
ningsreaktor i Teheran. I stedet har den iranske udenrigsminister Mottaki den 2. januar 2010
stillet Vesten et ultimatum om inden januars udløb at genforhandle aftalen, ellers vil Iran selv
foretage videreberigning af uran. Ligeledes udestår fastsættelsen af et nyt møde med EU3+3.
I tilfælde af eventuelle sanktioner er det endnu for tidligt at sige, hvilke mulige sanktioner, der
vil kunne opnås enighed om.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra iransk side gav man i oktober 2009 IAEA-inspektører adgang til atomanlægget i Qom. På
baggrund af besøget blev udarbejdet en rapport, der ikke er offentlig tilgængelig. Efterfølgende
blev der indenfor rammerne af IAEA den 27. november vedtaget en kritisk Iran-resolution.
Umiddelbart efter vedtagelsen af IAEA-resolutionen offentliggjorde den iranske regering planer
om etableringen af ti nye uranberigningsanlæg, og Iran gennemførte den 16. december 2009
yderligere missiltest.
Obama-administrationen har signaleret ønske om direkte amerikansk engagement og dialog
med Iran, herunder, at man er parat til at sidde med ved bordet i forhandlinger mellem Iran og
EU3+3 (Storbritannien, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland og Kina). Samtidig har man gjort
klart, at man vil arbejde for betydelige stramninger af FN-sanktionsregimet, hvis engagementet
slår fejl og Iran ikke viser vilje til at gå konstruktivt ind i forhandlingerne.
EU har løbende understreget ønsket om at engagere Iran, herunder i spørgsmålet om Irans
atomprogram.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram i lyset af de
genoptagede forhandlinger i oktober mellem EU3+3 og Iran, herunder muligheden for EU-
sanktioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I atomsagen er Regeringens målsætning en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms ude-
lukkende civile karakter. Der bakkes fra dansk side fuldt op om Obama-administrationens til-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gang og EU3+3 kredsens arbejde for at afprøve alle muligheder i forhandlingssporet. Samtidig
støttes, at det multilaterale pres over for Iran fastholdes; tiltag vedtaget i FN er førsteprioritet,
men man er rede til at støtte EU-sanktioner i et forsøg på at fremme mulighederne i forhand-
lingssporet.
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold
til Iran, herunder på menneskerettighedsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes samme holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. december
2009.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0008.png
3. Bosnien-Hercegovina
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af den politiske situation i Bosnien-Hercegovina, herunder operation Altheas fremtid.
2. Baggrund
På mødet i Fredsimplementeringsrådet (PIC) den 18.-19. november 2009 blev det klart, at be-
tingelserne for en lukning af Den Høje Repræsentants kontor (OHR) og overgang til en styrket
EU-tilstedeværelse i Bosnien-Hercegovina endnu ikke var opfyldt. Den Høje Repræsentant
(Valentin Inzko) er samtidig EU’s særlige repræsentant (EUSR) i Bosnien-Hercegovina. Freds-
implementeringsrådet mødes igen i slutningen af februar måned.
Den af EU og USA igangsatte forhandlingsproces med de politiske ledere i Bosnien-
Hercegovina - Butmir-processen - sigter dels på at skabe grundlag for, at betingelserne for
overgangen fra OHR til en styrket EU-tilstedeværelse tilvejebringes, og dels på visse forfat-
ningsændringer for at skabe en mere funktionel stat. Butmir-processen forventes at fortsætte
frem mod næste møde i Fredsimplementeringsrådet.
På rådsmødet i december udtrykte EU bekymring for den politiske udvikling i Bosnien-
Hercegovina og opfordrede landet til at intensivere reformbestræbelserne og opfylde betingel-
serne for en lukning af OHR. EU’s nye høje repræsentant (HR), Catherine Ashton, forventes at
aflægge besøg i Bosnien-Hercegovina i nærmeste fremtid.
Operation Althea har bidraget til stabiliteten og sikkerheden i Bosnien-Hercegovina, men der er
fortsat usikkerhed om, hvorvidt en lukning eller en neddrosling af operationen til en mindre
kapacitets- og træningsopbygningsoperation vil betyde, at operationens resultater går tabt.
Drøftelserne af operation Altheas fremtid er snævert knyttet til den overordnede politiske ud-
vikling i Bosnien-Hercegovina.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af den politiske situation i Bosnien-Hercegovina på baggrund af rede-
gørelser fra det spanske formandskab og EU’s høje repræsentant. I den forbindelse vil spørgs-
målet om operation Altheas fremtid ligeledes blive drøftet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter bestræbelserne på at skabe en ny dynamik i Bosnien-Hercegovina gennem
Butmir-processen. Operation Althea er omfattet af forsvarsforbeholdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det vestlige Balkan, herunder operation Althea i Bosnien-Hercegovina, har senest været fore-
lagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. december 2009.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0010.png
4. Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet i januar forventes en generel drøftelse af situationen i Somalia. Endvidere forventes Rådet også at
godkende en mulig militær CSDP-træningsmission til Somalia. En militær træningsmission vil være omfattet af
det danske forsvarsforbehold.
2. Baggrund
Situationen i Somalia er stadig yderst kritisk. Den politiske konstellation er skrøbelig, og sikker-
hedssituationen er ustabil. Selvom der er en betydelig velvilje i befolkningen over for samlings-
regeringen – med den relativt moderate islamiske leder Sheikh Sharif Sheikh Ahmed i spidsen –
kontrollerer den kun meget begrænsede områder, hovedsageligt i og omkring hovedstaden Mo-
gadishu.
Situationen præges af konstante kampe mellem islamistiske oprørsgrupper, herunder Hizbul
Islam og Al Shabaab, og regeringshæren støttet af den Afrikanske Unions fredsbevarende styr-
ker AMISOM. Ingen af parterne synes for øjeblikket at kunne opnå en sejr. Den herskende
lovløshed gør Somalia til et muligt tilflugtssted for terrorisme og international kriminalitet.
Særligt Al Shabaab har stået bag en række selvmordsangreb, herunder angrebet mod AMISOM
den 18. september 2009 med et betydeligt antal dræbte til følge og kædes også sammen med
den 3. december 2009 angrebet i Mogadishu, hvor over 20 civile herunder en række ministre
blev dræbt. Der er ikke helt entydige oplysninger om de konkrete forbindelser til al-Qaida, men
Al Shabaab har erklæret sig associeret med al-Qaida. Det vurderes, at al Shabaab består af et
antal tusinde krigere med en indre struktur opbygget omkring et Shura-råd med formentlig 10
medlemmer ledet af en emir, Sheigh Ahmed Godane også kendt som Abu Zubeyr. Flere af
medlemmerne af shuraen har kamperfaring fra Afghanistan/Pakistan. Det er kendt, at der er et
antal træningslejre i Somalia, hvor der også er personer med europæisk baggrund, ligesom der
rapporteres om stadig større tilstedeværelse af udenlandske ekstremister med tilknytning til al-
Qaida.
Den skrøbelige sikkerhedssituation har medført, at blandt andet WFP har måttet indstille di-
stributionen af nødhjælp i dele af det sydlige Somalia.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
På rådsmødet i januar forventes en generel drøftelse af situationen i Somalia.
På baggrund af det tidligere vedtagne krisestyringskoncept for en militær CSDP-
træningsmission til Somalia forventes i opfølgning herpå godkendelse af en mulig mission til
Somalia. Formålet med en mulig ny CSDP-træningsmission til Somalia vil være at bidrage til
stabiliseringen af Somalia gennem træning af befalingsmænd fra den somaliske hær. Det forven-
tes, at man vil udsende cirka 100 mand plus støttefunktioner med henblik på at træne cirka
2.000 somaliske soldater. Træningen forventes at finde sted i et naboland. Danmark er, grundet
forsvarsforbeholdet, afskåret fra at deltage i en mulig militær CSDP-træningsmission.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Danmark støtter op om et øget EU-fokus på situationen i Somalia. Den mulige CSDP-
træningsmission er omfattet af det danske forsvarsforbehold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til CSDP-træningsmissionen til Somalia.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Situationen i Somalia har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13.
november 2009 samt den 26. november 2009. Spørgsmålet om en mulig militær CSDP-
træningsmission har ligeledes været forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. november
2009.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0012.png
5. Afghanistan/Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelserne i Rådet den 25.-26. januar 2010 ventes primært at fokusere på forberedelserne af den internationa-
le konference om Afghanistan, som finder sted i London den 28. januar 2010. Endvidere kan det videre arbej-
de med implementeringsplanen for EU’s handlingsplan for øget indsats i Afghanistan og Pakistan også ventes
behandlet.
2. Baggrund
En international konference om Afghanistan vil finde sted i London den 28. januar 2010. Kon-
ferencen ventes bl.a. at føre til enighed om en proces for overdragelse af ansvar for sikkerhed til
afghanerne samt om en styrket international civil koordination. Sidstnævnte emne indskriver sig
i aktuelle overvejelser om, hvorledes det internationale samfund bedst organiserer sig og koor-
dinerer den civile indsats i Afghanistan. Også i EU-regi har der været drøftelser om koordinati-
onen af den civile indsats i Afghanistan. Blandt EU-medlemslandene synes der foreløbig over-
ordnet at være opbakning til en styrkelse af UNAMA både politisk og finansielt. London-
konferencen er fortsat under forberedelse, hvorfor yderligere emner må forventes at tilgå dags-
ordenen for konferencen. I forlængelse af London-konferencen forventes der afholdt yderligere
en international konference om Afghanistan. Denne vil formentlig finde sted i marts eller april
måned 2010 og fokusere på de mere interne, politiske forhold i Afghanistan.
En handlingsplan for øget indsats i Afghanistan og Pakistan blev vedtaget af Rådet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. oktober 2009 og endosseret af Det Europæi-
ske Råd den 28.-29. oktober 2009 med henblik på mere effektiv koordinering og større synergi
mellem EU og medlemslandenes indsats. Rådet, Kommissionen og medlemsstaterne har i for-
længelse heraf udfærdiget en implementeringsplan, der for så vidt angår Afghanistan opstiller
følgende fem prioritetsområder: Civil kapacitetsopbygning, subnational regeringsførelse, valgre-
form, reintegration og økonomisk udvikling. I forbindelse med prioriteringen af disse områder
vil der blive lagt særlig vægt på afghansk ansvar for bedre regeringsførelse, især for at sikre re-
spekt for menneskerettigheder og korruptionsbekæmpelse. Endelig fremstår styrkelse og foku-
sering af EU’s politimissions arbejde i Afghanistan samt etablering af en fælles EU-
repræsentation i Kabul som særlige indsatsområder under EU’s kompetence. For så vidt angår
Pakistan sætter implementeringsplanen særlig fokus på tre prioriteter: Kapacitetsstøtte til udvik-
ling af retsstatsområdet, støtte til Malakand-strategien og støtte til Pakistans energisektor.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte forberedelserne af den internationale konference om Afghanistan i Lon-
don den 28. januar 2010. Endvidere kan det videre arbejde med implementeringsplanen for
EU’s handlingsplan for øget indsats i Afghanistan og Pakistan også ventes behandlet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er der et klart ønske om, at London-konferencen den 28. januar 2010 fører til
konkrete beslutninger. Fra dansk side findes det nødvendigt med en åben og grundig dialog
om, hvorledes det internationale samfund bedst indretter sig i forhold til Afghanistan. Regerin-
gen er fortaler for en styrkelse af EU’s rolle i Afghanistan og Pakistan og har derfor støttet ud-
arbejdelsen af implementeringsplanen for EU’s handlingsplan, herunder særligt fokus på god
regeringsførelse, menneskerettigheder og korruptionsbekæmpelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil være enige i behovet for en styrket koordination af
det internationale samfunds civile indsats i Afghanistan, herunder en styrkelse af UNAMA. På
baggrund af EU’s vedtagne handlingsplan om øget indsats i Afghanistan og Pakistan ventes der
fortsat opbakning fra medlemslandene til et stærkt EU-engagement i Afghanistan og Pakistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Afghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. novem-
ber 2009. Pakistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23.
oktober 2009.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0014.png
6. Yemen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse om situationen i Yemen i lyset af al-Qaida’s mislykkede terrorangreb mod fly på vej til
USA juledag, herunder om den generelle og sikkerhedsmæssige situation i landet.
2. Baggrund
Situation i Yemen er skrøbelig. Regeringen i Yemen er gennem det sidste år blevet udfordret på
flere fronter. Huthi-oprørere i det nordlige Yemen, separatister i syd, økonomisk nedgang i hele
landet og voksende terrortrussel i landet. Al-Qaida har lanceret en række angreb mod internati-
onale interesser. Iagttagere frygter, at landet kan blive en fejlslagen stat med fare for negativ
regionale effekter og fungere som center for al-Qaida-kræfter i regionen.
Al-Qaida har taget ansvaret for det mislykkede terrorangreb mod et fly på vej til USA juledag,
og organisationen har opfordret til angreb mod vestlige ambassader. Det betød at en række
vestlige ambassader (bl.a. Frankrig, UK og USA) midlertidig lukkede deres ambassader i Sana’a
i begyndelsen af januar. Al-Qaida begrunder dette med, at USA i løbet af december har optrap-
pet samarbejdet med myndighederne i Yemen. Det har på kort tid kostet mere end 60 formo-
dede medlemmer af organisationen livet.
EU arbejder ud fra en bred tilgang i forhold til Yemen med fokus på at engagere Yemens nabo-
lande og USA i bestræbelser på at løse de interne konflikter i nord og syd, at indlede en national
politisk dialog, at iværksætte nødvendige reformer, at styrke sikkerhedssektoren og at stabilisere
landet samt endelige tilstræbe en mere sammenhængende og koordineret international bistands-
indsats.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse om situationen i Yemen, herunder om en forstærket EU indsats.
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man en mere koordineret og samlet international indsats i forhold til
Yemen, herunder tiltag som kan sikre en samlet indsats. Danmark støtter et styrket EU-
engagement i landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om fortsat at styrke EU’s engagement i Yemen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784045_0016.png
7. (Evt.) Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Ukraine efter første runde af præsidentvalget, der finder sted den 17. januar
2010.
2. Baggrund
Det ukrainske præsidentvalg finder sted den 17. januar 2010. Der er i alt opstillet 18 kandidater,
hvoraf den tidligere premierminister Janukovitj står til at vinde første valgrunde uden dog til-
nærmelsesvist at opnå de påkrævede 50 pct. Det er imidlertid sandsynligt, at premierminister
Timosjenko i en sandsynlig anden valgrunde den 7. februar 2010 vil være i stand til at kunne
mobilisere flere vælgere, mens Janukovitj primært appellerer til vælgere i den russisk-orienterede
østlige del af Ukraine.
Valgkampen bærer præg af, at Ukraine befinder sig i en vanskelig økonomisk og politisk situati-
on. Landet er blevet hårdt ramt under den globale finanskrise med et kraftigt fald i eksporten.
IMF har valgt at tilbageholde fjerde tranche (3,8 mia. USD) af et lån på 16,4 mia. USD, efter-
som Ukraine ikke lever op til IMF´s lånebetingelser, herunder krav om reformfremgang. Indtil
videre har Ukraine formået at betale sine gasregninger til Rusland til tiden, og næste betaling
skal falde efter første valgrunde.
I samarbejdet mellem EU og Ukraine fokuseres på forhandling af en associeringsaftale, der
omhandler politisk samarbejde og økonomisk integration, samt en omfattende frihandelsaftale.
Forhandlingerne forventes imidlertid først genoptaget efter valget. EU har på det seneste top-
møde mellem EU og Ukraine den 4. december 2009 opfordret Ukraine til reformfremgang
samt at udvise politisk og økonomisk ansvarlighed under valgkampen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Ukraine efter første runde af præsidentvalget,
der finder sted den 17. januar 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter fortsat bestræbelser på ukrainsk tilnærmelse til EU, som nyder bred støtte i
den ukrainske befolkning. En drøftelse efter første runde af præsidentvalget vil være en god
anledning for EU til at gøre status over den politiske og økonomiske situation i Ukraine og
samarbejdet mellem EU og Ukraine samt den videre vej frem.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Ukraine har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. november
2009.
17