Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2994 - Økofin Bilag 2
Offentligt
797938_0001.png
10. februar 2010
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. fe-
bruar 2010
1.
(FF) Revisionsrettens årsberetning om budget gennemførelsen i 2008
Rådsanbefalinger
KOM-dokument foreligger ikke
2.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholds-
mæssigt store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polen og Ru-
mænien
Side 2
Rådskonklusioner og henstillinger
KOM(2010)10
Side 8
3.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Pakke vedr. Grækenland
Hhv. rådsudtalelse, rådshenstilling, rådskonklusion og rådsafgørel-
se
KOM(2010) 26
4.
5.
(Evt.) Statistik – Grækenland
- udgået
Det Indre Marked - Servicedirektiv
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Rådsindstilling
KOM-dokument foreligger ikke
6.
Udnævnelse af ny næstformand for Den Europæiske Centralbank
7.
Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 2:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
[Ny version]
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at konkludere, at Malta, Litauen, Letland,
Ungarn, Polen og Rumænien har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med de tidligere
vedtagne henstillinger, samt at vedtage reviderede henstillinger med udskudte frister til Malta,
Litauen og Rumænien.
KOM(2010) 10
Baggrund
EU-landene har i lyset af den økonomiske krise gennemført betydelige finanspoli-
tiske lempelser med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse. EU-landenes
ekspansive økonomiske politik nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier
med fokus på den finanspolitiske konsolidering og holdbarhed inden for rammer-
ne af Stabilitets- og Vækstpagten.
Ved udgangen af 2009 havde i alt 20 EU-lande modtaget henstillinger om at brin-
ge deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP, og i løbet af 2010 forventes de
fleste EU-lande at have modtaget henstillinger.
Den 2. december 2009 vedtog ECOFIN henstillinger for 13 lande (Belgien, Itali-
en, Portugal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland, Østrig,
Frankrig, Irland, UK og Spanien), herunder reviderede henstillinger med udskudte
frister for Frankrig, Spanien, UK og Irland, der havde gennemført effektive tiltag i
overensstemmelse med anbefalingerne, men havde været ude for en uventet nega-
tiv økonomisk udvikling siden henstillingen. De 13 henstillinger er baseret på fæl-
les principper for exitstrategier vedtaget på ECOFIN-mødet den 20. oktober 2009
og er indbyrdes konsistente mht. frist for at bringe underskuddet ned under 3 pct.
af BNP og krav til gennemsnitlige årlige strukturelle budgetforbedringer. Henstil-
lingerne indebærer således, at lande med relativt store underskud får relativt lange
tidsfrister for korrektion, men bliver samtidigt stillet over for relativt ambitiøse
krav vedr. de årlige strukturelle budgetforbedringer,
jf. bilag.
Landenes anbefalinger kan inddeles i nogle grupper, der afhænger af landenes
respektive underskud og andre nøgletal, særligt
Lande med treårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP
og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringer på
�½ - ¾ pct. af BNP tre år i træk.
Lande med fireårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP
og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringer på
som hovedregel ¾ -1�½ pct. af BNP.
Lande med femårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP
og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringer på
som hovedregel ca. 1¾ - 2 pct. af BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
De fleste lande skal starte konsolideringen i 2010, mens enkelte lande – som hav-
de et vist finanspolitisk råderum forud for den økonomiske krise og fortsat har
mindre underskud end de fleste andre lande – kan vente til 2011. I gennemsnittet
skal EU-landene gennemføre strukturelle budgetforbedringer på godt 1 pct. af
BNP flere år i træk.
Indhold
Den 7. juli 2009 blev proceduren for uforholdsmæssigt store underskud iværksat
for Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Rumænien, og Kommissionen har
seks måneder efter iværksættelsen foretaget vurderinger af, hvorvidt landene har
gennemført effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overensstemmelse
med henstillingerne af juli 2009.
Betingelserne for, at Rådet kan vedtage reviderede henstillinger, fremgår af Stabili-
tets- og Vækstpagten og indebærer, at 1) landet skal have iværksat effektive tiltag i
overensstemmelse med de oprindeligt vedtagne anbefalinger og 2) der skal være
opstået uventede, negative økonomiske forhold efter vedtagelsen af den oprinde-
lige henstilling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentlige finanser.
Kommissionen vurderer, at Malta, Litauen, Letland , Ungarn, Polen og Rumænien
har iværksat effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overensstemmelse
med Rådets tidligere henstillinger.
Kommissionen vurderer endvidere, at den mindre favorable økonomiske udvik-
ling og udsigterne for Malta, Litauen og Rumænien i Kommissionens seneste
prognoser sammenlignet med prognosen, som lå til grund for Rådets henstillinger
af juli, har ugunstige effekter på de offentlige finanser. Kommissionen foreslår på
den baggrund, at Rådet vedtager reviderede henstillinger under Traktatens artikel
126.7 (tidligere 104.7) til Malta, Litauen og Rumænien.
Kommissionens forslag til reviderede henstillinger omfatter en forlængelse af fri-
sten for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud på ét år, samt
skærpede årlige konsolideringskrav,
jf. tabel 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797938_0004.png
4
Tabel 1
Reviderede henstillinger til Malta, Litauen og Rumænien
Tidspunkt
for
henstilling
Malta
Ny henstilling
Nominel
budgetsaldo
2009
(% af BNP)
-3,6
-4,5
-5,4
-9,8
-5,1
-7,8
Konsolidering
start
2009
2009
2009
2009
2010
2010
Frist for
korrektion
Årlig strukturel
stramning
(gns., % af
BNP)
2010 Den nødvendige
stramning
2011
2011
2012
2011
2012
¾ i 2011
≥1�½
≥2¼
1�½
juli 2009
januar 2010
juli 2009
januar 2010
juli 2009
januar 2010
Litauen
Ny henstilling
Rumænien
Ny henstilling
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud og
Kommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionens forslag til anbefalinger i de reviderede henstillinger til Malta, Li-
tauen og Rumænien ligger på linje med anbefalingerne i henstillingerne vedtaget
den 2. december 2009. De reviderede henstillinger omfatter endvidere følgende
anbefalinger:
Malta
anbefales at benytte enhver mulighed – udover den finanspolitiske
stramning – til at accelerere reduktionen af den offentlige gæld. Derudover
anbefales Malta at styrke den mellemfristede budgetplanlægning og over-
vågningen af budgetimplementeringen, og Malta opfordres til at implemen-
tere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og styrke den langsig-
tede holdbarhed af de offentlige finanser.
Litauen
anbefales at styrke den mellemfristede budgetplanlægning og opfor-
dres til at implementere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og
styrke den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser
Rumænien
bør specificere de nødvendige tiltag ift. at bringe underskuddet
under 3 pct. af BNP i 2012 og øge reduktionen af underskuddet, hvis de
økonomiske og/eller budgetmæssige forhold bliver bedre end forventet;
fortsætte implementeringen af tiltag, som forbedrer de finanspolitiske ram-
mer, herunder vedtagelse og implementering af nye finanspolitiske regler
(Fiscal Responsibility Law), som bl.a. opretter et uafhængigt finanspolitisk
råd og fastlægger bindende mellemfristede finanspolitiske rammer; vedtage
og implementere udkastet til pensionsreform med bl.a. en stigning i pensi-
onsalderen og ændring af pensionsindekseringsreglerne.
Rumænien har i samarbejde med IMF udarbejdet et program for stabilisering af
økonomien, der bl.a. omfatter en strategi for finanspolitisk konsolidering, tiltag for
at styrke troværdigheden og gennemsigtigheden af den offentlige budgetplanlæg-
ning samt tiltag inden for den finansielle sektor bl.a. i forhold til at sikre rekapitali-
sering af bankerne samt et styrket finansielt tilsyn. Programmet understøttes af en
finansieringspakke på i alt 20 mia. euro (5 mia. euro fra EU, 13 mia. euro fra IMF,
samt bidrag fra øvrige multilaterale institutioner). EU’s lån på 5 mia. euro ydes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797938_0005.png
5
gennem den under artikel 143 (tidligere 119) oprettede finansieringsfacilitet, som
åbner for, at EU kan give mellemfristet økonomisk assistance til medlemsstater,
der ikke har euroen som valuta, og som står over for betalingsbalance- eller kapi-
talbalanceproblemer.
Rådets beslutning om at yde mellemfristet assistance til Rumænien blev vedtaget
den 6. maj 2009. Første rate af EU’s lån på 1,5 mia. euro blev udbetalt i juli 2009
efter indgåelsen af et såkaldt ”Memorandum of Understanding” i juni 2009, som
fastsætter en række betingelser i overensstemmelse med Rumæniens økonomiske
program, som skal opfyldes inden de næste udbetalinger af lånet fra EU. Anden
rate på 1,0 mia. euro ventes udbetalt inden for den nærmeste fremtid. I den for-
bindelse ventes indgået et supplerende ”Memorandum of Understanding”, der
justerer betingelserne for fremtidige udbetalinger i lyset af de forværrede økono-
miske udsigter i Rumænien.
På ECOFIN-mødet den 16. februar ventes endvidere vedtaget en beslutning, der
ændrer rådsbeslutningen af den 6. maj 2009 om at yde mellemfristet assistance til
Rumænien. Formålet er, at betingelserne vedr. mellemfristet finanspolitisk konso-
lidering stemmer overens med anbefalingerne i proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud. Der er således alene tale om konsekvensændring af beslutningen
fra maj 2009.
For så vidt angår Letland, Ungarn og Polen vurderer Kommissionen, at landene
har iværksat effektive tiltag, der udgør passende fremskridt mod korrektion af
underskuddene, i overensstemmelse med Rådets tidligere henstillinger,
jf. tabel 2.
Kommissionen vurderer ikke, at den økonomiske udvikling berettiger at vedtage
reviderede henstillinger med udskudte frister til disse lande.
Tabel 2
Henstillinger til Letland, Ungarn og Polen (juli 2009)
Nominel
budgetsaldo
2009
(% af BNP)
Letland
Ungarn
Polen
januar 2010
januar 2010
januar 2010
-9,0 (-10)
-4,1 (-3,4)
-6,4 (-6,6)
2010
2010
2010
2012
2011
2012
Konsolidering
start
Frist for
korrektion
Årlig strukturel
stramning
(gns., % af
BNP)
≥2¾
≥ i alt �½ over
2010-2011
Anm.: Tallene i parentes er den offentlige saldo for 2009 (i pct. af BNP) fra hhv. Kommissionens
forårsprognose 2009 og en opdatering heraf (for Letland), som lå til grund for henstillingerne.
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud og
Kommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionen bemærker ift.
Letland,
at der er behov for betydelige stramninger i 2011 og 2012 for at
bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Ungarn,
at der er betydelig risiko forbundet med budgetmålet for 2010, og at
der er risiko for manglende efterlevelse af stramningskravet på i alt 0,5 pct.
af BNP i 2010-2011.
Polen,
at der er behov for yderligere betydelige konsolideringstiltag for at
bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012. På den baggrund bør nye
finanspolitiske lempelser undgås, budgettet for 2010 implementeres strengt,
uventede ekstraindtægter bruges til at nedbringe underskuddet og yderligere
konsolideringstiltag forberedes for 2011 og 2012.
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i artikel 126.7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Malta, Litauen, Ungarn,
Polen og Rumænien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 26.
juni 2009 forud for ECOFIN den 7. juli 2009. Supplerende samlenotat om procedu-
ren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Letland blev oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 1. juli 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Rumænien har
gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillinger af 7. juli
2009, og støtter vedtagelsen af en revideret henstilling til Malta, Litauen og Rumæ-
nien. Danmark har ifølge den nye Traktat generelt ikke stemmeret i sager vedrø-
rende proceduren for uforholdsmæssigt store underskud når det gælder eurolande,
men regeringen støtter dog også principielt en revideret henstilling til Malta.
Iværksættelsen af proceduren for alle lande, der overskrider Traktatens reference-
værdi på 3 pct. af BNP, er vigtig for at give støtte til lande, der står over for væsentli-
ge udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og holdbare offentlige finanser. Der
lægges vægt på, at konsolideringsstrategierne er tilstrækkeligt ambitiøse i forhold til at
sikre hurtig og effektiv konsolidering, hvor lande med størst underskud får længere
frister for korrektion, men forpligter sig til større årlige budgetforbedringer.
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om, at Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Ru-
mænien har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillin-
ger af 7. juli 2009, og bred støtte til vedtagelsen af reviderede henstillinger til Malta,
Litauen og Rumænien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797938_0008.png
8
Dagsordenspunkt 3:
[Ny version]
Resumé
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Pak-
ke vedr. Grækenland
ECOFIN ventes på rådsmødet den 16. februar 2010 at vedtage en pakke af udtalelser og
anbefalinger, der understøtter Grækenland egen konsolideringsplan i form af stabilitetsprogram-
met, hvor hovedmålet er at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2012.
KOM(2010) 26
Baggrund
ECOFIN vedtog på mødet den 2. december 2009 under Traktatens artikel 126(8)
en beslutning om, at Grækenland ikke har taget effektive tiltag til at bringe bud-
getunderskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2010 i overensstemmelse med
Rådets henstilling fra den 27. april 2009.
Indhold
Grækenlands underskud skønnes at have udgjort 12,7 pct. af BNP i 2009. Græ-
kenland har fremlagt et stabilitetsprogram med en konsolideringsplan, der inde-
holder en række konkrete finanspolitiske tiltag til at bringe underskuddet under 3
pct. af BNP i 2012.
ECOFIN ventes den 16. februar 2010 på basis af initiativer fra Kommissionen at
vedtage en pakke af udtalelser og anbefalinger, der understøtter Grækenlands egen
konsolideringsplan. Kommissionen har foreslået en pakke, der indeholder følgen-
de beslutninger:
rådsudtalelse om Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram for 2010-2013
rådshenstilling om strukturreformer under Traktatens artikel 121(4)
rådskonklusion om at offentliggøre rådshenstillingen under Traktatens artikel
121(4)
rådsafgørelse under Traktatens artikel 126(9), der retter et pålæg om, at Græ-
kenland skal sikre korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud senest
i 2012
Ad 1
Kommissionen har lagt op til en rådsudtalelse om det græske stabilitetsprogram,
der vurderer, at der er tale om et tilstrækkeligt ambitiøst program i lyset af størrel-
sen af konsolideringsbehovet og den relativt høje grad af fremrykkede tiltag. I
budgettet for 2010 er der fremlagt konkrete finanspolitiske tiltag, hvor hovedvæg-
ten er lagt på forbedringer af offentlige indtægter og i mindre grad på besparelser
på offentlige udgifter. I programmets yderste år planlægges en mere balanceret
konsolideringssammensætning mellem udgifter og indtægter, omend planerne for
2011-13 ikke er lige så detaljerede som planerne for 2010. Programmet indeholder
en bred vifte af budgetmæssige tiltag og strukturreformer, der har til formål at
adressere de strukturelle ubalancer i Grækenlands økonomi og vende den opadgå-
ende trend i den offentlige gæld. Konsolideringsplanen er behæftet med risici rela-
teret til blandt andet de makroøkonomiske forudsætninger, og det er derfor nød-
vendigt at sikre fuld gennemførelse af de tiltag, der er præsenteret i programmet.
De strukturelle forhold, der er årsag til tab af konkurrenceevne og betalingsbalan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797938_0009.png
9
ceunderskud kræver implementering af omfattende strukturreformer på linje med
de reformer der er præsenteret i programmet.
Ad 2
Kommissionen lagt op til en rådshenstilling om strukturreformer under Trakta-
tens artikel 121(4) i lyset af, at Grækenlands økonomiske politik ikke er i overens-
stemmelse med de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer og indebærer
risici for ØMU’ens funktionsmåde. Grækenland har således ikke i tilstrækkeligt
omfang gennemført reformer i overensstemmelse med de overordnede retnings-
linjer og den græske økonomiske politik indebærer risici ift. ØMU’en, idet udvik-
lingen på de finansielle markeder med stigende rentespænd har en afsmittende
effekt på en række andre lande. Henstillingen anbefaler, at Grækenland med start i
2010 konkretiserer og gennemfører en pakke af strukturreformer, som beskrevet i
stabilitetsprogrammet og ifølge den tidsplan, der er beskrevet heri. Grækenland
anbefales at gennemføre;
reformer, der reducerer de offentlige lønudgifter, og sikrer effektivise-
ringer af lønsystemet og adresserer behovet for lønmoderationer mhp.
at styrke konkurrenceevnen
pensionsreformer mhp. at forbedre den finanspolitiske holdbarhed,
herunder reformer, der styrker incitamenterne til senere tilbagetræk-
ning
sundhedsreformer, der sikrer bedre kvalitet i sygehusvæsenet og sam-
tidig sikrer bedre kontrol med udgifterne til blandt andet medicin
effektiviseringer af den offentlige administration
reformer, der sikrer forbedringer af produktmarkederne, konkurren-
cen og erhvervslivets rammevilkår.
tiltag for at styrke arbejdsudbud, reducere sort arbejde og forbedre
uddannelse og kvalifikationer i arbejdsstyrken med henblik på at un-
derstøtte produktivitet og beskæftigelse
effektiviseringer af midlerne fra EU’s strukturfonde
styrker regulering af finanssektoren og styrket finanstilsyn
Den græske regering opfordres til at melde tilbage til Kommissionen, om de tiltag
og den tidsplan der vedtages i respons til ovennævnte anbefalinger.
Ad 3
Kommissionen anbefaler at rådshenstillingerne om strukturreformer under Trak-
tatens artikel 121(4) offentliggøres.
Ad 4
Kommissionen har lagt op til en rådsafgørelse under Traktatens artikel 126(9), der
retter et pålæg til Grækenland om, at Grækenland skal bringe underskuddet ned
under 3 pct. af BNP senest i 2010.
Artikel 1 i pålægget fastslår, at Grækenland skal:
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør
senest i 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797938_0010.png
10
sikre en årlig strukturel budgetforbedring på mindst 3�½ pct. af BNP i
både 2010 og 2011, og mindst 2�½ pct. af BNP i 2012. Det kræver at
underskuddet i nominelle termer ikke overstiger €21.270 mio. i 2010,
€14.170 mio. i 2011 og €7.360 mio. i 2012.
Artikel 2 i Kommissionens pålæg fastslår at Grækenland skal gennemføre en ræk-
ke finanspolitiske tiltag i overensstemmelse med stabilitetsprogrammet:
A)
Finanspolitiske tiltag der skal gennemføres inden 15. maj 2010, som annonce-
ret i stabilitetsprogrammet:
Udgifter: Grækenland skal
flytte 10 pct. af budgetbevillingerne (udover løn og pension) til mini-
sterierne til en reservebeholdning mhp. at identificere besparelser.
reducere de samlede udgifter til offentlige lønninger (lønsum) via en
kombination af blandt andet lønafdæmpning, ansættelsesstop i 2010
og reducere tillæg til offentligt ansatte
nedbringe udgifter til overførsler gennem nominelle reduktioner og
reduceret indeksregulering af overførsler mv.
Indtægter: Grækenland skal
implementere en progressiv skat for alle typer indkomst og en symme-
trisk behandling af arbejds- og kapitalindkomst
ophæv undtagelser i skattesystemet, inkl. indkomst fra tillæg til offent-
ligt ansatte
effektivisere beskatningen af selvstændige
sikre øgede indtægter fra boligbeskatningen
øge afgifter på tobak og alkohol
udspecificere og implementere de planlagte skattereformer, og benytte
potentielle effektivitetsgevinster til at reducere underskuddet yderlige-
re.
B)
Yderligere tiltag for at sikre opfyldelse af målene i 2010-budgettet:
Grækenland skal som annonceret i stabilitetsprogrammet være parat til om nød-
vendigt at implementere yderligere tiltag for at sikre overholdelse af budgetmålene
med fokus på fortsat afdæmpning i udgifterne.
C)
Yderligere tiltag der skal vedtages inden udgangen af 2010:
Udgifter: Grækenland skal
vedtage nødvendige reformer, der klart reducerer aldringseffekten på
budgettet via en reform af sundheds- og pensionssystemer, herunder
via indførelsen af en stigning i den lovbestemte pensionsalder.
reducere antallet af offentlige ansatte
reformere og indføre fælles principper for lønsystemet i den offentlige
sektor
Indtægter: Grækenland skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797938_0011.png
11
bekæmpe skatteunddragelse og -svindel samt modernisere skatteadmi-
nistrationen
Finanspolitisk ramme: Grækenland skal
bl.a. konkretisere de tiltag der skal implemen-
teres i 2011 og 2012 mhp. at efterleve målene i stabilitetsprogrammet, desuden
styrke Finansministeriets position i forbindelse med budgetforhandlinger og tilsy-
net med budgettets implementering samt reformere skattevæsenet.
D)
Yderligere tiltag der skal vedtages inden 2012:
Grækenland skal i 2011 og 2012 på udgiftssiden gennemføre permanente tiltag,
der sigter mod besparelser på det offentlige forbrug, herunder via reduktion i of-
fentlige lønninger, overførsler og offentlig beskæftigelse samt på indtægtssiden
fortsætte implementeringen af reformen af skatteadministrationen. Rammerne for
Grækenlands finanspolitik skal styrke de institutionelle mekanismer med henblik
på at levere troværdige officielle budgetprognoser, undlade at inkludere tiltag, der
har karakter af engangstiltag i budgetmålene samt vedtage yderligere strukturelle
udgiftsminimerende tiltag for at opnå balance på den mellemfristede budgetmål-
sætning (MTO).
Artikel 3:
fastslår at Grækenland bør:
føre effektiv kontrol og tilsyn med indtægter og
udgifter, herunder ved
at vedtage en lov inden 15. maj 2010, der gør det lovpligtigt på måned-
lig basis at levere en rapport om implementeringen af det offentlige
budget
styrke indsatsen med at indsamle og behandle offentlig statistik
samarbejde med Kommissionen om en handlingsplan til at takle stati-
ske, institutionelle og styringsmæssige mangler samt modtage teknisk
hjælp fra Kommissionen vedr. indsamling af fiskale og andre makro-
økonomiske statistikker
Artikel 4:
fastslår at Grækenland skal:
forelægge for Rådet og Kommissionen og offentliggøre inden 16.
marts 2010 en rapport, der udspecificerer en tidsplan for implemente-
ringen af tiltagene for 2010.
forelægge for Rådet og Kommissionen og offentliggøre inden 15. maj
2010 en rapport, der udspecificerer de tiltag, der skal gennemføres i
overensstemmelse med denne rådsafgørelse. Efterfølgende skal Græ-
kenland på kvartalsbasis offentliggøre rapporter om opfølgning på på-
lægget.
Kommissionen og Rådet skal analysere rapporterne og vurdere om
Grækenland overholder denne rådsafgørelse
Artikel 5 fastslår at Grækenland skal tage effektive tiltag til at overholde denne
rådsafgørelse inden 15. maj 2010.
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af pålæg om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort un-
derskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i Traktatens artikel 126(9).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Vedtagelse af rådshenstillinger om strukturreformer og beslutning af disses offent-
liggørelse har hjemmel under Traktatens artikel 121(4).
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil bidrage til en
gunstig økonomisk udvikling i Europa og derigennem også understøtte vækst og
beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Pakken af anbefalinger til Grækenland har ikke tidligere været forelagt Folketin-
gets Europaudvalg. Beslutningen om, at Grækenland ikke har gennemført effekti-
ve tiltag i overensstemmelse med Rådets henstilling fra april 2009, blev forelagt
Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning
Danmark har ifølge den nye Traktat ikke stemmeret i sager vedrørende implemen-
tering af Stabilitets- og Vækstpagten, når det gælder pagtens gennemførelse over
for eurolande. Regeringen støtter imidlertid principielt de ventede udtalelser og
anbefalinger, herunder afgørelsen om at rette pålæg til Grækenland om finanspoli-
tisk konsolidering.
Andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til pakken af udtalelser og anbefalinger vedrørende
Grækenlands offentlige finanser.