Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2998 - RIA Bilag 2
Offentligt
794343_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
3. februar 2010
Internationalt Kontor
10/00599
MDS
Samenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25. – 26. februar
2010
Dagsordenspunkt 9): Bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhavet .............................................2
Dagsordenspunkt 10): Status vedrørende EU’s grænseagentur (FRONTEX) ........................................6
Dagsordenspunkt 11): Forslag til forordning om ændring af Schengen-reglerne om visum
til længerevarende ophold (KOM(2009)90 og KOM(2009)91). ................................................................9
Dagsordenspunkt 12): Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS) ......................14
Dagsordenspunkt 13) Forslag til forordning til ændring af forordningen om oprettelse af et
netværk af indvandringsforbindelsesofficerer (IFO’er) KOM (2009)322 ................................................17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0002.png
Dagsordenspunkt 9): Bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhavet
Nyt notat
Resumé:
Problematikken vedrørende ulovlig indvandring via Middelhavet drøftes løbende i rådsregi,
ligesom emnet indgår i Det Europæiske Råds konklusioner fra dets møder den 18.-19. juni
2009 og den 29. – 30. oktober 2009 samt i Stockholm-programmet, der blev vedtaget i de-
cember 2009. Det kan ikke udelukkes, at sagen vil blive drøftet på ny på det kommende
rådsmøde. Sagen vurderes ikke at have hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Regeringen støtter en effektiv
opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner.
1. Baggrund
Som følge af stort pres på de ydre grænser grundet mange ulovlige indrejser ad søvejen har
Cypern, Grækenland, Malta og Italien siden starten af 2009 løbende bragt problematikken
op i EU-regi og anmodet om yderligere solidaritetstiltag og byrdefordeling i bestræbelserne
på at dæmme op for tilstrømningen.
Sagen er blevet drøftet i Rådet (retlige og indre anliggender) henholdsvis den 15.-16. januar
2009 på Rådets uformelle møde, den 26.-27. februar 2009, den 4.-5. juni 2009 og den 21.
september 2009 samt af EU’s udenrigsministre på rådsmødet for almindelige anliggender og
eksterne forbindelser den 27. – 28. april 2009.
Problematikken indgår endvidere i Det Europæiske Råds konklusioner fra dets møder hen-
holdsvis den 18.-19. juni 2009 og den 29.-30. oktober 2009, ligesom der i Stockholm-
programmet, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i december 2009, er stort fokus på
effektive politikker til bekæmpelse af ulovlig indvandring.
Forud for det uformelle rådsmøde den 21.-22. januar 2010 fremsendte Frankrig og Græken-
land et fælles brev til det spanske formandskab med anmodning om at sagen blev sat på
dagsordenen for mødet. Det skete imidlertid ikke, men navnlig Middelhavslandende benytte-
de lejligheden til at præcisere et behov for en øget indsat til bekæmpelse af problemet.
Det kan ikke udelukkes, at sagen bliver drøftet på ny på rådsmødet den 25.-26. februar
2010.
2. Formål og indhold
Af konklusionerne fra mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 fremgår, at den
seneste tids hændelser i Middelhavet er en understregning af, at det haster med at øge be-
stræbelserne på at forhindre og bekæmpe ulovlig indvandring på en effektiv måde ved EU’s
søgrænser mod syd og dermed forhindre fremtidig menneskelige tragedier, samt at en be-
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
slutsom europæisk reaktion baseret på fasthed, solidaritet og fælles ansvar og i overens-
stemmelse med den europæiske pagt om indvandring og asyl og den samlede migrations-
strategi må fremmes.
Det fremgår endvidere, at alle aktiviteter i den vestlige del af Middelhavet og ved grænserne
mod øst og sydøst må fortsætte, at Det Europæiske Råd opfordrer til koordinering af frivillige
foranstaltninger til intern fordeling af personer, der nyder international beskyttelse, og som
befinder sig i de medlemsstater, der er udsat for et specifikt og uforholdsmæssigt stort pres,
samt at Kommissionens hensigt om at tage initiativ hertil, herunder i første omgang med et
pilotprojekt på Malta, hilses velkommen.
Det Europæiske Råd tilskynder endvidere i konklusionerne til en hurtig oprettelse af Det Eu-
ropæiske Asylstøttekontor, til forstærkede grænsekontroloperationer, koordineret af FRON-
TEX (det europæiske grænsekontrolagentur), og til en betydelig styrkelse af samarbejdet
med de vigtigste oprindelses- og transitlande.
I konklusionerne fra dets møde den 29.-30. oktober 2009 understreger Det Europæiske Råd
vigtigheden af, at arbejde videre med initiativerne indeholdt i juni-konklusionerne, og opfor-
drer til en styrkelse af FRONTEX baseret på udarbejdelse af klare regler for deltagelse i fæl-
les operationer til søs, øget operativt samarbejde med oprindelses- og transitlande og un-
dersøgelse af muligheden for regelmæssige FRONTEX finansierede tilbagesendelses-
operationer.
I Stockholm-programmet understreges vigtigheden af en effektiv og bæredygtig udsendel-
sespolitik og i denne forbindelse vigtigheden af integreret grænseforvaltning og samarbejde
med oprindelses- og transitlande, herunder i form af kapacitetsopbygning.
Af det fransk-græske brev til det spanske formandskab fremgår, at de to lande ønsker udar-
bejdelse af en præcis køreplan for implementering af konklusionerne fra Det Europæiske
Råd. I den forbindelse nævnes øget samarbejde mellem FRONTEX og oprindelses- og tran-
sitlande, herunder særligt Libyen og Tyrkiet, samt fokus på fælles FRONTEX finansierede
tilbagesendelsesoperationer. Ulovlige indrejser fra Tyrkiet til Grækenland fremhæves som
særlig problematisk.
Efterfølgende har Frankrig, den 28. januar 2010, fremsendt yderligere et brev til det spanske
formandskab med opfordring til handling og hurtig igangsættelse af disse initiativer med
henblik på at bekæmpe tilstrømningen og det fremgår, at der også bør rettes fokus mod de
kriminelle netværk, der faciliteter den ulovlige indvandring.
Ifølge FRONTEX viser 2009, efter store stigninger i indrejsetallene på de maritime grænser i
2008 i forhold til 2007, en faldende tendens i forhold til 2008, Dette gælder dog særligt i for-
hold til Italien som følge af de italienske myndigheders samarbejde med Libyen. Om end
ulovlige indrejser til Grækenland ser ud til at ende på et lavere niveau end i 2008 er der sta-
dig tale om et massivt pres på grænserne. Den faldende tendens i forhold til Spanien er fort-
sat i løbet af 2009.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0004.png
Der er i løbet af efteråret sket en opfølgning på en lang række af Det Europæiske Råds kon-
klusioner, herunder er der opnået politisk enighed om oprettelsen af Det Europæiske Asyl-
støttekontor, der er etableret et pilotprojekt på Malta om genbosætning på frivilligt grundlag
af personer med behov for international beskyttelse, hvor en række medlemsstater har op-
lyst at være villige til at overtage personer – ifølge de seneste oplysninger op til ca. 150 per-
soner, og der er vedtaget retningslinjer for FRONTEX-koordinerede operationer til søs.
Herudover har Kommissionen kontaktet myndighederne i Tyrkiet og Libyen med henblik på
at indgå i en dialog om et eventuelt kommende samarbejde herunder vedrørende udsendel-
sesspørgsmålet.
Kommissionens kommende forslag om en revision af FRONTEX-forordningen, forventes
endvidere fremlagt i begyndelsen af 2010.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der alene er tale om en drøftelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en effektiv opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at de andre lande vil støtte fortsat fokus på bekæmpelse af ulovlig indvan-
dring, herunder en effektiv opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner.
6. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en drøftelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-
skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0005.png
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Spørgsmålet vedrørende bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhavet har tidligere
været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik senest forud for møderne i Rådet for retlige og indre anliggender den 26.-27.
februar, den 4.-5. juni, den 21. september og den 23. oktober 2009.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0006.png
Dagsordenspunkt 10): Status vedrørende EU’s grænseagentur (FRONTEX)
Nyt notat.
Resumé:
EU’s grænseagentur, FRONTEX, er forpligtet til at fremsende agenturets godkendte ar-
bejdsprogram til Europa-Parlamentet og Rådet hvert år. Arbejdsprogrammet for 2010 skal
vedtages af FRONTEX i overensstemmelse med Fællesskabets årlige budgetprocedure og
Fællesskabets lovgivningsprogram inden for de områder, der er relevante for forvaltning af
de ydre grænser. Arbejdsprogrammet har isoleret set hverken statsfinansielle eller lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser for Danmark. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. På
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.- 26. februar 2010 forventes det, at Rådet vil
tage en generel drøftelse om FRONTEX og tage FRONTEX’ arbejdsprogram for 2010 til ef-
terretning. Regeringen tager FRONTEX’ orientering af Rådet om arbejdsprogrammet for
2010 til efterretning.
1. Baggrund
Det fremgår af artikel 20, stk. 2c, i Rådets forordning (EF) Nr. 2007/2004 af 26. oktober 2004
om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-
medlemsstaternes ydre grænser, at bestyrelsen i FRONTEX hvert år inden den 30. septem-
ber, efter at have modtaget Kommissionens udtalelse, med et flertal på tre fjerdedele af sine
stemmeberettigede medlemmer vedtager agenturets arbejdsprogram for det kommende år
og sender det til Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen til orientering.
Arbejdsprogrammet for 2010 vil herefter blive inddraget i Fællesskabets årlige budgetproce-
dure og Fællesskabets lovgivningsprogram inden for de områder, der er relevante for for-
valtning af de ydre grænser.
På FRONTEX’ bestyrelsesmøde den 23.- 24. september 2009 fremlagde FRONTEX udkast
til arbejdsprogram for 2010 for FRONTEX’ bestyrelse. Kommissionen havde imidlertid ikke
afgivet bemærkninger til arbejdsprogrammet på daværende tidspunkt, hvorfor vedtagelsen af
arbejdsprogrammet blev udskudt.
FRONTEX modtog Kommissionens bemærkninger den 4. januar 2010.
Det forventes, at arbejdsprogrammet vedtages på bestyrelsesmødet i FRONTEX den 3.- 4.
februar 2010.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.- 26. februar 2010 forventes det, at Rå-
det vil tage en generel drøftelse om FRONTEX og tage FRONTEX’ arbejdsprogram for 2010
til efterretning.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0007.png
2. Formål og indhold
Arbejdsprogrammet vedtages hvert år af FRONTEX’ bestyrelse som arbejdsplan for agentu-
ret.
Af særlige prioriteter for 2010 kan nævnes fælles tilbagesendelsesoperationer, øget samar-
bejde med tredjelande, herunder særligt i Middelhavsregionen, Vest Afrika, Central Asien og
Østen samt en fortsat udvikling af regionale grænseforvaltnings-initiativer i samarbejde med
medlemsstater – særligt ved de sydlige maritime grænser. Det fremgår af programmet, at
over 60 % af budgettet for fælles operationer er sat af til operationer på de maritime græn-
ser.
Herudover prioriteres blandt andet udvikling af FRONTEX’ analytiske kapaciteter ligesom der
er fokus på at fortsætte understøttelsen af implementeringen af EU’s integrerede grænsefor-
valtning, herunder udviklingen af et fælles europæisk grænseovervågningssystem (EURO-
SUR).
FRONTEX har i 2010 planlagt en række fælles operationelle indsatser samt en række pilot-
projekter både ved EU’s lande- og lufthavnsgrænser samt maritime grænser. Planlægningen
heraf er baseret på de udarbejdede risikoanalyser, der blandt andet fokuserer på ruter for
ulovlig indvandring samt på behov, der er blevet identificeret under de operationelle aktivite-
ter i 2009.
Der planlægges således 10-12 fælles operationer på landegrænserne, 14-17 operationer på
grænserne i lufthavne og 13-16 operationer på de maritime grænser (heraf 7-9 under Euro-
pean Patrols Network i Middelhavet). Der planlægges endvidere 4-5 projekter om udarbej-
delse af bedste praksis på nærmere udpegede områder ved de maritime grænser.
Der er herudover planlagt en række aktiviteter vedrørende tilbagesendelse af tredjelands-
statsborgere, der opholder sig ulovligt i EU, herunder assistance til medlemsstater ved orga-
nisering af 18-20 fælles tilbagesendelsesoperationer, en række ekspertmøder, en workshop
og nogle tematiske projekter baseret på identificerede behov, herunder fælles interview-
sessions med henblik på identifikation og udstedelse af rejsedokumenter.
Endelig opregnes de forskellige risikoanalyser, der forventes produceret i løbet af 2010.
Af Kommissionens skriftlige bemærkninger til arbejdsprogrammet fremgår blandt andet, at
programmet findes at stemme fint overens med såvel agenturets opgaver og mål som med
Rådets og Det Europæiske Råds konklusioner vedrørende grænseforvaltning på de ydre
grænser. Kommissionen bemærker endvidere med tilfredshed, at der planlægges iværksat
konkrete og ambitiøse initiativer i forhold til samarbejde med tredjelande, og opfordrer agen-
turet til at målrette ressourcerne på samarbejde med lande, der er interessante i relation til
bekæmpelse af ulovlig indvandring. Endelig opfordrer Kommissionen FRONTEX til at etable-
re en systematiseret evalueringsmekanisme af de fælles operationer.
Kommissionens kommende forslag om en revision af FRONTEX-forordningen, forventes
endvidere fremlagt i begyndelsen af 2010.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0008.png
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om et arbejdsprogram for FRONTEX, er spørgsmålet om gældende dansk ret
ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager FRONTEX’ arbejdsprogram for 2010 til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Andre landes holdning er ikke kendt på nuværende tidspunkt.
6. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om arbejdsprogrammet, men parlamentet orienteres
herom.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om orientering af Rådet om et arbejdsprogram for FRONTEX, har nærheds-
princippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Arbejdsprogrammet for FRONTEX 2010 vurderes ikke at have samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark. FRONTEX finan-
sieres via EU’s budget. FRONTEX’ budget for 2010 fremgår af arbejdsprogrammet med ca.
88 mio. euro, hvilket er på linje med 2009-budgettet. Det endelige budget fastlægges som
led i den generelle budgetprocedure vedrørende 2010 mellem Rådet og Parlamentet.
Danmark bidrager med ca. 2 % af EU’s udgifter til FRONTEX efter den generelle fordelings-
nøgle for medlemsstaternes bidrag til EU’s budget.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0009.png
Dagsordenspunkt 11): Forslag til forordning om ændring af Schengen-reglerne om vi-
sum til længerevarende ophold (KOM(2009)90 og KOM(2009)91)
*
.
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionen har stillet to forslag om ændring af Schengen-konventionen og EU’s grænse-
kodeks vedrørende visum til længerevarende ophold (D-visum). Forslagene er stillet, fordi de
fleste medlemsstater, der anvender disse nationalt begrænsede D-visa, ikke efter hensigten
erstatter visummet med en opholdstilladelse, når den pågældende tredjelandsstatsborger
indrejser på deres område. Forslaget er endvidere stillet, fordi det nuværende D+C-visum,
som er indført for at imødegå det praktiske problem, der opstod, når et visum ikke blev er-
stattet af en opholdstilladelse efter indrejsen, bliver afskaffet i forbindelse med ikrafttræden
af EU’s visumkodeks den 5. april 2010. Med forslaget ønsker Kommissionen at sidestille
personer med et visum til længerevarende ophold med personer med en opholdstilladelse i
forhold til deres muligheder for i op til 3 måneder inden for en 6 måneders periode at kunne
rejse inden for Schengen-området uden et visum. Der er for at tage højde for eventuelle sik-
kerhedsproblemer og problemer ved grænsekontrol også stillet forslag om, at medlemssta-
terne i forbindelse med udstedelse af et længerevarende visum skal foretage en søgning i
Schengen-informationssystemet (SIS) for at konstatere, hvorvidt den pågældende er indbe-
rettet som uønsket i Schengen-området.
Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslagene. Da forslagene
udgør en udbygning af Schengen-reglerne, skal Danmark inden seks måneder efter vedta-
gelsen træffe afgørelse om, hvorvidt ændringerne skal gennemføres i dansk ret. Forslagene
forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, hvis Danmark vælger at gennemføre
dem i dansk ret. Der forventes ingen statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet fin-
des overholdt. Regeringen kan støtte, at personer med et langtidsvisum, som anvendes af
en lang række medlemslande, og personer med en opholdstilladelse opnår samme rettighe-
der i forhold til de foreslåede bestemmelser i Schengen-regelsættet.
Forslaget er oprindeligt fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Efter Lissabon-
traktatens ikrafttræden har forslaget nu hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling
finder derfor anvendelse.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0010.png
1. Baggrund
Kommissionen har den 27. februar 2009 stillet et forslag til Rådets forordning om ændring af
konventionen, hvad angår visum til længerevarende ophold og indberetninger til Schengen-
informationssystemet (KOM (2009) 90)
Forslaget blev fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 63, nr. 3, litra a, og skulle vedta-
ges efter høring af Europa-Parlamentet.
Samme dato har Kommissionen stillet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og forordning nr.
562/2006 hvad angår fri bevægelighed for indehavere af et visum til længerevarende ophold
(KOM (2009) 91).
Forslaget blev fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 62, nr. 2, litra a, og artikel 62,nr.
3, og skulle vedtages efter proceduren om fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
Lissabon-traktaten trådte i kraft den 1. december 2009, hvorfor hjemmelsbestemmelserne nu
er Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 77, nr. 2, litra b, og
artikel 79, nr. 2, litra a.
Forslagene skal herefter begge vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med
den almindelige beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. Lissabon-traktatens arti-
kel 294.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel
2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF, træffer Danmark i henhold til ar-
tikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.-26. februar 2010 forventes politisk enig-
hed med henblik på efterfølgende formel vedtagelse af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0011.png
2. Formål og indhold
Mange medlemsstater vælger at udstede et nationalt visum til længerevarende ophold (D-
visum), jf. Schengen-konventionens artikel 18, i stedet for at udstede en opholdstilladelse,
som den pågældende tredjelandsstatsborger er berettiget til. Dette kan være begrundet i, at
den pågældende medlemsstat ikke har mulighed for at udstede en opholdstilladelse i det
land, som tredjelandsstatsborgeren søger fra, og ikke efterfølgende anvender tilstrækkelige
ressourcer på at udstede en opholdstilladelse, fordi den pågældende har et visum af længe-
re varighed. Med dette visum har den pågældende alene ret til at opholde sig i den med-
lemsstat, der udstedte visummet.
Udstedelse af et D+C-visum, som indført ved forordning nr. 1091/2001, hvor Schengen-
konventionens artikel 18 blev ændret, kan i et vist omfang imødegå denne problematik, idet
en tredjelandsstatsborger, der er i besiddelse af et sådant visum, kan opholde sig i andre
medlemsstater, end den der har udstedt visummet, i op til tre måneder efter visummets op-
rindelige gyldighedsdato. I forbindelse med ikrafttræden af EU’s visumkodeks d. 5. april 2010
bliver D+C-visummet dog afskaffet.
Der er således i et vist omfang både i dag og efter den 5. april 2010 et problem i forhold til
indehavere af langtidsvisa, som af diverse legitime årsager, f.eks. forretning, konference el-
ler besøg, ønsker at besøge et andet Schengen-land, og Kommissionen har modtaget en
række klager herom.
Forslagene har ikke til formål at opfordre medlemslandene til ikke at udstede opholdstilladel-
se, men derimod at give tredjelandsstatsborgere, der har lovligt ophold i en af medlemssta-
terne på grundlag af et nationalt udstedt D-visum til længerevarende ophold, ret til at færdes
inden for Schengen-området på samme måde som en person med en opholdstilladelse. Der
foreslås derfor både en ændring af Schengen-konventionens artikel18 om langtidsvisa, arti-
kel 21 om udlændinge med en opholdstilladelse i et andet Schengen-land samt en konse-
kvens-ændring til artikel 5, stk. 1, litra b, om visa som indrejsebetingelse i forordning nr.
562/2006 (Schengen-grænsekodeks).
Schengen-konventionens artikel 21 giver en udlænding, der er indehaver af en opholdstilla-
delse udstedt af en medlemsstat, mulighed for at rejse til og færdes frit på andre medlems-
staters område uden visum i op til tre måneder, for så vidt at en række indrejsebetingelser i
Schengen-grænsekodeksens artikel 5 (stk. 1, litra a, c og e) er opfyldt, dvs. gyldig rejsedo-
kumentation, fornødne subsistensmidler, og at den pågældende ikke må betragtes som en
trussel mod medlemsstaternes offentlige orden, indre sikkerhed, offentlig sundhed eller in-
ternationale forbindelser og ikke er indberettet som uønsket i medlemsstaternes nationale
databaser
.
Kommissionen stiller også forslag om ændring af Schengen-konventionens artikel 25 om
konsultation af SIS. Såfremt en medlemsstat vil udstede et visum til et længerevarende op-
hold til en tredjelandsstatsborger, skal Schengen-informationssystemet (SIS) således kon-
sulteres inden udstedelsen. Dette svarer dermed til den nuværende praksis i forhold til kon-
sultationen ved udstedelse af opholdstilladelser. Hermed sikres, at mulighederne for at fær-
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0012.png
des frit for personer med et nationalt udstedt D-visum til længerevarende ophold ikke udgør
nogen yderligere sikkerhedsrisiko for medlemslandene.
Der er under forhandlingerne stillet forslag om, at visa til længerevarende ophold ikke bør
have en varighed på over et år.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ifølge udlændingelovens § 2 b, stk. 3, har udlændinge, der har visum til ophold af mere end
3 måneders varighed med gyldighed begrænset til et andet Schengen-land, i medfør af
Schengen-konventionens artikel 18 ret til at indrejse og opholde sig her i landet i indtil 3 må-
neder fra visummets oprindelige gyldighedsdato. Uden for dette tilfælde gives der alene ret
til uden ugrundet ophold at rejse gennem Danmark med et sådant visum, jf. § 2, b, stk. 3,
sidste punktum.
Ved Danmarks gennemførelse af EU’s visumkodeks ved lov nr. 1511 af 27. december 2009
om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om en fællesskabskodeks for
visa (visumkodeks) mv.) ændres udlændingelovens § 2 b, stk. 3, således, at udlændinge,
der har visum til ophold af mere end 3 måneders varighed med gyldighed begrænset til et
andet Schengen-land, alene har ret til uden ugrundet ophold at rejse gennem Danmark i
medfør af Schengen-konventionens artikel 18.
,
Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre forslagene i dansk ret, vil dette have lov-
givningsmæssige konsekvenser. Danmark kan vælge alene at anerkende andre landes visa
til ophold af mere end 3 måneders varighed og vil ikke være forpligtet til selv at indføre regler
om udstedelse af visa til et ophold ud over 3 måneder.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at personer med et langtidsvisum, som anvendes af en lang række
medlemslande, og personer med en opholdstilladelse opnår samme rettigheder i forhold til
de foreslåede bestemmelser i Schengen-regelsættet.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er ikke kendskab til officielle tilkendegivelser om forslagene fra andre lande.
6. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige be-
slutningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. Lissabon-traktatens artikel 294.
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0013.png
Europa-Parlamentet har primært stillet forslag om, at Kommissionen og medlemslande skal
informere om reglerne, og at Kommissionen efter 2 år afgiver en rapport om reglernes an-
vendelse.
Det forventes, at Rådet vil imødekomme disse forslag med henblik på at opnå en løsning
under første behandlingen, og inden Europa-Parlamentets LIBE-udvalg stemmer den 4. fe-
bruar 2010.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at indførelse af regler for visum til længerevarende ophold og indbe-
retninger i SIS ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Kommissio-
nen finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene ses hverken at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0014.png
Dagsordenspunkt 12): Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS)
Revideret notat. Ændringer i forhold til rådsmøde den 30. november til 1. december 2009 er
markeret med kursiv.
Resumé:
For at sikre fremdriften i gennemførelsen af det fælleseuropæiske visuminformationssystem
(VIS) vil der under alle rådsmøderne (retlige og indre anliggender) i dette halvår blive orien-
teret om status for gennemførelsen af VIS. På rådsmødet forventes formandskabet og
Kommissionen at give en status for gennemførelsen af VIS. Da der alene er tale om et orien-
teringspunkt, har sagen ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, lige-
som nærhedsprincippet ikke er relevant. Regeringen vil tage orienteringen til efterretning.
1. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2008 om visuminformationssyste-
met (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold
(VIS-forordningen) blev vedtaget den 9. juli 2008.
VIS-forordningen trådte i kraft den 2. september 2008, men vil først blive anvendt af med-
lemsstaterne fra datoen, hvor VIS idriftsættes. Det vil sige, når den centrale VIS-database og
kommunikationslinjerne mellem medlemsstaterne og den centrale VIS-database er meldt
klar til brug, og når alle medlemsstaterne har meddelt Kommissionen, at de har truffet de
nødvendige tekniske og juridiske foranstaltninger til indsamling og fremsendelse af oplysnin-
ger relateret til visumsagsbehandling. Den officielle dato herfor
blev i december 2008
fastlagt
til december 2009, men
blev på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. november
til 1. december 2009 udsat til december 2010.
Rådet vedtog den 27.-28. november 2008 konklusioner om oprettelsen en koordineringsme-
kanisme kaldet ”VIS’ venner”, der skal understøtte udviklingen og gennemførelsen af de na-
tionale dele af VIS projektet og deres tilknytning til den centrale del af VIS.
VIS’ venner har det siddende EU-formandskab som formand, og gruppen sammensættes af
embedsmænd på højtstående niveau, som deltager i koordineringen af de nationale og
Kommissionens forberedelser til VIS.
Udviklingsarbejdet med VIS i efteråret 2008 har ført til, at Kommissionen på det første møde
i VIS’ venner, der blev afholdt den 17. december 2008, oplyste, at det kan forventes, at ud-
rulningen af VIS kan starte omkring nytår 2009/10.
Under rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. september 2009 blev det konstate-
ret, at både Kommissionen og visse medlemslande er forsinkede i gennemførelsesproces-
sen, hvorefter udrulningen af VIS næppe
ville
ske før september 2010. Formandskabet og
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0015.png
Kommissionen
udarbejdede derefter
en ny tidsplan på baggrund af en undersøgelse af om-
fanget af de forhold, der
forårsagede
forsinkelsen.
Den nye
tidsplan
blev fremlagt til
vedta-
gelse på Rådets møde den 30. november - 1. december 2009,
og Rådet tilsluttede sig
den
nye tidsplan, hvorefter VIS vil blive idriftsat per december 2010.
På rådsmødet den 25. - 26. februar 2010 forventes formandskabet og Kommissionen at ori-
entere om status for gennemførelsen af VIS.
2. Formål og indhold
For at sikre fremdriften i gennemførelsen af det fælleseuropæiske visuminformationssystem
(VIS) vil der under alle rådsmøderne (retlige og indre anliggender) i dette halvår blive orien-
teret om status for gennemførelsen af VIS.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om et orienteringspunkt, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
Danmark har i medfør af artikel 5 i Protokol om Danmarks stilling givet meddelelse om, at
Danmark vil gennemføre VIS i Danmark, hvilket lovgivningsmæssigt er sket ved lov nr. 431
af 1. juni 2008, lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om visum-
informationssystemet m.v.).
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage orienteringen til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De andre lande forventes at tage orienteringen til efterretning.
6. Høring
Sagen har senest været sendt i skriftlig høring i drøftet Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 27. januar 2010.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et orienteringspunkt, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0016.png
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er alene tale om et orienteringspunkt, der derfor ikke umiddelbart forventes at have
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige
konsekvenser.
Den på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. november til 1. december 2009
fastlagte nye tidsplan for VIS vurderes ikke at ville
risikere at medføre, at gennemførelsen af
VIS ikke kan ske inden for de hidtil afsatte rammer.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er
blevet orienteret om VIS i forbindelse med forhandlingerne om VIS-forordningen, som der
blev opnået politisk enighed om ved rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. ju-
ni 2007, og som blev vedtaget den 9. juli 2008.
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er
blevet orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 26.-27. fe-
bruar 2009, den 6. april 2009 og den 4. - 5. juni 2009, den 21. september 2009, den 23. ok-
tober 2009
og den 30. november til den 1. december 2009
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0017.png
Dagsordenspunkt 13) Forslag til forordning til ændring af forordningen om oprettelse
af et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer (IFO’er) KOM (2009)322
Nyt notat
Resumé:
Rådets forordning om oprettelse af et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer blev ved-
taget den 19. februar 2004. Indvandringsforbindelsesofficerer er udstationeret til tredjelande
af medlemslandene i forbindelse med indsatsen mod ulovlig indvandring. Den 8. juli 2009
fremsatte Kommissionen sit forslag om en ændring af forordningen med henblik på at tilpas-
se og effektivisere netværket i lyset af de foreløbige indhøstede praktiske erfaringer og på
den baggrund give netværket bedre arbejdsbetingelser. Ændringerne i forslaget omfatter
blandt andet tilskyndelse til brug af webbaserede informations- og koordinationsnet, tættere
samarbejde med FRONTEX, mulighed for at andre lande end det aktuelle formandskabsland
kan indkalde til møder med forbindelsesofficererne samt forenkling af rapporteringsforpligtel-
serne. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Forslaget medfører hverken statsfinan-
sielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen ser positivt på samarbejdet mel-
lem medlemslandenes indvandringsofficerer og effektiviseringer heraf.
1. Baggrund
Forordningen om oprettelse af et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer (IFO’er), som
blev vedtaget den 19. februar 2004, fastlægger en forpligtigelse til at indføre visse former for
samarbejde mellem medlemsstaternes IFO’er. Ved en IFO forstås i forslaget en repræsen-
tant for en af medlemsstaterne, som er udsendt til et tredjeland for at etablere og opretholde
kontakt med dette lands myndigheder med henblik på blandt andet bekæmpelse af ulovlig
indvandring og styring af lovlig migration. IFO’er udsendes normalt til medlemsstatens kon-
sulære myndighed i tredjelandet.
Forslaget til forordning om ændring af forordningen om oprettelse af et netværk af indvan-
dringsforbindelsesofficerer af 8. juli 2009 fremsættes, fordi Kommissionen er af den opfattel-
se, at de foreslåede ændringer er nødvendige for at sikre en effektiv brug af dette vigtige
samarbejdsredskab i forbindelse med forvaltningen af migration og de ydre grænser. Formå-
let med forslaget er under hensyntagen til de praktiske erfaringer at tilpasse forordningen til
ændringer i fællesskabsretten, som er trådt i kraft efter forordningens vedtagelse.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 63, nr. 3 litra b og artikel 66 i trakta-
ten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab. Lissabon-traktaten trådte i kraft den 1. de-
cember 2009, hvorfor hjemmelsbestemmelserne nu er Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF) artikel 79, nr. 2, litra c og artikel 74.
Forslaget er oprindeligt fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Efter Lis-
sabontraktatens ikrafttræden har forslaget nu hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om
Danmarks stilling finder derfor anvendelse.
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0018.png
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige be-
slutningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. Lissabon-traktatens artikel 294.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel
2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF, træffer Danmark i henhold til ar-
tikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
På rådsmødet den 25.-26. februar 2010 eller et rådsmøde snarest derefter forventes forsla-
get vedtaget som et a-punkt.
2. Formål og indhold
Forslagets artikler 1 og 2 a vedrører fremme af brugen af det eksisterende informations- og
kommunikationsnet – ICONet. ICONet blev oprettet ved Rådets beslutning den 16. marts
2005 om oprettelse at et sikkert, webbaseret informations- og koordinationsnet for medlems-
staternes indvandringsmyndigheder. Netværket indeholder strategiske, taktiske og operatio-
nelle oplysninger vedrørende ulovlige migrationsstrømme. Netværket står til rådighed for
IFO’erne, men det er Kommissionens opfattelse, at det ikke bliver brugt i tilstrækkelig grad.
Dette er baggrunden for, at Kommissionen ønsker netværket nævnt i dette forslag.
Formålet med artikel 2 b er at skabe et retsgrundlag, der sikrer forbindelse og samarbejde
mellem FRONTEX og IFO’erne. FRONTEX blev oprettet ved Rådets forordning af 26. okto-
ber 2004 som et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU’s yd-
re grænser. Kommissionen anfører, at med bedre forbindelser og samarbejde vil IFO’erne
kunne bidrage til FRONTEX’ opgavevaretagelse, blandt andet i forhold informationsindsam-
ling, støtte til det operationelle samarbejde og udveksling af erfaringer. Forslaget giver blandt
andet mulighed for, at FRONTEX kan deltage i IFO’ernes regionale møder.
Forslagets artikel 2 c skal skabe mulighed for, at andre lande end formandskabslandet kan
indkalde til regionale møder for IFO’erne. I den nuværende forordning er det kun formand-
skabslandet, der kan indkalde til regionale møder mv. Da andre end formandskabslandet
også kan have interesse heri, ønsker Kommissionen at give mulighed herfor.
Forslagets artikel 3 vedrører en forenkling af rapporteringssystemet vedrørende IFO’ernes
aktiviteter. Den eksisterende forordning indeholder et meget omfattende rapporteringssy-
stem - herunder forpligtelser for formandskabslandet. Det er Kommissionens opfattelse, at
systemet ikke bliver brugt. Forslaget indeholder derfor forslag til et enklere og mindre omfat-
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0019.png
tende rapporteringssystem, der skal sikre mere regelmæssige rapporteringer. Rapporterin-
ger skal som udgangspunkt kun ske for udvalgte regioner eller specifikke emner af særlig
relevans for EU i relation til ulovlig indvandring. Det fremhæves i forslaget, at dette også skal
sikre, at Europa Parlamentet, som medlovgiver på dette område, modtager de nødvendige
oplysninger.
Det bemærkes, at midlerne i EU’s grænsefond – oprettet ved Europa Parlamentets og Rå-
dets beslutning af 23. maj 2007 – også kan anvendes til IFO’ernes aktiviteter. Danmark del-
tager i grænsefonden på mellemfolkeligt grundlag i medfør af protokollen om Danmarks stil-
ling.
3. Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
Vedtagelsen af forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forordningen ikke er bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark.
Da der er tale om en retsakt, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, skal Dan-
mark, i henhold til artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling, inden seks måneder efter for-
ordningens vedtagelse tage stilling til, hvorvidt forordningen skal gennemføres i national lov-
givning.
En tilknytning til forslaget på mellemstatsligt grundlag vurderes ikke at få lovgivningsmæssi-
ge konsekvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på samarbejdet mellem medlemslandenes indvandringsofficerer og
effektiviseringer heraf.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Forslaget forventes at have bred opbakning fra medlemsstaterne.
6. Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal inddrages i sagen i medfør af proceduren for den almindelige lov-
givningsprocedure i henhold til TEUF artikel 294. Der foreligger en foreløbig rapport fra Eu-
ropa-parlamentets LIBE-udvalg.
Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794343_0020.png
8. Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører alene en præcisering og effektivisering af et allerede eksisterende sam-
arbejde mellem myndigheder, og nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
En dansk tilslutning til ændringen af forordningen vurderes ikke at have statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalg
og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 20