Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3001 - Transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
803864_0001.png
Samlenotat
16. februar 2010
J.nr. 2010-0003390
JAIC/SHE
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 1999/36/EF, EFT L 138 af 1. juni
1999 om transportabelt trykbærende udstyr (”TPED”), KOM(2009)482
Nyt notat.
1. Resume
Transport af trykbærende udstyr, fx tanke, beholdere, tromler og flasker, er en vig-
tig del af transport af farligt gods. Direktiv 199/36/EF indeholder fælles standar-
der for konstruktion, fremstilling, godkendelse og periodiske kontroller. Direktivet
foreslås revideret for at forenkle EU-reglerne og fjerne modstridende krav i for-
skellige regelsæt og samtidig opdatere reguleringen i forhold til reglerne om mar-
kedsovervågning.
Markedsovervågning er en EU forpligtelse, som medfører, at relevante myndighe-
der i medlemsstaterne er pålagt at overvåge det nationale marked, således at der
ikke bliver markedsført produkter, som ikke overholder gældende krav, udgør en
sikkerhedsrisiko, kan være potentielt farlige at anvende eller er uberettiget CE-
mærket. Myndigheden overvåger markedet ved at føre tilsyn, samarbejde med
myndigheder i andre lande, føre sager mod producenter, distributører mv.
Forslaget er på dagsordenen for Rådsmødet (transport) den 11. marts 2010 til po-
litisk enighed.
2. Baggrund
Reglerne for transportabelt trykbærende udstyr er i dag omfattet af Rådets direktiv
1999/36/EF om transportabelt trykbærende udstyr. Direktivet indeholder regler om
krav til markedsføring og ibrugtagning af udstyr. Direktivet er et totalharmonise-
rings direktiv.
Reglerne i det nugældende direktiv har til tider vist sig at være vanskelige at fortol-
ke entydigt. De tekniske forskrifter i det gældende direktiv og de internationale af-
taler for transport af farligt gods indeholder punkter, der er i modstrid med hinan-
den. Hovedårsagen til revisionen er derfor behov for forenkling og tydeliggørelse
af regler, fx i relation til procedurerne for vurderingen af overensstemmelsen med
gældende krav.
Samtidig fjernes de regler i det gældende direktiv, som strider mod de internationa-
le regler for transport af farligt gods, dvs. ADR – den europæiske konvention om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
international transport af farligt gods ad vej, RID – reglementet for international
befordring af farligt gods med jernbane og ADN – den europæiske konvention om
international transport af farligt gods ad indre vandveje (sidstnævnte er dog ikke re-
levant for Danmark).
Spørgsmål, der direkte vedrører sikkerheden, det vil sige den tekniske konstrukti-
on, fremstillingen og prøvningsforskrifterne vedr. udstyret, er ikke indeholdt i selve
forslaget, men i de internationale aftaler, som allerede implementeret i EU ved di-
rektiv 2008/68/EF.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 71, og direktivet skal vedtages af Europa-
Parlamentet og Rådet ved fælles beslutningstagning og kommer til at erstatte et
gældende rådsdirektiv.
4. Nærhedsprincippet
Udover at sikre et højt sikkerhedsniveau, er direktivets formål også at fastsætte reg-
ler for bevarelse af det indre marked for det udstyr, som bruges til at drive trans-
portvirksomhed. Kommissionen angiver, at dette mål ikke kan nås ved nationale
foranstaltninger alene. Kommissionen anfører endvidere, at trykbærende udstyr an-
vendes til at transportere stoffer, der ikke kan fås lokalt, men som anvendes til me-
dicinske, videnskabelige og industrielle formål. En EU-lovgivning, der sikrer et
ensartet sikkerhedsniveau er derfor berettiget. Endvidere anføres det, at der allerede
findes et direktiv på området, og at en fælles foranstaltning således allerede anses
for at være nødvendig og proportional. Regeringen er enig i denne vurdering.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe det bedst muligt grundlag for ens fortolkning og
håndhævelse af de fælles regler i medlemslandene med det formål at opretholde et
højt sikkerhedsniveau ved transport af farligt gods og samtidig sikre den frie bevæ-
gelighed af varer og ydelser. Det reviderede direktiv indeholder blandt andet føl-
gende elementer:
Det er tydeliggjort, hvilket udstyr direktivet finder anvendelse på.
Der er angivet ensartet definition af en række udtryk og begreber.
Der er givet mulighed for, at medlemsstaterne kan fastsætte lokale krav,
der dog kun gælder ved opbevaring i kortere eller længere tid.
Direktivet fastsætter hvilke forpligtelser fabrikanter, importører, distributø-
rer, ejere og brugere af transportabelt trykbærende udstyr har i normale
brugs-situationer og i de tilfælde, hvor der grund til at tro, at udstyret ikke
opfylder reglerne.
Direktivet angiver i hvilke tilfælde, importører eller distributører har sam-
me forpligtelser som fabrikanter.
Direktivet fastsætter de nødvendige krav til overensstemmelsesvurdering
af nyt transportabelt trykbærende udstyr, der tidligere er vurderet og mær-
ket i henhold til direktiv 1999/36/EF mv.
Direktivet medtager også gammelt udstyr, som ikke har været omfattet af
det nugældende direktiv for så vidt angår fornyet overensstemmelsesvurde-
ring.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er præciseret bestemmelser og ansvar for mærkning af udstyret og an-
givet, hvordan misbrug af mærkningen undgås.
Direktivet fastlægger betingelser, procedurer, ansvarsområde og forpligtel-
ser for de bemyndigede organer.
Der er fastlagt procedurer for, hvordan formelle og uformelle spørgsmål
vedrørende sikkerhedsrisici skal håndteres på nationalt niveau og på EU-
plan.
Direktivet skal gennemføres i medlemsstaterne senest den 30. juni 2011.
Forslaget indfører blandt andet følgende væsentlige ændringer og præciserin-
ger:
Ekstraordinære eftersyn, ud over periodiske eftersyn, såfremt dette
måtte være nødvendigt.
Det tillades, at medlemsstaterne opretholder nationale bestemmelser
for så vidt angår tilslutningsanordninger til andet udstyr, indtil der fo-
religger relevante fælles standarder.
Det præciseres, at udstyret der anvendes lokalt, kan være omfattet af
lokale krav.
Præcisering og sondring mellem tilbagetrækning fra markedet og til-
bagekaldelse fra markedet
En importør pålægges kontrolpligt over for en fabrikant, nemlig at fa-
brikanten overholder regler, nødvendig dokumentation er til stede, ud-
styret er mærket korrekt.
Der er indført en bestemmelse om, at en importør skal opbevare den
tekniske dokumentation i mindst 20 år, så den er til rådighed for mar-
kedsovervågningsmyndighed.
Der er præciseret beskyttelsesprocedurer, der blandt andet beskriver
procedurer i de tilfælde, hvor udstyret udgør en risiko på national
plan, nemlig at markedsovervågningsmyndighederne i sådanne tilfæl-
de skal foretage en komplet evaluering af udstyret, omfattende samtli-
ge krav i direktivet. Kommissionen skal underrettes herom.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse. Formandskabet har haft
uformelle konsultationer med repræsentanter fra Europa-Parlamentet, og det vurde-
res, at Europa-Parlamentet vil kunne afgive en udtalelse, der vil være i overens-
stemmelse med Rådets holdning.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Transportabelt trykbærende udstyr er reguleret i Arbejdstilsynets bekendtgørelse
nr. 289 af 24. april 2001 om transportabelt trykbærende udstyr. Denne bekendtgø-
relse implementerer Rådets direktiv 1999/36/EF af 29. april 1999 om transportabelt
trykbærende udstyr med senere ændringer. Direktivet indebærer ikke indholds-
mæssige ændringer, da forslaget til revisionen hovedsagelig er af redaktionel art.
Det reviderede direktiv vil blive implementeret i en ny bekendtgørelse om trans-
portabelt trykbærende udstyr
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
803864_0004.png
Da der ikke er tale om ændring af det gældende direktivs anvendelsesområde, vil
ændringerne ikke have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
9. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale
Forhold med frist den 16. november 2009.
Mærsk Olie og Gas AS bemærker vedrørende artikel 9, at ”forpligtelser pålagt bru-
geren, kræver et niveau af viden og indsigt. Dette kan ikke med rimelighed forven-
tes af en gennemsnitlig bruger fx en ansat. Formålet med denne klausul er tilstræk-
keligt dækket af sikkerhedsbestemmelsen i Artikel 8, hvor en ejer ikke må bruge ud
styr, som ikke er vurderet i overensstemmelse med gældende regler.”
Arbejdstilsynet bemærker hertil, at artikel 9 er en præcisering af kravet om
arbejdsgiveransvar, nemlig at man ikke må bruge udstyr, som er farligt. Dette er i
overensstemmelse med den praksis, Arbejdstilsynet normalt anlægger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, idet det på en omkostningsneutral måde bidrager til en
sikker og sundhedsmæssig forsvarlig anvendelse af udstyret.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget indeholder ikke byrdefulde ændringer, men skaber øget sikkerhed og
større brugervenlighed. På den baggrund forventes det, at de øvrige medlemslande
overordnet kan støtte forslaget, og den foreløbige behandling af forslaget peger da
også på enighed om det substantielle indhold.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4