Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3013 - uddannelse m.v. Bilag 4
Offentligt
848912_0001.png
NOTAT
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 10.-11. maj 2010
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af et
EU-initiativ vedrørende et europæisk kulturarvsmærke
Formanden konstaterede efter en kort debat, at formandskabets fremskridtsrapport var
blevet taget til efterretning.
2. Henstilling om Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for
2014
Efter en kort debat, herunder med indlæg fra Sverige og Letland, konkluderede for-
manden, at Rådets afgørelse om udpegning af Umeå og Riga til Europæiske Kulturho-
vedstæder for 2014 var vedtaget.
3. Kulturens bidrag til den regionale og lokale udvikling
Kommissionen betegnede rådskonklusionerne som et vigtigt bidrag til fremtidige drøf-
telser om samhørighedspolitikken og understregede, at kultur kan spille en væsentlig
rolle for regional og lokal udvikling. Formanden konkluderede, at rådskonklusionerne
var vedtaget.
4. Et konkurrencedygtigt, inklusivt og bæredygtigt Europa: Kulturens og
kreativitetens bidrag
Formandskabet havde under punktet foreslået en udveksling af synspunkter om, hvil-
ken merværdi kulturen og kreativiteten indebar for Europas fremtid, og hvordan kultu-
ren kunne bidrage mere effektivt til den økonomiske og sociale udvikling inden for
rammerne af de nationale politikker og som led i gennemførelsen af den fremtidige Eu-
ropa 2020-strategi, navnlig inden for områderne innovation, digitalisering, udvikling af
nye kompetencer og social inddragelse. Endvidere havde formandskabet stillet spørgs-
målet om, hvordan EU’s finansielle instrumenter kunne udnyttes bedre til at optimere
støtten til kultur og fremme kreativitet.
Alle delegationer, der tog ordet, understregede kulturens og kreativitetens vigtige sam-
fundsmæssige og økonomiske rolle og pegede i den forbindelse på kultursektorens uud-
nyttede potentiale. Som eksempler på kulturelle indsatser og områder af stor betydning
for Europas fremtidige udvikling blev nævnt digitalisering af kulturarven, kultur og
uddannelse, kulturelt online-indhold og ophavsretsbeskyttelse, kulturturisme og de kul-
turelle og kreative industrier generelt. Flere lande erindrede om, at kulturen også hav-
de en værdi i sig selv.
Der var blandt alle lande, der tog ordet, enighed om, at kulturen og de kulturelle og
kreative industrier bredt kunne understøtte Europa 2020-strategiens målsætninger. En
gruppe af lande fandt endvidere, at kulturen og de kulturelle og kreative industrier
burde have en central placering i strategien.
18. maj 2010
Dok. nr. 557620
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
848912_0002.png
Side 2
Flere lande opfordrede til, at de nuværende EU-instrumenter blev udnyttet bedre til
fordel for kultursektoren, ligesom enkelte lande pegede på lavere momssatser på kunst-
og kulturprodukter som en mulighed for at optimere støtten til de kulturelle og kreative
industrier.
Danmark fandt det vigtigt på nationalt og europæisk plan at synliggøre og dokumentere
kulturens forskellige bidrag yderligere og pegede blandt flere mulige indsatser på beho-
vet for at fremme partnerskaber mellem kultursektoren og andre sektorer. I den forbin-
delse blev der fra dansk side henvist til nationale indsatser på området.
Kommissionen præsenterede sin grønbog om frigørelse af de kulturelle og kreative in-
dustriers potentiale, som skulle ses på baggrund af, at kreativitet og innovation var en
drivende kraft bag økonomisk vækst og social samhørighed. Kommissionen oplyste end-
videre, at kulturen ville spille en rolle for flere flagskibsinitiativer i Europa 2020-
strategien, herunder initiativet om en digital dagsorden.
Formanden konkluderede, at der var en generel enighed om, at kultur og kreativitet
spiller en vigtig rolle i Europa 2020-strategien.
5. Europeana – næste skridt
Formanden konstaterede efter en kort debat, at rådskonklusionerne var vedtaget.
6. Lissabontraktaten og sport
Formandskabet havde med henblik på Rådets bidrag til fastlæggelse af rammer for og
indhold af det nye formelle samarbejdsgrundlag på sportsområdet lagt op til en udveks-
ling af synspunkter om, på hvilke sportspolitiske områder en EU-indsats kunne give
størst merværdi. Medlemslandene blev ligeledes opfordret til at udpege 2-3 presserende
prioriteringer for en kommende EU-indsats.
En bordrunde viste, at alle lande så frem til det kommende samarbejde på et formelt
grundlag. Alle lande, der angav prioriteringer, pegede på sport og sundhed og doping-
bekæmpelse som meget vigtige emner for et kommende EU-samarbejde. En stor gruppe
af lande nævnte desuden sportens specifikke forhold, sportens finansiering, sport og
uddannelse samt frivillighed inden for idrætten som centrale temaer for det kommende
samarbejde. Endvidere blev emner som fair play, sportens bidrag til integration, god
forvaltningsskik inden for sporten og mobilitet for sportsudøvere betegnet som vigtige
blandt enkelte delegationer.
Danmark fandt, at det fremtidige EU-samarbejde burde fokusere på idræt og sundhed,
herunder særligt dopingproblematikken, og etik i idræt.
Kommissionen noterede sig medlemslandenes ønsker og oplyste, at man ville fremlægge
en meddelelse senere på året om implementering af den ny traktatsbestemmelse om
idræt sammen med et forslag til et program. Der var ikke mange finansielle midler til
rådighed, og det var derfor vigtigt at undgå overlap i forhold til andre aktiviteter f.eks.
inden for Europarådet.