Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3014 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 4. maj 2010
FVM 761
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2010
____________________________________________________________________
1.
Den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internationale konkurrenceevne
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
2.
Ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
838741_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 17. maj 2010
1.
Den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internationale konkurrenceevne
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Det spanske formandskab ønsker at drøfte den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internati-
onale konkurrenceevne. Drøftelsen forventes at ske på baggrund af et oplæg fra formandskabet.
Formandskabet forventes at lægge op til en drøftelse af opfølgningen på arbejdet i Gruppen på Højt
Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne. Der forventes i forlængelse heraf en drøftelse af
anvendelsen af EU-standarder for både fødevaresikkerhed, miljø, dyrevelfærd m.v., såvel som be-
tydningen af udformningen af landbrugspolitikken efter 2013 for så vidt angår konkurrencedygtig-
hed i forhold til tredjelande.
Baggrund
Det spanske formandskab ønsker at drøfte den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internati-
onale konkurrenceevne. Formandskabet forventes at lægge op til en drøftelse af opfølgningen på ar-
bejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2010 med henblik på
præsentation og udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til et konkret forslag.
Formål og indhold
Det spanske formandskab ønsker at drøfte den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internati-
onale konkurrenceevne. Drøftelsen forventes at ske på baggrund af et oplæg fra formandskabet,
som endnu ikke foreligger.
Formandskabet forventes at lægge op til en drøftelse af opfølgningen på arbejdet i Gruppen på Højt
Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne. Gruppen blev nedsat i Kommissionens regi (under
generaldirektoratet for industri) og gennemførte en udredning med deltagelse af erhverv, forbrugere
og enkelte medlemsstater med henblik på en samlet vurdering af fødevareindustriens forudsætnin-
ger og muligheder med henblik på konkurrencedygtighed. Rapporten fra juli 2009 indeholder 30
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
838741_0003.png
anbefalinger og tilhørende køreplan for disses realisering
1
. Kommissionen orienterede om resultatet
af arbejdet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. september 2009.
Rapporten lægger blandt andet op til en afbalanceret anvendelse af markedsinstrumenter med
henblik på en større gennemslagskraft for markedssignaler. Monitering af markeds- og prisdannelse
på fødevareområdet anbefales i lyset af høje fødevarepriser og konkurrenceforholdene for små og
mellemstore virksomheder. I forhold til forskning og innovation lægges op til en jord til bord politik
med fokus – også i det 7. rammeprogram – på udvikling af bæredygtig produktion og fremstillings-
processer. Handelspolitisk lægges især op til snarlig og succesrig afslutning af WTO-
forhandlingerne og supplerende styrkelse af bilaterale aftaler.
Den mest konkrete opfølgning på arbejdet i Kommissionens Gruppe på Højt Plan om Fødevarein-
dustriens Konkurrenceevne har bestået i Kommissionens meddelelse om en bedre fungerende føde-
vareforsyningskæde i Europa, der blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16.
december 2009 og efterfølgende drøftet på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. januar 2010. Der
blev fremlagt formandskabskonklusioner om meddelelsen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
29. marts 2010.
Der forventes i forlængelse heraf en drøftelse af anvendelsen af EU-standarder for fødevaresikker-
hed, miljø, dyrevelfærd m.v., såvel som betydningen af udformningen af landbrugspolitikken efter
2013 for så vidt angår konkurrencedygtighed i forhold til tredjelande. Dette kan ses i forlængelse af
rådskonklusionerne om importerede landbrugsprodukters og fødevarers sikkerhed og overholdelse
af fællesskabsreglerne vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. december 2008. Det
forventes, at Kommissionen inden udgangen af 2010 vil fremlægge en rapport, eventuelt ledsaget af
forslag, om effektiviteten af og konsekvensen i sundheds- og plantesundhedskontrollen i forbindelse
med import af fødevarer, foder, dyr og planter med henblik på fortsættelse af en velfungerende EU-
ramme vedrørende import.
Konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Drøftelsen
vil ikke i sig selv berøre beskyttelsesniveauet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Forbrugerrådet finder i lyset af de vedvarende høje fødevarepriser i Danmark, at opbygningen af en
effektiv monitering af markeds- og prisdannelse på fødevareområdet aktivt bør fremmes fra dansk
side.
1
Den endelige rapport og køreplanen er tilgængelige på:
http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemshortdetail.cfm?item_id=2954&lang=sv&tpa_id=156
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
838741_0004.png
Landbrug & Fødevarer henviser til tidligere afgivne høringssvar i forbindelse med drøftelse af ar-
bejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens konkurrenceevne og meddelelsen om føde-
vareforsyningskæden.
Arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens konkurrenceevne:
Landbrug & Fødevarer er overordnet tilfredse med rapporten fra gruppen, herunder de 30 anbefa-
linger. Der er anvendt en helhedsorienteret tilgang, hvor man har holdt sig for øje, at konkurrence-
evnen i
hele
kæden fra jord til bord skal sikres. Dette er centralt, fordi der ofte er stærke kræfter, der
fokuserer på de enkelte led i kæden.
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at rapportens anbefalinger på en lang række områder havde
været mere konkret og i større grad havde forholdt sig til, at EU ikke kan isolere sig fra udviklingen
i den øvrige verden. Det gælder ikke mindst på det bioteknologiske område, selvom det skal aner-
kendes, at rapporten forholder sig mere reelt til problemerne end ofte set. Dog savnes der konkrete
tiltag til at fremme udviklingen af GM-afgrøder og -produkter, som bidrager til at løse de udfor-
dringer, hele sektoren står over for i forhold til miljø, klima, sundhed, ernæring mv., som også kan
bidrage til en mere positiv holdning til genteknologien.
Bekymringen i forhold til, at rapportens anbefalinger er for generelt formulerede gælder også i for-
hold til den udarbejdede ”køreplan” (”roadmap”), hvor de 30 anbefalinger er blevet operationalise-
ret. I forhold til rapporten fra marts måned 2009 havde Landbrug & Fødevarer gerne set mere kon-
krete anbefalinger inden for følgende områder:
Bilaterale frihandelsaftaler
EU bør have en mere ambitiøs dagsorden – både for at presse en WTO-aftale igennem og
for at udnytte europæisk landbrugs komparative fordele på en række højværdimarkeder, ik-
ke mindst Japan.
GMO – nultolerance
Det er glædeligt at se, at rapporten understreger vigtigheden af at sikre forsyning af foder og
andre råvarer til konkurrencedygtige priser, herunder specielt i forhold til GMO. Der er
imidlertid behov for konkrete tiltag i forhold til at løse problemerne med nultolerancen for
GMO, som er godkendt og omsættes på verdensmarkedet, men som endnu ikke er godkendt
i EU.
Joint Technology Initiative for jordbrugs- og fødevarer
EU bør indlede etableringen af et jordbrugs- og fødevare-Joint Technology Initiative (JTI)
omkring fødevareklyngen. Ved at samle de offentlige parter, vidensinstitutioner og industri-
en i en forpligtende samarbejde bliver JTI’erne effektive forskningspolitiske redskaber til
fremme af vidensniveauet og videnspredningen i Europa.
Det indre marked
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at anbefalingerne om det indre marked i større grad
havde afspejlet, at fødevaremarkedet er globalt. Det anerkendes, at impact assessment er en
vigtig forudsætning for at bedømme lovgivningsmæssige tiltag i relation til konkurrence-
kraften, men at pege på et allerede kendt instrument i lovgivningsprocessen er ikke ambiti-
øst. Anbefalingerne reflekterer desværre heller ikke over behovet for internationaliseringen
af lovgivningen og anviser ikke måder, hvorpå den udfordring kan håndteres.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
838741_0005.png
Afslutningsvis understreger Landbrug & Fødevarer, at det er vigtigt, at anbefalingerne bliver foran-
kret både i den kommende Kommission og i Rådet. For at sikre den fortsatte opmærksomhed om-
kring rapportens anbefalinger, bør der med jævne mellemrum – for eksempel årligt – ske en tilba-
gemelding til Rådet om, hvor langt man er nået med gennemførelsen af de 30 anbefalinger.
Meddelelsen om fødevareforsyningskæden:
Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens oplæg om at fremme bæredygtige og markedsbase-
rede relationer mellem interessenterne, og sikre større gennemsigtighed i fødevareforsyningskæden.
Landbrug & Fødevarer er desuden positive overfor de initiativer, som er rettet mod strukturelle
spørgsmål i kæden med det formål at forbedre integrationen og konkurrenceevnen på længere sigt.
Landbrug & Fødevarer har stor forståelse for, at der i en række EU-lande er behov for at forbedre
forholdet i fødevarekæden ved hjælp af frivillige standardkontrakter og ved tilskyndelse til oprettel-
sen af frivillige producentorganisationer. Det skal dog understreges, at det er nødvendigt at fasthol-
de frivilligheden i forhold til standardkontrakter og oprettelsen af producentorganisationer. Erhver-
vet ønsker ikke et obligatorisk EU-regelsæt, fordi størstedelen af den danske landbrugs- og fødeva-
resektor allerede har en dækkende organisering på plads. I og med størstedelen af erhvervet er orga-
niseret efter andelsprincippet, er det ikke nødvendigt i Danmark med standardkontrakter eller pro-
ducentorganisationer for at forbedre producenternes position overfor forarbejdningsleddet.
Landbrug & Fødevarer støtter fuldt ud initiativet med at forbedre den generelle gennemsigtighed i
fødevareforsyningskæden ved at udvikle en række værktøjer til overvågning af fødevarepriserne,
men påpeger, at det ikke er nok at fokusere på overvågning af priserne i Europa. Det er i lige så høj
grad nødvendigt at besidde reel viden om primær-, forarbejdnings- og detailleddet. Kommissionen
skal være opmærksom på, at en lang række fødevarevirksomheder i Europa er organiseret efter an-
delsprincippet. Det betyder, at det er producenterne selv, som bestemmer, hvorledes indtjeningen
skal fordeles mellem producent og mejeri. Fødevarevirksomheder, som satser på varemær-
ker/brands og en høj grad af forarbejdning, vil opnå en højere merindtjening på deres produkter og
vil opleve et langsommere fald i priserne for deres produkter pga. forbrugernes præferencer. Det er
ligeledes vigtigt at være bevidst om, at der vil være en forsinkelse i pristilpasningen i fødevarefor-
syningskæden, hvilket blandt andet skyldes, at der gøres brug af tidsbestemte kontrakter med en
fastsat pris.
Landbrug & Fødevarer bemærker i forhold til mærkningsforslaget, at forslaget introducerer mulig-
heden for, at medlemsstaterne fastsætter egne regler på en række områder. Landbrug & Fødevarer
gjorde i forbindelse med høring over det forslag opmærksom på ”at der efter vores opfattelse er
overladt for meget råderum til nationalstaterne (artikel 44 og andre) og balancen mellem national og
EU-kompetence er ikke optimal.” Landbrug & Fødevarer undrer sig derfor over, at mærkningsrevi-
sionen generelt ses som et initiativ til at fjerne og sætte en stopper for metoder, som opsplitter det
indre marked. For så vidt angår revision af oprindelsesmærkningsordninger fastholder Landbrug &
Fødevarer synspunktet om, at oprindelsesmærkning netop fører til et opdelt indre marked præget af
nationale præferencer, hvorfor en sådan mærkning alene kan være frivillig. Spørgsmålet behandles
såvel i kvalitetspolitikken som i det generelle mærkningsforslag, og vi ser gerne at status quo opret-
holdes, således at oprindelse alene skal angives såfremt en undladelse af at give denne oplysning vil
vildlede forbrugerne. For så vidt angår revision af EU’s kvalitetspolitik om beskyttede betegnelser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
838741_0006.png
ser Landbrug & Fødevarer gerne en forenkling og en mere smidig ansøgnings- og godkendelsespro-
ces.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger generelt vægt på, at overvejelser om EU-tiltag skal fokusere på rammevilkår og
nødvendigheden af at få gennemført allerede vedtagne EU-målsætninger, herunder forenkling og
harmonisering af EU-regulering, idet erhvervets rolle og ansvar ligeledes bør være i fokus. Rege-
ringen lægger stor vægt på, at der indgås en global frihandelsaftale. Regeringen lægger, i forhold til
den fælles landbrugspolitik og Europa-2020-strategien, særlig vægt på at fremme grøn vækst blandt
andet med fokus på forskning, udvikling og innovation samt håndteringen af nye udfordringer for
europæisk landbrug for eksempel i forhold til klima, vand, biodiversitet og miljø.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til en drøftelse af den europæiske landbrugs- og fødevare-
sektors internationale konkurrenceevne, herunder en drøftelse af opfølgningen på arbejdet i Grup-
pen på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Formandskonklusioner om fødevareforsyningskæden har været forelagt Folketingets Europaudvalg
den 26. marts 2010 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. marts 2010, jf. samlenotat
oversendt den 18. marts 2010.
Arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens konkurrenceevne har været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg den 2. september 2009 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. sep-
tember 2009, jf. samlenotat oversendt den 25. august 2009.
Rådskonklusioner om import af fødevarer har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. de-
cember 2008 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. december 2008, jf. samlenotat
oversendt den 4. december 2008.
2.
Ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Det spanske formandskab ønsker at drøfte ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne. Drøftelsen
forventes at ske på baggrund af et oplæg samt spørgsmål fra formandskabet.
Baggrund
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det spanske formandskab ønsker at drøfte ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne, som er en
af formandskabets tre hovedprioriteter på landbrugsområdet. Drøftelsen forventes at ligge i forlæn-
gelse af et seminar afholdt af formandskabet fra den 27.-29. april 2010 om kvindernes rolle i den
bæredygtige udvikling af landdistrikterne.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2010 med henblik på
præsentation og udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til et konkret forslag.
Formål og indhold
Ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne er en af formandskabets tre hovedprioriteter på
landbrugsområdet. Formandskabet påpeger, at kvinders beskæftigelsesfrekvenser på EU-plan er
væsentligt lavere end mænds, samt at kun få kvinder er gårdbesiddere, og at disse gårde ofte er små
og har lav indtjening. Ifølge formandskabet er det afgørende at fremme betydningen af kvinder i
landdistrikterne, fordi kvinder spiller en vigtig rolle som bidragydere, dels til den økonomiske di-
versificering i landdistrikterne, dels til bevarelse af miljø og naturarv.
Af Rådets Forordning 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne
fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) fremgår det, at ind-
satsen for udviklingen af landdistrikterne skal fremme ligestilling mellem mænd og kvinder. Dette
kommer blandt andet til udtryk gennem krav om fokus på ligestilling mellem kønnene i forbindelse
med forordningens bistandsprincipper og i principperne for information og offentlig omtale.
Drøftelsen forventes at ligge i forlængelse af et seminar afholdt af formandskabet fra den 27.-29.
april 2010 om kvindernes rolle i den bæredygtige udvikling af landdistrikterne. Det forventes, at
drøftelsen skal finde sted på baggrund af et oplæg udarbejdet af formandskabet, men et sådant fore-
ligger endnu ikke.
Konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side vil man tage drøftelsen til efterretning, idet man finder det positivt, at der sættes fo-
kus på mulighederne for at fremme ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne, herunder kvin-
ders betydning for udviklingen af landdistrikterne samt deres muligheder for at opnå beskæftigelse i
landdistrikterne.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til en drøftelse af ligestilling mellem kønnene i landdi-
strikterne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8